Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   STATUT din 1996     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

STATUT din 1996

EMITENT: UNIUNEA NATIONALA A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMANIA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL NR. 155 din 22 iulie 1996
CAP 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România este organizaţia profesionalã a notarilor publici constituiţi în camere ale notarilor publici.
ART. 2
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din România, denumita în continuare Uniunea, are drept scop reprezentarea şi apãrarea intereselor profesionale ale membrilor sãi şi acţioneazã pentru a asigura prestigiul şi autoritatea funcţiei de notar public.
ART. 3
Uniunea are, potrivit legii, personalitate juridicã de la data constituirii ei şi a adoptãrii statutului de cãtre Congresul notarilor publici.
Uniune are sigiliu şi sigla proprii, conform anexelor nr. 1 şi 2.
Sediul este în Bucureşti.
ART. 4
În cadrul Uniunii, notarii publici din fiecare circumscripţie a unei Curţi de apel se constituie în camere ale notarilor publici, denumite în continuare Camere.

CAP. 2
Obiectul şi principiile de funcţionare a Uniunii
ART. 5
Uniunea conduce şi coordoneazã, în plan naţional, activitatea notarilor publici şi urmãreşte respectarea regulilor deontologice în activitatea acestora.
ART. 6
Uniunea asigura cadrul corespunzãtor pentru perfecţionarea nivelului profesional şi a calitãţii actelor întocmite de notarii publici, prin:
a) documentarea cu privire la lucrãrile moderne de doctrina din sfera dreptului şi a jurisprudenţei, cu aplicaţii în materie notarialã;
b) introducerea şi însuşirea tehnicilor noi în activitatea notarialã;
c) organizarea de reuniuni, schimburi de experienta între notarii publici şi alte forme de instruire, cu participarea unor personalitãţi şi reprezentanţi ai unor organizaţii din ţara şi din strãinãtate;
d) editarea unor publicaţii proprii privind activitatea notarialã şi participarea la alte publicaţii ştiinţifice de specialitate.
ART. 7
Uniunea propune întocmirea unor proiecte de acte normative în legatura cu activitatea notarialã şi participa la elaborarea acestora.
ART. 8
Uniunea funcţioneazã prin autofinanţare, realizatã din contribuţia membrilor sãi şi din alte surse, în condiţiile prezentului statut.
ART. 9
Uniunea şi Camerele nu pot fi angajate politic prin acţiunile membrilor lor.

CAP. 3
Calitatea de membru al Uniunii, drepturile şi obligaţiile acestuia
ART. 10
Sînt membri ai Uniunii toţi notarii publici care îşi desfãşoarã activitatea pe teritoriul României şi sînt înscrişi în Camere.
ART. 11
Membrii Uniunii au urmãtoarele drepturi:
a) de a alege şi de a fi aleşi în organele reprezentative ale Uniunii, în condiţiile prevãzute în prezentul statut;
b) sa se adreseze nemijlocit tuturor organelor Uniunii;
c) sa beneficieze de resursele şi disponibilitãţile Uniunii, precum şi de toate informaţiile deţinute de aceasta în vederea exercitãrii profesiei;
d) sa participe la manifestãrile organizate de Uniune;
e) sa poarte însemnele Uniunii;
f) sa beneficieze de un concediu de odihna anual de 30 de zile lucrãtoare, în condiţiile stabilite de Camera;
g) sa beneficieze de asigurãri sociale de stat în condiţiile legii.
ART. 12
Pentru merite deosebite în promovarea, organizarea şi ridicarea prestigiului instituţiei notarului public, Consiliul Uniunii poate acorda calitatea de membru de onoare.
Membrii de onoare au drepturile prevãzute la art. 11 lit. b, d) şi e).
ART. 13
Obligaţiile membrilor Uniunii sînt urmãtoarele:
a) sa respecte dispoziţiile <>Legii notarilor publici şi a activitãţii notarilor nr. 36/1995 , denumita în continuare lege, precum şi ale regulamentului de aplicare a acesteia, denumit în continuare regulament;
b) sa respecte dispoziţiile statului şi hotãrîrile organelor reprezentative ale Uniunii;
c) sa acţioneze pentru realizarea scopului Uniunii;
d) sa respecte normele şi principiile eticii şi ale deontologiei;
e) sa participe la adunãrile organelor reprezentative, la manifestãrile organizate de acestea, la activitãţile profesionale, precum şi la şedinţele organelor de conducere din care fac parte;
f) sa achite, cu regularitate, cotele de contribuţie stabilite pentru formarea bugetului Camerei şi al Uniunii;
g) sa pãstreze secretul profesional şi confidenţialitatea asupra dezbaterilor, opiniilor şi voturilor exprimate în organele de conducere;
h) sa nu foloseascã, în mod direct sau prin persoane interpuse, procedee de natura a leza sau a denigra demnitatea altui membru al Uniunii;
i) sa aibã un comportament demn în exercitarea profesiei.
Nerespectarea obligaţiilor prevãzute la art. 13 constituie abateri disciplinare care se sancţioneazã potrivit art. 41 din lege.

CAP. 4
Structura organizatoricã
Secţiunea I
Uniunea
ART. 14
Organele de conducere ale Uniunii sînt:
- Congresul notarilor publici;
- Consiliul Uniunii;
- Biroul executiv al Consiliului Uniunii;
- preşedintele;
- preşedintele executiv.
ART. 15
Congresul notarilor publici este constituit din toţi membrii Uniunii.
Congresul este legal constituit în prezenta majoritãţii membrilor Uniunii şi adopta hotãrîri cu votul majoritãţii celor prezenţi.
ART. 16
Congresul notarilor publici se întruneşte în sesiune ordinarã o data la 3 ani şi în sesiune extraordinarã la cererea Consiliului Uniunii, a Biroului executiv al Consiliului Uniunii şi în cazul demisiei preşedintelui sau la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor Uniunii.
Convocarea congresului notarilor publici se face de cãtre Biroul executiv al Consiliului Uniunii cu cel puţin o luna înainte de data stabilitã pentru ţinerea acestuia, iar în sesiune extraordinarã, cu cel puţin 10 zile înainte, prin înştiinţarea în scris a Camerelor, prin publicaţii în presa, cu menţionarea datei, a locului desfãşurãrii şi a ordinii de zi.
ART. 17
Atribuţiile Congresului notarilor publici sînt urmãtoarele:
a) adopta Statutul Uniunii şi completãrile sau modificãrile ce i se aduc;
b) aproba Statutul de organizare şi funcţionare a Casei de asigurãri pentru garantarea responsabilitãţii civile a notarilor publici, constituitã în condiţiile legii;
c) alege preşedintele, preşedintele executiv şi vicepreşedinţii dintre reprezentanţii desemnaţi de Camere;
d) adopta însemnele Uniunii;
e) stabileşte plafonul cotelor de contribuţie a notarilor publici la Uniune;
f) analizeazã şi aproba raportul de activitate al Consiliului Uniunii;
g) alege Comisia de cenzori a Uniunii;
h) analizeazã şi aproba raportul de activitate al Comisiei de cenzori;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenta sa prin lege, regulament sau statut.
ART. 18
Consiliul Uniunii este format din cîte un membru titular al fiecãrei Camere şi doi membrii supleanţi desemnaţi de Camera Bucureşti, dintre care se aleg preşedintele, preşedintele executiv şi cei doi vicepreşedinţi ai Uniunii.
Alegerea preşedintelui, a preşedintelui executiv şi a vicepreşedinţilor se face numai prin vot secret.
ART. 19
Candidaţii pentru calitatea de reprezentanţi ai Camerelor în Consiliul Uniunii trebuie sa aibã cel puţin 5 ani vechime în profesia de notar public şi sa aibã un prestigiu profesional şi moral nestirbit.
Candidatul Camerei ca reprezentant în Consiliul Uniunii poate fi preşedintele sau alt membru al acesteia.
Desemnarea candidaţilor propuşi se va face cu consimţãmîntul acestora.
ART. 20
În cazul în care un candidat al unei Camere nu întruneşte majoritatea voturilor pentru a fi ales reprezentant în Consiliul Uniunii, se vor prezenta de îndatã propuneri de alţi candidaţi.
Dacã nici unul dintre candidaţii propuşi de o Camera nu întruneşte majoritatea voturilor, va fi ales, ca reprezentant în Consiliul Uniunii, candidatul care a obţinut cele mai multe voturi.
ART. 21
Pentru funcţiile de preşedinte, preşedinte executiv şi vicepreşedinte se vor desemna cîte doi candidaţi dintre membrii Consiliului Uniunii.
În cazul în care nici unul dintre candidaţi nu întruneşte majoritatea, va fi declarat ales cel care a obţinut cele mai multe voturi.
ART. 22
Consiliul Uniunii se întruneşte trimestrial şi ori de cîte ori este convocat de cãtre preşedinte.
Consiliul Uniunii îşi desfãşoarã activitatea cu participarea a doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu votul majoritãţii membrilor prezenţi, cu excepţiile menţionate în prezentul statut.
ART. 23
Consiliul Uniunii conduce activitatea notarilor publici din intreaga ţara şi are urmãtoarele atribuţii principale:
a) propune numãrul notarilor publici şi al birourilor notariale în circumscripţia fiecãrei judecãtorii, precum şi, dupã caz, actualizarea anuala a acestuia, pe baza recomandãrilor primite de la Camere, în raport cu cerinţele locale rezultate din întinderea teritoriului, numãrul locuitorilor, volumul solicitãrilor şi în funcţie de planul de perspectiva stabilit;
b) propune ministrului justiţiei numirea, suspendarea, revocarea şi încetarea calitãţii de notar public, în condiţiile legii şi ale regulamentului;
c) elaboreazã norme privind condiţiile de încheiere a contractului individual de munca şi cu privire la formarea profesionalã a notarului stagiar şi stabileşte condiţiile de desfãşurare a examenelor de notari publici;
d) stabileşte onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii publici, precum şi, dupã caz, actualizarea acestora şi le propune spre aprobare ministrului justiţiei;
e) numeşte Comitetul de direcţie al Casei de asigurãri pentru garantarea responsabilitãţii civile a notarilor publici;
f) aproba cotele de contribuţie ale notarilor publici la Camere, precum şi ale Camerelor la Uniune, în limitele stabilite de Congresul notarilor publici;
g) aproba cuantumul sumei de participare a notarilor publici la Casa de asigurãri pentru garantarea responsabilitãţii civile a notarilor publici;
h) soluţioneazã contestaţiile impotriva hotãrîrilor consiliilor de disciplina;
i) reprezintã Uniunea în raporturile cu terţii pe plan intern şi internaţional, prin preşedintele sau sau prin alt membru al Consiliului Uniunii desemnat de preşedinte;
j) aproba bugetul Uniunii, al Casei de asigurãri pentru garantarea responsabilitãţii civile a notarilor publici, precum şi raportul anual al comisiei de cenzori;
k) stabileşte modelul sigiliului notarilor publici şi îl supune aprobãrii ministrului justiţiei, precum şi modelul unitar al firmelor birourilor notarilor şi ale Camerelor;
l) exercita controlul profesional-administrativ asupra Camerelor şi birourilor notarilor publici, precum şi asupra calitãţii actelor notariale, cel puţin o data la 2 ani;
m) stabileşte salariile şi indemnizaţiile de conducere ale preşedintelui, preşedintelui executiv şi vicepreşedinţilor, în funcţie de exercitarea sau de neexercitarea activitãţii de notar public de cãtre aceştia.
În cazul în care preşedintele, preşedintele executiv sau vicepreşedinţii, opteazã pentru a fi salarizaţi, aceştia devin incompatibili cu exercitarea profesiei de notar public, în condiţiile legii, pe perioada în care sînt salarizaţi.
Preşedintele, preşedintele executiv sau vicepreşedinţii, care îşi desfãşoarã activitatea şi în birouri proprii sau prin asociere, au dreptul la o indemnizaţie ce se va stabili de cãtre Consiliul Uniunii;
n) stabileşte structura organizatoricã şi numãrul personalului de specialitate şi administrativ, precum şi salariile acestora;
o) desemneazã pe trei dintre membrii sãi în componenta Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
p) repartizeazã sarcinile şi responsabilitãţile preşedintelui executiv, vicepreşedinţilor şi celorlalţi membri ai Biroului executiv al Consiliului Uniunii;
r) organizeazã şi coordoneazã activitatea de editare a Buletinului notarilor publici şi a altor publicaţii privind activitatea notarialã;
s) elaboreazã norme proprii de evidenta financiar-contabila, în condiţiile legii;
s,) avizeazã cererile notarilor publici de schimbare a sediilor birourilor lor în circumscripţia altei judecãtorii, pentru motive temeinice, în condiţiile legii şi ale regulamentului;
t) rezolva neînţelegerile dintre Camere, precum şi dintre Camere şi membrii acestora, în legatura cu exercitarea atribuţiilor profesionale stabilite de lege, de regulament şi de statut;
t,) aproba afilierea Uniunii la organizaţiile profesionale internaţionale ale notarilor publici şi cotele de contribuţie la acestea;
u) acorda calitatea de membru de onoare al Uniunii;
v) convoacã, în cazul prevãzut la art. 38, Adunarea generalã a Camerei;
x) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
În cazul atribuţiilor prevãzute la lit. a), d), e), f), g), i), m), n), t), t,), u) hotãrîrile se adopta cu majoritatea calificatã de doua treimi din numãrul membrilor prezenţi ai Consiliului Uniunii.
ART. 24
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se compune din preşedinte, preşedinte executiv, cei doi vicepreşedinţi şi trei membri desemnaţi de Consiliul Uniunii.
Biroul executiv al Consiliului Uniunii se întruneşte în şedinţa ordinarã o data pe luna şi în şedinţe extraordinare ori de cîte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, şi adopta decizii în mod valabil în prezenta majoritãţii membrilor sãi.
ART. 25
Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregãteşte proiectele de documente ce vor fi prezentate spre dezbatere şi aprobare Consiliului Uniunii;
c) elaboreazã proiectul raportului anual al activitãţii Uniunii;
d) elaboreazã proiectul de buget anual al Uniunii;
e) întocmeşte proiectul tarifului minimal de onorarii ale notarilor publici;
f) propune Consiliului Uniunii aprobarea cotelor de contribuţie ale notarilor publici la Camere şi contribuţia fiecãrei Camere la Uniune, în funcţie de venitul brut realizat de notarul public;
g) propune Consiliului Uniunii cuantumul sumei de participare a notarilor publici la Casa de asigurãri pentru garantarea responsabilitãţii civile a notarilor publici;
h) are evidenta notarilor publici şi a birourilor notariale şi centralizeazã datele statistice privind activitatea notarialã pe baza rapoartelor anuale ale Camerelor;
i) organizeazã concursul pentru ocuparea locurilor vacante de notari publici, în condiţiile legii şi ale regulamentului;
j) aduce la îndeplinire hotãrîrile Consiliului Uniunii şi exercita orice alte atribuţii stabilite de acesta.
ART. 26
Preşedintele Uniunii are urmãtoarele atribuţii principale:
a) reprezintã Uniunea în raporturile cu autoritãţile publice din România, cu organizaţiile guvernamentale şi neguvernamentale, cu cele profesionale şi cu alte persoane juridice, iar în plan extern, cu organizaţiile naţionale şi internaţionale ale notarilor publici şi oriunde va fi invitat oficial în calitate de preşedinte al Uniunii;
b) încheie convenţii civile şi contracte de munca în numele Uniunii, cu aprobarea Consiliului Uniunii;
c) angajeazã personalul de specialitate şi administrativ al Uniunii, în conformitate cu structura organizatoricã şi cu condiţiile stabilite de Consiliul Uniunii;
d) convoacã şi conduce şedinţele Consiliului Uniunii şi ale Biroului executiv al acestuia;
e) ordonanţeazã cheltuielile bugetare ale Uniunii. Preşedintele poate delega aceasta atribuţie unuia dintre vicepreşedinţi.
În absenta sa, preşedintele este înlocuit de preşedintele executiv sau de unul dintre vicepreşedinţi pe care îl desemneazã în acest scop.
Funcţia de preşedinte nu poate fi exercitatã decît cel multã doua mandate consecutive.
ART. 27
Încãlcarea dispoziţiilor legii, ale regulamentului şi ale statutului, îndeplinirea în mod necorespunzãtor sau neîndeplinirea atribuţiilor de cãtre preşedinte, preşedintele executiv, vicepreşedinţi şi ceilalţi membrii ai Consiliului Uniunii atrage revocarea lor din funcţie de cãtre Congresul notarilor publici.
În acest scop, Consiliul Uniunii, constituit în colegiu de disciplina, va face o cercetare prealabilã, cu ascultarea celui în cauza, şi, dacã considera necesar, cu majoritatea calificatã de doua treimi din numãrul membrilor Consiliului şi va convoca Congresul notarilor publici în şedinţa extraordinarã.

Secţiunea a II-a
Camera notarilor publici
ART. 28
Camerele notarilor publici sînt organizaţii profesionale de utilitate publica în care se constituie notarii publici din circumscripţia fiecãrei curţi de apel.
Exerciţiul funcţiei de notar public nu se poate îndeplini fãrã ca acesta sa fie membru al Camerei în care se afla circumscripţia biroului notarial.
Sediul fiecãrei Camere se stabileşte de adunarea generalã a membrilor acesteia.
Camera are personalitate juridicã, potrivit legii, şi sigiliu propriu, conform anexei nr. 3.
ART. 29
Organele de conducere ale Camerei sînt:
- Adunarea generalã a notarilor publici din circumscripţia Camerei;
- Colegiul director;
- preşedintele.
ART. 30
Adunarea generalã se întruneşte semestrial în şedinţa ordinarã şi, ori de cîte ori este nevoie, în şedinţa extraordinarã, la convocarea preşedintelui Colegiului director sau la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi, ori la solicitarea Consiliului Uniunii, în condiţiile prevãzute în prezentul statut.
Convocarea adunãrii generale ordinare se face cu cel puţin 15 zile înainte de data stabilitã pentru ţinerea acesteia, în şedinţa extraordinarã, cu cel puţin 7 zile înainte, prin înştiinţarea membrilor sãi, precum şi prin publicaţii în presa, cu menţionarea datei, a locului desfãşurãrii şi a ordinii de zi.
ART. 31
Adunarea generalã este legal constituitã în prezenta a doua treimi din numãrul membrilor sãi.
În cazul în care numãrul legal nu este întrunit, prezidiul adunãrii generale, de fata cu cei prezenţi, stabileşte o noua adunare generalã în termen de cel mult 7 zile.
Adunarea generalã convocatã în aceste condiţii este legal constituitã cu participarea majoritãţii membrilor sãi.
Adunarea generalã adopta hotãrîri cu votul majoritãţii celor prezenţi, cu excepţiile prevãzute în prezentul statut.
ART. 32
Adunarea generalã a Camerei are urmãtoarele atribuţii principale:
a) propune Consiliului Uniunii numãrul de notari publici şi numãrul birourilor notariale din circumscripţia fiecãrei judecãtorii din raza sa de activitate, precum şi actualizarea anuala a acestuia, potrivit criteriilor prevãzute la art. 23 lit. a) din prezentul statut şi la art. 26 lit. c) din lege;
b) stabileşte anual numãrul de notari stagiari din circumscripţia sa şi condiţiile de încheiere a contractului individual de munca şi asigura formarea profesionalã a acestora.
Pot fi angajaţi ca notari stagiari cei care nu au 5 ani vechime în munca juridicã, fãrã a depãşi virsta de 35 de ani;
c) alege pe preşedintele, vicepreşedintele şi membrii Colegiului director, compus din 3-5 membri, pe o durata de 3 ani şi stabileşte indemnizaţia preşedintelui Colegiului director, precum şi a cenzorilor;
d) alege şi revoca pe reprezentantul Camerei în Consiliul Uniunii;
e) alege Comisia de cenzori a Camerei;
f) aproba bugetul anual şi raportul Comisiei de cenzori;
g) propune cotele de contribuţie ale notarilor publici la Camera şi ale Camerei la Uniune;
h) desemneazã Consiliul de disciplina format din trei notari publici şi un supleant;
i) aproba propunerile Colegiului director cu privire la structura organizatoricã, numãrul personalului şi salarizarea acestuia;
j) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
Hotãrîrile cu privire la îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la lit. d), e) şi h) se adopta cu votul calificat a doua treimi din numãrul membrilor prezenţi.
ART. 33
Pentru alegerea preşedintelui şi a vicepreşedintelui modalitatea de vot va fi stabilitã de Adunarea generalã a Camerei.
Desemnarea candidaţilor pentru funcţiile prevãzute la alineatul precedent se va face dintre notarii publici cu o vechime de cel puţin 5 ani în profesia de notar, cu prestigiu moral şi profesional deosebit.
ART. 34
Colegiul director al Camerei lucreazã legal în prezenta majoritãţii membrilor sãi şi adopta hotãrîri cu votul a doua treimi din numãrul acestora.
ART. 35
Colegiul director al Camerei se întruneşte lunar sau în şedinţe extraordinare la convocarea preşedintelui.
ART. 36
Colegiul director al Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte cererile solicitanţilor pentru ocuparea posturilor de notari publici, împreunã cu documentaţia necesarã în acest scop şi le înainteazã Consiliului Uniunii cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilitã pentru concurs, dacã sînt îndeplinite cerinţele prevãzute de art. 16 şi, dupã caz, de art. 105 alin 1 din lege;
b) primeşte contestaţiile formulate impotriva rezultatelor concursului şi le înainteazã Consiliului Uniunii;
c) întocmeşte recomandãrile şi confirmãrile prevãzute de regulament privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute de regulament privind îndeplinirea condiţiilor prevãzute de lege pentru numirea notarului public şi înregistrarea biroului notarial, împreunã cu documentaţia necesarã în acest scop;
d) primeşte certificatul de înregistrare a biroului notarial, eliberat de primul-grefier al curţii de apel, şi îl comunica de îndatã Consiliului Uniunii şi compartimentului de specialitate notarialã din Ministerul Justiţiei;
e) avizeazã cererile de angajare a notarilor stagiari de cãtre notarul public şi verifica semestrial stadiul pregãtirii şi al formãrii profesionale a notarilor stagiari;
f) soluţioneazã sesizãrile impotriva notarilor publici şi comunica, dupã caz, Ministerului Justiţiei şi Consiliului Uniunii mãsurile luate;
g) deleagã, în cazurile prevãzute de lege şi de regulament, dupã caz, un notar public, din aceeaşi circumscripţie a judecãtoriei sau dintr-o alta circumscripţie, care sa asigure funcţionarea unui birou notarial, pentru îndeplinirea actelor care sînt de competenta teritorialã a acelui birou;
h) examineazã cererile notarilor publici de schimbare a sediilor lor dintr-o circumscripţie în alta a aceleiaşi Camere şi face recomandãri Consiliului
Uniunii, în vederea avizãrii lor în condiţiile art. 23 lit. s,) din prezentul statut;
i) reprezintã Camera în relaţiile cu terţii, prin preşedinte, iar în lipsa acestuia, prin vicepreşedinte;
j) difuzeazã Buletinul notarilor publici; aduce la cunostinta notarilor publici din circumscripţia sa mãsurile privind unificarea practicii notariale;
k) exercita acţiunea disciplinarã impotriva notarilor publici şi efectueazã o cerere prealabilã obligatorie, potrivit legii şi regulamentului;
l) în vederea exercitãrii controlului pentru care Colegiul director al Camerei este delegat de Consiliul Uniunii, va desemna pe notarii publici care vor inspecta birourile notariale de circumscripţie, cel puţin o data la 2 ani.
Controlul se referã la toate lucrãrile, gestiunea şi conduita notarului public şi va conţine îndrumãrile necesare pentru îndreptarea aspectelor negative constatate şi propuneri, dupã caz, pentru exercitarea acţiunii disciplinare de cãtre Colegiul director al Camerei.
Actul constatator al controlului efectuat se întocmeşte în patru exemplare. Cîte un exemplar al actului constatator se va inainta de cãtre Colegiul director al Camerei ministrului justiţiei, Consiliului Uniunii şi notarului public verificat, iar al patrulea exemplar se va pãstra în arhiva Colegiului director al Camerei;
m) desemneazã biroul notarial din circumscripţia fiecãrei judecãtorii, care va tine opisul de evidenta a procedurilor succesorale înregistrate în intreaga circumscripţie teritorialã, registrul de renunţãri la succesiune şi care primeşte sesizãrile secretarilor consiliilor locale pentru deschiderea procedurilor succesorale, cu excepţia municipiului Bucureşti şi a altor circumscripţii în care se va stabili ca aceste registre sa fie pãstrate la Camera.
Pentru municipiul Bucureşti şi pentru judeţe registrele se pãstreazã la Camera;
n) stabileşte modul de repartizare a cauzelor succesorale sesizate de secretarii consiliilor locale;
o) prezintã adunãrii generale rapoarte privind modul în care au fost realizate veniturile şi cheltuielile prevãzute în bugetul Camerei şi informeazã în acest sens birourile notariale;
p) asigura, prin personalul propriu de specialitate şi administrativ, efectuarea lucrãrilor de personal, a dosarelor de pensie, concedii şi alte drepturi de asistenta socialã privind pe notarii publici şi personalul angajat;
r) acorda sprijin material notarilor publici cu venituri reduse pentru a asigura continuarea activitãţii la biroul notarial, în limita fondurilor prevãzute în bugetul Camerei;
s) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
ART. 37
Preşedintele Colegiului director al Camerei are urmãtoarele atribuţii:
a) reprezintã Camera în raport cu terţii;
b) rezolva lucrãrile curente ale Colegiului director al Camerei;
c) angajeazã personalul de specialitate şi administrativ al Colegiului director al Camerei;
d) prezintã periodic adunãrii generale şi Colegiului director al Camerei rapoarte privind activitatea desfasurata şi propuneri pentru îmbunãtãţirea activitãţii;
e) convoacã şi conduce şedinţele adunãrii generale ale Colegiului director al Camerei;
f) ordonanţeazã cheltuielile bugetare ale Camerei.
Preşedintele poate delega aceasta atribuţie vicepreşedintelui;
g) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute de lege, de regulament şi de prezentul statut.
Funcţia de preşedinte nu poate fi exercitatã decît cel mult doua mandate.
ART. 38
Încãlcarea dispoziţiilor legii, ale regulamentului şi ale prezentului statut, îndeplinirea în mod necorespunzãtor sau neîndeplinirea atribuţiilor de cãtre membrii Colegiului director al Camerei atrag revocarea lor din funcţie de cãtre Adunarea generalã a Camerei.
În acest scop, Consiliul Uniunii, constituit în colegiu de disciplina, va face o cercetare prealabilã, cu audierea celui în cauza şi, dacã se considera necesar, cu majoritatea calificatã a doua treimi din numãrul membrilor Consiliului Uniunii, va convoca Adunarea generalã a Camerei în şedinţa extraordinarã.

CAP. 5
Patrimoniul Uniunii
ART. 39
Uniunea şi Camerele au patrimoniu şi buget proprii. Patrimoniul Uniunii şi, dupã caz, al Camerelor se compune din: bunuri imobile, bunuri mobile şi din taxe şi cote de contribuţie ale membrilor sãi.
ART. 40
Fondurile Uniunii sînt formate din contribuţii bãneşti, taxe, bunuri primite prin acte cu titlu gratuit şi din beneficiile rezultate din activitãţi economice conexe.
Fiecare notar public, dupã numirea sa în condiţiile legii, va plati o taxa stabilitã de Consiliul Uniunii, care se face venit la bugetul Uniunii.
ART. 41
Fondurile Camerelor sînt formate din contribuţii bãneşti, taxe, bunuri primite prin acte cu titlu gratuit şi din beneficiile rezultate din activitãţi economice conexe.
Pentru înscriere la concursul de ocupare a unui post de notar public, candidatul va plati o taxa stabilitã de Consiliul Uniunii, care se va face venit la bugetul Camerei în circumscripţia cãreia se afla postul vacant de notar public pentru care candidatul s-a înscris la concurs.
ART. 42
Cotele de contribuţie ale notarilor publici se stabilesc de cãtre Consiliul Uniunii, în raport cu veniturile lor brute, fãrã a putea depãşi 10% din acestea.
În primii 3 ani de la constituirea Uniunii procentul de mai sus nu poate fi mai mare de 5%. Cotele de contribuţie se plãtesc lunar, fãrã a depãşi prima decada a lunii urmãtoare, sub sancţiunea disciplinarã prevãzutã de lege.
Camerele vor transmite, în condiţiile arãtate la alin. 2, cotele de contribuţie cuvenite Uniunii.
ART. 43
Bunurile primite cu titlu gratuit de Camera sau de Uniune pot proveni din donaţii, legate şi subvenţii. Preşedintele Uniunii şi, dupã caz, preşedintele Camerei accepta donaţiile şi legatele fãcute Uniunii şi, dupã caz, Camerei.
ART. 44
Comisiile de cenzori ale Uniunii şi, dupã caz, ale Camerelor sînt compuse din trei membrii, dintre care doi notari publici şi un expert financiar-contabil.
ART. 45
Comisia de cenzori a Uniunii verifica modul de executare a bugetului Uniunii şi prezintã anual un raport Consiliului Uniunii.
ART. 46
Comisiile de cenzori ale Camerelor verifica modul de executare a bugetelor Camerelor şi prezintã anual un raport adunãrilor generale. Notarii publici au obligaţia sa punã la dispoziţia comisiei de cenzori toate evidentele şi datele necesare pentru efectuarea verificãrilor.

CAP. 6
Dispoziţii finale şi tranzitorii
ART. 47
Aprobarea statutului şi primele alegeri ale organelor de conducere ale Uniunii şi ale Camerelor se vor face de cãtre Congresul notarilor publici şi, dupã caz, de adunarea generalã, prezidate de cel mai în virsta dintre notarii publici prezenţi. Pregãtirea, verificarea şi validarea alegerilor se vor face de cãtre o comisie ad-hoc.
ART. 48
Consiliul Uniunii şi, dupã caz, Colegiul director al fiecãrei Camere vor elabora norme privind organizarea şi desfãşurarea Congresului notarilor publici şi respectiv, adunãrilor generale ale Camerelor, în caz de alegere sau de revocare a preşedinţilor, vicepreşedinţilor, membrilor Consiliului Uniunii sau ai Colegiului director al Camerelor ori a cenzorilor.
ART. 49
Arhiva Uniunii şi arhivele Camerelor se vor pãstra în condiţiile şi la termenele stabilite de dispoziţiile legale privind fondul arhivistic naţional.
ART. 50
Corelarea prevederilor prezentului statut cu actele normative ulterioare privind activitatea notarialã, precum şi modificãrile impuse de situaţii deosebite se vor face de cãtre Consiliul Uniunii dupã consultarea adunãrilor generale ale Camerelor, urmînd sa fie ratificate la primul congres al notarilor publici.
ART. 51
Dupã adoptare, Statutul Uniunii se va comunica ministrului justiţiei şi se va publica în Monitorul Oficial al României.

Adoptat de Congresul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România la 8-9 septembrie 1995 la Braşov şi completat la Congresul extraordinar al Uniunii la 23-24 martie 1996 la Bucureşti.

---------------------





Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016