Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUTUL din 24 august 1998  Societăţii Naţionale Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 STATUTUL din 24 august 1998 Societăţii Naţionale "Aeroportul Internaţional Timişoara" - S.A.

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 334 din 7 septembrie 1998
──────────
    Conţinut de HOTĂRÂREA GUVERNULUI nr. 521 din 24 august 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 7 septembrie 1998.
──────────
    CAP. I
    Denumirea, forma juridică, sediul, durata
    ART. 1
    Denumirea
    (1) Denumirea societăţii comerciale este Societatea Naţionala "Aeroportul Internaţional Timişoara" - S.A, cu sigla A.I.T., denumita în continuare Aeroportul Internaţional Timişoara.
    (2) În toate actele, facturile, anunţurile, publicaţiile şi documentele emanând de la societate se vor menţiona denumirea acesteia, precedată sau urmată de cuvintele "societate pe acţiuni" sau de initialele "S.A.", sediul, capitalul social, numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal.

    ART. 2
    Forma juridică
    (1) Aeroportul Internaţional Timişoara este persoana juridică română, iniţial cu capital integral de stat, având forma juridică de societate comercială pe acţiuni.
    (2) Aeroportul Internaţional Timişoara are ca obiect, în principal, activităţi de interes public naţional şi îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legile române şi cu prezentul statut, pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară.

    ART. 3
    Sediul
    (1) Sediul Aeroportului Internaţional Timişoara este în comuna Giarmata, str. Aeroport nr. 1, judeţul Timiş, şi poate fi schimbat la o alta adresa, în aceeaşi localitate sau în alta localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a acţionarilor, potrivit legilor în vigoare.
    (2) Aeroportul Internaţional Timişoara poate înfiinţa reprezentante, agenţii, sucursale sau alte asemenea subunitati fără personalitate juridică, situate în alte localităţi din ţara şi din străinătate, cu aprobarea adunării generale a acţionarilor.

    ART. 4
    Durata
    Aeroportul Internaţional Timişoara se constituie pe o durată nelimitată, cu începere de la data înmatriculării acestuia în registrul comerţului.

    CAP. II
    Domeniul şi obiectul de activitate
    ART. 5
    Domeniul de activitate
    Aeroportul Internaţional Timişoara este organismul tehnic de specialitate desemnat de Ministerul Transporturilor sa desfăşoare, în principal activităţi de interes public naţional, având ca scop, conform obiectului sau de activitate, efectuarea de prestaţii, servicii, lucrări de administrare şi exploatare a bunurilor din patrimoniu sau aflate în proprietate ori în concesiune, în vederea realizării traficului naţional şi internaţional al aeronavelor, asigurând tranzitul de persoane şi de mărfuri.

    ART. 6
    Obiectul de activitate
    Aeroportul Internaţional Timişoara are ca obiect de activitate:
    a) exploatarea bazei aeroportuare proprii;
    b) organizarea şi ţinerea evidentei de cadastru a bunurilor imobile şi a terenurilor incluse în capitalul social sau primite în concesiune;
    c) dirijarea şi deservirea la sol a aeronavelor româneşti şi străine;
    d) organizarea, asigurarea şi efectuarea serviciilor de handling pe aeroport;
    e) asigurarea facilităţilor de control antideturnare, de control vamal şi pentru trecerea frontierei de stat, de control veterinar şi fitosanitar, de sănătate publică;
    f) coordonarea activităţilor şi serviciilor aeroportuare necesare deservirii la sol a aeronavelor, a traficului de pasageri şi de mărfuri, a serviciilor necesare activităţilor de aviatie generală;
    g) asigurarea securităţii pasagerilor, aeronavelor, instalaţiilor, echipamentelor, clădirilor şi a bunurilor transportate, în conformitate cu reglementările naţionale şi internaţionale în domeniul aviaţiei civile;
    h) aplicarea măsurilor de protecţie a mediului în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    i) asistenţa pentru căutarea şi salvarea aeronavelor aflate în primejdie şi a supravietuitorilor accidentelor de aviatie;
    j) elaborarea de norme specifice, care reglementează atât activitatea proprie, cat şi activitatea agenţilor economici şi a instituţiilor statului în cadrul aeroportului, şi supunerea acestora spre aprobare Ministerului Transporturilor;
    k) întreţinerea, modernizarea şi dezvoltarea pistelor de decolare-aterizare, a căilor de rulare şi a platformelor de îmbarcare-debarcare, a echipamentelor, instalaţiilor, construcţiilor şi a mijloacelor tehnice din dotare;
    l) introducerea tehnologiilor moderne de deservire aeroportuara;
    m) realizarea cooperării în domeniul sau de activitate, potrivit competentelor, cu organizaţiile internaţionale de profil şi cu alte aeroporturi;
    n) prestaţii legate de transportul aerian, respectiv comercializarea de produse în regim "duty free", în condiţiile legii, catering, transport terestru în continuarea transportului aerian, servicii hoteliere, comercializarea de bunuri de larg consum, alimentare şi nealimentare, comercializarea de echipamente şi utilaje specifice activităţii aeroportuare şi de piese de schimb aferente;
    o) proiectare, execuţie şi service de echipamente şi mijloace tehnice aeroportuare, în condiţiile prevăzute de lege;
    p) proiectare, execuţie, reparaţii şi prestări servicii legate de construirea şi întreţinerea infrastructurilor aeroportuare, în condiţiile prevăzute de lege;
    q) management, consultanţa şi asistenţa de specialitate în domeniul aeroportuar.


    CAP. III
    Capitalul social, acţiunile
    ART. 7
    Capitalul social
    (1) Capitalul social iniţial al Aeroportului Internaţional Timişoara este de 8.307.515 mii lei, constituit prin preluarea patrimoniului Regiei Autonome "Aeroportul Internaţional Timişoara", conform datelor din bilanţul contabil al acesteia la data de 30 iunie 1998.
    (2) Capitalul social iniţial este reprezentat prin 83.075 acţiuni nominative, având fiecare o valoare nominală de 100.000 lei.
    (3) Capitalul social iniţial este în întregime subscris de statul român, în calitate de acţionar unic, şi vărsat integral la data constituirii Aeroportului Internaţional Timişoara.
    (4) Aeroportul Internaţional Timişoara poate fi privatizat, în condiţiile legii, statul român păstrând pachetul de acţiuni care să-i asigure o poziţie majoritara.
    (5) Până la privatizarea Aeroportului Internaţional Timişoara, acţiunile sunt deţinute în totalitate de către statul român, iar drepturile şi obligaţiile decurgând din dreptul de proprietate asupra acestora sunt exercitate de către acţionarul unic prin Ministerul Transporturilor.
    (6) După data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, adunarea generală extraordinară a acţionarilor va decide asupra modificării capitalului social al Aeroportului Internaţional Timişoara, în condiţiile legii.

    ART. 8
    Majorarea sau reducerea capitalului social
    (1) Capitalul social poate fi majorat sau redus pe baza hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
    (2) Capitalul social va putea fi majorat prin:
    a) subscriere de noi aporturi la capital, în numerar şi/sau în natura;
    b) încorporarea rezervelor (în care vor putea fi incluse diferenţele favorabile rezultate din reevaluarea patrimoniului social), cu excepţia rezervelor legale, precum şi a profitului şi a primelor de emisiune;
    d) compensarea unor creanţe lichide şi exigibile asupra Aeroportului Internaţional Timişoara cu acţiuni ale acestuia;
    e) alte surse stabilite de adunarea generală a acţionarilor, potrivit legilor în vigoare.

    (3) În cazul în care administratorii constata pierderea a jumătate din capitalul social, ei sunt obligaţi sa convoace, în termen de maximum 60 de zile, adunarea generală extraordinară a acţionarilor, care va decide fie reconstituirea capitalului social, fie limitarea sa la valoarea rămasă, fie dizolvarea Aeroportului Internaţional Timişoara.
    (4) Reducerea capitalului social se va putea face numai după 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor.

    ART. 9
    Acţiunile
    (1) Adunarea generală a acţionarilor va decide forma şi data la care vor fi imprimate titlurile individuale ori cumulative, care atesta calitatea de acţionar.
    (2) Titlurile menţionate în alineatul precedent vor cuprinde toate elementele prevăzute de legislaţia în vigoare.
    (3) Acţiunile sau, după caz, titlurile cumulative vor purta numerele de ordine, timbrul sec al Aeroportului Internaţional Timişoara, semnatura preşedintelui consiliului de administraţie şi a unui membru al acestuia.
    (4) Aeroportul Internaţional Timişoara va tine evidenta acţionarilor şi a acţiunilor într-un registru numerotat, sigilat şi parafat de către preşedintele consiliului de administraţie, care se păstrează la sediul aeroportului.
    (5) Persoanele fizice sau juridice, române sau străine, vor putea deţine acţiuni la Aeroportul Internaţional Timişoara fără a fi afectată poziţia statului de acţionar majoritar.

    ART. 10
    Obligaţiuni
    Aeroportul Internaţional Timişoara este autorizat sa emita obligaţiuni în condiţiile legislaţiei în vigoare.

    ART. 11
    Drepturi şi obligaţii decurgând din acţiuni
    (1) Acţiunile subscrise şi vărsate de acţionari, potrivit legii, conferă acestora dreptul la vot în adunarea generală a acţionarilor, dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profitului, conform prevederilor prezentului statut şi dispoziţiilor legale, şi orice alte drepturi prevăzute în statut.
    (2) Deţinerea de acţiuni implica adeziunea de drept la statut.
    (3) Drepturile şi obligaţiile legate de acţiuni urmează acţiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane.
    (4) Când o acţiune nominativă devine proprietatea mai multor persoane, nu se va înscrie transmiterea decât în condiţiile în care acestea desemnează un reprezentant unic pentru exercitarea drepturilor rezultând din acţiuni.
    (5) Când o acţiune este proprietatea indiviză a mai multor persoane, acestea sunt răspunzătoare, în mod solidar, pentru efectuarea vărsămintelor datorate.
    (6) Obligaţiile Aeroportului Internaţional Timişoara sunt garantate cu capitalul social al acestuia, iar actionarii răspund în limita valorii acţiunilor pe care le deţin.
    (7) Patrimoniul Aeroportului Internaţional Timişoara nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligaţii personale ale acţionarilor.
    (8) Un creditor al unui acţionar poate formula pretenţii asupra părţii din profitul Aeroportului Internaţional Timişoara ce i se va repartiza de către adunarea generală a acţionarilor sau asupra cotei-părţi cuvenite acestuia la lichidarea aeroportului, efectuată în condiţiile prezentului statut.

    ART. 12
    Cesionarea acţiunilor
    (1) Acţiunile sunt indivizibile în orice raporturi cu aeroportul, care nu recunoaşte în cazul cesionarii decât un singur proprietar pentru fiecare acţiune.
    (2) Cesionarea parţială sau totală a acţiunilor între acţionari sau terţi se efectuează în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.

    ART. 13
    Pierderea acţiunilor
    În cazul pierderii unor acţiuni, proprietarul va trebui sa anunţe în scris, Consiliul de administraţie al Aeroportului Internaţional Timişoara şi să facă public faptul prin presa, în cel puţin două ziare de larga circulaţie din localitatea în care se afla sediul acestuia. După 6 luni de la publicarea pierderii acţiunilor acţionarul va putea obţine un duplicat al acestora.

    CAP. IV
    Conducerea şi administrarea Aeroportului Internaţional Timişoara
    ART. 14
    Adunarea generală a acţionarilor
    (1) Adunarea generală a acţionarilor, constituită din reprezentanţi ai acţionarilor, este organul de conducere al Aeroportului Internaţional Timişoara care decide asupra activităţii acestuia şi asupra politicii lui economice.
    (2) Până la apariţia unor noi reglementări privind situaţia Aeroportului Internaţional Timişoara având ca acţionar unic statul, interesele capitalului de stat vor fi reprezentate de Ministerul Transporturilor care va numi un consiliu de administraţie.
    (3) În prima şedinţa a adunării generale a acţionarilor, împuterniciţii mandataţi sa reprezinte interesele capitalului de stat vor stabili regulamentul de funcţionare a acesteia.
    (4) Pentru activitatea depusa, reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor vor beneficia de o indemnizaţie stabilită conform criteriilor aprobate prin ordin al ministrului transporturilor.

    ART. 15
    Convocarea adunării generale a acţionarilor
    (1) Adunările generale ale acţionarilor sunt ordinare şi extraordinare. Adunarea generală ordinară a acţionarilor se convoacă cel puţin o dată pe an, nu mai târziu de 3 luni de la încheierea exerciţiului financiar anual.
    (2) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor va fi convocată ori de câte ori este necesar, la solicitarea acţionarului care deţine poziţia de control, la cererea consiliului de administraţie ori a cenzorilor sau la cererea deţinătorilor a cel puţin 10% din capitalul social.
    (3) Adunarea generală a acţionarilor se convoacă de către preşedintele consiliului de administraţie sau de către persoana desemnată sa îi ţină locul.
    (4) În toate cazurile, adunarea generală a acţionarilor va fi convocată cu cel puţin 30 de zile înainte. Convocarea se va face prin scrisoare recomandată, transmisă fiecărui deţinător de acţiuni la ultima adresa înregistrată în registrul acţionarilor. În situaţia în care numărul acţionarilor este mai mare de 50, convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi într-un ziar de larga circulaţie.
    (5) Convocarea va cuprinde locul şi data ţinerii adunării generale a acţionarilor, precum şi ordinea de zi, cu menţionarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterii acesteia. Când în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui sa cuprindă textul integral al propunerilor.
    (6) Şedinţele adunărilor generale ale acţionarilor vor avea loc la sediul Aeroportului Internaţional Timişoara sau în orice alt loc specificat în convocare.
    (7) Pentru adunările generale ordinare actionarii vor primi, o dată cu invitaţia, situaţia bilanţului contabil, a contului de profit şi pierderi, raportul de activitate şi raportul comisiei de cenzori pentru exerciţiul financiar încheiat, precum şi proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli şi al programului de activitate pentru exerciţiul următor.
    (8) La propunerea acţionarilor, cu acordul majorităţii reprezentând două treimi din capitalul social, în şedinţele adunărilor generale ale acţionarilor pot fi discutate şi alte probleme decât cele înscrise în ordinea de zi.
    (9) Membrii consiliului de administraţie al Aeroportului Internaţional Timişoara participa la adunările generale ale acţionarilor în calitate de invitaţi.

    ART. 16
    Competentele adunării generale ordinare a acţionarilor
    Adunarea generală ordinară a acţionarilor are următoarele competente:
    a) sa discute, sa aprobe sau sa modifice bilanţul contabil, după ascultarea raportului administratorilor şi al cenzorilor, şi sa fixeze dividendul potrivit legilor în vigoare;
    b) sa numească şi sa revoce administratorii, sa fixeze remuneraţia acestora, să se pronunţe asupra gestiunii lor şi sa îi descarce de gestiune, sa stabilească modul de constituire a garanţiilor acestora;
    c) sa numească sau sa revoce cenzorii şi supleanţii acestora şi să le fixeze remuneraţia;
    d) sa aprobe bugetul de venituri şi cheltuieli şi programul de activitate pe exerciţiul financiar următor;
    e) sa hotărască gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau mai multora dintre subunitatile Aeroportului Internaţional Timişoara;
    f) sa decidă asupra oricăror alte probleme care intră în competenţa adunării generale ordinare a acţionarilor, conform legii şi prezentului statut.


    ART. 17
    Competentele adunării generale extraordinare a acţionarilor
    (1) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor are competente pentru:
    a) schimbarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Timişoara;
    b) mutarea sediului aeroportului;
    c) schimbarea obiectului de activitate al aeroportului;
    d) prelungirea duratei de funcţionare a aeroportului;
    e) majorarea capitalului social şi condiţiile efectuării acesteia;
    f) reducerea capitalului social sau reîntregirea sa prin emisiune de noi acţiuni;
    g) fuziunea cu alte societăţi sau divizarea aeroportului;
    h) dizolvarea anticipata a aeroportului;
    i) emisiunea de obligaţiuni;
    j) reevaluarea patrimoniului potrivit legilor în vigoare;
    k) vânzarea sau transferul activelor;
    l) orice alte modificări ale actului constitutiv sau orice alta hotărâre pentru care este cerută aprobarea adunării generale extraordinare a acţionarilor.

    (2) Adunarea generală extraordinară a acţionarilor va putea delega consiliului de administraţie exerciţiul atribuţiilor sale prevăzute la alin. (1) lit. b), c), e), f) şi i), în condiţiile legilor în vigoare.

    ART. 18
    Organizarea adunării generale a acţionarilor
    (1) Şedinţele adunărilor generale ale acţionarilor sunt conduse de preşedintele consiliului de administraţie sau, în lipsa acestuia, de către persoana desemnată pentru a-l înlocui. În perioada în care statul este acţionar unic, şedinţele adunărilor generale ale acţionarilor vor fi conduse de către un membru ales de aceasta.
    (2) Adunarea generală a acţionarilor va desemna, dintre actionarii prezenţi, un secretar care va verifica îndeplinirea tuturor formalităţilor cerute de lege şi de statut pentru desfăşurarea şedinţei.
    Secretarul întocmeşte procesul-verbal al şedinţei adunării generale a acţionarilor, care se va consemna într-un registru special, sigilat şi parafat, ţinut prin grija administratorilor.

    (3) Procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor trebuie să conţină menţiuni privind formalităţile de convocare, locul, ora, data şedinţei, reprezentanţii acţionarilor, rezumatul problemelor puse în discuţie, hotărârile luate.
    Documentele referitoare la acestea, precum şi listele de prezenta a acţionarilor vor constitui anexe ale procesului-verbal de şedinţa.

    (4) Procesul-verbal se va semna de către preşedinte sau de către persoana care îi tine locul şi de către secretarul desemnat.

    ART. 19
    Exercitarea drepturilor de vot în adunarea generală a acţionarilor
    (1) Hotărârile adunării generale a acţionarilor se iau, de regula, prin vot deschis.
    (2) Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administraţie şi a cenzorilor, pentru revocarea lor şi pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor.
    (3) Hotărârile adunărilor generale ale acţionarilor trebuie să fie luate cu votul unui număr de acţionari care să reprezinte cel puţin jumătate din capitalul social. La prima convocare a adunării generale extraordinare a acţionarilor este necesară prezenta acţionarilor reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social.
    (4) Hotărârile adunării generale a acţionarilor vor fi depuse în termen de 15 zile la oficiul registrului comerţului, pentru a fi menţionate, în extras, în registru şi publicate în Monitorul Oficial al României. Ele nu vor putea fi executate înainte de aducerea la îndeplinire a formalităţilor menţionate mai sus şi, după caz, a oricăror alte cerinţe prevăzute de legile în vigoare.
    (5) Hotărârile luate de adunările generale ale acţionarilor în limitele legii şi ale statutului sunt obligatorii pentru toţi actionarii, chiar şi pentru cei care nu au luat parte la adunare sau care au votat împotriva.
    (6) Actionarii care nu sunt de acord cu hotărârile luate de adunările generale ale acţionarilor cu privire la schimbarea obiectului de activitate, a sediului sau a formei juridice a Aeroportului Internaţional Timişoara au dreptul de a se retrage din acesta şi de a obţine contravaloarea acţiunilor pe care le poseda, conform prevederilor legale.

    ART. 20
    Administrarea şi conducerea Aeroportului Internaţional Timişoara
    (1) Aeroportul Internaţional Timişoara este administrat de un consiliu de administraţie compus din 7 membri, după cum urmează:
    a) preşedintele consiliului de administraţie, care îndeplineşte şi funcţia de director general al aeroportului;
    b) doi reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor;
    c) un reprezentant al Ministerului Finanţelor;
    d) ingineri, economişti şi jurişti, specialişti din sectoarele de activitate ale aeroportului.
    Membrii consiliului de administraţie, precum şi preşedintele acestuia trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) să aibă cetăţenie română şi domiciliul în România;
    b) să aibă capacitate deplina de exerciţiu;
    c) sa nu detina calitatea de deputat sau de senator.



    (2) Consiliul de administraţie al Aeroportului Internaţional Timişoara se alege de către adunarea generală a acţionarilor. În perioada în care Ministerul Transporturilor deţine poziţia de control, consiliul de administraţie şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului transporturilor.
    (3) Consiliul de administraţie se întruneşte la sediul Aeroportului Internaţional Timişoara, lunar şi ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi.
    (4) Şedinţa este prezidata de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru al consiliului, delegat de preşedinte.
    (5) Secretariatul va fi asigurat de o persoană care va fi numita de consiliul de administraţie, la propunerea preşedintelui.
    (6) La lucrările consiliului de administraţie pot participa, ca invitaţi, delegaţi ai unor agenţi economici şi instituţii cu care Aeroportul Internaţional Timişoara are relaţii în activitatea pe care o desfăşoară, precum şi specialişti ai acestuia şi reprezentanţi ai sindicatelor, în condiţiile legii.
    (7) În situaţia în care se creează un loc vacant în consiliul de administraţie, va fi numit un nou membru; durata pentru care un membru al consiliului de administraţie este numit pe un post vacant va fi egala cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului sau.
    (8) Dezbaterile consiliului de administraţie au loc conform ordinii de zi stabilite şi comunicate de preşedinte cu cel puţin 5 zile înainte de data ţinerii acestora.
    (9) Şedinţele consiliului de administraţie pot avea loc în situaţia în care la acestea participa cel puţin jumătate plus unul dintre membrii acestuia. Dacă nu este îndeplinită aceasta condiţie, reuniunea consiliului de administraţie se reprogrameaza într-un interval de cel mult 15 zile, cu aceeaşi ordine de zi.
    (10) Consiliul de administraţie deliberează valabil în prezenta a minimum două treimi din numărul membrilor săi şi adopta hotărârile cu votul majorităţii membrilor consiliului de administraţie în funcţie.
    (11) Dezbaterile se consemnează într-un proces-verbal, în baza căruia se redactează hotărârea consiliului de administraţie.
    (12) Procesul-verbal este semnat de membrii prezenţi la şedinţa consiliului de administraţie şi de secretar.
    (13) Hotărârea consiliului de administraţie este semnată de preşedintele consiliului de administraţie şi de secretar şi contrasemnata de membrii acestuia.
    (14) Membrii consiliului de administraţie nu pot face parte din consilii de administraţie ale societăţilor comerciale la care statul nu este acţionar majoritar sau unic, cu care Aeroportul Internaţional Timişoara întreţine relaţii de afaceri sau are interese contrare.
    (15) Membrii consiliului de administraţie sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, putând fi realeşi, şi îşi păstrează calitatea de angajat la unitatea sau la instituţia de la care provin, cu toate drepturile şi obligaţiile ce deriva din aceasta calitate.
    (16) Pentru activitatea depusa în consiliul de administraţie membrii acestuia primesc o indemnizaţie al carei cuantum se stabileşte de adunarea generală a acţionarilor, în conformitate cu prevederile legale.
    (17) Fiecare membru al consiliului de administraţie este obligat să depună o garanţie constând în dublul indemnizaţiei primite în aceasta calitate.
    (18) Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de Aeroportul Internaţional Timişoara pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la prevederile legale, pentru abateri de la statut sau pentru greşeli în administrarea acestuia. În astfel de situaţii, ei vor putea fi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor.
    (19) Membrii consiliului de administraţie vor putea lua decizii legate de administrarea Aeroportului Internaţional Timişoara în interesul acestuia, în limita drepturilor ce li se conferă prin lege şi prin prezentul statut.
    (20) Conducerea operativă a Aeroportului Internaţional Timişoara va fi asigurata de către directorul general împreună cu directorii executivi. Directorii executivi sunt salariaţi ai Aeroportului Internaţional Timişoara şi nu pot fi membri ai consiliului de administraţie.

    ART. 21
    Atribuţiile consiliului de administraţie şi ale preşedintelui acestuia
    (1) Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii şi competente:
    a) aproba regulamentul propriu de organizare şi funcţionare;
    b) aproba strategia de dezvoltare, modernizare sau restructurare a Aeroportului Internaţional Timişoara;
    c) aproba structura organizatorică şi funcţională a Aeroportului Internaţional Timişoara;
    d) aproba introducerea de noi tehnologii şi modernizarea celor existente;
    e) numeşte şi revoca directorii executivi ai Aeroportului Internaţional Timişoara atunci când aceştia nu fac parte din echipa managerială;
    f) negociaza contractul colectiv de muncă cu reprezentanţii salariaţilor;
    g) avizează bugetul de venituri şi cheltuieli şi asigura execuţia acestuia după aprobare;
    h) analizează bilanţul şi contul de profit şi pierderi anual;
    i) aproba sau propune spre aprobare investiţiile ce urmează a se realiza de către Aeroportul Internaţional Timişoara, în condiţiile legilor în vigoare;
    j) aproba nivelul creditelor bancare curente, creditelor comerciale şi al garanţiilor;
    k) prezintă ministrului transporturilor propuneri de subvenţii şi alocaţii pentru a fi aprobate de organele competente;
    l) propune majorarea sau diminuarea patrimoniului Aeroportului Internaţional Timişoara, în condiţiile legilor în vigoare;
    m) aproba sau propune, după caz, modificări în volumul fondului de rezerva;
    n) aproba sau propune spre aprobare tarifele pentru activităţile de baza, în condiţiile legilor în vigoare;
    o) analizează raportul trimestrial privind activitatea Aeroportului Internaţional Timişoara, pe bază de bilanţ, şi aproba măsuri pentru desfăşurarea activităţii în condiţii de echilibrare a bugetului;
    p) aproba rapoartele periodice, conform legii, ale compartimentelor de control din cadrul Aeroportului Internaţional Timişoara;
    q) prezintă ministrului transporturilor propuneri de acte normative şi modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, potrivit legilor în vigoare;
    r) aproba vânzarea sau închirierea de clădiri, spaţii şi terenuri ale societăţii;
    s) aproba înfiinţarea sau desfiinţarea de subunitati, fuzionarea, divizarea, participarea la constituirea de noi persoane juridice sau asocierea cu alte persoane juridice sau fizice;
    t) convoacă adunarea generală extraordinară a acţionarilor ori de câte ori este nevoie;
    u) exercita orice atribuţii ce-i revin din prevederile legale, din regulamentul sau de organizare şi funcţionare şi din hotărârile adunării generale a acţionarilor.

    (2) Preşedintele consiliului de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii şi competente:
    a) îndeplineşte şi funcţia de director general al Aeroportului Internaţional Timişoara;
    b) numeşte şi, după caz, revoca directorii subunitatilor şi celelalte persoane din conducerea compartimentelor Aeroportului Internaţional Timişoara;
    c) angajează şi, după caz, concediază personalul de execuţie din cadrul Aeroportului Internaţional Timişoara;
    d) propune numirea şi, după caz, revocarea directorilor executivi ai Aeroportului Internaţional Timişoara;
    e) asigura conducerea operativă a Aeroportului Internaţional Timişoara împreună cu directorii executivi;
    f) reprezintă Aeroportul Internaţional Timişoara în relaţiile cu terţii şi semnează actele ce îl angajează faţă de aceştia pe baza şi în limitele împuternicirilor date de consiliul de administraţie şi ale celor conferite de legislaţia în vigoare;
    g) exercita orice atribuţii ce îi revin din regulamentul de organizare şi funcţionare, din hotărârile consiliului de administraţie, precum şi din prevederile legale.


    CAP. V
    Gestiunea
    ART. 22
    Cenzorii
    (1) Gestiunea Aeroportului Internaţional Timişoara este controlată de acţionari prin 3 cenzori care sunt aleşi de adunarea generală a acţionarilor. Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie expert contabil.
    (2) În perioada în care statul deţine mai mult de 20% din capitalul social, unul dintre cenzori va fi recomandat de către Ministerul Finanţelor;
    (3) Adunarea generală alege 3 cenzori supleanţi care îi vor înlocui, în condiţiile legii, pe cenzorii titulari.
    (4) Cenzorii au următoarele atribuţii principale:
    a) în cursul exerciţiului financiar verifica gospodărirea mijloacelor fixe şi a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa şi registrele de evidenţa contabilă şi informează consiliul de administraţie despre neregulile constatate;
    b) la încheierea exerciţiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor şi informaţiilor prezentate de consiliul de administraţie asupra conturilor Aeroportului Internaţional Timişoara, bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi, prezentând adunării generale a acţionarilor un raport scris;
    c) la lichidarea Aeroportului Internaţional Timişoara controlează operaţiunile de lichidare; prezintă adunării generale a acţionarilor punctul lor de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului şi a obiectului de activitate ale Aeroportului Internaţional Timişoara.

    (5) Cenzorii sunt obligaţi, de asemenea:
    a) să facă, în fiecare luna şi inopinat, inspecţii ale casei şi sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea Aeroportului Internaţional Timişoara sau care au fost primite în gaj, cauţiune ori depozit;
    b) sa ia parte la adunările ordinare şi extraordinare ale acţionarilor, inserand în ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
    c) să constate depunerea regulată a garanţiei din partea administratorilor;
    d) sa vegheze ca dispoziţiile legii, contractului de societate sau ale statutului să fie îndeplinite de administratori şi de lichidatori.

    (6) Cenzorii se întrunesc la sediul Aeroportului Internaţional Timişoara şi iau decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, cenzorii vor întocmi rapoarte separate, care se vor prezenta adunării generale a acţionarilor.
    (7) Cenzorii pot convoca adunarea generală extraordinară a acţionarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de către consiliul de administraţie, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutivi, cu excepţia primilor 2 ani de la constituirea societăţii, sau ori de câte ori considera necesar pentru alte situaţii privind încălcarea dispoziţiilor legale şi statutare.
    (8) Atribuţiile şi modul de lucru ale cenzorilor, precum şi drepturile şi obligaţiile acestora se completează cu dispoziţiile legale în domeniu.
    (9) Cenzorii şi cenzorii supleanţi sunt numiţi pe o perioadă de 3 ani şi pot fi realeşi.
    (10) Sunt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub incidenţa prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată.
    (11) Cenzorii sunt obligaţi să depună, înainte de intrarea în funcţie, o garanţie egala cu o treime din garanţia prevăzută pentru membrii consiliului de administraţie.
    (12) Un cenzor poate fi înlocuit, în caz de deces, împiedicare fizica sau legală, încetare sau renunţare la mandatul sau, de supleantul cel mai în vârsta. Dacă, în acest mod, numărul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii rămaşi numesc altă persoană pe locul vacant, până la întrunirea cea mai apropiată a adunării generale a acţionarilor. În cazul în care nu mai rămâne în funcţie nici un cenzor, consiliul de administraţie va convoca adunarea generală a acţionarilor, care va proceda la numirea altor cenzori.
    (13) Cenzorii vor trece într-un registru special deliberările lor, precum şi constatările făcute în exerciţiul mandatului lor.
    (14) Revocarea cenzorilor se va putea face numai de adunarea generală extraordinară a acţionarilor.

    CAP. VI
    Activitatea
    ART. 23
    Finanţarea activităţii proprii
    Pentru îndeplinirea obiectului de activitate şi în conformitate cu atribuţiile stabilite, Aeroportul Internaţional Timişoara utilizează sursele de finanţare constituite în conformitate cu legea, credite bancare şi alte surse financiare.

    ART. 24
    Exerciţiul financiar
    Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Aeroportului Internaţional Timişoara.

    ART. 25
    Personalul
    (1) Directorii executivi ai Aeroportului Internaţional Timişoara sunt numiţi şi revocaţi de consiliul de administraţie.
    (2) Directorii subunitatilor, celelalte persoane din conducerea compartimentelor şi personalul de execuţie al Aeroportului Internaţional Timişoara sunt numiţi şi concediati de directorul general.
    (3) Plata salariilor şi a impozitelor aferente, a cotelor de asigurări sociale, precum şi a altor obligaţii faţă de bugetul de stat se va face potrivit legilor în vigoare.
    (4) Drepturile şi obligaţiile personalului Aeroportului Internaţional Timişoara se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare şi prin regulamentul de ordine interioară.
    (5) Drepturile de salarizare şi celelalte drepturi de personal se stabilesc prin contractul colectiv de muncă sau de către consiliul de administraţie pentru personalul numit de acesta.
    (6) Pentru luarea unei decizii complexe directorul general, cu aprobarea consiliului de administraţie, poate atrage în activitatea de analiza consilieri şi consultanţi din diferite sectoare de activitate, urmând ca aceştia să fie recompensati material pe bază de convenţie civilă.

    ART. 26
    Amortizarea mijloacelor fixe
    Amortizarea activelor corporale şi necorporale din patrimoniul Aeroportului Internaţional Timişoara se va calcula potrivit modului stabilit de consiliul de administraţie, în conformitate cu prevederile legale.

    ART. 27
    Evidenta contabila
    (1) Aeroportul Internaţional Timişoara va tine evidenţa contabilă în lei, va întocmi bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, cu respectarea normelor metodologice elaborate de către Ministerul Finanţelor, conform prevederilor legale.
    (2) Bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform prevederilor legale.

    ART. 28
    Calculul şi repartizarea profitului
    (1) Profitul Aeroportului Internaţional Timişoara se stabileşte pe baza bilanţului contabil aprobat de adunarea generală a acţionarilor. Profitul impozabil se stabileşte în condiţiile legilor în vigoare.
    (2) Profitul Aeroportului Internaţional Timişoara, rămas după plata impozitului pe profit şi prelevarea sumelor necesare constituirii şi menţinerii fondurilor prevăzute de lege, se va repartiza, conform hotărârilor adunărilor generale ale acţionarilor şi dispoziţiilor legale în vigoare, pentru constituirea de fonduri destinate dezvoltării, investiţiilor, modernizării, cercetării sau altor asemenea fonduri, precum şi pentru fondul pentru plata dividendelor cuvenit acţionarilor.
    (3) Aeroportul Internaţional Timişoara îşi constituie fondul de rezerva şi alte fonduri în condiţiile legilor în vigoare.
    (4) Plata dividendelor cuvenite acţionarilor se face, în condiţiile legilor în vigoare, după aprobarea bilanţului contabil de către adunarea generală a acţionarilor.
    (5) În cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acţionarilor va analiza cauzele şi va hotărî în consecinţa. Suportarea pierderilor de către acţionari se va face proporţional cu aportul la capitalul social şi în limita capitalului social subscris.

    ART. 29
    Registrele
    Aeroportul Internaţional Timişoara tine toate registrele prevăzute de legile în vigoare, prin grija preşedintelui consiliului de administraţie şi a cenzorilor.

    CAP. VII
    Asocierea, modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea şi litigiile
    ART. 30
    Asocierea
    (1) Aeroportul Internaţional Timişoara poate constitui, singur sau împreună cu alte persoane juridice, alte societăţi comerciale sau alte persoane juridice, în condiţiile prevăzute de lege şi de prezentul statut.
    (2) Aeroportul Internaţional Timişoara poate încheia contracte de asociere cu alte persoane juridice, fără constituirea de noi persoane juridice, dacă asocierea este destinată realizării scopului şi obiectului sau de activitate.
    (3) Condiţiile de participare a Aeroportului Internaţional Timişoara la constituirea de noi persoane juridice sau la încheierea de contracte de asociere vor fi aprobate de adunarea generală a acţionarilor.

    ART. 31
    Modificarea formei juridice
    (1) Modificarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Timişoara se va putea face numai în temeiul hotărârii adunării generale extraordinare a acţionarilor şi cu îndeplinirea tuturor formalităţilor prevăzute de legile în vigoare.
    (2) În perioada în care statul este acţionar unic, modificarea formei juridice a Aeroportului Internaţional Timişoara se va putea face numai cu aprobarea Ministerului Transporturilor.

    ART. 32
    Dizolvarea
    (1) Aeroportul Internaţional Timişoara se va dizolva în următoarele cazuri:
    a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate;
    b) declararea nulităţii;
    c) deschiderea procedurii lichidării;
    d) reducerea capitalului social cu 50%, după ce s-a consumat fondul de rezerva, dacă adunarea generală a acţionarilor nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma rămasă;
    e) la cererea oricărui acţionar, dacă împrejurările de forta majoră şi consecinţele lor durează mai mult de 10 luni, iar adunarea generală extraordinară a acţionarilor constata ca funcţionarea Aeroportului Internaţional Timişoara nu mai este posibila;
    f) în orice alte situaţii, pe baza hotărârii luate în unanimitate de adunarea generală extraordinară a acţionarilor;
    g) alte cauze prevăzute de legile în vigoare.

    (2) Dizolvarea Aeroportului Internaţional Timişoara trebuie să fie înscrisă în registrul comerţului şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

    ART. 33
    Lichidarea
    (1) Dizolvarea Aeroportului Internaţional Timişoara are ca efect deschiderea procedurii lichidării judiciare.
    (2) Lichidarea Aeroportului Internaţional Timişoara şi repartizarea patrimoniului se fac în condiţiile legii şi cu respectarea procedurii prevăzute de legile în vigoare.

    ART. 34
    Litigiile
    (1) Litigiile de orice fel apărute între Aeroportul Internaţional Timişoara şi persoane fizice sau juridice, române sau străine, sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun din România.
    (2) Litigiile născute din raporturile contractuale dintre Aeroportul Internaţional Timişoara şi persoanele juridice romane pot fi soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legilor în vigoare.

    CAP. VIII
    Dispoziţii finale
    ART. 35
    Prevederile prezentului statut se completează cu dispoziţiile cuprinse în Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 30/1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 207/1997, cu modificările ulterioare, şi cu cele ale Codului comercial.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016