Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL din 3 septembrie 2004  Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL din 3 septembrie 2004 Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar

EMITENT: FONDUL DE GARANTARE A DEPOZITELOR IN SISTEMUL BANCAR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 844 din 15 septembrie 2004
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, denumit în continuare Fondul, este constituit şi funcţioneazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare ordonanţa, cu prevederile prezentului statut şi ale reglementãrilor date în aplicarea legii.
ART. 2
Fondul se constituie pe perioadã nedeterminatã ca persoanã juridicã de drept public, având drept scop:
a) garantarea depozitelor constituite la instituţiile de credit autorizate în condiţiile legii şi efectuarea plãţilor sub forma compensaţiilor cãtre persoane fizice, persoane juridice ori entitãţi fãrã personalitate juridicã, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în ordonanţã;
b) desfãşurarea activitãţii, în cazul desemnãrii sale ca administrator interimar ori ca lichidator al instituţiilor de credit; atribuţiile Fondului desemnat într-o astfel de calitate sunt cele stabilite de lege.
ART. 3
Fondul are sediul social în municipiul Bucureşti.

CAP. II
Conducerea şi administrarea Fondului

ART. 4
Potrivit prevederilor ordonanţei, Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României examineazã şi aprobã:
- statutul Fondului şi reglementãrile elaborate de acesta în aplicarea legii;
- structura organizatoricã şi de personal, precum şi politica salarialã;
- bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului;
- majorarea contribuţiilor anuale;
- suspendarea şi reluarea plãţii contribuţiilor anuale;
- stabilirea contribuţiilor speciale, nivelul acestora şi termenul de platã;
- propunerile cu privire la efectuarea împrumuturilor, inclusiv prin emiterea de titluri de valoare de cãtre Fond;
- raportul anual de activitate şi situaţiile financiare anuale.
ART. 5
Organele de administrare şi de conducere executivã ale Fondului sunt:
a) Consiliul de administraţie al Fondului;
b) directorul general al Fondului.
ART. 6
Componenţa Consiliului de administraţie al Fondului, condiţiile care trebuie îndeplinite pentru numirea membrilor acestuia, numirea, încetarea calitãţii de membru şi revocarea din funcţie a acestora sunt prevãzute la art. 26-29 din ordonanţã.
ART. 7
(1) Consiliul de administraţie al Fondului se întruneşte cel puţin o datã pe lunã în şedinţã ordinarã.
(2) Consiliul de administraţie al Fondului poate fi convocat în şedinţã extraordinarã de cãtre preşedinte, din proprie iniţiativã sau la cererea oricãrui membru al consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie al Fondului se convoacã în scris, cu cel puţin 5 zile lucrãtoare înainte de data şedinţei.
(4) Convocarea trebuie sã conţinã ordinea de zi, data şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfãşurare a şedinţei.
(5) Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în orice alt loc unde s-a convenit. La şedinţele Consiliului de administraţie al Fondului participã, în calitate de invitat, directorul general, iar în lipsa acestuia, unul dintre adjuncţii sãi care a fost desemnat de cãtre acesta.
(6) În situaţii care impun acţiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi efectuatã verbal.
(7) Consiliul de administraţie al Fondului delibereazã în mod valabil în prezenţa a cel puţin 5 din numãrul membrilor sãi.
(8) Deciziile Consiliului de administraţie al Fondului se iau cu majoritate simplã de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Secretariatul Consiliului de administraţie al Fondului este asigurat de Fond. Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea deliberãrilor, deciziile luate, numãrul de voturi întrunite şi opiniile separate, dacã este cazul, se semneazã de cãtre toţi membrii care au participat la şedinţã.
(10) Discuţiile din cadrul şedinţelor Consiliului de administraţie al Fondului pot fi înregistrate folosindu-se mijloace audio corespunzãtoare.
ART. 8
Atribuţiile Consiliului de administraţie al Fondului sunt urmãtoarele:
a) analizeazã, avizeazã şi propune Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României documentele prevãzute la art. 4;
b) analizeazã şi aprobã:
1. numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general şi a adjuncţilor acestuia;
2. modalitãţile, plafoanele maxime, termenele şi condiţiile de plasare, în scopul fructificãrii resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum şi rapoartele referitoare la operaţiunile de investire a resurselor financiare ale acestuia;
3. desemnarea Fondului ca administrator interimar ori ca lichidator la instituţiile de credit;
4. contractarea cu persoane fizice şi juridice, române sau strãine, de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţã şi consultanţã de specialitate;
5. cererile de ofertã şi ofertele instituţiilor de credit, în cazul tranzacţiilor privind achiziţionarea de active şi asumarea de pasive, conform reglementãrilor legale privind procedura falimentului instituţiilor de credit;
6. rapoartele întocmite de Fond, în calitate de lichidator sau de administrator interimar, conform prevederilor legale;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicaţiile asupra Fondului ale hotãrârii judecãtoreşti privind începerea procedurii falimentului şi stabilirea mãsurilor de luat, pe baza propunerilor directorului general, cu privire la modalitãţile de lichidare a instituţiilor de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu privire la plata compensaţiilor cãtre deponenţi;
10. solicitãrile Fondului cu privire la primirea de la Banca Naţionalã a României şi de la instituţiile de credit participante a documentelor şi informaţiilor necesare funcţionãrii în bune condiţii a acestuia;
c) exercitã orice alte sarcini prevãzute de lege sau date de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
ART. 9
(1) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte ordinea de zi şi convoacã Consiliul de administraţie al Fondului în conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrãrile şedinţelor Consiliului de administraţie al Fondului;
c) solicitã directorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorului sãu prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d) numeşte un membru al Consiliului de administraţie al Fondului, care îl înlocuieşte în cazul imposibilitãţii temporare de participare;
e) face propuneri de numire în funcţie pentru directorul general şi adjuncţii acestuia;
f) semneazã contractele de muncã cu membrii conducerii executive şi le stabileşte salariile de încadrare, precum şi indemnizaţiile respective;
g) acordã prime şi alte stimulente conducerii executive şi aprobã propunerile de premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h) asigurã prezentarea la Consiliul de administraţie al Fondului a bugetului de venituri şi cheltuieli, a situaţiilor financiare anuale, a raportului anual de activitate, precum şi a propunerii privind alocarea profitului Fondului;
i) controleazã activitatea directorului general;
j) asigurã ducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al Fondului şi informarea acestuia asupra modului de realizare a hotãrârilor;
k) exercitã orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale sau stabilite de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României ori de Consiliul de administraţie al Fondului.
(2) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului, împreunã cu directorul general, înainteazã şi prezintã, dupã caz, Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României documentele prevãzute la art. 4.
(3) Preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului propune spre aprobare Consiliului de administraţie al Fondului mãsurile ce se impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României.
ART. 10
Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curentã a acestuia, asigurã îndeplinirea hotãrârilor Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României şi ale Consiliului de administraţie al Fondului şi informeazã asupra modului de realizare a acestora. Directorul general al Fondului are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Fondul în raporturile cu terţii. Reprezentarea se face direct sau prin delegat;
b) propune Consiliului de administraţie al Fondului spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevãzute la art. 4 şi 8;
c) asigurã publicarea listei instituţiilor de credit ai cãror clienţi beneficiazã de garantarea rambursãrii depozitelor şi a modificãrilor ulterioare ale acesteia;
d) asigurã îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plãţilor prevãzute de lege, în cazul indisponibilizãrii depozitelor;
e) supravegheazã procesele de administrare, de lichidare şi de platã a compensaţiilor deponenţilor garantaţi şi dispune asupra mãsurilor de luat;
f) încheie, modificã şi desface contractele individuale de muncã ale salariaţilor Fondului;
g) angajeazã cheltuielile legate de funcţionarea Fondului;
h) asigurã organizarea şi exercitarea controlului intern şi a auditului intern, în conformitate cu normele emise de Fond;
i) încheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de asistenţã şi de consultanţã de specialitate cu persoane fizice şi juridice, române şi strãine;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii date în aplicarea prevederilor legale ori stabilite în sarcina sa de Consiliul de administraţie al Fondului.
ART. 11
Numirea şi eliberarea din funcţie a directorului general şi a adjuncţilor acestuia se aprobã de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea preşedintelui acestuia.

CAP. III
Organizarea şi funcţionarea Fondului

ART. 12
În termen de 60 de zile de la data aprobãrii de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României a structurii organizatorice şi de personal, conducerea executivã a Fondului elaboreazã proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare al Fondului şi îl supune aprobãrii Consiliului de administraţie al Fondului.
ART. 13
Activitatea Fondului ca plãtitor al compensaţiilor aferente depozitelor garantate se va desfãşura în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale reglementãrilor elaborate de Fond în aplicarea acestora.
ART. 14
Activitatea Fondului în calitate de administrator interimar ori de lichidator al instituţiilor de credit, desemnat într-o astfel de calitate conform legii, se va desfãşura în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile în acest domeniu şi ale reglementãrilor proprii elaborate de conducerea executivã a Fondului în termen de 90 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului statut.
ART. 15
(1) În baza aprobãrii de cãtre Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României a politicii salariale a Fondului, precum şi a prevederilor din legislaţia muncii, conducerea executivã a Fondului va elabora proiectul contractului colectiv de muncã, care va fi negociat cu salariaţii Fondului şi va fi apoi supus aprobãrii Consiliului de administraţie al Fondului.
(2) Contractele individuale de muncã pentru membrii conducerii executive a Fondului se negociazã şi se semneazã de cãtre preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului. Tot acesta stabileşte şi nivelul salariilor de încadrare şi al indemnizaţiilor respective pentru conducerea executivã a Fondului.
(3) Contractele individuale de muncã pentru personalul de execuţie al Fondului, precum şi salariile individuale de încadrare ale acestuia se stabilesc prin negociere de cãtre directorul general, conform reglementãrilor legale şi prevederilor contractului colectiv de muncã aprobat.
(4) Angajarea şi stabilirea salariului de încadrare pentru personalul de execuţie se aprobã prin decizie a directorului general al Fondului.
ART. 16
Stabilirea salariilor de încadrare, precum şi a indemnizaţiilor de conducere pentru directorul general şi adjuncţii acestuia se aprobã prin decizie a preşedintelui Consiliului de administraţie al Fondului.

CAP. IV
Resursele financiare ale Fondului şi modul de utilizare a acestora

ART. 17
(1) Fondul are urmãtoarele resurse financiare:
a) contribuţiile iniţiale, anuale, inclusiv contribuţiile majorate şi speciale ale instituţiilor de credit;
b) încasãrile din recuperarea creanţelor Fondului;
c) împrumuturi;
d) venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
e) alte resurse - donaţii, sponsorizãri, asistenţã financiarã;
f) alte venituri stabilite conform legii.
(2) Resursele financiare ale Fondului vor fi utilizate pentru plata compensaţiilor, pentru restituirea creditelor angajate şi pentru acoperirea cheltuielilor curente ale acestuia.
(3) Sumele rãmase disponibile dupã acoperirea obligaţiilor de platã se investesc în condiţiile aprobate de Consiliul de administraţie al Fondului.
(4) Resursele disponibile ale Fondului pot fi investite de Fond în:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat şi titluri de valoare emise de Banca Naţionalã a României;
b) depozite la termen la instituţii de credit, depozite ce nu pot depãşi 25% din volumul resurselor disponibile. Expunerea Fondului pentru fiecare instituţie de credit nu poate depãşi 10% din volumul resurselor disponibile;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de bãncile centrale ale acestora şi titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale Americii. Astfel de investiţii pot fi efectuate numai începând cu data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
(5) Selectarea instrumentelor financiare şi a instituţiilor de credit la care se va face investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului va avea în vedere minimizarea riscurilor plasamentelor respective, potrivit reglementãrilor proprii ale Fondului. Se va urmãri totodatã investirea eficientã a resurselor respective, inclusiv prin diversificarea modalitãţilor de investire, în limitele şi în condiţiile prevãzute de ordonanţã.
(6) În acest scop conducerea executivã a Fondului prezintã lunar Consiliului de administraţie situaţia fondurilor disponibile care pot fi investite în perioada urmãtoare, având în vedere, pe de o parte, încasarea de contribuţii de la instituţiile de credit, plasamentele care ajung la scadenţã, dobânzile aferente acestor plasamente, precum şi disponibilitãţile din contul curent, iar pe de altã parte, obligaţiile privind plata de compensaţii, rambursarea de credite şi acoperirea cheltuielilor curente de funcţionare ale Fondului. În funcţie de datele menţionate mai sus se vor prezenta propuneri de investire pe diferite perioade.
ART. 18
(1) Diferenţa dintre veniturile realizate din investirea resurselor financiare ale Fondului şi cheltuielile curente ale acestuia constituie profitul Fondului.
(2) Profitul Fondului se repartizeazã într-o cotã minimã de 99% pentru reîntregirea resurselor Fondului destinate plãţii depozitelor garantate, dupã deducerea unei cote de pânã la 1% pentru constituirea fondului anual de participare la profit a personalului de execuţie şi de conducere, precum şi a membrilor Consiliului de administraţie al acestuia. Modalitatea de repartizare a profitului se stabileşte de Consiliul de administraţie al Fondului, la propunerea directorului general.

CAP. V
Bugetul de venituri şi cheltuieli, situaţiile financiare anuale şi controlul acestora

ART. 19
Organizarea şi conducerea contabilitãţii se fac potrivit prevederilor <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, şi ale reglementãrilor proprii în domeniu, avizate de Banca Naţionalã a României şi de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 20
(1) Proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, elaborat de conducerea executivã a Fondului, se supune spre aprobare Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, dupã analiza şi avizarea acestuia de cãtre Consiliul de administraţie al Fondului.
(2) Modul de execuţie a bugetului de venituri şi cheltuieli se verificã de cãtre controlul intern al Fondului şi se analizeazã periodic de Consiliul de administraţie al Fondului.
ART. 21
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor Fondului privind efectuarea controlului intern şi auditului intern, Consiliul de administraţie al Fondului aprobã mecanisme de control şi audit intern care se vor stabili prin norme proprii, în concordanţã cu reglementãrile legale.
(2) În scopul auditãrii situaţiilor financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoanã juridicã autorizatã de Camera Auditorilor Financiari din România.
ART. 22
(1) Raportul anual de activitate al Fondului împreunã cu situaţiile financiare anuale se supun aprobãrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate al Fondului împreunã cu situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraţie al Bãncii Naţionale a României, precum şi raportul auditorului financiar se vor da publicitãţii potrivit legii.

CAP. VI
Reglementãri emise de Fond

ART. 23
(1) În vederea îndeplinirii atribuţiilor sale şi pentru punerea în aplicare şi respectarea prevederilor legislaţiei referitoare la activitatea Fondului, conducerea executivã a acestuia va elabora reglementãri proprii sub formã de regulamente, norme, ordine, circulare şi comunicate.
(2) Proiectele de regulamente şi de norme se analizeazã şi se avizeazã de Consiliul de administraţie al Fondului şi se supun aprobãrii Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României. Regulamentele şi normele aprobate vor fi semnate de preşedintele Consiliului de administraţie al Fondului.
(3) Celelalte reglementãri se aprobã de Consiliul de administraţie al Fondului şi vor fi semnate de directorul general al acestuia.
(4) Reglementãrile elaborate de Fond se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 24
Dizolvarea, încetarea activitãţii ori modificarea obiectului de activitate al Fondului se poate face numai prin lege.
ART. 25
Statutul Fondului se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016