Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL din 5 iunie 2003  Societatii Comerciale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL din 5 iunie 2003 Societatii Comerciale "Institutul de Cercetari si Modernizari Energetice - Icemenerg" - S.A. Bucuresti

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 446 din 24 iunie 2003


CAP. I
Denumirea, forma juridicã, sediul, durata

ART. 1
Denumirea
Denumirea societãţii comerciale este Societatea Comercialã "Institutul de Cercetãri şi Modernizãri Energetice Icemenerg" - S.A. Bucureşti.
În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile ori în alte acte emanând de la societatea comercialã, denumirea acesteia va fi precedatã sau urmatã de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", de capitalul social, din care cel efectiv vãrsat potrivit ultimei situaţii financiare anuale aprobate, de sediul, numãrul de înmatriculare şi de codul unic de înregistrare în registrul comerţului.
ART. 2
Forma juridicã
Societatea Comercialã "Institutul de Cercetãri şi Modernizãri Energetice - Icemenerg" - S.A. Bucureşti, denumita în continuare societate comercialã, este persoana juridicã romana, parte a sistemului de cercetare-dezvoltare, având forma juridicã de societate comercialã pe acţiuni cu capital integral de stat, şi îşi desfãşoarã activitatea în conformitate cu legile romane şi cu prezentul statut.
Societatea comercialã are la constituire o filiala, societate comercialã pe acţiuni, cu personalitate juridicã, denumita Societatea Comercialã Filiala "Icemenerg Service" - S.A.
ART. 3
Sediul
Societatea comercialã are sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Energeticienilor nr. 8, sectorul 3. Sediul societãţii comerciale poate fi schimbat în alta localitate din România pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, potrivit legii.
Societatea comercialã poate infiinta sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, birouri, puncte de lucru şi altele asemenea în ţara şi în strãinãtate.
ART. 4
Durata
Durata societãţii comerciale este nelimitatã, cu începere de la data înregistrãrii sale în registrul comerţului.

CAP. II
Scopul şi obiectul de activitate

ART. 5
Scopul
Societatea comercialã are scop lucrativ realizat prin efectuarea de acte de comerţ prevãzute în obiectul sau de activitate aprobat prin prezentul statut.
ART. 6
Obiectul de activitate
Societatea comercialã are ca obiect de activitate:
● cercetare şi dezvoltare în ştiinţe fizice şi naturale, inovare, studii, strategii de dezvoltare, cod 7310;
● activitãţi de proiectare, urbanism, inginerie şi alte servicii tehnice, cod 7420:
- consultanţa, asistenta tehnica, puneri în funcţiune, inginerie în domeniile energetic (producere, transport, distribuţie energie electrica), conservarea energiei, industrial, transport, informatica, telecomunicaţii, geologie, geodezie, agricol, cosmic, turism public, protecţia mediului, administraţie localã, valorificarea deşeurilor, învãţãmânt pentru persoane fizice şi juridice din ţara şi din strãinãtate;
- servicii de cercetare, consultanţa, asistenta tehnica de specialitate, lucrãri de montaj, punere în funcţiune şi service în ţara şi în strãinãtate, pentru produsele proprii sau din profilul sau de activitate;
- realizari de audit, inspecţii, expertize şi recepţii în domeniul calitãţii;
- atestãri/certificari de produse/echipamente/tehnologii/servicii;
- diagnoza, determinãri de performanţe, expertize şi garanţii;
- elaborare de normative, instrucţiuni, standarde, prescripţii, manuale, metodologii, caiete de sarcini, sinteze;
- activitãţi de proiectare în domeniile electroenergetic, termoenergetic, hidroenergetic, nuclearoenergetic, electronica industriala, chimie energetica, maşini electrice, bunuri de consum;
- elaborarea studiilor geologice privind siguranta construcţiilor;
- operaţiuni acreditate de certificare pentru sisteme de asigurarea calitãţii pentru produse şi servicii;
- furnizor de servicii ştiinţifice şi tehnologice pentru persoane fizice şi juridice;
- fundamentari de legislaţie, politici, reglementãri, specifice domeniului energiei;
- studii de tarife, taxe, costuri externe în domeniu;
- recepţia, administrarea şi valorificarea rezultatelor cercetãrii în domeniu, finanţate din fonduri publice;
- elaborarea de documentaţii de eficienta economicã şi de evaluare a patrimoniului;
- acordarea de consultanţa şi asistenta tehnica de specialitate unitãţilor din sistemul energetic naţional privind utilizarea informatiei şi circulaţia acesteia;
- elaborarea de documentaţii de eficienta economicã şi de evaluare a patrimoniului;
- acordarea de asistenta tehnica de specialitate unitãţilor din sistemul energetic naţional privind utilizarea informatiei şi circulaţia acesteia;
● consultaţii în domeniul echipamentelor de calcul, cod 7210;
● realizarea şi furnizarea de programe (elaborarea, proiectarea, dezvoltarea, implementarea, certificarea şi evaluarea de produse informatice, modelare matematica şi algoritmizare), cod 7220;
● prelucrarea datelor, cod 7230;
● activitãţi legate de bãncile de date (identificarea, achiziţionarea şi prelucrarea de surse şi suporturi de informaţii tehnico-ştiinţifice şi economice specifice, în vederea actualizãrii permanente de baze de date), cod 7240;
● întreţinerea şi repararea maşinilor de birou, de contabilizat şi a calculatoarelor, cod 7250;
● alte activitãţi de informatica, cod 7260;
● activitãţi de testãri şi analize tehnice, cod 7430:
- efectuarea de analize, studii şi bilanţuri de mediu, mãsurãtori şi probe termice, electrice, mecanice, chimice, hidrotehnice, geodezice, geologice;
- efectuarea de teste şi încercãri de materiale şi echipamente energetice, în vederea atestarii acestora; urmãrirea comportãrii în exploatare a sistemelor tehnologice;
- urmãrirea comportãrii în exploatare a sistemelor tehnologice, echipamentelor şi construcţiilor;
- analize de avarii, accidente şi incendii;
● antreprenor general şi executant pentru lucrãri de construcţii de clãdiri sau pãrţi ale acestora; urmãrirea şi supravegherea lucrãrilor de construcţii şi montaj; contractor general pentru lucrãri complexe din domeniul sau de activitate la lucrãri din ţara şi din strãinãtate, cod 4521;
● lucrãri de instalaţii pentru eficientizarea consumului de energie electrica şi termica, cod 4531;
● recuperarea deşeurilor şi resturilor metalice reciclabile rezultate din activitatea şi valorificarea acestora ca atare sau sub forma de produse noi, cod 3710;
● recuperarea deşeurilor şi resturilor nemetalice reciclabile şi valorificarea acestora ca atare sau sub forma de produse noi, cod 3720;
● cercetãri bibliografice şi sinteze de documentare pe teme date, cod 9251;
● editarea cãrţilor, brosurilor şi a altor publicaţii, procesare computerizata de texte şi grafica, cod 2211;
● editarea revistelor şi a periodicelor, cod 2213;
● alte activitãţi de editare, cod 2215;
● alte activitãţi de tipãrire, cod 2222;
● legatorie şi finisare, cod 2223;
● compozitii tipografice şi fotogravura, cod 2224;
● alte activitãţi anexe tipografiei, cod 2225;
● reproducerea pe suporturi a înregistrãrilor cu caracter informatic, cod 2233;
● producţia de aparatura şi instrumente de mãsura, verificare şi control (cu excepţia echipamentelor de mãsura, reglare şi control pentru procesele industriale), cod 3320;
● producţia de echipamente de mãsura, reglare şi control pentru procesele industriale (producţie de unicate, serii mici şi alte activitãţi de microproducţie, componente şi piese de schimb pentru domeniile energetic, industrial, agricol şi de larg consum; conceptia, proiectarea, realizarea, implementarea, modernizarea, repararea, comercializarea de aparate de încercare, de mãsurare, de comanda, de automatizare şi de control, aparate, echipamente, instalaţii tehnologice şi de protecţie, componente şi piese de schimb pentru sectorul energetic, industrial, agricol şi de larg consum, cod 3330;
● realizarea de activitãţi şi acţiuni tehnico-ştiinţifice (simpozioane, mese rotunde, expoziţii, conferinţe, saloane, promovari comerciale), culturale şi recreative interne şi internaţionale pentru personalul propriu şi pentru alte persoane fizice şi juridice, cod 9272;
● realizarea de activitãţi sportive şi turism pentru personalul propriu şi pentru alte persoane fizice şi juridice, cod 9262;
● traduceri şi retroversiuni, cod 7485;
● organizarea de cursuri, seminarii şi programe de învãţãmânt şi instruire, destinate pregãtirii şi perfecţionãrii profesionale, cod 8042;
● transporturi terestre de cãlãtori, pe baza de grafic pentru realizarea obiectului propriu de activitate, precum şi pentru alte persoane fizice şi juridice, cod 6021;
● transporturi rutiere de mãrfuri pentru realizarea obiectului propriu de activitate, precum şi pentru alte persoane fizice şi juridice, cod 6024;
● prestãri de servicii în domeniile informatic, reclama şi publicitate, pregãtire personal, transporturi, administrativ, cod 7481;
● efectuarea de operaţiuni de comerţ intern şi de importexport, cod 5112, 5114, 5115, 5119, 5147, 5151, 5155, 5157, 5181, 5184, 5185-5187, 5190.

CAP. III
Capitalul social, acţiunile

ART. 7
Capitalul social, acţiunile
Capitalul social iniţial al societãţii comerciale la data infiintarii este de 15.496.080 mii lei, împãrţit în 154.960 acţiuni nominative, fiecare acţiune având valoarea de 100.000 lei.
Capitalul social iniţial este în întregime subscris şi vãrsat de statul roman în calitate de acţionar unic, reprezentat de Ministerul Industriei şi Resurselor.
Acţiunile nominative emise vor fi în forma dematerializatã, prin înscriere în cont. În condiţiile legii, prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor vor putea fi emise acţiuni preferenţiale, cu dividend prioritar, fãrã drept de vot.
Evidenta acţiunilor se va tine într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie, registru care se pãstreazã la sediul companiei, sub îngrijirea secretarului consiliului de administraţie.
Modificãrile care se opereazã în registru vor respecta prevederile legislaţiei în vigoare.
Acţiunile emise de societatea comercialã pot fi grevate de uzufruct sau pot fi gajate în condiţiile legii.
Persoanele fizice sau juridice, romane şi strãine, vor putea deţine acţiuni ale societãţii comerciale potrivit reglementãrilor în vigoare.
Societatea comercialã participa la capitalul filialei sale ca acţionar unic.
ART. 8
Majorarea capitalului social
Majorarea capitalului social se face în condiţiile legii.
Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor, în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
Capitalul social va putea fi majorat prin:
a) noi aporturi în numerar şi/sau în natura;
b) încorporarea rezervelor în condiţiile legii;
c) conversia unor creanţe lichide şi exigibile asupra societãţii comerciale cu acţiuni la aceasta;
d) alte surse stabilite de adunarea generalã a actionarilor ori de consiliul de administraţie, dupã caz, potrivit legii.
Hotãrârea adunãrii generale extraordinare a actionarilor pentru majorarea capitalului social va fi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, acordându-se pentru exerciţiul dreptului de preferinta un termen de cel puţin o luna, cu începere din ziua publicãrii.
ART. 9
Reducerea capitalului social
Reducerea capitalului social se face în condiţiile legii.
Capitalul social va putea fi redus prin:
a) micşorarea numãrului de acţiuni;
b) reducerea valorii nominale a acţiunilor;
c) dobândirea propriilor acţiuni, urmatã de anularea lor;
d) alte procedee prevãzute de lege.
În cazul în care administratorii constata pierderea a jumãtate din capitalul social, ei sunt obligaţi sa convoace, în termen de maximum 60 de zile, adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, care va decide fie reconstituirea capitalului social, fie reducerea lui la valoarea rãmasã, fie dizolvarea societãţii comerciale.
Reducerea capitalului social se va putea face numai dupã doua luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a hotãrârii adunãrii generale extraordinare a actionarilor ori, în situaţia prevãzutã la art. 11 alin. 6, a consiliului de administraţie, potrivit prevederilor legale.

CAP. IV
Adunarea generalã a actionarilor

ART. 10
Reprezentarea
În perioada în care statul roman este acţionar unic la societatea comercialã, interesele acestuia în adunarea generalã a actionarilor vor fi reprezentate de Ministerul Industriei şi Resurselor.
Reprezentanţii în adunarea generalã a actionarilor sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului industriei şi resurselor.
ART. 11
Atribuţiile adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã a actionarilor este organul de conducere al acesteia, care decide asupra activitãţii şi politicii ei economice.
Adunãrile generale ale actionarilor sunt ordinare şi extraordinare.
Adunarea generalã ordinarã a actionarilor are urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globalã de dezvoltare şi de restructurare economico-financiarã a societãţii comerciale;
b) alege cenzorii în condiţiile legii;
c) numeşte consiliul de administraţie, îl descarca de gestiune şi îl revoca;
d) stabileşte nivelul indemnizaţiilor lunare ale membrilor consiliului de administraţie, precum şi ale cenzorilor;
e) aproba bugetul de venituri şi cheltuieli pe exerciţiul financiar urmãtor;
f) aproba situaţia financiarã anuala şi contul de profit şi pierdere dupã analizarea rapoartelor consiliului de administraţie şi al cenzorilor;
g) aproba repartizarea profitului conform legii;
h) hotãrãşte cu privire la contractarea de împrumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe; stabileşte competentele şi nivelul de contractare a împrumuturilor bancare de pe piata interna şi externa;
i) hotãrãşte cu privire la înfiinţarea sau desfiinţarea uneia sau mai multor unitãţi ale societãţii comerciale, participarea la constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice ori fizice din ţara sau din strãinãtate;
j) analizeazã rapoartele consiliului de administraţie privind stadiul şi perspectivele referitoare la profit şi dividende, poziţia pe piata interna şi internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, relaţiile cu clienţii;
k) se pronunţa asupra gestiunii administratorilor şi a modului de recuperare a prejudiciilor produse societãţii comerciale de cãtre aceştia;
l) hotãrãşte cu privire la gajarea sau închirierea unor sedii ori active proprii;
m) numeşte reprezentanţii societãţii comerciale în adunarea generalã a actionarilor la filialele sale, conform ordinului ministrului industriei şi resurselor;
n) aproba delegarile de competenta pentru consiliul de administraţie.
Pentru atribuţiile menţionate la lit. c), d), e), f), g), h), i), l), m) şi n), adunarea generalã ordinarã a actionarilor nu va putea lua hotãrâri decât în urma obţinerii de cãtre fiecare reprezentant a unui mandat special prealabil de la organul care l-a numit.
Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor se întruneşte pentru a hotãrî urmãtoarele:
a) schimbarea formei juridice a societãţii comerciale;
b) mutarea sediului societãţii comerciale;
c) schimbarea obiectului de activitate;
d) majorarea sau reducerea capitalului social;
e) fuziunea cu alte societãţi comerciale sau divizarea societãţii comerciale;
f) dizolvarea anticipata a societãţii comerciale;
g) înfiinţarea de sucursale, filiale, reprezentante, agenţii, birouri, puncte de lucru, în ţara şi în strãinãtate;
h) emisiunea de obligaţiuni;
i) orice alta modificare a actului constitutiv sau orice alta hotãrâre pentru care este cerutã aprobarea adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
Pentru atribuţiile adunãrii generale extraordinare a actionarilor, fiecare reprezentant trebuie sa obţinã un mandat special de la organul care l-a numit.
Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor va putea delega consiliului de administraţie exerciţiul atribuţiilor sale menţionate la lit. b), c), d), e) şi g).
ART. 12
Convocarea adunãrii generale a actionarilor
Adunarea generalã a actionarilor se convoacã de preşedintele consiliului de administraţie, precum şi în condiţiile şi de persoanele şi/sau organismele prevãzute de lege.
Adunãrile generale ordinare ale actionarilor au loc cel puţin o data pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar, pentru examinarea situaţiei financiare anuale şi a contului de profit şi pierdere pe anul precedent şi pentru stabilirea programului de activitate şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs.
Adunarea generalã a actionarilor va fi convocatã ori de câte ori va fi nevoie, în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi cu dispoziţiile prezentului statut, cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã.
Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunãrii generale a actionarilor, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor acesteia.
Când pe ordinea de zi figureazã propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindã textul integral al propunerilor.
Adunarea generalã a actionarilor se întruneşte la sediul societãţii comerciale sau în alt loc indicat în convocare.
Adunarea generalã extraordinarã a actionarilor va fi convocatã ori de câte ori este cazul, la solicitarea acţionarului unic sau la cererea consiliului de administraţie ori a cenzorilor.
ART. 13
Organizarea adunãrii generale a actionarilor
Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale ordinare a actionarilor este necesarã prezenta actionarilor care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile sa fie luate de actionarii care deţin majoritatea absolutã din capitalul social reprezentat în adunare, dacã în actul constitutiv sau în lege nu se prevede o majoritate mai mare.
Dacã nu s-a întrunit cvorumul legal pentru ţinerea adunãrilor generale ale actionarilor la prima convocare, adunarea ce se va întruni, dupã o a doua convocare, poate sa delibereze asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi a celei dintâi adunãri, oricare ar fi partea de capital social reprezentatã de actionarii prezenţi, cu majoritate.
Pentru validitatea deliberãrilor adunãrii generale extraordinare a actionarilor, când actul constitutiv nu dispune altfel, sunt necesare:
- la prima convocare, prezenta actionarilor reprezentând trei pãtrimi din capitalul social, iar hotãrârile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin jumãtate din capitalul social;
- la convocãrile urmãtoare, prezenta actionarilor reprezentând jumãtate din capitalul social, iar hotãrârile sa fie luate cu votul unui numãr de acţionari care sa reprezinte cel puţin o treime din capitalul social.
Adunarea generalã a actionarilor este prezidata de preşedintele consiliului de administraţie, iar în lipsa acestuia, de administratorul desemnat în scris de cãtre acesta.
Adunarea generalã a actionarilor, la propunerea preşedintelui consiliului de administraţie, desemneazã un secretar care sa verifice lista de prezenta a actionarilor şi sa întocmeascã procesele-verbale ale adunãrilor generale ale actionarilor.
Procesul-verbal al adunãrii generale a actionarilor se va scrie într-un registru sigilat şi parafat. Procesul-verbal va fi semnat de reprezentanţii acţionarului, persoana care a prezidat şedinţa şi de secretarul care l-a întocmit.
La şedinţele ordinare şi extraordinare ale adunãrii generale a actionarilor în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul societãţii comerciale pot fi invitaţi şi reprezentanţii organizaţiilor sindicale şi/sau reprezentanţii salariaţilor care nu sunt membri de sindicat.
ART. 14
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generalã a actionarilor
Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor se iau prin vot deschis. Actionarii voteazã, de regula, prin ridicarea mainii.
La propunerea persoanei care prezideazã ori a unui grup de acţionari prezenţi sau reprezentaţi, care deţin cel puţin o pãtrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea şi pentru luarea hotãrârilor referitoare la rãspunderea administratorilor.
Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor sunt obligatorii chiar şi pentru actionarii absenţi sau nereprezentati.
Hotãrârile adunãrii generale a actionarilor sunt semnate de reprezentanţii acţionarului.
În perioada în care statul este acţionar unic la societatea comercialã, interesele acestuia vor fi reprezentate de Ministerul Industriei şi Resurselor.

CAP. V
Consiliul de administraţie

ART. 15
Organizare
Societatea comercialã este administratã de un consiliu de administraţie compus din 5 administratori, aleşi de adunarea generalã a actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeşi pe noi perioade de 4 ani.
Când se creeazã un loc vacant în consiliul de administraţie, adunarea generalã a actionarilor alege un nou administrator pentru ocuparea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a rãmas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Consiliul de administraţie este condus de un preşedinte care poate fi şi director general.
Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul societãţii comerciale ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numãrul membrilor sãi. El este prezidat de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de administratorul desemnat în scris de cãtre acesta. Preşedintele numeşte un secretar din afarã consiliului de administraţie. De preferat este ca acesta sa fie şi secretarul adunãrii generale a actionarilor.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesarã prezenta a cel puţin 3 dintre membrii consiliului de administraţie şi deciziile se iau cu majoritatea absolutã a membrilor prezenţi.
Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza convocatorului comunicat de preşedinte cu cel puţin 15 zile înainte. Acestea se consemneazã în procesul-verbal al şedinţei, care se scrie într-un registru sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie. Procesul-verbal se semneazã de persoana care a prezidat şedinţa, administratorii prezenţi şi de secretar.
Consiliul de administraţie poate delega unuia sau mai multor membri ai sãi unele împuterniciri pe probleme limitate şi poate recurge la experţi pentru studierea anumitor probleme.
În relaţiile cu terţii societatea comercialã este reprezentatã de directorul general, pe baza şi în limitele împuternicirilor date de consiliul de administraţie, care semneazã actul de angajare fata de terţi.
Conducerea executivã a societãţii comerciale este asigurata de directorul general al acesteia împreunã cu directorii executivi.
Membrii consiliului de administraţie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societãţii comerciale în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferã.
Preşedintele consiliului de administraţie şi directorul general sunt obligaţi, în condiţiile legii, sa punã la dispoziţie actionarilor şi cenzorilor, la cererea acestora, documentele solicitate cu privire la activitatea societãţii comerciale.
Membrii consiliului de administraţie rãspund individual sau solidar, dupã caz, fata de societatea comercialã, pentru prejudiciile cauzate prin infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greşeli în administrarea societãţii comerciale. În astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi prin hotãrâre a adunãrii generale a actionarilor.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru în consiliul de administraţie persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu pot fi fondatori, precum şi cele care, personal, rudele sau afinii acestora pana la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, acţionari sau asociaţi la societãţi comerciale cu capital privat, cu acelaşi profil, sau cu care sunt în relaţii comerciale directe.
Nu pot fi directori ai societãţii comerciale persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu pot fi fondatori sau administratori.
ART. 16
Atribuţiile consiliului de administraţie
Consiliul de administraţie are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) aproba structura organizatoricã, numãrul de posturi, precum şi normativul de constituire a compartimentelor functionale şi de producţie şi regulamentul de organizare şi funcţionare a societãţii comerciale;
b) stabileşte tactica şi strategia de marketing;
c) numeşte şi revoca directorul general şi directorii executivi ai societãţii comerciale;
d) aproba nivelul garanţiilor şi modul de constituire a acestora pentru directorul general, directorii executivi ai societãţii comerciale şi pentru persoanele care au calitatea de gestionar;
e) încheie acte juridice prin care sa dobândeascã, sa înstrãineze, sa închirieze, sa schimbe sau sa constituie în garanţie bunuri aflate în patrimoniul societãţii comerciale, cu aprobarea adunãrii generale a actionarilor, atunci când legea impune aceasta condiţie;
f) aproba încheierea oricãror contracte pentru care nu a delegat competenta directorilor din conducerea executivã a societãţii comerciale;
g) negociaza contractul colectiv de munca şi statutul personalului dacã aceasta competenta nu a fost delegatã directorului general;
h) supune anual adunãrii generale a actionarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, raportul cu privire la activitatea societãţii comerciale, situaţia financiarã anuala şi contul de profit şi pierdere pe anul precedent, precum şi proiectul programului de activitate şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul în curs ale societãţii comerciale.
i) convoacã adunarea generalã a actionarilor ori de câte ori este nevoie;
j) rezolva orice alte probleme cu care a fost însãrcinat de adunarea generalã a actionarilor.

CAP. VI
Gestiunea societãţii comerciale

ART. 17
Cenzorii
Gestiunea societãţii comerciale este controlatã de acţionari prin reprezentanţii sãi şi de 3 cenzori. Cenzorii se aleg de adunarea generalã a actionarilor.
Adunarea generalã a actionarilor alege, de asemenea, acelaşi numãr de cenzori supleanţi care îi vor înlocui, în condiţiile legii, pe cenzorii titulari.
Pe perioada în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social al societãţii comerciale, unul dintre cenzori va fi recomandat de Ministerul Finanţelor Publice, în condiţiile legii.
Pentru a putea exercita dreptul de control, acţionarului i se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societãţii comerciale, situaţia patrimoniului, a profitului şi a pierderilor şi orice documente sau situaţii solicitate în scris de instituţiile pe care le reprezintã.
Cenzorii au urmãtoarele atribuţii principale:
a) în cursul exerciţiului financiar verifica gospodãrirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa şi registrele de evidenta contabila şi informeazã consiliul de administraţie asupra neregulilor constatate;
b) la încheierea exerciţiului financiar controleazã exactitatea inventarului, a documentelor şi a informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor societãţii comerciale, a situaţiei financiare anuale şi a contului de profit şi pierdere, prezentând adunãrii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societãţii comerciale controleazã operaţiunile de lichidare;
d) prezintã adunãrii generale a actionarilor punctul lor de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate ale societãţii comerciale.
Cenzorii se întrunesc la sediul societãţii comerciale şi iau decizii în unanimitate. Dacã nu se realizeazã unanimitatea, raportul cu divergenţe se înainteazã adunãrii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generalã extraordinarã a actionarilor, dacã aceasta nu a fost convocatã de consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi (cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea societãţii comerciale) şi ori de câte ori considera necesar pentru alte situaţii privind încãlcarea dispoziţiilor legale şi statutare.
Atribuţiile cenzorilor, precum şi drepturile şi obligaţiile acestora se completeazã cu dispoziţiile legale în acest domeniu.
Cenzorii şi cenzorii supleanţi se numesc pe o perioada de maximum 3 ani şi pot fi realeşi.

CAP. VII
Activitatea societãţii comerciale

ART. 18
Exerciţiul financiar
Exerciţiul financiar începe la data de 1 ianuarie şi se încheie la data de 31 decembrie a fiecãrui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii societãţii comerciale.
ART. 19
Personalul societãţii comerciale
Personalul de conducere al societãţii comerciale este numit de consiliul de administraţie al acesteia, cu excepţia directorului general, care este numit de adunarea generalã a actionarilor.
Restul personalului este angajat de consiliul de administraţie sau de directorul general al societãţii comerciale, în limita competentelor acordate.
Salarizarea se face conform legislaţiei în vigoare.
Plata salariilor, a impozitelor aferente acestora şi a cotei de asigurãri sociale se va face potrivit legii.
Drepturile şi obligaţiile personalului societãţii comerciale sunt stabilite de consiliul de administraţie sau de directorul general al acesteia, cu respectarea prevederilor legale şi a competentelor acordate.
ART. 20
Evidenta contabila şi situaţia financiarã anuala
Societatea comercialã va tine evidenta contabila în lei şi va întocmi situaţia financiarã anuala şi contul de profit şi pierdere, având în vedere legislaţia aplicabilã, în vigoare.
Situaţia financiarã anuala şi contul de profit şi pierdere vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ART. 21
Calculul şi repartizarea profitului
Profitul societãţii comerciale se stabileşte pe baza situaţiei financiare anuale aprobate de adunarea generalã a actionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legii.
Profitul societãţii comerciale, rãmas dupã plata impozitului pe profit, se va repartiza conform dispoziţiilor legale în vigoare.
Societatea comercialã îşi constituie fond de rezerva şi alte fonduri, în condiţiile legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de societatea comercialã, în condiţiile legii, dupã aprobarea situaţiei financiare anuale de cãtre adunarea generalã a actionarilor.
În cazul înregistrãrii de pierderi, adunarea generalã a actionarilor va analiza cauzele producerii acestora şi va hotãrî în consecinta.
Acoperirea pierderilor se va face în condiţiile legii şi pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor.
ART. 22
Registrele societãţii comerciale
Societatea comercialã va tine, prin grija administratorilor, registrele prevãzute de lege.

CAP. VIII
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii

ART. 23
Modificarea formei juridice
Societatea comercialã va putea fi transformata în alta forma de societate prin hotãrârea adunãrii generale extraordinare a actionarilor.
În perioada în care statul este acţionar unic transformarea formei juridice a societãţii comerciale se va putea face numai cu aprobarea reprezentanţilor ministerului industriei şi resurselor în adunarea generalã a actionarilor, mandatati prin ordin al ministrului în acest sens.
Noua societate comercialã va îndeplini formalitãţile legale de înregistrare şi de publicitate, cerute la înfiinţarea societãţilor comerciale.
ART. 24
Dizolvarea societãţii comerciale
Urmãtoarele situaţii duc la dizolvarea societãţii comerciale:
a) imposibilitatea realizãrii obiectului sau de activitate;
b) falimentul;
c) pierderea unei jumãtãţi din capitalul social, dupã ce a fost consumat fondul de rezerva, dacã adunarea generalã extraordinarã a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma rãmasã;
d) în orice alte situaţii, pe baza hotãrârii adunãrii generale a actionarilor, luatã în unanimitate.
Dizolvarea societãţii comerciale trebuie sa fie înscrisã în registrul comerţului şi publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
ART. 25
Lichidarea societãţii comerciale
În caz de dizolvare, societatea comercialã va fi lichidatã.
Lichidarea societãţii comerciale şi repartiţia patrimoniului vor fi efectuate în condiţiile şi cu respectarea procedurii prevãzute de lege.
ART. 26
Litigii
Soluţionarea litigiilor de orice fel apãrute între societatea comercialã şi persoane fizice sau juridice este de competenta instanţelor judecãtoreşti de drept comun.
Pentru soluţionarea litigiilor cu alte societãţi comerciale se poate apela şi la arbitraj.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 27
Prevederile prezentului statut se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 31/1990 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale Codului comercial şi ale celorlalte acte normative în materie comercialã, acesta putând fi modificat şi completat prin hotãrârea adunãrii generale a actionarilor societãţii comerciale.



──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016