Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 23 aprilie 2008  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 23 aprilie 2008 "Finantarea proiectelor de investitii initiale in cercetare-dezvoltare si inovare"

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 434 din 10 iunie 2008
SCHEMA DE AJUTOR DE STAT REGIONAL din 23 aprilie 2008
"Finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare şi inovare"
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 434 din 10 iunie 2008


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prin prezenta se instituie schema transparentã de ajutor de stat regional pentru investiţii iniţiale "Finanţarea proiectelor de investiţii iniţiale în cercetare-dezvoltare şi inovare", aferentã operaţiunilor 2.3.2 "Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncã în cercetare" şi 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul firmelor" din cadrul domeniului major de intervenţie 2.3 "Accesul întreprinderilor la activitãţi de cercetare-dezvoltare şi inovare (CDI)", axa prioritarã 2 "Competitivitate prin cercetare, dezvoltare tehnologicã şi inovare", din Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", denumitã în continuare schemã.
ART. 2
(1) Acordarea ajutoarelor de stat regionale pentru investiţii în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat regional stipulate în Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratat ajutorului naţional regional pentru investiţii, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 302 din 1 noiembrie 2006.
(2) Prezenta schemã este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.628/2006 .
ART. 3
Schema se aplicã pe întreg teritoriul României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
ART. 4
(1) Autoritatea publicã care gestioneazã schema este Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Tineretului - Autoritatea Naţionalã pentru Cercetare Ştiinţificã (ANCS) prin Direcţia generalã organism intermediar pentru cercetare (OI Cercetare).
(2) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice".

CAP. II
Obiectivele schemei

ART. 5
(1) Prin aceastã schemã se va oferi sprijin pentru realizarea de investiţii iniţiale care vor conduce la:
- dezvoltarea capacitãţii de cercetare a întreprinderilor prin îmbunãtãţirea infrastructurii de cercetare-dezvoltare (C-D);
- introducerea rezultatelor cercetãrii în producţie în vederea obţinerii de produse (bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau îmbunãtãţite prin valorificarea activitãţilor de C-D. Aceasta va duce la întãrirea transferului tehnologic şi creşterea gradului de aplicare a rezultatelor C-D.
(2) Creşterea capacitãţii de cercetare şi promovarea inovãrii în întreprinderi vor conduce în ultimã instanţã la creşterea cheltuielilor private pentru C-D, în concordanţã cu obiectivele strategice naţionale şi comunitare în domeniul cercetãriidezvoltãrii şi inovãrii (CDI).
(3) Prezenta schemã se adreseazã atât proiectelor de investiţii care vizeazã dezvoltarea infrastructurii de cercetare în întreprinderi (operaţiunea 2.3.2 "Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncã în cercetare"), cât şi proiectelor tehnologice inovative din cadrul operaţiunii 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul firmelor".

CAP. III
Baza legalã

ART. 6
Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu:
- Regulamentul (CE) nr. 1.628/2006 ;
- Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei nr. 3.472 din 12 iulie 2007.

CAP. IV
Definiţii

ART. 7
În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) ajutor de stat - orice mãsurã care îndeplineşte toate criteriile prevãzute în art. 87 alin. (1) din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene;
b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM-uri - operatorii economici care sunt definiţi conform <>Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care transpune în legislaţia naţionalã Recomandarea CE nr. 361 din 6 mai 2003, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 124 din 20 mai 2003;
c) întreprindere mare - operatorul economic care nu se încadreazã în definiţia întreprinderilor mici şi mijlocii, aşa cum sunt acestea definite la lit. b);
d) operator economic - o instituţie care presteazã activitãţi cu caracter economic, adicã activitãţi care constau în oferirea de bunuri şi/sau servicii pe piaţã, indiferent de statutul sãu legal şi modul de finanţare. Operatorii economici pot fi de tip întreprindere mare, mijlocie sau micã;
e) întreprindere în dificultate - întreprinderile definite conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004;
f) investiţie iniţialã:
(i) o investiţie în active corporale şi necorporale legatã de crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente, diversificarea producţiei obţinute în cadrul unei unitãţi existente prin realizarea de noi produse sau modificarea fundamentalã a procesului global de producţie în cadrul unitãţii existente;
(ii) achiziţia de active de capital direct legate de o unitate când aceastã unitate a fost închisã sau ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost vândutã, iar activele de capital au fost cumpãrate de un investitor independent. Simpla achiziţie a acţiunilor unui operator economic nu constituie investiţie iniţialã;
g) active corporale - activele constând în terenuri, clãdiri şi instalaţii/utilaje/echipamente;
h) active necorporale - activele care rezultã în urma unui transfer tehnologic prin achiziţii de brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
i) intensitatea ajutorului în echivalent subvenţie brutã valoarea actualizatã a ajutorului, exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale proiectului;
j) începerea lucrãrilor - data începerii efective a lucrãrilor de construcţii sau, dacã este anterioarã, data primului angajament care creeazã obligaţii juridice pentru comandarea echipamentelor (cu excepţia studiilor de fezabilitate preliminare);
k) produs agricol:
(i) produsele listate în anexa I la Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, cu excepţia produselor piscicole şi de acvaculturã acoperite de Regulamentul Consiliului nr. 104/2000;
(ii) produsele cuprinse în codurile CN 4502, 4503 şi 4504 (produse din plutã);
(iii) produse care imitã sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate, aşa cum sunt precizate în art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 ;
l) produse care imitã sau înlocuiesc laptele şi produsele lactate - produsele care pot fi luate drept lapte şi/sau produse lactate, dar a cãror compoziţie diferã de cea a laptelui şi/sau a produselor lactate, în mãsura în care acestea conţin grãsimi şi/sau proteine care nu provin din lapte cu sau fãrã proteine care provin din lapte ["produse altele decât produsele lactate", aşa cum sunt precizate în art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 ];
m) procesarea produselor agricole - orice operaţie executatã asupra unui produs agricol care are ca rezultat tot un produs agricol, cu excepţia activitãţilor din ferme care sunt necesare pentru pregãtirea unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare;
n) comercializarea unui produs agricol - deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzãrii, a punerii în vânzare, a livrãrii sau a oricãrei alte forme de introducere pe piaţã, cu excepţia primei vânzãri de cãtre producãtorul primar cãtre revânzãtori şi procesatori şi a oricãrei alte activitãţi în vederea pregãtirii produsului pentru aceastã primã vânzare; vânzarea de cãtre un agricultor spre consumatorii finali este consideratã comercializare doar în cazul în care aceasta are loc în spaţiile distincte rezervate acestei activitãţi;
o) inovare - reprezintã un produs (bun/serviciu) sau proces nou ori semnificativ îmbunãtãţit lansat pe piaţã sau introducerea în propria întreprindere a unui/unei proces/tehnologii nou/noi ori semnificativ îmbunãtãţit/îmbunãtãţite. Inovarea este bazatã pe rezultatele unor tehnologii noi, pe noi combinaţii ale tehnologiei existente sau pe utilizarea altor cunoştinţe dobândite de întreprindere. Nu vor fi considerate ca inovãri vânzãrile de produse inovative care sunt realizate sau dezvoltate în întregime de alte întreprinderi. Inovarea se clasificã în 4 tipuri principale: inovare de produs, inovare de proces, inovare organizaţionalã şi inovare de marketing;
p) inovare de produs - se referã la bunuri sau servicii cu caracteristici sau intenţii de utilizare care diferã semnificativ de produsele precedente realizate de întreprindere. Acestea includ schimbãri semnificative în specificaţiile tehnice, în componente şi materiale, în software-ul încorporat, utilizarea facilã sau alte caracteristici funcţionale. Spre deosebire de inovarea de proces, inovarea de produs se vinde direct clienţilor;
q) inovare de proces - implementarea unei metode noi sau semnificativ îmbunãtãţite pentru producţie sau livrare de bunuri ori servicii într-o întreprindere. Aceasta include schimbãri semnificative în tehnici, echipamente şi/sau software.

CAP. V
Domeniul de aplicare

ART. 8
(1) În cadrul prezentei scheme se acordã sprijin financiar pentru toate domeniile de activitate, cu excepţia urmãtoarelor domenii:
a) pescuitul şi acvacultura;
b) construcţiile navale;
c) industria cãrbunelui;
d) industria siderurgicã;
e) sectorul fibrelor sintetice;
f) activitãţile legate de producţia primarã a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeanã;
g) producţia şi comercializarea produselor care imitã sau substituie laptele şi produsele din lapte, menţionate la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.898/87 .
(2) În cadrul prezentei scheme nu se acordã sprijin financiar pentru:
a) susţinerea financiarã a activitãţilor de export cãtre terţe ţãri sau cãtre state membre ale Uniunii Europene, legatã direct de cantitãţile exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
b) utilizarea cu precãdere a produselor naţionale, în detrimentul produselor importate.

CAP. VI
Beneficiari

ART. 9
(1) Beneficiarii acestei scheme sunt:
a) întreprinderi cu activitate de C-D menţionatã în statut, care realizeazã investiţii iniţiale conform operaţiunii 2.3.2 "Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncã în cercetare";
b) întreprinderi productive pentru care activitatea principalã nu este activitatea de C-D, care realizeazã investiţii iniţiale conform operaţiunii 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul firmelor".
(2) Beneficiarii acestei scheme nu sunt subiect al unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa comunã sau, în cazul în care au fãcut subiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executatã şi creanţa a fost integral recuperatã.
(3) Beneficiarii acestei scheme sunt numai cei care nu vor fi consideraţi întreprinderi în dificultate.
ART. 10
(1) Fiecare solicitant care depune o propunere în cadrul schemei trebuie obligatoriu sã se înscrie în prealabil în Registrul naţional al potenţialilor contractori (RPC). Acest registru conţine toate datele de identificare şi situaţiile economico-financiare ale fiecãrui solicitant, actualizate:
- informaţii generale;
- date despre bonitatea beneficiarului, inclusiv resurse umane;
- documente scanate în original: certificat unic de înregistrare, certificat fiscal, act de constituire, statut, ultimul bilanţ contabil, contul de profit şi pierdere;
- structura acţionariatului (persoane fizice şi juridice);
- componenţa organului de conducere/consiliului de administraţie;
- declaraţia pe propria rãspundere a aplicantului privind respectarea anumitor condiţii de eligibilitate.
(2) Beneficiarul în cadrul schemei va anexa la dosarul înaintat sau va completa în RPC declaraţii scrise pe propria rãspundere, însoţite de documente corespunzãtoare, în vederea verificãrii de cãtre ANCS - OI Cercetare a îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 8 şi 9.
ART. 11
Beneficiarul acestei scheme îndeplineşte şi alte condiţii specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
ART. 12
Numãrul maxim estimat de beneficiari în cadrul schemei va fi 300.

CAP. VII
Eligibilitatea proiectelor

ART. 13
Sunt eligibile pentru a primi ajutor regional prin aceastã schemã numai proiectele care îndeplinesc urmãtorele douã condiţii:
a) beneficiarul acestei scheme a depus o propunere de proiect la autoritatea naţionalã care gestioneazã schema, respectiv ANCS - OI Cercetare;
b) activitãţile proiectului nu au început înainte ca autoritatea care gestioneazã schema (ANCS - OI Cercetare) sã confirme în scris beneficiarului cã propunerea îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevãzute în schemã, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a propunerilor.

CAP. VIII
Durata şi bugetul schemei

ART. 14
Prezenta schemã intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplicã pânã la 31 decembrie 2013.
ART. 15
Bugetul total estimat al schemei (echivalent în lei), precum şi repartiţia estimativã pe ani şi pe operaţiuni a acestuia, pentru perioada 2008-2013, sunt urmãtoarele:




┌──────────────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┐
│ Operaţiunea │ 2008 │ 2009 │ 2010 │ 2011 │ 2012 │ 2013 │
├──────────────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Dezvoltarea infra- 󧓜.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓒.000.000│
│structurii C-D în │ │ │ │ │ │ │
│întreprinderi │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Promovarea inovãrii în󧓜.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓗.000.000󧓒.000.000│
│cadrul firmelor │ │ │ │ │ │ │
├──────────────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│Total anual 󧓰.000.000󧓦.000.000󧓦.000.000󧓦.000.000󧓦.000.000󧓜.000.000│
├──────────────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┤
│ TOTAL SCHEMÃ: 180.000.000 │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



CAP. IX
Modalitatea de acordare a ajutorului în cadrul schemei

ART. 16
(1) Ajutorul de stat se va acorda sub formã de granturi nerambursabile, în una sau mai multe tranşe.
(2) Plata ajutorului de stat cãtre beneficiarii schemei, conform contractelor de finanţare încheiate pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2013, poate fi eşalonatã şi pentru perioada de dupã expirarea duratei schemei, pânã la finalizarea tuturor acţiunilor cuprinse în POS-CCE - axa prioritarã 2, dar nu mai târziu de 2015.
(3) Contractele de finanţare care vor fi încheiate în cadrul acestei scheme vor conţine numãrul de tranşe, precum şi valoarea totalã a ajutorului. Ajutorul se plãteşte conform tranşelor stabilite în contract.
ART. 17
Nu se pot deconta decât cheltuielile eligibile efectuate dupã data confirmãrii scrise din partea autoritãţii care gestioneazã schema cã proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevãzute în schemã. Totalul cheltuielilor eligibile decontate nu poate depãşi suma contractatã.

CAP. X
Descrierea schemei. Costuri eligibile

ART. 18
Schema de ajutor de stat este aferentã a douã operaţiuni ale POS-CCE - axa prioritarã 2 "Competitivitate prin CDI" - domeniul major de intervenţie 2.3 "Accesul întreprinderilor la activitãţi de CDI":
a) operaţiunea 2.3.2 "Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncã în cercetare". Obiectivul acestei operaţiuni este de a sprijini dezvoltarea capacitãţii de cercetare a întreprinderilor prin susţinerea infrastructurii C-D, în vederea creşterii nivelului de inovare şi a competitivitãţii pe piaţã; de asemenea, se urmãreşte crearea de noi locuri de muncã în activitatea de C-D;
b) operaţiunea 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul firmelor". Prin aceastã operaţiune se vor sprijini întreprinderile inovative care transformã rezultatele activitãţilor de C-D în produse (bunuri/servicii) şi procese/tehnologii noi sau îmbunãtãţite. Vor fi sprijinite întreprinderile care vor realiza proiecte tehnologice inovative numai pentru componenta din cadrul proiectului privind investiţiile iniţiale constând în achiziţii de active corporale şi necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetãrii în producţie.
ART. 19
(1) Operaţiunea 2.3.2 "Dezvoltarea infrastructurii C-D în întreprinderi şi crearea de noi locuri de muncã în cercetare" se implementeazã prin intermediul proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi. Pentru aceste proiecte sunt eligibile a beneficia de ajutor în cadrul prezentei scheme de ajutor, urmãtoarele tipuri de activitãţi care prezintã caracteristicile investiţiei iniţiale, aşa cum este definitã la art. 7 lit. f), pentru realizarea infrastructurii:
- achiziţie de teren;
- modernizarea clãdirilor/spaţiilor C-D;
- construcţie/extindere clãdiri (institute/centre/laboratoare C-D);
- achiziţionarea de active corporale pentru C-D (clãdiri/spaţii, aparaturã, instrumente, echipamente pentru cercetare);
- achiziţionarea de active necorporale (know-how, brevete, licenţe etc.) aferente infrastructurii.
(2) Pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi sunt eligibile urmãtoarele costuri:
a) cheltuieli pentru achiziţia de teren (sunt eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);
b) cheltuieli cu lucrãri de modernizare/extindere/construcţie de clãdiri şi spaţii;
c) cheltuieli pentru achiziţionarea de clãdiri şi spaţii;
d) cheltuieli pentru achiziţie de active corporale tip echipamente IT şi pentru comunicaţii, instalaţii, echipamente şi instrumente independente pentru cercetare;
e) cheltuieli pentru achiziţia de active fixe necorporale (aplicaţii informatice, licenţe, drepturi de utilizare).
(3) Valoarea totalã (costuri eligibile + costuri neeligibile) a unui proiect de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi nu poate depãşi echivalentul în lei a 50 milioane euro.
(4) Valoarea maximã a ajutorului acordat în cadrul acestei scheme se va calcula, ţinând cont de intensitãţile specificate la art. 22, ca procent din costurile eligibile ale proiectului specificate în alin. (2).
ART. 20
(1) Proiectele tehnologice inovative contribuie la implementarea operaţiunii 2.3.3 "Promovarea inovãrii în cadrul firmelor". Pentru aceste proiecte sunt eligibile în cadrul schemei urmãtoarele tipuri de activitãţi care prezintã caracteristicile investiţiei iniţiale, aşa cum este definitã la art. 7 lit. f), pentru introducerea în producţie a rezultatelor cercetãrii:
- achiziţionarea de active necorporale (know-how, brevete, licenţe etc.);
- achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetãrii în ciclul productiv, dimensionate la volumul real de producţie.
(2) Costurile eligibile pentru proiectele tehnologice inovative (operaţiunea 2.3.3) sunt:
a) cheltuieli pentru achiziţia de active necorporale necesare pentru introducerea rezultatelor cercetãrii în ciclul productiv (know-how, brevete, licenţe etc.);
b) cheltuieli pentru achiziţia de utilaje, instalaţii şi echipamente strict necesare pentru introducerea rezultatelor cercetãrii în ciclul productiv.
(3) Valoarea totalã (costuri eligibile + costuri neeligibile) a unui proiect tehnologic inovativ nu poate depãşi echivalentul în lei a 50 milioane euro.
(4) Valoarea maximã a grantului acordat în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat regional pentru un astfel de proiect se va calcula, ţinând cont de intensitãţile specificate la art. 22, ca procent din costurile eligibile ale proiectului specificate la alin. (2).
ART. 21
Pentru sectorul transport nu sunt eligibile cheltuielile pentru achiziţia de echipamente de transport (active mobile).

CAP. XI
Intensitatea ajutorului regional

ART. 22
(1) Prin prezenta schemã ajutoarele de stat sunt acordate numai în regiunile eligibile, aşa cum sunt ele definite şi aprobate prin Harta privind ajutorul regional în România 20072013 (http://ec.europa.eu/community_law/state_aids/comp-2007/ n002-07.pdf).
(2) Intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brutã nu poate depãşi pragurile definite pentru ajutorul regional pentru regiunea în care se va face investiţia în vigoare la data acordãrii grantului conform Hãrţii privind ajutorul regional în România 2007-2013, respectiv:
- 40% pentru regiunea Bucureşti-Ilfov; şi
- 50% pentru celelalte 7 regiuni de dezvoltare ale României.
(3) Intensitatea ajutorului se calculeazã ca procent din costurile eligibile actualizate ale investiţiei iniţiale în active corporale şi necorporale.
(4) Pragurile definite la alin. 2 pot fi majorate cu 20 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale acordate întreprinderilor mici şi cu 10 % pentru ajutoarele pentru investiţii iniţiale acordate întreprinderilor mijlocii. Fac excepţie de la aceastã prevedere ajutoarele de stat acordate în sectorul transporturilor.
(5) Intensitatea ajutorului de stat va respecta regulile de cumul prevãzute la art. 24.

CAP. XII
Condiţii specifice pentru investiţiile iniţiale

ART. 23
În cadrul prezentei scheme se acordã pentru investiţii iniţiale şi trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii specifice:
a) investiţia trebuie sã fie menţinutã în regiunea beneficiarã pentru minimum 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, minimum 3 ani dupã finalizarea întregii investiţii. Aceastã prevedere nu interzice înlocuirea utilajelor sau echipamentelor devenite învechite ca urmare a unor schimbãri tehnologice rapide, cu condiţia ca activitatea sã fie menţinutã în regiunea în cauzã pentru perioada minimã specificatã;
b) pentru a fi eligibile, activele necorporale trebuie:
- sã fie utilizate în exclusivitate în locaţia care a beneficiat de ajutor de stat regional;
- sã fie considerate active amortizabile;
- sã fi fost achiziţionate de la un terţ în condiţii de piaţã;
- sã fie incluse în activele firmei şi sã rãmânã în locaţia care primeşte ajutorul regional pentru cel puţin 5 ani sau, în cazul IMM-urilor, cel puţin 3 ani;
c) beneficiarul de ajutor de stat în cadrul prezentei scheme trebuie sã facã dovada contribuţiei proprii, într-un cuantum de minimum 30% din valoarea cheltuielilor eligibile, în funcţie de categoria întreprinderii, de regiunea unde va fi implementat proiectul şi de intensitatea ajutorului de stat. Aceastã contribuţie va fi asiguratã din fonduri proprii şi/sau din resurse atrase, într-o formã care nu implicã fondurile publice;
d) în cazul achiziţiei de unitãţi, numai costurile de procurare de la terţe pãrţi sunt luate în considerare, cu condiţia ca tranzacţia sã se desfãşoare în condiţii de piaţã. Dacã achiziţia este însoţitã de alte investiţii iniţiale, cheltuielile legate de acestea din urmã vor fi adãugate cheltuielilor pentru achiziţia unitãţii;
e) în cadrul prezentei scheme nu sunt permise achiziţii în regim de leasing;
f) toate activele achiziţionate trebuie sã fie noi. Sunt exceptate de la aceastã prevedere achiziţiile de clãdiri de cãtre IMM-uri şi preluãrile. În cazul preluãrilor, vor fi deduse activele pentru care ajutoarele pentru achiziţie au fost acordate deja înainte de cumpãrare;
g) achiziţiile de echipamente second-hand nu sunt eligibile;
h) costurile efectuate de IMM-uri pentru investiţii în active necorporale se iau în considerare în întregime. Pentru întreprinderile mari aceste costuri sunt eligibile doar în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului;
i) toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de deducerea taxelor sau impozitelor. Ajutorul plãtit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui la momentul acordãrii ajutorului. Rata ce urmeazã a fi folositã în scopurile actualizãrii (rata de actualizare) va fi rata de referinţã aplicabilã în momentul acordãrii ajutorului, stabilitã pentru România de cãtre Comisia Europeanã.

CAP. XIII
Cumulul

ART. 24
(1) Cotele maxime de finanţare descrise în prezenta schemã se aplicã tuturor costurilor proiectului suportate din fonduri publice, indiferent dacã acestea provin din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
(2) Ajutorul primit prin prezenta schemã nu poate fi cumulat pentru aceleaşi costuri eligibile cu alte ajutoare de stat comunitare sau naţionale, dacã prin cumularea lor se depãşeşte intenstitatea ajutorului fixatã prin prezenta schemã.
(3) Ajutorul primit prin prezenta schemã nu poate fi cumulat cu ajutoare de minimis (în înţelesul Regulamentului CE nr. 1.998/2006) pentru aceleaşi costuri eligibile, dacã prin cumularea lor se depãşeşte intensitatea fixatã prin prezenta schemã.
(4) ANCS - OI Cercetare va verifica respectarea condiţiilor prevãzute la alin. (1), (2) şi (3) în baza declaraţiilor pe propria rãspundere ale beneficiarilor.

CAP. XIV
Modalitatea de derulare a schemei

ART. 25
Procedura de implementare şi derulare a schemei se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea formalã (verificarea conformitãţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care trec de aceasta etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
d) verificarea eligibilitãţii beneficiarilor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
e) verificarea eligibilitãţii proiectelor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
f) evaluarea şi selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
h) începerea implementãrii proiectului;
i) depunerea cererii de rambursare, însoţitã de documentele justificative;
j) acordarea finanţãrii nerambursabile se face de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" numai pe bazã de documente justificative, dupã verificarea cheltuielilor;
k) monitorizarea implementãrii proiectelor conform prevederilor contractuale.
ART. 26
(1) Criteriile de evaluare pentru proiectele de dezvoltare a infrastructurii de cercetare în întreprinderi (operaţiunea 2.3.2) şi pentru proiectele tehnologice inovative (operaţiunea 2.3.3) vizeazã:
- relevanţa ştiinţificã şi impactul economic ale investiţiei;
- calitatea şi maturitatea proiectului;
- sustenabilitatea proiectului şi capacitatea de implementare şi operare.
(2) Etapele prevãzute la art. 25, precum şi criteriile de evaluare a proiectelor vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.
(3) Textul integral al prezentei scheme va fi publicat pe siteurile www.mct.ro şi www.minind.ro

CAP. XV
Efectul stimulator

ART. 27
În vederea asigurãrii unui efect stimulator real, înainte de acordarea ajutorului pentru un proiect, autoritatea responsabilã trebuie sã confirme în scris cã proiectul îndeplineşte condiţiile de eligibilitate, sub rezerva rezultatelor finale ale procesului de evaluare a propunerilor. Confirmarea scrisã este valabilã şi prin fax sau e-mail. Numai activitãţile proiectului care au început dupã data acestei confirmãri sunt eligibile.

CAP. XVI
Raportarea şi monitorizarea

ART. 28
(1) Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei un rezumat al informaţiilor referitoare la prezenta schemã de ajutor de stat, în forma prevãzutã la anexa nr. 1 la Regulamentul CE nr. 1.628/2006 privind aplicarea art. 87 si 88 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, în vederea transmiterii cãtre Comisia Europeanã în maximum 20 de zile lucrãtoare de la implementarea prezentei scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98 cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene pentru anumite categorii de ajutoare orizontale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 142 din 14 mai 1998, furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile referitoare la procedura de pregãtire a notificãrii şi informãrii din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 137/2007 .
ART. 29
Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitarã şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
ART. 30
Furnizorul de ajutor de stat pãstreazã evidenţa detaliatã a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o duratã de 10 ani de la data la care ultima alocare specificã a fost acordatã în baza prezentei scheme. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind statutul de IMM al beneficiarilor.
ART. 31
(1) Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate aflate în derulare şi de a dispune mãsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevãzute în Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
(3) În cazul în care existã îndoieli serioase cu privire la datele transmise de cãtre furnizor, Consiliul Concurenţei poate sã solicite date şi informaţii suplimentare şi, dupã caz, sã facã verificãri la faţa locului.
(4) În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile legale, anulãri, recalculãri, recuperãri, rambursãri, se raporteazã pânã la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare.
ART. 32
Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrãtoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru evaluarea respectãrii condiţiilor prevãzute în prezenta schemã.
ART. 33
ANCS - OI Cercetare are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitate de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform art. 28-32.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016