Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL INTREPRINDERII din 10 decembrie 1982  anexa 4 la CONVENTIA NATIUNILOR UNITE asupra dreptului marii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL INTREPRINDERII din 10 decembrie 1982 anexa 4 la CONVENTIA NATIUNILOR UNITE asupra dreptului marii

EMITENT: ACT INTERNATIONAL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 21 noiembrie 1996
ART. 1
Scopuri
1. Intreprinderea este organul autoritatii care desfasoara direct activitati in zona in aplicarea art. 153 paragraful 2 lit. a), precum si activitati de transport, de tratare si de comercializare a minereurilor extrase din zona.
2. Pentru realizarea scopurilor sale si exercitarea functiilor sale, intreprinderea actioneaza in conformitate cu conventia si cu regulile, reglementarile si procedurile autoritatii.
3. Pentru a pune in valoare resursele zonei in aplicarea paragrafului 1, intreprinderea, sub rezerva prevederilor conventiei, isi desfasoara operatiunile conform principiilor unei gestiuni comerciale sanatoase.
ART. 2
Raporturi cu autoritatea
1. In aplicarea art. 170, intreprinderea actioneaza conform politicii generale stabilite de catre adunare si directivelor consiliului.
2. Sub rezerva paragrafului 1, intreprinderea isi desfasoara operatiunile in mod autonom.
3. Nici o dispozitie a conventiei nu face intreprinderea raspunzatoare pentru actele sau obligatiile autoritatii si nici autoritatea raspunzatoare pentru actele sau obligatiile intreprinderii.
ART. 3
Limitarea raspunderii
Fara a se aduce atingere art. 11 paragraful 3 al prezentei anexe, nici un membru al autoritatii nu va fi raspunzator de actele sau de obligatiile intreprinderii pentru simplul fapt ca are calitatea de membru.
ART. 4
Structura intreprinderii
Intreprinderea va avea un consiliu de administratie, un director general si personalul necesar pentru realizarea functiilor sale.
ART. 5
Consiliul de administratie
1. Consiliul de administratie va fi compus din 15 membri alesi de catre adunare, conform art. 160 paragraful 2 lit. c). Pentru alegerea membrilor consiliului de administratie, se va tine seama in modul cuvenit de principiul repartitiei geografice echitabile. Propunind candidatii pentru consiliu, membrii autoritatii vor tine seama de necesitatea de a desemna candidati avind cea mai inalta competenta si calificarea necesara in domeniile respective, pentru a asigura viabilitatea si succesul intreprinderii.
2. Membrii consiliului de administratie vor fi alesi pentru un mandat de 4 ani si sint reeligibili. La alegerea si realegerea membrilor consiliului de administratie se va tine seama in mod cuvenit de principiul rotatiei locurilor.
3. Membrii consiliului de administratie ramin in functie pina la alegerea succesorilor lor. Daca locul unui membru al consiliului de administratie devine vacant, adunarea, in conformitate cu art. 160 paragraful 2 lit. c), alege un alt membru pentru o durata pina la expirarea mandatului.
4. Membrii consiliului de administratie actioneaza cu titlu personal. In exercitarea functiilor lor, ei nu vor solicita si nici nu vor accepta instructiuni de la nici un guvern si de la nici o alta sursa. Membrii autoritatii vor respecta independenta membrilor consiliului si se vor abtine de la orice tentativa de a-i influenta in exercitarea functiilor lor.
5. Fiecare membru al consiliului de administratie primeste o remuneratie din fondurile intreprinderii. Cuantumul acestei remuneratii va fi fixat de adunare, la recomandarea consiliului.
6. Consiliul de administratie isi exercita functiile, in mod normal, la sediul principal al intreprinderii si se reuneste ori de cite ori activitatea intreprinderii o impune.
7. Cvorumul este constituit din doua treimi din numarul membrilor consiliului de administratie.
8. Fiecare membru al consiliului de administratie dispune de un vot. Deciziile referitoare la orice chestiune cu care este sesizat consiliul de administratie vor fi luate cu majoritatea membrilor acesteia. Daca o decizie suscita un conflict de interese pentru unul dintre membrii sai, acesta nu va participa la vot.
9. Orice membru al autoritatii poate sa ceara consiliului de administratie informatii privind operatiunile care il privesc in mod deosebit. Consiliul se va stradui sa furnizeze aceste informatii.
ART. 6
Atributiile si functiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie conduce afacerile intreprinderii. Sub rezerva prevederilor conventiei, el exercita toate atributiile necesare pentru a permite intreprinderii sa-si realizeze scopurile, inclusiv atributiile:
a) de a-si alege presedintele dintre membrii sai;
b) de a adopta regulamentul sau interior;
c) de a elabora si supune consiliului planuri de munca intocmite in scris in conformitate cu art. 153 paragraful 3 si cu art. 162 paragraful 2 lit. j);
d) de a elabora planuri de munca si programe in scopul realizarii activitatilor vizate la art. 170;
e) de a pregati si prezenta consiliului cererile de autorizare a productiei, conform art. 151 paragrafele 2-7;
f) de a autoriza negocierile referitoare la achizitionarea de tehnologii, indeosebi cele prevazute la art. 5 paragraful 3 lit. a), c) si d) al anexei nr. III, si de a aproba rezultatele acestor negocieri;
g) de a stabili conditii si modalitati si de a autoriza negocieri pentru participarea la societati mixte si la alte forme de acorduri de coantrepriza, asa cum se prevede la art. 9 si 11 ale anexei nr. III, si de a aproba rezultatele acestor negocieri;
h) de a prezenta adunarii recomandari privind partea din venitul intreprinderii care trebuie sa fie pastrata pentru constituirea de rezerve, conform art. 160 paragraful 2 lit. f) si art. 10 al prezentei anexe;
i) de a aproba bugetul anual al intreprinderii;
j) de a autoriza cumpararea de bunuri si servicii, conform art. 12 paragraful 3 al prezentei anexe;
k) de a prezenta consiliului un raport anual, in conformitate cu art. 9 al prezentei anexe;
l) de a prezenta consiliului, in vederea aprobarii de catre adunare, proiectele de reguli privind organizarea, administrarea, numirea si concedierea personalului intreprinderii si de a adopta reglementarile care pun in aplicare aceste reguli;
m) de a contracta imprumuturi si de a furniza garantii si alte mijloace asiguratorii, pe care el le va stabili, conform art. 11 paragraful 2 din prezenta anexa;
n) de a hotari in privinta actiunilor in justitie, de a incheia acorduri, de a efectua tranzactii si de a lua orice masuri, asa cum se prevede la art. 13 din prezenta anexa;
o) de a delega, sub rezerva aprobarii consiliului, orice atributii neexclusive comitetelor sale sau directorului general.
ART. 7
Directorul general si personalul
1. La recomandarea consiliului, adunarea alege dintre candidatii propusi de consiliul de administratie pe directorul general al intreprinderii, care nu este membru al consiliului de administratie. Directorul general este ales pentru un mandat cu durata determinata care nu va depasi 5 ani si poate fi reales pentru noi mandate.
2. Directorul general este reprezentantul legal al intreprinderii si administratorul sau sef; el este direct raspunzator in fata consiliului de administratie pentru conducerea treburilor intreprinderii. El este insarcinat cu organizarea, administrarea, numirea si concedierea personalului, conform regulilor si reglementarilor vizate la art. 6 lit. l) din prezenta anexa. El participa la reuniunile consiliului de administratie, fara drept de vot. El poate participa, fara drept de vot, la reuniunile adunarii si ale consiliului, atunci cind aceste organe examineaza probleme ce privesc intreprinderea.
3. Criteriul precumpanitor in recrutarea si stabilirea conditiilor de angajare a personalului va fi necesitatea de a asigura intreprinderii serviciile unor persoane posedind cele mai inalte calitati de munca si de competenta tehnica. Sub aceasta rezerva, se va acorda atentia cuvenita importantei unei recrutari efectuate pe o baza geografica echitabila.
4. In indeplinirea functiilor lor, directorul general si personalul intreprinderii nu vor solicita si nu vor accepta instructiuni de la nici un guvern si de la nici o sursa straina de autoritate. Ei se vor abtine de la orice act incompatibil cu calitatea lor de functionari internationali ai intreprinderii si nu sint raspunzatori decit fata de aceasta. Fiecare stat parte se angajeaza sa respecte caracterul exclusiv international al functiilor directorului general si ale personalului; statele parti se angajeaza sa se abtina de la orice tentativa de a-i influenta in exercitarea functiilor lor.
5. Obligatiile enuntate la art. 168 paragraful 2 incumba si personalului intreprinderii.
ART. 8
Amplasarea
Intreprinderea are biroul sau principal la sediul autoritatii. Ea poate deschide alte birouri si instalatii pe teritoriul oricarui stat parte, cu consimtamintul acestuia.
ART. 9
Rapoarte si situatii financiare
1. Intreprinderea va supune consiliului spre examinare, in termen de 3 luni de la incheierea fiecarui exercitiu, un raport anual continind o situatie verificata a conturilor sale si ii va comunica, la intervale corespunzatoare, o situatie recapitulativa asupra starii sale financiare si o situatie a profiturilor si pierderilor, indicind rezultatele exploatarii.
2. Intreprinderea va publica raportul sau anual si orice alte rapoarte pe care le va considera corespunzatoare.
3. Toate rapoartele si situatiile financiare vizate de prezentul articol vor fi comunicate autoritatii.
ART. 10
Repartizarea venitului net
1. Sub rezerva paragrafului 3, intreprinderea va plati autoritatii sumele prevazute la art. 13 al anexei nr. III sau echivalentul lor.
2. Adunarea va fixa, la recomandarea consiliului de administratie, proportia din venitul net al intreprinderii, care va fi pastrata pentru constituirea rezervelor, soldul fiind varsat autoritatii.
3. In cursul perioadei initiale necesare pentru ca intreprinderea sa atinga stadiul de autonomie financiara, cu o durata de maximum 10 ani de la demararea productiei comerciale, adunarea va scuti intreprinderea de platile vizate la paragraful 1 si va lasa venitul net al intreprinderii, in totalitate, in rezervele acesteia.
ART. 11
Finante
1. Resursele financiare ale intreprinderii cuprind:
a) sumele primite de catre autoritate conform art. 173 paragraful 2 lit. b);
b) contributiile voluntare platite de catre statele parti pentru finantarea activitatilor intreprinderii;
c) cuantumul imprumuturilor contractate de catre intreprindere in virtutea paragrafelor 2 si 3;
d) venitul realizat de intreprindere din operatiunile sale;
e) celelalte resurse financiare puse la dispozitia intreprinderii pentru a-i permite sa-si inceapa operatiunile cit mai devreme posibil si sa-si exercite functiile;
2. a) Intreprinderea are capacitatea de a contracta imprumuturi si de a furniza o anumita garantie sau o alta modalitate asiguratorie pe care o va stabili ea insasi. Inainte de a proceda la o vinzare publica a obligatiunilor sale pe pietele financiare sau in moneda unui stat parte, intreprinderea va obtine consimtamintul acestui stat. Cuantumul total al imprumuturilor trebuie sa fie aprobat de catre consiliu, la recomandarea consiliului de administratie.
b) Statele parti vor depune toate eforturile rezonabile pentru a sprijini cererile de imprumut ale intreprinderii pe pietele financiare si pe linga institutiile financiare internationale.
3. a) Intreprinderea va fi dotata cu resursele financiare care ii sint necesare pentru explorarea si exploatarea unui perimetru minier, pentru asigurarea transportului, a tratarii si comercializarii mineralelor pe care le extrage din acesta si a nichelului, cuprului, cobaltului si manganului, pe care le obtine din aceste minerale, si pentru acoperirea cheltuielilor sale initiale de administratie. Comisia pregatitoare va indica, in proiectul de reguli, reglementari si proceduri ale autoritatii, cuantumul acestor fonduri, precum si criteriile si factorii stabiliti pentru a opera modificarile necesare.
b) Toate statele parti vor furniza intreprinderii echivalentul a jumatate din resursele financiare vizate la lit. a), sub forma de imprumuturi pe termen lung, fara dobinzi, conform baremului contributiilor la bugetul ordinar al Organizatiei Natiunilor Unite in vigoare in momentul platii acestor contributii, operindu-se modificari pentru a se tine seama de statele care nu sint membre ale Organizatiei Natiunilor Unite. Cealalta jumatate a resurselor financiare va fi obtinuta pe calea unor imprumuturi garantate de toate statele parti conform baremului amintit.
c) Daca cuantumul contributiilor statelor parti este inferior celui al resurselor financiare care trebuie furnizate intreprinderii in virtutea lit. a), adunarea va examina, in prima sa sedinta, deficitul si, tinind seama de obligatiile statelor parti, in virtutea dispozitiilor de la lit. a) si b), si de recomandarile comisiei pregatitoare, va adopta, prin consens, masuri privind acest deficit.
d)
i) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a conventiei sau de 30 de zile de la data depunerii instrumentelor sale de ratificare sau de aderare, termenul cel mai departat fiind retinut, fiecare stat parte va depune la intreprindere bilete la ordin irevocabile, nenegociabile si fara dobinzi, pentru cuantumul participarii statului parte in cauza la imprumutul nepurtator de dobinzi, prevazut la lit. b).
ii) Imediat dupa ce va fi posibil dupa intrarea in vigoare a conventiei, apoi anual sau la alte intervale corespunzatoare, consiliul de administratie al intreprinderii va stabili o situatie cantitativa a nevoilor intreprinderii, insotita de o esalonare in timp, pentru finantarea cheltuielilor administrative ale acesteia si pentru executarea activitatilor pe care intreprinderea le realizeaza in virtutea dispozitiilor art. 170 si ale art. 12 al prezentei anexe.
iii) Intreprinderea va notifica statelor parti, prin intermediul autoritatii, cuantumul participarii lor respective la aceste cheltuieli, stabilit conform dispozitiilor de la lit. b). Intreprinderea va incasa biletele la ordin la concurenta cuantumului necesar pentru finantarea cheltuielilor mentionate in esalonarea privitoare la imprumuturile nepurtatoare de dobinzi.
iv) Dupa primirea notificarii, statele parti vor pune la dispozitia intreprinderii partea lor respectiva de garantie a datoriei, conform dispozitiilor lit. b).
e)
i) La cererea intreprinderii, un stat parte poate furniza garantii pentru datorii in plus fata de cele pe care le-a acordat conform baremului vizat la lit. b).
ii) In locul unei garantii a datoriei, un stat parte poate plati intreprinderii o contributie voluntara in cuantum echivalent fractiunii de datorie pe care ar fi fost obligat sa o garanteze.
f) Rambursarea datoriilor purtatoare de dobinzi are prioritate fata de cea a datoriilor nepurtatoare de dobinzi. Datoriile nepurtatoare de dobinzi se ramburseaza dupa un calendar adoptat de adunare la recomandarea consiliului si cu avizul consiliului de administratie. Consiliul de administratie exercita aceasta functie in conformitate cu dispozitiile pertinente ale regulilor, reglementarilor si procedurilor autoritatii, care tin seama de necesitatea fundamentala de a asigura buna functionare a intreprinderii si, in special, de a asigura independenta sa financiara.
g) Sumele datorate intreprinderii sint platite in monede liber utilizabile sau in monede liber disponibile si utilizabile efectiv pe principalele piete de schimb. Aceste monede sint definite in regulile, reglementarile si procedurile autoritatii conform practicilor monetare internationale curente. Sub rezerva paragrafului 2, nici un stat parte nu va aplica sau nu va impune restrictii in ce priveste posibilitatea pentru intreprindere de a detine, utiliza sau schimba aceste sume.
h) Prin garantia datoriei se intelege promisiunea facuta de un stat parte creditorilor intreprinderii de a onora, in masura prevazuta in baremul corespunzator, obligatiile financiare ale intreprinderii acoperite de garantie, dupa notificarea de catre creditori a neputintei intreprinderii de a onora obligatiile mentionate. Procedurile de executare a acestor obligatii vor fi conforme regulilor, reglementarilor si procedurilor autoritatii.
4. Resursele financiare, proprietatile si cheltuielile intreprinderii vor fi tinute separat de cele ale autoritatii. Intreprinderea va putea, totusi, sa incheie cu autoritatea acorduri privind instalatiile, personalul si serviciile sau acorduri referitoare la rambursarea cheltuielilor de administratie al caror cuantum a fost avansat de catre una in contul celeilalte.
5. Documentele, registrele si conturile intreprinderii, inclusiv rapoartele sale financiare anuale vor fi verificate in fiecare an de catre un controlor independent, numit de consiliu.
ART. 12
Operatiuni
1. Intreprinderea va supune consiliului proiecte referitoare la activitatile vizate la art. 170. Aceste proiecte vor cuprinde un plan de munca intocmit in scris pentru activitatile ce urmeaza a se desfasura in zona, conform art. 153 paragraful 3, si orice alte informatii sau date ce pot fi necesare pentru evaluarea proiectelor de catre comisia juridica si tehnica si aprobarea lor de catre consiliu.
2. Dupa aprobarea proiectului de catre consiliu, intreprinderea il va executa pe baza planului de munca intocmit in scris, vizat la paragraful 1.
3. a) Daca intreprinderea nu dispune de bunurile si serviciile care ii sint necesare pentru operatiunile sale, ea poate sa-si procure asemenea bunuri si servicii. In acest scop, intreprinderea va lansa invitatii pentru oferte si va incheia contracte cu cei care prezinta ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere al calitatii, al pretului si al datei livrarii.
b) Daca mai multe oferte raspund acestor conditii, contractul va fi acordat conform:
i) principiului interzicerii oricarei discriminari bazate pe considerente politice sau de alta natura, care sint fara legatura cu executarea diligenta si eficace a operatiunilor;
ii) directivelor stabilite de catre consiliu in ceea ce priveste preferinta ce trebuie acordata bunurilor si serviciilor provenite din statele in curs de dezvoltare, in special din acelea dintre ele care nu au litoral sau sint dezavantajate din punct de vedere geografic.
c) Consiliul de administratie poate adopta reguli care sa stabileasca circumstantele speciale in care se poate face derogare, in interesul intreprinderii, de la obligatia de a lansa invitatii pentru oferte.
4. Intreprinderea are proprietate asupra tuturor mineralelor si tuturor substantelor tratate pe care ea le produce.
5. Intreprinderea va vinde produsele sale pe o baza nediscriminatorie si nu va acorda reduceri cu caracter necomercial.
6. Fara a aduce atingere unei atributii cu caracter general sau special, care ii este conferita prin alte dispozitii ale conventiei, intreprinderea va exercita atributiile care ii sint necesare pentru conducerea afacerilor sale.
7. Intreprinderea nu se va amesteca in afacerile politice ale statelor parti si nu se va lasa influentata in hotaririle sale de orientare politica a statelor cu care trateaza. Hotaririle intreprinderii se vor baza in mod exclusiv pe considerente de ordin comercial, care vor fi luate in considerare in mod impartial in vederea realizarii scopurilor definite la art. 1 al prezentei anexe.
ART. 13
Statut juridic, privilegii si imunitati
1. Pentru a da posibilitatea intreprinderii de a-si exercita functiile, acesteia i se vor recunoaste, pe teritoriul statelor parti, statutul, imunitatile si privilegiile definite in prezentul articol. Pentru a da efect acestui principiu, intreprinderea si statele parti vor putea, daca este necesar, sa incheie acorduri speciale.
2. Intreprinderea are capacitatea juridica indispensabila exercitarii functiilor sale si realizarii scopurilor sale, si, in special, capacitatea:
a) de a incheia contracte si acorduri de coantrepriza sau de alta natura, inclusiv acorduri cu state sau cu organizatii internationale;
b) de a dobindi, inchiria, detine si instraina bunuri mobile si imobile;
c) de a sta in justitie.
3. a) Intreprinderea nu poate fi urmarita decit in fata unui tribunal competent al unui stat parte pe teritoriul caruia aceasta:
i) are un birou sau instalatii;
ii) a numit un agent in scopul urmaririi afacerilor judiciare;
iii) a incheiat un contract de bunuri sau de servicii;
iv) a emis titluri de valoare;
v) exercita o activitate comerciala sub orice forma;
b) Bunurile si proprietatile intreprinderii, oriunde s-ar gasi si oricare ar fi detinatorul lor, se vor bucura de imunitate fata de orice forma de sechestru sau orice forma de executare silita, atit timp cit o sentinta definitiva impotriva intreprinderii nu a fost pronuntata.
4.
a) Bunurile si proprietatile intreprinderii, oriunde s-ar gasi si oricare ar fi detinatorul lor, se vor bucura de imunitate fata de actele de rechizitie, confiscare, expropriere sau fata de orice alta forma de retinere in baza unor acte ale organelor de stat executive sau legislative.
b) Bunurile si proprietatile intreprinderii, oriunde s-ar gasi si oricare ar fi detinatorul lor, nu vor fi supuse vreunui control, restrictii, reglementari sau moratoriu cu caracter discriminatoriu, indiferent de ce natura ar fi acesta.
c) Intreprinderea si personalul sau vor respecta legile si reglementarile oricarui stat sau teritoriu in care intreprinderea sau personalul sau vor exercita activitati industriale si comerciale sau de alta natura.
d) Statele parti vor asigura ca intreprinderea sa se bucure de toate drepturile, privilegiile si imunitatile pe care ele le acorda entitatilor care exercita activitati comerciale pe teritoriul lor. Aceste drepturi, privilegii si imunitati vor fi acordate intreprinderii prin modalitati care nu vor fi mai putin favorabile decit cele aplicate unor entitati angajate in activitati similare. Atunci cind statele acorda privilegii speciale tarilor in curs de dezvoltare sau entitatilor lor comerciale, intreprinderea va beneficia de aceste privilegii pe o baza preferentiala analoaga.
e) Statele pot sa acorde intreprinderii stimulente, drepturi, privilegii si imunitati speciale, fara a fi tinute sa le acorde si altor entitati comerciale.
5. Intreprinderea va negocia cu statele pe teritoriul carora ea are birouri sau instalatii, pentru a obtine scutiri de impozite directe si indirecte.
6. Fiecare stat parte va lua toate masurile necesare pentru a da efect, in cadrul dreptului sau intern, principiilor enuntate in prezenta anexa si va informa intreprinderea despre masurile concrete pe care le-a luat.
7. Intreprinderea poate sa renunte, in masura si pe baza conditiilor fixate de ea, la oricare dintre privilegiile sau imunitatile care ii sint conferite prin prezentul articol sau prin acordurile speciale vizate de paragraful 1.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016