Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SISTEMUL DE INDICATORI STATISTICI din 18 aprilie 2002  ai pietei muncii si metodologia de calcul al acestora    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SISTEMUL DE INDICATORI STATISTICI din 18 aprilie 2002 ai pietei muncii si metodologia de calcul al acestora

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE INSTITUTUL NATIONAL DE STATISTICA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 16 mai 2002
ART. 1
Pentru caracterizarea fenomenelor de pe piata fortei de munca se folosesc doua categorii de indicatori statistici: absoluti si relativi.
a) Indicatorii absoluti se refera la:
1. resursele de munca;
2. populatia activa;
3. populatia ocupata;
4. someri;
5. locurile de munca vacante;
6. indemnizatia de somaj;
7. populatia iesita din somaj prin ocupare, precum si prin parasirea pietei muncii.
b) Indicatorii relativi se refera la:
1. rata globala de activitate;
2. rata de activitate a populatiei de 15 ani si peste;
3. rata globala de ocupare;
4. rata de ocupare a populatiei de 15 ani si peste;
5. rata de ocupare a resurselor de munca;
6. rata somajului;
7. ponderea somerilor inregistrati in populatia stabila in varsta de 18-62 ani.
ART. 2
Indicatorii absoluti se definesc astfel:
1. Resursele de munca [R(m)] reprezinta categoria de populatie ce dispune de ansamblul capacitatilor fizice si intelectuale care ii permit sa desfasoare o munca utila in una dintre activitatile economiei nationale.
Resursele de munca se determina cu ajutorul formulei:
R(m) = P(vm) - [P(im) + P(iv)] + S(p),
in care:
R(m) = resurse de munca;
P(vm) = populatia in varsta de munca;
P(im) = persoane in varsta de munca, cu incapacitate permanenta de munca;
P(iv) = pensionari in varsta de munca, care nu lucreaza;
S(p) = populatia aflata in afara limitelor varstei de munca si care lucreaza.
Populatia in varsta de munca [P(vm)], conform legislatiei in vigoare, cuprinde barbatii si femeile de la 16 ani pana la varstele standard de pensionare.
Datele sunt calculate anual de catre Institutul National de Statistica prin balanta fortei de munca la nivel de tara, regiune de dezvoltare si judet.
2. Populatia activa se determina in doua variante: populatia activa totala si populatia activa civila.
a) Populatia activa totala [P(a)] cuprinde toate persoanele care furnizeaza forta de munca disponibila pentru productia de bunuri si servicii in perioada de referinta (saptamana care preceda interviul), incluzand populatia ocupata si somerii definiti conform criteriilor Biroului International al Muncii (someri in sens BIM).
Indicatorii mentionati sunt obtinuti din Ancheta asupra fortei de munca in gospodarii, efectuata de Institutul National de Statistica cu periodicitate trimestriala si anuala (ca medie aritmetica a trimestrelor), la nivel de tara si regiune de dezvoltare.
b) Populatia activa civila [P(ac)] cuprinde persoanele care au depasit o varsta de munca specificata (16 ani) si care constituie forta de munca disponibila pentru producerea de bunuri si servicii. Populatia activa civila caracterizeaza oferta potentiala de forta de munca si gradul de ocupare a populatiei, incluzand populatia ocupata civila si somerii inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca. Formula de calcul este:
P(ac) = P(oc) + S(ANOFM),
in care:
P(oc) = populatia ocupata civila;
S(ANOFM) = someri inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca.
Indicatorul se determina anual de catre Institutul National de Statistica prin balanta fortei de munca la nivel de tara, regiune de dezvoltare si judet.
3. Populatia ocupata se determina in doua variante: populatia ocupata totala si populatia ocupata civila.
a) Populatia ocupata totala include toate persoanele de 15 ani si peste care au avut un loc de munca si care au lucrat in perioada de referinta (saptamana care precede interviul) cel putin o ora in activitati neagricole sau minimum 15 ore, in cazul lucratorilor pe cont propriu si al lucratorilor familiali neremunerati din agricultura. Populatia ocupata totala include toate categoriile de persoane (salariati, patroni, lucratori pe cont propriu, lucratori familiali neremunerati, membri ai unor societati agricole sau ai unor cooperative) care au lucrat in activitati din sectorul formal (inclusiv din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informatii, organizatii politice si obstesti) si din sectorul informal, cu sau fara forme legale.
Indicatorul se obtine din Ancheta asupra fortei de munca in gospodarii, efectuata de Institutul National de Statistica cu periodicitate trimestriala si anuala (ca medie aritmetica a trimestrelor), la nivel de tara si regiune de dezvoltare.
b) Populatia ocupata civila include toate persoanele care, la sfarsitul anului, aveau un loc de munca legal in activitatile neagricole din sectorul formal sau in activitati din agricultura, cu statut de: salariati, patroni, lucratori pe cont propriu, lucratori familiali neremunerati, membri ai unor societati agricole sau ai unor cooperative. Nu se includ personalul din Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne, Serviciul Roman de Informatii (cadre militare sau persoane asimilate acestora, militari in termen), detinutii si salariatii organizatiilor politice sau obstesti.
Indicatorul este obtinut anual de catre Institutul National de Statistica prin balanta fortei de munca, la nivel de tara, regiune de dezvoltare si judet.
4. Somerii se determina in doua variante: somerii in sens BIM si somerii inregistrati.
a) Somerii in sens BIM [S(BIM)] sunt cei definiti conform criteriilor Biroului International al Muncii.
Numarul somerilor in sens BIM se determina trimestrial si anual de catre Institutul National de Statistica prin Ancheta asupra fortei de munca in gospodarii, la nivel de tara si regiune de dezvoltare.
b) Somerii inregistrati [S(ANOFM)] sunt persoanele care indeplinesc conditiile prezentate la <>art. 5 pct. IV din Legea nr. 76/2002 .
Numarul total al somerilor inregistrati este calculat, pentru fiecare luna calendaristica, in cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, la nivel de tara, judet si localitate.
5. Locurile de munca vacante sunt cele disponibile la sfarsitul fiecarei luni calendaristice, reprezentand stocul final al lunii. Acestea sunt raportate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca de catre agentii economici, conform prevederilor <>art. 10 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 si ale <>art. 3 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 , si centralizate lunar la nivelul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
Indicatorul se calculeaza dupa formula:
LM(1) = LM(0) + I(1) - E(1),
in care:
LM(1) = numarul locurilor de munca vacante la sfarsitul lunii de raportare;
LM(0) = numarul locurilor de munca vacante la sfarsitul lunii precedente;
I(1) = numarul locurilor de munca raportate ca disponibile in cursul lunii de raportare (intrari);
E(1) = numarul locurilor de munca iesite din evidenta in cursul lunii de raportare (iesiri).
6. Indemnizatia de somaj este, potrivit prevederilor <>Legii nr. 76/2002 , o suma fixa reprezentand 75% din salariul de baza minim brut pe tara.
In perioada in care <>Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, isi mai produce efecte se calculeaza si un nivel mediu al acestui indicator, denumit ajutorul mediu lunar, dupa urmatoarea formula:


S(tp)
A(m) = ───── x N(zl),
N(zb)
in care:


A(m) = ajutorul mediu lunar;
S(tp) = suma totala platita in luna de raportare;
N(zb) = numarul de zile-beneficiar platite in luna de raportare;
N(zl) = numarul de zile din luna calendaristica de raportare.
Ajutorul mediu lunar este urmarit distinct, pe categorii de indemnizare, ca:
a) ajutor mediu de somaj;
b) ajutor mediu de integrare;
c) alocatie medie de sprijin.
Indicatorul se calculeaza in cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca.
7. Populatia iesita din somaj prin ocupare, precum si prin parasirea pietei muncii reprezinta numarul total al persoanelor iesite din evidente in decursul fiecarei luni calendaristice prin: ocupare, pensionare, deces, plecare in strainatate, detentie, alte motive.
Indicatorul se calculeaza in cadrul Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pe baza datelor primite de la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti.
ART. 3
Indicatorii relativi se definesc si se calculeaza astfel:
1. Rata globala de activitate reprezinta proportia populatiei active totale [P(a)] in populatia totala a tarii [P(t)]:


P(a)
R(ga) = ──── x 100
P(t)


2. Rata de activitate a populatiei de 15 ani si peste reprezinta proportia populatiei active de 15 ani si peste [P(a15+)] in populatia totala in varsta de 15 ani si peste [P(t15+)]:


P(a15+)
R(a15+) = ────── x 100
P(t15+)


3. Rata globala de ocupare reprezinta proportia populatiei ocupate [P(o)] in populatia totala a tarii [P(t)]:



P(o)
R(go) = ──── x 100
P(t)


4. Rata de ocupare a populatiei de 15 ani si peste reprezinta proportia populatiei ocupate de 15 ani si peste [P(o15+)] in populatia totala in varsta de 15 ani si peste [P(t15+)]:


P(o15+)
R(o15+) = ─────── x 100
P(t15+)


5. Rata de ocupare a resurselor de munca reprezinta proportia populatiei ocupate civile [P(oc)] in resursele de munca [R(m)]:


P(oc)
R(rm) = ────── x 100
R(m)



Indicatorii statistici relativi de la pct. 1-5 se calculeaza de catre Institutul National de Statistica.
6. Rata somajului este calculata in doua variante: rata somajului in sens BIM si rata somajului inregistrat.
a) Rata somajului in sens BIM se calculeaza ca raport intre numarul somerilor definiti conform criteriilor Biroului International al Muncii [S(BIM)] si populatia activa totala [P(a)], astfel:


S(BIM)
R(BIM) = ────── x 100
P(a)



Acest indicator se calculeaza de catre Institutul National de Statistica.
b) Rata somajului inregistrat se determina ca raport intre numarul somerilor inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene si a municipiului Bucuresti (indemnizati si neindemnizati) si populatia activa civila. Datele referitoare la populatia activa civila la nivel de tara si judet sunt pastrate ca atare in calculul ratei somajului un an intreg, pana la definitivarea si transmiterea balantei fortei de munca din anul urmator. Se calculeaza astfel:


S(ANOFM)
R(ANOFM) = ──────── x 100
P(ac)


Rata somajului inregistrat se calculeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca.
7. Ponderea somerilor inregistrati in populatia stabila in varsta de 18-62 ani se determina prin raportarea numarului somerilor inregistrati la totalul populatiei stabile cu varsta cuprinsa intre 18-62 ani.
Se calculeaza la nivel de tara si localitate de catre Institutul National de Statistica, pe baza numarului de someri inregistrati, comunicat lunar de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, dupa formula:


S(ANOFM)
P[S(ANOFM)] = ───────── x 100
P(t18-62)


ART. 4
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca realizeaza, in functie de necesitati, analize, studii si cercetari statistice speciale privind situatia si evolutia somajului si a ocuparii la nivel national si teritorial, pe domenii de activitate. Sistemul de indicatori utilizati si metodologia de calcul se vor aproba o data cu tematica acestor cercetari, prin ordin al ministrului muncii si solidaritarii sociale, cu avizul Institutului National de Statistica.



───────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016