Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL din 29 decembrie 1997  Societatii Nationale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUTUL din 29 decembrie 1997 Societatii Nationale "Tutunul Romanesc" - S.A.

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 2 din 6 ianuarie 1998
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
ART. 1
Denumirea societatii comerciale
Denumirea societatii comerciale este Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si in alte acte emanand de la societate, denumirea acesteia va fi precedata sau urmata de cuvintele "societate pe actiuni" sau de initialele "S.A.", de capitalul social si de numarul de inmatriculare in Registrul comertului, precum si de precizarea sediului social si a codului fiscal.
ART. 2
Forma juridica
Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A., denumita in continuare societate, este persoana juridica romana, cu capital integral de stat, avand forma juridica de societate pe actiuni si isi desfasoara activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
ART. 3
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, Bd. Regiei nr. 2, sectorul 6, Bucuresti. Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate din Romania, pe baza hotararii adoptate de adunarea generala a actionarilor, potrivit legii.
La data infiintarii, societatea are in structura 16 sucursale prevazute in anexa nr. 2, unitati fara personalitate juridica.
Sucursalele pot avea in subordine sectii de fermentare, centre comerciale en gros si mic-gros, magazine de desfacere cu amanuntul, laboratoare, ateliere etc.
ART. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata, cu incepere de la data inmatricularii in Registrul comertului.

CAP. 2
Scopul si obiectul de activitate al societatii
ART. 5
Scopul societatii
Societatea are ca scop indeplinirea strategiei nationale stabilite pentru cultivarea si industrializarea tutunului prin efectuarea, cu respectarea legislatiei romane, de acte de comert corespunzatoare obiectului de activitate aprobat prin prezentul statut.
ART. 6
Obiectul de activitate al societatii
Societatea are ca obiect de activitate:
1. cultivarea tutunului pe suprafete de teren proprii sau luate in arenda ori alte forme prevazute de lege;
2. preluarea tutunului de la cultivatori, precum si depozitarea si pastrarea acestuia;
3. prelucrarea si fermentarea tutunului;
4. producerea de arome, sosuri si aditivi, necesare pentru producerea tigarilor;
5. fabricarea tigarilor si a altor produse derivate din tutun;
6. producerea si comercializarea de samanta pentru soiurile de tutun care se cultiva in Romania;
7. comercializarea tigarilor si a produselor derivate din tutun, prin magazine proprii en gros si en detail;
8. fabricarea de masini, piese de schimb si subansambluri, instalatii si orice alte agregate si unelte necesare agricultorilor si comercializarea acestora;
9. cercetare fundamentala pentru crearea unor noi soiuri si hibrizi de tutun;
10. import-export, valorificarea produselor importate, cooperarea privind tutunul, produsele din tutun, materiile prime si auxiliare, piese de schimb, masini si instalatii necesare industriei tutunului, inclusiv prin sistem barter;
11. prestari de servicii de transport auto, mecanica auto, spalatorie;
12. elaborarea standardelor specifice culturii si industrializarii tutunului;
13. concesionarea, asocierea, inchirierea sau locatia de gestiune, in conditiile legii, a unor activitati economice, subunitati de productie, terenuri, cladiri;
14. asigurarea unor servicii de sanatate pentru salariatii proprii si pentru terte persoane; amenajarea si administrarea unor baze de odihna si tratament, proprii sau inchiriate, pentru salariatii societatii si pentru terte persoane;
15. orice alte activitati ori servicii necesare realizarii obiectului principal de activitate.

CAP. 3
Capitalul social, actiunile
ART. 7
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii se constituie prin preluarea bunurilor si valorilor ce reprezinta patrimoniul net, reevaluat potrivit legii, al Regiei Autonome a Tutunului din Romania, care se reorganizeaza, evaluat la 83.593.518 mii lei in baza bilantului contabil la data de 30 iunie 1997, impartit in 835.935 actiuni nominative, in valoare nominala de 100.000 lei fiecare.
Capitalul social initial este in intregime subscris de statul roman, in calitate de actionar unic, si varsat integral la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar unic, pana la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte persoane, fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
ART. 8
Reducerea sau majorarea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurilor prevazute de lege.
ART. 9
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la sediul societatii.
Persoanele fizice sau juridice romane si straine vor putea detine actiuni ale societatii.
Statul isi rezerva dreptul de a pastra un pachet de actiuni sau actiunea nominativa de control.
ART. 10
Obligatiuni
Societatea este autorizata sa emita obligatiuni in conditiile legii.
ART. 11
Drepturi si obligatii decurgand din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionari, potrivit legii, confera acestora dreptul la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi alesi in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale, respectiv alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii certifica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Cand o actiune nominativa devine proprietatea mai multor persoane, nu se va inscrie transmiterea decat in conditiile in care acestea desemneaza un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultand din actiuni.
Obligatiile societatii sunt garantate cu patrimoniul social al acesteia, iar actionarii raspund in limita actiunilor pe care le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din profitul societatii care i se va repartiza de catre adunarea generala a actionarilor sau asupra cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii, in conditiile prezentului statut.
ART. 12
Cesiunea actiunilor
Actiunile sunt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste decat un singur proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor intre actionari sau terti se efectueaza in conditiile si cu procedura prevazute de lege.
ART. 13
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul de administratie si sa faca public faptul prin presa, in cel putin doua ziare de larga circulatie din localitatea in care se afla sediul principal al societatii. Actiunile pierdute se anuleaza. Anularea lor se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
Dupa 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.

CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
ART. 14
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii, care decide asupra activitatii acesteia si asupra politicii ei economice.
Adunarea generala a actionarilor are urmatoarele atributii principale:
a) aproba propunerile privind strategia globala de dezvoltare, retehnologizare, modernizare, restructurare economico-financiara;
b) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi, precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de productie;
c) alege trei cenzori si trei cenzori supleanti, dintre care unul trebuie sa fie contabil autorizat in conditiile legii sau expert contabil autorizat;
d) alege consiliul de administratie conform prevederilor <>Legii nr. 31/1990 , cu modificarile ulterioare, il descarca de gestiune si il revoca;
e) stabileste, dupa caz, nivelul salariilor sau al indemnizatiilor lunare ale membrilor consiliului de administratie, precum si al indemnizatiilor lunare ale cenzorilor;
f) aproba bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de activitate pe exercitiul financiar urmator;
g) aproba bilantul contabil si contul de profit si pierderi, dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al cenzorilor; aproba repartizarea profitului conform legii;
h) hotaraste cu privire la folosirea dividendelor aferente actiunilor gestionate, pentru restructurare si dezvoltare;
i) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, stabileste competentele si nivelul de contractare a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a garantiilor, inclusiv prin gajarea actiunilor, potrivit legii;
j) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea sucursalelor, la fuziunea, divizarea si participarea la constituirea de noi persoane juridice sau la asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
k) analizeaza rapoartele consiliului de administratie privind stadiul si perspectivele referitoare la profit si dividende, pozitia pe piata interna si internationala, nivelul tehnic, calitatea, forta de munca, protectia mediului, relatiile cu clientii;
l) se pronunta asupra gestiunii administratorilor si asupra modului de recuperare a prejudiciilor produse societatii de catre acestia;
m) hotaraste cu privire la ipotecarea, incheierea sau vanzarea unor active;
n) aproba regulamentul de organizare si functionare a consiliului de administratie;
o) hotaraste schimbarea formei juridice a societatii, mutarea sediului, schimbarea obiectivului de activitate si prelungirea duratei societatii;
p) aproba majorarea sau reducerea capitalului social sau reintregirea sa prin emisiuni de noi actiuni, precum si emisiunea de obligatiuni, in conditiile legii;
q) hotaraste dizolvarea anticipata a societatii;
r) hotaraste asupra constituirii comisiei de selectie pentru desemnarea managerului;
s) incheie contractul de administrare cu membrii consiliului de administratie.
Pentru atributiile mentionate la lit. f), g), h), i), j), l), m), o), p) si q), adunarea generala a actionarilor nu va putea lua hotarari decat in urma obtinerii, in prealabil, de catre fiecare reprezentant, a unui mandat special de la organul care l-a numit.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor se diferentiaza, potrivit legii.
ART. 15
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de catre presedintele consiliului de administratie sau de catre vicepresedinte, pe baza imputernicirii date de presedinte.
Adunarile generale ordinare ale actionarilor au loc cel putin o data pe an, in cel mult doua luni de la incheierea exercitiului financiar, pentru examinarea bilantului contabil si a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in curs.
Adunarea generala a actionarilor va fi convocata de catre administratori ori de cate ori va fi necesar, cu cel putin 30 de zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si intr-unul dintre ziarele de larga circulatie.
Convocarea va cuprinde locul si data adunarii generale a actionarilor, precum si ordinea de zi, cu mentionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul acesteia.
Cand in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in alt loc indicat in convocare.
ART. 16
Organizarea adunarii generale a actionarilor
In ziua si la ora mentionate in convocare, sedinta adunarii generale a actionarilor se va deschie de catre presedintele consiliului de administratie sau, in lipsa acestuia, de catre cel care ii tine locul.
Adunarea generala a actionarilor va alege, dintre actionarii prezenti, 1-3 secretari care vor verifica lista de prezenta a actionarilor, indicand capitalul social pe care il reprezinta fiecare si indeplinirea tuturor formalitatilor cerute de lege si de statut pentru tinerea sedintei, si il va desemna pe secretarul care va intocmi procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor.
Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
Procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor se va scrie intr-un registru sigilat si parafat.
La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum si listele de prezenta a actionarilor.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a actionarilor, in care se dezbat probleme referitoare la raporturile de munca cu personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
ART. 17
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Hotararile adunarii generale a actionarilor de iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicarea miinii.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea hotararilor referitoare la raspunderea administratorilor.
La propunerea persoanei care prezideaza adunarea generala a actionarilor sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati, care detin cel putin o patrime din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie secret.
Pentru a fi opozabile tertilor, hotararile adunarii generale a actionarilor vor fi depuse in termen de 15 zile la Oficiul Registrului comertului, pentru a fi mentionate in extras in registru si publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Ele nu vor putea fi executate mai inainte de aducerea la indeplinire a formalitatilor sus-mentionate.
Hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor in limitele legii si ale statutului sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat parte la adunare sau care au votat impotriva.
Actionarii care nu sunt de acord cu hotararile luate de adunarile generale ale actionarilor, cu privire la schimbarea obiectului de activitate, la mutarea sediului sau la forma societatii, au dreptul de a se retrage din societate si de a obtine contravaloarea actiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.

CAP. 5
Consiliul de administratie
ART. 18
Organizare
Societatea este administrata de un consiliu de administratie compus din sapte membri cu drept de vot, specialisti din domeniile finantelor, agriculturii, comertului, cercetarii, bancar, juridic, alesi de adunarea generala a actionarilor pe o perioada de 4 ani; jumatate din numarul membrilor pot fi inlocuiti, pe motive intemeiate, la 2 ani.
Administratorii pot avea calitatea de actionar.
In situatia in care se creaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea generala a actionarilor va alege un nou administrator, in vederea ocuparii acestuia. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egala cu perioada care a ramas pana la expirarea mandatului predecesorului sau.
Componenta consiliului de administratie se stabileste de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege prin vot secret, dintre membrii sai, un presedinte si un vicepresedinte.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul membrilor sai.
Sedinta este prezidata de presedinte, iar in lipsa acestuia, de catre vicepresedinte.
Secretariatul va fi asigurat de o persoana care va fi numita de presedintele consiliului de administratie.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin jumatate din numarul membrilor consiliului de administratie; deciziile se iau cu majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi stabilite si comunicate de presedinte cu cel putin 7 zile inainte de data tinerii sedintei.
Dezbaterile se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se scrie intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de catre toti membrii consiliului de administratie si de secretar.
Pe baza procesului-verbal, secretarul consiliului de administratie redacteaza hotararea acestuia, care se semneaza de presedintele sau, in lipsa acestuia, de vicepresedintele consiliului de administratie si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega prin regulamentul sau de functionare o parte dintre atributiile sale comitetului de directie si poate recurge, de asemenea, la experti pentru studierea anumitor probleme.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor sai.
In relatia cu tertii, societatea este reprezentata de catre un director general - manager, pe baza si in limitele imputernicirilor date de consiliul de administratie, care semneaza actele care o angajeaza fata de acestia.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este legat de administrarea societatii, in interesul acesteia, in limita drepturilor care li se confera prin lege si prin prezentul statut.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la dispozitie actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, toate documentele societatii.
Membrii consiliului de administratie raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau din abateri de la prevederile legale, pentru abateri de la statut sau pentru greseli in administrarea societatii.
In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
Membrii consiliului de administratie vor depune o garantie, conform prevederilor legale.
Sunt incompatibile cu calitatea de membru in consiliul de administratie persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 , cu modificarile ulterioare, nu pot fi fondatori, precum si cele care personal, rudele sau afinii lor pana la gradul al doilea inclusiv, sunt in acelasi timp patroni sau asociati la societati comerciale cu capital privat, cu acelasi profil sau cu care sunt in relatii comerciale directe.
Nu pot fi directori ai societatii si ai subunitatilor acesteia persoanele care, potrivit <>Legii nr. 31/1990 , cu modificarile ulterioare, nu pot fi fondatori sau administratori.
Administratorii sunt reeligibili pentru inca un mandat.
ART. 19
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) aproba regulamentul de organizare si functionare a societatii;
b) negociaza si incheie contractul de management cu managerul sau cu echipa manageriala desemnata castigatoare a concursului de selectie;
c) ii numeste si ii revoca pe directorii executivi ai societatii atunci cand acestia nu fac parte din echipa manageriala;
d) aproba garantiile si modul de constituire a acestora pentru directorul general si directorii executivi ai societatii, pentru directorii sucursalelor si pentru persoanele care au calitatea de gestionar;
e) aproba constituirea comitetului de directie si regulamentul de organizare si functionare, desemneaza membrii acestuia si propune adunarii generale a actionarilor remuneratia acestora;
f) incheie acte juridice prin care sa dobandeasca, sa instraineze, sa inchirieze, sa schimbe sau sa constituie in garantie bunuri aflate in patrimoniul societatii, cu aprobarea adunarii generale a actionarilor, atunci cand legea impune aceasta conditie;
g) aproba regulamentul delegarilor de competenta pentru directorul general, directorii executivi si persoanele din conducerea sucursalelor, in vederea executarii operatiunilor societatii;
h) aproba incheierea oricaror contracte pentru care nu a delegat competenta directorilor din conducerea executiva a societatii;
i) aproba contractul colectiv de munca;
j) supune adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea societatii, bilantul contabil si contul de profit si pierderi pe anul precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al societatii pe anul in curs;
k) convoaca adunarea generala extraordinara a actionarilor ori de cate ori este nevoie;
l) rezolva orice alte probleme cu care a fost insarcinat de adunarea generala a actionarilor.

CAP. 6
Comitetul de directie
ART. 20
Consiliul de administratie poate delega o parte dintre atributiile sale unui comitet de directie.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a voturilor membrilor sai.

CAP. 7
Gestiunea societatii
ART. 21
Cenzorii
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de trei cenzori alesi de adunarea generala a actionarilor. Cenzorii trebuie sa fie actionari, cu exceptia cenzorilor contabili autorizati sau a expertilor contabili.
In perioada in care statul detine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de catre Ministerul Finantelor.
Adunarea generala a actionarilor alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti, care ii vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, cenzorilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia patrimoniului, a profitului si pierderilor.
Cenzorii au urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea mijloacelor fixe si a mijloacelor circulante, portofoliul de efecte, casa si registrele de evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de administratie asupra conturilor societatii, bilantului contabil si a contului de profit si pierderi, prezentand adunarii generale a actionarilor un raport scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul lor de vedere fata de propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si obiectului de activitate al societatii.
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) sa faca, in fiecare luna si inopinat, inspectii ale casei si sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt in proprietatea societatii sau care au fost primite in gaj, cautiune sau depozit;
b) sa ia parte la adunarile ordinare si extraordinare ale actionarilor, putand cere sa se insereze in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
c) sa constate depunerea regulata a garantiei din partea administratorilor;
d) sa vegheze ca dispozitiile legii, contractului de societate sau ale statului sa fie indeplinite de administratori si lichidatori.
Cenzorii se intrunesc la sediul societatii si iau decizii in unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se inainteaza adunarii generale a actionarilor.
Cenzorii pot convoca adunarea generala a actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de catre consiliul de administratie, in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea societatii) sau ori de cate ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile cenzorilor, precum si drepturile si obligatiile acestora se completeaza cu dispozitiile legale in acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti sunt numiti pe o perioada de maximum 3 ani si pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub incidenta art. 18 penultimul alineat din prezentul statut, precum si cei care sunt rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv sau sotii administratorilor, cei care primesc sub orice forma, pentru alte functii decat aceea de cenzor, un salariu sau o remuneratie de la administrator sau de la societate.
Cenzorii sunt obligati sa depuna, inainte de inceperea activitatii, o garantie egala cu o treime din garantia prevazuta pentru membrii consiliului de administratie.
In caz de deces, impiedicarea fizica sau legala, incetare sau renuntare la mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il va inlocui.
Daca, in acest mod, numarul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii ramasi numesc o alta persoana in locul devenit vacant, pana la intrunirea cea mai apropiata a adunarii generale a actionarilor.
In cazul in care nu mai ramane in functie nici un cenzor, consiliul de administratie va convoca adunarea generala a actionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
Cenzorii vor mentiona intr-un registru special deliberarile, precum si constatarile facute in exercitiul mandatului lor.
Revocarea cenzorilor se va putea face numai de catre adunarea generala a actionarilor.

CAP. 8
Activitatea societatii
ART. 22
Finantarea activitatii proprii
Pentru indeplinirea obiectului de activitate si in conformitate cu atributiile stabilite, societatea utilizeaza sursele de finantare constituite in conformitate cu legea, credite bancare si alte surse financiare.
ART. 23
Exercitiul financiar
Exercitiul financiar incepe la data de 1 ianuarie si se incheie la data de 31 decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data constituirii societatii.
ART. 24
Personalul societatii
Consiliul de administratie al societatii si cenzorii sint alesi de catre adunarea generala a actionarilor.
Membrii comitetului de directie sunt alesi de consiliul de administratie.
Directorul general si directorii executivi ai societatii sunt desemnati prin contractul de management sau sunt numiti de consiliul de administratie.
Directorii sucursalelor, celelalte persoane din conducerea acestora si personalul de executie din aparatul de la sediul principal sunt numiti si concediati de catre directorul general.
Angajarea si concedierea personalului din sucursale, cu exceptia celui din conducerea acestora, se fac de catre conducatorul sucursalei, in limita delegarii de competenta care i-a fost acordata.
Plata salariilor si a impozitelor aferente, a cotelor de asigurari sociale, precum si a altor obligatii fata de bugetul de stat se va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare si prin regulamentul de ordine interioara.
Drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal se stabilesc prin contractul colectiv de munca sau de catre consiliul de administratie pentru personalul pe care il numeste.
ART. 25
Amortizarea mijloacelor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de amortizare a mijloacelor fixe.
ART. 26
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul contabil si contul de profit si pierderi, avand in vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
Un exemplar al bilantului contabil, vizat de administratia financiara, impreuna cu raportul administratorilor, reportul cenzorilor si procesul-verbal al adunarii generale a actionarilor vor fi depuse la Oficiul Registrului comertului.
Un anunt prin care se confirma depunerea acestor acte se publica in Monitorul Oficial al Romanie, Partea a IV-a, pe cheltuiala societatii si prin grija Oficiului Registrului comertului.
ART. 27
Calculul si repartizarea profitului
Profitul societatii se stabileste pe baza bilantului contabil, aprobat de catre adunarea generala a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Profitul societatii ramas dupa plata impozitului pe profit se va repartiza conform hotararii adunarii generale a actionarilor si dispozitiilor legale in vigoare.
Societatea isi constituie fond de rezerva si alte fonduri, in conditiile legii.
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se efectueaza de catre societate, in conditiile legii, dupa aprobarea bilantului contabil de catre adunarea generala a actionarilor.
In cazul de inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu aportul la capitalul social si in limita capitalului social subscris.
ART. 28
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.

CAP. 9
Asocierea
ART. 29
Societatea poate constitui societati comerciale sau alte persoane juridice, singura sau impreuna cu alte persoane juridice sau fizice, in conditiile prevazute de lege si de prezentul statut.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
ART. 30
Societatea poate incheia contracte de asociere cu alte persoane juridice sau fizice, fara constituirea de noi persoane juridice, daca asocierea este destinata realizarii scopului si obiectului sau de activitate.
ART. 31
Conditiile de participare a societatii la constituirea de noi persoane juridice sau in contractele de asociere prevazute la art. 30 se vor stabili prin actele constitutive sau prin contractul de asociere, care vor fi aprobate de adunarea generala a actionarilor.
ART. 32
Modificarea formei juridice
Schimbarea formei juridice a societatii va putea fi facuta prin hotararea adunarii generale a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, transformarea formei juridice a societatii se va putea face numai cu aprobarea Ministerului Agriculturii si Alimentatiei, prin imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat.
Noua societate comerciala va indeplini formalitatile legale de inregistrare si de publicitate cerute la infiintarea societatilor comerciale.
ART. 33
Dizolvarea societatii
Dizolvarea societatii va avea loc in urmatoarele situatii:
a) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate;
b) deschiderea procedurii lichidarii judiciare; pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma ramasa;
c) daca numarul de actionari va fi redus sub cinci mai mult de 9 luni;
d) la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si consecintele lor dureaza mai mult de 10 luni, iar adunarea extraordinara a actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
e) in orice alte situatii, pe baza hotararii adunarii generale extraordinare a actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii trebuie sa fie inscrisa in Registrul Comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
ART. 34
Lichidarea societatii
Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii judiciare.
Lichidarea societatii si repartizarea patrimoniului se fac in conditiile legii si cu respectarea procedurii prevazute de lege.
ART. 35
Litigiile
Litigiile de orice fel aparute intre societate si persoane fizice sau juridice, romane sau straine, sunt de competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si persoane juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.

CAP. 10
Dispozitii finale
ART. 36
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale referitoare la societatile comerciale, cu dispozitiile <>Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile ulterioare, si ale Codului comercial.

--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016