Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ACORD din 7 iulie 2022  între Guvernul României şi Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO)  privind reînnoirea Centrului Internaţional pentru Pregătire Avansată şi Cercetare în Fizică (CIFRA)  ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ACORD din 7 iulie 2022 între Guvernul României şi Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO) privind reînnoirea Centrului Internaţional pentru Pregătire Avansată şi Cercetare în Fizică (CIFRA) ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO*)

EMITENT: Act Internaţional
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1158 din 29 noiembrie 2022
──────────
    Aprobat prin HOTĂRÂREA nr. 1.428 din 29 noiembrie 2022, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1158 din 29 noiembrie 2022.
──────────
    *) Traducere.
    Guvernul României
    şi
    Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO),
    recunoscând necesitatea şi oportunitatea cooperării în domeniul fizicii cu instituţiile româneşti şi între aceste instituţii şi alte ţări, în special din Europa Centrală şi de Est şi ţările africane,
    făcând referire la Rezoluţia 36 C/27, prin care Conferinţa generală a decis să înfiinţeze Centrul Internaţional pentru Pregătire şi Cercetare Avansată în Fizică (CIFRA) ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO şi a autorizat directorul general să semneze prezentul acord,
    făcând referire la Decizia 214 EX11.III, prin care Consiliul executiv al UNESCO a decis reînnoirea desemnării Centrului Internaţional pentru Pregătire Avansată şi Cercetare în Fizică (CIFRA) ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO şi a autorizat directorul general al UNESCO să semneze prezentul acord,
    având în vedere că UNESCO şi Centrul Internaţional pentru Pregătire Avansată şi Cercetare în Fizică (CIFRA) au semnat un memorandum de înţelegere la 7.07.2022,
    dorind să definească termenii şi condiţiile ce guvernează cadrul de cooperare dintre Guvernul României şi UNESCO, care îi vor fi acordate centrului menţionat în acest acord,
    au convenit după cum urmează:
    ART. 1
    Definiţii
    a) „UNESCO“ se referă la Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură;
    b) „Guvern“ înseamnă Guvernul României;
    c) „Centru“ înseamnă Centrul Internaţional pentru Pregătire Avansată şi Cercetare în Fizică, filială a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor (INCDFM), cu personalitate juridică proprie;
    d) „părţi“ se referă la Guvernul României şi UNESCO;
    e) „ICTP“ se referă la Centrul Internaţional pentru Fizică Teoretică „Abdus Salam“, centru de categoria I care este parte a UNESCO.

    ART. 2
    Operare
    Guvernul va fi de acord să ia orice măsuri necesare pentru continuarea activităţii CIFRA ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO, aşa cum este prevăzut în prezentul acord.

    ART. 3
    Scopul acordului
    Scopul prezentului acord este acela de a defini termenii şi condiţiile care reglementează colaborarea între părţi cu privire la CIFRA ca centru de categoria a 2-a sub auspiciile UNESCO, precum şi drepturile şi obligaţiile ce decurg din acestea, ce le revin părţilor.

    ART. 4
    Statutul legal
    a) Centrul va fi independent de UNESCO.
    b) Guvernul se va asigura că Centrul beneficiază, pe teritoriul său, de autonomia funcţională necesară executării activităţilor sale, precum şi de capacitatea legală de:
    (i) a contracta;
    (ii) a institui proceduri legale;
    (iii) a achiziţiona şi dispune de bunuri mobile şi imobile.


    ART. 5
    Actul constitutiv
    Guvernul se va asigura că actul constitutiv al Centrului include prevederi care descriu cu precizie:
    a) statutul legal acordat Centrului în cadrul sistemului legal naţional, capacitatea legală necesară pentru a-şi exercita funcţiile şi de a primi fonduri, pentru a obţine plăţi pentru serviciile furnizate, precum şi pentru a dobândi toate mijloacele necesare funcţionării sale;
    b) o structură de guvernare a Centrului, care să permită reprezentarea UNESCO în cadrul consiliului de conducere internaţional al său.


    ART. 6
    Obiectivele şi funcţiile Centrului
    Obiectivele şi funcţiile Centrului, aliniate la priorităţile relevante ale Strategiei UNESCO pe termen mediu (2022-2029) şi care să contribuie la implementarea Agendei 2030 pentru dezvoltare sustenabilă, vor fi:
    a) oferirea de facilităţi şi oportunităţi de pregătire şi cercetare avansată pentru cercetătorii din ţările Europei Centrale şi de Est, pe lângă cei din ţările mai puţin dezvoltate din Africa, cu un mandat suplimentar de a promova femeile în ştiinţă prin intermediul programelor sale;
    b) desfăşurarea şi coordonarea de studii avansate orientate către cercetare în fizică şi tematicile interdisciplinare conexe;
    c) oferirea de expertiză factorilor de decizie, factorilor educaţionali şi publicului larg pentru consolidarea potenţialului regional de cercetare şi dezvoltare;
    d) desfăşurarea de activităţi de promovare (seminare, conferinţe, ateliere de lucru), în cooperare cu instituţii naţionale şi internaţionale, care să asigure un forum internaţional de discuţii şi consolidarea de reţele regionale de colaborare între oamenii de ştiinţă din ţări diferite.

    Centrul va avea ca funcţii desfăşurarea de activităţi de pregătire şi activităţi regionale de consolidare a capacităţilor, cu accent pe:
    a) pregătire avansată şi dezvoltare prin intermediul cercetării ştiinţifice, activităţi întreprinse de către personalul permanent al Centrului, precum şi de către personalul aflat în vizite pe termen scurt şi lung, în cooperare cu instituţii naţionale şi internaţionale şi cu participare în proiecte internaţionale de cercetare;
    b) evenimente ştiinţifice şi transfer de cunoştinţe prin activităţi pe termen scurt, organizate în cooperare cu UNESCO, inclusiv ateliere de lucru, conferinţe şi seminare compatibile cu programele UNESCO.


    ART. 7
    Guvernanţă
    a) Consiliul Internaţional de Guvernanţă
    (i) Centrul va fi condus şi supravegheat de un consiliu internaţional de guvernanţă, care va fi reînnoit la fiecare cinci ani şi include:
    1. un reprezentant al Guvernului, care va prezida consiliul;
    2. doi reprezentanţi ai UNESCO, incluzând un reprezentant al ICTP;
    3. câte un reprezentant al fiecărui/or stat(e) membru(e) şi/sau stat(e) membru(e) asociat(e), care au trimis Centrului o notificare de aderare, în conformitate cu prevederile articolului 11 b), şi şi-au exprimat interesul de a fi reprezentaţi în consiliu.

    (ii) Consiliul Internaţional de Guvernanţă:
    1. aprobă programele pe termen lung şi mediu ale Centrului;
    2. aprobă planul anual de lucru şi bugetul Centrului, inclusiv schema de personal;
    3. examinează rapoartele anuale şi de evaluare înaintate de către directorul Centrului, inclusiv rapoartele privind contribuţia Centrului la programul şi bugetul aprobate de UNESCO (C/5), la strategiile şi planurile de acţiune globale, precum şi la priorităţile programelor sectoriale, şi elaborează strategii de răspuns pentru consolidarea unei astfel de contribuţii;
    4. examinează rapoartele periodice de audit independent privind situaţia financiară a Centrului şi monitorizează furnizarea înregistrărilor contabile necesare întocmirii lor;
    5. adoptă normele şi reglementările şi stabileşte procedurile financiare, administrative şi de gestionare a personalului Centrului în conformitate cu legile ţării;
    6. decide asupra participării organizaţiilor regionale interguvernamentale şi a organizaţiilor internaţionale la activitatea Centrului.

    (iii) Consiliul Internaţional de Guvernanţă se va întruni în sesiune ordinară la intervale regulate, cel puţin o dată pe an calendaristic; se întruneşte în sesiune extraordinară, dacă este convocat de preşedintele său, fie din proprie iniţiativă, fie la cererea directorului general al UNESCO sau a două treimi dintre membrii săi.
    (iv) Consiliul Internaţional de Guvernanţă îşi va adopta propriile reguli de procedură.
    (v) Directorul Centrului va participa la şedinţele Consiliului Internaţional de Guvernanţă, în calitate de membru invitat fără drept de vot.

    b) Comitetul Ştiinţific Internaţional
    (i) Centrul va avea un comitet ştiinţific internaţional care:
    1. va furniza expertiză ştiinţifică şi consiliere pentru politicile de dezvoltare de programe ştiinţifice pe termen lung şi mediu ale Centrului şi la pregătirea planului său de lucru anual;
    2. va contribui la evaluarea activităţilor desfăşurate de către Centru;
    3. va face recomandări cu privire la selecţia optimă a instituţiilor de cercetare şi dezvoltare şi/sau a experţilor care pot furniza serviciile necesare Centrului; şi
    4. va oferi consiliere cu privire la dezvoltarea parteneriatelor ştiinţifice internaţionale în cadrul programelor de activităţi ale Centrului.

    (ii) Comitetul Ştiinţific Internaţional va fi compus din oameni de ştiinţă atât din ţările dezvoltate, cât şi din cele în curs de dezvoltare, care sunt implicaţi activ în domeniul ştiinţelor de bază relevante pentru obiectivele Centrului şi care vor asigura excelenţa expertizei ştiinţifice necesare Centrului, precum şi un reprezentant al sectorului de ştiinţe naturale al UNESCO şi un reprezentant al ICTP.
    (iii) Membrii Comitetului Ştiinţific Internaţional vor fi desemnaţi de către directorul Centrului, în urma consultării cu UNESCO şi a aprobării lor de către Consiliul Internaţional de Guvernanţă.

    c) Secretariat
    (i) Secretariatul va fi compus din director şi personalul necesar pentru funcţionarea corespunzătoare a Centrului.
    (ii) Directorul Centrului va fi numit de Consiliul Internaţional de Guvernanţă în urma consultării cu directorul general al UNESCO.
    (iii) Ceilalţi membri ai Secretariatului pot fi:
    1. membri ai personalului UNESCO detaşaţi temporar de către directorul general în mod excepţional, aşa cum este definit în art. 10 de mai jos;
    2. orice persoană desemnată de director, în conformitate cu procedurile stabilite de Consiliul Internaţional de Guvernanţă;
    3. oficiali ai Guvernului care sunt puşi la dispoziţia Centrului, în conformitate cu legislaţia şi reglementările româneşti în vigoare.


    d) Atribuţiile directorului:
    Directorul va avea următoarele atribuţii:
    (i) va conduce activitatea Centrului în conformitate cu programele şi directivele stabilite de Consiliul Internaţional de Guvernanţă;
    (ii) va elabora proiectul planului de lucru şi bugetul ce vor fi prezentate spre aprobare Consiliului Internaţional de Guvernanţă;
    (iii) va elabora agenda provizorie pentru reuniunile Consiliului Internaţional de Guvernanţă şi va introduce în aceasta orice propunere pe care o poate considera utilă pentru administrarea Centrului;
    (iv) va elabora rapoarte de activitate şi de autoevaluare a activităţilor Centrului pentru a fi prezentate Consiliului Internaţional de Guvernanţă şi UNESCO;
    (v) va desemna membrii Comitetului Ştiinţific Internaţional, aşa cum este prevăzut în art. 7 b) de mai sus, precum şi membrii Secretariatului;
    (vi) va lua măsurile necesare pentru organizarea structurii interne a Centrului în conformitate cu legislaţia română;
    (vii) va reprezenta Centrul în acţiuni legale şi civile, inclusiv litigii.



    ART. 8
    Contribuţia Guvernului
    a) Guvernul, în conformitate cu legile şi regulamentele sale relevante şi corespunzătoare şi în urma alocării bugetului anual al României, va asigura toate resursele, financiare sau în natură, necesare administrării şi bunei funcţionări a Centrului în România, prin INCDFM România.
    b) Guvernul se angajează:
    (i) să îşi asume în întregime costul facilităţilor, inclusiv echipamente, utilităţi, mijloace de comunicare şi întreţinerea spaţiului Centrului;
    (ii) să pună la dispoziţia Centrului personalul administrativ necesar pentru îndeplinirea funcţiilor sale, care va cuprinde un director şi personal de secretariat;
    (iii) să încurajeze instituţiile româneşti care colaborează cu Centrul să contribuie financiar şi/sau în natură la activităţile Centrului; şi
    (iv) să ajute Centrul să întreprindă diverse activităţi de strângere de fonduri de la alte instituţii/organizaţii naţionale şi internaţionale.


    ART. 9
    Contribuţia financiară către UNESCO
    În vederea acoperirii costurilor suportate de UNESCO pentru administrare, monitorizare, raportare şi alte procese operaţionale în legătură cu institutele şi centrele de categoria a 2-a, Centrul, prin INCDFM România, va face o contribuţie anuală către Sectorul de Ştiinţe Naturale şi Programe al UNESCO, echivalentă cu cel puţin 1.000 USD, până la data de 31 decembrie a fiecărui an, de la intrarea în vigoare a acestui acord.

    ART. 10
    Contribuţia UNESCO
    a) UNESCO poate furniza asistenţă tehnică în funcţie de necesităţi pentru acţiunile Centrului, în conformitate cu programul şi bugetul aprobat al UNESCO (C/5), inclusiv strategii globale şi planuri de acţiune, precum şi priorităţi ale programelor sectoriale, prin:
    (i) furnizarea de asistenţă de către experţii săi în domeniile de specialitate ale Centrului;
    (ii) personal detaşat temporar, după caz, în care personalul în cauză va rămâne pe statul de plată al organizaţiilor care detaşează; şi
    (iii) asistenţă temporară pentru membrii personalului său, după cum poate decide directorul general în mod excepţional, dacă este justificată de implementarea unei activităţi sau a unui proiect comun într-un domeniu prioritar al programului strategic.

    b) În toate cazurile enumerate mai sus, o astfel de asistenţă nu va fi acordată decât în cadrul prevederilor programului şi bugetului UNESCO, iar UNESCO va furniza statelor membre conturi referitoare la utilizarea personalului său şi costurile asociate.

    ART. 11
    Participarea
    a) Centrul va încuraja participarea statelor membre şi a membrilor asociaţi la UNESCO care, prin interesul comun cu privire la obiectivele Centrului, doresc să coopereze cu Centrul.
    b) Statele membre şi membrii asociaţi la UNESCO care doresc să participe la activităţile Centrului şi să facă parte din Consiliul International de Guvernanţă, astfel cum este prevăzut în temeiul prezentului acord, vor trimite Centrului o notificare în acest sens. Directorul Centrului va informa părţile acestui acord şi statele membre cu privire la primirea unor asemenea notificări.

    ART. 12
    Responsabilitatea
    Întrucât Centrul este din punct de vedere legal separat de UNESCO, aceasta din urmă nu va fi responsabilă pentru acţiunile sau omisiunile Centrului şi nu va face obiectul niciunui proces legal şi/sau nu va suporta obligaţii de plată de orice fel, fie ele financiare sau de altă natură, cu excepţia dispoziţiilor prevăzute în mod expres în prezentul acord.

    ART. 13
    Evaluarea
    a) UNESCO poate, în orice moment, să efectueze o evaluare a activităţilor Centrului care urmează să fie finanţate de către Centru, prin INCDFM România, pentru a stabili dacă:
    (i) Centrul aduce o contribuţie semnificativă la programul şi bugetul aprobat al UNESCO (C/5) la momentul în care a fost reînnoit, inclusiv strategiile şi planurile de acţiune globale, precum şi priorităţile programelor sectoriale;
    (ii) activităţile desfăşurate efectiv de Centru sunt în conformitate cu cele prevăzute în prezentul acord.

    b) UNESCO va efectua, în scopul reînnoirii prezentului acord, o evaluare a contribuţiei Centrului la programul şi bugetul aprobat (C/5) al UNESCO la momentul reînnoirii acestuia, inclusiv strategiile şi planurile de acţiune globale, precum şi priorităţile programelor sectoriale. Această evaluare, gestionată de UNESCO, va fi finanţată integral de Centru, prin INCDFM România.
    c) UNESCO se angajează să transmită concluziile evaluării reînnoirii Centrului şi statului membru aferent şi să pună la dispoziţie raportul de evaluare a reînnoirii pe site-ul web al sectorului (sectoarelor) de program relevant(e).
    d) În urma concluziilor evaluării de reînnoire, fiecare dintre părţi va avea opţiunea de a solicita o revizuire a conţinutului acordului sau de a denunţa acordul, aşa cum este prevăzut în art. 17 şi 18.

    ART. 14
    Utilizarea denumirii şi a siglei UNESCO
    a) Centrul poate menţiona afilierea sa la UNESCO. Prin urmare, poate să utilizeze, după denumirea proprie, menţiunea „sub auspiciile UNESCO“.
    b) Centrul este autorizat să folosească sigla UNESCO sau o versiune a acesteia pe scrisorile şi documentele cu antet, inclusiv documentele electronice şi pe paginile web, în conformitate cu condiţiile stabilite de organele de conducere ale UNESCO.
    c) Utilizarea numelui şi a siglei UNESCO, inclusiv în denumire, pe scrisorile şi pe documentele cu antet, inclusiv documente electronice şi site-uri web ale ClFRA, sunt strict interzise în absenţa unui acord cu UNESCO.

    ART. 15
    Intrarea în vigoare
    Prezentul acord va intra în vigoare, în urma semnării acestuia de către părţi, la data primirii de către UNESCO a notificării scrise prin care Guvernul României informează UNESCO despre îndeplinirea procedurilor legale interne privind intrarea în vigoare a prezentului acord.

    ART. 16
    Durata
    Prezentul acord este încheiat pe o perioadă de opt ani de la data intrării sale în vigoare. Acordul va fi reînnoit sau reziliat pe baza deciziei Comitetului executiv, în urma recomandării directorului general.

    ART. 17
    Denunţarea
    a) Fiecare dintre părţi va avea dreptul să denunţe prezentul acord în mod unilateral.
    b) Denunţarea va intra în vigoare în termen de 30 de zile de la primirea notificării trimise de către una dintre părţi celeilalte părţi.
    c) În cazul denunţării Memorandumului de înţelegere între CIFRA şi UNESCO, prezentul acord încetează la aceeaşi dată cu memorandumul de înţelegere.

    ART. 18
    Revizuirea
    Prezentul acord poate fi revizuit prin acord scris între Guvernul României şi UNESCO, în urma şi ţinând cont de recomandările evaluării de reînnoire.

    ART. 19
    Soluţionarea diferendelor
    Orice diferend cu privire la prezentul acord va fi soluţionat de comun acord de către părţi.

    ART. 20
    Privilegii şi imunităţi
    Nimic din sau în legătură cu prezentul acord nu va fi considerat o renunţare la oricare dintre privilegiile şi imunităţile UNESCO.

    Drept care subsemnaţii au semnat prezentul acord la sediul UNESCO, Paris.
    Întocmit în două exemplare în limba engleză.


                    Pentru Guvernul României
                    Semnătură indescifrabilă
                    Sebastian-Ioan Burduja,
                    ministrul cercetării, inovării şi digitalizării
                    Data: 7 iulie 2022
                    Pentru Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură
                    Semnătură indescifrabilă
                    Audrey Azoulay,
                    director general
                    Data: 6 iulie 2022


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016