Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA din 3 martie 2008  de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA din 3 martie 2008 de ajutor de stat pentru dezvoltarea regionala prin sprijinirea investitiilor in turism din cadrul Programului operational regional 2007-2013

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII, LUCRARILOR PUBLICE SI LOCUINTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 207 din 18 martie 2008

CAP. I
Baza legalã

ART. 1
Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în turism, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Regulamentul Comisiei Europene nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutorul naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L302 din 1 noiembrie 2006, denumit în continuare Regulament.
ART. 2
Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu prevederile urmãtoarelor acte normative:
a) <>Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 681 din 29 iulie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) Recomandarea Comisiei Europene nr. 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) Decizia Comisiei Europene C(2007)3.470 din 12 iulie 2007 privind adoptarea Programului operaţional regional 2007-2013 (POR).
ART. 3
Prezenta schemã de ajutor de stat este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulament.

CAP. II
Necesitatea implementãrii schemei

ART. 4
(1) Având în vedere potenţialul diversificat al resurselor naturale ale României, valorificarea turisticã a acestora reprezintã o sursã importantã pentru dezvoltarea economicã a multor zone ale ţãrii.
(2) Îmbunãtãţirea infrastructurii şi a serviciilor turistice de cazare şi agrement constituie o prioritate a POR, întrucât pot conduce la crearea unor standarde adecvate practicãrii turismului şi pot avea un impact pozitiv asupra dezvoltãrii turismului în toate regiunile României şi implicit asupra creşterii numãrului locurilor de muncã în acest sector. Prin implementarea proiectelor de investiţii în infrastructura de turism se estimeazã cã vor fi create aproximativ 200 de locuri de muncã.
(3) Cele mai importante oportunitãţi pentru dezvoltarea turismului pe termen scurt sunt date de turismul de nişã (turismul ecvestru, speoturismul, turismul de aventurã, turismul memorialistoric, turismul de pelerinaj, turismul de afaceri etc.), bazat pe resursele naturale şi culturale, şi anume: staţiuni balneare, areale silvice, arii naturale protejate, zone care oferã posibilitatea practicãrii sporturilor de iarnã etc.
(4) În prezent, România dispune de spaţii de cazare care au însã un grad înaintat de uzurã, corelat cu un nivel scãzut al gradului de modernizare, situaţie întâlnitã îndeosebi în cazul structurilor de cazare de douã şi trei stele, construite în perioada 1975-1980. De aceea, ţinând cont şi de evoluţiile globale ale pieţei turistice, este absolut necesarã creşterea standardelor de calitate a spaţiilor de cazare de tipul hoteluri, moteluri şi campinguri, cabane şi hoteluri pentru tineret, structuri de cazare pe vapoare/pontoane.
ART. 5
Obiectivul schemei de ajutor de stat constã în realizarea unei dezvoltãri locale şi regionale durabile prin:
a) valorificarea resurselor naturale în scop turistic şi îmbunãtãţirea calitãţii serviciilor de cazare;
b) crearea/extinderea structurilor de agrement turistic, în vederea creşterii numãrului de turişti, a duratei sejurului şi diversificãrii serviciilor turistice.

CAP. III
Definiţii

ART. 6
În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
1. întreprinderea reprezintã orice entitate implicatã într-o activitate economicã, indiferent de forma juridicã a acesteia, inclusiv persoane fizice care desfãşoarã activitãţi economice în mod independent, asociaţii familiale, parteneriate sau asociaţii care desfãşoarã activitãţi economice, în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE nr. 361/2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124/2003, denumitã în continuare Recomandarea CE 361/2003.
2. categoria microîntreprinderi, întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) este formatã din întreprinderi care au sub 250 de angajaţi şi a cãror cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãror rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
3. microîntreprinderea este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 2 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
4. întreprinderea micã este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 10 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
5. întreprinderea mijlocie este definitã ca fiind o întreprindere care are sub 250 angajaţi şi a cãrei cifrã anualã de afaceri nu depãşeşte 50 milioane euro şi/sau al cãrei rezultat al bilanţului anual nu depãşeşte 43 milioane euro (echivalent în lei), în conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003;
6. unitãţi administrativ-teritoriale - consiliile locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, ca autoritãţi deliberative, primarii ca autoritãţi executive, consiliile judeţene şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti, ca autoritãţi ale administraţiei publice locale, pentru coordonarea activitãţii consiliilor comunale, orãşeneşti şi municipale, în vederea realizãrii serviciilor publice de interes judeţean - în conformitate cu prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã;
7. investiţia iniţialã este definitã ca fiind:
a) o investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente; sau
b) achiziţionarea unor active, în corelaţie directã cu un amplasament de producţie, în cazul în care amplasamentul respectiv este închis sau ar fi fost închis în condiţiile în care nu ar fi fost cumpãrat, iar activele au fost achiziţionate de cãtre un investitor independent.
Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere nu constituie investiţie iniţialã. Investiţia de înlocuire nu este consideratã investiţie iniţialã;
8. active corporale sunt terenuri, clãdiri şi instalaţii/ echipamente/utilaje;
9. active necorporale sunt activele care rezultã dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
10. costuri eligibile sunt costurile legate de investiţia iniţialã, respectiv costurile cu active corporale şi active necorporale;
11. începerea lucrãrilor înseamnã fie începerea lucrãrilor de construcţie, fie prima comandã fermã de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
12. intensitatea ajutorului reprezintã valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiei;
13. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilã a proiectului reprezintã diferenţa dintre totalul costurilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţãrii nerambursabile acordate;
14. asociaţiile de dezvoltare intercomunitarã sunt structuri de cooperare cu personalitate juridicã, de drept privat, înfiinţate, în condiţiile legii, de unitãţile administrativ-teritoriale pentru realizarea în comun a unor proiecte de dezvoltare de interes zonal sau regional ori furnizarea în comun a unor servicii publice, în conformitate cu prevederile <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã;
15. rata de actualizare este rata de referinţã stabilitã de cãtre Comisia Europeanã pentru România pe baza unor criterii obiective şi publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe internet;
16. regiunile de dezvoltare sunt entitãţi teritoriale specifice, fãrã statut administrativ şi fãrã personalitate juridicã, corespunzãtoare diviziunilor de nivel NUTS II în Nomenclatorul Unitãţilor Statistice Teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 29 iunie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
17. autoritatea responsabilã pentru implementarea acestei scheme este Ministerul Dezvoltãrii, lucrãrilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), prin intermediul Autoritãţii de management create la nivelul acestuia pentru gestionarea Programului operaţional regional (AMPOR);
18. Programul operaţional regional 2007-2013 (POR) reprezintã un document strategic de programare elaborat de Romania, în calitate de stat membru, şi aprobat de Comisia Europeanã, care implementeazã printr-un set de prioritãţi coerente strategia naţionalã de dezvoltare regionalã a Cadrului naţional strategic de referinţã.

CAP. IV
Domeniul de aplicare

ART. 7
Prezenta schemã de ajutor de stat se aplicã tuturor celor 8 regiuni de dezvoltare ale României.
ART. 8
Sub incidenţa acestei scheme de ajutor de stat intrã entitãţile care desfãşoarã activitate economicã în domeniul turismului, în conformitate cu prevederile <>Ordinului Institutului Naţional de Statisticã nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã CAEN, astfel:
- secţiunea I - Hoteluri şi restaurante, cu excepţia grupei 562 "Activitãţi de alimentaţie (catering) pentru evenimente şi alte servicii de alimentaţie";
- secţiunea R - Activitãţi de spectacole, culturale şi recreative, respectiv: clasa 9104 "Activitãţi ale grãdinilor zoologice, botanice şi ale rezervaţiilor naturale", precum şi grupele: 931 "Activitãţi sportive", 932 "Alte activitãţi recreative şi distractive".
ART. 9
Nu se acordã sprijin financiar în cadrul schemei urmãtoarelor obiective: reducerea permanentã sau periodicã a cheltuielilor de exploatare ale operatorilor economici; susţinerea activitãţilor de export cãtre ţãri terţe sau state membre, mai precis ajutoarele legate de cantitatea exportatã, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau destinate acoperirii altor cheltuieli curente legate de activitãţile de export; utilizarea cu precãdere a produselor naţionale în dauna produselor importate.

CAP. V
Beneficiarii ajutorului de stat

ART. 10
Beneficiarii acestei scheme de ajutor de stat sunt:
- unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) definite conform <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã;
- asociaţii de dezvoltare intercomunitarã constituite conform prevederilor <>Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 , republicatã;
- parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale);
- parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi ONG-uri;
- IMM-uri din domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe.
Pentru a beneficia de ajutor de stat, solicitanţii care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul turismului trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
a) Întreprinderile mici şi mijlocii din domeniul turismului trebuie sã fie înregistrate conform <>Legii nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau în baza <>Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei, ori în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.041/1990 privind înfiinţarea societãţilor comerciale pe acţiuni în turism, cu modificãrile ulterioare, şi sã îşi desfãşoare activitatea în România.
b) Indiferent de forma juridicã de organizare, sã nu se afle în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, închidere operaţionalã, dizolvare şi sã nu aibã activitãţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege.
c) Indiferent de forma juridicã de organizare, solicitanţii trebuie sã îndeplineascã condiţiile de eligibilitate stabilite prin art. 93 din Regulamentul Consiliului nr. 1.605/2002 privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene, respectiv:
- nu se aflã în stare de faliment sau nu fac obiectul unei proceduri de lichidare ori de administrare specialã, nu au încheiat concordate, nu şi-au suspendat activitatea economicã sau nu fac obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii ori nu se aflã în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi naturã prevãzute de legislaţia sau de reglementãrile naţionale;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita lor profesionalã;
- nu au comis în conduita lor profesionalã greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantã le poate justifica;
- şi-au îndeplinit obligaţiile de platã a contribuţiilor la fondul asigurãrilor sociale sau de achitare a impozitelor în conformitate cu prevederile legale ale ţãrii în care este stabilit sau ale ţãrii autoritãţii contractante sau ale ţãrii unde se executã contractul;
- nu au fost condamnaţi printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru fraudã, corupţie, participare la o organizaţie criminalã sau la orice alte activitãţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene;
- în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar, nu au fost gãsiţi vinovaţi de încãlcarea gravã a contractului datoritã nerespectãrii obligaţiilor contractuale.
d) Sã nu poatã fi considerat ca fiind "firmã în dificultate", în conformitate cu Liniile directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004.
e) Solicitantul trebuie sã facã dovada capacitãţii de finanţare; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitarã şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplicã şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.
f) Solicitantul trebuie sã dovedeascã calitatea de proprietar/administrator al clãdirii şi/sau al terenului ori are în concesiune clãdirea sau terenul care face obiectul proiectului, pe o perioadã de 5 ani de la încheierea operaţiunii sau de 3 ani în cazul IMM-urilor, în conformitate cu prevederile art. 57 paragraful 1 din Regulamentul Consiliului nr. 1.083/2006 care stabileşte reglementãrile generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune; în cazul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitarã şi al parteneriatelor, acest criteriu se aplicã şi membrilor asociaţiei, respectiv partenerilor.
g) Solicitantul trebuie sã aibã capacitatea de a implementa proiectul.
h) Solicitantul cu statut de IMM trebuie sã desfãşoare activitate în domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare.
i) Solicitantul cu statut de organizaţie neguvernamentalã, partener al unitãţii administrativ-teritoriale, trebuie sã desfãşoare activitãţi în domeniul turismului şi/sau activitãţi conexe, conform statutului, şi sã aibã o vechime în acest domeniu de activitate de cel puţin un an la data depunerii cererii de finanţare.
j) La data depunerii cererii de finanţare, solicitantul trebuie sã-şi fi îndeplinit obligaţiile de platã a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurãri sociale cãtre bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România.
k) Solicitantul trebuie sã îndeplineascã şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
ART. 11
Solicitanţii care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare de stat declarate ilegale şi incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanţare în cadrul schemei, cu excepţia cazului în care acestea au fost restituite în integralitate, împreunã cu dobânzile aferente.
ART. 12
Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
1. proiectul sã reprezinte investiţii iniţiale în sensul Regulamentului şi sã fie realizat pe teritoriul României;
2. proiectul sã fie localizat în mediul urban, în mediul rural (proiecte cu valoare mai mare de 1,5 milioane euro), precum şi în staţiuni turistice balneare, climatice şi balneoclimatice;
3. activitãţile propuse spre finanţare în cadrul proiectului nu au fost finanţate din fonduri publice sau, dupã caz, din surse private în ultimii 5 ani şi nu beneficiazã de fonduri publice din alte surse de finanţare ori, dupã caz, de fonduri private;
4. pentru activitãţi de modernizare/extindere a structurilor de cazare, valoarea totalã a proiectului trebuie sã se încadreze între 700.000 şi 17.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 200.000 şi 5.000.000 euro), iar pentru celelalte categorii de proiecte, valoarea totalã trebuie sã se încadreze între 700.000 şi 85.000.000 lei (echivalentul a aproximativ 200.000 şi 25.000.000 euro);
5. durata de implementare a proiectului nu depãşeşte 31 iulie 2012;
6. activitãţile de extindere/modernizare a structurilor de cazare şi a utilitãţilor conexe trebuie sã fie incluse în proiecte distincte de proiectele care includ alte tipuri de infrastructurã turisticã;
7. proiectul respectã legislaţia în domeniul egalitãţii de şanse, protecţiei mediului, eficienţei energetice, ajutorului de stat şi achiziţiilor publice;
8. investiţia iniţialã trebuie sã fie menţinutã pe o duratã de minimum 5 ani, cu excepţia beneficiarilor care se încadreazã în categoria IMM-urilor - minimum 3 ani, de la finalizarea proiectului de investiţie;
9. obiectivul propus pentru finanţare va fi inclus total sau parţial în circuitul public.

CAP. VI
Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat

ART. 13
În cadrul prezentei scheme, ajutorul de stat se acordã sub formã de finanţare nerambursabilã, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului şi este actualizat folosindu-se o ratã egalã cu rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã la momentul acordãrii ajutorului de stat.
Finanţarea proiectelor va fi diferenţiatã pe categorii de beneficiari, dupã cum urmeazã:
1. Unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale); asociaţii de dezvoltare intercomunitarã; parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale); parteneriate între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi organizaţii neguvernamentale:
a) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov care beneficiazã de o intensitate maximã de 40% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 50%, respectiv 60%.
În conformitate cu prevederile Recomandãrii CE 361/2003 "o întreprindere nu poate fi consideratã IMM dacã 25% sau mai mult din capitalul sau drepturile de vot ale acesteia sunt controlate direct sau indirect, individual sau în comun, de una sau mai multe organisme publice, cu excepţia autoritãţilor locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori".
Prin urmare, entitãţilor prezentate la pct. 1 care au un buget anual mai mare de 10 milioane euro şi mai mult de 5.000 locuitori li se aplicã intensitatea pentru întreprinderile mari, respectiv 50% pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, unde intensitatea aplicabilã este de 40%.
2. Întreprinderi mijlocii din domeniul turismului şi/sau activitãţilor conexe:
a) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 40%, respectiv 50%.
3. Întreprinderi mici şi microîntreprinderi din domeniul turismului şi/sau activitãţilor conexe; unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale care au un buget anual mai mic de 10 milioane euro şi mai puţin de 5.000 locuitori):
a) finanţare nerambursabilã din fonduri structurale, în proporţie de maximum 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului, pentru toate regiunile de dezvoltare, cu excepţia Regiunii Bucureşti - Ilfov, care beneficiazã de o intensitate maximã de 60% din cheltuielile eligibile ale proiectului;
b) contribuţia proprie a beneficiarului la cheltuielile eligibile ale proiectului este de minimum 30%, respectiv 40%.
ART. 14
Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din mãsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de mãsuri.

CAP. VII
Activitãţi şi cheltuieili eligible

ART. 15
Activitãţile eligibile pentru aceastã schemã se încadreazã în urmãtoarele 3 mari tipuri de activitãţi:
- modernizarea şi extinderea structurilor de cazare şi a utilitãţilor conexe;
- crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii turistice de agrement şi a utilitãţilor conexe;
- crearea/modernizarea/extinderea infrastructurii necesare valorificãrii resurselor naturale cu potenţial turistic şi a utilitãţilor conexe.
ART. 16
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clãdiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale, numai dacã sunt incluse în valoarea activului şi se regãsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizãri corporale şi necorporale respective. Pentru unitãţile administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale), parteneriatele între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi parteneriatele între unitãţi administrativ-teritoriale (autoritãţi ale administraţiei publice locale) şi organisme neguvernamentale, nonprofit, cu personalitate juridicã, cheltuielile eligibile sunt determinate luându-se în considerare şi taxa pe valoarea adãugatã aferentã acestora.
(2) Activele achiziţionate trebuie sã fie noi. Pentru întreprinderile mari, aceste costuri sunt eligibile numai în limita a 50% din totalul cheltuielilor de investiţii eligibile ale proiectului.
(3) În cadrul schemei se finanţeazã exclusiv proiecte care prevãd realizarea de investiţii iniţiale. Nu sunt eligibile proiectele care reprezintã, în fapt, simple investiţii de înlocuire sau reabilitare a unor active fixe existente, iar lucrãrile de modernizare trebuie sã conducã la creşterea valorii adãugate a acestora.
(4) Nu se finanţeazã acele proiecte a cãror implementare a fost deja demaratã de beneficiar înainte de semnarea contractului de finanţare.
(5) Pentru a fi incluse în investiţia iniţialã, activele necorporale trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie utilizate în exclusivitate în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional;
b) sã fie considerate active amortizabile;
c) sã fi fost achiziţionate de la terţi, în condiţii de piaţã;
d) sã fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului şi sã rãmânã în cadrul obiectivului de investiţii care a beneficiat de ajutor de stat naţional regional, pentru o perioadã de cel puţin 5 ani, calculatã din momentul în care investiţia a fost finalizatã, cu excepţia IMM-urilor - minimum 3 ani, şi sã fie utilizate pentru derularea operaţiunii finanţate.

CAP. VIII
Durata de aplicare a schemei

ART. 17
Schema de ajutor de stat este valabilã pentru perioada 2008-2010.

CAP. IX
Bugetul schemei

ART. 18
Valoarea maximã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de 426,25 milioane lei, din care 358,19 milioane lei din Fondul European pentru Dezvoltare Regionalã (FEDR) şi 68,06 milioane lei de la bugetul de stat.
Repartizarea anualã, orientativã, a sumelor alocate se prezintã astfel:


┌───────┬─────────────────────────┬─────────────────────┐
│Anul │Sume alocate din FEDR │ Sume alocate │
│ │ (milioane lei) │de la bugetul de stat│
│ │ │ (milioane lei) │
├───────┼─────────────────────────┼─────────────────────┤
│ 2008 │ 108,40 │ 20,60 │
├───────┼─────────────────────────┼─────────────────────┤
│ 2009 │ 116,19 │ 22,08 │
├───────┼─────────────────────────┼─────────────────────┤
│ 2010 │ 133,60 │ 25,38 │
├───────┼─────────────────────────┼─────────────────────┤
│TOTAL: │ 358,19 │ 68,06 │
└───────┴─────────────────────────┴─────────────────────┘



ART. 19
Numãrul estimat al beneficiarilor acestei scheme de ajutor de stat este de 100.

CAP. X
Regula de cumul

ART. 20
Regulile privind cumulul ajutoarelor se aplicã în cazul în care se acordã mãsuri de natura ajutorului de stat aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţã a acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile. În aceastã situaţie, intensitatea ajutorului trebuie sã se încadreze în valorile maxime admisibile prevãzute pentru regiunea în care sunt acordate, în conformitate cu Harta ajutoarelor regionale pentru România în perioada 2007 - 2013, aprobatã de Comisia Europeanã.
ART. 21
Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemã nu se cumuleazã cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunitãţilor Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depãşeşte nivelul stabilit în prezenta schemã de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensitãtii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemã trebuie respectat, indiferent dacã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
ART. 22
Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintã o declaraţie pe propria rãspundere, din care sã reiasã dacã a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Autoritatea responsabilã va monitoriza sumele pentru a nu depãşi intensitatea maximã admisã.
ART. 23
Ajutorul de stat se calculeazã pe baza investiţiilor în active corporale sau necorporale, cu respectarea intensitãţii maxime stabilite pentru regiunea respectivã.

CAP. XI
Procedura de implementare a schemei

ART. 24
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, asigurã respectarea procedurilor prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
ART. 25
Pentru a beneficia de ajutorul de stat prevãzut de aceastã schemã, solicitanţii depun la sediul organismului intermediar din cadrul Agenţiei pentru dezvoltare regionalã din regiunea în care se va implementa proiectul o cerere de finanţare, împreunã cu documentele stabilite în Ghidul solicitantului, în vederea parcurgerii etapelor procesului de evaluare şi selecţie, dupã cum urmeazã:
- verificarea conformitãţii administrative;
- verificarea eligibilitãţii beneficiarilor şi proiectelor;
- evaluarea tehnicã şi financiarã.
ART. 26
Ajutorul de stat se acordã numai dupã parcurgerea etapelor prevãzute la art. 25 şi dupã constatarea îndeplinirii condiţiilor de eligibilitate. În situaţia în care lucrãrile au început anterior semnãrii contractului de finanţare, întregul proiect nu este eligibil.
ART. 27
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, furnizeazã Consiliului Concurenţei o fişã de informare completatã potrivit anexei nr. 1 la Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , în vederea transmiterii la Comisia Europeanã, în maximum 20 de zile lucrãtoare de la aprobarea schemei prin ordin al ministrului.

CAP. XII
Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea

ART. 28
În vederea asigurãrii transparenţei şi a monitorizãrii ajutoarelor de stat, la nivel european şi naţional, MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme, are obligaţia sã pãstreze evidenţe detaliate referitoare la alocãrile individuale acordate cãtre beneficiari, pe o perioadã de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie sã includã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat.
ART. 29
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia sã furnizeze informaţii necesare pentru verificarea respectãrii prevederilor comunitare în domeniul ajutorului de stat, la solicitarea scrisã a Comisiei Europene sau a Consiliului Concurenţei, în maximum 20 de zile lucrãtoare.
ART. 30
MDLPL, în calitate de autoritate responsabilã cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, transmite raportarea anualã Consiliului Concurenţei privind implementarea schemei, în conformitate cu Regulamentul Consiliului Concurenţei privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007, precum şi cu Regulamentul CE nr. 794/2004.
ART. 31
MDLPL monitorizeazã respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toatã durata de derulare a schemei şi pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constatã nerespectarea acestor criterii, MDLPL întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.

CAP. XIII
Dispoziţii finale

ART. 32
Textul schemei şi Ghidul solicitantului se publicã integral pe pagina de internet a Programului operaţional regional, la adresele:
http://www.inforegio.ro/index.php?page=STATE_AID şi
http://www.inforegio.ro/index.php?page=PUBLICATIONS_ GUIDE_DOC

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016