Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUT din 6 martie 2004  profesiei de consilier juridic    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUT din 6 martie 2004 profesiei de consilier juridic

EMITENT: UNIUNEA COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 684 din 29 iulie 2004
În temeiul <>Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 867 din 5 decembrie 2003, al prevederilor art. 9, 40, 41 şi 45 din Constituţie, republicatã,

Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România adoptã prezentul statut.

I. DISPOZIŢII GENERALE

ART. 1
Profesia de consilier juridic face parte din categoria profesiilor juridice, se organizeazã ca un corp profesional şi se exercitã conform prevederilor <>Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic şi prevederilor prezentului statut.
ART. 2
Profesia de consilier juridic este independentã şi organizatã autonom, fiind exercitatã integrat în sistemul de justiţie românesc.
ART. 3
Profesia de consilier juridic se exercitã personal de cãtre consilierul juridic înscris pe Tabloul profesional al consilierilor juridici definitivi sau stagiari, denumit în continuare Tablou, ţinut de cãtre Colegiile Consilierilor Juridici din România.
ART. 4
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, codului de deontologie profesionalã şi prezentului statut al profesiei.
ART. 5
În exercitarea profesiei şi în legãturã cu aceasta, consilierul juridic este independent profesional şi nu poate fi supus nici unei îngrãdiri sau presiuni de orice tip, acesta fiind protejat de lege împotriva acestora.
ART. 6
Consilierul juridic asigurã apãrarea drepturilor şi intereselor legitime ale statului, ale autoritãţilor publice centrale şi locale, ale instituţiilor publice şi de interes public, ale celorlalte persoane juridice de drept public, precum şi ale persoanelor juridice de drept privat şi ale celorlalte entitãţi interesate în conformitate cu Constituţia şi cu legile ţãrii.
ART. 7
Relaţia profesionalã dintre consilierul juridic şi beneficiarul serviciilor sale se bazeazã pe onestitate, probitate, corectitudine, confidenţialitate şi independenţa opiniilor profesionale.
ART. 8
În activitatea sa, consilierul juridic asigurã:
- consultanţa, asistenţa şi reprezentarea autoritãţii sau a instituţiei publice ori a persoanei juridice în favoarea cãreia exercitã profesia, apãrã drepturile şi interesele legitime ale acestora în raporturile lor cu autoritãţile publice, instituţiile de orice naturã, precum şi cu orice persoanã juridicã sau fizicã, românã ori strãinã;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic în condiţiile legii.
ART. 9
Activitatea de consilier juridic este consideratã vechime în muncã juridicã în funcţiile de magistrat, avocat, notar public sau în alte funcţii juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecãreia dintre aceste profesii.

II. CONSILIERUL JURIDIC

1. Realizarea profesiei

ART. 10
a) Activitatea profesionalã a consilierului juridic se realizeazã prin:
- consultaţii şi cereri cu caracter juridic în toate domeniile dreptului;
- redactarea de opinii juridice cu privire la aspecte legale ce privesc activitatea acesteia;
- redactarea proiectelor de contracte, precum şi negocierea clauzelor legale contractuale;
- asistenţa, consultanţa şi reprezentarea juridicã a persoanelor juridice şi a altor entitãţi interesate;
- redactarea de acte juridice, atestarea identitãţii pãrţilor, a consimţãmântului, a conţinutului şi a datei actelor încheiate, care privesc persoana juridicã în favoarea cãreia consilierul juridic exercitã profesia;
- avizarea şi contrasemnarea actelor cu caracter juridic;
- verificarea legalitãţii actelor cu caracter juridic şi administrativ primite spre avizare;
- semnarea la solicitarea conducerii, în cadrul reprezentãrii, a documentelor cu caracter juridic emanate de la persoana juridicã sau de la instituţia publicã reprezentatã;
b) 1. avizele pentru legalitate şi conformitate vor fi însoţite de semnãtura şi parafa profesionalã;
2. parafa profesionalã individualã va cuprinde în mod obligatoriu urmãtoarele elemente:
- denumirea "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDEŢ);
- sigla "COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI" (teritorial - JUDEŢ);
- numele şi prenumele consilierului juridic, însoţite de menţiunea S (stagiar) sau D (definitiv), dupã caz;
- codul unic de identificare, format din 2+4 (patru) cifre, alocat în ordinea înscrierii în Tablou, cod unic de înregistrare ce nu va mai putea fi realocat (primele douã cifre reprezintã judeţul);
c) în condiţiile în care actul juridic supus avizãrii pentru legalitate nu este conform legii, consilierul juridic va formula un raport de neavizare în care va indica neconcordanţa acestuia cu normele legale, în vederea refacerii actului;
d) consilierul juridic, indiferent de forma în care îşi desfãşoarã activitatea profesionalã, se subordoneazã, numai pe linie administrativã, persoanei juridice în favoarea cãreia îşi exercitã profesia.
ART. 11
Dreptul la opinie profesionalã a consilierului juridic este garantat.
ART. 12
Consilierul juridic poate reprezenta gratuit în justiţie rudele sale, ale soţului/soţiei, pânã la gradul IV inclusiv.
ART. 13
a) În exercitarea profesiei şi în legãturã cu aceasta, consilierul juridic este obligat sã pãstreze secretul profesional privitor la cauza ce i-a fost încredinţatã, cu excepţia cazurilor prevãzute expres de lege.
b) Pentru activitatea depusã, consilierul juridic are dreptul sã fie remunerat conform prevederilor formei scrise a raportului juridic care stã la baza exercitãrii profesiei faţã de beneficiar.
c) În scopul asigurãrii secretului profesional, actele şi lucrãrile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic sau la locul de exercitare a profesiei sunt inviolabile. Percheziţionarea consilierului juridic, a domiciliului ori a biroului sãu nu poate fi fãcutã decât de procuror, în temeiul unui mandat emis în condiţiile legii. Nu vor putea fi ascultate şi înregistrate, cu nici un fel de mijloace tehnice, convorbirile telefonice ale consilierului juridic şi nici nu va putea fi interceptatã şi înregistratã corespondenţa cu caracter profesional, decât în condiţiile şi cu procedura prevãzute de lege.

2. Dobândirea calitãţii de consilier juridic

A. Primirea în profesie

ART. 14
Poate fi consilier juridic persoana care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) este cetãţean român şi are domiciliul în România;
b) are exerciţiul drepturilor civile şi politice;
c) este licenţiatã a unei facultãţi de drept;
d) este aptã din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei; aceastã condiţie se dovedeşte cu certificat medical eliberat în condiţiile legii;
e) nu se aflã în vreunul dintre cazurile de nedemnitate prevãzute de <>Legea nr. 514/2003 .
ART. 15
Înscrierea în profesia de consilier juridic se face în mod individual, pe baza unei cereri adresate Colegiului Consilierilor Juridici pe a cãrui razã teritorialã domiciliazã, conform regulamentului şi statutului fiecãrui colegiu teritorial.
ART. 16
(1) Cererea de înscriere în profesie va fi însoţitã de acte care sã ateste îndeplinirea condiţiilor prevãzute de <>art. 8, 9 şi 10 din Legea nr. 514/2003 , respectiv: copii ale actului de identitate, ale actelor de stare civilã, ale certificatului de naştere, copie legalizatã a diplomei de studii, cazierul judiciar, certificatul medical, douã fotografii color pentru "Legitimaţia de consilier juridic" şi declaraţie pe propria rãspundere cã îndeplineşte condiţiile legale pentru dobândirea şi exercitarea profesiei de consilier juridic şi cã nu este înscris în alt colegiu sau asociaţie profesionalã a consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial verificã îndeplinirea condiţiilor generale şi speciale prevãzute de legea şi statutul profesiei şi avizeazã admiterea în colegiul respectiv.
(3) Dupã aprobarea cererii, solicitantului i se va elibera decizia de înscriere în profesie, conform vechimii sale în activitãţi juridice.
(4) Taxele de înscriere se vor stabili de cãtre fiecare colegiu teritorial.
ART. 17
La primirea în corpul profesional, consilierul juridic depune urmãtorul jurãmânt:

"În numele Legii, Onoarei şi Adevãrului
jur

sã respect Constituţia şi legile ţãrii,
sã-mi exercit profesia independent, cu demnitate şi
probitate şi sã pãstrez secretul profesional.
Aşa sã-mi ajute Dumnezeu!"

B. Demnitatea profesionalã

ART. 18
Este nedemn de a fi consilier juridic acela care:
a) a fost condamnat definitiv pentru sãvârşirea unei infracţiuni de naturã a aduce atingere profesiei de consilier juridic;
b) în exercitarea profesiei de consilier juridic a sãvârşit abuzuri prin care au fost încãlcate drepturi şi libertãţi fundamentale ale omului, stabilite prin hotãrâre judecãtoreascã irevocabilã;
c) este declarat nedemn, pentru alte cauze, de lege.

C. Incompatibilitate şi compatibilitate

ART. 19
Exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibilã cu:
a) calitatea de avocat;
b) activitãţile care lezeazã demnitatea şi independenţa profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri;
c) alte profesii autorizate sau salarizate;
d) funcţia şi activitatea de administrator sau de lichidator în cadrul procedurilor de reorganizare şi lichidare judiciarã;
e) activitatea publicisticã salarizatã;
f) alte incompatibilitãţi prevãzute de lege sau rezultate din situaţia de conflict de interese, în condiţiile legii.
ART. 20
Exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibilã cu:
a) activitatea didacticã universitarã şi de cercetare;
b) funcţia de arbitru, mediator sau expert, în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale privind conflictul de interese;
c) participarea la comisii de studii, de întocmire a proiectelor de reglementãri juridice;
d) orice altã activitate profesionalã care nu încalcã situaţiile de incompatibilitate şi de nedemnitate;
e) calitatea de asociat, acţionar, administrator, cenzor la oricare dintre formele de organizare juridicã prevãzute de lege.

D. Situaţii speciale cumulative. Societatea profesionalã

ART. 21
Persoana juridicã înfiinţatã în baza <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, constituitã de cãtre unul sau mai mulţi consilieri juridici înscrişi în Tabloul ţinut de colegiile teritoriale, are caracter de societate profesionalã. În conformitate cu normele deontologice şi de eticã profesionalã şi cu prezentul statut, aceste societãţi profesionale nu pot funcţiona în lipsa avizului de principiu dat de colegiul teritorial pe a cãrui razã îşi au sediul, care va verifica, în principal, urmãtoarele:
- calitatea de consilier juridic, conform legii şi statutului profesiei, a asociatului unic/asociaţilor/acţionarilor;
- obiectul de activitate sã fie unic, respectiv activitãţi juridice (consultanţã şi reprezentare juridicã, exclusiv activitãţi atribute speciale ale altor profesii juridice) cod CAEN 7411. În urma dobândirii personalitãţii juridice şi a obţinerii autorizaţiilor de funcţionare, a avizului Colegiului, societatea profesionalã, prin grija acestuia, va fi înregistratã obligatoriu în partea cu destinaţie specialã, respectiv Societãţi Profesionale, din Tabloul ţinut de colegiul teritorial.
Orice modificare adusã actelor constitutive ale acestor societãţi va trebui adusã la cunoştinţã colegiului teritorial în a cãrui razã acestea îşi au sediul.

E. Dovedirea calitãţii de consilier juridic

ART. 22
(1) Calitatea de consilier juridic - cu drept de exercitare a profesiei se dovedeşte cu "Legitimaţia de consilier juridic" şi insigna profesiei, eliberate de fiecare colegiu consilierului juridic înscris în Tabloul Colegiului.
(2) Actele juridice redactate şi contrasemnate de consilierul juridic vor purta parafa acestuia, iar cele avizate pentru legalitate vor purta parafa şi semnãtura acestuia.
(3) Modelul legitimaţiei de consilier juridic, cu însemnele corpului profesional, insigna şi parafa de avizare pentru legalitate sunt adoptate de Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România.

F. Stagiul profesional

ART. 23
(1) La debutul exercitãrii profesiei, consilierul juridic efectueazã, în mod obligatoriu, un stagiu de pregãtire profesionalã, perioadã în care are calitatea de consilier juridic stagiar.
(2) Stagiul reprezintã perioada premergãtoare definitivãrii în profesia de consilier juridic şi are drept scop pregãtirea profesionalã a consilierului juridic la începutul exercitãrii profesiei.
(3) Stagiul la debutul în profesie este obligatoriu şi efectiv.
(4) În timpul stagiului, consilierul juridic va avea calitatea de consilier juridic stagiar.
(5) Durata stagiului este de 2 ani. Consiliul colegiului teritorial, în mod excepţional şi numai dupã verificarea raportului fãcut de şeful Biroului de îndrumare profesionalã, împreunã cu consilierul juridic îndrumãtor, precum şi cu consilierul juridic care sprijinã cererea de admitere în colegiu pe baza unei activitãţi profesionale meritorii, poate aproba reducerea perioadei de stagiu. Aceastã reducere nu poate fi mai mare de 6 (şase) luni calendaristice.
(6) Stagiul se suspendã în perioada neexercitãrii profesiei.
(7) Perioada de stagiu efectuatã înainte de data suspendãrii se ia în calcul pentru îndeplinirea stagiului.
(8) Drepturile şi obligaţiile administrative ale consilierului juridic stagiar sunt prevãzute în actul de decizie în baza cãruia exercitã profesia, beneficiind de toate celelalte drepturi ale funcţiei pe perioada stagiului.
(9) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecãtorie şi la tribunale ca instanţã de fond, la organele de urmãrire penalã, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii jurisdicţionale.
(10) Consilierul juridic îndrumãtor este obligat sã prezinte Consiliului colegiului teritorial, la sfârşitul perioadei de stagiu, un raport de activitate asupra modului în care stagiarul şi-a îndeplinit în mod efectiv îndatoririle profesionale.
(11) Asigurarea consilierului juridic îndrumãtor
Poate îndeplini calitatea de consilier juridic îndrumãtor numai consilierul juridic definitiv şi care se bucurã de o reputaţie profesionalã neştirbitã.
(12) Definitivarea
Dupã efectuarea stagiului consilierul juridic stagiar va susţine examenul de definitivare.
Comisia de examinare dupã definitivat elibereazã candidatului "Certificatul de promovare a examenului de definitivat" în baza cãruia acesta este înscris pe Tablou cu menţiunea "definitiv".
Taxa pentru susţinerea examenului de definitivat se stabileşte de cãtre fiecare colegiu teritorial.
(13) Definitivarea în profesia de consilier juridic pe baza vechimii în celelalte funcţii juridice
Poate fi primit în profesie, în calitate de consilier juridic definitiv, cel care anterior sau la data primirii a îndeplinit funcţia de avocat, magistrat ori notar definitiv sau a îndeplinit alte funcţii juridice, potrivit dispoziţiilor legale specifice fiecãreia dintre aceste profesii, cel puţin 5 ani.
(14) Raportul dintre consilierul juridic definitiv - îndrumãtor şi consilierul juridic stagiar este de conlucrare profesionalã, în baza unui contract de îndrumare în formã scrisã.
Condiţiile efectuãrii stagiului şi ale definitivatului sunt conform <>Legii nr. 514/2003 şi vor fi prevãzute în regulamentele Comisiei metodologice a Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din România (U.C.C.J.R.).

G. Interdicţii

ART. 24
(1) Consilierul juridic nu poate asista sau reprezenta pãrţi cu interese contrare în aceeaşi cauzã sau în cauze conexe şi nu poate pleda împotriva pãrţii care l-a consultat mai înainte în legãturã cu aspectele litigioase ale pricinii.
(2) Consilierul juridic nu poate fi ascultat ca martor şi nu poate furniza relaţii nici unei autoritãţi sau persoane cu privire la cauza care i-a fost încredinţatã, decât dacã are dezlegarea prealabilã, expresã şi scrisã din partea pãrţii în cauzã, în condiţiile legii.
(3) Calitatea de martor are întâietate faţã de calitatea de consilier juridic, cu privire la faptele şi împrejurãrile pe care acesta le-a cunoscut înainte de a fi devenit apãrãtor al vreunei pãrţi în cauzã.
(4) Dacã a fost ascultat ca martor, consilierul juridic nu mai poate desfãşura nici o activitate profesionalã în acea cauzã.
(5) Consilierul juridic nu poate îndeplini funcţia de expert, interpret sau traducãtor în cauza în care este angajat.

3. Exercitarea profesiei

ART. 25
În scopul asigurãrii, garantãrii şi protejãrii dreptului neîngrãdit la muncã, conform <>art. 3 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii şi art. 41 şi 45 din Constituţie, republicatã, consilierul juridic îşi poate exercita profesia la alegere, în oricare dintre formele prevãzute de lege şi de statutul profesiei, cu respectarea prevederilor privind compatibilitatea şi incompatibilitatea în exercitarea acesteia.
ART. 26
(1) Consilierul juridic este liber sã aleagã şi sã schimbe în orice moment opţiunea sa pentru exercitarea profesiei.
(2) Consilierul juridic definitiv sau stagiar, în vederea exercitãrii profesiei, se va înscrie pe Tabloul ţinut de colegiul teritorial.
(3) Consilierul juridic este obligat sã anunţe în scris conducerea colegiului teritorial din care face parte despre orice intenţie de modificare a opţiunii sale privind exercitarea profesiei.
ART. 27
Tabloul anual
(1) Colegiul teritorial are obligaţia sã întocmeascã anual Tabloul, cu menţionarea numelui şi a prenumelui, codului unic de înregistrare, a poziţiei profesionale, respectiv stagiar sau definitiv, precum şi a situaţiei în ceea ce priveşte exercitarea profesiei (exclus, suspendat etc.).
(2) Prin grija colegiului teritorial, Tabloul anual şi modificãrile intervenite sunt comunicate U.C.C.J.R. şi instituţiilor prevãzute de lege.
ART. 28
(1) Consiliul colegiului teritorial emite hotãrâri de trecere pe Tablou a consilierilor juridici incompatibili, la cerere sau din oficiu, iar reînscrierea pe Tablou se face la cerere, dupã încetarea stãrii de incompatibilitate.
(2) Taxele de reînscriere pe Tablou se stabilesc de Consiliul colegiului teritorial.
ART. 29
(1) Consilierii juridici care la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 514/2003 au debutat în profesie, indiferent de vechimea în activitatea juridicã, sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea "definitiv".
(2) Consilierii juridici care de la data intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 514/2003 nu pot face dovada debutului în profesie anterior acestei date sunt trecuţi pe Tablou cu menţiunea "stagiar".
(3) Licenţiatul unei facultãţi de drept care solicitã înscrierea în profesia de consilier juridic şi are o vechime de minimum 5 ani în alte profesii juridice va fi trecut pe Tablou cu menţiunea "definitiv".
ART. 30
Încetarea calitãţii de consilier juridic
(1) Încetarea exercitãrii profesiei de consilier juridic are loc în urmãtoarele situaţii:
a) prin renunţare scrisã la exercitarea profesiei;
b) prin deces;
c) dacã împotriva consilierului juridic s-a luat mãsura excluderii din profesie.
(2) În toate situaţiile de încetare a exercitãrii profesiei de consilier juridic, acesta nu va mai putea folosi legitimaţia de consilier juridic, insigna, ştampilele şi roba.
ART. 31
Suspendarea exercitãrii profesiei de consilier juridic
(1) Exercitarea profesiei de consilier juridic se suspendã în urmãtoarele situaţii:
a) în caz de incompatibilitate;
b) pe perioada de interdicţie de a exercita activitãţile profesionale, dispusã prin hotãrâre judecãtoreascã sau disciplinarã;
c) în caz de neplatã a taxelor şi a contribuţiilor profesionale timp de 3 luni de la scadenţa acestora pânã la lichidarea lor integralã;
d) în condiţiile în care consilierul juridic îndeplineşte alte funcţii juridice sau profesii salarizate.
(2) În toate situaţiile de suspendare a exercitãrii profesiei de consilier juridic, precizate la alineatul anterior, pe Tablou se vor face menţiunile corespunzãtoare.
ART. 32
Transferul
(1) Consilierul juridic care, din motive justificate, solicitã transferarea într-un alt colegiu va notifica atât colegiul în care este înscris, cât şi colegiul în care urmeazã sã se înscrie.
(2) Cererea de transfer trebuie sã fie însoţitã de actele pe care se întemeiazã şi de un certificat eliberat de colegiul de la care se solicitã transferul, certificat eliberat ulterior înregistrãrii cererii de transfer, prin care se constatã cã solicitantul nu a fost exclus, nu a devenit nedemn sau incompatibil, nu se aflã în curs de judecatã penalã ori disciplinarã şi cã a achitat la zi taxele şi contribuţiile profesionale cãtre colegiu.
(3) Consiliul colegiului de la care se solicitã transferul va aviza cererea, pe care o va înainta, împreunã cu dosarul de înscriere în profesie, colegiului la care se solicitã transferul.
ART. 33
(1) Consiliul colegiului la care se solicitã transferul va soluţiona cererea, potrivit raportului întocmit de un consilier delegat, care va verifica dosarul de înscriere în profesie al celui care solicitã transferul, înaintat de colegiul de la care se solicitã transferul o datã cu certificatul menţionat în articolul precedent, va aviza înscrierea în Tablou în mod corespunzãtor şi va elibera acestuia decizia de înscriere în Tablou, legitimaţia, insigna şi ştampilele.
(2) Consiliul colegiului de la care consilierul juridic se transferã va dispune prin decizie radierea consilierului juridic transferat din Tabloul ţinut de colegiul respectiv.
ART. 34
Consilierul juridic transferat are obligaţia de a preda colegiului de la care se transferã legitimaţia, insigna şi ştampilele.

III. DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE CONSILIERULUI JURIDIC

ART. 35
Drepturile consilierului juridic
(1) Consilierul juridic are dreptul sã fie înscris în Tablou, cu drept de exercitare a profesiei, şi are dreptul sã acorde consultanţã juridicã, sã redacteze, sã contrasemneze, sã avizeze pentru legalitate acte juridice, sã asiste şi sã reprezinte orice instituţie, autoritate publicã, persoanã juridicã sau orice entitate interesatã în toate domeniile de drept, în condiţiile <>Legii nr. 514/2003 şi ale prezentului statut.
(2) Consilierul juridic stagiar poate pune concluzii la judecãtorie şi tribunale, ca instanţã de fond, la organele de urmãrire penalã, precum şi la celelalte organe administrative cu atribuţii jurisdicţionale.
(3) Consilierul juridic definitiv poate pune concluzii la instanţele judecãtoreşti de toate gradele, la organele de urmãrire penalã, precum şi la toate autoritãţile şi organele administrative cu atribuţii jurisdicţionale.
ART. 36
Consilierii juridici au dreptul de a alege şi de a fi aleşi în organele de conducere ale colegiilor şi ale U.C.C.J.R, în condiţiile prevãzute de statutele acestor organizaţii profesionale.
ART. 37
În scopul asigurãrii secretului profesional, actele şi lucrãrile cu caracter profesional aflate asupra consilierului juridic, la domiciliul acestuia şi la locul unde îşi exercitã profesia sunt inviolabile.
ART. 38
Raportul dintre consilierul juridic şi persoana juridicã pe care o asistã sau o reprezintã nu poate fi stânjenit sau controlat.
ART. 39
Consilierii juridici nu rãspund penal, material, administrativ sau disciplinar pentru susţinerile fãcute oral ori în scris în faţa instanţei de judecatã sau a altor organe, dacã acestea sunt în legãturã cu apãrarea şi necesare cauzei ce i-a fost încredinţatã.
ART. 40
Îndatoririle consilierului juridic
(1) Consilierul juridic apãrã drepturile şi interesele legitime ale instituţiei, persoanei juridice, autoritãţii sau entitãţii pentru care exercitã profesia, asigurã consultanţã şi reprezentare juridicã, avizeazã şi contrasemneazã actele cu caracter juridic emise de acestea.
(2) Consilierul juridic acordã consultanţã, opinia sa fiind consultativã.
Consilierul juridic formuleazã punctul sãu de vedere potrivit prevederilor legale şi a crezului sãu profesional.
Consilierul juridic manifestã independenţã în relaţia cu organele de conducere ale persoanei juridice unde exercitã profesia, precum şi cu orice alte persoane din cadrul acesteia; punctul de vedere formulat de cãtre consilierul juridic în legãturã cu aspectul juridic al unei situaţii nu poate fi schimbat sau modificat de cãtre nici o persoanã, consilierul juridic menţinându-şi opinia legalã formulatã iniţial, indiferent de împrejurãri.
În exercitarea profesiei, consilierul juridic nu poate fi supus nici unei presiuni din partea persoanei juridice unde îşi exercitã profesia sau din partea oricãrei alte persoane juridice de drept public ori privat.
Consilierul juridic, în exercitarea profesiei, se supune numai Constituţiei, legii, statutului profesiei şi regulilor eticii profesionale.
(3) Consilierul juridic va aviza şi va semna acte cu caracter juridic, avizul pozitiv sau negativ, precum şi semnãtura sa fiind aplicate numai pentru aspectele strict juridice ale documentului respectiv.
Consilierul juridic nu se pronunţã asupra aspectelor economice, tehnice sau de altã naturã cuprinse în documentul avizat ori semnat de acesta.
Consilierii juridici sunt obligaţi sã respecte solemnitatea şedinţelor de judecatã şi sã nu foloseascã expresii jignitoare faţã de completul de judecatã, faţã de ceilalţi consilieri juridici, avocaţi sau faţã de pãrţile din proces.
ART. 41
Consilierii juridici sunt datori sã studieze temeinic cauzele în care asistã sau reprezintã instituţiile, autoritãţile ori entitãţile interesate, sã se prezinte la termene la instanţele de judecatã sau la organele de urmãrire penalã ori la alte instituţii, sã manifeste conştiinciozitate şi probitate profesionalã, sã pledeze cu demnitate faţã de judecãtor şi de pãrţile în proces, sã depunã concluzii orale sau note de şedinţã ori de câte ori considerã necesar acest lucru sau instanţa de judecatã dispune în acest sens.
ART. 42
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi sã participe la şedinţele convocate de Consiliul Colegiului, la activitãţile profesionale şi la şedinţele organelor de conducere din care fac parte.
(2) Absentarea repetatã şi în mod nejustificat constituie abatere disciplinarã.
ART. 43
(1) Consilierii juridici sunt obligaţi sã ţinã evidenţele cerute de lege şi pe cele prevãzute în regulamentele corpului profesional, adoptate de Consiliul U.C.C.J.R. - cu privire la cauzele în care asistã sau reprezintã, sã avizeze pentru legalitate actele juridice şi sã achite cu regularitate taxele şi contribuţiile stabilite pentru formarea bugetului Colegiului şi bugetului U.C.C.J.R.
(2) La înscrierea sau reînscrierea în colegiu, fiecare consilier juridic va achita o taxã stabilitã de Consiliul U.C.C.J.R., ce se face venit atât la bugetul colegiului respectiv, cât şi la bugetul U.C.C.J.R.
ART. 44
Consilierii juridici sunt obligaţi sã restituie actele ce le-au fost încredinţate instituţiei, autoritãţii sau entitãţii interesate de la care le-au primit.
ART. 45
(1) Obligaţia de a pãstra secretul profesional, prevãzutã în <>art. 16 din Legea nr. 514/2003 este absolutã şi limitatã în timp, conform clauzei de confidenţialitate. Ea se extinde asupra tuturor activitãţilor consilierului juridic.
(2) Consilierul juridic nu poate fi obligat în nici o circumstanţã şi de cãtre nici o persoanã fizicã sau juridicã sã divulge secretul profesional.
(3) Aceeaşi obligaţie revine organelor de conducere ale colegiilor teritoriale şi angajaţilor acestora cu privire la informaţiile cunoscute de cãtre aceştia în funcţiile pe care le deţin.
ART. 46
(1) Dupã 90 de zile de la publicarea prezentului statut, consilierii juridici sunt obligaţi sã poarte robã în faţa tuturor instanţelor judecãtoreşti.
(2) Caracteristicile robei sunt identice cu cele ce privesc exercitarea profesiei de avocat, diferenţiindu-se prin însemnele proprii ale corpului profesional şi prin combinaţiile culorilor negru cu galben-auriu.
(3) Purtarea robei în afara incintei instanţei judecãtoreşti este interzisã.
ART. 47
Evidenţele activitãţii consilierului juridic
(1) Evidenţele activitãţii consilierului juridic, actele şi documentele sunt ţinute de acesta, potrivit reglementãrilor privind activitatea persoanei juridice, entitãţii în favoarea cãreia îşi exercitã profesia.
(2) Consilierul juridic ţine evidenţa în cazurile litigioase sau nelitigioase în care a fost sesizat.
(3) Indiferent de reglementãrile persoanei juridice sau entitãţii în favoarea cãreia îşi exercitã profesia, consilierul juridic va ţine evidenţa urmãtoarelor activitãţi:
- intrãrile şi ieşirile de corespondenţã juridicã numerotate şi datate;
- registrul de evidenţã privind orice situaţie litigioasã cu care a fost sesizat;
- registrul de evidenţã privind avizele scrise - datate şi numerotate;
- registrul de înregistrare a actelor juridice atestate de consilierul juridic cu privire la identitatea pãrţilor, a conţinutului şi a datei actelor.
Modelele acestor registre se adoptã de Comisia metodologicã a U.C.C.J.R. şi se comunicã tuturor colegiilor.
(4) La încetarea raporturilor juridice care stau la baza exercitãrii profesiei faţã de o persoanã juridicã publicã sau privatã, entitate interesatã, românã ori strãinã, consilierul juridic va preda, pe bazã de proces-verbal, în vederea arhivãrii, toate documentele aferente activitãţii depuse.
(5) Predarea pe bazã de proces-verbal, numerotat şi datat, a documentelor menţionate mai sus îl descarcã în totalitate, de orice rãspundere, pe consilierul juridic.
ART. 48
Consilierul juridic rãspunde pentru încãlcarea obligaţiilor profesionale, potrivit legii şi prezentului statut.
ART. 49
Activitatea desfãşuratã de consilierul juridic este o activitate de mijloace şi nu de rezultat.
ART. 50
La încetarea raportului juridic care stã la baza exercitãrii profesiei de consilier juridic faţã de beneficiarul prestaţiei, consilierul juridic va informa în scris colegiul din care face parte. În situaţia în care consilierul juridic nu va face informarea mai sus menţionatã imediat şi continuã sã îşi exercite profesia, va rãspunde potrivit reglementãrilor care sancţioneazã exercitarea fãrã drept a unei profesii. În acest caz, la constatare, Colegiul va sancţiona disciplinar consilierul juridic, în funcţie de gravitatea situaţiei.
ART. 51
Consilierul juridic înscris în Colegiu, dar care nu îşi va putea exercita profesia, se considerã suspendat.
ART. 52
Consilierului juridic, funcţionar public, îi sunt aplicabile şi beneficiazã şi de prevederile legii funcţionarului public.
ART. 53
Protecţia drepturilor profesionale, economice şi sociale ale consilierului juridic
(1) Conform <>art. 23 din Legea nr. 514/2003 , în activitatea sa profesionalã consilierul juridic se bucurã de protecţia <>legii, în condiţiile prevãzute de Legea nr. 51/1995 pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Percheziţionarea consilierului juiridic, a domiciliului ori a locului sãu de muncã sau ridicarea de înscrisuri ori de bunuri de la acesta nu poate fi fãcutã decât de procuror în baza unui mandat emis de judecãtor.
ART. 54
Exercitarea activitãţilor specifice profesiei de consilier juridic: consultanţã, asistenţã, reprezentare juridicã, avizare pentru legalitate şi contrasemnare de acte juridice de cãtre persoane neautorizate prin nerespectarea condiţiilor prevãzute de lege şi de prezentul statut reprezintã exercitare fãrã drept a profesiei de consilier juridic şi se sancţioneazã conform legii penale.
ART. 55
(1) Toţi consilierii juridici asociaţi, membri ai colegiilor teritoriale, au îndatorirea de a participa la activitãţile profesionale, stagiile de pregãtire profesionalã, conferinţele, simpozioanele şi la orice alte manifestãri organizate de colegiile teritoriale şi U.C.C.J.R. potrivit statutelor şi regulamentelor acestora.
(2) Colegiile şi U.C.C.J.R. au obligaţia sã acţioneze prin toate mijloacele legale pentru organizarea şi exercitarea unitarã şi specializatã a profesiei.
(3) Lipsa nejustificatã a consilierului juridic asociat de la formele de pregãtire profesionalã sau neabsolvirea acestora constituie abatere disciplinarã, fiind sancţionatã cu suspendarea din profesie pentru o perioadã cuprinsã între o lunã şi 6 luni.
ART. 56
Colegiile şi U.C.C.J.R. pot colabora în scopul realizãrii şi promovãrii politicilor şi strategiilor de formare profesionalã a consilierilor juridici cu Consiliul Naţional de Formare Profesionalã a Adulţilor (C.N.F.P.A.), înfiinţat în temeiul prevederilor <>Legii nr. 132/1999 , republicatã.
ART. 57
(1) În temeiul art. 38, art. 39 alin. (1) lit. g), art. 188 alin. (1) lit. c), e) şi g), art. 189 lit. a, c), e) şi f), <>art. 190 şi 193 din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare, coroborate cu art. 41 alin. (2) din Constituţie, republicatã, beneficiarii serviciilor profesionale ale consilierilor juridici angajaţi sau numiţi vor iniţia participarea atât la stagiile de formare profesionalã, cât şi la toate formele de pregãtire profesionalã specificã profesiei de consilier juridic, prin acte adiţionale la actele de angajare a serviciilor profesionale sau în actele de numire, asigurând plata cheltuielilor ocazionate de aceste forme de pregãtire profesionalã.
(2) În scopul formãrii profesionale a consilierilor juridici angajaţi sau numiţi în funcţie, beneficiarii serviciilor profesionale ale acestora vor suporta cheltuielile pentru reorganizarea profesiei ocazionate de: înscrierea în colegiu, achiziţionarea robei, a legitimaţiei de consilier juridic, a insignei, ştampilelor profesionale, precum şi a tuturor registrelor de evidenţã profesionalã.
(3) Cheltuielile avansate de consilierul juridic, ocazionate de reorganizarea profesiei precizate la alineatul precedent, se vor deconta acestuia de cãtre autoritatea sau instituţia publicã ori de cãtre persoana juridicã în favoarea cãreia acesta exercitã profesia de consilier juridic.
ART. 58
(1) Autoritãţile, instituţiile şi persoanele juridice la care consilierii juridici îşi exercitã profesia în mod permanent sunt obligate sã asigure acestora spaţii distincte şi corespunzãtoare atât pentru buna desfãşurare a activitãţilor profesionale, cât mai ales pentru asigurarea confidenţialitãţii şi secretului profesional stabilite de lege.
(2) În acelaşi scop, pentru exercitarea corespunzãtoare a profesiei de consilier juridic, acestea vor asigura baza tehnicomaterialã necesarã, birotica şi orice alte utilitãţi necesare îndeplinirii serviciului profesional.
ART. 59
Autoritãţile administrative judeţene şi locale vor asigura sprijin pentru identificarea de spaţii corespunzãtoare funcţionãrii organizaţiilor profesionale, colegiilor consilierilor juridici şi pentru asigurarea formãrii profesionale a membrilor sãi, care exercitã un serviciu profesional specializat, de interes general.
ART. 60
(1) Pentru activitatea sa profesionalã consilierul juridic are dreptul la o remuneraţie de bazã, stabilitã prin negociere pentru consilierul juridic ce are statut de salariat, sau conform legilor speciale pentru cel numit în funcţie.
(2) Deosebit de remuneraţia de bazã astfel stabilitã, în considerarea specificului muncii şi a importanţei sociale a serviciilor profesionale, în temeiul <>art. 25 şi 26 din Legea nr. 53/2003 , cu modificãrile ulterioare, consilierul juridic poate negocia prestaţii suplimentare în bani reprezentând clauza de mobilitate şi clauza de confidenţialitate.
(3) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Statutului profesiei de consilier juridic, autoritãţile publice, instituţiile şi celelalte persoane juridice de drept public sau privat vor opera modificãrile prevãzute de prezentul statut cu privire la încadrarea, salarizarea, stabilirea statutului, a drepturilor şi obligaţiilor consilierilor juridici pe care i-au numit sau i-au angajat.

IV. ORGANIZAREA PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC

A. Organizarea şi funcţionarea Colegiului Consilierilor Juridici

ART. 61
(1) Colegiul teritorial este organizaţia profesionalã creatã pentru toţi consilierii juridici asociaţi în aceastã formã de organizare dintr-un judeţ sau din municipiul Bucureşti, indiferent de ramura, domeniul de activitate ori locul exercitãrii profesiei, ce asigurã organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic în mod unitar şi apãrã drepturile şi interesele legitime ale consilierilor juridici.
(2) Colegiul teritorial este persoanã juridicã de interes general şi are sediul în oraşul de reşedinţã al judeţului, respectiv în municipiul Bucureşti.
(3) Colegiul teritorial are patrimoniu şi buget propriu. Patrimoniul Colegiului poate fi folosit în activitãţi producãtoare de venituri, în condiţiile dreptului comun.
(4) Contribuţia consilierilor juridici la realizarea bugetului propriu este stabilitã de fiecare colegiu.
(5) Colegiul teritorial activeazã în baza statutului propriu.
ART. 62
Organele de conducere ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 63
Atribuţiile şi rãspunderile organelor de conducere ale colegiilor teritoriale sunt stabilite în statutele proprii.
ART. 64
În cadrul fiecãrui colegiu funcţioneazã un secretar general şi un trezorier, o comisie de cenzori compusã din 3-5 membri şi o comisie de disciplinã formatã din 3-5 membri, a cãror atribuţii sunt stabilite prin regulamentele proprii de funcţionare aprobate de Adunarea generalã a Colegiului, în baza hotãrârilor Consiliului U.C.C.J.R.
ART. 65
Colegiile teritoriale înfiinţate dupã constituirea U.C.C.J.R. devin membre cu drepturi şi obligaţii egale prin asociere.
ART. 66
Decanii acestor colegii sunt de drept membri în Consiliul U.C.C.J.R.

B. Uniunea Colegiilor Consilierilor Juridici din România

ART. 67
(1) U.C.C.J.R. este formatã din toate colegiile consilierilor juridici din România şi cuprinde toţi consilierii juridici înscrişi în Tabloul acestora, cu drept de exercitare a profesiei de consilier juridic şi are drept scop organizarea unitarã a exercitãrii profesiei de consilier juridic în România.
(2) U.C.C.J.R. este persoanã juridicã de interes general, are patrimoniu şi buget propriu.
(3) Bugetul U.C.C.J.R. se formeazã din contribuţiile colegiilor în cotele stabilite de Congresul U.C.C.J.R.
(4) Patrimoniul U.C.C.J.R. poate fi folosit în activitãţi producãtoare de venituri, în condiţiile dreptului comun.
ART. 68
(1) Organele de conducere ale U.C.C.J.R. sunt:
a) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România;
b) Consiliul U.C.C.J.R.;
c) biroul executiv;
d) preşedintele;
e) prim-vicepreşedintele;
f) vicepreşedinţii.
(2) În structura centralã a U.C.C.J.R. funcţioneazã:
a) secretarul general;
b) Comisia centralã de cenzori;
c) Comisia centralã de disciplinã;
d) Comisia metodologicã de organizare şi exercitare a profesiei de consilier juridic;
e) aparatul tehnic administrativ.
ART. 69
(1) Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici din România este constituit din câte un delegat pentru 100 de consilieri juridici din fiecare colegiu şi decanii colegiilor.
(2) Congresul ordinar se întruneşte anual, la convocarea Consiliului U.C.C.J.R. sau la convocarea preşedintelui U.C.C.J.R.
(3) La cererea a cel puţin unei treimi din numãrul colegiilor, Consiliul U.C.C.J.R. este obligat sã convoace congresul în şedinţã extraordinarã, în maximum 10 zile de la solicitarea acestora.
ART. 70
(1) Convocarea congresului ordinar se face cu cel puţin o lunã înainte de data stabilitã, prin înştiinţarea în scris a colegiilor şi prin publicarea într-un ziar central.
(2) Consiliile colegiilor sunt obligate sã afişeze data convocãrii şi ordinea de zi la sediul colegiului şi la instanţele judecãtoreşti din raza teritorialã a acestora.
(3) Colegiile teritoriale sunt obligate sã îşi aleagã delegaţii cu cel puţin 10 zile înainte de congres.
(4) Congresul este legal constituit în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi şi adoptã hotãrâri cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
(5) Fiecare colegiu are drept la un singur vot în Congresul U.C.C.J.R.
ART. 71
Congresul U.C.C.J.R. are competenţele prevãzute în Statutul U.C.C.J.R.
ART. 72
(1) Consiliul U.C.C.J.R. este constituit din decanii colegiilor teritoriale.
(2) Mandatul membrilor Consiliului U.C.C.J.R. este de 4 ani. În cazul încetãrii mandatului unuia dintre ei, înlocuitorul sãu executã diferenţa de mandat. Înlocuitorul este desemnat de adunarea generalã a colegiului teritorial.
(3) Consiliul U.C.C.J.R. se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui U.C.C.J.R. Convocarea se face cu cel puţin 10 zile înainte de data şedinţei.
(4) La cererea a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor consiliului sau în situaţii excepţionale, preşedintele U.C.C.J.R. va convoca consiliul în şedinţã extraordinarã în cel mult 5 zile de la data solicitãrii sau a evenimentului justificativ.
(5) Consiliul U.C.C.J.R. lucreazã în prezenţa a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi şi adoptã hotãrâri valabile cu votul majoritãţii membrilor prezenţi.
(6) Fiecare colegiu teritorial are drept la un singur vot în şedinţele Consiliului U.C.C.J.R.
ART. 73
Consiliul U.C.C.J.R. are atribuţii şi competenţe stabilite prin Statutul U.C.C.J.R.
ART. 74
Biroul Executiv al U.C.C.J.R. este format din preşedintele şi prim-vicepreşedintele U.C.C.J.R., precum şi din cei 3 vicepreşedinţi aleşi de Congresul U.C.C.J.R. dintre membrii sãi pentru un mandat de 4 ani. Unul dintre vicepreşedinţi, stabilit la propunerea preşedintelui, îndeplineşte funcţia de secretar al Biroului executiv al U.C.C.J.R.
ART. 75
Biroul executiv al U.C.C.J.R. are atribuţiile şi competenţele stabilite prin Statutul U.C.C.J.R.
ART. 76
Preşedintele U.C.C.J.R. are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã U.C.C.J.R. în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţarã şi din strãinãtate;
b) încheie convenţii şi contracte în numele U.C.C.J.R., cu autorizarea Biroului executiv al U.C.C.J.R.
c) convoacã şi conduce şedinţele Consiliului U.C.C.J.R. şi ale Biroului executiv;
d) ordonanţeazã cheltuielile bugetare şi extrabugetare ale U.C.C.J.R.
e) semneazã actele consiliului şi ale Biroului executiv.
ART. 77
Prim-vicepreşedintele U.C.C.J.R. este înlocuitorul de drept al preşedintelui U.C.C.J.R. şi are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã şi organizeazã activitatea curentã a departamentelor profesionale şi administrative ale U.C.C.J.R.;
b) supravegheazã relaţiile dintre structurile centrale ale profesiei şi colegiile teritoriale, precum şi relaţiile dintre acestea din urmã;
c) acordã sprijin şi ajutor colegiilor în relaţiile lor cu autoritãţile centrale şi locale.
ART. 78
Vicepreşedinţii U.C.C.J.R. sunt în numãr de 3 şi sunt înlocuitori ai preşedintelui, în lipsa prim-vicepreşedintelui, în ordinea stabilitã de cãtre acesta.
ART. 79
Vicepreşedinţii U.C.C.J.R. coordoneazã şi îndrumã activitatea curentã a colegiilor.
ART. 80
Secretarul general al U.C.C.J.R. este ales de Congresul U.C.C.J.R. şi îndeplineşte sarcinile stabilite de Biroul executiv al U.C.C.J.R. Mandatul acestuia este de 4 ani.
ART. 81
În structurile centrale de conducere ale profesiei de consilier juridic: Consiliul U.C.C.J.R., Biroul executiv al U.C.C.J.R., preşedintele, prim-vicepreşedintele şi vicepreşedinţii U.C.C.J.R. durata mandatului în funcţie este de 4 ani şi orice titular de mandat poate fi reales în aceeaşi sau în altã funcţie din aceste structuri centrale de conducere.
ART. 82
(1) Comisia centralã de cenzori a U.C.C.J.R. se compune din 3-5 membri aleşi de cãtre Congresul U.C.C.J.R., pentru un mandat de 4 ani, dintre care unul are calitatea de contabil autorizat sau de expert contabil.
(2) Comisia centralã de cenzori are obligaţia verificãrii trimestriale a activitãţilor economico-financiare ale U.C.C.J.R. şi dispunerii mãsurilor necesare bunei administrãri a patrimoniului U.C.C.J.R.
(3) Comisia centralã de cenzori funcţioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
ART. 83
(1) Comisia centralã de disciplinã a U.C.C.J.R. este alcãtuitã din 5-9 membri, aleşi de Congresul U.C.C.J.R. pentru un mandat de 4 ani.
(2) Membrii Comisiei centrale de disciplinã se aleg dintre consilierii juridici cu o vechime mai mare de 10 ani în activitãţi juridice.
(3) Comisia centralã de disciplinã îşi organizeazã, îşi ţine evidenţele, îşi desfãşoarã lucrãrile şi funcţioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
ART. 84
Comisia metodologicã de organizare şi exercitare a profesiei de consilier juridic este alcãtuitã din 7-9 membri aleşi de Congresul U.C.C.J.R. şi funcţioneazã în baza regulamentului propriu, validat de Congresul U.C.C.J.R.
ART. 85
Cheltuielile necesare participãrii membrilor Consiliului U.C.C.J.R., a membrilor Biroului executiv al U.C.C.J.R. şi a membrilor comisiilor centrale de cenzori, de disciplinã şi comisiei metodologice la şedinţele acestor organe se suportã de fiecare colegiu.

V. DISPOZIŢII FINALE

ART. 86
Prezentul statut va fi pus în aplicare astfel:
a) în termen de 30 de zile de la adoptarea prezentului statut, conducerile colegiilor vor înainta U.C.C.J.R. datele şi documentele necesare înscrierii în evidenţe a consilierilor juridic definitivi şi stagiari;
b) în termen de 45 de zile de la adoptarea statutului, Consiliul U.C.C.J.R. şi comisiile U.C.C.J.R. vor adopta regulamentele profesionale care vor fi comunicate colegiilor teritoriale;
c) prezentul statut va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru punerea în aplicare a <>Legii nr. 514/2003 .
ART. 87
Dupã publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentului statut, consultanţa, redactarea, avizarea pentru legalitate şi contrasemnarea actelor juridice, asistenţa şi reprezentarea juridicã a instituţiilor, autoritãţilor publice, a persoanelor juridice se vor realiza numai de cãtre consilierii juridici înscrişi în Tablou.
ART. 88
Însemnele corpului profesional, insigna şi legitimaţia consilierului juridic, modelul ştampilelor colegiilor şi ale consilierilor juridici, precum şi modelul împuternicirilor de reprezentare juridicã sunt cuprinse în anexele nr. 1-7 care fac parte integrantã din prezentul statut.
Anexele nr. 1-7 se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreunã cu prezentul statut.
ART. 89
Depãşirea termenelor de platã a taxelor şi cotizaţiilor profesionale atrage obligaţia de platã a majorãrilor de întârziere în cuantum de 0,5% aplicat la suma datoratã pentru fiecare zi de întârziere.
ART. 90
Consilierul juridic este dator sã îşi decline calitatea şi sã îşi probeze identitatea cu actul "Legitimaţie de consilier juridic" în faţa tuturor instanţelor judecãtoreşti de orice grad, instituţiilor şi autoritãţilor statului şi a altor consilieri juridici şi avocaţi cu care intrã în contact cu prilejul îndeplinirii actelor specifice profesiei.
ART. 91
Conflictele de orice naturã dintre consilierii juridici sau dintre consilierul juridic şi avocaţi, magistraţi ori alte autoritãţi publice se aduc de îndatã la cunoştinţã, în scris, decanului colegiului, de cãtre consilierul juridic în cauzã, care va decide asupra mãsurilor ce trebuie luate.
ART. 92
Prezentul statut a fost adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România din data de 6 martie 2004, prin reprezentanţii legali, şi intrã în vigoare la data adoptãrii, urmând a fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXA 1
Model

SIGLA
Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania

NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a siglei Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 684 din 29.07.2004, la pagina 12, a se vedea imaginea asociata.


ANEXA 2


┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ UNIUNEA COLEGIILOR │ │
│ CONSILIERILOR JURIDICI DIN │ │
│ ROMÂNIA │ │
│ │ │
│ │ │
│ │ │
│ ┌────────────┐ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ │ sigla │ │ │
│ │ │ │ │
│ └────────────┘ │ │
│ │ │
│ │ │
│ COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │ │
│ BUCUREŞTI │ │
│ │ │
│ │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ │ │
│ │ UNIUNEA COLEGIILOR │
│ │ CONSILIERILOR JURIDICI │
│ │ DIN ROMÂNIA │
│ │ │
│ │ COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │
│ │ BUCUREŞTI │
│ │ │
│ │ │
│ LEGITIMAŢIA DE MEMBRU │ ┌───────────────┐ │
│Legitimaţia colegiului consilierului │ │ │ │
│membru al Colegiului Consilierilor │ │ │ │
│Jurididici Bucureşti reprezintã actul │ │ │ │
│prin care acesta se identifica in │ │ │ │
│caliatea pe care o are in exercitarea │ │ │ │
│atribuţiilor de serviciu si reprezintã │ │ │ │
│o modalitate de identificare a │ │ │ │
│acestuia alãturi de insigna de │ └───────────────┘ │
│consilier juridic. │ │
│ │ │
│Este obligatorie prezentarea │ │
│legitimaţiei la cererea persoanelor cu │ │
│care consilierul juridic intra in │ │
│contact ca urmare a indeplinirii │ │
│indatoririlor de seviciu. │ │
│ │ │
│Legitimaţia de membru al Colegiului │ Numele: ..................... │
│Consilierilor Juridici Bucureşti │ Prenumele: .................. │
│nu tineloc de act de identitate │ Numãr Tablou:|_|_|_|_|_|_|_|_|_| │
│ │ Data: înscrierii │
│Utilizarea legitimaţiei de membru │ pe tablou: |_|_|_|_|_|_|_| │
│in afara scopului pentru care acesta │ │
│a fost eliberata atrage dupã sine │ │
│sancţiuni disciplinare. │ │
│ │ │
│ │ Secretar General Decan │
│ │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘


┌───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────┐
│COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │ COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │
│ BUCUREŞTI │ BUCUREŞTI │
│ │ │
│ Consilier Juridic Stagiar │ VIZE SEMESTRIALE │
│ (Poate pune concluzii la instanţe │ │
│ de fond, organe de urmãrire penala │ ┌─────────┐ ┌─────────┐ │
│ si la celelate organe administrative │ │ │ │ │ │
│ cu atribuţii jurisdictionale) │ │ L.S. │ │ │ │
│ │ └─────────┘ └─────────┘ │
│ ┌─────────┐ │ Anul|_|_|_|_| Anul|_|_|_|_| │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ Semestrul 1 Semestrul 2 │
│ └─────────┘ │ │
│ │ │
│ Consilier Juridic Definitiv │ ┌─────────┐ ┌─────────┐ │
│(Poate pune concluzii la instanţe │ │ │ │ │ │
│judecãtoreşti de toate gradele, │ │ L.S. │ │ │ │
│la organe de urmãrire penala, precum │ └─────────┘ └─────────┘ │
│si la toate autoritãţile si organele │ Anul|_|_|_|_| Anul|_|_|_|_| │
│administrative cu atribuţii │ Semestrul 1 Semestrul 2 │
│jurisdictionale) │ │
│ ┌─────────┐ │ │
│ │ │ │ │
│ │ │ │ │
│ └─────────┘ │ │
│ │ │
│ │ │
├───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────┤
│ │ │
│COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │ COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI │
│ BUCUREŞTI │ BUCUREŞTI │
│ │ │
│ VIZE SEMESTRIALE │ Jurãmântul Consilierului Juridic │
│ │ │
│ │ IN NUMELE LEGII,ONOAREI SI ADEVĂRULUI│
│ │ │
│ │ JUR │
│ │ │
│ ┌─────────┐ ┌─────────┐ │ ● sa respect Constituţia si │
│ │ │ │ │ │ legile tarii, │
│ │ L.S. │ │ │ │ ● sa-mi exercit profesia │
│ └─────────┘ └─────────┘ │ independent cu demnitate si │
│ Anul|_|_|_|_| Anul|_|_|_|_| │ probitate si sa pãstrez │
│ │ secretul profesional │
│ Semestrul 1 Semestrul 2 │ │
│ │ Asa sa-mi ajute Dumnezeu! │
│ │ │
│ ┌─────────┐ ┌─────────┐ │ .............. │
│ │ │ │ │ │ │
│ │ L.S. │ │ │ │ │
│ └─────────┘ └─────────┘ │ │
│ Anul|_|_|_|_| Anul|_|_|_|_| │ │
│ │ │
│ Semestrul 1 Semestrul 2 │ │
└───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────┘





ANEXA 3

COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
_______________________________


ÎMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICĂ

Dl. (D-na) consilier juridic___________înregistrat pe tabloul Colegiului Consilierilor Juridici _________ sub nr. _____/____ este împuternicit(ã) de cãtre (autoritatea, institutia, persoana juridica)___________ în baza <>art. 4 din Legea nr. 514/2003 sã o reprezinte în faţa în dosarul nr.________/_______, sã formuleze si sã susţinã apãrãrile necesare şi sã punã concluzii orale sau scrise în aceastã cauzã.

Beneficiar
............

Consilier juridic
..................


COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
______________________________
S.C.
______________________________

ÎMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICĂ

S.C. _________prin Dl. (D-na) consilier juridic ___________ înregistrat pe tabloul Colegiului Consilierilor Juridici ____sub nr. ____/___se împuterniceşte de cãtre __________ în baza contractului de prestãri servicii juridice nr._____ din____________ sã îl (o) reprezinte în faţa ________________ în dosarul nr. ________/_______, sã formuleze si sã susţinã apãrãrile necesare şi sã punã concluzii orale si scrise în aceastã cauzã.

Beneficiar

S.C. _________________________

COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
_______________________________
S.C.
_______________________________

ÎMPUTERNICIRE
DE
REPREZENTARE JURIDICĂ
(Substituire)

S.C. ____________ înregistratã pe tabloul special al Colegiilor Consilierilor Juridici ___________ sub nr. _____/______ prin DI. (D-na) consilier juridic ______________ înregistrat pe tabloul Colegiului Consilierilor Juridici ________ sub nr. ____/__ ____ substituie S.C.___________ împuternicitã de cãtre _________ în baza contractului de prestãri servicii juridice nr._____din__________sã îl (o) reprezinte în faţa________ în dosarul nr. _____/_______, sã formuleze, sã susţinã apãrãrile necesare şi s ã punã concluzii orale în aceastãcauzã.

S.C.________________________
(titularã)
S.C.___________________________
(substituitã)


ANEXA 4

ŞTAMPILA COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI



┌──────────────┐
│ Stampila │
│ │
└──────────────┘

NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a ŞTAMPILEI COLEGIILOR CONSILIERILOR JURIDICI, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 684 din 29.07.2004, la pagina 15, a se vedea imaginea asociata.




ANEXA 5

PARAFA CONSILIERULUI JURIDIC


UNIUNEA COLEGIILOR CONSILIERILOR
JURIDICI DIN ROMÂNIA


COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
_______________________________

Consilier juridic ........................
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 4 din Legea nr. 514/2003 şi art. 10 din Statutul profesiei de consilier juridic atest data, identitatea pãrţilor şi conţinutul prezentului act.

Nr. .......... Data ............. Semnãtura ....................

NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a PARAFA CONSILIERULUI JURIDIC, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 684 din 29.07.2004, la pagina 15, a se vedea imaginea asociata.


ANEXA 6




ŞTAMPILA PERSONALIZATA A CONSILIERULUI JURIDIC

NUME
PRENUME

CONSILIER JURIDIC
40D-XXXX

COLEGIUL CONSILIERILOR JURIDICI
BUCUREŞTI

NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a ŞTAMPILEI PERSONALIZATA A CONSILIERULUI JURIDIC, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 684 din 29.07.2004, la pagina 15, a se vedea imaginea asociata.



ANEXA 7

INSIGNA CONSILIERULUI JURIDIC
NOTA CTCE Piatra Neamt
Reprezentarea grafica a INSIGNEI CONSILIERULUI JURIDIC, se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 684 din 29.07.2004, la pagina 16, a se vedea imaginea asociata.


_____________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016