Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ○ ORDONANTA DE URGENTA nr. 82 din 23 decembrie 1997  privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

○ ORDONANTA DE URGENTA nr. 82 din 23 decembrie 1997 privind regimul accizelor si al altor taxe indirecte

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 380 din 29 decembrie 1997
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituţia României,

Guvernul României emite urmãtoarea ordonanta de urgenta:

CAP. 1
Accize

Secţiunea I
Sfera de aplicare

ART. 1
Accizele reprezintã taxe speciale de consumaţie care se datoreazã bugetului de stat, pentru anumite produse din ţara şi din import, al cãror regim este reglementat prin prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 2
Produsele pentru care se datoreazã accize sunt:
a) alcoolul etilic alimentar, bãuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar;
b) produsele din tutun;
c) produsele petroliere;
d) alte produse şi grupe de produse.

Secţiunea a II-a
Alcoolul etilic alimentar, bãuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar

ART. 3
În grupa alcool etilic alimentar, bãuturi alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, sunt cuprinse:
a) alcoolul etilic, produsele pe baza de alcool etilic alimentar şi bãuturile alcoolice obţinute din distilate de cereale;
b) bãuturile alcoolice naturale;
c) vinurile şi produsele pe baza de vin;
d) berea.
a) În subgrupa alcool etilic alimentar, produse pe baza de alcool etilic alimentar şi bãuturi alcoolice obţinute din distilate de cereale sunt cuprinse urmãtoarele: alcool etilic alimentar, vodca, rom, lichioruri, rachiuri pe baza de alcool etilic alimentar, whisky, gin, rom şi rachiuri din trestie de zahãr, alte bãuturi alcoolice spirtoase, precum şi orice alte produse care conţin alcool etilic alimentar, destinate industriei alimentare sau consumului, care au o concentraţie alcoolicã mai mare de 0,5% în volum.
Alcoolul etilic alimentar este alcoolul etilic rafinat, obţinut prin fermentarea alcoolicã a lichidelor zaharoase rezultate din materii prime agricole de origine vegetala, urmatã de distilare şi de rafinare, având concentratia alcoolicã minima de 95,5% în volum.
b) În subgrupa bãuturi alcoolice naturale sunt cuprinse: tuica şi rachiurile naturale care se obţin prin distilarea sau redistilarea, dupã caz, a lichidelor zaharoase fermentate din fructe, a drojdiei de vin, a tescovinei de struguri şi a vinului.
În aceasta subgrupa sunt cuprinse şi distilatul din vin şi orice alte distilate din fructe, destinate fabricãrii bãuturilor alcoolice naturale.
Distilatul din vin reprezintã produsul obţinut prin distilarea vinului, care se foloseşte pentru producerea vinarsului şi a rachiului din vin.
c) În subgrupa vinuri şi produse pe baza de vin sunt cuprinse: vinurile spumoase, vinurile nespumoase şi alte produse pe baza de vin.
Vinul este bãutura obţinutã exclusiv prin fermentarea alcoolicã, completa sau parţialã, a strugurilor proaspeţi, zdrobiţi sau nezdrobiţi, ori a mustului din struguri.
Prin vinuri spumoase se înţelege vinurile cu conţinut în bioxid de carbon de origine exogena sau endogenã, care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 2,5 bari la temperatura de 20 gr. C.
În categoria vinuri spumoase se includ şi vinul spumant şi sampania, cu conţinut în bioxid de carbon de origine total endogenã, obţinute prin fermentarea secundarã a vinului apt pentru consum şi care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 3,5 bari la temperatura de 20 gr. C.
Vinurile nespumoase sunt vinuri de consum curent şi vinuri de marca, altele decât cele cuprinse în categoria vinurilor spumoase.
Din punct de vedere al regimului accizelor, în categoria vinurilor nespumoase sunt incluse şi vinurile care dezvolta în sticlele în care sunt imbuteliate, ca produs finit, o presiune de minimum 1 bar la temperatura de 20 gr. C.
La alte produse pe baza de vin - în acceptia acestei ordonanţe de urgenta - se includ vermuturile şi alte vinuri din struguri, aromate cu plante sau cu substanţe aromatizante, cu o concentraţie de pana la 22% volum alcool, alte bãuturi fermentate din sucuri de mere, pere, hidromel etc., precum şi amestecuri de bãuturi fermentate şi bãuturi nealcoolice.
Produsele din subgrupa vinuri şi produse pe baza de vin, cu o concentraţie alcoolicã de peste 22% volum alcool, sunt supuse aceluiaşi regim de accize ca şi bãuturile definite la art. 3 lit. a).
b) Berea este produsul obţinut prin fermentarea alcoolicã a mustului preparat dim malt, hamei şi apa.
În subgrupa bere sunt cuprinse toate sortimentele de bere obţinute potrivit prevederilor alin. 1, precum şi sortimentele de bere realizate în amestec cu bãuturi alcoolice sau nealcoolice, cu o concentraţie alcoolicã în volum cuprinsã între 0,5% şi 10%.
Sortimentele de bere cu o concentraţie alcoolicã în volum de peste 10%, realizate din bere în amestec cu alte bãuturi alcoolice, sunt supuse aceluiaşi regim de accize ca şi bãuturile definite la art. 3 lit. a).
ART. 4
Plãtitori de accize, pentru produsele prevãzute la art. 3, sunt agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care produc sau importa astfel de produse.
Pentru alcoolul etilic alimentar, provenit din ţara sau din import, utilizat ca materie prima în obţinerea bãuturilor alcoolice spirtoase, acciza se plãteşte o singura data de cãtre agentul economic producãtor sau importator de alcool etilic alimentar.
Pentru bãuturile alcoolice spirtoase, produse în ţara din alcool etilic alimentar, provenit din ţara sau din import, nu se mai datoreazã accize.
De asemenea, plãtitori de accize sunt:
a) agenţii economici prestatori, pentru toate cantitãţile de alcool etilic alimentar obţinut în sistem de prestãri de servicii, indiferent dacã acestea se comercializeazã ca atare sau se introduc în fabricaţie proprie pentru obţinerea altor produse atât de cãtre agentul economic prestator, cat şi de cãtre beneficiarul prestaţiei;
b) agenţii economici prevãzuţi la alin. 1, care cumpara de la producãtorii individuali - persoane fizice - produse de natura celor supuse accizelor prin prezenta ordonanta de urgenta, pentru prelucrare şi/sau comercializare;
c) persoanele fizice care introduc în ţara alcool şi bãuturi alcoolice destinate consumului individual, în cantitãţi ce depãşesc limitele admise în regim de scutire de taxe vamale, conform reglementãrilor vamale în vigoare;
d) agenţii economici, pentru cantitãţile de produse supuse accizelor, acordate ca dividende sau ca plata în natura actionarilor, asociaţilor şi, dupã caz, persoanelor fizice.
ART. 5
Pentru alcoolul etilic alimentar, bãuturile alcoolice şi orice alte produse destinate industriei alimentare sau consumului, care conţin alcool etilic alimentar, accizele se datoreazã şi se calculeazã o singura data de cãtre agentul economic producãtor sau importator şi sunt stabilite în sume fixe exprimate în ECU pe unitatea de mãsura, astfel:
- ECU pe hectolitru alcool pur - pentru produsele cuprinse în anexa nr. 1 la nr. crt. 1 şi 2;
- ECU pe hectolitru/1 grad alcoolic - pentru produsele cuprinse în anexa nr. 1 la nr. crt. 3 şi 4.
Baza de impozitare pentru calculul accizelor o reprezintã:
- cantitatea de alcool pur continuta - pentru produsele prevãzute în anexa nr. 1 la nr. crt. 1 şi 2;
- cantitatea de bãuturi, exprimatã în hectolitri, multiplicata cu numãrul de grade alcoolice conţinut - pentru produsele prevãzute în anexa nr. 1 la nr. crt. 3 şi 4.
Sumele fixe care reprezintã accizele datorate pe produse şi pe grupe de produse sunt cele stabilite în anexa nr. 1.
ART. 6
În cazul produselor prevãzute la art. 3, provenite din import sau din ţara, utilizate ca materie prima pentru obţinerea altor produse supuse accizelor - altele decât bãuturile alcoolice spirtoase produse exclusiv din alcool etilic alimentar -, agenţii economici prelucratori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru produsele finale facturate, accizele plãtite în vama sau la achiziţionarea de pe piata interna a materiei prime.

Secţiunea a III-a
Produsele din tutun

ART. 7
În grupa produse din tutun se includ:
a) tigaretele;
b) tigarile şi tigarile de foi;
c) tutunul destinat fumatului;
d) tutunul de prizat şi tutunul de mestecat.
Tigaretele sunt considerate cilindrii din hârtie specialã, cu sau fãrã filtru, cu lungimi şi diametre diferite, umpluti cu tutun tãiat, sosat şi/sau aromatizat.
Tigarile şi tigarile de foi sunt considerate, dacã sunt fumate ca atare, rulourile de tutun care conţin tutun natural integral şi au invelis exterior din hârtie de tutun natural.
Tutunul destinat fumatului este tutunul care a fost tãiat sau în alt mod faramitat, batut sau presat în bucãţi şi care poate fi fumat fãrã prelucrare industriala.
Tutunul de prizat este o pulbere de tutun fin macinat, de culoare galbena pana la brun, aromata sau nearomata.
Tutunul de mestecat este tutunul realizat dintr-un amestec de tutun închis la culoare, uscat, indulcit cu miere sau sirop.
ART. 8
Pentru produsele din tutun, plãtitori de accize sunt agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care produc sau importa astfel de produse.
De asemenea, plãtitori de accize sunt persoanele fizice care introduc în ţara produse din tutun, destinate consumului individual, în cantitãţi ce depãşesc limitele admise în regim de scutire de taxe vamale, conform reglementãrilor vamale în vigoare.
ART. 9
Pentru tigarete, indiferent de provenienta şi de calitatea acestora, se datoreazã bugetului de stat o acciza specifica, stabilitã în ECU pe 1.000 tigarete, la care se adauga o cota procentualã de 20% aplicatã asupra bazei de impozitare, stabilitã potrivit prezentei ordonanţe de urgenta.
Cuantumul accizei specifice este cel prevãzut în anexa nr. 1.
Acciza totalã datoratã bugetului de stat pentru tigarete se reduce cu 20%, în situaţia în care agenţii economici producãtori utilizeazã în retetele de fabricaţie cel puţin 50% tutun din producţia interna.
ART. 10
Baza de impozitare pentru stabilirea componentei procentuale a accizelor la tigarete este:
a) pentru produsele din producţia interna - preţul de livrare, mai puţin acciza, respectiv preţul producãtorului, care nu poate fi mai mic decât suma costurilor ocazionate de obţinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele de import - valoarea în vama, stabilitã potrivit legii, la care se adauga taxele vamale şi alte taxe speciale, dupã caz.
ART. 11
Pentru produsele din tutun, altele decât tigaretele, se datoreazã bugetului de stat accize specifice, stabilite în ECU pe unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 1.

Secţiunea a IV-a
Produsele petroliere

ART. 12
Din grupa produselor petroliere se datoreazã accize pentru carburanţii auto, respectiv:
- benzina premium, regular şi normalã;
- benzina fãrã plumb;
- motorina.
ART. 13
Plãtitori de accize pentru carburanţii auto sunt agenţii economici producãtori sau importatori de astfel de produse.
ART. 14
Pentru carburanţii auto se datoreazã bugetului de stat accize stabilite în ECU pe tona de produs finit, prevãzute în anexa nr. 1.

Secţiunea a V-a
Alte produse şi grupe de produse

ART. 15
Sunt supuse, de asemenea, regimului accizelor produsele şi grupele de produse prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 16
Plãtitori de accize pentru produsele prevãzute în anexa nr. 2 sunt agenţii economici - persoane juridice, asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care produc, importa şi comercializeazã astfel de produse.
Plãtitori de accize sunt şi persoanele fizice care introduc în ţara bunuri de natura celor prevãzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 2.
ART. 17
Agenţii economici care comercializeazã bunuri de natura celor prevãzute în anexa nr. 2, provenite de la persoane fizice, inclusiv bunurile amanetate de cãtre persoanele fizice, care au devenit proprietatea caselor de amanet, sunt obligaţi sa retina şi sa verse la bugetul de stat accizele stabilite potrivit prezentei ordonanţe de urgenta, cu excepţia bunurilor prevãzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 2.
ART. 18
Accizele preced taxa pe valoarea adãugatã şi se calculeazã o singura data, prin aplicarea cotelor procentuale, prevãzute în anexa nr. 2, asupra bazei de impozitare, care reprezintã:
a) pentru produsele din producţia interna - preţurile de livrare, mai puţin accizele, respectiv preţul producãtorului, care nu poate fi mai mic decât suma costurilor ocazionate de obţinerea produsului respectiv;
b) pentru produsele din import - valoarea în vama, stabilitã potrivit legii, la care se adauga taxele vamale şi alte taxe speciale, dupã caz;
c) pentru bunurile provenite de la persoanele fizice neinregistrate ca agenţi economici, dar comercializate prin agenţi economici - contravaloarea ce se cuvine deponentului;
d) pentru bunurile amanetate de cãtre persoanele fizice şi devenite proprietatea caselor de amanet - contravaloarea încasatã de casele de amanet la vânzarea bunurilor respective, mai puţin accizele.
ART. 19
Pentru cafea, cafea cu inlocuitori şi cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila, accizele se calculeazã prin aplicarea sumelor fixe stabilite în ECU pe unitatea de mãsura, prevãzute în anexa nr. 2, asupra cantitãţilor produse sau importate.
ART. 20
Din accizele datorate bugetului de stat pentru cafeaua obţinutã prin prajirea cafelei verzi se deduc, pe baza de documente justificative, accizele plãtite în vama pentru cafeaua verde.

Secţiunea a VI-a
Scutiri

ART. 21
Sunt scutite de plata accizelor:
a) produsele exportate direct sau prin agenţi economici care îşi desfãşoarã activitatea pe baza de comision.
În cazul în care agenţii economici care efectueazã operaţiuni de export cumpara de la producãtorii interni, în vederea vânzãrii la export, produse supuse accizelor, aceştia pot solicita în termen de 3 luni de la data efectuãrii exportului, organelor fiscale teritoriale, pe baza documentelor justificative, restituirea accizelor aferente produselor finite exportate;
b) produsele comercializate prin magazinele autorizate, potrivit legii, sa comercializeze mãrfuri în regim de duty free;
c) produsele importate în regim de tranzit sau import temporar, atât timp cat se afla în aceasta situaţie;
d) bunurile din import provenite din donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţificã şi tehnica, acordate de guverne strãine, organisme internaţionale şi organizaţii nonprofit şi de caritate, instituţiilor de învãţãmânt şi cultura, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, în condiţii stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea acestei ordonanţe de urgenta;
e) produsele livrate la rezerva de stat şi la rezerva de mobilizare, pe perioada cat au acest regim;
f) bunurile prevãzute la nr. crt. 8 din anexa nr. 2, constituite ca aport în natura sau achiziţionate din aportul în numerar al investitorilor la capitalul social ori la majorarea acestuia, în condiţiile stabilite prin normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea acestei ordonanţe de urgenta;
g) alcoolul etilic alimentar, utilizat în producţia de medicamente, de alcool sanitar şi de oţet alimentar;
h) alcoolul etilic alimentar, utilizat în scop medical în spitale şi farmacii.
ART. 22
Pentru produsele prevãzute la art. 21 lit. a), b) şi g), scutirea se acorda prin restituirea accizelor plãtite la achiziţionarea acestora, pe baza documentelor justificative şi numai pentru cantitãţile folosite, cu destinatiile expres menţionate în prezenta ordonanta de urgenta.

Secţiunea a VII-a
Momentul datorarii accizelor

ART. 23
Momentul datorarii accizelor îl constituie:
a) data efectuãrii livrãrii - pentru produsele din producţia interna;
b) data efectuãrii formalitãţilor de recepţie a alcoolului etilic alimentar rezultat din procesare - la prestatorul de servicii;
c) data transferului alcoolului etilic alimentar din secţia de producţie în cea de prelucrare a acestuia în bãuturi alcoolice - în cazul unitãţilor care deţin atât secţii de producere a alcoolului etilic alimentar, cat şi de producere a bãuturilor alcoolice;
d) data înregistrãrii declaraţiei vamale de import - pentru importatori;
e) data cumpãrãrii - pentru agenţii economici achizitori;
f) data vânzãrii bunurilor - pentru produsele prevãzute la art. 18 lit. c) şi d).

CAP. 2
Impozitul la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna

ART. 24
Pentru titeiul şi gazele naturale din producţia interna, agenţii economici autorizaţi datoreazã bugetului de stat impozit din momentul livrãrii.
Impozitul datorat precede taxa pe valoarea adãugatã şi se calculeazã prin aplicarea sumelor stabilite în lei pe unitatea de mãsura, potrivit anexei nr. 3, asupra cantitãţilor livrate.
Impozitul se corecteaza de cãtre Guvern, la propunerea Ministerului Finanţelor, în funcţie de modificãrile intervenite în nivelul preţurilor la import şi al celor cu ridicatã.

CAP. 3
Taxa pentru jocurile de noroc

ART. 25
Pentru jocurile de noroc, organizate pe teritoriul României, cu excepţia cazinourilor, se datoreazã bugetului de stat o taxa de 20% .
Taxa se aplica asupra veniturilor realizate din exploatarea jocurilor de noroc, calculate ca diferenţa între totalul rulajului încasãrilor pentru fiecare tip de joc şi totalul premiilor acordate jucatorilor, în limitele prevãzute de lege.
Pentru cazinouri, taxa este anuala şi se stabileşte în ECU pe masa de joc, astfel:
- pentru ruleta - 30.000 ECU/masa de jos;
- pentru jocuri de cãrţi, inclusiv zaruri - 20.000 ECU/masa de joc.
Plãtitori ai acestor taxe sunt societãţile comerciale înregistrate legal în România şi autorizate pe baza de licenţe sa organizeze şi sa exploateze astfel de jocuri.

CAP. 4
Dispoziţii comune şi finale

ART. 26
Accizele şi impozitele prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta se plãtesc în lei.
Valoarea în lei a accizelor şi a impozitelor datorate bugetului de stat stabilit potrivit prezentei ordonanţe de urgenta în ECU pe unitatea de mãsura, se determina prin transformarea sumelor exprimate în ECU la cursul de schimb valutar, stabilit de Banca Nationala a României în fiecare zi de joi. Acest curs se utilizeazã pe toatã durata sãptãmânii urmãtoare.
ART. 27
Rãspunderea calculãrii şi varsarii la bugetul de stat a accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, precum şi a taxei pentru jocurile de noroc revine plãtitorilor prevãzuţi în prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 28
Toţi agenţii economici - plãtitori de accize sau de alte taxe indirecte, reglementate prin prezenta ordonanta de urgenta - sunt obligaţi ca, în baza unei declaraţii scrise, sa se înregistreze ca plãtitori de astfel de impozite la organele fiscale teritoriale. Organele fiscale teritoriale au obligaţia sa atribuie fiecãrui plãtitor un cod special şi sa remitã agenţilor economici, în termen de 15 zile de la data primirii declaraţiei, înştiinţarea de luare în evidenta ca plãtitor de astfel de impozite şi codul atribuit.
ART. 29
Pentru anumite produse pentru care se datoreazã bugetului de stat accize, se instituie, în mod treptat, sistemul de supraveghere fiscalã.
Ministerul Finanţelor, prin normele metodologice emise în aplicarea prezentei ordonanţe de urgenta, va stabili produsele supuse accizelor, care vor intra în regim de supraveghere fiscalã, modalitatea de supraveghere, precum şi condiţiile de efectuare a acesteia.
ART. 30
Plãtitorii au obligaţia sa ţinã evidenta accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna şi a taxei pentru jocurile de noroc, dupã caz, conform normelor metodologice emise de Ministerul Finanţelor în aplicarea acestei ordonanţe de urgenta.
ART. 31
Plãtitorii de accize, de impozit la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, precum şi de taxe pentru jocurile de noroc, dupã caz, au obligaţia sa depunã lunar, pana la data de 25 a lunii urmãtoare, la organul fiscal teritorial, decontul de impunere, potrivit modelului din normele metodologice emise de Ministerul Finanţelor.
ART. 32
Plata accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna şi a taxei pentru jocurile de noroc se efectueazã lunar - dacã legea nu prevede altfel - pana la data de 25 a lunii urmãtoare, pe baza decontului de impunere, prin virament sau în numerar, dupã caz, în contul bugetului de stat, deschis la unitãţile teritoriale ale trezoreriei statului, iar pentru produsele din import, la organele vamale, concomitent cu plata taxelor vamale.
Pentru cazinouri, taxa anuala se plãteşte trimestrial în patru transe egale, pana la data de 25 a ultimei luni a fiecãrui trimestru.
ART. 33
Neplata accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, precum şi a taxei pentru jocurile de noroc, la termenele stabilite, atrage calcularea majorãrilor de întârziere, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
În cazuri justificate, Ministerul Finanţelor poate aproba eşalonarea sau amânarea plãţii accizelor, a impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna, dupã caz, precum şi eşalonarea, amânarea sau scutirea de plata a majorãrilor de întârziere.
ART. 34
Constatarea, controlul, sancţionarea, urmãrirea, încasarea şi executarea silitã a accizelor şi a celorlalte taxe indirecte prevãzute în prezenta ordonanta de urgenta, precum şi a majorãrilor de întârziere aferente se efectueazã conform reglementãrilor legale în materie.
ART. 35
Obiectiunile, contestaţiile şi plângerile formulate la actele de control se soluţioneazã conform dispoziţiilor legale privind soluţionarea obiectiunilor, contestaţiilor şi plangerilor asupra sumelor contestate şi aplicate prin actele de control sau de impunere ale organelor Ministerului Finanţelor.
ART. 36
Ministerul Finanţelor va emite, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenta în Monitorul Oficial al României, norme metodologice privind tehnica de calcul şi formularistica necesare pentru accize şi alte taxe indirecte, pentru impozitul la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna şi pentru taxa pentru jocurile de noroc, precum şi modul de realizare a regimului de supraveghere fiscalã.
Poziţiile şi codurile tarifare corespunzãtoare produselor supuse accizelor vor fi specificate în anexele la normele metodologice respective.
ART. 37
Anexele nr. 1, 2 şi 3 fac parte integrantã din prezenta ordonanta de urgenta.
ART. 38
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenta se aplica începând cu data de 1 ianuarie 1998.
Cu aceeaşi data se abroga prevederile Legii nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la titeiul din producţia interna şi gazele naturale, republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 11 decembrie 1995, <>art. 9 din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr. 72/1997 , publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 76 din 29 aprilie 1997, <>art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1997 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1997, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 13 august 1997, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA

Contrasemneazã:
---------------
Ministrul finanţelor,
Daniel Daianu


ANEXA 1

LISTA
taxelor speciale de consumaţie (accize)




Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza
crt. şi a grupei de produse ECU/U.M.
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
A. Alcool etilic alimentar, bãuturi alcoolice şi orice
alte produse destinate industriei alimentare, care
conţin alcool etilic alimentar
1. Alcool etilic alimentar; bãuturi alcoolice şi orice
alte produse destinate industriei alimentare sau
consumului, care conţin alcool etilic alimentar, cu
o concentraţie mai mare de 0,5% în volum; vinuri,
produse pe baza de vin şi produse pe baza de distilat
din vin cu o concentraţie în alcool de peste 22% în hl alcool
volum; coniac, armaniac şi vinars pur*) 200
2. Bãuturi alcoolice naturale hl alcool pur 150
3. Vinuri şi produse pe baza de vin
3.1 Vinuri nespumoase hl/1 grad
alcoolic**) 0,60
3.2 Vinuri spumoase hl/1 grad
alcoolic 1,00
3.3 Vin spumant hl/1 grad
alcoolic 3,00
3.4 Vermuturi şi alte produse pe baza de vin***) cu o hl/1 grad
concentraţie în alcool de pana la 22% inclusiv în alcoolic 2,50
volum
4. Bere hl/1 grad
alcoolic 1,60

B. Produse din tutun

5. Tigarete 1.000 tigarete 4+
20%****)
6. Tigari şi tigari de foi 1.000 buc. 7

----------------
*) hl alcool pur - reprezintã 100 litri alcool etilic alimentar cu concentratia de 100% alcool în volume, la temperatura de 20 gr. C., conţinut într-o cantitate data de produs alcoolic.
**) hl/1 grad alcoolic - reprezintã concentratia alcoolicã exprimatã în % de volum, respectiv 1% .
***) Cu excepţia oţetului alimentar.
****) Cota procentualã se aplica asupra bazei de impozitare prevãzutã la art. 10 din prezenta ordonanta de urgenta.

-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produsului U.M. Acciza
crt. şi a grupei de produse ECU/U.M.
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
7. Tutun destinat fumatului kg 15
8. Tutun de prizat şi tutun de mestecat kg 15

C. Produse petroliere

9. Benzina premium, regular şi normalã tona 65
10. Benzina fãrã plumb tona 55
11. Motorina auto (combustibil pentru motoare Diesel) tona 24
-------------------------------------------------------------------------------


ANEXA 2

LISTA
taxelor speciale de consumaţie (accize) pentru alte produse şi grupe de produse din import şi din ţara




Nr. Denumirea produsului Acciza
------------------------
crt. şi a grupei de produse % - ECU/U.M. -
-------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
-------------------------------------------------------------------------------
1. Cafea verde - 900/tona
2. Cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori - 1.200/tona
3. Cafea solubila, inclusiv amestecuri cu cafea solubila - 5/kg
4. Ape, ape minerale şi ape gazoase, cu conţinut de zahãr
sau de alte produse de indulcit şi substanţe
aromatizante - 2/hl
5. Confecţii din blanuri naturale (cu excepţia celor de
iepure, oaie, capra) 50 -
6. Articole din cristal*) 50 -
7. Bijuterii din aur şi/sau platina, cu excepţia
verighetelor 20 -
8. Autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din
import, rulate)**):
a) echipate cu motor cu benzina:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cm cubi
- cu grad normal de poluare***) 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.601 şi 1.800 cm cubi
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.801 şi 2.000 cm cubi
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.001 şi 2.500 cm cubi
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 2.500 cm cubi
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
b) echipate cu motor Diesel:
- cu capacitatea cilindrica sub 1.601 cm cubi
- cu grad normal de poluare 1 -
- cu grad redus de poluare 0 -
- cu capacitatea cilindrica între 1.601 şi 2.000 cm cubi
- cu grad normal de poluare 3 -
- cu grad redus de poluare 1,5 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.001 şi 2.500 cm cubi
- cu grad normal de poluare 6 -
- cu grad redus de poluare 3 -
- cu capacitatea cilindrica între 2.501 şi 3.100 cm cubi
- cu grad normal de poluare 12 -
- cu grad redus de poluare 6 -
- cu capacitatea cilindrica peste 3.100 cm cubi
- cu grad normal de poluare 18 -
- cu grad redus de poluare 9 -
9. Parfumuri, ape de colonie şi ape de toaleta 20 -
10. Aparate video de înregistrat sau de reprodus, chiar
incorporand un receptor de semnale videofonice; combine
audio****) 15 -
11. Dublu radiocasetofon cu redare de pe banda magnetica
sau compact disc 15 -
12. Camera video 15 -
13. Cuptoare cu microunde 15 -
14. Aparate pentru radiotelefonie celulara (telefoane
mobile) 15 -
15. Aparate pentru condiţionat aer, de perete sau de
ferestre, formând un singur corp 15 -
-------------------------------------------------------------------------------


-----------
*) Prin cristal se înţelege sticla având un conţinut minim de monoxid de plumb de 24% din greutate.
**) Accizele la autoturisme şi autoturisme de teren (inclusiv din import, rulate) se reduc cu 75% în situaţia în care producãtorul utilizeaza peste 50% materii prime, componente, subansambluri şi ansambluri din producţia interna.
***) Gradul de poluare se determina de cãtre Regia Autonomã "Registrul Auto Roman", conform reglementãrii naţionale "Condiţii tehnice pentru vehicule rutiere, în vederea admiterii în circulaţie pe drumurile publice din România", elaborata în corelatie cu legislatiile similare în vigoare în Uniunea Europeanã.
****) Combinele audio sunt produse ce reunesc (în aceeaşi carcasa sau în module) cel puţin patru aparate sau funcţiuni diferite, dintre care cel puţin trei sunt funcţiuni audio (recepţie, înregistrare, reproducere).

ANEXA 3

LISTA
impozitului la titeiul şi la gazele naturale din producţia interna




Nr. Denumirea produsului U.M. Impozitul
crt. şi a grupei de produse - lei/U.M. -
-------------------------------------------------------------------------------
1. Ţiţei tona 182.500
2. Gaze naturale 1.000 mc 73.000
-------------------------------------------------------------------------------

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016