Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACT CONSTITUTIV din 22 decembrie 2004  al Companiei Nationale de Investitii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ACT CONSTITUTIV din 22 decembrie 2004 al Companiei Nationale de Investitii "C.N.I." - S.A.

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 27 ianuarie 2005
CAP. I
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
(1) Denumirea societãţii comerciale este Compania Naţionalã de Investiţii "C.N.I." - S.A, denumitã în continuare C.N.I.
(2) Sigla C.N.I. este prezentatã în anexa care face parte integrantã din prezentul act constitutiv.
(3) În toate actele, facturile, scrisorile sau publicaţiile emanând de la C.N.I. se menţioneazã denumirea acesteia, urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de iniţialele "S.A.", capitalul social, din care cel efectiv vãrsat potrivit ultimului bilanţ contabil aprobat, sediul, numãrul de înmatriculare în registrul comerţului, codul unic de înregistrare şi atributul fiscal.
ART. 2
C.N.I. este persoanã juridicã românã având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni, care îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul act constitutiv.
ART. 3
(1) Sediul social al C.N.I. este în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1. C.N.I. are puncte de lucru în Bucureşti, str. Pârcãlab Baldovin nr. 1, sectorul 1; str. Horaţiu nr. 28, ap. 3 şi ap. 4, sectorul 1; str. Crişana nr. 31, sectorul 1; Calea Victoriei nr. 155, bl. D1, tronson 6, et. 4, sectorul 1.
(2) Sediul social al C.N.I. poate fi schimbat în aceeaşi localitate sau în altã localitate din România, pe baza hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor, potrivit legii.
(3) C.N.I. poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunitãţi, în ţarã şi în strãinãtate, în condiţiile legii.
(4) Filiale ale C.N.I. pot fi înfiinţate prin hotãrâre a Guvernului, la propunerea adunãrii generale extraordinare a acţionarilor.
ART. 4
C.N.I. se constituie pe duratã nelimitatã, cu începere de la data înmatriculãrii ei la oficiul registrului comerţului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
(1) Scopul C.N.I. este realizarea de construcţii de interes public sau social, pe terenuri proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale, precum şi pe terenuri proprietate privatã puse la dispoziţie de persoane fizice şi/sau juridice.
(2) În realizarea scopului sãu, C.N.I. poate propune Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului programe de investiţii privind derularea acestor activitãţi.
(3) C.N.I. poate realiza orice alte activitãţi conform obiectului sãu de activitate.
ART. 6
(1) Obiectul principal de activitate:
7011: dezvoltare (promovare) imobiliarã
Obiectul secundar de activitate:
2211: Editarea cãrţilor
2213: Editarea revistelor şi periodicelor
2222: Alte activitãţi de tipãrire n.c.a.
2952: Fabricarea utilajelor pentru extracţie şi construcţii
4511: Demolarea construcţiilor, terasamente şi organizare de şantiere
4512: Lucrãri de foraj şi sondaj pentru construcţii
4521: Construcţii de clãdiri şi lucrãri de geniu
4522: Lucrãri de învelitori, şarpante şi terase la construcţii
4523: Construcţii de autostrãzi, drumuri, aerodroame şi baze sportive
4525: Alte lucrãri speciale de construcţii
4531: Lucrãri de instalaţii electrice
4532: Lucrãri de izolaţii şi protecţie anticorosivã
4533: Lucrãri de instalaţii tehnico-sanitare
4534: Alte lucrãri de instalaţii
4541: Lucrãri de ipsoserie;
4542: Lucrãri de tâmplãrie şi dulgherie
4543: Lucrãri de pardosire şi placare a pereţilor
4544: Lucrãri de vopsitorie, zugrãveli şi montãri de geamuri
4545: Alte lucrãri de finisare
4550: Închirierea utilajelor de construcţii şi demolare, cu personal de deservire aferent
5113: Intermedieri în comerţul cu material lemnos şi de construcţii
5114: Intermedieri în comerţul cu maşini, echipamente industriale, nave şi avioane
5153: Comerţ cu ridicata al materialului lemnos şi de construcţii
5154: Comerţ cu ridicata al echipamentelor şi furniturilor de fierãrie pentru instalaţii sanitare şi de încãlzire
5181: Comerţ cu ridicata al maşinilor-unelte
5182: Comerţ cu ridicata al maşinilor pentru industria minierã şi construcţii
5187: Comerţ cu ridicata al altor aparaturi utilizate în industrie, comerţ şi transporturi
5190: Comerţ cu ridicata al altor produse
7011: Dezvoltare (promovare) imobiliarã
7012: Cumpãrare şi vânzare de bunuri imobiliare proprii
7020: Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii şi închiriate
7032: Administrarea imobilelor pe bazã de tarife sau contract
7132: Închirierea maşinilor şi echipamentelor pentru construcţii, fãrã personal de deservire aferent
7134: Închirierea altor maşini şi echipamente n.c.a.
7413: Activitãţi de studiere a pieţei şi de sondaj
7420: Activitãţi de arhitecturã, inginerie şi servicii de consultanţã tehnicã legate de acestea
7430: Activitãţi de testãri şi analize tehnice
7440: Publicitate
7487: Alte activitãţi de servicii prestate în principal întreprinderilor.
(2) C.N.I. desfãşoarã activitãţi de interes public sau social în scopul obţinerii de venituri pentru acoperirea cheltuielilor de organizare şi funcţionare a societãţii, precum şi activitãţi de investiţii pentru realizarea construcţiilor şi are, în principal, ca obiect de activitate:
a) executarea programelor de interes public sau social în domeniul construcţiilor, aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
b) urmãrirea asigurãrii resurselor financiare pentru programele de interes public sau social în domeniul construcţiilor, ce cuprind programe de investiţii, lucrãri de reparaţii curente şi capitale, consolidãri şi alte lucrãri similare;
c) elaborarea de propuneri cãtre Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului privind programele de interes public sau social în domeniul construcţiilor;
d) realizarea unor operaţiuni de marketing, publicitate, reclamã, editare de publicaţii şi imprimate în domeniul sãu de activitate;
e) achiziţionarea, realizarea sau vânzarea de tehnologie în domeniul sãu de activitate;
f) realizarea sau vânzarea de proiecte în domeniul sãu de activitate;
g) prestarea de servicii specifice pentru investitorii care finanţeazã realizarea programelor de interes public sau social în domeniul construcţiilor.
(3) Construcţiile de interes public sau social executate prin C.N.I. vor fi amplasate pe terenuri proprietate publicã sau privatã a statului ori a unitãţilor administrativ-teritoriale şi/sau pe terenuri proprietate privatã a unor persoane fizice ori juridice, în funcţie de sursa de finanţare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(4) Realizarea programelor de interes public sau social în domeniul construcţiilor se face de C.N.I. prin procedura de achiziţii publice, în condiţiile legii.
(5) Supravegherea executãrii construcţiilor şi derulãrii programelor de interes public sau social în domeniul construcţiilor, aprobate de Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, precum şi recepţia lucrãrilor respective executate se realizeazã de cãtre C.N.I., cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(6) C.N.I. poate desfãşura activitãţi corespunzãtoare obiectului sãu de activitate pentru persoane fizice sau juridice, finanţarea putând fi asiguratã din fonduri publice, externe, proprii sau private.
ART. 7
(1) C.N.I. poate deţine în concesiune, închiriere sau în folosinţã gratuitã bunuri proprietate publicã ori privatã a statului, pe care le utilizeazã în vederea realizãrii scopului şi obiectului sãu de activitate sau în condiţiile actului prin care i-a fost dat bunul.
(2) C.N.I. poate deţine în proprietate bunuri mobile şi imobile, dupã caz.

CAP. III
Capitalul social, acţiunile

ART. 8
(1) Capitalul social iniţial al C.N.I. este de 4.000.000.000 lei, împãrţit în 160.000 de acţiuni nominative, fiecare acţiune având valoarea de 25.000 lei.
(2) Capitalul social iniţial se constituie prin participarea urmãtoarelor societãţi comerciale:
a) Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Maritime" - S.A. Constanţa - 1 miliard lei, reprezentând 40.000 de acţiuni;
b) Societatea Naţionalã de Transport Feroviar de Marfã "C.F.R. Marfã" - S.A. - 1 miliard lei, reprezentând 40.000 de acţiuni;
c) Compania Naţionalã "Aeroportul Internaţional Henri Coandã - Otopeni" - S.A. - 1,250 miliarde lei, reprezentând 50.000 de acţiuni;
d) Compania Naţionalã "Administraţia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanţa - 500 milioane lei, reprezentând 20.000 de acţiuni;
e) Compania Naţionalã "Administraţia Porturilor Dunãrii Maritime" - S.A. Galaţi - 250 milioane lei, reprezentând 10.000 de acţiuni.
(3) Eventualele modificãri ale capitalului social iniţial prevãzut la alin. (1) vor fi notificate la registrul comerţului în termen de 30 de zile de la data modificãrii.
ART. 9
(1) Acţiunile sunt nominative şi vor cuprinde toate elementele prevãzute de lege.
(2) C.N.I. va ţine evidenţa acţionarilor şi a acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de cãtre preşedintele consiliului de administraţie. Registrul se pãstreazã la sediul C.N.I.
ART. 10
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a acţionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 11
(1) Fiecare acţiune subscrisã şi plãtitã, potrivit legii, conferã deţinãtorului dreptul la un vot în adunarea generalã a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform dispoziţiilor legale şi prevederilor prezentului act constitutiv, precum şi alte drepturi.
(2) Deţinerea de acţiuni implicã adeziunea de drept la prezentul act constitutiv.
(3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmeazã acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
(4) Obligaţiile C.N.I. sunt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acţionarii rãspund numai pânã la concurenţa capitalului social subscris.
(5) Patrimoniul C.N.I. nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor. Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra pãrţii din profitul C.N.I., care i se va repartiza de cãtre adunarea generalã a acţionarilor, sau asupra cotei-pãrţi cuvenite acestuia la lichidarea C.N.I., efectuatã în condiţiile legii şi ale prezentului act constitutiv.
(6) În toate raporturile cu C.N.I. aceasta recunoaşte pentru fiecare acţiune un singur proprietar.
ART. 12
Cesiunea parţialã sau totalã a acţiunilor între acţionari şi/sau cãtre terţi se face în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.
ART. 13
(1) În cazul pierderii uneia sau mai multor acţiuni proprietarul va trebui sã anunţe consiliul de administraţie şi sã facã publicã pierderea acestora prin presã.
(2) Dupã 6 luni acţionarul va putea obţine un duplicat al acţiunilor pierdute.

CAP. IV
Adunarea generalã a acţionarilor

ART. 14
(1) Adunarea generalã a acţionarilor este organul de conducere al C.N.I., care decide asupra politicii economice a acesteia şi asupra activitãţii ei, în conformitate cu mandatul primit de la acţionari.
(2) Adunãrile generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
(3) În adunãrile generale ale acţionarilor fiecare acţionar este reprezentat de un împuternicit mandatat. În plus, ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, în calitatea sa de reprezentant al intereselor statului la societãţile comerciale fondatoare, este reprezentat de 2 împuterniciţi mandataţi.
(4) Pentru activitatea depusã împuterniciţii mandataţi în adunarea generalã a acţionarilor au dreptul la o indemnizaţie stabilitã în condiţiile legii.
(5) Adunarea generalã ordinarã a acţionarilor are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã strategia globalã de dezvoltare, retehnologizare, modernizare şi politica economicofinanciarã a C.N.I.;
b) alege membrii consiliului de administraţie şi cenzorii, inclusiv cenzorii supleanţi, îi descarcã de activitate şi îi revocã;
c) stabileşte indemnizaţia membrilor consiliului de administraţie, a secretarului acestuia şi a cenzorilor;
d) stabileşte competenţele şi rãspunderile consiliului de administraţie şi ale cenzorilor şi aprobã regulamentul de organizare şi funcţionare;
e) examineazã programele de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale C.N.I., propuse de consiliul de administraţie, şi îşi dã acordul asupra acestora;
f) aprobã constituirea rezervelor statutare;
g) examineazã, aprobã sau modificã situaţia financiarã anualã, dupã analizarea raportului consiliului de administraţie şi al cenzorilor, şi aprobã repartizarea profitului;
h) fixeazã dividendele;
i) propune înfiinţarea sau desfiinţarea filialelor;
j) hotãrãşte cu privire la programul de investiţii şi de reparaţii capitale şi stabileşte plafonul valoric de la care competenţa revine consiliului de administraţie;
k) aprobã delegãri de competenţe pentru consiliul de administraţie al C.N.I.;
l) stabileşte nivelul garanţiei cerute administratorilor, în condiţiile legii;
m) se pronunţã asupra gestiunii administratorilor;
n) hotãrãşte gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multor unitãţi ale C.N.I.;
o) examineazã, aprobã şi/sau propune spre aprobare documentaţiile tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii, în condiţiile legii.
(6) Adunarea generalã extraordinarã a acţionarilor are urmãtoarele atribuţii:
a) aprobã structura organizatoricã a C.N.I. la nivel central şi teritorial;
b) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare şi la acordarea de garanţii şi stabileşte plafonul valoric de la care competenţa revine consiliului de administraţie;
c) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea şi desfiinţarea de sucursale, agenţii şi de alte subunitãţi fãrã personalitate juridicã;
d) hotãrãşte cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numãrului de acţiuni sau a valorii nominale a acestora;
e) hotãrãşte reducerea capitalului social sau reîntregirea acestuia prin emisiune de noi acţiuni;
f) hotãrãşte cu privire la mutarea sediului C.N.I.;
g) analizeazã şi propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea şi lichidarea C.N.I.;
h) hotãrãşte cu privire la modificarea şi completarea obiectului de activitate al C.N.I.;
i) aprobã asocierea, în vederea constituirii de noi societãţi comerciale, sau participarea cu capital la alte societãţi comerciale;
j) hotãrãşte cu privire la acţionarea în justiţie a membrilor consiliului de administraţie, a directorului general şi a cenzorilor pentru pagubele pricinuite C.N.I.;
k) hotãrãşte emisiunea de obligaţiuni şi conversia unei categorii de obligaţiuni în altã categorie sau în acţiuni;
l) hotãrãşte cu privire la orice modificare a actului constitutiv;
m) hotãrãşte cumpãrarea de acţiuni, cotarea la bursã, vânzarea şi tranzacţionarea pe piaţã a acţiunilor proprii;
n) stabileşte plafoane valorice şi competenţe de efectuare a cheltuielilor;
o) stabileşte adaosurile la salariu şi criteriile de acordare a acestora pentru directorul general şi pentru directorii executivi;
p) hotãrãşte în orice alte probleme privind activitatea C.N.I., cu excepţia celor care revin adunãrii generale ordinare a acţionarilor.
ART. 15
(1) Adunarea generalã a acţionarilor se convoacã ori de câte ori va fi necesar de cãtre preşedintele consiliului de administraţie sau de cãtre cel desemnat sã îl înlocuiascã, potrivit prevederilor <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã.
(2) Adunãrile generale ordinare ale acţionarilor au loc cel puţin o datã pe an, în cel mult 4 luni de la încheierea exerciţiului financiar.
(3) Adunãrile generale ordinare ale acţionarilor se convoacã la cererea acţionarilor reprezentând cel puţin o treime din capitalul social sau la cererea cenzorilor.
(4) Adunarea generalã a acţionarilor va fi convocatã în conformitate cu prevederile prezentului act constitutiv, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
(5) Convocarea poate fi fãcutã prin scrisoare recomandatã expediatã cu cel puţin 15 zile înainte de data ţinerii adunãrii, la adresa acţionarului înscrisã în registrul acţionarilor.
(6) Acţionarii reprezentând întreg capitalul social vor putea, dacã nici unul dintre ei nu se opune, sã ţinã o adunare generalã şi sã ia orice hotãrâre de competenţa adunãrii, fãrã respectarea formalitãţilor cerute de convocarea ei.
(7) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a acţionarilor, precum şi ordinea de zi.
(8) Când pe ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea actului constitutiv, convocarea va trebui sã cuprindã textul integral al propunerilor.
(9) Adunarea generalã a acţionarilor se întruneşte la sediul C.N.I. sau în alt loc indicat în convocare.
ART. 16
(1) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale ordinare a acţionarilor este necesarã prezenţa acţionarilor care sã reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile trebuie sã fie luate de acţionarii care deţin majoritatea absolutã din capitalul social reprezentat în adunare.
(2) Dacã adunarea generalã a acţionarilor nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor prevãzute la alin. (1), adunarea ce se va întruni dupã a doua convocare poate delibera asupra problemelor aflate pe ordinea de zi a primei adunãri, oricare ar fi partea de capital social reprezentatã de acţionarii prezenţi în majoritate.
(3) Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale extraordinare a acţionarilor sunt necesare:
a) la prima convocare, prezenţa acţionarilor reprezentând trei pãtrimi din capitalul social, iar hotãrârile sã fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sã reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social;
b) la convocãrile urmãtoare, prezenţa acţionarilor reprezentând jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile sã fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sã reprezinte cel puţin o treime din capitalul social.
(4) Adunarea generalã a acţionarilor va alege dintre acţionarii prezenţi unul pânã la trei secretari care sã verifice lista de prezenţã a acţionarilor; unul dintre secretari întocmeşte procesul-verbal al şedinţei adunãrii generale a acţionarilor.
(5) Procesul-verbal al adunãrii generale a acţionarilor se va ţine într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de cãtre persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
ART. 17
(1) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor se iau, de regulã, prin vot deschis.
(2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
(3) Hotãrârile adunãrii generale a acţionarilor se iau cu majoritate de voturi.
(4) Hotãrârile luate de adunarea generalã a acţionarilor, în limitele legii sau ale actului constitutiv, sunt obligatorii chiar şi pentru acţionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat împotrivã.
(5) Împuterniciţii mandataţi ai ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului au doar drept de vot consultativ.

CAP. V
Consiliul de administraţie

ART. 18
(1) C.N.I. este administratã de 11 administratori care constituie consiliul de administraţie, aleşi de adunarea generalã a acţionarilor pentru o perioadã de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi.
(2) Conducerea executivã a C.N.I. este asiguratã de directorul general, care este şi preşedintele consiliului de administraţie. Directorul general este numit de ministrul transporturilor, construcţiilor şi turismului, care îi stabileşte şi salariul.
(3) Când se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a acţionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egalã cu perioada care a rãmas pânã la expirarea mandatului predecesorului sãu.
(4) Componenţa consiliului de administraţie se stabileşte de adunarea generalã a acţionarilor.
(5) Consiliul de administraţie se întruneşte cel puţin o datã pe lunã şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau la cererea unei treimi din numãrul membrilor sãi.
(6) Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor consiliului de administraţie, iar deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
(7) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comunicat de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se ţine într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa şi de secretar.
(8) Consiliul de administraţie poate delega unele dintre atribuţiile sale conducerii executive a C.N.I. şi poate recurge la consultanţi pentru studii, analize sau expertize necesare luãrii unor decizii.
(9) Preşedintele consiliului de administraţie este obligat sã punã la dispoziţie acţionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, orice documente legate de activitatea C.N.I.
(10) Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, faţã de C.N.I. pentru prejudiciile cauzate acesteia. În astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotãrâre a adunãrii generale a acţionarilor.
(11) Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, personal, rudele sau afinii acestora pânã la gradul al doilea inclusiv, sunt în acelaşi timp patroni sau asociaţi în societãţi comerciale cu acelaşi profil cu al C.N.I. sau care sunt în relaţii comerciale cu C.N.I., în mod direct sau prin interpuşi.
ART. 19
Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã proiectul bugetului anual de venituri şi cheltuieli al C.N.I.;
b) elaboreazã documentaţiile privind structura organizatoricã şi regulamentul de organizare şi funcţionare a C.N.I.;
c) elaboreazã şi prezintã spre avizare adunãrii generale a acţionarilor strategia de dezvoltare a C.N.I. pe termen lung, mediu şi scurt, care se supune spre aprobare Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
d) aprobã investiţiile C.N.I. în limita competenţelor şi a plafoanelor valorice stabilite de adunarea generalã a acţionarilor;
e) aprobã prioritãţile în efectuarea operaţiunilor de încasãri şi plãţi;
f) aprobã efectuarea operaţiunilor de cumpãrare şi vânzare de bunuri şi de servicii;
g) aprobã încheierea contractelor de închiriere;
h) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
i) aprobã încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competenţelor acordate. Trimestrial, adunarea generalã a acţionarilor va fi informatã despre contractele încheiate şi despre stadiul realizãrii acestora;
j) supune anual adunãrii generale a acţionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea C.N.I., situaţia financiarã pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli ale C.N.I. pe anul în curs;
k) aprobã proiectul contractului colectiv de muncã ce urmeazã sã fie negociat cu reprezentanţii salariaţilor;
l) aprobã criteriile privind condiţiile de angajare, de organizare şi de desfãşurare a concursurilor, a examenelor şi a selecţiei personalului;
m) aprobã tarifele pentru prestaţiile specifice;
n) aprobã regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale C.N.I.;
o) aprobã scoaterea din funcţiune, casarea şi valorificarea unor bunuri materiale, în condiţiile legii;
p) stabileşte drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal pentru personalul de conducere al C.N.I.;
r) rezolvã orice alte probleme stabilite de adunarea generalã a acţionarilor.
ART. 20
(1) Directorul general reprezintã C.N.I. în raporturile cu terţii şi are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) aplicã strategia şi politicile de dezvoltare ale C.N.I.;
b) angajeazã, promoveazã şi concediazã personalul C.N.I.;
c) numeşte, suspendã sau revocã directorii executivi ai C.N.I. şi le fixeazã salariile;
d) negociazã contractul colectiv de muncã în limita mandatului dat de consiliul de administraţie;
e) încheie acte juridice în numele şi pe seama C.N.I.;
f) aprobã operaţiunile de vânzare şi cumpãrare de bunuri, potrivit competenţelor;
g) aprobã operaţiunile de încasãri şi plãţi, potrivit competenţelor;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii, potrivit competenţelor acordate.
(2) Directorul general poate delega o parte din atribuţiile sale directorilor executivi.
(3) Competenţele, atribuţiile şi rãspunderile directorilor executivi sunt stabilite prin Regulamentul de organizare şi funcţionare a C.N.I.

CAP. VI
Gestiunea

ART. 21
(1) C.N.I. organizeazã şi exercitã controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operaţiuni care se referã la drepturile şi obligaţiile patrimoniale în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
(2) Controlul financiar preventiv se exercitã prin compartimentul de specialitate, potrivit legii.
ART. 22
(1) Controlul financiar de gestiune se efectueazã în conformitate cu prevederile legale, prin compartimentul de specialitate din cadrul C.N.I.
(2) Controlul financiar de gestiune se efectueazã în totalitate sau prin sondaj, în raport cu volumul, valoarea şi natura bunurilor, cu posibilitãţile de sustrageri, condiţiile de pãstrare şi gestionare, precum şi cu frecvenţa abaterilor constatate anterior.
(3) La cererea organelor de control financiar de gestiune, conducãtorii şi salariaţii au obligaţia:
a) sã punã la dispoziţie registrele, corespondenţa, actele, piesele justificative şi alte documente necesare controlului;
b) sã prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestioneazã sau pe care le au în pãstrare, care intrã sub incidenţa controlului;
c) sã elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, în original sau în copii certificate;
d) sã dea informaţii şi explicaţii, verbal şi în scris, dupã caz, în legãturã cu problemele care formeazã obiectul controlului;
e) sã semneze, cu sau fãrã obiecţii, actele de control;
f) sã asigure sprijinul şi condiţiile necesare bunei desfãşurãri a controlului şi sã îşi dea concursul pentru clarificarea constatãrilor.
(4) Constatãrile organelor de control financiar de gestiune se vor consemna în actele de control, cu indicarea prevederilor legale încãlcate şi cu stabilirea exactã a consecinţelor economice, financiare şi patrimoniale, a persoanelor vinovate, precum şi a mãsurilor propuse. Actele de control vor fi transmise directorului general al companiei controlate.
ART. 23
(1) Gestiunea C.N.I. este controlatã de acţionari şi de cenzori.
(2) C.N.I. are 5 cenzori şi 5 cenzori supleanţi.
(3) Cenzorii sunt aleşi de adunarea generalã a acţionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani, putând fi realeşi.
(4) Cenzorii îşi exercitã personal mandatul.
(5) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sã fie contabil autorizat, în condiţiile legii, sau expert contabil.
(6) Cenzorii sunt remuneraţi cu o indemnizaţie fixã, stabilitã de adunarea generalã a acţionarilor.
(7) Cenzorii au urmãtoarele atribuţii principale:
a) sã supravegheze gestiunea C.N.I.;
b) sã verifice dacã situaţia financiarã anualã este legal întocmitã şi dacã este în concordanţã cu registrele;
c) sã verifice dacã registrele sunt ţinute regulat;
d) sã verifice dacã evaluarea patrimoniului s-a fãcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanţului contabil.
(8) Situaţia financiarã anualã nu poate fi aprobatã de adunarea generalã a acţionarilor dacã nu este însoţitã de raportul cenzorilor.
(9) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
a) sã facã, în fiecare lunã şi inopinat, inspecţii ale casei şi sã verifice existenţa titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea C.N.I. ori care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
b) sã convoace adunarea generalã ordinarã sau extraordinarã a acţionarilor, dacã nu a fost convocatã de administratori;
c) sã ia parte la adunãrile generale ordinare şi extraordinare ale acţionarilor, inserând pe ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
d) sã constate depunerea regulatã a garanţiei din partea administratorilor;
e) sã vegheze ca dispoziţiile legii sau ale actului constitutiv sã fie îndeplinite de administratori şi de lichidatori.
(10) Despre rezultatul verificãrilor efectuate conform alin. (9), precum şi referitor la propunerile pe care le considerã necesare privind situaţia financiarã anualã, cenzorii vor prezenta adunãrii generale a acţionarilor un raport amãnunţit. Pentru îndeplinirea acestei obligaţii cenzorii vor delibera împreunã, însã pot face, în caz de divergenţã, rapoarte separate pe care le vor prezenta adunãrii generale a acţionarilor.
(11) Cenzorii vor aduce la cunoştinţã administratorilor neregulile din administraţie şi încãlcãrile dispoziţiilor legale şi statutare pe care le constatã, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunoştinţã adunãrii generale a acţionarilor.
(12) Cenzorii iau parte la şedinţele consiliului de administraţie şi ale adunãrii generale a acţionarilor fãrã drept de vot.
(13) Se interzice cenzorilor sã comunice acţionarilor, în particular, sau terţilor date referitoare la operaţiunile C.N.I., constatate cu ocazia exercitãrii mandatului lor.
(14) Cenzorii vor consemna într-un registru special deliberãrile lor, precum şi constatãrile fãcute în exerciţiul mandatului lor.
(15) Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generalã a acţionarilor, cu votul cerut la adunãrile extraordinare ale acţionarilor.
(16) Cenzorii C.N.I. îndeplinesc şi alte atribuţii prevãzute de lege.

CAP. VII
Activitatea

ART. 24
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie ale fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii C.N.I.
ART. 25
(1) Personalul C.N.I. se încadreazã în condiţiile legii, pe bazã de concurs sau de examen.
(2) Drepturile şi obligaţiile salariaţilor se stabilesc prin contractul colectiv de muncã.
ART. 26
Consiliul de administraţie stabileşte, în condiţiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ART. 27
(1) C.N.I. va ţine evidenţa contabilã şi va întocmi situaţia financiarã anualã, cu respectarea normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Situaţia financiarã anualã va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ART. 28
(1) Profitul C.N.I. se stabileşte pe baza situaţiei financiare anuale aprobate de adunarea generalã a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
(2) Profitul C.N.I. rãmas dupã plata impozitului pe profit va fi repartizat în condiţiile legii.
(3) C.N.I. îşi constituie fondul de rezervã şi alte fonduri în condiţiile legii.
(4) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face de C.N.I., în condiţiile legii, dupã aprobarea situaţiei financiare de cãtre adunarea generalã a acţionarilor. Participarea la profit a salariaţilor C.N.I. se hotãrãşte de adunarea generalã a acţionarilor, în condiţiile legii.
(5) În cazul înregistrãrilor de pierderi, adunarea generalã a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotãrî în consecinţã.
(6) Acoperirea pierderilor se va face în condiţiile legii şi pe baza hotãrârii adunãrii generale a acţionarilor.
ART. 29
C.N.I. va ţine, prin grija administratorilor, registrele prevãzute de lege.

CAP. VIII
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea

ART. 30
Adunarea generalã a acţionarilor poate propune schimbarea formei juridice a C.N.I.
ART. 31
(1) C.N.I. se dizolvã în urmãtoarele cazuri:
a) imposibilitatea realizãrii obiectului de activitate;
b) hotãrârea adunãrii generale a acţionarilor;
c) hotãrârea tribunalului, la cererea oricãrui acţionar, pentru motive temeinice, precum neînţelegerile grave dintre acţionari, care împiedicã funcţionarea C.N.I.;
d) falimentul;
e) în cazul şi în condiţiile prevãzute la <>art. 158 din Legea nr. 31/1990 , republicatã;
f) când capitalul social se reduce sub minimul legal;
g) când numãrul acţionarilor scade sub minimul legal;
h) alte cauze prevãzute de lege sau de prezentul act constitutiv.
(2) Hotãrârea tribunalului prin care s-a pronunţat dizolvarea se înregistreazã în registrul comerţului, se comunicã Direcţiei Generale a Finanţelor Publice a Municipiului Bucureşti şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 32
(1) În caz de dizolvare, C.N.I. va fi lichidatã.
(2) Lichidarea C.N.I. şi repartiţia patrimoniului se fac în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 33
(1) Litigiile de orice fel, apãrute între C.N.I. şi persoane fizice sau juridice, sunt de competenţa instanţelor judecãtoreşti de drept comun.
(2) Pentru soluţionarea litigiilor cu alte societãţi comerciale se poate apela şi la arbitraj.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 34
Prevederile prezentului act constitutiv se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, ale Codului comercial, precum şi cu dispoziţiile legale în vigoare aplicabile activitãţilor desfãşurate de C.N.I.


ANEXĂ
la actul constitutiv


(SIGLA) COMPANIA NAŢIONALĂ DE INVESTIŢII - S.A.


------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016