Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 25 ianuarie 2011  privind sprijinirea investitiilor in extinderea si modernizarea retelelor de transport al energiei electrice si gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 25 ianuarie 2011 privind sprijinirea investitiilor in extinderea si modernizarea retelelor de transport al energiei electrice si gazelor naturale

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 129 din 21 februarie 2011

    I. Introducere
    ART. 1
    Prezentul act instituie o schemã de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale.
    ART. 2
    (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare Tratat.
    (2) Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu urmãtoarele documente:
    a) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" (denumit în continuare POS CCE)*1) - axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii în contextul combaterii schimbãrilor climatice" - domeniul major de intervenţie 1 "Energie eficientã şi durabilã (îmbunãtãţirea eficienţei energetice şi dezvoltarea durabilã a sistemului energetic din punct de vedere al mediului)", operaţiunea "Sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice, gazelor naturale şi petrolului, precum şi ale reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, în scopul reducerii pierderilor în reţea şi realizãrii în condiţii de siguranţã şi continuitate a serviciului de transport şi distribuţie" - partea de transport al energiei electrice şi gazelor naturale;
---------
    *1) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472/2007.

    b) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehã, Regatul Danemarcei, Republica Federalã Germania, Republica Estonia, Republica Elenã, Regatul Spaniei, Republica Francezã, Irlanda, Republica Italianã, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungarã, Republica Malta, Regatul Ţãrilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonã, Republica Portughezã, Republica Slovenia, Republica Slovacã, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeanã, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, ratificat prin <>Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã*2).
---------
    *2) Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeanã, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.

    (3) De asemenea, prezenta schemã contribuie la implementarea prevederilor specifice din urmãtoarele reglementãri comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
    a) <>Legea energiei electrice nr. 13/2007*3), cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
--------
    *3) <>Legea nr. 13/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007.

    b) <>Legea gazelor nr. 351/2004*4), cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
--------
    *4) <>Legea nr. 351/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004.

    c) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-2020*5);
--------
    *5) <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

    d) <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice*6);
---------
    *6) <>Hotãrârea Guvernului nr. 163/2004, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004.

    e) <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale*7), cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
--------
    *7) <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.

    II. Obiectivul schemei
    ART. 3
    (1) Obiectivul principal al prezentei scheme îl reprezintã sprijinirea realizãrii de investiţii în reţelele de transport al energiei electrice şi gazelor naturale în scopul reducerii pierderilor de energie, protecţiei mediului înconjurãtor, creşterii securitãţii în furnizare şi evitãrii situaţiilor de crizã prin reducerea pierderilor şi evitarea cãderilor majore de sistem şi a întreruperilor în furnizare, precum şi în scopul atingerii performanţelor economice şi standardelor de calitate solicitate de cãtre consumatorii de energie electricã şi gaze naturale.
    (2) Realizarea investiţiilor prevãzute în prezenta schemã va contribui şi la atingerea ţintei asumate de România în cadrul POS CCE şi în Strategia energeticã a României pentru perioada 2007-2020, aprobatã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.069/2007 denumitã în continuare Strategia energeticã a României, respectiv reducerea intensitãţii energetice primare cu 40% pânã în 2015 (faţã de 2001).

    III. Necesitatea implementãrii schemei
    ART. 4
    (1) Obiectivele Strategiei energetice a României sunt în concordanţã cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru Strategia europeanã pentru energie durabilã, competitivã şi sigurã şi cu documentul "New Energy Policy for Europe" şi sunt orientate spre asigurarea securitãţii furnizãrii energiei, creşterii eficienţei energetice, protecţiei mediului, toate având în vedere necesitatea dezvoltãrii economice.
    (2) Îmbunãtãţirea eficienţei energetice reprezintã o prioritate a Strategiei energetice a României, care trebuie sã contrabalanseze tendinţa de creştere atât a consumului de energie primarã, cât şi a consumului final de energie în toate sectoarele economiei.
    (3) În acest sens, îmbunãtãţirea eficienţei energetice contribuie la realizarea a 3 dintre principalele obiective ale politicii energetice a României şi a Uniunii Europene, denumitã în continuare UE: securitatea în furnizarea de energie, creşterea competitivitãţii şi dezvoltarea durabilã.
    (4) Pe de altã parte, este necesarã securizarea furnizãrii energiei pe teritoriul României, întrucât perspectiva unor posibile crize în alimentarea cu energie ar dãuna grav atractivitãţii economice a României şi a regiunilor sale. Astfel, este important sã se asigure continuitatea furnizãrii cu energie, pentru a menţine siguranţa şi securitatea furnizãrii, aşa cum este prevãzut în Directiva 2005/89/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 ianuarie 2006 privind mãsurile menite sã garanteze siguranţa aprovizionãrii cu energie electricã şi investiţiile în infrastructuri.
    ART. 5
    Competitivitatea economicã şi dezvoltarea durabilã se bazeazã în mare mãsurã pe consumul eficient de resurse energetice şi de energie. România este caracterizatã printr-o intensitate energeticã primarã şi finalã extrem de ridicatã comparativ cu media UE 25 (intensitatea energeticã primarã şi finalã sunt de aproximativ 3 ori mai ridicate în România faţã de UE), precum şi printr-o eficienţã energeticã redusã pe întreg lanţul producţie - transport - distribuţie - consumator final de energie. Pentru a se îmbunãtãţi eficienţa energeticã, în cazul reţelelor de transport trebuie luate o serie de mãsuri complete şi specifice privind îmbunãtãţirea parametrilor de calitate în scopul modernizãrii, reabilitãrii şi extinderii reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care în prezent au pierderi importante, iar în unele cazuri şi-au depãşit durata normatã de viaţã. Aceste decalaje şi deficienţe constituie un handicap important pentru competitivitatea economiei naţionale, mai ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierii acestora la nivelurile europene.
    ART. 6
    Obiectivele prevãzute la art. 3 şi 4 sunt realizabile şi prin investiţii semnificative în modernizarea şi extinderea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care vor contribui la reducerea disparitãţilor dintre regiuni şi vor crea premisele pentru dezvoltarea economicã a zonelor în care vor fi implementate aceste proiecte.
    ART. 7
    (1) În conformitate cu axa prioritarã 4 a POS CCE şi cu Strategia energeticã a României, în Reţeaua electricã de transport (RET) echipamentele existente au fost realizate la nivelul tehnologic al anilor 1960-1970 şi au durate de exploatare, de regulã, mai mari decât durata normatã de funcţionare. În ceea ce priveşte gradul de uzurã, acesta este de 50% în cazul liniilor electrice aeriene şi de 60% în cazul staţiilor electrice. Astfel, se impune realizarea de investiţii având ca obiect modernizarea instalaţiilor şi echipamentelor din reţelele de transport al energiei electrice, în vederea menţinerii calitãţii serviciului de transport şi de sistem şi a siguranţei în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional (SEN) la standardele impuse de funcţionarea interconectatã cu Uniunea pentru Coordonarea Transportului de Electricitate (UCTE). În acelaşi timp, dinamica crescãtoare a consumului justificã trecerea, în viitor, a unei importante pãrţi de reţea de la tensiunea de 220 kV la 400 kV, ceea ce presupune, de asemenea, lucrãri de modernizare.
    (2) Totodatã, având în vedere ţinta strategicã a României de valorificare a resurselor regenerabile de energie, coroboratã cu creşterea competitivitãţii economice, este necesarã extinderea reţelelor de transport al energiei electrice pentru a permite accesul în SEN al capacitãţilor de producere a energiei electrice din resurse regenerabile de energie, precum şi pentru a acoperi consumul crescut de energie electricã din domeniul economic.
    (3) În ceea ce priveşte Sistemul de transport al gazelor naturale, 69% din totalul conductelor de transport şi-au depãşit durata de viaţã, iar 29% dintre staţiile de reglare-mãsurare depãşesc pragul de 25 de ani, fiind astfel absolut necesarã realizarea de investiţii destinate modernizãrii reţelelor de transport al gazelor naturale.
    (4) Evoluţia lungimii reţelei de transport, respectiv a numãrului de staţii de reglare-mãsurare (SRM) în vederea furnizãrii gazelor cãtre utilizatorii din România a fost destul de lentã, ceea ce implicã necesitatea unor investiţii suplimentare pentru extinderea reţelelor.

    IV. Domeniul de aplicare
    ART. 8
    Prezenta schemã se aplicã operatorilor de transport din sectoarele transportului de energie electricã şi gaze naturale pentru sprijinirea investiţiilor în reţeaua de transport, care îndeplinesc condiţiile prevãzute de prezenta schemã şi de Ghidul solicitantului.

    V. Definiţii
    ART. 9
    În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    a) întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadreazã în definiţia IMM-urilor conform Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comunã în aplicarea articolelor din tratat*8);
----------
    *8) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 214 din 9 august 2008.

    b) costuri eligibile - costurile care pot fi finanţate din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme şi care sunt prevãzute la cap. XII;
    c) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brutã-valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a costurilor eligibile ale investiţiilor;
    d) rata de actualizare - rata de referinţã în vigoare la data acordãrii ajutorului, calculatã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont*9);
----------
    *9) Comunicarea Comisiei, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 14 din 19 ianuarie 2008.

    e) operatori de transport - operatorii de transport şi de sistem al energiei electrice şi operatorii de transport al gazelor naturale;
    f) operator de transport şi de sistem (energie electricã) - orice persoanã care deţine, sub orice titlu, o reţea electricã de transport şi este titularã a unei licenţe de transport prin care rãspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacã este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumitã zonã şi, acolo unde este aplicabilã, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacitãţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice;
    g) operator de transport (transportator) (gaze naturale) - persoana juridicã titularã a licenţei de transport, în condiţiile legii, având ca obiect de activitate transportul gazelor naturale;
    h) administrator al schemei - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Direcţia generalã energie, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 "Creşterea eficienţei energetice şi a securitãţii furnizãrii, în contextul combaterii schimbãrilor climatice" din POS CCE;
    i) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Autoritatea de management a POS CCE (AM POS CCE).

    VI. Beneficiari
    ART. 10
    Potenţialii beneficiari sunt operatorii de transport, definiţi la art. 9 lit. e)-g).
    ART. 11
    Beneficiarii vor depune proiecte individual.
    ART. 12
    Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor vizeazã urmãtoarele:
    * potenţialul beneficiar este operator de transport, înregistrat în România, deţinãtor de licenţã de transport pentru energie electricã sau pentru gaze naturale emisã de cãtre autoritatea competentã, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
    * potenţialul beneficiar nu se aflã în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat acordat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (Comunicarea Comisiei nr. C 244 din 1 octombrie 2004, art. 2.1);
    * potenţialul beneficiar nu are datorii ce depãşesc limitele prevãzute de legislaţia naţionalã în vigoare privind plata taxelor şi a altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, inclusiv obligaţiile de platã privind reeşalonãrile;
    * potenţialul beneficiar şi reprezentantul sãu legal nu au fost sau nu sunt condamnaţi printr-o hotãrâre definitivã şi irevocabilã în cadrul unui proces pentru fraudã, corupţie, implicare în crimã organizatã sau orice altã activitate ilegalã, care poate dãuna interesului financiar naţional sau al Comunitãţii Europene;
    * potenţialul beneficiar nu este declarat într-o situaţie gravã de încãlcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice, conform legislaţiei în vigoare;
    * potenţialul beneficiar demonstreazã cã are capacitatea de a asigura contribuţia proprie la valoarea totalã eligibilã a proiectului şi de a finanţa cheltuielile neeligibile ale proiectului;
    * potenţialul beneficiar demonstreazã cã are capacitate instituţionalã de implementare a proiectului;
    * potenţialul beneficiar dovedeşte calitatea de proprietar/concesionar/utilizator al terenului pe care sunt amplasate/se vor amplasa obiectivele de investiţie propuse în proiect pentru cel puţin încã 15 ani de la data depunerii cererii de finanţare şi cu drept de construcţie asupra acestuia;
    * potenţialul beneficiar dovedeşte calitatea de proprietar/concesionar/utilizator al infrastructurii care face obiectul proiectului pentru cel puţin încã 15 ani de la data depunerii cererii de finanţare;
    * potenţialul beneficiar are capacitatea de a asigura operarea şi întreţinerea infrastructurii timp de 5 ani dupã finalizarea implementãrii proiectului (resurse umane şi financiare);
    * în cazul în care solicitantul este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rãmasã definitivã şi irevocabilã, acesta nu poate primi ajutor în baza prezentei scheme pânã când vechiul ajutor şi dobânzile aferente nu au fost recuperate/rambursate integral;
    * potenţialul beneficiar justificã necesitatea finanţãrii proiectului prin ajutor de stat;
    * potenţialul beneficiar îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului*10), care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
---------
    *10) Ghidul solicitantului va fi aprobat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi publicat pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro

    ART. 13
    Numãrul estimat de beneficiari este 2.

    VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor
    ART. 14
    (1) În cadrul prezentei scheme pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevãd realizarea de investiţii în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale.
    (2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizeazã urmãtoarele:
    * perioada de implementare a proiectului nu trebuie sã depãşeascã data de 31 iulie 2015;
    * proiectul este implementat pe teritoriul României;
    * activitãţile proiectului nu au fost şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice pe acelaşi segment de infrastructurã, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topograficã, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie etc.);
    * scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în conformitate cu obiectivele operaţiunii prevãzute în axa prioritarã 4 a POS CCE, domeniul major de intervenţie 1 b, inclusiv obiectivele Strategiei energetice a României;
    * proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

    VIII. Durata
    ART. 15
    Prezenta schemã intrã în vigoare, dupã aprobarea acesteia de cãtre Comisia Europeanã, la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplicã pânã la data de 31 decembrie 2013.

    IX. Bugetul schemei
    ART. 16
    Bugetul total alocat al prezentei scheme este de 57,7 milioane euro (echivalent în lei), din care 88% reprezintã fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi restul reprezintã fonduri de cofinanţare publicã asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:

    Defalcare orientativã pe ani (milioane euro)


┌─────────────────────┬──────────────────────────┐
│ │ Total │
│ Anul │ (fonduri comunitare şi │
│ │fonduri publice naţionale)│
├─────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2011 │ 38,25 │
├─────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2012 │ 10,30 │
├─────────────────────┼──────────────────────────┤
│ 2013 │ 9,15 │
├─────────────────────┼──────────────────────────┤
│ Total 2011-2013 │ 57,7 │
└─────────────────────┴──────────────────────────┘


    Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor.

    X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    ART. 17
    Mãsurile de sprijin acordate beneficiarilor prezentei scheme pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de alocãri financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
    ART. 18
    Sumele pot fi acordate în mai multe tranşe. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţã aplicabilã pentru România la data acordãrii ajutorului. Data acordãrii ajutorului este data semnãrii contractului de finanţare de cãtre ambele pãrţi.

    XI. Intensitatea maximã a finanţãrii
    ART. 19
    (1) Intensitatea maximã a finanţãrii este de 85% din valoarea rezultatã în urma calculãrii deficitului de finanţare, acolo unde veniturile generate de proiect pot fi estimate cu acurateţe (proiecte de tip SCADA - System control and data acquisition - şi extindere de linii).
    (2) În cazul proiectelor pentru care nu se poate aplica metodologia deficitului de finanţare, intensitatea maximã a finanţãrii acordate nu poate depãşi 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului şi ajutorul acordat nu poate depãşi 50 milioane lei pe proiect (proiectele de modernizare/retehnologizare de staţii).
    (3) În funcţie de tipologia proiectelor se fac precizãri în Ghidul solicitantului privind metodologia prin care se determinã intensitatea maximã a finanţãrii acordate şi indicatorii de performanţã evaluaţi.
    ART. 20
    Diferenţa pânã la valoarea totalã a proiectului se acoperã de cãtre beneficiar, inclusiv costurile neeligibile, fie din surse proprii, fie din alte surse, sub o formã care sã nu facã obiectul niciunui ajutor public*11).
---------
    *11) De exemplu, credite negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, credite contractate în condiţii de piaţã etc.

    XII. Cheltuieli eligibile
    ART. 21
    Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţã cu dispoziţiile <>Hotãrârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale şi ale ordinului ministrului privind cheltuielile eligibile*12) în domeniu.
-----------
    *12) Va fi adoptat şi va intra în vigoare dupã aprobarea prezentei scheme de cãtre Comisia Europeanã.

    ART. 22
    Sunt considerate cheltuieli eligibile urmãtoarele categorii de cheltuieli:
    1. cheltuieli pentru achiziţia de teren aferent investiţiei (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);
    2. cheltuieli pentru amenajarea terenului aferent investiţiei;
    3. cheltuieli pentru amenajarea terenului privind protecţia mediului aferent investiţiei;
    4. cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului investiţiei;
    5. cheltuieli pentru proiectare şi asistenţã tehnicã (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);
    - studii de teren;
    - obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii;
    - proiectare şi inginerie;
    - expertize tehnice pentru lucrãri de modernizare sau consolidare a construcţiilor existente ori pentru continuarea lucrãrilor la construcţii începute şi neterminate, cu condiţia ca aceste clãdiri sã facã parte integrantã şi inseparabilã din rezultatul operaţiunii;
    - organizarea procedurilor de achiziţie publicã;
    - consultanţã;
    - asistenţã tehnicã;
    6. cheltuieli pentru investiţia de bazã:
    - pentru construcţii şi instalaţii legate de construcţii;
    - pentru montajul utilajelor tehnologice;
    - pentru achiziţia de utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj;
    - pentru achiziţia de utilaje fãrã montaj şi echipamente de transport;
    - pentru achiziţia de bunuri din categoria mijloacelor fixe;
    - pentru achiziţia de active fixe necorporale;
    7. cheltuieli pentru auditul proiectului atunci când acesta este solicitat de Organismul intermediar pentru energie (OIE), în numele şi pentru AM POS CCE.
    ART. 23
    Activele achiziţionate, cu excepţia terenurilor şi construcţiilor, trebuie sã fie noi.
    ART. 24
    (1) Toate costurile aferente investiţiei vor fi considerate fãrã TVA.
    (2) Cheltuielile privind achiziţia de active corporale sau necorporale prin leasing, precum şi contribuţia în naturã nu sunt eligibile.
    (3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţãri din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnãrii sumelor rambursate.

    XIII. Necesitatea menţinerii investiţiei
    ART. 25
    Investiţia realizatã cu sprijin financiar în cadrul prezentei scheme trebuie menţinutã în regiunea beneficiarã pentru o perioadã de cel puţin 5 ani de la data finalizãrii lucrãrilor.

    XIV. Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
    ART. 26
    Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensitãţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemã trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordã în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul cã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
    ART. 27
    Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordãrii acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacã un astfel de cumul genereazã o intensitate a ajutorului de stat care depãşeşte intensitatea brutã maximã admisibilã prevãzutã în prezenta schemã.

    XV. Modalitatea de derulare a schemei
    ART. 28
    Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Direcţia generalã energie, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritarã 4 din POS CCE, este autoritatea responsabilã de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autoritãţii de management a aceluiaşi program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând sã asigure derularea acesteia şi fiind rãspunzãtor pentru buna ei desfãşurare.
    ART. 29
    (1) Procedura de implementare şi derularea prezentei scheme se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
    1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
    2. primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare în conformitate cu ordinul ministrului privind lansarea cererii de propuneri de proiecte. Închiderea cererii de propuneri de proiecte în vederea evaluãrii şi selecţiei cererilor de finanţare depuse;
    3. verificarea conformitãţii administrative şi a eligibilitãţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
    4. evaluarea tehnicã şi financiarã a proiectelor, în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate de comitetul de monitorizare a POS CCE şi care vizeazã:
    a) relevanţa proiectului - rezultatã din contribuţia proiectului la obiectivele POS CCE/axei prioritare/domeniului major de intervenţie/operaţiunii şi la strategiile specifice naţionale şi regionale şi justificarea necesitãţii acordãrii ajutorului, justificarea efectului stimulativ al acestuia;
    b) calitatea şi coerenţa proiectului - rezultatã din calitatea propunerii tehnice şi financiare: obiective şi activitãţi clare, planificarea adecvatã a implementãrii, coerenţa obiectivelor planificate cu activitãţile propuse, graficul de implementare şi bugetul; identificarea riscurilor posibile şi a soluţiilor pentru reducerea/evitarea acestora, dupã caz;
    c) maturitatea proiectului - rezultatã, de exemplu, din disponibilitatea studiilor/licenţelor/autorizaţiilor necesare pentru implementarea proiectului, anul punerii în funcţiune a proiectului (unde este cazul) etc.;
    5. aprobarea de cãtre comitetul de selecţie şi AM POS CCE a cererilor de finanţare care îndeplinesc punctajul minim prevãzut în Ghidul solicitantului, în ordinea descrescãtoare a punctajelor obţinute;
    6. întocmirea şi semnarea Contractului de finanţare;
    7. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plãţile se efectueazã de cãtre unitatea de platã a POS CCE, numai pe bazã de documente justificative, dupã aprobarea cererii de rambursare; în cazul în care beneficiarul opteazã pentru prefinanţare, aceasta se acordã şi se recupereazã în conformitate cu prevederile legale;
    8. efectuarea monitorizãrii pe durata derulãrii proiectelor;
    9. finalizarea proiectelor: plata finalã se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;
    10. efectuarea monitorizãrii dupã implementarea proiectelor, în condiţiile art. 32.
    (2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, potenţialul beneficiar va depune la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri o cerere de finanţare corespunzãtoare operaţiunii menţionate la art. 2 alin. (2) lit. a), adresatã OIE, însoţitã de documentele solicitate în Ghidul solicitantului.
    (3) Conţinutul cererii de finanţare şi al documentelor însoţitoare ale acesteia, precum şi cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului sunt publicate pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro
    ART. 30
    (1) Cererile de finanţare şi documentele însoţitoare ale acestora se vor depune la OIE, în intervalul care va fi specificat odatã cu lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficialã de web a OIE: http://oie.minind.ro şi a AM POS CCE: http://amposcce.minind.ro
    (2) În cazul în care cererile de finanţare au fost depuse anterior aprobãrii schemei de ajutor de cãtre Comisia Europeanã, acestea se vor revizui în conformitate cu prevederile prezentei scheme şi vor fi redepuse în condiţiile alin. (1).

    XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
    ART. 31
    Textul prezentei scheme, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea prezentei scheme vor fi publicate integral pe pagina oficialã de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro, dupã publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
    ART. 32
    (1) Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevãzute în prezenta schemã pe toatã durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune mãsurile care se impun.
    (2) Administratorul prezentei scheme va monitoriza pe o perioadã de 5 ani veniturile nete generate de proiectele finanţate în baza metodologiei deficitului de finanţare şi va aplica corecţii anuale atunci când vor fi constatate abateri mai mari de 10% în calculul funding-gap actualizat. Corecţiile vor stabili sumele finanţate în exces, pe baza diferenţei dintre deficitul de finanţare stabilit iniţial şi deficitul stabilit pe baza veniturilor monitorizate, aceste sume repartizându-se proporţional pe sursele de finanţare ale costurilor investiţionale eligibile (surse proprii ale beneficiarului şi, respectiv, surse publice). Sumele astfel determinate se vor rambursa de beneficiar în conturile indicate de administratorul prezentei scheme. Elementele care vor fi monitorizate şi modalitatea lor de evidenţã în gestiunea beneficiarului, periodicitatea şi conţinutul rapoartelor de monitorizare, modul de calcul şi modalitatea de rambursare a diferenţelor faţã de deficitul financiar iniţial se vor stabili ca anexe la contractul de finanţare, în funcţie de specificul fiecãrui proiect. Sumele astfel recuperate se vor returna bugetelor surselor publice de finanţare, în conformitate cu normele legale aplicabile.
    (3) Proiectele finanţate în baza metodologiei deficitului de finanţare vor fi monitorizate dupã expirarea termenului prevãzut la alin. (2), pe durata de funcţionare a investiţiei, de cãtre Autoritatea Naţionalã de Reglementare în Domeniul Energiei, cu respectarea principiilor stabilite în alin. (2) şi pe baza anexei la contractul de finanţare privind monitorizarea. Veniturile suplimentare identificate vor fi deduse din veniturile companiilor calculate în procesul de corecţie anualã a tarifelor reglementate. Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi sã ţinã o evidenţã specificã şi sã pãstreze documentele justificative aferente perioadei de monitorizare suplimentarã inclusiv pe o perioadã de 5 ani de la terminarea monitorizãrii suplimentare.
    ART. 33
    Beneficiarii sunt obligaţi sã raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizãrii lucrãrilor de investiţii pânã la finalizarea proiectului şi sã furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea OIE, prin transmiterea cãtre acesta a formularului de raportare prevãzut în anexa la Ghidul solicitantului.
    ART. 34
    (1) Furnizorul de ajutor de stat se va asigura cã investiţiile vor fi menţinute în regiunea beneficiarã pe o perioadã de 5 ani de la finalizarea acestora.
    (2) În situaţia în care constatã nerespectarea condiţiei prevãzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevãzute în prezenta schemã, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.
    ART. 35
    (1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul prezentei scheme sunt obligaţi sã pãstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadã de 10 ani începând de la data acordãrii ultimului ajutor*13), dar nu mai puţin de o perioadã care expirã dupã 5 ani de la închiderea oficialã sau parţialã a POS CCE.
-----------
    *13) Data acordãrii ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi publicatã pe pagina web a AM POS CCE.

    (2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi sã pãstreze, pentru o perioadã de minimum 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul prezentei scheme*14), toate documentele necesare şi sã ţinã o evidenţã specificã a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauzã, din care sã reiasã suma totalã a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, pe informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legalã prin care acestea au fost acordate.
-----------
    *14) Data acordãrii ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi publicatã pe pagina web a AM POS CCE.

    ART. 36
    Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitatã cu privire la prezenta schemã de ajutor de stat.
    ART. 37
    Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anualã cu privire la implementarea prezentei scheme în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007*15), şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 *16) al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
----------
    *15) <>Ordinul Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
    *16) Regulamentul Comisiei (CE) nr. 794/2004 , publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 140 din 30 aprilie 2004.

    ART. 38
    (1) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de cãtre acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, conform art. 32, 34, 36 şi 37 ale prezentei scheme de ajutor de stat.
    (2) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia Autoritãţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de monitorizare ce cad în sarcina acesteia conform art. 32 alin. (3).

                                     --------




Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016