Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUT din 21 martie 2001     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUT din 21 martie 2001

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 154 din 29 martie 2001
În temeiul dispoziţiilor <>Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate adopta urmãtorul statut:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate este instituţie publica autonomã de interes naţional, cu personalitate juridicã, fãrã scop lucrativ, având ca principal obiect de activitate asigurarea functionarii unitare şi coordonate a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România.
(2) Casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor sunt instituţii publice autonome de interes local, cu personalitate juridicã, fãrã scop lucrativ, care administreazã şi gestioneazã în mod autonom fondul de asigurãri sociale de sãnãtate propriu, cu respectarea normelor elaborate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri de sãnãtate la nivel local.
(3) Casele de asigurãri de sãnãtate prevãzute la alin. (2) se organizeazã şi funcţioneazã potrivit statutelor proprii, normelor elaborate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi prezentului statut.
(4) Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor se organizeazã şi funcţioneazã pe baza prevederilor <>Legii asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, a actelor normative proprii de înfiinţare şi a statutelor aprobate.
ART. 2
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate stabileşte şi conduce politica şi strategia generalã în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate din România prin sistemul caselor de asigurãri de sãnãtate.
ART. 3
Sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate este obligatoriu şi funcţioneazã descentralizat, autonom, pe baza principiului solidaritãţii şi al subsidiaritãţii în colectarea şi utilizarea fondurilor, în conformitate cu normele stabilite de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 4
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate are sediul în municipiul Bucureşti, Calea Calarasilor nr. 248, sectorul 3, are sigla proprie, conform anexei nr. 1 la prezentul statut, şi funcţioneazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale prezentului statut, precum şi cu alte dispoziţii legale aplicabile sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.

CAP. 2
Atribuţiile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate
ART. 5
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate are urmãtoarele atribuţii:
1. administreazã, împreunã cu casele de asigurãri de sãnãtate, Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate;
2. avizeazã proiectele de acte normative care au incidenta asupra constituirii şi utilizãrii fondurilor asigurãrilor sociale de sãnãtate;
3. controleazã respectarea dreptului asiguraţilor la servicii medicale, medicamente şi materiale sanitare în mod nediscriminatoriu, în condiţiile legii;
4. stabileşte strategia generalã a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, de colectare, administrare, utilizare şi control al fondurilor asigurãrilor sociale de sãnãtate;
5. stabileşte, în colaborare cu Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, Colegiul Medicilor din România, reprezentanţi ai spitalelor şi clinicilor universitare, ai unitãţilor de cercetare, ai organizaţiilor neguvernamentale, ai sindicatelor şi patronatelor, precum şi cu reprezentanţi ai populaţiei, obiectivele programelor de sãnãtate publica;
6. supravegheazã şi controleazã funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
7. monitorizeazã şi controleazã modalitatea de eliberare a medicamentelor conform prevederilor <>art. 48 din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
8. constituie comisii de experţi care elaboreazã proiecte de norme metodologice pentru acordarea serviciilor medicale, ce vor fi aprobate de Comisia mixtã a Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi a Colegiului Medicilor din România;
9. elaboreazã criterii de acreditare a furnizorilor de servicii medicale;
10. elaboreazã şi modifica, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, Contractul-cadru privind condiţiile acordãrii asistenţei medicale în cadrul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate, pana la data de 30 noiembrie a anului în curs pentru anul viitor, cu avizul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi al ministerelor cu reţele sanitare proprii, care se aproba prin hotãrâre a Guvernului, în condiţiile legii;
11. elaboreazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, criteriile privind calitatea asistenţei medicale din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
12. elaboreazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, Regulamentul de funcţionare a comisiilor de acreditare a medicilor din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
13. participa la acreditarea medicilor şi a personalului sanitar care pot fi admişi sa lucreze în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate;
14. organizeazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, controlul activitãţii medicale furnizate asiguraţilor, conform criteriilor prevãzute la <>art. 31 şi 32 din Legea nr. 145/1997 ;
15. elaboreazã anual, împreunã cu Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei, lista cuprinzând denumirile comune internaţionale (DCI) ale medicamentelor din Nomenclatorul medicamentelor şi produselor biologice de uz uman, de care beneficiazã asiguraţii, pe baza de prescripţie medicalã, în tratament ambulatoriu, cu sau fãrã contribuţie personalã;
16. elaboreazã anual, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, liste nominale cuprinzând materialele sanitare, protezele şi ortezele;
17. acrediteazã persoanele fizice sau juridice care pot furniza materialele prevãzute la pct. 16, stabileşte cadrul general privind modul de furnizare şi condiţiile de plata pentru aceste materiale, care urmeazã sa fie prevãzute în contractele directe încheiate între casele de asigurãri de sãnãtate şi furnizori;
18. desemneazã reprezentanţi în comisia centrala, care aproba procurarea aparaturii de mare performanta, alãturi de reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România şi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei;
19. elaboreazã reglementãrile privind plãţile suplimentare ale asiguraţilor pentru unele medicamente şi servicii medicale suplimentare;
20. organizeazã un sistem de asigurare pentru rãspundere civilã a furnizorilor de servicii medicale;
21. organizeazã, împreunã cu Colegiul Medicilor din România, Comisia centrala de arbitraj şi avizeazã regulamentul de organizare şi funcţionare a acesteia;
22. elaboreazã proiectul de statut-cadru pentru casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
23. aproba statutele caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, regulamentele de organizare şi funcţionare, organigrama şi statele de funcţii ale acestora;
24. elaboreazã normele de organizare de personal;
25. definitiveaza proiectele de bugete de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi pe cele ale Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, la propunerea acestora;
26. aproba anual bugetele de venituri şi cheltuieli corespunzãtoare unui plan de activitãţi şi listele de investiţii ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la propunerea acestora;
27. administreazã bunurile mobile şi imobile, dobândite, în condiţiile legii, din activitãţi proprii, subvenţii, donaţii sau din alte surse;
28. stabileşte anual, în limitele legii, cota de contribuţie a caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi a Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor la constituirea fondului de redistribuire pentru susţinerea bugetelor caselor de asigurãri de sãnãtate cu dezechilibre financiare şi elaboreazã anual criteriile pe baza cãrora se calculeazã sumele aferente fondului de redistribuire;
29. stabileşte destinaţia de utilizare a fondului de rezerva propriu;
30. elaboreazã metodologia privind tipãrirea, distribuirea şi evidenta carnetelor de asigurat;
31. asigura evidenta statistica necesarã în activitatea specifica sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate şi colaboreazã cu instituţii cu atribuţii în domeniul statisticii;
32. efectueazã prin intermediul caselor de asigurãri de sãnãtate, direct sau prin intermediari specializaţi, sondaje în vederea evaluãrii gradului de satisfacere a asiguraţilor şi de evaluare a interesului manifestat de aceştia fata de calitatea serviciilor medicale şi asigura controlul mãsurilor stabilite în gestionarea fondurilor pentru realizarea functionarii sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate într-un mod coerent şi unitar.
ART. 6
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi casele de asigurãri de sãnãtate vor funcţiona având la baza un sistem de informatizare integrat.
ART. 7
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate elaboreazã norme privind modul de încasare a contribuţiilor la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 8
(1) În cazul neachitarii la termen, potrivit legii, a contribuţiilor datorate Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, prin casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor procedeazã la aplicarea mãsurilor de executare silitã pentru încasarea sumelor cuvenite bugetului asigurãrilor sociale de sãnãtate şi a majorãrilor de întârziere, potrivit procedurii instituite prin <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobatã prin <>Legea nr. 108/1996 , cu modificãrile ulterioare, ale carei dispoziţii se aplica în mod corespunzãtor.
(2) Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate elaboreazã norme metodologice privind activitatea de executare silitã pentru recuperarea creanţelor la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, privind acordarea de înlesniri, amânãri şi eşalonãri la plata contribuţiilor, precum şi norme tehnice privind constituirea şi utilizarea fondului pentru acordarea de stimulente.

CAP. 3
Organele de conducere ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate

SECŢIUNEA 1
Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate - atribuţii, funcţionare
ART. 9
(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin potrivit legii şi prezentului statut Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate adopta hotãrâri.
(2) Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate are urmãtoarele atribuţii:
a) aproba statutul şi strategia Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, la propunerea preşedintelui acesteia;
b) aproba planul de activitate şi proiectul bugetului Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate;
c) aproba rapoarte de gestiune lunare, trimestriale şi anuale, prezentate de preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
d) aproba proiectul contractului-cadru;
e) aproba mãsuri privind administrarea patrimoniului, potrivit legii;
f) stabileşte destinaţia de utilizare a fondului de rezerva propriu rãmas neutilizat la finele fiecãrui an;
g) aproba normativele pentru funcţionarea caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, a Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi a Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor;
h) aproba planul anual de activitate al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate înaintat, dupã aprobarea proiectului de buget;
i) aproba statutele caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, regulamentele de organizare şi funcţionare şi organigramele acestora.
ART. 10
Membrii Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi cei ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa fie cetãţeni romani;
b) sa aibã capacitate de exerciţiu deplina;
c) sa nu aibã cazier judiciar;
d) sa aibã varsta de cel puţin 25 de ani;
e) sa nu se afle în una dintre situaţiile de incompatibilitate prevãzute de lege şi de prezentul statut;
f) sa nu fi fost colaborator al securitãţii ca poliţie politica, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 .
ART. 11
Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate este constituit din 17 membri, dupã cum urmeazã:
a) 5 reprezentanţi ai statului, dintre care 2 sunt numiţi de Preşedintele României şi 3 de primul-ministru, la propunerea ministrului sãnãtãţii şi familiei, a ministrului muncii şi solidaritãţii sociale şi a ministrului finanţelor publice;
b) 5 membri numiţi prin consens de asociaţiile patronale reprezentative la nivel naţional;
c) 5 membri numiţi prin consens de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional;
d) 2 membri numiţi de primul-ministru cu consultarea Consiliului Naţional al Persoanelor Varstnice.
ART. 12
Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate este legal constituit şi funcţioneazã începând cu data la care sunt numiţi cel puţin 11 membri, cu condiţia ca la şedinţa sa fie prezenţi cel puţin 3 dintre membrii desemnaţi de puterea executivã, 3 dintre membrii desemnaţi de sindicatele reprezentative şi 3 dintre membrii desemnaţi de asociaţiile patronale reprezentative.
ART. 13
Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate se întruneşte ori de câte ori este necesar, dar cel puţin o data pe luna, şi ia hotãrâri valabile în prezenta a cel puţin 11 membri şi cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor prezenţi.
ART. 14
Convocarea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate se face de cãtre preşedintele acesteia. Convocarea consiliului de administraţie va fi facuta şi la solicitarea a cel puţin unei treimi din numãrul membrilor acestuia.
ART. 15
(1) Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate îşi alege 2 vicepreşedinţi în condiţiile legii.
(2) Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate mandateazã pe unul dintre cei 2 vicepreşedinţi sa îl înlocuiascã pe preşedinte în caz de forta majorã.
ART. 16
Membrii Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, cu excepţia preşedintelui şi a vicepreşedinţilor, nu sunt salariaţi ai acesteia şi primesc o indemnizaţie lunarã de pana la 20% din salariul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, în condiţiile prezentei efective la şedinţele consiliului de administraţie.

SECŢIUNEA a 2-a
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate - atribuţii
ART. 17
(1) Preşedintele Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate îndeplineşte şi funcţia de preşedinte al acesteia.
(2) Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate este ordonator principal de credite.
ART. 18
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate are urmãtoarele atribuţii:
a) organizeazã şi conduce structurile executive ale acesteia;
b) asigura coerenta şi eficienta gestiunii financiare a fondurilor asigurãrilor sociale de sãnãtate;
c) elaboreazã normele, regulamentele şi procedurile administrative specifice îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la lit. a) şi b) şi elaboreazã normele specifice de personal;
d) organizeazã şi coordoneazã activitãţi de control pe ansamblul sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
e) aplica sancţiuni disciplinare şi administrative pentru nerespectarea normelor şi regulamentelor prevãzute la lit. c);
f) rãspunde de aducerea la îndeplinire a hotãrârilor Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
g) aproba, la propunerea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, criteriile de stabilire a cuantumului indemnizaţiilor membrilor consiliilor de administraţie ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi modalitatea de plata a acestora, în condiţiile legii;
h) emite ordine în exercitarea mandatului sau, precum şi pentru punerea în aplicare a hotãrârilor consiliului de administraţie;
i) supravegheazã şi controleazã funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
j) reprezintã Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate în relaţiile cu terţii;
k) convoacã Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi conduce şedinţele acestuia;
l) aproba înfiinţarea de oficii teritoriale la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, la propunerea acestora, în condiţiile legii;
m) aproba contractarea de consultanţa de specialitate în condiţiile şi situaţiile prevãzute de actele normative în vigoare;
n) definitiveaza proiectele de bugete de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, al Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi al Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, la propunerea acestora, şi elaboreazã proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli centralizat al Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, pe care, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, îl înainteazã spre aprobare Parlamentului;
o) promoveazã imaginea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
p) stabileşte anual criterii de utilizare a fondului de redistribuire şi administreazã acest fond;
r) organizeazã concurs pentru ocuparea postului de director general al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, conform prevederilor legale, stabilind criteriile şi standardele de performanta pentru ocuparea acestui post;
s) numeşte cu delegaţie directorul general al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate pana la ocuparea postului prin concurs, conform legii;
s) desemneazã reprezentanţi în comisia centrala care aproba procurarea aparaturii de inalta performanta alãturi de reprezentanţi ai Colegiului Medicilor din România şi ai Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei;
t) aproba statele de funcţii ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate în urma definitivãrii bugetului Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate şi în baza organigramei aprobate de consiliul de administraţie;
t) numeşte directorii generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care asigura conducerea acestora ca ordonator secundar de credite, în urma concursului organizat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate în condiţiile legii şi stabileşte atribuţiile şi competentele acestora;
u) numeşte, cu delegaţie, directorii generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, pana la ocuparea postului prin concurs, în condiţiile <>art. 101 alin. (1) din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
v) organizeazã încasarea sumelor cuvenite Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, potrivit procedurilor instituite de <>Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 , cu modificãrile ulterioare;
z) alte atribuţii prevãzute de lege.
ART. 19
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate poate delega atribuţii de reprezentare oricãrui vicepreşedinte sau membru al Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 20
Mandatul preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate înceteazã prin demisie, prin revocare de cãtre primul-ministru sau prin deces.

CAP. 4
Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate - atribuţii
ART. 21
Vicepreşedinţii Consiliului de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate îndeplinesc şi funcţia de vicepreşedinte al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 22
Vicepreşedinţii Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate au urmãtoarele atribuţii:
a) urmãresc aducerea la îndeplinire a hotãrârilor consiliului de administraţie, încredinţatã de cãtre preşedinte;
b) preiau, în caz de forta majorã, atribuţiile preşedintelui, în condiţiile prevãzute de prezentul statut;
c) asigura comunicarea cu asociaţiile patronale, organizaţiile sindicale şi organizaţiile pensionarilor;
d) asigura îndeplinirea condiţiilor legale şi ale prezentului statut cu privire la constituirea şi la funcţionarea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
e) indruma şi controleazã nemijlocit activitatea consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sub aspectul legalitãţii activitãţii şi al respectãrii prevederilor prezentului statut şi îl informeazã pe preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate asupra celor constatate;
f) alte atribuţii date în competenta prin lege şi prin prezentul statut.
ART. 23
Mandatele vicepreşedinţilor înceteazã prin demisie, prin deces sau prin revocare de cãtre consiliul de administraţie, cu votul a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor acestuia, sau prin revocarea ca membru al consiliului de administraţie de cãtre cei care i-au desemnat.

CAP. 5
Consiliile de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti - atribuţii, funcţionare
ART. 24
Consiliile de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, au urmãtoarele atribuţii principale:
a) aproba proiectul statutului propriu;
b) aproba proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli anuale aferente fondului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
c) aproba rapoartele de gestiune lunare, trimestriale şi anuale, prezentate de directorul general;
d) aproba politica de contractare propusã de directorul general, cu respectarea contractului-cadru;
e) aproba programele de acţiuni de imbunatatire a disciplinei financiare, inclusiv mãsurile de executare silitã, potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) alte atribuţii date în competenta prin lege sau prin prezentul statut.
ART. 25
Membrii consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, sunt obligaţi sa participe la adoptarea hotãrârilor care sa asigure funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local.

CAP. 6
Directorul general al caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti - atribuţii
ART. 26
(1) Directorul general conduce activitatea caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi este numit de preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate în urma concursului organizat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate pentru ocuparea acestui post în condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Directorul general este ordonator secundar de credite.
ART. 27
Directorul general are urmãtoarele atribuţii:
a) aplica normele de gestiune, regulamentele de organizare şi funcţionare şi procedurile administrative unitare;
b) elaboreazã formele adaptate pentru norme interne de organizare şi funcţionare;
c) organizeazã şi coordoneazã activitatea de control al execuţiei contractelor de furnizare de servicii medicale;
d) organizeazã şi coordoneazã activitatea de control al colectãrii fondului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
e) propune programe de acţiuni de imbunatatire a disciplinei financiare, precum şi executarea silitã potrivit <>art. 10 din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
f) administreazã bunurile mobile şi imobile dobândite de casa de asigurãri de sãnãtate în condiţiile legii;
g) încheie contracte de furnizare de servicii medicale;
h) urmãreşte realizarea serviciilor medicale pe baza criteriilor privind calitatea asistenţei medicale care se acorda asiguraţilor;
i) administreazã fondul asigurãrilor sociale de sãnãtate propriu, cu respectarea actelor normative în vigoare şi a normelor elaborate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, asigurând funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local;
j) elaboreazã şi înainteazã Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate rapoartele şi situaţiile prevãzute de normele legale în vigoare şi cele solicitate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
k) asigura elaborarea statutului propriu al casei de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, ale Statutului Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, pe baza statutului-cadru înaintat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
l) propune preşedintelui consiliului de administraţie al casei de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, convocarea consiliului de administraţie pentru adoptarea hotãrârilor în exercitarea atribuţiilor ce le revin potrivit statutului propriu;
m) poate face propuneri preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate pentru înfiinţarea de oficii teritoriale, potrivit legii;
n) urmãreşte activitatea de identificare pe plan local a bunurilor imobile care au aparţinut fostei Case Centrale de Asigurãri Sociale şi transmite Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate documentaţia în vederea revendicãrii acestora;
o) alte atribuţii date în competenta sa de actele normative în vigoare, de prezentul statut şi de statutul propriu al casei de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti.

CAP. 7
Relaţiile Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate cu casele de asigurãri de sãnãtate
ART. 28
(1) Sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate este un sistem naţional, unitar, coordonat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate în calitate de instituţie publica autonomã de interes naţional.
(2) Sistemul naţional al asigurãrilor sociale de sãnãtate este constituit din casele de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, care asigura funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate la nivel local, din Casa Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti, care asigura funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate în municipiile şi oraşele în care funcţioneazã formaţiuni medicale aparţinând ministerelor şi instituţiilor din domeniul apãrãrii, ordinii publice, siguranţei naţionale şi autoritãţii judecãtoreşti şi din Casa de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, care asigura funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate pentru personalul Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, instituţiilor publice din subordine, regiilor autonome, companiilor naţionale, societãţilor naţionale şi al societãţilor comerciale, care desfãşoarã activitãţi în domeniul transporturilor aeriene, navale, rutiere, feroviare şi cu metroul, pentru membrii de familie ai acestora, precum şi pentru pensionãrii care au lucrat în transporturi şi pentru membrii lor de familie, care folosesc reţeaua sanitarã proprie a Ministerului lucrãrilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
ART. 29
(1) În calitate de ordonator principal de credite preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate definitiveaza proiectele de bugete de venituri şi cheltuieli ale caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, al Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor, la propunerea conducãtorilor acestora, în calitate de ordonatori secundari de credite, în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 72/1996 privind finanţele publice, cu modificãrile ulterioare, şi cu cele ale normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Bugetul centralizat al fondurilor de asigurãri sociale de sãnãtate se aproba de Parlament, la propunerea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.

CAP. 8
Incompatibilitãţi
ART. 30
Preşedintele şi vicepreşedinţii Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, angajaţi ai acesteia, nu pot exercita pe durata mandatelor lor alte funcţii sau demnitati publice, cu excepţia funcţiilor didactice în învãţãmântul superior, şi nici funcţii în organele de conducere ale asociaţiilor patronale sau ale organizaţiilor sindicale ori în organizaţii ale pensionarilor.
ART. 31
Pot fi membri ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate, pe durata exercitãrii mandatelor lor, persoanele care întrunesc condiţiile prevãzute la art. 10 din prezentul statut.
ART. 32
Persoanele care deţin funcţii de conducere la furnizorul de servicii medicale care se afla în relatie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, la Colegiul Medicilor din România şi la Colegiul Farmacistilor din România nu pot fi membri ai consiliului de administraţie al casei de asigurãri de sãnãtate.
ART. 33
Persoanele care sunt asociaţi/acţionari ai furnizorilor de servicii medicale, precum şi titulari ai contractelor de furnizare de servicii medicale cu casa de asigurãri de sãnãtate nu pot fi angajaţi ai casei de asigurãri de sãnãtate respective.
ART. 34
Personalul de specialitate angajat în compartimentele de audit intern nu poate fi implicat în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pe care le auditeaza.
ART. 35
Persoanele care prin activitatea desfasurata au produs casei de asigurãri de sãnãtate prejudicii constatate şi dovedite potrivit actelor normative în vigoare nu pot fi membri ai consiliilor de administraţie ale caselor de asigurãri de sãnãtate sau angajaţi ai acestora.

CAP. 9
Felul, cantitatea şi calitatea unor servicii care nu sunt definite expres în lege
ART. 36
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va organiza un sistem de asigurãri pentru rãspundere civilã pentru furnizorii de servicii medicale care sunt în relaţii contractuale în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 37
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, prin casele de asigurãri de sãnãtate, va lua mãsuri pentru asigurarea standardelor de calitate ale serviciilor medicale contractate de acestea pentru asiguraţii proprii.
ART. 38
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va aloca fonduri distincte şi va organiza structuri adecvate, destinate pregãtirii şi perfecţionãrii personalului propriu şi al caselor de asigurãri de sãnãtate, în cadrul unui sistem de evaluare şi perfecţionare continua a acestora.
ART. 39
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va putea angaja consultanţa de expertiza, pe diverse domenii de specialitate, în funcţie de necesitaţi, pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute în prezentul statut.
ART. 40
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va iniţia, împreunã cu instituţii care au vocaţia legalã de a propune şi promova proiecte de acte normative, acele acte care sunt necesare pentru asigurarea continuãrii reformei sistemului sanitar, în mod deosebit a sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.

CAP. 10
Serviciul medical al casei de asigurãri de sãnãtate
ART. 41
(1) Serviciul medical al casei de asigurãri de sãnãtate se organizeazã potrivit legii.
(2) Consiliul de administraţie al casei de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, numeşte medicul şef în urma promovãrii concursului organizat de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate în condiţiile legii.

CAP. 11
Nivelul şi modul de încasare a contribuţiei la Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate
ART. 42
(1) Nivelul contribuţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate datorate de angajatori şi asiguraţi este cel stabilit de prevederile legale în vigoare.
(2) Modul de încasare a contribuţiilor de asigurãri sociale de sãnãtate este stabilit prin norme elaborate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, conform prevederilor legale.

CAP. 12
Drepturi salariale
ART. 43
Pentru munca prestatã în condiţiile stabilite prin contractul individual de munca personalul propriu al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate are dreptul la un salariu stabilit în raport cu complexitatea postului pentru care este încadrat şi cu calitãţile personale reflectate în modul de realizare a sarcinilor de serviciu stabilite.
ART. 44
Pentru îndeplinirea prevederilor <>art. 103 alin. (4) din Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate mandateazã anual o echipa de negociere a contractului colectiv de munca din reţeaua sistemului asigurãrilor sociale de sãnãtate.
ART. 45
(1) Salariile preşedintelui şi vicepreşedinţilor Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, precum şi salariul şi celelalte drepturi salariale ale directorului general al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate sunt cele prevãzute în <>Legea nr. 145/1997 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi se modifica în mod corespunzãtor ori de câte ori intervin reglementãri noi în sistemul de stabilire a indemnizaţiilor pentru funcţiile de ministru şi secretar de stat, respectiv în sistemul de stabilire a salariilor de baza aplicabil personalului din ministere.
(2) Salariile de baza la nivelul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate se stabilesc prin negociere şi sunt ierarhizate pe funcţii, conform anexei nr. 2.
(3) Salariile de baza pentru personalul de execuţie sunt diferenţiate pe funcţii, grade şi trepte profesionale, între limita minima şi limita maxima ale grilei de salarizare, conform anexei nr. 2. Angajarea pe funcţii de execuţie şi de conducere se va face pe baza performantei profesionale rezultate în urma concursului organizat pentru ocuparea posturilor vacante, intocmindu-se fişa de evaluare pe baza criteriilor de selecţie la angajare, conform anexei nr. 3.
ART. 46
(1) Angajarea şi promovarea în funcţii şi evaluarea personalului se stabilesc pe baza normelor de evaluare şi încadrare care se vor elabora în termen de 30 de zile de la publicarea prezentului statut în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Normele de evaluare şi încadrare se aproba de Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
ART. 47
Statul de funcţii al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi al Casei Asigurãrilor de Sãnãtate a Apãrãrii, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi Autoritãţii Judecãtoreşti şi al Casei de Asigurãri de Sãnãtate a Transporturilor se aproba anual de preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, în calitate de ordonator principal de credite.

CAP. 13
Cenzorii
ART. 48
(1) Gestiunea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate este controlatã de 3 cenzori şi de 3 cenzori supleanţi.
(2) Pentru îndeplinirea atribuţiilor lor cenzorii rãspund solidar.
ART. 49
(1) Durata mandatului cenzorilor este de 3 ani, ei putând fi realeşi pentru cel mult încã un mandat. Cenzorii îşi exercita personal mandatul.
(2) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie sa fie expert contabil sau contabil autorizat, în condiţiile legii.
ART. 50
Cenzorii sunt remuneraţi cu sume stabilite de consiliul de administraţie.
ART. 51
Atribuţiile cenzorilor sunt:
a) sa supravegheze şi sa controleze gestiunea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate;
b) sa verifice dacã darea de seama contabila şi contul de execuţie sunt legal întocmite, în concordanta cu normele metodologice în vigoare;
c) sa prezinte consiliului de administraţie raportul privind darea de seama contabila şi contul de execuţie.
ART. 52
Obligaţiile cenzorilor sunt:
a) sa facã lunar, inopinat, inspecţii şi controale ale casei şi sa verifice existenta titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate ori care au fost primite în gaj, cauţiune sau depozit;
b) sa participe la şedinţele consiliului de administraţie atunci când sunt invitaţi, putând face propuneri ori de câte ori considera ca este necesar.
ART. 53
Cenzorii delibereazã împreunã, iar în caz de divergenta vor întocmi rapoarte separate, pe care le vor prezenta consiliului de administraţie.
ART. 54
Pe toatã durata mandatului cenzorii sunt obligaţi sa pãstreze confidenţialitatea activitãţii Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, a documentelor şi a actelor acesteia.
ART. 55
Cenzorii sunt obligaţi sa ţinã un registru special al deliberãrilor.
ART. 56
Cenzorii îndeplinesc şi alte atribuţii prevãzute de lege.

CAP. 14
Auditul intern şi controlul financiar preventiv al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate
ART. 57
(1) Prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate se înfiinţeazã compartimente specializate la nivelul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, în conformitate cu prevederile legale în materie.
(2) Auditul intern se exercita asupra tuturor activitãţilor desfãşurate de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate şi de casele de asigurãri de sãnãtate, precum şi asupra utilizãrii de cãtre terţi, indiferent de natura juridicã a acestora, a sumelor gestionate de aceştia din fondurile asigurãrilor sociale de sãnãtate.

CAP. 15
Arbitrajul
ART. 58
Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate împreunã cu Colegiul Medicilor din România organizeazã Comisia Centrala de Arbitraj.
ART. 59
Sediul Comisiei Centrale de Arbitraj este în municipiul Bucureşti, Calea Calarasilor nr. 248, sectorul 3.
ART. 60
Comisia Centrala de Arbitraj este formatã din 2 arbitri delegaţi de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, respectiv de Colegiul Medicilor din România. Preşedintele Comisiei Centrale de Arbitraj va fi un arbitru acceptat de ambele pãrţi.
ART. 61
Arbitrii Comisiei Centrale de Arbitraj sunt acreditaţi şi înregistraţi de Ministerul Justiţiei, la solicitarea scrisã a conducerilor Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi Colegiului Medicilor din România.
ART. 62
Atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei Centrale de Arbitraj se stabilesc prin Regulamentul privind activitatea arbitrajului de pe lângã Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate, aprobat prin ordin al ministrului justiţiei.

CAP. 16
Modalitãţi de publicitate
ART. 63
(1) Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate este obligatã sa foloseascã, direct sau prin terţi acreditaţi, orice mijloc de informare în masa pentru reprezentarea, informarea şi susţinerea intereselor asiguraţilor.
(2) În vederea informãrii trimestriale a asiguraţilor Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate va edita şi va publica materiale pentru informarea asiguraţilor şi un raport anual de activitate.

CAP. 17
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 64
Prezentul statut este aprobat, în condiţiile legii, astãzi 5 martie 2001, de cãtre Consiliul de administraţie al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi va intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României, Partea I.

NOTA:
Anexele nr. 1, 2 şi 3 vor fi transmise caselor de asigurãri de sãnãtate judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi caselor de asigurãri de sãnãtate asimilate caselor judeţene.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016