Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 23 februarie 2012  pentru sprijinirea si implementarea operatiunii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE STAT din 23 februarie 2012 pentru sprijinirea si implementarea operatiunii "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes national si international - Poli de competitivitate" din cadrul domeniului major de interventie 1.3 "Dezvoltarea durabila a antreprenoriatului" al Programului operational sectorial "Cresterea competitivitatii economice"

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 7 martie 2012

    I. Titlul schemei
    Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea şi implementarea operaţiunii "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional - Poli de competitivitate"

    II. Obiectivele schemei de ajutor de stat
    ART. 1
    Obiectivul prezentei scheme constã în sprijinirea apariţiei şi dezvoltãrii polilor de competitivitate de interes naţional şi vizibilitate internaţionalã din România, în vederea realizãrii obiectivului general al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", şi anume creşterea productivitãţii întreprinderilor din România, în conformitate cu principiile dezvoltãrii durabile şi reducerea decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene.
    ART. 2
    (1) Scopul prezentei scheme este sprijinirea unor proiecte de anvergurã care urmãresc crearea, dezvoltarea şi operaţionalizarea polilor de competitivitate. În cadrul polilor de competitivitate existenţi şi potenţiali se urmãresc creşterea interacţiunilor dintre firme, instituţii din mediul academic şi ştiinţific şi alte entitãţi implicate în sprijinirea mediului de afaceri şi orientarea sectorului privat cãtre inovare şi transfer tehnologic. Toate acestea vor determina creşterea productivitãţii şi reducerea decalajelor faţã de Uniunea Europeanã.
    (2) Prezenta schemã acordã ajutoare pentru realizarea de proiecte comune propuse de asocierile stabilite exclusiv între membrii unui pol de competitivitate.
    (3) Scopul prezentei scheme va fi atins prin acordarea de sprijin financiar nerambursabil pentru:
    ● construcţia, extinderea sau modernizarea infrastructurii polilor de competitivitate;
    ● achiziţionarea de echipamente, tehnologii, licenţe, know-how;
    ● inovarea proceselor de producţie şi a produselor pe baza aplicãrii rezultatelor de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) în producţie;
    ● intensificarea cooperãrii dintre membrii polilor de competitivitate;
    ● facilitarea transferului de cunoştinţe şi ridicarea nivelului de pregãtire necesare creşterii competitivitãţii.

    III. Tipuri de ajutoare
    ART. 3
    Ajutorul acordat în cadrul prezentei scheme provine din fonduri structurale (Fondul European de Dezvoltare Regionalã) şi se acordã beneficiarilor sub formã de finanţare nerambursabilã, eşalonat, pe etape de implementare a proiectelor.
    ART. 4
    În cadrul acestei scheme se acordã beneficiarilor urmãtoarele tipuri de ajutoare:
    a) ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncã;
    b) ajutoare pentru consultanţã în favoarea IMM-urilor;
    c) ajutoare pentru participarea IMM la târguri;
    d) ajutoare pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare;
    e) ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnice;
    f) ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate industrialã ale IMM-urilor;
    g) ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare;
    h) ajutoare pentru serviciile de consultanţã în domeniul inovãrii şi serviciile de sprijinire a inovãrii;
    i) ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltã calificare.



 ┌──────────────────┬───────────────┬───────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────────────┬──────────────┐
 │ Tipul ajutorului │ Tipul │ Categoriile de cheltuieli eligibile │ Intensitatea maximã a ajutorului │Plafonul maxim│
 │ │beneficiarului │ │ (% din cheltuielile eligibile) │al ajutorului │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare regionale│Întreprinderi │● Investiţii în active corporale │Pentru regiunea de dezvoltare Bucureşti-Ilfov:│7,5 milioane │
 │pentru investiţii │ │● Investiţii în active necorporale │● 60% pentru întreprinderi mici │euro/proiect │
 │şi pentru ocuparea│ │ │● 50% pentru întreprinderi mijlocii │ │
 │forţei de muncã │ │ │● 40% pentru întreprinderi mari │ │
 │ │ │ │Pentru restul regiunilor: │ │
 │ │ │ │● 70% pentru întreprinderi mici │ │
 │ │ │ │ │ │
 │ │ │ │● 60% pentru întreprinderi mijlocii │ │
 │ │ │ │● 50% pentru întreprinderi mari │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │Servicii de consultanţã furnizate de │● 50% │200.000 euro/ │
 │consultanţã în │ │consultanţi externi │ │întreprindere/│
 │favoarea │ │ │ │proiect │
 │IMM-urilor │ │ │ │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │închirierea, realizarea şi funcţionarea│● 50% │200.000 euro/ │
 │participarea IMM │ │standului pentru prima participare la │ │IMM/proiect │
 │la târguri │ │târg │ │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │● Întreprinderi│● Cheltuieli de personal │● 50% pentru cercetarea industrialã; │1 milion euro/│
 │proiecte de │cu activitate │● Costul instrumentelor şi al │● 25% pentru dezvoltarea experimentalã │beneficiar/ │
 │cercetare şi │de CD │echipamentelor în mãsura şi pe durata │Pentru întreprinderi mici: │proiect │
 │dezvoltare │● Centre de │utilizãrii acestora în proiect │● 70% pentru cercetare industrialã │ │
 │ │cercetare │● Cheltuieli pentru clãdiri şi terenuri│● 45% pentru cercetare experimentalã │ │
 │ │● Universitãţi │în mãsura şi pe durata utilizãrii │Pentru întreprinderi mijlocii: │ │
 │ │ │acestora în proiect │● 60% pentru cercetare industrialã │ │
 │ │ │● Cheltuieli pentru cercetare │● 35% pentru cercetare experimentalã │ │
 │ │ │contractualã │Se poate adãuga o primã de 15% pânã la o │ │
 │ │ │● Cheltuieli de regie │intensitate maximã a ajutorului de 80%, în │ │
 │ │ │● Alte cheltuieli de exploatare │condiţiile prevãzute de art. 20 alin. (3.3) │ │
 │ │ │ │lit. b din Regulamentul (CE) nr. 800/2008 │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │Cheltuieli pentru elaborarea de studii │Pentru IMM: │200.000 euro/ │
 │studii de feza- │Întreprinderi │de fezabilitate tehnice pregãtitoare │● 75% pentru studii pregãtitoare pentru │beneficiar/ │
 │bilitate tehnice │mari │pentru activitãţi de cercetare indus- │activitãţi de cercetare industrialã │proiect │
 │ │ │trialã sau dezvoltare experimentalã │● 50% pentru studii pregãtitoare pentru │ │
 │ │ │ │activitãţi de dezvoltare experimentalã │ │
 │ │ │ │Pentru întreprinderi mari: │ │
 │ │ │ │● 65% pentru studii pregãtitoare pentru │ │
 │ │ │ │activitãţi de cercetare industrialã │ │
 │ │ │ │● 40% pentru studii pregãtitoare pentru │ │
 │ │ │ │activitãţi de dezvoltare experimentalã │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │● Toate cheltuielile anterioare acor- │Intensitatea ajutorului nu depãşeşte intensi- │200.000 euro/ │
 │acoperirea chel- │ │dãrii dreptului în prima jurisdicţie │tatea maxim posibilã a ajutorului pentru │întreprindere/│
 │tuielilor aferente│ │● Cheltuieli pentru traducere │proiectul de cercetare şi dezvoltare,adicã 80%│proiect │
 │drepturilor de │ │● Cheltuieli pentru apãrarea │ │ │
 │proprietate │ │valabilitãţii dreptului │ │ │
 │industrialã ale │ │ │ │ │
 │IMM-urilor │ │ │ │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │Întreprinderi │● Cheltuieli de personal │● 100% │1 milion euro/│
 │întreprinderi │nou-create │● Costul instrumentelor şi al echipa- │ │întreprindere/│
 │nou-create │inovatoare │mentelor în mãsura şi pe durata utili- │ │proiect │
 │inovatoare │ │zãrii acestora în proiect │ │ │
 │ │ │● Cheltuieli pentru clãdiri şi terenuri│ │ │
 │ │ │în mãsura şi pe durata utilizãrii │ │ │
 │ │ │acestora în proiect │ │ │
 │ │ │● Cheltuieli pentru cercetare │ │ │
 │ │ │contractualã │ │ │
 │ │ │● Cheltuieli de regie │ │ │
 │ │ │● Alte cheltuieli de exploatare │ │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │● Cheltuieli cu achiziţia de servicii │● 100% │200.000 euro/ │
 │serviciile de │ │de consultanţã, asistenţã tehnologicã, │● 75% în cazul în care prestatorul de servicii│beneficiar/ │
 │consultanţã în │ │transfer de tehnologie, formare, con- │nu beneficiazã de o certificare naţionalã sau │perioadã de │
 │domeniul inovãrii │ │sultanţa în materie de achiziţie, pro- │europeanã │3 ani fiscali │
 │şi serviciile de │ │tejarea şi comercializarea drepturilor │ │consecutivi │
 │sprijinire a │ │de proprietate intelectualã şi pentru │ │ │
 │inovãrii │ │acordurile de acordare a licenţelor, │ │ │
 │ │ │activitãţile de consiliere referitoare │ │ │
 │ │ │la utilizarea standardelor │ │ │
 │ │ │● Cheltuieli cu: spaţiile de lucru, │ │ │
 │ │ │bãncile de date, bibliotecile tehnice, │ │ │
 │ │ │studiile de piaţã, utilizarea labora- │ │ │
 │ │ │toarelor, etichetarea, testarea şi │ │ │
 │ │ │certificarea calitãţii │ │ │
 ├──────────────────┼───────────────┼───────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────────┼──────────────┤
 │Ajutoare pentru │IMM │● Cheltuieli de personal, cheltuieli cu│50% pe o perioadã maximã de 3 ani pentru │1 milion euro/│
 │închirierea de │ │recrutarea, indemnizaţia de deplasare │fiecare întreprindere şi persoanã angajatã │beneficiar/ │
 │personal cu înaltã│ │ │temporar │proiect │
 │calificare │ │ │ │ │
 └──────────────────┴───────────────┴───────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────────────────┴──────────────┘



    ART. 5
    Ajutoarele acordate de prezenta schemã nu se cumuleazã cu niciun alt ajutor care face obiectul unei exceptãri în temeiul Regulamentului (CE) nr. 800/2008 ori cu ajutoare de minimis care îndeplinesc condiţiile prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 1998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat sau cu orice alte fonduri comunitare legate de aceleaşi cheltuieli eligibile - care se suprapun parţial ori integral - în cazul în care un astfel de cumul ar conduce la depãşirea intensitãţii maxime a ajutorului sau a valorii maxime aplicabile acestui ajutor.

    IV. Baza legalã
    ART. 6
    Prezenta schemã este elaboratã în conformitate cu:
    a) Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comunã în aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratat (denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 800/2008 );
    b) Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare; d) Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţificã şi dezvoltarea tehnologicã, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 324/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    e) Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii;
    f) Programul operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei nr. 1.341 din 12 iunie 2007;
    g) Ghidul solicitantului.
    ART. 7
    Prezenta schemã de ajutor de stat este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile art. 3 din Regulamentul 800/2008 .

    V. Necesitatea implementãrii schemei de ajutor de stat
    ART. 8
    (1) Polii de competitivitate reprezintã un factor vital pentru creşterea economicã şi un instrument-cheie pentru impulsionarea activitãţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare a mediului de afaceri regional şi local.
    (2) Prin activitatea lor bazatã pe cercetare-dezvoltare-inovare, polii de competitivitate reprezintã motoare de dezvoltare a sectoarelor industriale în care activeazã. Ei contribuie în acest fel la crearea de noi locuri de muncã, diversificarea activitãţilor economice din zonã şi, prin urmare, la creşterea produsului intern brut (PIB) în regiunile în care se implementeazã proiectele.
    (3) Condiţiile pentru apariţia şi dezvoltarea polilor de competitivitate sunt legate de aglomerarea industrialã a actorilor economici, viziunea comunã şi strategia de dezvoltare a sectoarelor industriale, accesul la tehnologii avansate, disponibilitatea forţei de muncã înalt calificatã şi a unor programe de instruire permanentã, accesul la facilitãţi privind cercetarea, parteneriatul local/regional/comunitar, accesul la materii prime, materiale şi energie, mãsuri de sprijin financiar şi accesul la pieţele locale/regionale/europene.

    VI. Definiţii
    ART. 9
    În sensul prezentei scheme, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    1. active corporale - terenuri, clãdiri, instalaţii, echipamente, utilaje, maşini;
    2. active necorporale - active care rezultã dintr-un transfer de tehnologie sub forma achiziţiei de drepturi de brevet, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
    3. activitãţi de inovare - activitãţi de implementare a unei noi metode de organizare a întreprinderii, practicilor comerciale, organizãrii la locul de muncã sau a relaţiilor externe. Schimbãrile în practicile de afaceri, organizarea la locul de muncã sau relaţiile externe care se bazeazã pe metode organizaţionale deja utilizate în întreprindere, schimbãrile în strategii de management, fuziuni şi achiziţii, schimbãrile rezultate numai din modificarea preţurilor practicate, personalizarea, modificãrile regulate sezoniere ori ciclice, comercializarea de produse noi sau îmbunãtãţite semnificativ nu sunt considerate inovaţii;
    4. administratorul schemei de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" (AM POS CCE);
    5. asociaţie - entitate cu personalitate juridicã ce reprezintã mediul de afaceri, constituitã în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 246/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, formatã din membrii privaţi ai polului de competitivitate conform unui contract de parteneriat care are la bazã o strategie comunã;
    6. asociere - act voluntar ce are la bazã un acord de parteneriat între douã sau mai multe entitãţi juridice din cadrul unui pol de competitivitate pentru realizarea în comun a unui proiect. Minimum una dintre entitãţi este întreprindere;
    7. beneficiar - entitate juridicã care primeşte ajutor de stat în cadrul acestei scheme în baza unui contract de finanţare cu administratorul/furnizorul schemei;
    8. catalizator - entitate juridicã membrã a unui pol de competitivitate de tipul: agenţie de dezvoltare regionalã, camerã de comerţ, asociaţie de ramurã, patronat, alt tip de organizaţie neguvernamentalã, societate comercialã de instruire sau consultanţã, bancã, orice altã formã juridicã de structurã de sprijinire a afacerilor în conformitate cu legislaţia în vigoare, dacã aceasta desfãşoarã activitãţi în sprijinul înfiinţãrii şi dezvoltãrii polilor de competitivitate;
    9. cercetare industrialã - cercetare sau investigaţie criticã planificatã în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competenţe noi pentru elaborarea unor noi produse, procese ori servicii sau pentru realizarea unei îmbunãtãţiri semnificative a produselor, proceselor ori serviciilor existente; cuprinde crearea de pãrţi componente pentru sisteme complexe, care este necesarã pentru cercetarea industrialã, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor;
    10. cerere de finanţare - formularul completat de cãtre solicitant, pentru fiecare proiect din cadrul strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate, în vederea obţinerii finanţãrii prin POS CCE pentru proiectul respectiv;
    11. cheltuieli eligibile - cheltuielile realizate de cãtre un beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a beneficiarului, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare;
    12. cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizãrii proiectelor finanţate din instrumentele structurale în cadrul programelor operaţionale, care nu pot fi finanţate din fonduri structurale sau de stat, conform reglementãrilor comunitare şi naţionale;
    13. cheltuieli salariale - valoarea totalã care trebuie plãtitã efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locurile de muncã create prin proiect sau în legãturã directã cu acesta;
    14. contract de finanţare - actul juridic cu titlu oneros, încheiat între administratorul/furnizorul schemei şi beneficiar, prin care se aprobã spre finanţare, în cadrul POS CCE, un proiect inclus în strategia de dezvoltare a polului de competitivitate;
    15. contribuţia proprie a beneficiarului la valoarea eligibilã a proiectului - diferenţa dintre totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului şi totalul finanţãrii nerambursabile acordate;
    16. deponent - entitate juridicã care reprezintã polul de competitivitate şi care înregistreazã şi transmite spre evaluare în cadrul apelului un pachet integrat de cereri de finanţare;
    17. dezvoltare experimentalã - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunãtãţite;
    18. fişa de proiect - fişã-tip care prezintã sumar un proiect din cadrul strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate;
    19. formare specificã - formare cu un conţinut aplicabil direct şi principal postului actual sau viitor al angajatului în întreprindere şi care oferã calificãri ce nu pot fi transferate cãtre alte întreprinderi ori alte domenii de activitate sau care pot fi transferate numai într-o mãsurã limitatã;
    20. formare generalã - formare cu un conţinut care nu este aplicabil exclusiv sau preponderent postului actual ori viitor al angajatului în întreprindere, însã care oferã calificãri ce pot fi transferate într-o mare mãsurã cãtre alte întreprinderi sau alte domenii de activitate (spre exemplu: este organizatã în comun de întreprinderi independente diferite ori este disponibilã pentru angajaţi ai unor întreprinderi diferite. Este recunoscutã, certificatã sau validatã de autoritãţi ori organisme publice sau de alte organisme ori instituţii cãrora un stat membru sau Comunitatea Europeanã le-a acordat competenţele necesare);
    21. furnizorul schemei de ajutor de stat - MECMA, prin AM POS CCE;
    22. IMM - aşa cum sunt definite în anexa I la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 ;
    23. începerea lucrãrilor - fie începerea lucrãrilor de construcţie, fie prima comandã fermã de echipamente, excluzând studiile de fezabilitate preliminare;
    24. intensitatea ajutorului - valoarea actualizatã a ajutorului exprimatã ca procent din valoarea actualizatã a cheltuielilor eligibile ale investiţiei;
    25. întreprinderile mari - întreprinderile care nu se încadreazã în definiţia IMM-urilor;
    26. întreprindere micã - întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei total al bilanţului anual nu depãşesc/depãşeşte 10 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 - anexa I;
    27. microîntreprinderea - întreprinderea care are sub 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei total al bilanţului anual nu depãşesc/depãşeşte 2 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 - anexa I;
    28. IMM aflatã în dificultate - o întreprindere micã sau mijlocie care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
    (i) în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul social a dispãrut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    (ii) în cazul unei societãţi în care cel puţin o parte din asociaţi rãspunde nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul propriu a dispãrut, aşa cum reiese din contabilitatea societãţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    (iii) indiferent de tipul societãţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevãzute de legislaţia naţionalã privind procedura insolvenţei;
    (iv) IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se considerã a fi în dificultate în aceastã perioadã în sensul prezentei scheme, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile prevãzute la subpct. (iii);
    29. întreprindere mare aflatã în dificultate - întreprinderea care fie se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la pct. 28, subpct. (i), (ii) sau (iii), fie prezintã simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scãderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scãderea fluxului de numerar, îndatorare crescutã, creşterea sarcinilor financiare şi scãderea sau dispariţia valorii activului net;
    30. investiţia iniţialã - investiţie în active corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi prin realizarea de produse noi, suplimentare, sau la o schimbare fundamentalã a procesului global de producţie a unei unitãţi existente. Achiziţionarea de acţiuni sau pãrţi sociale emise de cãtre o întreprindere ori investiţia de înlocuire nu constituie investiţie iniţialã;
    31. lista de proiecte - lista proiectelor a cãror implementare duce la realizarea strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate. La aceasta se ataşeazã fişele individuale ale proiectelor care fac parte din respectiva strategie;
    32. locuri de muncã create direct de un proiect de investiţii - locurile de muncã legate de activitatea care face obiectul investiţiei, inclusiv locurile de muncã create în urma unei creşteri a ratei de utilizare a capacitãţii create de investiţie;
    33. pachet integrat de cereri de finanţare - cuprinde:
    (i) strategia de dezvoltare a polului de competitivitate;
    (ii) lista de proiecte şi fişele individuale;
    (iii) cereri de finanţare/proiectele aferente strategiei pentru care se solicitã finanţare; şi
    (iv) alte anexe specificate în Ghidul solicitantului;
    34. pol de competitivitate - asociere, într-un spaţiu geografic definit, între întreprinderi, organisme de cercetare, universitãţi, autoritãţi publice locale şi catalizatori care au la bazã o strategie comunã de dezvoltare cu scopul de a genera sinergii în jurul unor proiecte inovative orientate spre una sau mai multe pieţe. Un astfel de pol nu are o localizare impusã, astfel încât, din punct de vedere teritorial, un pol de competitivitate poate fi plasat atât într-o singurã locaţie zonalã, cât şi în zone ce aparţin mai multor regiuni de dezvoltare din România. Un pol de competitivitate poate fi constituit într-o entitate juridicã sau poate funcţiona pe baza unor acorduri de parteneriat între membrii sãi. Calitatea de pol de competitivitate este doveditã de 3 elemente: componenţa (existenţa în pol în mod obligatoriu a douã tipuri de entitãţi, respectiv întreprinderi şi organisme/organizaţii de cercetare/universitãţi şi, opţional, a autoritãţilor publice locale şi catalizatori), asocierea (având ca rezultat fie o persoanã juridicã, fie o entitate care funcţioneazã pe baza unui acord formal de asociere semnat de membrii polului) şi strategia de dezvoltare a polului care este un document însuşit formal (adicã semnat) de toţi membrii polului;
    35. proiect - document, parte a cererii de finanţare, propus de minimum 2 membri ai unui pol de competitivitate în asociere. În orice situaţie, unul dintre cei 2 membri trebuie sã fie o întreprindere. Proiectul prezintã o serie de activitãţi economice indivizibile, concepute pentru a produce un rezultat specific într-o perioadã de timp datã şi având obiective clar stabilite, pentru a cãrui realizare beneficiarul primeşte fonduri nerambursabile, în cadrul POS CCE;
    36. rata de actualizare - rata calculatã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19 ianuarie 2008;
    37. regiunile de dezvoltare - entitãţi teritoriale specifice, fãrã statut administrativ şi fãrã personalitate juridicã, şi corespunzãtoare diviziunilor de nivel NUTS 2 în Nomenclatorul unitãţilor statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în conformitate cu prevederile Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    38. solicitant de finanţare - entitate juridicã care în calitate de membru într-un pol de competitivitate transmite spre evaluare proiecte în pachet integrat de cereri de finanţare;
    39. organism/organizaţie de cercetare - o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul sãu juridic (organizatã conform dreptului public sau privat) ori de modul sãu de finanţare, al cãrei scop principal este de a realiza cercetare fundamentalã, cercetare industrialã sau dezvoltare experimentalã şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare sau transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activitãţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare. Întreprinderile care pot exercita influenţã asupra unui astfel de organism, de exemplu prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucurã de acces preferenţial la capacitãţile de cercetare ale organismului în cauzã sau la rezultatele cercetãrilor acestuia. Organismele/Organizaţiile de cercetare care desfãşoarã atât activitãţi economice, cât şi activitãţi noneconomice sunt calificate drept întreprinderi în cazul în care nu ţin contabilitate separatã pentru cele douã activitãţi;
    40. cercetare industrialã - cercetare sau investigaţie criticã planificatã în scopul dobândirii de cunoştinţe şi competente noi pentru elaborarea unor noi produse, procese ori servicii sau pentru realizarea unei îmbunãtãţiri semnificative a produselor, proceselor ori serviciilor existente. Cuprinde crearea de pãrţi componente pentru sisteme complexe, care este necesarã pentru cercetarea industrialã, în special pentru validarea tehnologiilor generice, cu excepţia prototipurilor;
    41. dezvoltarea experimentalã - dobândirea, combinarea, modelarea şi utilizarea unor cunoştinţe şi competenţe existente de ordin ştiinţific, tehnologic, de afaceri şi din alte domenii relevante, în scopul producerii unor planuri, aranjamente sau proiecte pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunãtãţite.

    VII. Domeniul de aplicare
    ART. 10
    (1) Prezenta schemã se aplicã în cadrul Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", domeniul major de intervenţie 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional - Poli de competitivitate".
    (2) Prezenta schemã se aplicã tuturor regiunilor de dezvoltare ale României, fãrã o prealocare financiarã regionalã.
    (3) Prezenta schemã se adreseazã polilor de competitivitate existenţi sau potenţiali, fãrã ca aceştia sã treacã printr-un proces de acreditare/certificare/omologare/recunoaştere.
    (4) Prezenta schemã vizeazã finanţarea unor proiecte inovative care se circumscriu strategiei de dezvoltare a polilor de competitivitate.
    ART. 11
    (1) Prezenta schemã se aplicã beneficiarilor care îşi desfãşoarã activitatea în domeniul producţiei, serviciilor, construcţiilor şi îndeplinesc criteriile prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 , cu excepţia:
    a) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în sectoarele pescuit şi acvaculturã, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comunã a pieţelor în sectorul produselor pescãreşti şi de acvaculturã, cu excepţia ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare;
    b) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în producţia primarã a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene (cu excepţia ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare);
    c) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în transformarea (procesarea) şi comercializarea produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene, în urmãtoarele cazuri:
    - când valoarea ajutorului este stabilitã pe baza preţului sau a cantitãţii produselor în cauzã achiziţionate de la producãtorii primari ori introduse pe piaţã de întreprinderile în cauzã;
    - când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţialã sau integralã cãtre producãtorii primari;
    d) activitãţilor legate de export cãtre ţãri terţe sau cãtre state membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantitãţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţãrii şi funcţionãrii unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) activitãţilor care favorizeazã folosirea mãrfurilor naţionale în locul celor importate;
    f) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în sectorul cãrbunelui;
    g) întreprinderilor aflate în dificultate;
    h) ajutoarelor care favorizeazã utilizarea produselor naţionale în detrimentul produselor din import;
    i) ajutoarelor pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mãrfuri, acordate întreprinderilor care efectueazã transport rutier de mãrfuri în numele terţilor pentru închiriere sau în scop comercial;
    j) întreprinderilor care activeazã în sectorul construcţiei de nave;
    k) întreprinderilor care activeazã în industria siderurgicã;
    l) întreprinderilor care activeazã în sectorul fibre sintetice.
    (2) În plus faţã de condiţiile enumerate la alin. (1), ajutorul regional pentru investiţii din cadrul acestei scheme se acordã doar în urmãtoarele sectoare, în conformitate cu NACE Rev. 2:
    a) B - Industria extractivã (cu excepţia codurilor 051 Extracţia cãrbunelui superior, 052 Extracţia cãrbunelui inferior, 061 Extracţia petrolului brut, 062 Extracţia gazelor naturale, 0721 Extracţia minereurilor de uraniu şi toriu, 0892 Extracţia turbei, 091 Activitãţi de servicii anexe extracţiei petrolului brut şi gazelor naturale şi 099 Activitãţi de servicii anexe pentru extracţia mineralelor); ...
    b) C - Industria prelucrãtoare (cu excepţia codurilor 120 Fabricarea produselor din tutun, 191 Fabricarea produselor de cocserie, 192 Fabricarea produselor obţinute prin prelucrarea ţiţeiului, 2051 Fabricarea explozivilor, 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi artificiale, 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel, 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea primarã a oţelului, 2452 Turnarea oţelului, 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei, 2591 Fabricarea de recipienţi, containere şi alte produse similare din oţel, 301 Construcţia de nave şi bãrci, 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptã, 331 Repararea articolelor fabricate din metal, repararea maşinilor şi echipamentelor şi 332 Instalarea maşinilor şi echipamentelor industriale);
    c) E - Distribuţia apei, salubritate, gestionarea deşeurilor, activitãţi de decontaminare (cu excepţia codurilor 360 Captarea, tratarea şi distribuţia apei, 370 Colectarea şi epurarea apelor uzate, 381 Colectarea deşeurilor, 382 Tratarea şi eliminarea deşeurilor şi 390 Activitãţi şi servicii de decontaminare);
    d) F - Construcţii (cu excepţia codurilor 411 Dezvoltare (promovare) imobiliarã, 4399 Alte lucrãri speciale de construcţii n.c.a.).
    e) H - Transport şi depozitare (cu excepţia codurilor 491 Transporturi interurbane de cãlãtori pe calea feratã, 493 Alte transporturi terestre de cãlãtori, 501 Transporturi maritime şi costiere de pas, 503 Transporturi de pasageri pe cãi navigabile interioare, 511 Transporturi aeriene de pasageri şi 53 Activitãţi de poştã şi de curier);
    f) J - Informaţii şi comunicaţii (cu excepţia codurilor 59 Activitãţi de producţie cinematograficã, video, înregistrãri audio şi activitãţi de editare muzicalã, 60 Activitãţi de difuzare şi transmitere de programe şi 61 Telecomunicaţii);
    g) M - Activitãţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice.

    VIII. Beneficiarii eligibili
    ART. 12
    Potenţialii beneficiari ai prezentei scheme sunt întreprinderi din cadrul polilor de competitivitate care pot fi organizate juridic dupã cum urmeazã:
    a) societãţi comerciale înregistrate conform Legii nr. 31/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    b) instituţii de învãţãmânt superior private acreditate care nu se încadreazã în definiţia "organism/organizaţie de cercetare";
    c) entitãţi legale cu activitate principalã de cercetare-dezvoltare, indiferent de forma de organizare, care nu se încadreazã în definiţia "organism/organizaţie de cercetare".
    ART. 13
    Pentru a primi ajutor în cadrul prezentei scheme, beneficiarul trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
    1. sã facã dovada calitãţii de membru al unui pol de competitivitate;
    2. indiferent de forma juridicã de organizare, sã nu se afle în procedurã de executare silitã, reorganizare judiciarã, faliment, închidere operaţionalã, dizolvare, lichidare, administrare specialã şi sã nu aibã activitãţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege;
    3. sã fie înregistrat în România;
    4. sã nu fie întreprindere aflatã în dificultate în sensul Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate;
    5. sã nu facã obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comunã sau, în cazul în care un potenţial beneficiar a fãcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie sã fi fost deja executatã şi ajutorul integral recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentã, pentru ca beneficiarul sã poate fi eligibil;
    6. beneficiarul care se declarã întreprindere nou-creatã inovatoare trebuie:
    - sã depunã o declaraţie pe propria rãspundere privind faptul cã nu a mai primit niciodatã ajutor de stat pentru "întreprinderi nou-create inovatoare";
    - sã fie o întreprindere micã, a cãrei vechime, la data acordãrii ajutorului, sã fie mai micã de 6 ani; şi
    - sã demonstreze îndeplinirea condiţiei cã "Valoarea cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare a reprezentat cel puţin 15% din costurile totale de operare în cel puţin unul din ultimii 3 ani care precedã acordarea ajutorului" printr-o notã justificativã a modului de calcul semnatã de reprezentantul legal al solicitantului, însoţitã de balanţele cumulate la 31 decembrie ale cel puţin unui an din ultimii 3 care precedã acordarea ajutorului, semnate de reprezentantul legal, şi de fişele conturilor în care sunt înregistrate aceste cheltuieli;
    7. beneficiarii îndeplinesc şi alte condiţii specificate în Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
    ART. 14
    În cadrul acestei scheme se finanţeazã în limita bugetului mai mulţi poli de competitivitate.
    ART. 15
    La nivelul unui pol de competitivitate se admite numai un singur pachet integrat de cereri de finanţare.

    IX. Plafoanele maxime
    ART. 16
    În cadrul acestei scheme, valoarea brutã a subvenţiei pentru orice ajutor nu poate depãşi urmãtoarele plafoane:
    a) ajutoare acordate IMM-urilor pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncã: 7,5 milioane euro pe întreprindere pe proiect de investiţii;
    b) ajutoare pentru consultanţã în favoarea IMM-urilor: 200.000 euro pe întreprindere pe proiect;
    c) ajutoare pentru participarea IMM-urilor la târguri: 200.000 euro pe întreprindere pe proiect;
    d) ajutoare pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare: 1 milion euro pe beneficiar pe proiect;
    e) ajutoare pentru studii de fezabilitate: 200.000 euro pe întreprindere pe proiect;
    f) ajutoare pentru cheltuielile aferente drepturilor de proprietate industrialã ale IMM-urilor: 200.000 euro pe întreprindere pe proiect;
    g) ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare: 1 milion euro pe întreprindere pe proiect;
    h) ajutoare pentru serviciile de consultanţã în domeniul inovãrii şi serviciile de sprijinire a inovãrii: 200.000 euro pe întreprindere într-o perioadã de 3 ani;
    i) ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltã calificare: 1 milion euro pe întreprindere pe proiect.

    X. Tipuri de proiecte
    ART. 17
    În cadrul prezentei schemei de ajutor se pot depune spre finanţare urmãtoarele tipuri de proiecte:
    a) proiecte de investiţii în infrastructura polilor de competitivitate;
    b) proiecte de cercetare-dezvoltare-inovare;
    c) proiecte soft (consultanţã, participarea IMM la târguri, studii de fezabilitate tehnice, drepturile de proprietate industrialã ale IMM, închirierea de personal cu înaltã calificare, formare).

    XI. Intensitatea ajutorului, activitãţi şi cheltuieli eligibile
    ART. 18
    Ajutoare regionale pentru investiţii şi pentru ocuparea forţei de muncã
    1. Intensitatea ajutorului
    - Intensitatea ajutorului este de 50% pentru întreprinderile situate în regiunile de dezvoltare Nord-Est, Nord-Vest, Sud, Sud-Vest, Sud-Est, Vest şi Centru;
    - Intensitatea ajutorului este de 40% pentru întreprinderile situate în regiunea de dezvoltare Bucureşti - Ilfov.
    2. Intensitatea creşte cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici şi cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii, cu excepţia ajutoarelor acordate în sectorul transporturilor.
    3. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt legate de realizarea investiţiilor corporale şi necorporale, astfel:
    3.1. Investiţii în active corporale
    a) construirea/modernizarea/extinderea de clãdiri şi anexe aferente, care vor fi utilizate de polii de competitivitate, pentru activitãţi de realizare de procese/tehnologii/produse/ servicii/lucrãri, în limita a 50% din totalul cheltuielilor eligibile;
    b) achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, aparate, scule, dispozitive, sisteme IT, reţele de Internet broadband;
    c) achiziţia de mijloace de transport specializate, având dotãri specifice proiectelor pentru care se propune achiziţia lor, cu excepţia întreprinderilor din sectorul transportului pentru achiziţia de echipamente şi mijloace de transport;
    d) achiziţia de mobilier, aparaturã biroticã, echipamente de protecţie specifice.
    3.2. Investiţii în active necorporale
    a) achiziţia de active necorporale pentru organizarea şi implementarea sistemelor de management al calitãţii;
    b) achiziţia de tehnologii (know-how), patente, licenţe, brevete sau cunoştinţe tehnice nebrevetate;
    c) achiziţia de programe (software) şi programe informatice specializate necesare realizãrii proiectelor propuse (de exemplu, sisteme informatice integrate pentru managementul întreprinderilor etc.).
    3.3. Toate activele achiziţionate trebuie sã fie noi.
    3.4. Nu este admisã achiziţionarea de active în leasing.
    4. Cheltuieli eligibile
    4.1. Pentru a fi consideratã cheltuialã eligibilã în sensul prezentei scheme, o investiţie constã în urmãtoarele:
    a) o investiţie în imobilizãri corporale şi/sau necorporale referitoare la înfiinţarea unei noi unitãţi, la extinderea sau modernizarea unei unitãţi existente, la diversificarea producţiei unei unitãţi pe noi pieţe de produse sau la o schimbare fundamentalã a ansamblului procesului de producţie a unei unitãţi existente; sau
    b) achiziţia activelor fixe legate direct de o unitate, atunci când unitatea s-a închis ori s-ar fi închis fãrã aceastã achiziţie, iar activele sunt cumpãrate de un investitor independent;
    c) simpla achiziţie a acţiunilor unei întreprinderi nu se considerã o investiţie.
    4.2. Pentru a fi considerate cheltuieli eligibile în sensul prezentei scheme, imobilizãrile necorporale îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:
    a) trebuie sã fie exploatate exclusiv în întreprinderea care beneficiazã de ajutor. În ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii, acestea trebuie sã fie folosite exclusiv în unitatea care beneficiazã de ajutor;
    b) trebuie sã fie considerate active amortizabile;
    c) trebuie sã fie achiziţionate de la terţi în condiţiile pieţei, fãrã ca achizitorul sã fie în mãsurã sã îşi exercite controlul, în sensul art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrãrilor economice între întreprinderi, asupra vânzãtorului sau viceversa;
    d) în cazul ajutoarelor regionale pentru investiţii, acestea trebuie sã fie incluse în activele întreprinderii şi sã rãmânã în unitatea beneficiarã a ajutorului timp de cel puţin 5 ani pentru întreprinderi mari, respectiv 3 ani în cazul IMM-urilor, de la terminarea investiţiilor.
    4.3. Pentru a fi considerate cheltuieli eligibile în sensul prezentei scheme, locurile de muncã direct create printr-un proiect de investiţie îndeplinesc toate condiţiile de mai jos:
    a) locurile de muncã sunt create în termen de 3 ani de la încheierea investiţiei;
    b) proiectul de investiţii determinã o creştere netã a numãrului de angajaţi în unitatea în cauzã, în comparaţie cu media din ultimele 12 luni;
    c) locurile de muncã create sunt pãstrate pentru o perioadã minimã de 5 ani de la terminarea investiţiilor în cazul întreprinderilor mari şi de 3 ani în cazul IMM-urilor.
    4.4. Sunt considerate eligibile cheltuielile legate de terenuri, clãdiri, echipamente/instalaţii şi active necorporale numai dacã sunt incluse în valoarea activului şi se regãsesc înregistrate în contabilitatea beneficiarului în conturile de imobilizãri corporale şi necorporale respective.
    ART. 19
    Ajutoare pentru consultanţã în favoarea IMM-urilor
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 50% din cheltuielile eligibile.
    2. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt legate de asigurarea de servicii de consultanţã şi vor fi specificate în Ghidul solicitantului.
    3. Cheltuieli eligibile
    3.1. Cheltuielile eligibile sunt cheltuielile consultanţei aferente serviciilor furnizate de consultanţi externi.
    3.2. Serviciile în cauzã nu sunt o activitate continuã sau periodicã şi nici nu sunt legate de cheltuielile de exploatare obişnuite ale întreprinderii, cum ar fi serviciile normale de consultanţã fiscalã, serviciile juridice cu caracter periodic sau publicitatea.
    ART. 20
    Ajutoare pentru participarea IMM-urilor la târguri
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 50% din cheltuielile eligibile.
    2. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt legate de participarea IMM-urilor la târguri şi vor fi specificate în Ghidul solicitantului.
    3. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile sunt cheltuielile suportate pentru închirierea, realizarea şi funcţionarea standului pentru prima participare a unei întreprinderi la orice târg sau expoziţie.
    ART. 21
    Ajutoare pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare
    1. Activitãţile de cercetare şi dezvoltare care beneficiazã de ajutor se încadreazã integral în una dintre urmãtoarele categoriile de cercetare:
    - cercetare industrialã;
    - dezvoltare experimentalã.
    2. Atunci când un proiect cuprinde sarcini diferite, fiecare sarcinã este calificatã ca încadrându-se în una dintre categoriile menţionate sau ca neîncadrându-se în niciuna dintre aceste categorii.
    3. Intensitatea
    3.1. Intensitatea ajutorului nu depãşeşte:
    - 50% din cheltuielile eligibile pentru cercetarea industrialã;
    - 25% din cheltuielile eligibile pentru dezvoltarea experimentalã.
    3.2. Intensitatea ajutorului este stabilitã pentru fiecare beneficiar de ajutor, inclusiv în cadrul unui proiect realizat în colaborare, în conformitate cu pct. 3.3 lit. b) subpct. (i).
    În cazul unui ajutor pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat în colaborare între organizaţii de cercetare şi întreprinderi, ajutorul combinat provenit dintr-un sprijin public direct pentru un anumit proiect şi contribuţiile organizaţiilor de cercetare pentru proiectul în cauzã, atunci când constituie ajutor de stat la proiect, nu depãşesc intensitãţile aplicabile ajutorului pentru fiecare întreprindere beneficiarã.
    3.3. Intensitãţile ajutorului stabilite pentru cercetare industrialã şi dezvoltare experimentalã la pct. 3.1 pot fi majorate dupã cum urmeazã:
    a) în cazul în care ajutorul este acordat unor IMM-uri, intensitatea ajutorului poate fi majoratã cu 10 puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mijlocii şi cu 20 de puncte procentuale pentru ajutoarele acordate întreprinderilor mici; şi
    b) poate fi adãugatã o primã de 15 puncte procentuale, pânã la o intensitate maximã a ajutorului de 80% din cheltuielile eligibile, dacã:
    (i) proiectul implicã o colaborare efectivã pe baza unui acord de parteneriat între cel puţin douã întreprinderi care sunt independente una de alta şi care îndeplinesc urmãtoarele condiţii:
    - niciuna dintre întreprinderi nu suportã peste 70% din cheltuielile eligibile ale proiectului de colaborare;
    - proiectul implicã o colaborare cu cel puţin un IMM;
    (ii) proiectul implicã o colaborare efectivã între o întreprindere şi un organism de cercetare şi sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
    - organismul/organizaţia de cercetare suportã cel puţin 10% din cheltuielile eligibile ale proiectului; şi
    - organismul/organizaţia de cercetare are dreptul de a publica rezultatele proiectelor de cercetare, în mãsura în care acestea provin din cercetãrile realizate de organismul/organizaţia în cauzã; sau
    (iii) în cazul cercetãrii industriale, rezultatele proiectului sunt difuzate larg prin conferinţe tehnice şi ştiinţifice sau prin publicarea în periodice ştiinţifice ori tehnice sau stocarea în registre cu acces liber (baze de date în care datele de cercetare brute pot fi consultate de oricine) ori prin intermediul unor programe informatice gratuite sau open source.
    În sensul dispoziţiei lit. b) subpct. (i) şi (ii) de mai sus, subcontractarea nu este consideratã colaborare efectivã.
    4. Cheltuieli eligibile
    4.1. Cheltuielile eligibile sunt urmãtoarele:
    a) cheltuieli de personal (cercetãtori, tehnicieni şi alţi membri ai personalului auxiliar, în mãsura în care aceştia sunt angajaţi în proiectul de cercetare);
    b) cheltuieli de utilizare a instrumentelor şi a echipamentelor, în mãsura şi pe durata utilizãrii acestora în cadrul proiectului de cercetare; dacã aceste instrumente şi echipamente au o duratã de funcţionare mai mare decât durata proiectului de cercetare, sunt eligibile doar cheltuielile de amortizare pe durata proiectului, calculate pe baza bunelor practici contabile;
    c) cheltuielile de utilizare a clãdirilor şi terenurilor, în mãsura şi pe durata utilizãrii acestora în cadrul proiectului de cercetare; în cazul clãdirilor, sunt considerate eligibile doar cheltuielile de amortizare care corespund duratei proiectului de cercetare, calculate pe baza bunelor practici contabile; în cazul terenurilor, sunt eligibile cheltuielile transferului comercial sau cheltuielile de capital efectiv suportate;
    d) cheltuieli pentru cercetare contractualã, pentru achiziţii de cunoştinţe tehnice şi de brevete sau de drepturi de utilizare a acestora din surse externe la preţul pieţei, în cazul în care tranzacţia a fost realizatã obiectiv şi nu existã niciun element de înţelegere secretã implicat, precum şi cheltuieli aferente serviciilor de consultanţã şi serviciilor echivalente folosite exclusiv pentru activitatea de cercetare;
    e) cheltuieli de regie suplimentare implicate direct de proiectul de cercetare;
    f) alte cheltuieli de exploatare, inclusiv cheltuielile cu materialele, consumabilele şi alte produse similare suportate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.
    4.2. Toate cheltuielile eligibile sunt alocate unei categorii/activitãţi specifice de cercetare industrialã sau dezvoltare experimentalã.
    ART. 22
    Ajutoare pentru studii de fezabilitate tehnice
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului nu poate sã depãşeascã:
    a) pentru IMM-uri, 75% din cheltuielile eligibile pentru studii pregãtitoare pentru activitãţi de cercetare industrialã şi 50% din cheltuielile eligibile pentru studii pregãtitoare pentru activitãţi de dezvoltare experimentalã;
    b) pentru întreprinderi mari, 65% din cheltuielile eligibile pentru studii pregãtitoare pentru activitãţi de cercetare industrialã şi 40% din cheltuielile eligibile pentru studii pregãtitoare pentru activitãţi de dezvoltare experimentalã.
    2. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt legate de realizarea studiilor de fezabilitate tehnice şi vor fi specificate în Ghidul solicitantului.
    3. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile sunt cheltuielile pentru realizarea studiului.
    ART. 23
    Ajutoare pentru acoperirea cheltuielilor aferente drepturilor de proprietate industrialã ale IMM-urilor
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului nu depãşeşte intensitatea maximã a ajutorului pentru proiectul de cercetare şi dezvoltare prevãzut la art. 21 pct. 3.1 şi 3.3, cu privire la activitãţile de cercetare, respectiv 80% din cheltuielile eligibile.
    2. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt legate de acoperirea cheltuielilor aferente dreptului de proprietate industrialã şi vor fi specificate în Ghidul solicitantului.
    3. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile sunt urmãtoarele:
    a) toate cheltuielile anterioare acordãrii dreptului în prima jurisdicţie, inclusiv cheltuielile legate de pregãtirea, depunerea şi examinarea cererii, precum şi cheltuielile suportate pentru reînnoirea cererii înainte de acordarea dreptului;
    b) cheltuielile pentru traducere şi alte cheltuieli suportate pentru obţinerea sau validarea dreptului în alte jurisdicţii;
    c) cheltuielile suportate pentru apãrarea valabilitãţii dreptului pe parcursul examinãrii oficiale a cererii şi a eventualelor proceduri de opoziţie, chiar dacã astfel de cheltuieli intervin dupã recunoaşterea dreptului.
    ART. 24
    Ajutoare pentru întreprinderi nou-create inovatoare
    Pentru a beneficia de ajutor în cadrul prezentei scheme, întreprinderea trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) beneficiarul este o întreprindere micã a cãrei vechime, la data acordãrii ajutorului, era mai micã de 6 ani;
    b) cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare ale beneficiarului reprezintã cel puţin 15% din cheltuielile totale de exploatare înregistrate în cursul a cel puţin unuia dintre cei 3 ani care precedã acordarea ajutorului sau, în cazul unei întreprinderi nou-create fãrã niciun istoric financiar, al auditului exerciţiului fiscal în curs, cifrã certificatã de un auditor extern.
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului este de 100% din cheltuielile eligibile.
    2. Ajutorul maxim
    Ajutorul maxim pe care îl poate obţine o întreprindere în cadrul acestei scheme este 1 milion euro.
    Beneficiarul poate primi ajutorul în cauzã o singurã datã în cursul perioadei în care îndeplineşte condiţiile necesare pentru a fi considerat întreprindere nou-creatã inovatoare.
    3. Activitãţi eligibile
    Activitãţile eligibile sunt activitãţile de cercetare industrialã, dezvoltare experimentalã şi inovare.
    4. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile sunt cele specificate la art. 21 pct. 4.
    ART. 25
    Ajutoare pentru serviciile de consultanţã în domeniul inovãrii şi serviciile de sprijinire a inovãrii
    1. Intensitatea
    1.1. Beneficiarul este un IMM.
    1.2. Valoarea ajutorului nu depãşeşte 200.000 euro pentru fiecare beneficiar, pe orice perioadã de 3 ani consecutivi.
    1.3. Intensitatea ajutorului este de 100% din cheltuielile eligibile dacã prestatorul de servicii beneficiazã de o certificare naţionalã sau europeanã. În cazul în care prestatorul de servicii nu beneficiazã de o certificare naţionalã sau europeanã, intensitatea ajutorului nu depãşeşte 75% din cheltuielile eligibile.
    2. Activitãţi eligibile
    Beneficiarul trebuie sã utilizeze ajutorul pentru achiziţionarea de servicii la preţul pieţei sau, în cazul în care prestatorul de servicii este o entitate fãrã scop lucrativ, la un preţ care sã reflecte cheltuielile integrale plus o marjã rezonabilã.
    3. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile sunt urmãtoarele:
    3.1. în ceea ce priveşte serviciile de consultanţã în domeniul inovãrii, cheltuielile cu: consultanţa managerialã, asistenţa tehnologicã, serviciile de transfer de tehnologie, formare, consultanţa în materie de achiziţie, protejare şi comercializare a drepturilor de proprietate intelectualã şi pentru acordurile de acordare a licenţelor, activitãţile de consiliere referitoare la utilizarea standardelor;
    3.2. în ceea ce priveşte serviciile de sprijinire a inovãrii, cheltuielile cu: spaţiile de lucru, bãncile de date, bibliotecile tehnice, studiile de piaţã, utilizarea laboratoarelor, etichetarea, testarea şi certificarea calitãţii.
    ART. 26
    Ajutoare pentru închirierea de personal cu înaltã calificare
    a) Ajutoarele pentru închirierea de personal cu înaltã calificare detaşat de la un/o organism/organizaţie de cercetare sau o întreprindere mare la un IMM sunt compatibile cu piaţa comunã în sensul art. 107 alin. (3) din Tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevãzutã la art. 108 alin. (3) din Tratat în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la acest articol.
    b) Personalul detaşat nu trebuie sã înlocuiascã alţi salariaţi, ci trebuie sã fie încadrat pe un post nou-creat în cadrul întreprinderii beneficiare şi sã fi lucrat cel puţin 2 ani pentru organismul/organizaţia de cercetare sau pentru întreprinderea mare care detaşeazã personalul.
    c) Acest articol nu se aplicã cheltuielilor consultanţei menţionate la art. 25.
    1. Intensitatea
    Intensitatea ajutorului nu depãşeşte 50% din cheltuielile eligibile, pentru o perioadã de maximum 3 ani pentru fiecare întreprindere şi persoanã angajatã temporar.
    2. Activitãţi eligibile
    Personalul detaşat trebuie sã efectueze activitãţi de cercetare industrialã, dezvoltare experimentalã şi inovare în cadrul IMM-ului beneficiar al ajutorului.
    3. Cheltuieli eligibile
    Cheltuielile eligibile reprezintã toate cheltuielile de personal aferente închirierii şi încadrãrii în muncã a personalului cu înaltã calificare, inclusiv cheltuielile aferente folosirii unei agenţii de recrutare şi indemnizaţia de deplasare pentru personalul detaşat.

    XII. Criterii de eligibilitate
    ART. 27
    În procesul de evaluare a solicitãrilor de finanţare se va urmãri îndeplinirea criteriilor de eligibilitate pentru:
    1. solicitanţi;
    2. beneficiari;
    3. cereri de finanţare (proiecte);
    4. activitãţi;
    5. cheltuieli.
    Criteriile de eligibilitate sunt detaliate în Ghidul solicitantului.
    ART. 28
    Un pachet integrat de cereri de finanţare va conţine în mod obligatoriu minimum 4 proiecte, din care cel puţin un proiect de investiţii în infrastructura de afaceri, cel puţin un proiect de cercetare-dezvoltare-inovare şi cel puţin douã proiecte de tip "soft".
    ART. 29
    Pachetele integrate de cereri de finanţare trebuie sã fie în conformitate cu obiectivele specifice ale Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", axa prioritarã 1 "Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", domeniul major de intervenţie 1.3.1 "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes naţional şi internaţional - Poli de competitivitate".
    ART. 30
    Pentru proiectele care prevãd lucrãri de construcţii se vor aplica dispoziţiile referitoare la existenţa studiului de fezabilitate pentru investiţiile noi şi documentaţia de avizare a lucrãrilor de intervenţie pentru intervenţiile la construcţiile existente, conform Hotãrârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
    ART. 31
    Valoarea totalã a pachetului integrat de cereri de finanţare depus de un solicitant/deponent aparţinând unui pol de competitivitate se încadreazã în limitele: minimum echivalentul a circa 5.000.000 euro şi maximum echivalentul a circa 20.000.000 euro.
    ART. 32
    Durata de implementare a proiectelor nu va depãşi data de 31 decembrie 2015.
    ART. 33
    Investiţiile realizate prin finanţarea din prezenta schemã trebuie sã fie menţinute pe o duratã de minimum 5 ani pentru întreprinderile mari sau 3 ani pentru IMM-uri.
    ART. 34
    Cererile de finanţare trebuie sã respecte legislaţia în domeniul ajutorului de stat, egalitatea de şanse, protecţia mediului şi eficienţa energeticã.

    XIII. Numãrul total estimat al beneficiarilor
    ART. 35
    Numãrul estimat al beneficiarilor de ajutor de stat prin aceastã schemã este de 12.

    XIV. Suma totalã estimatã a schemei de ajutor de stat (defalcare pe ani)
    ART. 36
    Defalcarea estimativã pe ani a bugetului schemei:



                                                                      euro
 ┌──────┬──────────────────┬───────────────────────────────┬──────────────────┐
 │ Anul │ TOTAL │ Contribuţia UE │ Bugetul de stat │
 │ │ │ (Fondul European de │ │
 │ │ │ Dezvoltare Regionalã) │ │
 ├──────┼──────────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────┤
 │ 2012 │ 43.000.000 │ 36.980.000 │ 6.020.000 │
 ├──────┼──────────────────┼───────────────────────────────┼──────────────────┤
 │ 2013 │ 17.000.000 │ 14.620.000 │ 2.380.000 │
 └──────┴──────────────────┴───────────────────────────────┴──────────────────┘



    NOTĂ?:
    Distribuţia sumelor este orientativã, putând varia în cursul implementãrii prezentei scheme.

    XV. Durata de aplicare a schemei de ajutor de stat
    ART. 37
    Prezenta schemã se aplicã de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, pânã la 31 decembrie 2013, în limita bugetului alocat.

    XVI. Modalitãţi de acordare a ajutorului de stat
    ART. 38
    Prezenta schemã acordã finanţãri membrilor polilor de competitivitate pentru realizarea de proiecte comune, propuse în asociere (pe baza acordurilor de parteneriat, în cadrul polului de competitivitate) de minimum douã entitãţi juridice, dintre care una este întreprindere.
    ART. 39
    În cadrul acestei scheme, solicitanţii/deponenţii depun la administratorul/furnizorul schemei pachetele integrate de cereri de finanţare. Formatele-tip pentru strategie, fişa de proiect şi cererea de finanţare (proiect) sunt detaliate în Ghidul solicitantului.
    ART. 40
    În Ghidul solicitantului sunt detaliate grilele de evaluare pentru strategie şi proiecte şi punctajele minime pe care acestea trebuie sã le întruneascã pentru eligibilitate.
    ART. 41
    La nivelul fiecãrui pol de competitivitate pachetele integrate de cereri de finanţare nu pot depãşi suma maximã alocatã din prezenta schemã unui pol de competitivitate.
    ART. 42
    Valoarea ajutorului acordat în tranşe va fi actualizatã folosindu-se o ratã egalã cu rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã la momentul acordãrii ajutorului.
    ART. 43
    Acordarea ajutoarelor prin prezenta schemã se va face numai cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
    1. Valoarea totalã a ajutorului este cea stabilitã de Regulamentul (CE) nr. 800/2008 pentru fiecare tip de beneficiar.
    2. În vederea calculãrii intensitãţii ajutorului, toate cifrele utilizate sunt cele cãrora nu li s-au aplicat deduceri fiscale sau alte taxe.
    3. Beneficiarii de ajutor vor acoperi din surse proprii valoarea cheltuielilor neeligibile şi a celor conexe.
    4. Contribuţia proprie a beneficiarului poate proveni din surse proprii, credite bancare negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, sau din alte surse private. Nu sunt considerate contribuţie proprie fondurile obţinute din mãsuri de sprijin financiar din partea statului sau care sunt obţinute ca efect al unor astfel de mãsuri.
    5. Contribuţia în naturã a beneficiarilor este consideratã eligibilã în cadrul prezentei scheme. Valoarea bunurilor care fac obiectul aportului în naturã se va stabili prin expertizã legalã şi va fi acceptatã sub rezerva aprobãrii de cãtre autoritatea de administrare a schemei.

    XVII. Efectul stimulativ
    ART. 44
    Având în vedere cã în România polii de competitivitate sunt în fazã incipientã, ajutorul furnizat de prezenta schemã va avea un impact major în special în apariţia acestor structuri de referinţã pentru competitivitate în sectoarele industriale.
    ART. 45
    Impactul major al ajutorului se aşteaptã a fi în creşterea productivitãţii în sectoarele industriale cu potenţial de clusterizare. De asemenea, se aşteaptã o creştere substanţialã a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare-inovare în rândul membrilor polilor de competitivitate, a exporturilor de procese/tehnologii/servicii/produse/lucrãri competitive cãtre piaţa unicã europeanã şi, nu în ultimul rând, a apariţiei de noi locuri de muncã în aceşti poli de competitivitate.
    ART. 46
    Ajutoarele pentru IMM-uri acordate prin prezenta schemã sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care, înainte de a demara proiectul sau activitatea, beneficiarul prezintã furnizorului/administratorului schemei o cerere de finanţare.
    ART. 47
    Ajutoarele pentru întreprinderi mari acordate prin prezenta schemã sunt considerate a avea un efect stimulativ în cazul în care furnizorul/administratorul schemei verificã, înainte de a acorda ajutorul în cauzã, în plus faţã de îndeplinirea condiţiei prevãzute la art. 18, dacã documentaţia pregãtitã de beneficiar stabileşte unul sau mai multe dintre urmãtoarele criterii:
    a) o creştere substanţialã a dimensiunii proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului;
    b) o creştere substanţialã a domeniului de aplicare a proiectului/activitãţii ca urmare a ajutorului;
    c) o creştere substanţialã a valorii totale a cheltuielilor suportate de beneficiar pentru proiect/activitate ca urmare a ajutorului;
    d) o creştere substanţialã a ritmului de finalizare a proiectului/activitãţii în cauzã;
    e) în ceea ce priveşte ajutoarele regionale pentru investiţii menţionate la art. 18, faptul cã proiectul nu ar fi fost realizat ca atare în regiunea asistatã în cauzã în absenţa ajutorului.

    XVIII. Regula de cumul
    ART. 48
    Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemã nu se cumuleazã cu alte ajutoare de stat, în sensul art. 107 alin. (1) din Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene, şi nici cu ajutoarele de minimis acordate pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, în cazul în care acest cumul duce la o intensitate a ajutorului care depãşeşte nivelul stabilit în prezenta schemã de ajutor de stat. Plafonul maxim al intensitãţii ajutorului de stat stabilit în prezenta schemã trebuie respectat, indiferent dacã finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
    ART. 49
    Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul de ajutor de stat prezintã o declaraţie pe propria rãspundere, din care sã reiasã dacã a mai beneficiat sau este în curs de solicitare a altor ajutoare de stat ori ajutoare de minimis pentru aceleaşi cheltuieli eligibile. Administratorul schemei va monitoriza sumele pentru a nu depãşi intensitatea maximã admisã.
    ART. 50
    Ajutorul regional pentru investiţii este calculat prin referire fie la costurile investiţiilor în active corporale şi necorporale rezultate din proiectul de investiţie iniţialã, fie la costurile salariale estimate pentru locurile de muncã direct create prin proiectul de investiţie, fie printr-o combinaţie între cele douã metode, luându-se în calcul valoarea cea mai ridicatã a costurilor eligibile.

    XIX. Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat
    ART. 51
    Procedura de implementare şi derulare a prezentei scheme se desfãşoarã dupã cum urmeazã:
    a) derularea schemei va avea urmãtoarea succesiune: lansarea apelului, depunerea pachetelor integrate de cereri de finanţare însoţite de documentele specificate în Ghidul solicitantului, evaluarea, selecţia beneficiarilor de finanţare, semnarea contractelor individuale de finanţare, prefinanţare, implementarea proiectelor, raportarea, rambursarea cheltuielilor, monitorizarea;
    b) dupã lansarea apelului, solicitanţii vor întocmi cereri de finanţare în cadrul unui pachet integrat, deponenţii care reprezintã polul de competitivitate vor depune la administratorul/furnizorul schemei documentele justificative care atestã calitatea lor de poli de competitivitate şi/sau calitatea de membri ai unui pol de competitivitate şi pachetele integrate de cereri de finanţare;
    c) etapa I - documentele întocmite de solicitanţi şi transmise prin deponent sunt verificate de administratorul/furnizorul schemei care face verificarea administrativã de conformitate şi eligibilitate la nivel de pol de competitivitate. Etapa este eliminatorie;
    d) etapa II - se face evaluarea tehnicã a strategiei de dezvoltare a polului de competitivitate, care include relevanţa listei de proiecte şi concordanţa fişelor individuale de proiecte cu strategia de dezvoltare a polului de competitivitate şi POS CCE - domeniul major de intervenţie 1.3.1. În urma evaluãrii, strategia trebuie sã întruneascã un punctaj minim specificat în Ghidul solicitantului. Numai solicitanţii de finanţare care vor obţine la evaluarea strategiei peste punctajul minim fac obiectul etapei urmãtoare. Etapa este eliminatorie;
    e) etapa III - se verificã conformitatea şi eligibilitatea solicitanţilor şi proiectelor. Etapa este eliminatorie;
    f) etapa IV - se face evaluarea tehnicã şi financiarã a proiectelor. Proiectele trebuie sã întruneascã un punctaj minim specificat în Ghidul solicitantului. Numai proiectele care vor obţine peste punctajul minim pot fi luate în considerare pentru finanţare;
    g) la finalul evaluãrii solicitãrilor de finanţare, fiecare pol de competitivitate va obţine un punctaj final ca sumã între punctajul obţinut în urma evaluãrii strategiei şi media ponderatã a punctajelor obţinute la evaluarea cererilor de finanţare/proiectelor din pachetul integrat;
    h) la nivel naţional, finanţarea membrilor polilor de competitivitate (beneficiarii schemei) se face pe baza punctajelor finale obţinute de polii de competitivitate în urma evaluãrii, în ordine descrescãtoare, în limita bugetului total alocat prezentei scheme;
    i) în procesul de evaluare administratorul/furnizorul schemei poate solicita clarificãri solicitanţilor/deponenţilor cu privire la aspectele neclare din pachetele integrate de cereri de finanţare;
    j) întocmirea şi semnarea contractelor de finanţare individualã cu beneficiarii ajutorului de stat;
    k) derularea proiectelor;
    l) depunerea cererii de rambursare însoţite de documentele justificative;
    m) acordarea finanţãrii nerambursabile se face de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" numai pe bazã de documente justificative şi dupã verificarea cheltuielilor;
    n) monitorizarea implementãrii proiectelor conform prevederilor contractuale.
    ART. 52
    Etapele detaliate ale procedurii de evaluare, criteriile şi subcriteriile de evaluare a cererilor de finanţare din pachetul integrat sunt prezentate în Ghidul solicitantului.

    XX. Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 53
    Prezenta schemã şi Ghidul solicitantului vor fi publicate integral pe site-ul www.minind.ro, dupã ce va fi avizatã de Consiliul Concurenţei.
    ART. 54
    Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia comunitarã şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, precum şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.
    ART. 55
    Administratorul/Furnizorul de ajutor de stat pãstreazã evidenţa detaliatã a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o duratã de 10 ani de la data la care ultima alocare specificã a fost acordatã în baza prezentei scheme. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat.
    ART. 56
    Administratorul/Furnizorul are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate aflate în derulare şi de a dispune mãsurile care se impun în cazul încãlcãrii condiţiilor impuse prin prezenta schemã sau prin legislaţia naţionalã ori europeanã aplicabilã la momentul respectiv.
    ART. 57
    Administratorul/Furnizorul va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevãzute în prezenta schemã pe toatã durata de derulare a acesteia.
    ART. 58
    Administratorul/Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevãzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    ART. 59
    În cazul în care existã îndoieli serioase cu privire la datele transmise de cãtre administrator/furnizor, Consiliul Concurenţei poate sã solicite date şi informaţii suplimentare şi, dupã caz, sã facã verificãri la faţa locului.
    ART. 60
    Erorile constatate de administrator/furnizor şi corecţiile legale, anulãri, recalculãri, recuperãri, rambursãri, se raporteazã pânã la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare.
    ART. 61
    Pe baza unei cereri scrise a Comisiei Europene, administratorul/furnizorul schemei va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de maximum 20 de zile lucrãtoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru evaluarea respectãrii condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
    ART. 62
    În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat în conformitate cu art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 994/98 al Consiliului din 7 mai 1998 de aplicare a articolelor 92 şi 93 din Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene anumitor categorii de ajutoare de stat orizontale, administratorul/furnizorul de ajutor de stat va aplica prevederile Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 137/2007, referitoare la procedura de pregãtire a notificãrii şi informãrii.
    ART. 63
    Beneficiarii sunt obligaţi sã ţinã o evidenţã specificã a ajutorului de care beneficiazã în baza prezentei scheme, din care sã reiasã suma totalã a ajutoarelor de stat primite pentru aceleaşi cheltuieli eligibile, precum şi baza legalã prin care acestea au fost acordate, timp de 10 ani de la data primirii ajutorului.
    ART. 64
    Administratorul/Furnizorul schemei monitorizeazã respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate pe toatã durata de derulare a schemei şi pe o perioadã de 3 ani de la finalizarea acesteia, iar în situaţia în care constatã nerespectarea acestor criterii va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare în vigoare.
    ART. 65
    Administratorul/Furnizorul are obligaţia pãstrãrii datelor, informaţiilor şi a tuturor documentelor privind acordarea ajutoarelor în baza prezentei scheme timp de 10 ani de la data acordãrii ultimului ajutor.

    XXI. Administratorul şi furnizorul schemei de ajutor de stat
    ART. 66
    Administratorul şi furnizorul schemei de ajutor de stat este Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin unitatea special înfiinţatã - Autoritatea de management al Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice".

    XXII. Dispoziţii finale
    ART. 67
    Textul prezentei scheme şi Ghidul solicitantului se publicã integral pe pagina de internet a Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la adresa www.minind.ro

                                      ----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016