Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   AMENDAMENT din 9 aprilie 2003  la Aranjamentul stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

AMENDAMENT din 9 aprilie 2003 la Aranjamentul stand-by dintre Romania si Fondul Monetar International

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 9 iunie 2003

    Domnului Horst Kohler
    Director general
    Fondul Monetar Internaţional
    Washington, D.C. 20431

    Stimate domnule Kohler,
    In ultimii 2 ani, prin programul economic sprijinit prin Aranjamentul stand-by, performanta macroeconomica a României a fost foarte favorabilă. In anul 2002, pentru al doilea an la rând, creşterea economică a fost de aproximativ 5%, inflatia a fost redusă de la 30% la sfârşitul anului 2001 la 18% la sfârşitul anului 2002 şi deficitul contului curent a scăzut la 3,5% din PIB. In mod special, performanta exportului a fost impresionanta, în ciuda creşterii lente din ţările partenere.
    In anul 2003 vom continua politica noastră de reducere a inflaţiei şi de limitare a deficitului contului curent, mentinand economia pe o cale de creştere sustenabila, intarind în acelaşi timp sprijinul social pentru segmente ale populaţiei care nu au beneficiat încă integral de revigorare. Mai mult, suntem ferm angajaţi în aderarea României la Uniunea Europeană şi în implementarea tuturor reformelor structurale necesare pentru finalizarea tranzitiei spre o economie de piaţa deplin funcţională. Aceasta necesita eforturi suplimentare pentru întărirea disciplinei financiare, restructurarea şi privatizarea întreprinderilor de stat rămase şi finalizarea privatizării în sectorul bancar. Continuarea progresului în aceste domenii este, de asemenea, necesar pentru susţinerea stabilizării macroeconomice şi asigurarea continuării procesului de dezinflatie. In acest scop solicitam finalizarea celei de-a treia analize şi o extindere cu 5 luni şi jumătate a Aranjamentului stand-by, pana la mijlocul lunii octombrie 2003, pe baza politicilor prezentate în Memorandumul suplimentar de politici economice şi financiare pentru anul 2003 (MSPEF-2), anexat. Solicitam, de asemenea, derogări pentru neîndeplinirea criteriului de performanta cantitativă de la sfârşitul lunii decembrie 2002 cu privire la fondul de salarii pentru întreprinderile de stat şi a criteriului de performanta structurală referitor la privatizarea Băncii Comerciale Romane (B.C.R.), cea mai mare banca din România. Memorandumul specifica măsuri corective, o serie dintre acestea fiind deja implementate, pentru a aborda aceste aspecte şi alte măsuri necesare pentru realizarea obiectivelor noastre macroeconomice. Solicitam, de asemenea, rescadentarea cumpărărilor noastre, cu o suma echivalenta de 55,111 milioane DST, eliberata în urma finalizarii celei de-a treia analize, suma rămasă, conform Aranjamentului stand-by, devenind disponibilă la mijlocul lunii august 2003. MSPEF-2 anexat prezintă criteriile de performanta structurală, inclusiv progresul în privatizarea B.C.R., criteriile de performanta trimestriala pentru data-test de 30 iunie 2003, obiectivele structurale şi preconditiile din cadrul programului. Cea de-a patra şi ultima analiza în cadrul Aranjamentului stand-by este programata a fi finalizată pana la 14 august 2003. In condiţiile rescadentarii, o a cincea analiza nu va mai fi necesară şi solicitam ca aceasta sa fie anulată.
    Ramanem hotarati sa indeplinim toate angajamentele asumate prin program. Credem ca politicile şi măsurile descrise în memorandumul anexat sunt suficiente pentru a realiza obiectivele programului, dar suntem gata sa intreprindem măsuri suplimentare şi sa ajungem la noi înţelegeri cu F.M.I., dacă este necesar pentru a respecta programul. Guvernul României va rămâne în strânse consultări cu F.M.I., în conformitate cu politicile F.M.I. pentru asemenea consultări şi ii va furniza toate informaţiile solicitate pentru a evalua implementarea programului.

            Cu stima,
       Mihai Tănăsescu, Mugur Isarescu,
    ministrul finanţelor publice guvernator
    Ministerul Finanţelor Publice Banca Naţionala a României


    ANEXA 1.1

                          MEMORANDUM SUPLIMENTAR
              de politici economice şi financiare pentru anul 2003*)

------------
    *) Traducere.

    I. Introducere
    1. De la finalizarea primei şi celei de-a doua analize din 28 august 2002, am înregistrat progrese semnificative în realizarea principalelor obiective macroeconomice ale programului nostru, în special privind inflatia, deficitul contului curent şi creşterea economică. Acest memorandum actualizează politicile noastre pentru 2003, care au fost iniţial prezentate în primul Memorandum suplimentar de politici economice şi financiare (MSPEF-1), datat 12 august 2002, şi abordeaza întârzierile care au apărut recent în implementarea politicii salariale, impunerea plăţilor pentru utilitatile din sectorul energetic şi privatizarea întreprinderilor de stat rămase.

    II. Cadru general şi solicitare de derogări de la criteriile de performanta

    2. Evoluţiile macroeconomice în anul 2002 au fost foarte favorabile. Estimam ca PIB a crescut cu aproximativ 5%, pe baza unei creşteri puternice a exporturilor, care a reflectat efectele cumulate ale investiţiilor private în industriile bunurilor de consum în ultimii ani. Rata inflaţiei pe 12 luni a scăzut la 16,25% în februarie şi deficitul contului curent corespunzător anului 2002 s-a redus mult mai mult decât s-a prevăzut în cadrul programului. Încrederea mai puternica în stabilizarea macroeconomica a condus la o creştere rapida a creditului, sustinand astfel relansarea investiţiilor. Rezervele internaţionale au crescut mai rapid decât a fost programat şi au atins acum un nivel confortabil de 4\'bc luni de importuri prognozate de bunuri şi servicii.
    3. Politicile monetare şi bugetare s-au încadrat în program. Criteriile de performanta de la sfârşitul lunii decembrie, cu privire la activele interne nete şi activele externe nete ale B.N.R., au fost îndeplinite cu marje confortabile (tabelul 1). O creştere ceva mai mare în agregatele monetare a reflectat o cerere de bani mai puternica decât s-a prevăzut iniţial. Scăderea rapida a inflaţiei a condus, iniţial, la rate reale de dobânda ridicate, ceea ce a determinat B.N.R. sa reducă rata dobânzii de referinţa cu peste 1.500 puncte de baza, din aprilie 2002. Tinta de deficit al bugetului general consolidat în anul 2002 a fost, de asemenea, îndeplinită, deşi veniturile au fost cu aproximativ 0,25% din PIB mai reduse decât s-a prevăzut în a doua rectificare bugetară. Aceasta scădere a fost compensată prin cheltuieli mai mici cu dobânzile şi plati de beneficii sociale.
    4. Rezultatele financiare ale principalilor furnizori de utilităţi s-au îmbunătăţit. Ajustarile de preţuri în sectorul energetic au continuat, după cum s-a prevăzut în program. Măsurile de impunere a plăţilor în aprilie şi mai 2002 au îmbunătăţit ratele de colectare ale celor doua companii de distribuţie a gazelor naturale chiar mai mult decât s-a tintit în cadrul programului, însă este necesar un progres suplimentar la energie electrica si, într-o mai mare măsura, la energie termica. In timp ce am realizat tintele de colectare corespunzătoare trimestrelor III şi IV, plăţile de la societăţile comerciale s-au redus, fapt ce a pus sub semnul riscului tintele de colectare aferente lunilor martie şi iunie. In particular, o performanta slaba a fost raportată pentru un grup de 23 de întreprinderi de stat mari, prevăzute pentru privatizare, care au plătit doar circa trei pătrimi din facturile lor pentru trimestrul IV. Măsurile descrise în paragrafele 18 şi 19 de mai jos abordeaza aceasta problema.
    5. După ce am intampinat serioase dificultăţi în întărirea politicilor noastre salariale în trimestrul III, am realizat o îmbunătăţire majoră în trimestrul IV 2002. Criteriul de performanta de la sfârşitul lunii septembrie cu privire la fondul de salarii în întreprinderile de stat a fost depăşit cu 4%, deoarece câteva întreprinderi de stat mari nu si-au ajustat bugetele, după transferuri mari de angajaţi către companii nou-create. Aceasta a condus, de asemenea, la imposibilitatea îndeplinirii criteriului de performanta pentru sfârşitul lunii decembrie. Pentru a atinge tinta revizuită pentru sfârşitul lunii decembrie, discutata cu personalul F.M.I. în octombrie 2002 (preconditie pentru cea de-a treia analiza), am luat măsuri decisive prin ajustarea, în sensul reducerii, a bugetelor acestor companii şi reducerea cu 4% a fondului de salarii trimestrial, în toate societăţile de stat monitorizate. Aceste obiective au fost în mare parte realizate şi creşterea salariala medie pe anul 2002 pentru grupul societăţilor de stat monitorizate a fost redusă la nivelul creşterii salariale medii pe economie*1).
    Alte măsuri în domeniul politicii salariale sunt descrise în paragrafele 15 şi 16 de mai jos. Pe baza acestora va solicitam o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta de la sfârşitul lunii decembrie referitor la fondul de salarii al întreprinderilor de stat. Eforturile noastre de a reduce personalul în întreprinderile de stat în anul 2002 nu au avut un foarte mare succes. S-a înregistrat o reducere neta a personalului cu doar 2,25%, deoarece s-au realizat aproximativ 80% din numărul de concedieri programate, în timp ce noile angajari au depăşit tinta.
--------------
    *1) Trei societăţi din domeniul feroviar nu si-au ajustat bugetele, după ce au transferat personal la companii nemonitorizate. Prin urmare, rezultatul privind fondul de salarii al întreprinderilor de stat a fost cu 0,2% mai mare decât tinta revizuită. Aceasta deviatie redusă nu are semnificaţie macroeconomica, însă suntem constienti ca asemenea operaţii ar putea afecta credibilitatea politicilor noastre salariale. Posibilitatea de transferare a salariaţilor a fost eliminata prin noul Cod al muncii, cu efectivitate din martie 2003.

    6. Procesul de privatizare nu s-a încadrat integral în termenele stabilite, dar asteptam accelerarea acestuia în următoarele luni. Am semnat contractele de privatizare pentru 6 companii mari de stat în trimestrul IV, comparativ cu 8, stabilite ca obiectiv structural. In prezent avem 7 companii mari în faza de negociere finala şi asteptam sa le vindem pe toate pana la sfârşitul lunii martie.
    7. Relansarea invitatiei privind expresiile de interes pentru privatizarea celei mai mari bănci de stat, B.C.R., s-a dovedit a fi un insucces. In urma consultărilor cu experţii F.M.I. şi ai Băncii Mondiale, am decis sa vindem un pachet minoritar de blocaj (25% plus doua acţiuni) către BERD şi CFI, în vederea pregătirii mai bune a băncii pentru vânzarea către un investitor strategic, după cum este menţionat în paragraful 26 de mai jos. Solicitam prin urmare o derogare pentru neîndeplinirea criteriului de performanta structurală pentru sfârşitul lunii februarie 2003, privind finalizarea privatizării B.C.R.

    III. Măsuri de politici convenite în contextul celei de-a treia analize

    8. Principalul nostru obiectiv macroeconomic pentru anul 2003 este consolidarea stabilizării, ceea ce necesita un progres decisiv în întărirea disciplinei financiare în întreprinderile de stat. Programul vizează: (i) reducerea inflaţiei la 14% pana la sfârşitul anului 2003; (ii) limitarea deficitului contului curent sub nivelul de 4,50% din PIB în anul 2003; şi (iii) creşterea rezervelor oficiale la un nivel de aproximativ 4\'bc luni de importuri pana la sfârşitul anului 2003. Creşterea deficitului contului curent comparativ cu anul 2002 şi tinta de inflaţie reflecta impactul creşterii salariului minim asupra cererii, ca şi efectele stocurilor recente asupra preţurilor la petrol şi gaze naturale. Ne asteptam ca rata de creştere a PIB sa fie de aproape 5% în anul 2003. Suntem constienti de faptul ca putem atinge şi menţine aceste tinte doar prin consolidarea semnificativă a disciplinei financiare şi accelerarea privatizării în sectoarele întreprinderilor şi financiar, domenii în care implementarea programului a rămas pana acum în urma. Pentru a asigura obţinerea acestor rezultate şi finalizarea programului, sprijinit prin Aranjamentul stand-by, solicitam ca aranjamentul sa fie extins cu 5 luni şi jumătate, pana la mijlocul lunii octombrie 2003, iar cumpărările sa fie reesalonate. Criteriile de performanta cantitative, prevăzute prin program, pentru sfârşitul lunii iunie 2003, sunt prezentate în tabelul 1, iar tabelul 2 conţine lista preconditiilor, criteriilor de performanta structurală şi obiectivelor structurale.
    A. Politica fiscală
    9. In anul 2003 politica fiscală va continua sa sprijine dezinflatia. Bugetul pentru anul 2003, aprobat de Parlament în noiembrie 2002, stabileşte tinta deficitului bugetului general consolidat la 2,65% din PIB previzional, cu 0,25 puncte procentuale sub tinta pentru anul 2002. In plus, tintim o reducere a pierderilor în sectorul energetic pana la 0,50% din PIB în anul 2003. Reducerea într-o anumită măsura mai mica decât s-a prevăzut iniţial reflecta o creştere temporară în preţurile la petrol şi gaze naturale, tendinţa care asteptam sa se schimbe spre sfârşitul anului 2003. Mai mult, suntem angajaţi sa reducem în continuare tinta deficitului bugetar, dacă aceasta s-ar dovedi necesară în vederea echilibrarii creşterii excesive a consumului, care ar putea sa apara dacă efectele creşterii salariului minim nu sunt limitate.
    Pentru a asigura condiţii suficiente pentru o asemenea reducere, am convenit cu echipa F.M.I. tinte lunare pentru veniturile bugetului general consolidat şi plafoane lunare pentru cheltuielile bugetului de stat, pentru prima jumătate a anului 2003 (Memorandumul tehnic de înţelegere suplimentar pentru Aranjamentul stand-by (MTI), secţiunea III).
    10. In ceea ce priveşte veniturile, bugetul anului 2003 reprezintă un pas major în strategia noastră de reducere graduala a contribuţiilor salariale, fiind completat cu măsuri de extindere a bazei de impozitare pentru asigurările sociale de stat:
    ● Am redus contribuţiile salariale şi contribuţiile la asigurări sociale cu 5 puncte procentuale la 1 ianuarie 2003, reducand astfel distorsiunile importante existente pe piaţa forţei de munca şi stimulentele de creştere a economiei informale. Pierderea de venituri, de aproximativ 0,75% din PIB, va fi parţial compensată de impactul pe întregul an al recent implementatelor legi privind regimul T.V.A. şi impozitul pe profit, precum şi al taxelor mai mari pe terenuri şi clădiri.
    ● Vom aproba pana la 20 aprilie o hotărâre a Guvernului privind creşterea accizelor la combustibili de la 1 mai 2003, pentru a restabili valoarea acestora în euro din ianuarie 2003.
    ● Noul Cod al muncii, în vigoare de la 1 martie 2003, nu mai acorda posibilitatea angajării pe baza "convenţiilor civile", din care majoritatea sunt scutite de la plata contribuţiilor la asigurările sociale de stat. Pentru a elimina orice neclaritate juridică rămasă, vom aproba pana la 10 aprilie 2003 o ordonanţa de urgenta prin care sa se abroge art. 1-7, art. 15, art. 16 lit. b), art. 18 şi 20 din Legea nr. 130/1999, care reprezentau baza pentru scutirea "convenţiilor civile" de la obligaţia de plata a contribuţiilor la asigurările sociale de stat (preconditie). Vom amenda legislaţia referitoare la inspecţia muncii (Legea nr. 108/1999) pana la 31 iulie 2003, pentru a întări capacitatea sa de a pune în vigoare prevederile Codului muncii referitoare la reducerea ariei de acoperire a economiei informale.
    ● Vom solicita, pana la 15 aprilie 2003, asistenta tehnica din partea Băncii Mondiale şi a F.M.I. pe problematica ajustării pe termen mediu a preţurilor la gaze naturale şi reformei concomitente a regimului de impozitare în sectorul gazelor naturale (preconditie). Mai mult, Guvernul va emite o hotărâre, nu mai târziu de sfârşitul lunii iulie, creând astfel un cadru clar referitor la preţuri şi regimul de impozitare pentru ofertanţii în proiectele de privatizare viitoare din acest sector.
    ● Ramanem ferm angajaţi sa ne abtinem de la orice alta reducere de impozite în anul 2003. In mod specific, nu vom introduce o cota redusă de T.V.A. sau o modificare a cotelor impozitului pe venit.
    11. In privinţa cheltuielilor, bugetul pe anul 2003 are ca prioritati creşterea cheltuielilor de capital şi întărirea sistemului de protecţie socială. Cheltuielile de investiţii sunt prevăzute sa crească cu 0,6% din PIB, în timp ce transferurile sociale totale vor creste cu 5% în termeni reali. Am limitat creşterea salariilor brute nominale din sectorul bugetar la 6% în ianuarie şi la 9% în octombrie 2003, conform tintei noastre de a menţine creşterea anuala a fondului de salarii net, aferent sectorului bugetar, la 3% în termeni reali. Mai mult, în timp ce vom continua reducerea globală a personalului din sectorul bugetar, vom aloca suficiente resurse, inclusiv prin recrutarea de funcţionari publici înalt calificaţi, pentru îmbunătăţirea administraţiei publice, implementarea reformelor juridice şi consolidarea capacităţii instituţionale pentru adoptarea şi implementarea legislaţiei Uniunii Europene (U.E.) şi atragerii fondurilor U.E.
    12. In februarie 2003 am adoptat măsuri suplimentare pentru atenuarea impactului social al creşterii preţului la energie şi restructurării companiilor de stat.
    ● In vederea asigurării acceptabilitatii sociale a reformelor în sectorul energetic, am adoptat o schema imbunatatita privind ajutorul de încălzire pentru familiile cu venituri reduse, crescând resursele bugetare disponibile cu 1,5 mii miliarde lei. De asemenea, vom introduce, în doua etape, opţiunea pentru plati lunare egale la facturile pentru energie termica. Mai mult, ca o măsura de implementat o singura data, în vederea soluţionării problemei facturilor neplătite pentru familiile cu cele mai reduse venituri, care sunt beneficiare de venit minim garantat, am alocat încă 1,4 mii miliarde lei, suma ce va fi folosită pentru reducerea arieratelor acestora la companiile locale de distribuţie a energiei termice.
    ● Pentru a acoperi costurile suplimentare, impuse companiilor locale de energie termica prin egalizarea obligatorie a facturilor pentru livrările în sistem necontorizat cu media consumului în sistem contorizat, agenţia de reglementare (ANRESCS) va analiza necesitatea de creştere a tarifelor de distribuţie, pana la sfârşitul lunii martie. Vom aloca, prin bugetul rectificat, o suma echivalenta cu 400 miliarde lei pentru acoperirea creşterii rezultate a subvenţiilor.
    ● In contextul restructurării accelerate a companiilor aflate în proces de privatizare, am alocat resurse suplimentare, în suma de 1.166 miliarde lei, pentru a acorda angajaţilor concediati: a) plati compensatorii care sa nu depăşească de doua ori salariul mediu net pe economie din ianuarie 2003; şi b) venit de completare pe o perioada de 20-24 de luni (în funcţie de vechimea în munca) egal cu diferenţa dintre ajutorul de şomaj şi salariul individual net în ultimele 3 luni de activitate, cu condiţia ca salariul individual sa nu depăşească salariul mediu net pe economie din ianuarie 2003. In sectorul minier, companiile care nu vor fi în măsura sa acorde plati compensatorii din bugetele proprii ale acestora vor utiliza, de asemenea, aceasta schema.
    ● Măsurile sociale suplimentare sus-menţionate vor fi finanţate prin economii la cheltuielile cu dobânzile (1,3 mii miliarde lei), la bugetul fondului de şomaj (0,8 mii miliarde lei) şi la cheltuielile care nu sunt legate de pensii ale bugetului asigurărilor sociale de stat (4 mii miliarde lei). Ultima măsura va necesita amendarea Legii nr. 19/2000, pana la 15 aprilie 2003, în vederea consolidării criteriilor de eligibilitate pentru acordarea sprijinului pentru îngrijirea copilului pana la doi ani, prin extinderea perioadei minime de contribuţie de la 6 la 10 luni.
    13. Am făcut progrese importante în implementarea reformei administraţiei fiscale. Pentru a îmbunătăţi eficienta colectării, am aprobat în noiembrie 2002, ca preconditie, o ordonanţa de urgenta care prevede înfiinţarea, începând cu 1 ianuarie 2004, a unei agenţii comune de colectare, audit şi executare a contribuţiilor de asigurări sociale. In ianuarie 2003 am înfiinţat un departament separat de administrare fiscală în cadrul Ministerului Finanţelor Publice, am numit secretarul de stat responsabil (preconditie) şi am creat un birou pentru marii contribuabili din Bucureşti. Pana la sfârşitul lunii mai 2003 vom aproba legislaţia de modificare a legilor referitoare la asigurările sociale de stat, şomaj şi sănătate (în particular, Legea nr. 19/2000, Legea nr. 76/2002 şi Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 150/2002), care va armoniza procedurile pentru colectare, executare şi audit (criteriu de performanta structurală). Avem în vedere armonizarea bazei de impozitare la contribuţiile de asigurări sociale în următoarele luni, în urma unor studii adecvate cu privire la impactul acestor schimbări asupra diferitelor programe de asigurări sociale.
    14. Intentionam sa emitem garanţii extrabugetare de pana la 650 milioane dolari S.U.A. în anul 2003, în vederea facilitării investiţiilor, în special în domeniul feroviar şi pentru cea de-a doua etapa a proiectului Centralei Nucleare de la Cernavodă. Consideram ca investiţiile în sistemul feroviar sunt cruciale pentru îmbunătăţirea siguranţei şi eficientei acestuia. Cea de-a doua etapa a proiectului Centralei Nucleare de la Cernavodă (deja în stadiu avansat) este foarte importanta pentru strategia noastră de modernizare a sectorului energetic din România. Ambele proiecte vor genera resurse pentru rambursarea împrumuturilor, iar garanţia nu va împovăra bugetul.
    B. Politica salariala
    15. Am aprobat bugetele pe anul 2003 ale întreprinderilor de stat monitorizate, prin care se limitează creşterea fondului de salarii brut al acestora la 14% comparativ cu anul 2002 (preconditie). Monitorizam cu atenţie efectele creşterii salariului minim cu 43%, din luna ianuarie, asupra nivelului salarial global. Planurile financiare, disponibile la mijlocul lunii februarie, pentru aproximativ 100 de companii private şi de stat sugereaza ca salariile lor nete sunt stabilite sa crească cu aproximativ 8% în termeni reali, iar costurile salariale pentru angajatori, cu 5%, în special în societăţile mici. In timp ce datele preliminare, disponibile la mijlocul lunii martie pentru aproape 250 de societăţi, indica o rata de creştere mai mica, sunt necesare informaţii suplimentare pentru evaluarea impactului global asupra economiei.
    16. Am decis sa implementam măsuri suplimentare pentru întărirea politicii noastre salariale pentru anul 2003. Înainte de 15 aprilie vom emite instrucţiuni către toate întreprinderile de stat ca bugetele lor salariale sa fie ajustate pentru orice externalizare sau transfer temporar ori permanent al personalului către alte firme. Pentru întărirea credibilitatii programului nostru salarial şi pentru accelerarea restructurării în sectorul de stat cu exces de personal, reducerea de personal, prezentată în paragrafele 22 şi 24, ne va permite sa reducem 8.000 de posturi, în plus fata de cele 14.300 deja prevăzute în programul nostru de politica salariala şi de personal pe anul 2003, şi vom impune o inghetare a angajarilor în toate întreprinderile de stat monitorizate. Excepţiile de la aceasta regula de inghetare vor trebui aprobate de Guvern şi numărul total al acestora nu poate fi mai mare de 3.135 noi posturi, pentru perioada ianuarie-decembrie, incluse în programul nostru salarial şi de personal pe anul 2003. Pentru asigurarea îndeplinirii tintei corespunzătoare trimestrului I, vom bloca un fond de 4% din fondul de salarii aferent acestui trimestru pentru întreprinderile de stat monitorizate, ce poate fi eliberat doar pe baza aprobării de către ministrul responsabil, după ce devine clar ca tinta trimestriala poate fi îndeplinită.

    C. Reformele sectorului energetic
    17. Vom continua ajustarea preţurilor administrate (tabelul 3). Preţul unificat pentru gaze naturale la consumatorul final a fost majorat de la 82,5 dolari S.U.A./1.000 mc la 90 dolari S.U.A./1.000 mc la 1 martie 2003 (preconditie) şi va fi majorat în continuare la 1 iulie 2003 la 93 dolari S.U.A./1.000 mc (criteriu de performanta structurală). Ajustarea preţurilor la energie electrica la 1 aprilie 2003 şi la 1 iulie 2003, precum şi a preţului de producător la energie electrica al societăţii Termoelectrica, la 1 iulie 2003, va menţine tarifele la nivelul acestora în dolari S.U.A. la momentul ajustării anterioare (criteriu de performanta structurală). Fiind stabilit în lei din iulie 2002, preţul naţional de referinţa la energia termica va creste la echivalentul de 20 dolari S.U.A./Gcal de la 1 iulie 2003 (criteriu de performanta structurală).
    18. Pentru a atinge tintele de colectare corespunzătoare anului 2003, vom acţiona decisiv impotriva utilizatorilor de energie industriali, cu o performanta slaba a plăţilor. Cei mai mari rau-platnici la cei trei furnizori de utilităţi (Distrigaz-Nord, Distrigaz-Sud şi Electrica), asa cum au fost identificati în tabelul 4, care nu si-au plătit în întregime, pana la 19 martie 2003, facturile (fără penalităţi) corespunzătoare lunilor decembrie 2002 şi ianuarie 2003, au fost deconectati pana la 25 martie 2003 (preconditie; în cazurile Siderurgica şi Roman, plăţile au fost finalizate doar pe data de 2 aprilie). Fiecare dintre aceste companii va rămâne deconectata pana când toate facturile începând cu decembrie 2002 vor fi fost plătite în întregime către furnizorul de energie respectiv (obiectiv structural continuu). In cazurile în care o asemenea măsura a avut consecinţe sociale neacceptabile, diferenţa, în suma de pana la 211 miliarde lei, dintre sumele achitate efectiv şi facturile corespunzătoare lunii decembrie a fost plătită de la bugetul general consolidat. Începând cu facturile corespunzătoare lunii ianuarie 2003, în cazul în care aceste companii nu plătesc integral, plăţile de la buget nu vor mai fi disponibile. Totuşi, dat fiind faptul ca nu ne asteptam ca Siderurgica şi cele 3 companii miniere sa fie în măsura sa-si plătească în întregime facturile în lunile următoare, bugetul va oferi un sprijin suplimentar pe o baza excepţionala, în suma de pana la 320 miliarde lei, pana la 30 iunie 2003, pana când măsurile de restructurare descrise în paragrafele 22 şi 24 vor fi condus la îmbunătăţirea performantei lor financiare. De asemenea, vom accelera procesul de restructurare, inclusiv prin redimensionarea personalului, precum şi procesul de privatizare a 22 de companii din portofoliul Autorităţii pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), după cum este prezentat în paragraful 24. Pentru a motiva societatea Electrica sa persevereze în îmbunătăţirea încasărilor, tinta indicativa privind rata sa de colectare pentru luna iunie 2003 a fost convertită în criteriu de performanta.
    19. Pentru a preveni hazardul moral şi pentru întărirea disciplinei financiare, am amendat în martie 2003 Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 (preconditie), care a prevăzut posibilitatea, nelimitată în timp, a anulării arieratelor companiilor în curs de privatizare către utilităţi şi buget, în mod specific, acest amendament:
    ● a eliminat referinţa la anularea şi reeşalonarea arieratelor în 23 de companii, acumulate după 1 ianuarie 2003, prevăzută la paragraful 12 lit. a) şi c) din ordonanţa, limitand astfel anularea arieratelor la stocul existent la 31 decembrie 2002;
    ● a eliminat paragraful 14, care transfera asupra bugetului pierderea rezultată din anularea arieratelor fata de utilităţi, printr-o schema de compensare triunghiulara;
    ● a eliminat paragraful 5, limitand astfel ştergerea penalităţilor acumulate pentru arieratele prevăzute la art. 18 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 137/2002, la stocul existent la 31 decembrie 2001.
    In plus, nu vom extinde mai mult de 6 luni regimul special prevăzut la paragraful 2, care protejeaza companiile în curs de privatizare fata de creditori.
    20. Pentru accelerarea colectarilor de la consumatorii casnici, am redus termenul limita de plata la 15 zile lucrătoare, iar pentru deconectari, la 45 de zile. In plus, toate subvenţiile de la bugetul de stat şi bugetele locale către companiile de distribuţie a energiei termice vor fi plătite în întregime şi la timp în conturile escrow. In acelaşi timp, distribuitorii de energie termica cu arierate de la 1 aprilie vor fi deconectati din nou de la furnizarea de energie termica şi gaze, utilizate pentru furnizarea de apa calda, pana la plata integrala, în conformitate cu planul de acţiune adoptat în urma consultării cu Banca Mondială, în primavara anului 2002.
    21. In ciuda intarzierilor în implementarea pasilor pregatitori, proiectele de privatizare în sectorul energetic vor fi finalizate la timp. Am semnat contractul cu consultantul de privatizare pentru Petrom (preconditie) şi vom aproba strategia de privatizare convenită cu Banca Mondială pana la sfârşitul lunii mai 2003, cu o întârziere de 5 luni fata de graficul iniţial. Vom pregati memorandumul de informare şi vom lansa oferta pentru expresiile de interes pana la sfârşitul lunii iunie (obiectiv structural). Pentru cele doua companii de distribuţie a energiei electrice am lansat anunţul pentru expresiile de interes în vederea achiziţionării unui pachet majoritar de cel puţin 51% (preconditie) în data de 8 ianuarie, am selectat lista scurta a ofertanţilor pana la sfârşitul lunii martie şi vom solicita primirea de oferte ferme pana la sfârşitul lunii mai. Am semnat contractul cu consultanţii de privatizare pentru cele doua companii distribuitoare de gaze naturale la începutul lunii martie 2003, vom aproba strategia de privatizare pana la sfârşitul lunii aprilie şi vom anunţa licitaţia de privatizare pana la 30 iunie. Pentru facilitarea privatizării mai rapide, vom coordona îndeaproape cu Banca Mondială restructurarea sectorului de electricitate.
    22. Restructurarea sectorului minier va fi accelerata. Cu ajutorul unui program sprijinit de Banca Mondială, vom continua sa reducem sectorul minier neviabil. In anul 2003 personalul din acest sector va fi redus cu 6.000 de posturi, din care au fost reduse deja 1.300.
    D. Privatizarea şi lichidarea
    23. Creşterea rapida şi stabilizarea macroeconomica durabilă nu sunt posibile fără o accelerare decisiva a privatizării. Vom vinde 6 companii cu mai mult de 1.000 de angajaţi pana la sfârşitul lunii martie, alte 6 pana la sfârşitul lunii iunie (obiective structurale) şi vom aduce 10 asemenea companii la etapa negocierilor cu un ofertant selectat, pana la mijlocul anului 2003. Ne vom abţine de la impunerea de condiţii privind menţinerea numărului de personal în contractele de privatizare şi vom continua sa acordam criteriului legat de preţ o pondere de cel puţin 50% în procesul de evaluare a ofertelor.
    24. Suntem constienti ca multe companii mari nu pot fi privatizate dacă nu se reduce excesul de personal al acestora. Am decis, prin urmare, sa reducem personalul cu peste 18.000 de posturi (excluzând orice externalizare) în 22 de companii, pana la sfârşitul lunii iunie 2003 (criteriu de performanta). Cel puţin 6.000 de angajaţi vor fi concediati pana la 5 aprilie, incluzând 1.750 de posturi la Siderurgica (preconditie). Pentru a atenua efectele sociale, am aprobat un program special limitat în timp, care va oferi angajaţilor plati compensatorii, după cum este descris în paragraful 12. Aceasta schema va fi, de asemenea, disponibilă pentru cel mult 2.000 de persoane concediate din alte companii din portofoliul APAPS. De asemenea, vom impune o inghetare a angajarilor în aceste companii pana la sfârşitul anului, efectivă de la 1 aprilie 2003.
    25. Vom iniţia proceduri de lichidare pentru companiile cu rezultate financiare deosebit de slabe. Vom începe imediat procedurile de lichidare pentru trei companii, Polirom, Siderca şi Sidermet. Pentru companiile Corapet, Rulmentul Slatina, Verachim, Oltplast, Chimcomplex, Tepro şi Carom, procedura de lichidare va fi initiata pana la sfârşitul lunii iunie, dacă acestea nu vor fi privatizate (obiectiv structural).
    26. Deşi vânzarea B.C.R. s-a dovedit fără succes în mediul actual de afaceri, ramanem ferm angajaţi pentru privatizarea sa, o data ce condiţiile de piaţa se vor îmbunătăţi. Finalizarea vânzării pachetului minoritar de blocaj către B.E.R.D. şi CFI va fi un criteriu de performanta structurală pentru sfârşitul lunii iulie. Pentru a realiza acest obiectiv, am permis celor doua instituţii financiare internaţionale, în data de 8 aprilie, acces deplin la toate datele cerute, la personalul B.C.R. şi auditorii B.C.R. (preconditie). Pana la 10 aprilie vom modifica legea privatizării bancare şi vom aproba strategia revizuită de privatizare. Pentru facilitarea pregătirii la timp a declaraţiilor contabile corespunzătoare anului 2002, Ministerul Finanţelor Publice a emis toate normele şi reglementările necesare în data de 20 februarie 2003. Vom comunica datele preliminare de bilanţ şi ale contului de profit şi pierdere pentru anul 2002 celor doua instituţii financiare internaţionale, pana la 31 martie 2003.
    E. Politica monetara şi aspecte bancare
    27. Politica monetara va continua sa fie condusă în cadrul unui regim de tip flotare controlată. Banca Naţionala a României va ghida cursul de schimb pe un traseu consecvent tintei noastre de inflaţie şi unei aprecieri reale modeste. Politica actuala de intervenţii mai puţin frecvente, însă de proporţii, permitand fluctuatii mai mari ale cursului de schimb, va continua, iar B.N.R. va analiza evoluţia cursului de schimb al leului în raport cu euro şi dolarul S.U.A. Rata tintita de depreciere şi ajustarile ulterioare ale ratei dobânzii vor fi reanalizate, după ce efectele creşterii salariului minim pe economie pot fi evaluate cu mai multă precizie. Programul nostru monetar pentru anul 2003 mai are, de asemenea, drept tinta o creştere a rezervelor oficiale cu 1 miliard dolari S.U.A., la aproximativ 4\'bc luni de importuri previzionate de bunuri şi servicii. Se aşteaptă ca viteza de rotaţie a banilor sa scada în continuare, în conformitate cu progresul continuu în reducerea inflaţiei şi consolidarea încrederii.
    28. Creşterea rapida a creditului denominat în valuta implica riscuri financiare crescute. Efectul diferentierii rezervei minime obligatorii, din decembrie, pentru lei şi valuta la 18% si, respectiv, 25% (de la nivelul unic de 22%) trebuie totuşi sa se materializeze pe deplin. B.N.R. va continua sa exercite o atenta supraveghere a celor mai activi creditori, în scopul asigurării unei evaluări adecvate a riscului lor de credit. Reglementarea mai stricta a provizionarii creditelor, din ianuarie 2003, ar trebui sa ajute, de asemenea, la moderarea creşterii creditului. Dacă va fi necesar, vom avea în vedere ulterior, în cursul anului, creşterea cerinţelor de capital pentru acordarea de împrumuturi în valuta.
    29. Am început sa implementam măsurile recomandate în Raportul de evaluare privind protejarea resurselor financiare. Am clarificat procedura de reconciliere dintre situaţiile contabile şi datele monetare şi am înaintat F.M.I. prima şi cea de-a doua astfel de reconciliere trimestriala, având certificarea Departamentului de audit intern. Un comitet de investiţii îşi desfăşoară activitatea în cadrul B.N.R., începând din luna septembrie 2001, exercitandu-si funcţia de gestionare a rezervelor valutare. De asemenea, lucram activ la implementarea celorlalte recomandări din Raportul de evaluare privind protejarea resurselor financiare.

    F. Aspecte de guvernanta
    30. Eforturile noastre de îmbunătăţire a mediului de afaceri continua. Parlamentul a aprobat în luna decembrie 2002 un program anticoruptie şi sunt în curs modificări legislative cerute pentru implementarea sa. Vom derula toate privatizarile într-o maniera deschisă şi transparenta. In acţiunile de protejare a drepturilor acţionarilor minoritari ne vom abţine de la introducerea de măsuri care impun dificultăţi nejustificate investitorilor strategici. Vom pregati un raport privind eforturile noastre de a urmări în justiţie persoanele implicate în afaceri financiare ilicite, inclusiv cele legate de F.N.I., Banca Romana de Scont şi alte cazuri recente, şi îl vom pune la dispoziţia personalului F.M.I. In cooperare cu Banca Mondială, vom reevalua impactul noului Cod al muncii asupra flexibilitatii pieţei forţei de munca şi îl vom amenda, dacă este necesar.


    Tabelul 1

          ROMÂNIA: CRITERIILE DE PERFORMANTA CANTITATIVĂ SI TINTE
                   INDICATIVE PENTRU ANII 2001-2003*1)


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                               Sf. - Dec. 2001 Sf. - Martie 2002 Sf. - Iunie 2002 Sf. - Sept. 2002
                          -------------------------- -------------------------- ------------------------------------ ------------------------------------
                          Program Ajustat Realizat Program Ajustat Realizat Program Program Ajustat Realizat Program Program Ajustat Realizat
                                                                                           revizuit revizuit
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                   (in mii miliarde lei)
 1. Plafoane pentru
    activele interne
    nete medii ale
    Bancii Nationale a
    Romaniei -48,1 -44,0 -49,7 -56,2 -51,0 -61,3 -61,4 -85,6 -84,8 -89,7 -67,0 -79,8 -77,0 -94,2
                                                                     (in milioane USD)
 2. Limite minime pentru
    activele externe
    nete ale Bancii
    Nationale a Romaniei 3.527 3.396 3.725 3.601 3.444 3.923 3.816 4.534 4.391 4.588 3.924 4.702 4.497 4.965
                                                                   (in mii miliarde lei)
 3. Plafoane pentru
    deficitul bugetului
    general consolidat 38,754 38,754 38,615 9,940 9,797 6,803 19,872 20,772 20,673 17,862 31,104 32,704 32,704 24,109
 4. Plafoane pentru
    fondurile de salarii
    agregate ale
    intreprinderilor de
    stat
    monitorizate2)6) 40,7 40,7 41,6 9,4 9,4 11,1 21,28 23,60 22,68 23,13 34,88 36,04 33,99 35,16
 5. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind arieratele
    intreprinderilor de
    stat monitorizate
    catre bugetul
    general consolidat 52,5 40,2 49,2 51,7 39,4 52,8 ... ... ... ... ... ...
                                                                       (in procente)
 6. Limite minime pentru
    ratele de incasare
    agregate cumulate
    pentru:3)
    a. Distrigaz Nord si
    Distrigaz Sud
    (agregat) 95,0 95,0 80,9 97,5 97,5 93,3 97,5 83,0 ... 95,4 97,5 87,0 87,0 97,1
       - Distrigaz Nord
    (tinta indicativa) ... 85,0 ... 95,6 87,0 87,0 96,7
       - Distrigaz Sud
    (tinta indicativa) ... 83,0 ... 95,2 87,0 87,0 97,4
    b. Termoelectrica,
    inclusiv unitatile
    transferate (agregat
    energie electrica si
    energie termica) 95,0 95,0 83,4 97,5 97,5 84,6 97,5 85,0 ... 85,2 97,5 87,5 87,5 89,8
       - rata agregata
    pentru energia
    electrica a
    Termoelectrica si a
    unitatilor
    transferate (tinta
    indicativa) ... 87,5 ... 87,6 90,0 90,0 94,3
       - energie termica
    - Termoelectrica
    (tinta indicativa) ... 82,0 ... 76,2 84,0 84,0 76,1
       - energie termica
    - unitatile termice
    transferate (tinta
    indicativa) ... ... ... ... ... ... 82,0 ... 80,0 ... 84,0 84,0 80,8
    c. Electrica (tinta
    indicativa) 92,9 92,2 92,5 ... 90,5 92,5 92,5 93,2
                                                                     (in miliarde lei)
 7. Plafoane privind
    preluarea datoriei
    intreprinderilor
    catre banci si
    emiterea de garantii
    interne de catre
    Guvern 469 469 469 1.110 1.110 469 1.110 1.110 1.110 469 1.110 1.110 1.110 1.106
                                                                     (in milioane USD)
 8. Plafoanele privind
    contractarea sau
    garantarea datoriei
    externe4)
    a. scadenta mai mica
       sau egala cu un
       an 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
    a. scadenta intre 1
       si 3 ani 300 300 240 300 300 7 400 400 400 119 450 450 450 144
          din care:
          nebugetare 165 165 11 10 10 0 15 15 15 0 20 20 20 4
    b. scadenta mai mare
       de 1 an 2.800 2.800 2.356 1.000 1.000 206 1.200 1.200 1.200 1.294 1.800 2.000 2.000 1.452
       din care:
       nebugetare 165 165 156 50 50 17 75 75 75 17 100 300 300 41
                                                                   (in mii miliarde lei)
 9. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind baza
    monetara medie 63,1 63,0 66,0 62,2 62,1 67,4 69,4 75,0 71,0 70,9 73,3 80,4 76,1 77,2
10. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind masa
    monetara 252,2 252,2 271,9 258,9 258,9 277,0 280,0 294,0 294,0 303,9 293,5 311,1 311,1 322,7
11. Tinte indicative
    privind expunerea
    intreprinderilor de
    stat de catre
    sectorul bancar5) 29,1 29,1 33,4 30,7 30,7 38,6 32,5 36,2 36,2 37,2 34,6 38,1 38,1 38,3
    din care:
    expunerea BCR 14,5 14,5 16,9 15,3 15,3 18,8 16,2 17,2 17,2 17,7 17,2 18,2 18,2 17,3
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                    Sf. - Martie Sf. - Iunie Sf. - Sept. Sf. - Dec.
                                     Sf. - Dec. 2002 2003 2003 2003 2003
                           ------------------------------------ -----------------------------------------------------
                           Program Program Ajustat Realizat Program Program
                                    revizuit
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                (in mii miliarde lei)
 1. Plafoane pentru
    activele interne
    nete medii ale
    Bancii Nationale a
    Romaniei -73,3 -80,6 -91,2 -104,1 -85,7 -106,8 -114,0 -106,7
                                                  (in milioane USD)
 2. Limite minime pentru
    activele externe
    nete ale Bancii
    Nationale a Romaniei 4.094 4.838 4.800 5.257 5.522 6.075 6.410 6.310
                                                (in mii miliarde lei)
 3. Plafoane pentru
    deficitul bugetului
    general consolidat 43,200 43,200 43,200 39,827 10,600 22,352 31,309 49,520
 4. Plafoane pentru
    fondurile de salarii
    agregate ale
    intreprinderilor de
    stat
    monitorizate2)6) 49,48 49,20 45,25 46,43 12,84 26,50 39,82 53,15
 5. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind arieratele
    intreprinderilor de
    stat monitorizate
    catre bugetul
    general consolidat ... ... ... ... ... ... ... ...
                                                    (in procente)
 6. Limite minime pentru
    ratele de incasare
    agregate cumulate
    pentru:3)
    a. Distrigaz Nord si
    Distrigaz Sud
    (agregat) 97,5 90,0 90,0 98,8 94,0 95,0 95,0 96,0
       - Distrigaz Nord
    (tinta indicativa) 90,0 90,0 98,2 94,0 95,0 95,0 96,0
       - Distrigaz Sud
    (tinta indicativa) 90,0 90,0 99,2 94,0 95,0 95,0 96,0
    b. Termoelectrica,
    inclusiv unitatile
    transferate (agregat
    energie electrica si
    energie termica) 97,5 90,0 90,0 90,7 91,0 91,0 93,5 95,0
       - rata agregata
    pentru energia
    electrica a
    Termoelectrica si a
    unitatilor
    transferate (tinta
    indicativa) 92,5 92,5 94,4 94,0 94,0 96,0 97,0
      - energie termica -
    Termoelectrica
    (tinta indicativa) 86,0 86,0 74,2 84,0 84,0 89,0 92,0
      - energie termica -
    unitatile termice
    transferate (tinta
    indicativa) ... 86,0 86,0 87,5 84,0 84,0 89,0 92,0
    c. Electrica (tinta 92,5 92,5 93,7 94,0 95,0 96,0 97,0
    indicativa)
                                                  (in miliarde lei)
 7. Plafoane privind
    preluarea datoriei
    intreprinderilor
    catre banci si
    emiterea de garantii
    interne de catre
    Guvern 1.110 1.110 1.110 1.101 1.410 1.510 1.610 1.710
                                                  (in milioane USD)
 8. Plafoanele privind
    contractarea sau
    garantarea datoriei
    externe4)
    a. scadenta mai mica
       sau egala cu un
       an 0 0 0 0 0 0 0 0
    a. scadenta intre 1
       si 3 ani 600 600 600 171 300 400 450 600
       din care:
       nebugetare 20 20 20 11 10 15 20 20
    b. scadenta mai mare
       de 1 an 3.400 3.600 3.600 2.915 805 2.094 2.645 3.400
       din care:
       nebugetare 100 300 300 299 360 500 600 650
                                                (in mii miliarde lei)
 9. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind baza
    monetara medie 79,4 89,2 77,2 79,7 96,2 103,4 115,0 124,9
10. Tinte indicative
    pentru plafoanele
    privind masa
    monetara 323,7 350,3 350,3 378,7 385,7 415,5 448,0 506,2
11. Tinte indicative
    privind expunerea
    intreprinderilor de
    stat de catre
    sectorul bancar5) 36,3 43,4 43,4 49,4 49,7 51,5 53,2 59,8
    din care:
    expunerea BCR 18,0 20,4 20,4 19,8 22,4 23,3 23,9 27,3
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------
    *1)Criteriile de performanta şi tintele indicative avute în vedere în program sunt definite în Memorandumul Tehnic de Înţelegere (MTI).
    Cifrele ingrosate pentru sf.-Dec. 2001, sf.-Mar. 2002, sf.-Sept. 2002 (program revizuit), sf.-Dec. 2002 (program revizuit) şi sf.-Iunie 2003 reprezintă criterii de performanta, dacă nu se indica altfel, în timp ce cifrele pentru sf.-Iun. 2002 şi sf.-Mar. 2003 reprezintă tinte indicative.
    2/Ajustat pentru a reflecta scăderea numărului companiilor monitorizate, ca urmare a privatizării şi a fuziunilor, de la 86 la 82 în 2002 şi la 76 în 2003.
    3/Definirea ratelor de încasare a fost modificată pentru iunie 2002 şi perioada următoare, după cum s-a arătat în MTI. Tinta pentru Iunie 2003 pentru Electrica devine criteriu de performanta.
    4/Neacumularea de arierate la plati externe de către Guvern va fi un criteriu de performanta monitorizat în mod permanent.
    5/Rezultatul de la sfârşitul lunii decembrie 2002, mai mare decât tinta, reflecta garanţiile bancare pentru investiţii într-un spital din Bucureşti şi în sectorul comunicaţiilor, precum şi o pondere mai mare a împrumuturilor interne fata de cele externe pentru sectorul energetic.
    6/După ce a devenit clar faptul ca tinta pentru decembrie 2002 ar fi ratata, personalul Fondului şi autorităţile au convenit asupra unei noi tinte de 50,3 mii miliarde lei (tinta ajustata de 46,35 mii miliarde lei), care urma sa fie îndeplinită ca preconditie.

    Tabel 2

   PRECONDITII, CRITERII DE PERFORMANTA STRUCTURALĂ SI OBIECTIVE STRUCTURALE
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                            Măsuri Stadiu
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Preconditii
  ● Înfiinţarea unui departament de administrare fiscală în Finalizat
  cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi numirea secretarului
  de stat responsabil, după cum se menţionează în paragraful 13
  ● Aprobarea unei ordonanţe de urgenta, pana la 20 noiembrie Finalizat
  2002, specificând paşii intermediari pentru înfiinţarea unei
  agenţii unice pentru colectare, audit şi executare a
  contribuţiilor la asigurările sociale de stat, în cadrul
  Ministerului Finanţelor Publice, la 1 ianuarie 2004, după
  cum se menţionează în paragraful 13
  ● Aprobarea unei ordonanţe de urgenta prin care sa se abroge
  art. 1-7, art. 15, art. 16 lit. b), art. 18 şi 20 din Legea
  nr. 130/1999, eliminand astfel baza legală pentru "convenţii
  civile", după cum se menţionează în paragraful 10
  ● Respectarea tintei revizuite pentru fondul de salarii anual Tinta revizuită
  pe anul 2002, al celor 82 de societăţi de stat monitorizate, a fost depăşită
   după cum se specifica în paragraful 5 cu o suma mica

  ● Semnarea contractului cu consultantul de privatizare pentru Finalizat cu
  Petrom, pana la 1 noiembrie 2002, după cum specifica în întârziere,
  paragraful 21 pe 13 dec.

  ● Anunţarea, pana la data de 10 noiembrie 2002, a ofertelor Finalizat cu
  de privatizare în vederea achiziţionării unui pachet întârziere,
  majoritar de cel puţin 51% la doua companii de distribuţie pe 8 ian.
  a energiei electrice, conform paragrafului 21
  ● Privatizarea a 4 societăţi cu mai mult de 1.000 de
  salariaţi în trimestrul IV al anului 2002 Finalizat
  ● Aprobarea planului de restructurare a companiei-mama a Finalizat cu
  Siderurgica, pana la 20 februarie 2003 întârziere,
                                                                pe 31 martie
  ● Solicitarea, pana la data de 15 aprilie, de asistenta
  tehnica din partea Băncii Mondiale şi a F.M.I., pe probleme
  de ajustare a preţurilor la gaze naturale pe termen mediu
  şi ale reformei concomitente în regimul impozitării in
  sectorul gazelor naturale
  ● Creşterea preţului unificat pentru gaze naturale la Finalizat
  consumatorul final la echivalentul a 90 dolari S.U.A/1.000 mc
  de la 1 martie 2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Acordarea permisiunii de către Comisia de privatizare, Finalizat la
  pana la data de 3 aprilie 2003, pentru începerea procesului 8 aprilie,
  de due-diligence la B.C.R. de către BERD/CFI, furnizand în loc de
  acces total la toate datele solicitate, personalul şi 3 aprilie
  auditorii B.C.R., conform paragrafului 26
  ● Amendarea pana la 15 martie 2003 a Ordonanţei de urgenta Finalizat
  a Guvernului nr. 208/2002 cu privire la anularea arieratelor
  şi scutirea de la plata taxelor şi a facturii la utilităţi,
  conform paragrafului 19
  ● Deconectarea, pana la data de 25 martie 2003, a celor mai Finalizat cu
  mari rau-platnici industriali către cei 3 furnizori de întârziere,
  utilităţi: Distrigaz-Nord, Distrigaz-Sud şi Electrica, după pe 2 aprilie
  cum se menţionează în paragraful 18 şi în tabelul 4
  ● Implementarea a 6.000 de concedieri la 22 de societăţi,
  pana la 5 aprilie 2003, inclusiv a 1.750 de concedieri la
  Siderurgica

  Criterii de performanta structurală
  ● Aprobarea în decembrie 2002 a bugetelor pe anul 2003 ale Îndeplinit
  societăţilor de stat supuse monitorizarii, limitand creşterea
  fondului de salarii brut agregat la 14% în termeni nominali
  fata de nivelul anului 2002, ajustat cu externalizarile
  ● Ajustarea preţurilor pentru energie electrica la consumatorul Îndeplinit
  final la 1 octombrie 2002, 1 ianuarie 2003, 1 aprilie 2003 şi la 1 octom-
  1 iulie 2003, pentru a le menţine constante în termeni de brie 2002,
  dolari S.U.A. la nivelul de la 1 iulie 2002, după cum se 1 ianuarie
  menţionează în paragraful 17 2003 si
                                                                 1 aprilie 2003

  ● Aprobarea de către Parlament, pana la sfârşitul lunii
  mai 2003, a legislaţiei de amendare a legilor privind
  fondurile de asigurări sociale de stat, şomaj şi asigurări
  de sănătate (în particular, Legea nr. 19/2000, Legea
  nr. 76/2002 şi Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 150/2002),
  în vederea armonizarii procedurilor de colectare, executare
  şi audit
  ● Implementarea a 18.000 de concedieri (cumulat) în grupul
  celor 22 de companii, pana la 30 iunie 2003, conform
  paragrafului 24 şi secţiunii IV din MTI
  ● Ajustarea preţului de producător la energie electrica al Îndeplinit la
  societăţii Termoelectrica la echivalentul a minimum 39 dolari 1 octom-
  S.U.A./MWh, de la 1 octombrie 2002 şi 1 iulie 2003, după cum brie 2002
  se prevede în paragraful 17
  ● Creşterea preţului unificat pentru gaze naturale la
  consumatorul final la echivalentul a 93 dolari S.U.A/1.000 mc,
  de la 1 iulie 2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Ajustarea preţului naţional de referinţa pentru energia
  termica la echivalentul a 20 dolari S.U.A./Gcal, de la 1 iulie
  2003, după cum se menţionează în paragraful 17
  ● Finalizarea privatizării B.C.R. pana la sfârşitul lunii Nerespectat
  februarie 2003 Solicitare de
                                                                    waiver
  ● Semnarea contractului pentru vânzarea a 25% plus doua
  acţiuni din capitalul B.C.R. către BERD şi CFI, pana la
  31 iulie 2003, conform paragrafului 26

  Obiective structurale
  ● Guvernul se va abţine de la acordarea de scutiri fiscale Permanent
  sau alte noi facilităţi fiscale distorsionante si/sau de la Decizia recenta
  amânarea întreruperii celor care expira de anulare a
                                                                arieratelor
                                                                unor companii
                                                                selectate
                                                                implica neres-
                                                                pectarea
                                                                obiectivului
  ● Nici o unitate de energie termica transferata nu ar trebui Permanent
  sa mai primească combustibili pe cheltuiala societăţii
  Termoelectrica
  ● Cei mai mari rau-platnici industriali către cei 3 furnizori Permanent
  de utilităţi vor rămâne deconectati pana când vor fi fost
  achitate în întregime toate sumele facturate începând cu
  decembrie 2002
  ● In plus fata de vânzarea a 4 societăţi cu mai mult de 1.000 Respectat
  de angajaţi, avută în vedere ca preconditie, alte 4 astfel parţial in
  de societăţi vor fi privatizate pana la sfârşitul lunii trim. IV 2002
  decembrie 2002, un alt set de 6 pana la 31 martie 2003 şi şi trim. I
  alte 6 pana la 30 iunie 2003 2003
  ● Iniţierea procedurilor de lichidare a 7 producători de
  pierderi permanenţi (Verachim, Oltplast, Corapet, Rulmentul
  Slatina, Chimcomplex, Tepro şi Carom) la 1 iulie 2003, in
  cazul în care nu vor fi privatizati pana la 30 iunie
  ● Lansarea ofertelor pentru expresiile de interes in
  privatizarea Petrom, în consultare cu Banca Mondială,
  pana la 30 iunie 2003
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                                  PLANUL
                   autorităţilor de ajustare a preţurilor la
              energie electrica, energie termica şi gaze naturale
────────────────────────────────────────────────────────────────────
  Preţul la energie Ajustare
────────────────────────────────────────────────────────────────────
 Preţul energiei electrice Creştere:
 la utilizatorul final ────────────
                                         (în procente)

 1 octombrie 2001 3,6 1/ 3/
 1 noiembrie 2001 3,6 2/ 3/
 1 decembrie 2001 3,6 2/ 3/
 1 ianuarie 2002 3,6 2/ 3/
 1 februarie 2002 3,6 2/ 3/
 1 martie 2002 3,6 2/ 4/
 1 aprilie 2002 14,0 1/ 3/
 1 iulie 2002 1,5 1/ 3/

 Preţurile la energie electrica la consumatorul final vor fi ajustate la
 1 octombrie 2002, la 1 ianuarie 2003, la 1 aprilie 2003 şi 1 iulie 2003,
 pentru a le menţine constante în termeni de dolari S.U.A. la nivelul de
 la 1 iulie 2002.

 1 octombrie 2002 2/ 3/
 1 ianuarie 2003 2/ 3/
 1 aprilie 2003 2/ 3/
 1 iulie 2003 6/

 Preţul de producător Preţ ajustat la echivalent
 pentru energie electrica dolari S.U.A.
 la Termoelectrica

 1 aprilie 2002 39,00 1/ 3/
 1 iulie 2002 39,00 1/ 3/
 1 octombrie 2002 39,00 2/ 3/
 1 ianuarie 2003 39,00 1/ 3/
 1 aprilie 2003 39,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 39,00 6/ 3/

 Preţul de producător Preţ ajustat la echivalent
 pentru energie termica dolari S.U.A.
 la Termoelectrica

 1 octombrie 2001 15,00 1/ 3/
 1 ianuarie 2002 15,00 2/ 3/
 1 aprilie 2002 15,00 1/ 3/
 1 iulie 2002 20,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 20,00 1/

 Preţul naţional de Preţ ajustat la echivalent
 referinţa pentru dolari S.U.A.
 energie termica

 1 ianuarie 2002 15,40 2/ 3/
 1 aprilie 2002 15,40 1/ 3/
 1 iulie 2002 20,00 1/ 3/
 1 iulie 2003 20,00 6/

 Preţul unificat pentru Preţ ajustat
 gaze naturale la consumatorul la echivalent dolari
 final S.U.A
 1 octombrie 2001 82,50 1/ 3/
 1 ianuarie 2002 82,50 1/ 3/
 1 aprilie 2002 82,50 1/ 3/
 1 iulie 2002 82,50 1/ 3/
 1 octombrie 2002 82,50 2/ 3/
 1 martie 2003 90,00 5/ 3/
 1 iulie 2003 93,00 6/
────────────────────────────────────────────────────────────────────

------------
    1/ Tinta indicativa.
    2/ Criterii de performanta structurală.
    3/ Implementat.
    4/ Neindeplinit.
    5/ Preconditie.
    6/ Criterii de performanta structurală noi.

    Tabelul 4

                        FACTURI, PLATI SI STADIUL
            deconectarilor la utilizatori de gaze naturale si
                   energie electrica selectaţi
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
          Facturi Plati la Stadiu/Măsuri
 dec. 2002 - ian. 2003 25 martie 2003
───────────────────────────────────────────────────────────────────────
                 (în miliarde lei)
 Gaze naturale
 C.U.G. 5,0 5,0 Plata la timp
 S.C. Fortus Iaşi 6,5 5,8 Alimentare la nivel minim
                                         pe perioada 25-31 martie
                                         Plata finalizată pe 31 martie
 Siderurgica 25,1 18,3 Plata finalizată pe 31 martie
 Letea Bacău 20,3 20,3 Plata la timp
 S.C. Industria
 Sârmei - S.A.
 Câmpia Turzii 38,3 38,3 Plata la timp
 Upsom 42,5 42,5 Plata la timp

 Energie electrica
 Gavazzi Steel 1,1 0,0 Alimentare la nivel minim
                                         dinainte de 25 martie
 Minvest Balan 13,2 3,9 Alimentare la nivel minim
                                         din 25 martie
 Moldomin 23,4 23,4 Plata la timp
 Siderurgica 85,1 70,5 Plata finalizată la 2 aprilie
 Minvest Roşia
  Poieni 28,7 15,4 Alimentare la nivel minim
                                         din 25 martie
 Faur 15,7 15,7 Plata la timp
 Roman 24,0 11,9 Plata finalizată la 2 aprilie
 Turnu 56,1 56,1 Plata la timp
 Republica 10,6 0,0 Deconectata de la 25 martie
 Tepro 6,9 6,9 Plata la timp
 C.U.G. 15,8 15,8 Plata la timp
 Chimcomplex 68,1 68,1 Plata la timp
───────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 1.2


                        MEMORANDUM TEHNIC DE ÎNŢELEGERE
                   suplimentar pentru Aranjamentul stand-by*)

-----------
    *) Traducere.

    I. Plafoane pentru activele interne nete medii ale Băncii Naţionale a României
    II. Tinte pentru nivelul minim al activelor externe nete ale Băncii Naţionale a României
    III. Plafoane pentru deficitul cumulat al bugetului general consolidat
    IV. Plafoane pentru fondul de salarii agregat al întreprinderilor de stat monitorizate şi lista celor 22 de întreprinderi de stat care urmează sa implementeze concedieri
    V. Tinte indicative pentru plafoanele privind arieratele întreprinderilor de stat monitorizate către bugetul general consolidat
    VI. Limite minime privind ratele de încasări agregate cumulate pentru Distrigaz-Sud, Distrigaz-Nord, Termoelectrica şi Electrica
    VII. Plafoane pentru preluarea datoriei întreprinderilor fata de bănci la bugetul general consolidat şi emiterea de garanţii guvernamentale interne pentru creditele bancare acordate întreprinderilor
    VIII. Plafoane privind contractarea sau garantarea datoriei externe
    IX. Tinte indicative pentru plafoanele privind baza monetara medie
    X. Tinte indicative pentru plafoanele privind masa monetara
    XI. Tinte indicative pentru plafoanele privind expunerea totală a sectorului bancar către întreprinderile de stat

    I. Plafoane pentru activele interne nete medii ale Băncii Naţionale a României
    Activele interne nete medii ale Băncii Naţionale a României (B.N.R.) sunt definite ca diferenţa între baza monetara medie (asa cum este definită în secţiunea IX) şi media activelor externe nete (asa cum sunt definite în secţiunea II pentru luna indicată, excluzând ajustarea pentru certificatele de trezorerie denominate în valuta), ambele exprimate în moneda naţionala. Stocurile activelor externe nete medii vor fi convertite în lei, în scopul calculării activelor interne nete medii, la cursurile de schimb medii lunare leu/dolar S.U.A., stabilite prin consultări cu personalul F.M.I. Stocul mediu al activelor externe nete este definit ca media activelor externe nete zilnice, asa cum sunt definite în secţiunea II. Limitele vor fi monitorizate pe baza datelor zilnice din conturile B.N.R., furnizate săptămânal F.M.I. de către B.N.R. Nivelul activelor interne nete medii în septembrie 2001 a fost de 39.559 miliarde lei.
    Plafonul pentru activele interne nete medii ale B.N.R. va fi ajustat în următoarele condiţii:
    (1) In sensul reducerii (creşterii) în mod proporţional, pentru fracţiunea din luna în care finanţarea externa bruta depăşeşte (se reduce fata de) nivelurile programate, specificate în secţiunea II.
    (2) Pentru orice modificare în rezervele minime obligatorii, asa cum se prezintă în secţiunea IX. Înainte de a efectua orice astfel de modificare, B.N.R. se va consulta cu personalul F.M.I.
    (3) In sensul creşterii (reducerii), în mod proporţional, cu echivalentul în lei al scăderii (creşterii) stocului de certificate de trezorerie denominate în valuta (cumulat de la sfârşitul lunii decembrie 2002).
    (4) In sensul reducerii, în mod proporţional, cu echivalentul în lei al creşterii veniturilor în valuta obţinute din privatizari mari (preţ de vânzare de peste 10 milioane dolari S.U.A.) (cumulat de la sfârşitul lunii decembrie 2002).
    (5) In sensul reducerii, cu scăderea rezervelor efective fata de rezervele obligatorii ale fiecărei bănci.

    II. Tinte pentru nivelul minim al activelor externe nete ale Băncii Naţionale a României
    Activele externe nete ale B.N.R. reprezintă diferenţa dintre activele de rezerva şi pasivele externe. Pentru scopurile programului, activele de rezerva sunt definite ca aurul monetar, disponibilităţile DST, orice poziţie de rezerva la F.M.I. şi disponibilităţile de valuta ale B.N.R. în monede convertibile. Din rezervele brute se exclud activele pe termen lung, redepozitele B.N.R. la băncile comerciale, orice active în monede neconvertibile, activele de rezerva grevate, activele de rezerva depuse drept colateral pentru creditele externe, activele de rezerva angajate prin contracte forward şi metalele preţioase, altele decât aurul. Aurul monetar va fi evaluat la preţul contabil de 280,4 dolari S.U.A. pe uncie, iar disponibilităţile DST la 1,355109 dolari S.U.A. pe DST. Stocurile de active externe nete sunt măsurate în ultima zi lucrătoare a lunii respective.
    Pentru scopurile programului, pasivele externe sunt definite ca împrumut, depozit, operaţiuni de swap (inclusiv orice cantitate din aurul B.N.R. folosit drept garanţie) şi pasive forward ale B.N.R. în monede convertibile, inclusiv depozitele în valuta la B.N.R., ale băncilor comerciale rezidente; cumpărări de la F.M.I.; împrumuturi de pe pieţele internaţionale de capital; creditele "punte" de la B.R.I., bănci străine, guverne străine sau alte instituţii financiare, indiferent de scadenta lor.
    Toate activele şi pasivele denominate în valute convertibile, altele decât dolarul S.U.A., vor fi convertite la cursurile de schimb corespunzătoare fata de dolarul S.U.A. din 31 decembrie 1999. Toate modificările cu privire la definirea sau evaluarea activelor ori pasivelor, precum şi detaliile despre operaţiunile privind vânzări, cumpărări sau operaţiuni swap cu aur vor fi, de asemenea, comunicate experţilor F.M.I.
    Activele externe nete ale B.N.R. vor fi ajustate:
    (i) în sensul creşterii/scăderii cu 100% din depăşirea/reducerea finanţării externe brute*1) fata de nivelurile programate:
    - pe baza cumulată începând cu sfârşitul lunii septembrie 2001:
    decembrie 2001: 248 milioane dolari S.U.A.;
    martie 2002: 248 milioane dolari S.U.A.;
    iunie 2002: 953 milioane dolari S.U.A.;
    septembrie 2002: 953 milioane dolari S.U.A.;
    decembrie 2002: 953 milioane dolari S.U.A.;
    - pe baza cumulată de la sfârşitul lunii decembrie 2002:
    martie 2003: 50 milioane dolari S.U.A.;
    iunie 2003: 450 milioane dolari S.U.A.;
    (ii) prin modificarea în stocul certificatelor de trezorerie ale Ministerului Finanţelor Publice denominate în valuta, inclusiv al celor emise pentru restructurare bancară (pe baza cumulată de la sfârşitul lunii decembrie 2002). Stocul rămas la 31 decembrie 2002 a fost de 478,9 milioane dolari S.U.A. evaluat la cursurile de schimb ale programului;
    (iii) în sensul creşterii, cu suma veniturilor în valuta obţinute din privatizari mari (preţ de vânzare peste 10 milioane dolari S.U.A.) (cumulat de la sfârşitul lunii decembrie 2002).
    Activele externe nete vor fi monitorizate pe baza de date operaţionale zilnice pana la sfârşitul lunii martie 2002, după care se vor utiliza date din situaţia monetara. Datele zilnice vor fi încă utilizate pentru a calcula media activelor externe nete. Toate datele sunt furnizate de către B.N.R. La 30 septembrie 2001 activele externe nete au fost de 3.311 milioane dolari S.U.A., iar la 31 decembrie 2002, 5.257 milioane dolari S.U.A.

    III. Plafoane pentru deficitul cumulat al bugetului general consolidat
    Bugetul general consolidat include bugetul de stat, bugetele autorităţilor locale, fondurile de asigurări sociale*2), Fondul special pentru modernizarea drumurilor, Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic, Fondul special de reasigurare, Autoritatea pentru Privatizare şi Administrarea Participatiilor Statului (APAPS), Fondul pentru dezvoltarea agriculturii româneşti, Regia Autonomă "Administraţia Naţionala a Drumurilor" (AND), alte fonduri extrabugetare administrate de Ministerul Finanţelor Publice sau de alte ministere şi agenţii din afară cadrului bugetar; alte operaţiuni extrabugetare ale ministerelor, finanţate prin împrumuturi externe, şi fondurile de contrapartida create din încasările din împrumuturi externe. Orice alte fonduri noi, create pe perioada derulării programului, în scopul realizării de operaţiuni de natura fiscală, asa cum se defineşte în Manualul pentru statistica finanţelor publice al F.M.I., vor fi încorporate în definiţia bugetului general consolidat.
    In cadrul programului deficitul bugetului general consolidat va fi calculat pe baza datelor privind veniturile şi cheltuielile, furnizate de Ministerul Finanţelor Publice, si, de asemenea, pe baza datelor "înregistrate sub linie", ceea ce reprezintă suma finanţării externe şi interne a bugetului, precum şi veniturile din privatizare obţinute de toate entităţile bugetului general consolidat, veniturile din recuperarea activelor bancare de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare (A.V.A.B.). Vor fi întreprinse toate eforturile pentru armonizarea calculului deficitului bugetar de "sub" şi de "deasupra liniei". Totuşi, dacă aceste eforturi nu se vor concretiza în eliminarea discrepantelor, pentru scopurile programului, se va utiliza valoarea mai mare a deficitului bugetar.
    Pentru scopurile programului, valoarea creditului net al sistemului bancar către bugetul general consolidat este definită ca totalitatea creanţelor sistemului bancar asupra bugetului general consolidat minus valoarea totală a depozitelor bugetului general consolidat deţinute în sistemul bancar. Soldul creditului în valuta către buget la 31 decembrie 2001 va fi convertit în dolari S.U.A., la cursul de schimb valabil la sfârşitul lunii decembrie 1999, şi din dolari S.U.A. în lei, la cursurile de schimb determinate prin consultări cu F.M.I. Valoarea creditului în valuta nou-acordat în 2001 şi 2002 va fi evaluată la cursurile valutare specificate prin consultări cu personalul F.M.I. Împrumuturile guvernamentale către bănci la o rata de dobânda mai mica decât rata de referinţa a B.N.R., pentru a finanta subimprumuturile către agenţi economici, sunt excluse din depozitele guvernamentale; o lista convenită a conturilor care urmează sa fie tratate ca depozite guvernamentale, în scopurile programului, este prezentată în Aide memoire-ul FAD (Departamentul de Afaceri Fiscale) "România: măsurarea deficitului fiscal", partea a II-a, anexa nr. 11, din februarie 1994.
    In scopurile programului, plafoanele pentru deficitul cumulat trimestrial al bugetului general consolidat în anul 2003 vor fi ajustate, în sensul reducerii, cu diferenţa fata de tinta a sumelor trimestriale cumulate obţinute din privatizare, la bugetul general consolidat. Încasările din privatizare, exprimate în valuta, vor fi convertite în dolari S.U.A. la cursul valutar din 31 decembrie 1999, iar din dolari S.U.A. în lei la cursurile valutare specificate prin consultări cu personalul F.M.I. Limita minima prevăzută pentru aceste sume se prezintă astfel:

────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                        Limita minima Realizat
────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                             (miliarde lei)
Sume din privatizare, trimestriale
cumulate, aferente bugetului
general consolidat în 2003:
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 martie 2003 (tinta minima) 1.000,0
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 iunie 2003 (tinta minima) 2.000,0
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 septembrie 2003 (tinta minima) 3.000,0
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 decembrie 2003 (tinta minima) 4.000,0
────────────────────────────────────────────────────────────────────

    Pentru a se atinge tinta de deficit, în suma de 49.520 miliarde lei, în anul 2003, şi pentru a se asigura spaţiu suficient de manevra pentru o ajustare în sensul reducerii acestei tinte în cursul anului 2003, dacă acest lucru ar fi necesar pentru a limita efectele creşterii salariului minim, cheltuielile lunare cumulate, pentru bugetul de stat, pe perioada ianuarie-iunie 2003, vor fi limitate la plafoane convenite cu personalul F.M.I. In plus, dacă veniturile lunare cumulate ale bugetului general consolidat se vor situa sub tintele agreate cu F.M.I., plafoanele lunare de cheltuieli pentru bugetul de stat vor fi ajustate în sensul diminuării, pentru a compensa scăderea veniturilor.

────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                          Tinte de venituri
                                             convenite Realizat
────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                               (miliarde lei)
Bugetul general consolidat (exclusiv
Regia Autonomă "Administraţia
Naţionala a Drumurilor"; venituri
totale cumulate, inclusiv granturi)
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 ianuarie 2003 (realizat) 44.246
────────────────────────────────────────────────────────────────────
28 februarie 2003 (tinta
indicativa de venituri) 85.732 82.348
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 martie 2003 (tinta indicativa de venituri) 128.797
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 aprilie 2003 (tinta indicativa de venituri) 177.248
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 mai 2003 (tinta indicativa de venituri) 221.602
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 iunie 2003 (tinta indicativa de venituri) 267.507
────────────────────────────────────────────────────────────────────

────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                Plafoane de
                                                cheltuieli
                                                convenite Realizat
────────────────────────────────────────────────────────────────────
                                                   (miliarde lei)
Bugetul de stat (cheltuieli
totale cumulate)
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 ianuarie 2003 (realizat) 19.616
────────────────────────────────────────────────────────────────────
28 februarie 2003 (plafon indicativ) 39.901 38.042
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 martie 2003 (plafon indicativ) 65.215
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 aprilie 2003 (plafon indicativ) 88.987
────────────────────────────────────────────────────────────────────
31 mai 2003 (plafon indicativ) 113.120
────────────────────────────────────────────────────────────────────
30 iunie 2003 (plafon indicativ) 137.764
────────────────────────────────────────────────────────────────────

    IV. Plafoane pentru fondul de salarii agregat al întreprinderilor de stat monitorizate şi lista celor 22 de întreprinderi de stat ce urmează sa implementeze concedieri
    A. Plafoane pentru fondul de salarii agregat al întreprinderilor de stat monitorizate
    Lista celor 76 de întreprinderi de stat, ale căror salarii urmează sa fie monitorizate prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 79/2001, este menţionată în Hotărârea Guvernului nr. 866/2001. Fondul de salarii pentru acest grup de întreprinderi de stat a fost ajustat corespunzător reducerii numărului de întreprinderi de la 82 în 2002 şi de la 86 în 2001.

----------
    *1) Finanţarea externa este definită ca intrari de credite acordate Guvernului pentru susţinerea balanţei de plati, cu o scadenta mai mare de un an, de la creditorii multilaterali şi bilaterali, precum şi resurse cu o scadenta mai mare de un an, obţinute de Guvern de pe pieţele internaţionale de capital. Acestea exclud utilizarea resurselor F.M.I.
    *2) Acestea includ Fondul asigurărilor sociale de stat, Fondul pentru accidente de munca, Fondul de şomaj şi Fondul asigurărilor sociale de sănătate.

    Fondul de salarii va fi ajustat după cum urmează:
    (i) în sensul scăderii, cu suma economiilor datorate "externalizarii" (definită ca desprindere a unei unităţi sau transferul acesteia la o alta entitate ori transferurile temporare/permanente ale angajaţilor, atunci când totalitatea acestor transferuri depăşeşte 100 de angajaţi lunar). In fiecare luna economiile din externalizare vor fi calculate, pentru fiecare companie, ca produs între numărul de salariaţi externalizati pana la momentul respectiv şi salariul mediu la nivelul companiei;
    (ii) în sensul scăderii, dacă o societate se privatizează, cu fondul de salarii prevăzut în buget, al respectivei companii, începând cu luna următoare celei în care a fost semnat contractul de privatizare.
    Fondurile de salarii vor fi măsurate lunar, pe baza cumulată, la nivelul diferitelor sectoare. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale îşi va asuma responsabilitatea colectării datelor de la diferite ministere (regii autonome şi companii naţionale) şi APAPS (societăţi comerciale) şi va raporta lunar la F.M.I. nivelul fondurilor de salarii şi numărul de salariaţi pentru fiecare dintre întreprinderile monitorizate (inclusiv cifrele agregate pentru fiecare minister şi pentru totalul general). Reducerea de personal rezultată din toate formele de externalizare va fi raportată în coloana de "externalizari" a respectivelor tabele, cu o nota de subsol, dacă este necesar.

    B. Lista celor 22 de întreprinderi de stat ce urmează sa implementeze concedieri
    Lista celor 22 de întreprinderi de stat care vor implementa concedieri de cel puţin 18.000 de angajaţi, după cum a fost precizat în paragraful 24 din MSPEF-2, cuprinde:
    1. Tractorul-UTB - S.A. Braşov;
    2. Turnu - S.A. Turnu Măgurele;
    3. Electroputere - S.A. Craiova;
    4. CSR - S.A. Reşita;
    5. Republica - S.A. Bucureşti;
    6. Iasitex - S.A. Iaşi;
    7. Mefin - S.A. Sinaia;
    8. Mecanică - S.A. Marsa;
    9. Chimcomplex - S.A. Borzeşti;
    10. Letea - S.A. Bacău;
    11. Rempes - S.A. Deva;
    12. CUG - S.A. Cluj;
    13. Fortpres - S.A. Cluj-Napoca;
    14. Siderurgica - S.A. Hunedoara;
    15. Tepro - S.A. Iaşi;
    16. Fortus - S.A. Iaşi;
    17. ARO - S.A. Câmpulung;
    18. Carom - S.A. Onesti;
    19. Roman - S.A. Braşov;
    20. Faur - S.A. Bucureşti;
    21. Industria Sârmei - S.A. Câmpia Turzii;
    22. Rulmentul - S.A. Braşov.

    V. Tinte indicative pentru plafoanele privind arieratele întreprinderilor de stat monitorizate către bugetul general consolidat
    Plafonul se aplica stocului rămas de arierate, aferente grupului celor 76 de întreprinderi de stat, care urmează sa fie monitorizate conform Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 79/2001 şi Hotărârii Guvernului nr. 866/2001. In cadrul ordonanţei menţionate arieratele sunt definite ca sume datorate care au depăşit data scadentei, menţionată explicit în contracte, sau dacă asemenea data explicita nu exista, 30 de zile după furnizarea serviciilor/produselor. Raportarea arieratelor totale va avea următoarele subcategorii: către bugetul de stat, către bugetul asigurărilor sociale de stat, către bugetele locale, către fondurile speciale şi către alţi creditori. Arieratele către bugetul general consolidat sunt definite ca suma primelor patru categorii. Sumele reflectand arieratele, exclusiv penalităţile, vor fi raportate separat. Pentru arieratele care au fost reesalonate/anulate, suma reesalonata/anulată (inclusiv penalităţile) nu va fi considerată drept reducere de arierate şi trebuie sa fie raportată. Raportul va include o defalcare a arieratelor pe primii 10 creditori pentru fiecare societate. Raportul va include, de asemenea, date despre creanţele fiecăreia dintre companiile monitorizate, asa cum se raportează în conformitate cu Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 79/2001. Pentru modificările intervenite în lista societăţilor monitorizate, tintele vor fi ajustate în sensul scăderii/creşterii, cu suma arieratelor societăţilor eliminate/adăugate din/în lista. Informaţiile necesare monitorizarii vor fi furnizate lunar F.M.I. de către Ministerul Finanţelor Publice. Stocul arieratelor la sfârşitul lunii decembrie 2000 a fost de 47,2 mii miliarde lei.

    VI. Limite minime privind ratele de încasări agregate cumulate pentru Distrigaz-Sud, Distrigaz-Nord, Termoelectrica şi Electrica
    Se vor stabili limite minime pentru ratele de încasări cumulate ale următoarelor companii:
    - rata combinată (criteriu de performanta) pentru Distrigaz-Nord şi Distrigaz-Sud (tinte indicative pentru ratele de încasare ale fiecărei companii);
    - rata combinată pentru încasările societăţii Termoelectrica, inclusiv pentru unităţile de producţie transferate la autorităţile locale, atât pentru energie termica, cat şi pentru energie electrica (criteriu de performanta). Vor fi stabilite tinte indicative pentru ratele de încasare la:(i) electricitate, atât pentru Termoelectrica, cat şi pentru unităţile de producţie transferate la autorităţile locale; (ii) energia termica furnizată de Termoelectrica; (iii) energia termica a unităţilor transferate;
    - rata de încasare pentru societatea Electrica (tinta indicativa pana în martie 2003, criteriu de performanta în luna iunie 2003).
    Limitele minime şi rezultatele efective de la sfârşitul lunilor septembrie, decembrie 2001 şi martie 2002 sunt măsurate utilizându-se ratele de încasări cumulate definite ca raport între încasări şi valorile facturate, măsurate de la începutul anului pana la data specificată. Pentru datele-test rămase, limitele minime pentru ratele de încasări sunt definite după cum urmează:
    (i) Termoelectrica şi unităţile de la autorităţile locale (sector termic), Distrigaz-Nord şi Distrigaz-Sud: Facturile pentru energia termica şi gaze naturale sunt luate în considerare în calcul, devansat cu o luna. Definiţia ratei de încasare mobile pe 12 luni c(m) pentru luna m=1,2...12:
    c(m) = suma [încasări pentru energia termica (m): încasări pentru energia termica (m-12)] împărţit la suma [valori facturate pentru energia termica (m-1): valori facturate pentru energia termica (m-13)];
    (ii) Termoelectrica şi unităţile de la autorităţile locale (sectorul de energie electrica); Electrica: definiţia ratei de încasare mobile pe 12 luni c(m) pentru luna m=1,2...12:
    c(m) = suma [încasări pentru energia electrica (m): încasări pentru energia electrica (m-12)] împărţit la suma [valori facturate pentru energia electrica (m): valori facturate pentru energia electrica (m-12)].
    Utilizându-se aceste definiţii, ratele de încasare la sfârşitul lunii decembrie 2001 au fost de 85,5 pentru Termoelectrica, 92,9 pentru Electrica şi 85,5 pentru cele doua companii de distribuţie a gazelor naturale.
    Datele pentru aceste companii vor fi colectate de Ministerul Industriei şi Resurselor şi raportate lunar la F.M.I. Ministerul Industriei şi Resurselor va include în acest raport şi datele cu privire la valorile facturate şi încasate, înregistrate de Distrigaz-Nord, Distrigaz-Sud, Electrica şi Termoelectrica, precum şi informaţii cu privire la posibilele deconectari şi reconectari pentru următoarele companii: a) industriale şi b) termice.
    a) S.C. Siderurgica, COS Târgovişte, Minvest SM-Roşia Poieni, Moldomin, Minvest-SM Balan, Snif, S.C. Industria Sârmei Câmpia Turzii, Gavazzi Steel, Minvest-SM Baia de Arieş, S.C. Turnu, CUG Cluj, S.C. Apaterm Galaţi, S.C. Tractorul UTB, S.C. Chimcomplex, Minvest-SM Brad, Apa Nova (RGAB), Minvest-SM Coranda Certej, Minvest-SM Poiana Rusca Teliuc, Siderca, S.C. Electrocarbon, Tepro, Nitramonia, Viromet, Amonil, Oltchim, Sere Codlea, US Govora, Republica, Zahăr Bod, Stirom Bucureşti, Danubiana, Gerom Buzău, Colorom Codlea, Roman Braşov, Metrom Braşov, Carfil Braşov, Stiaz Azuga, Faur Bucureşti, UPSOM - S.A. Ocna Mureş, Bicapa - S.A. Tarnaveni, S.C. Stipo - S.A. Dorohoi, Ampellum - S.A. Zlatna, S.C. Cugir - S.A, S.C. Melana Săvineşti, Letea Bacău, Rafo - S.A. Onesti, S.C. Fortus - S.A. Iaşi, Ambro - S.A. Suceava, Stratusmob - S.A. Blaj, S.C. Sticla Turda, Iris - S.A. Cluj, Metalurgică Aiud;
    b) Radet Bucureşti, Radet Constanta, Apaterm Galaţi, R.A. Termoficare Craiova, S.C. Apaterm -S.A. Deva, Termica - S.A. Târgovişte, Termoficare Petroşani, Dalkia Ploieşti, S.C. Termoficare Petroşani, S.C. Universal Lupeni, Aptercol Brăila, S.C. Citadin Aninoasa, R.A. Termoficare Cluj, S.C. Aqua Calor Piatra-Neamţ, R.A. Energomur Targu Mureş, S.C. Energ. Termica Sibiu, Termoloc Populaţie Bacău, R.A. Goscom Roman, Proditerm Bistriţa, Rail Hunedoara, Comunală R.A. Satu Mare, Termica -S.A. Botoşani, Radet Bucureşti, Enet Focşani, Cet Brăila, Cet Govora, R.A. Termo Craiova, Ram Buzău, R.A. Termo Braşov, Aquaterm Targu Jiu, Aquaterm 98 Piteşti.

    VII. Plafoane pentru preluarea datoriei întreprinderilor fata de bănci la bugetul general consolidat şi emiterea de garanţii guvernamentale interne pentru creditele bancare acordate întreprinderilor
    Plafoanele se aplica stocului cumulat de la sfârşitul lunii septembrie 2001 al datoriei interne nou-garantate sau preluate la bugetul general consolidat. Pentru scopurile programului, preluarea datoriilor întreprinderilor către bănci la bugetul general consolidat este considerată echivalenta cu emiterea de garanţii pentru preluarea datoriei întreprinderilor fata de bănci. Aceasta limita include orice împrumut a cărui dobânda este plătită sau garantată de Guvern, chiar dacă rambursarea împrumutului nu este garantată. Bugetul general consolidat este definit în secţiunea III. Criteriul se aplica şi la folosirea resurselor APAPS pentru recapitalizarea întreprinderilor sau ca depozit colateral pentru împrumuturi bancare. Împrumuturile în valuta vor fi convertite la cursuri de schimb contabile, convenite prin consultări cu personalul F.M.I.
    Aceste limite exclud:
    ● contractarea sau garantarea datoriei externe, pentru care au fost stabilite limite separate în secţiunea VIII;
    ● datoria transferata în procesul de restructurare bancară, privatizare sau lichidare a întreprinderilor de stat;
    ● preluarea unor datorii ca rezultat al activarii unei garanţii sau depozit colateral;
    ● garanţiile interne pentru creditele destinate achiziţionării de combustibil din import pentru cele 16 unităţi producătoare de energie termica ce au fost transferate de la Termoelectrica la autorităţile locale, în măsura în care valoarea aferentă garanţiilor externe nebugetare, emise în acest scop (a se vedea secţiunea VIII) se situează sub 120 milioane dolari S.U.A. (suma garanţiilor externe şi interne emise în acest scop nu trebuie sa depăşească 120 milioane dolari S.U.A.).
    Datele pentru monitorizare vor fi furnizate lunar F.M.I. de către Ministerul Finanţelor Publice. Stocul garanţiilor şi datoriei preluate, după cum a fost prezentat în aceasta secţiune, a fost de 469 miliarde lei la sfârşitul lunii septembrie 2001.

    VIII. Plafoane privind contractarea sau garantarea datoriei externe
    Plafoanele se aplica stocului cumulat pentru fiecare an al datoriei externe nou-contractate sau garantate de bugetul general consolidat. Bugetul general consolidat este definit în secţiunea III. Acest criteriu de performanta se aplica nu numai datoriei, asa cum este definită la pct. 9 din Liniile directoare ale F.M.I. privind criteriile de performanta referitoare la datoria externa, adoptate la 24 august 2000 (Decizia Consiliului Directorilor Executivi nr. 12.274-(00/85), ci şi angajamentelor contractate sau garantate pentru care nu a fost primită valoarea. Plafoanele se aplica, de asemenea, oricărei preluări de împrumuturi la stocul datoriei, care nu au fost contractate sau garantate anterior de bugetul general consolidat. Sunt excluse din plafoane datoriile către F.M.I. şi împrumuturile "punte" de la B.R.I., bănci străine, guverne străine sau de la orice alte instituţii financiare. Datoria, în limitele plafoanelor, va fi denominata în dolari S.U.A., la cursul de schimb valabil la data la care contractul de împrumut sau garanţie devine efectiv. Împrumuturile considerate concesionale sunt, de asemenea, excluse din plafoane. Datoria nebugetara include toate datoriile entităţilor nebugetare de la creditorii din sectorul privat, garantate de Ministerul Finanţelor Publice. Împrumuturile pentru importurile de combustibili pentru Distrigaz, Termoelectrica şi cele 16 unităţi producătoare de energie termica, ce au fost transferate de la Termoelectrica la autorităţile locale, sunt incluse în plafoanele generale, dar sunt excluse din plafoanele pentru datoria garantată nebugetara. In ceea ce priveşte noile împrumuturi contractate pentru a asigura importurile de combustibili în sezonul rece 2002/2003, acestea sunt excluse din plafoanele datoriei garantate nebugetare, pana la concurenta sumei de 200 milioane dolari S.U.A. pentru Termoelectrica şi 120 milioane dolari S.U.A. pentru unităţile termice transferate. Creditele destinate importului de combustibil, contractate de Termoelectrica şi de unităţile termice transferate, sunt excluse din plafoanele de datorie cu scadente între 1 şi 3 ani.
    Împrumuturile concesionale sunt definite ca acele împrumuturi cu element nerambursabil de cel puţin 35% din valoarea împrumutului, utilizând rate de discont pentru valute specifice, pe baza ratelor de referinţa ale dobânzii comerciale (CIRRS) ale OCDE, în vigoare la momentul contractării sau garantarii împrumutului.
    Plafoanele vor fi monitorizate pe baza datelor furnizate lunar F.M.I. de către Ministerul Finanţelor Publice. Stocul datoriei la sfârşitul lunii iunie 2001 a fost de 1.194 milioane dolari S.U.A. pentru datoria cu scadenta mai mare de un an (din care 83 milioane dolari S.U.A. a fost nebugetara), 196 milioane dolari S.U.A. pentru subplafonul datoriei cu scadenta între 1 şi 3 ani (zero datorie nebugetara), zero pentru datoria cu scadenta mai mica de un an.
    Neacumularea de către Guvern a arieratelor la plati externe va fi un criteriu de performanta monitorizat pe o baza continua. Pentru scopurile programului, arieratele aferente garanţiilor de stat executate sunt definite ca plati externe datorate pe o perioada mai mare de 30 de zile.

    IX. Tinte indicative pentru plafoanele privind baza monetara medie
    Baza monetara medie este definită ca suma dintre cantitatea medie de moneda aflată în circulaţie, în afară B.N.R., şi media depozitelor (rezerve obligatorii plus suplimentare) ale băncilor comerciale, la B.N.R., pentru luna indicată. Depozitele băncilor comerciale exclud rezervele obligatorii şi rezervele suplimentare în valuta pentru depozitele în valuta. Datele privind baza monetara vor fi monitorizate pe baza indicatorilor zilnici ai B.N.R., care vor fi transmisi săptămânal la F.M.I. de către B.N.R. Stocul bazei monetare medii la sfârşitul lunii septembrie 2001 a fost de 60.442 miliarde lei.
    Plafoanele pentru baza monetara medie vor fi ajustate în următoarele condiţii:
    (1) Dacă rezervele obligatorii vor creste/descreste de la 25% pentru toate rezervele obligatorii păstrate în lei, tintele privind baza monetara vor creste/descreste cu produsul dintre modificarea rezervelor minime obligatorii şi a depozitelor programate pentru care rezervele obligatorii sunt constituite în lei. Nivelul depozitelor programate este de 189.886 miliarde lei, pentru martie 2003, şi de 204.549 miliarde lei, pentru iunie 2003.
    (2) Tintele pentru baza monetara vor fi diminuate cu scăderea rezervelor efective fata de rezervele obligatorii ale fiecărei bănci, măsurate de la data de 24 a lunii anterioare pana la data de 23 a lunii-test, asa cum este prevăzut de reglementările B.N.R.

    X. Tinte indicative pentru plafoanele privind masa monetara
    Masa monetara este definită ca fiind pasivele sistemului bancar fata de sectorul nebancar. Masa monetara include depozitele în valuta ale rezidenţilor, dar exclude depozitele statului şi ale instituţiilor monetare străine şi ale altor nerezidenti. Pentru scopurile programului, depozitele care sunt exprimate în valuta vor fi convertite în lei la cursurile de schimb contabile convenite prin consultări cu personalul F.M.I.
    Datele referitoare la masa monetara vor fi monitorizate utilizându-se datele lunare privind conturile băncilor şi ale sistemului bancar, care vor fi furnizate lunar F.M.I. de către B.N.R. Stocul masei monetare la 30 septembrie 2001, la cursurile de schimb ale programului, a fost de 235.363 miliarde lei.

    XI. Tinte indicative pentru plafoanele privind expunerea totală a sectorului bancar către întreprinderile de stat
    Expunerea totală acoperă toate creditele, aconturile, deţinerea de datorie şi expunerea extrabilantiera, ale băncilor rezidente, către întreprinderile de stat. De asemenea, datele privind împrumuturile vor fi raportate separat de expunerea totală. Întreprinderile de stat sunt toate regiile autonome şi societăţile comerciale al căror acţionar majoritar este statul sau APAPS. In scopul monitorizarii, datoria în valuta va fi convertită în lei la cursurile valutare leu/dolar de la sfârşitul lunii, stabilite prin consultări cu personalul F.M.I. Creditul în valute convertibile, altele decât dolarul S.U.A., va fi convertit la cursurile valutare respective fata de dolarul S.U.A., după cum se specifica în secţiunea II. Datele referitoare la împrumuturile acordate de către sectorul bancar întreprinderilor de stat vor fi monitorizate pe baza datelor lunare furnizate de B.N.R.
    Valoarea expunerii totale, raportată de B.N.R., va include (pe baza cumulată de la sfârşitul lunii martie 2002):
    (i) expunerea către societăţile în care capitalul majoritar a fost transferat sectorului privat. In acest scop APAPS şi ministerele implicate vor furniza lunar la B.N.R. actualizari ale portofoliului lor.
    (ii) orice anulare de datorie sau sume extrabilanţiere;
    (iii) orice preluare de datorie sau elemente extrabilanţiere de către Guvern sau alte instituţii publice.
    In plus, B.N.R. va raporta lunar date cu privire la expunerea totală a sistemului bancar către întreprinderile de stat cu un stoc de expunere mai mare de 100 miliarde lei, pentru fiecare întreprindere. Stocul de expunere al sectorului bancar către întreprinderile de stat, la cursurile de schimb ale programului, a fost 27.052 miliarde lei la 30 septembrie 2001, din care B.C.R.- 13.541 miliarde lei.

                       ───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016