Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 12 decembrie 2011  pentru sprijinirea si implementarea operatiunii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 12 decembrie 2011 pentru sprijinirea si implementarea operatiunii "Dezvoltarea structurilor de sprijin al afacerilor de interes national si international - Poli de competitivitate" din cadrul domeniului major de interventie 1.3 "Dezvoltarea durabila a antreprenoriatului" al Programului operational sectorial "Cresterea competitivitatii economice"

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 54 din 23 ianuarie 2012

    I. Obiectivele schemei
    ART. 1
    Obiectivul prezentei scheme de ajutor de minimis constã în acordarea de sprijin financiar pentru implementarea coordonatã şi coerentã a proiectelor şi realizarea strategiilor de dezvoltare la nivelul polilor de competitivitate existenţi sau potenţiali.
    ART. 2
    În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, sprijinul financiar se acordã pentru proiectele de tip "soft" pentru:
    a) finanţarea cheltuielilor pentru achiziţia de servicii de consultanţã cu condiţia ca serviciul de consultanţã respectiv sã nu se constituie într-o activitate continuã sau periodicã şi sã nu fie legat de cheltuielile curente de funcţionare a activitãţii beneficiarului;
    b) finanţarea cheltuielilor de management ale polului de competitivitate;
    c) finanţarea cheltuielilor pentru participarea întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite în continuare IMM, la târguri.
    ART. 3
    Prezenta schemã de ajutor de minimis vizeazã în principal întãrirea capacitãţii instituţionale a polilor de competitivitate, îmbunãtãţirea coerenţei proiectelor şi strategiilor de dezvoltare a polilor de competitivitate şi crearea premiselor pentru ca aceste structuri sã se dezvolte în cadrul climatului economic european.

    II. Baza legalã
    ART. 4
    (1) Prezenta schemã de ajutor de minimis este elaboratã în conformitate cu prevederile urmãtoarelor acte normative:
    a) Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea art. 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 379 din 28 decembrie 2006;
    b) Regulamentul (CE) nr. 364/2004 al Comisiei din 25 februarie 2004 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001 privind extinderea sferei de aplicare a acestuia la ajutoarele pentru cercetare şi dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 63 din 28 februarie 2004;
    c) Legea nr. 31/1990 privind societãţile comerciale, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţãrii şi dezvoltãrii întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    e) Recomandarea Comisiei Europene 361 din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 124 din 20 mai 2003;
    f) Programul operaţional sectorial "Creşterea Competitivitãţii Economice" (POS CCE), aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. 3.472 din 12 iulie 2007.
    ART. 5
    Prezenta schemã de ajutor de minimis este exceptatã de la obligaţia de notificare cãtre Comisia Europeanã, în conformitate cu prevederile art. 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 .

    III. Domeniul de aplicare
    ART. 6
    Prezenta schemã de ajutor de minimis se aplicã pe întregul teritoriu al României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
    ART. 7
    În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se acordã sprijin financiar beneficiarilor care activeazã în toate sectoarele, cu excepţia:
    a) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în sectoarele pescuit şi acvaculturã, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comunã a pieţelor în sectorul produselor pescãreşti şi de acvaculturã, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
    b) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în producţia primarã a produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitãţilor Europene (Tratatul CE);
    c) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în transformarea (procesarea) şi comercializarea produselor agricole, aşa cum sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE, în urmãtoarele cazuri:
    ● când valoarea ajutorului este stabilitã pe baza preţului sau a cantitãţii produselor în cauzã achiziţionate de la producãtorii primari ori introduse pe piaţã de întreprinderile în cauzã;
    ● când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţialã sau integralã cãtre producãtorii primari;
    d) activitãţilor legate de export cãtre ţãri terţe sau cãtre state membre, de exemplu, ajutoarele legate direct de cantitãţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţãrii şi funcţionãrii unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
    e) activitãţilor care favorizeazã folosirea mãrfurilor naţionale în locul celor importate;
    f) întreprinderilor care îşi desfãşoarã activitatea în sectorul cãrbunelui;
    g) achiziţiei de vehicule de transport rutier de mãrfuri de cãtre întreprinderile care efectueazã transport rutier de mãrfuri în numele terţilor;
    h) întreprinderilor în dificultate, conform Liniilor directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004;
    i) întreprinderilor care activeazã în sectorul construcţiei de nave;
    j) întreprinderilor care activeazã în industria siderurgicã;
    k) întreprinderilor care activeazã în sectorul fibre sintetice.

    IV. Definiţii
    ART. 8
    În sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, urmãtorii termeni se definesc astfel:
    a) asociaţie - entitate cu personalitate juridicã ce reprezintã mediul de afaceri, constituitã în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 246/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, formatã din membrii polului de competitivitate conform unui contract de parteneriat încheiat special pentru apelul de propuneri de proiecte;
    b) asociere - act voluntar ce are la bazã un acord de parteneriat între douã sau mai multe entitãţi juridice din cadrul unui pol de competitivitate pentru realizarea în comun a unui proiect;
    c) beneficiar - entitate juridicã ce primeşte ajutor de stat în cadrul acestei scheme de ajutor de minimis în baza unui contract de finanţare cu administratorul/furnizorul schemei;
    d) catalizator - entitate juridicã membrã a unui pol de competitivitate de tipul: agenţie de dezvoltare regionalã, camerã de comerţ, asociaţie de ramurã, patronat, alt tip de organizaţie neguvernamentalã, societate comercialã de instruire sau consultanţã, bancã, orice altã formã juridicã de structurã de sprijinire a afacerilor în conformitate cu legislaţia în vigoare, dacã aceasta desfãşoarã activitãţi în sprijinul înfiinţãrii şi dezvoltãrii polilor de competitivitate;
    e) cerere de finanţare - formular completat de cãtre solicitant, pentru a obţine finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis;
    f) cheltuieli eligibile - cheltuieli realizate de cãtre un beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din instrumente structurale, cât şi din bugetul de stat şi/sau contribuţia proprie a beneficiarului, conform reglementãrilor legale comunitare şi naţionale în vigoare;
    g) cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizãrii proiectelor finanţate din instrumentele structurale în cadrul programelor operaţionale, care nu pot fi finanţate din fonduri structurale sau de stat, conform reglementãrilor comunitare şi naţionale;
    h) cheltuieli salariale - valoarea totalã care trebuie plãtitã efectiv de beneficiarul ajutorului pentru locurile de muncã create prin proiect sau în legãturã directã cu acesta;
    i) comercializarea produselor agricole - deţinerea ori expunerea în vederea vânzãrii, oferirea spre vânzare, livrare sau orice alte forme de introducere pe piaţã, cu excepţia primei vânzãri, de cãtre un producãtor primar cãtre revânzãtori sau operatori a oricãrei activitãţi constând în prepararea unui produs în vederea primei vânzãri; o vânzare de cãtre un producãtor primar cãtre consumatorii finali este consideratã comercializare în cazul în care se desfãşoarã în localuri distincte, rezervate acestei activitãţi;
    j) furnizorul şi administratorul schemei de ajutor de minimis - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), prin Autoritatea de management a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice" (AM POS CCE);
    k) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM - întreprinderi aşa cum sunt definite în anexa nr. 1 la Regulamentul (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comunã în aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de ajutoare);
    l) întreprinderi mari - întreprinderi care nu se încadreazã în definiţia IMM-urilor;
    m) întreprindere micã - întreprindere care are sub 50 de angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei total al bilanţului anual nu depãşeşte 10 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 - anexa I;
    n) microîntreprindere - întreprinderea care are sub 10 angajaţi şi a cãrei cifrã de afaceri anualã şi/sau al cãrei total al bilanţului anual nu depãşeşte 2 milioane euro, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 800/2008 - anexa I;
    o) IMM aflatã în dificultate - întreprinderea micã sau mijlocie care îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
    1. în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul social a dispãrut, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    2. în cazul unei societãţi în care cel puţin o parte din asociaţi rãspunde nelimitat pentru datoriile întreprinderii, atunci când mai mult de jumãtate din capitalul propriu a dispãrut, aşa cum reiese din contabilitatea societãţii, peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
    3. indiferent de tipul societãţii, când respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevãzute de legislaţia naţionalã privind procedura insolvenţei;
    4. o IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu se considerã a fi în dificultate în aceastã perioadã în sensul prezentei scheme de ajutor de minimis, cu excepţia cazului în care îndeplineşte condiţiile prevãzute la pct. 3;
    p) întreprindere mare aflatã în dificultate - întreprinderea care fie se regãseşte în una dintre situaţiile prevãzute la lit. o) pct. 1, 2 sau 3, fie prezintã simultan simptome obişnuite ale unei întreprinderi aflate în dificultate, cum ar fi: creşterea pierderilor, scãderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate, scãderea fluxului de numerar, îndatorare crescutã, creşterea sarcinilor financiare şi scãderea sau dispariţia valorii activului net;
    q) organism/organizaţie de cercetare - o entitate, precum o universitate sau un institut de cercetare, indiferent de statutul sãu juridic (organizatã conform dreptului public sau privat) ori de modul sãu de finanţare, al cãrei scop principal este de a realiza cercetare fundamentalã, cercetare industrialã sau dezvoltare experimentalã şi de a-şi face cunoscute rezultatele prin predare, publicare ori transfer de tehnologie; toate profiturile trebuie reinvestite în aceste activitãţi, în difuzarea rezultatelor sau în predare; întreprinderile care pot exercita influenţã asupra unui astfel de organism, de exemplu, prin calitatea lor de acţionari sau membri ai organismului, nu se bucurã de acces preferenţial la capacitãţile de cercetare ale organismului în cauzã sau la rezultatele cercetãrilor acestuia. Organismele/Organizaţiile de cercetare care desfãşoarã atât activitãţi economice, cât şi activitãţi noneconomice sunt calificate drept întreprinderi în cazul în care nu ţin contabilitate separatã pentru cele douã activitãţi;
    r) pol de competitivitate - asociere, într-un spaţiu geografic definit, între întreprinderi, centre de cercetare, universitãţi, autoritãţi publice locale şi catalizatori care au la bazã o strategie comunã de dezvoltare cu scopul de a genera sinergii în jurul unor proiecte inovative orientate spre una sau mai multe pieţe. Un astfel de pol nu are o localizare impusã, astfel încât, din punct de vedere teritorial, un pol de competitivitate poate fi plasat atât într-o singurã locaţie zonalã, cât şi în zone ce aparţin mai multor regiuni de dezvoltare din România. Un pol de competitivitate poate fi constituit într-o entitate juridicã sau poate funcţiona pe baza unor acorduri de parteneriat între membrii sãi. Calitatea de pol de competitivitate este doveditã de 3 elemente: componenţa (existenţa în pol a celor 3 tipuri de entitãţi, respectiv întreprinderi, organisme/organizaţii de cercetare/universitãţi şi catalizatori), asocierea (având ca rezultat fie o persoanã juridicã, fie o entitate care funcţioneazã pe baza unui acord formal de asociere semnat de membrii polului) şi strategia de dezvoltare a polului care este un document însuşit formal (adicã semnat) de toţi membrii polului;
    s) produse agricole - produsele enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul CE, cu excepţia produselor pescãreşti;
    t) proiecte de tip "soft" - proiecte de interes comun pentru membrii polului care prevãd activitãţi, altele decât cele de investiţii şi de cercetare-dezvoltare-inovare;
    u) rata de actualizare - rata calculatã conform Comunicãrii Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţã şi de scont, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C14 din 19 ianuarie 2008;
    v) transformarea (procesarea) produselor agricole - o operaţiune asupra produsului agricol în urma cãreia rezultã de asemenea un produs agricol, cu excepţia activitãţilor agricole necesare preparãrii unui produs animal sau vegetal pentru prima vânzare.

    V. Beneficiari eligibili
    ART. 9
    Potenţialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis pot fi numai membrii polilor de competitivitate (inclusiv entitatea de reprezentare a polului şi orice asociere a membrilor polului) organizaţi astfel:
    a) societãţi comerciale înregistrate conform Legii nr. 31/1990, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv entitatea de reprezentare a polului;
    b) organizaţii neguvernamentale care au activitãţi economice şi/sau reprezintã mediul de afaceri, constituite în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 246/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    c) entitãţi înfiinţate în baza Legii nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionalã în România, abrogatã şi înlocuitã prin Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionalã în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) universitãţi;
    e) organisme/organizaţii de cercetare.

    VI. Solicitanţi
    ART. 10
    Pentru a beneficia de finanţare în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, solicitantul trebuie sã respecte urmãtoarele condiţii:
    1. sã solicite finanţare/finanţãri pentru proiect/proiecte cu impact asupra întregului pol de competitivitate al cãrui membru este;
    2. indiferent de forma juridicã de organizare, sã nu se afle în procedura de executare silitã, reorganizare judiciarã, faliment, închidere operaţionalã, dizolvare, lichidare, administrare specialã şi sã nu aibã activitãţile suspendate sau alte situaţii similare reglementate de lege;
    3. indiferent de forma juridicã de organizare, sã îndeplineascã condiţiile de eligibilitate stabilite prin Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunitãţilor Europene în art. 93, respectiv:
    - nu se aflã în stare de faliment sau nu face obiectul unei proceduri de lichidare ori de administrare specialã, nu a încheiat concordate, nu şi-a suspendat activitatea economicã sau nu face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii ori nu se aflã în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi naturã prevãzute de legislaţia sau de reglementãrile naţionale;
    - nu a fost condamnat printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru un delict legat de conduita sa profesionalã;
    - nu a comis în conduita sa profesionalã greşeli grave, demonstrate prin orice mijloace pe care autoritatea contractantã le poate justifica;
    - şi-a îndeplinit obligaţiile de platã a contribuţiilor la fondul asigurãrilor sociale sau de achitare a impozitelor în conformitate cu prevederile legale ale ţãrii în care este stabilit ori ale ţãrii autoritãţii contractante sau ale ţãrii unde se executã contractul;
    - nu a fost condamnat printr-o hotãrâre cu valoare de res judicata pentru fraudã, corupţie, participare la o organizaţie criminalã sau la orice alte activitãţi ilegale în detrimentul intereselor financiare ale Comunitãţilor Europene;
    - în urma altei proceduri de achiziţionare sau în urma unei proceduri de alocare a unei subvenţii finanţate de la bugetul comunitar, nu a fost gãsit vinovat de încãlcarea gravã a contractului datoritã nerespectãrii obligaţiilor contractuale;
    - reprezentantul legal şi/sau reprezentanţii partenerilor asociaţi nu a/au fost subiectul unei judecãţi în cadrul cãreia o instanţã judecãtoreascã a pronunţat o hotãrâre definitivã şi irevocabilã de condamnare pentru fraudã, corupţie, implicarea în organizaţii criminale sau în alte activitãţi ilegale, în detrimentul intereselor financiare ale Uniunii Europene;
    - în urma unei proceduri de acordare a unei finanţãri nerambursabile din fonduri publice comunitare şi/sau naţionale, nu a fost gãsit vinovat printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã de încãlcarea contractului din cauza nerespectãrii obligaţiilor contractuale;
    - solicitantul gãsit vinovat printr-o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã de încãlcarea unuia sau mai multor contracte finanţate din fonduri publice comunitare şi/sau naţionale din cauza nerespectãrii obligaţiilor contractuale sau care a recunoscut debitul stabilit în sarcina sa de cãtre autoritatea contractantã va putea sã depunã cerere pentru a fi finanţat în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, cu condiţia achitãrii acestui debit, precum şi a penalitãţilor aferente şi sã facã dovada achitãrii acestora, precum şi a îndeplinirii, la momentul depunerii proiectului, a oricãror mãsuri stabilite în sarcina sa de cãtre instanţa judecãtoreascã şi/sau de cãtre autoritatea contractantã;
    4. la data depunerii cererii de finanţare, sã îşi fi îndeplinit obligaţiile de platã a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurãri sociale cãtre bugetele componente ale bugetului general consolidat, în conformitate cu prevederile legale în vigoare în România. Pentru solicitanţii asociaţi, condiţia se aplicã fiecãrui partener de proiect;
    5. sã fie înregistraţi în România;
    6. solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.

    VII. Necesitatea implementãrii schemei
    ART. 11
    În România conceptul "poli de competitivitate" este un concept nou şi se bazeazã pe experienţa internaţionalã şi, în special, pe cea europeanã. În ultimii ani diferite iniţiative la nivel local şi naţional au dus la apariţia şi dezvoltarea unor aglomerãri industriale (de tipul clusterelor inovative) care au un rol din ce în ce mai mare în progresul economic. Polii de competitivitate reprezintã motoare ale dezvoltãrii economice prin coagularea operatorilor economici pe lanţuri tehnologice (de la proiectarea tehnologiilor/proceselor, bunurilor şi serviciilor pânã la utilizatorii finali) în diferite sectoare industriale.
    ART. 12
    O schemã de ajutor de stat a fost elaboratã pentru finanţarea proiectelor polilor de competitivitate cu reprezentare naţionalã şi europeanã. Aceastã schemã de ajutor de minimis este complementarã schemei de ajutor de stat în sensul cã oferã finanţare polilor de competitivitate pentru o implementare coordonatã şi coerentã a proiectelor la nivelul întregii structuri. Schema de ajutor de minimis urmãreşte întãrirea structurilor de poli de competitivitate care se aflã în faza incipientã în România şi apropierea lor de parteneri europeni cu experienţã şi tradiţie în diferite sectoare industriale.
    ART. 13
    Schema de ajutor de minimis va finanţa acele activitãţi eligibile în favoarea polilor de competitivitate care nu au mai fost finanţate în ultimii 3 ani din alte surse publice naţionale sau comunitare.

    VIII. Plafon maxim
    ART. 14
    a) Valoarea totalã a ajutorului de minimis acordat unui beneficiar individual nu va depãşi 200.000 euro pe o perioadã de 3 ani fiscali. Valoarea totalã a ajutorului de minimis acordat unei întreprinderi care îşi desfãşoarã activitatea în sectorul transportului rutier nu va depãşi 100.000 euro pe o perioadã de 3 ani fiscali. Aceste plafoane se vor aplica indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmãrit şi indiferent dacã ajutorul acordat de statul membru este finanţat parţial sau total din resurse comunitare.
    b) Plafonul stabilit va fi exprimat în numerar, ca valoare brutã, înainte de deducerea taxelor sau a altor obligaţii fiscale.
    ART. 15
    La nivelul unui pol de competitivitate suma totalã a cererilor de finanţare care vor beneficia de ajutor de minimis nu poate depãşi valoarea de 2.000.000 euro, pe toatã perioada de implementare a prezentei scheme de ajutor de minimis.
    ART. 16
    În cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, ajutorul de minimis se va acorda sub formã de finanţare nerambursabilã, eşalonat, pe etape de implementare a proiectului. Valoarea ajutorului va fi actualizatã folosindu-se o ratã egalã cu rata de referinţã stabilitã de Comisia Europeanã la momentul acordãrii ajutorului de minimis.
    ART. 17
    Solicitantul va acoperi valoarea cheltuielilor neeligibile şi a celor conexe.
    ART. 18
    În cazul în care valoarea totalã a ajutoarelor de minimis acordate unui beneficiar pe o perioadã de 3 ani fiscali consecutivi (indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmãrit şi indiferent dacã ajutorul a fost acordat din surse naţionale ori comunitare), cumulatã cu valoarea alocãrii financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme de ajutor de minimis, depãşeşte pragul de minimis menţionat la art. 14, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei de ajutor de minimis nici chiar pentru acea fracţie din ajutor care nu depãşeşte aceste plafoane.

    IX. Activitãţi eligibile
    ART. 19
    Activitãţile eligibile pentru aceastã schemã de ajutor de minimis se încadreazã în urmãtoarele tipuri:
    a) activitãţi de coordonare, monitorizare şi raportare privind implementarea coordonatã şi coerentã a proiectelor şi realizarea strategiilor de dezvoltare a polilor de competitivitate;
    b) activitãţi privind funcţionarea polilor de competitivitate;
    c) activitãţi de instruire, consultanţã, pregãtirea proiectelor, asistenţã de specialitate, participarea la reuniuni - târguri - conferinţe - simpozioane în ţarã şi în Europa;
    d) activitãţi ce contribuie la optimizarea implementãrii proiectelor şi, respectiv, a strategiilor de dezvoltare la nivelul polilor de competitivitate, cum ar fi: comunicare, construire de imagine (branding) la nivel naţional şi european, mediatizarea proiectelor şi a rezultatelor, întãrirea cooperãrii cu parteneri interni şi europeni;
    e) activitãţi de marketing.

    X. Cheltuieli eligibile
    ART. 20
    Beneficiarii de finanţãri prin prezenta schemã de ajutor de minimis pot implementa prin resurse proprii proiectele aprobate spre finanţare sau pot contracta implementarea proiectelor prin procedura de achiziţie publicã a bunurilor şi serviciilor prevãzute de respectivele proiecte. În orice situaţie responsabilitatea juridicã privind finanţãrile primite în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis rãmâne în sarcina beneficiarului care semneazã contractul cu furnizorul schemei.
    ART. 21
    Cheltuielile eligibile pentru prezenta schemã de ajutor de minimis se încadreazã în urmãtoarele tipuri:
    a) cheltuieli pentru achiziţia de servicii de consultanţã, cu condiţia ca serviciul de consultanţã respectiv sã nu se constituie într-o activitate continuã sau periodicã şi sã nu fie legat de cheltuielile curente de funcţionare a activitãţii beneficiarului;
    b) cheltuielile de management ale polului de competitivitate;
    c) cheltuieli pentru participarea IMM-urilor la târguri.

    XI. Criterii de eligibilitate generale pentru beneficiari şi proiecte
    ART. 22
    În baza contractului de finanţare încheiat cu furnizorul schemei de ajutor de minimis, beneficiarii pot deconta cheltuieli eligibile definite la art. 21 şi efectuate începând cu data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei scheme de ajutor de minimis.
    ART. 23
    La acordarea finanţãrilor se vor urmãri urmãtoarele criterii generale:
    a) beneficiarii sunt membrii polului de competitivitate;
    b) proiectele finanţate prin prezenta schemã de ajutor de minimis vizeazã activitãţi desfãşurate în beneficiul polului de competitivitate în ansamblu;
    c) activitãţile propuse prin proiecte sã nu fi fost finanţate din fonduri publice în ultimii 3 ani şi sã nu beneficieze de fonduri publice sau alte surse de finanţare;
    d) durata proiectelor nu trebuie sã depãşeascã 24 de luni de la data semnãrii contractului;
    e) proiectele trebuie sã respecte legislaţia comunitarã aplicabilã în domeniul ajutorului de minimis, egalitãţii de şanse, protecţiei mediului şi eficienţei energetice.

    XII. Durata de aplicare a schemei
    ART. 24
    Prezenta schemã de ajutor de minimis se aplicã de la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, pânã la epuizarea bugetului alocat, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2013.

    XIII. Bugetul schemei de ajutor de minimis
    ART. 25
    Valoarea maximã estimatã a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme, pe întreaga duratã de aplicare a acesteia, este de 24 milioane euro, finanţat din POS CCE. Repartizarea anualã, orientativã, a sumelor alocate se prezintã astfel:


┌──────┬──────────────────────────┐
│ Anul │ Sume alocate din POS CCE │
│ │ (euro) │
├──────┼──────────────────────────┤
│ 2012 │ 18.000.000 │
├──────┼──────────────────────────┤
│ 2013 │ 6.000.000 │
└──────┴──────────────────────────┘



    ART. 26
    Numãrul estimat al beneficiarilor prezentei scheme de ajutor de minimis este de 120, corespunzãtor unui numãr orientativ de 12 poli de competitivitate.
    ART. 27
    Finanţarea proiectelor în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis se face în sistem ajutor financiar nerambursabil în proporţie de 100%.

    XIV. Regula de cumul
    ART. 28
    Regulile privind cumulul ajutoarelor se aplicã în cazul în care se acordã mãsuri de natura ajutorului de minimis aceluiaşi beneficiar, indiferent de sursa de provenienţã a acestora, respectiv surse locale, regionale, naţionale sau comunitare, pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile.
    ART. 29
    (1) Ajutorul de minimis nu se cumuleazã cu ajutorul de stat pentru aceleaşi costuri eligibile, în cazul în care acest cumul ar duce la o intensitate a ajutorului care depãşeşte nivelul stabilit pentru circumstanţele specifice fiecãrui caz de un regulament de exceptare pe categorii sau de o decizie adoptatã de cãtre Comisia Europeanã.
    (2) Valoarea maximã a ajutorului de minimis de care poate beneficia un beneficiar se calculeazã cumulând ajutoarele de minimis primite în anul fiscal în curs cu ajutoarele de minimis primite în ultimii 2 ani fiscali consecutivi; aceasta nu poate depãşi echivalentul în lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro pentru societãţile care activeazã în sectorul transportului rutier.
    (3) Pentru respectarea regulilor de cumul, beneficiarul ajutorului de minimis va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere din care sã reiasã dacã a mai solicitat sau este în curs de a solicita alte ajutoare de stat sau ajutoare de minimis pentru aceleaşi costuri eligibile. Administratorul schemei de ajutor de minimis va acorda ajutorul de minimis dupã ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria rãspundere a solicitantului, cã prin acordarea finanţãrii nerambursabile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu se depãşeşte pragul de minimis.

    XV. Procedura de implementare a schemei de ajutor de minimis
    ART. 30
    Furnizorul schemei de ajutor de minimis asigurã respectarea procedurilor prevãzute de Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 137/2007.
    ART. 31
    Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemã de ajutor de minimis, solicitantul va depune la furnizorul schemei o cerere de finanţare, însoţitã de documentele specificate în ghidul solicitantului.
    ART. 32
    Depunerea, evaluarea şi selecţia proiectelor se face în douã etape, conform prevederilor din ghidul solicitantului. Etapa 1 constã în evaluarea şi selecţia strategiilor depuse, însoţite de fişele de proiecte. Etapa 2 constã în depunerea, evaluarea şi selecţia proiectelor individuale. Procedura de implementare a schemei referitoare la etapa a doua este urmãtoarea:
    a) lansarea apelului de proiecte;
    b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
    c) verificarea administrativã (verificarea conformitãţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai cererile de finanţare care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
    d) verificarea eligibilitãţii beneficiarilor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
    e) verificarea eligibilitãţii proiectelor - numai proiectele care trec de aceastã etapã vor putea face obiectul etapei urmãtoare;
    f) evaluarea tehnicã şi financiarã şi selecţia proiectelor;
    g) întocmirea şi semnarea contractului de finanţare;
    h) acordarea prefinanţãrii;
    i) depunerea cererii de rambursare însoţitã de documentele justificative;
    j) acordarea finanţãrii nerambursabile - se face de cãtre Unitatea de platã a Programului operaţional sectorial "Creşterea competitivitãţii economice", numai pe bazã de documente justificative şi dupã verificarea cheltuielilor;
    k) monitorizarea implementãrii proiectelor conform prevederilor contractuale.
    ART. 33
    Evaluarea propunerilor de proiecte se face în concordanţã cu criteriile prevãzute în ghidul solicitantului. Criteriile de evaluare pentru proiectele finanţate prin prezenta schemã de ajutor de minimis vizeazã: relevanţa şi impactul economic al proiectului asupra polului de competitivitate; calitatea şi maturitatea proiectului; sustenabilitatea şi capacitatea de operare a solicitanţilor.
    ART. 34
    Furnizorul schemei de ajutor de minimis va încheia contracte de finanţare în limita bugetului alocat schemei, doar cu solicitanţii ale cãror proiecte au obţinut la evaluare un punctaj peste pragul de calitate stabilit în ghidul solicitantului.
    ART. 35
    Înainte de acordarea ajutorului, beneficiarii de ajutor de minimis vor depune la furnizorul schemei de ajutor de minimis şi urmãtoarele documente, care sã ateste îndeplinirea tuturor condiţiilor menţionate în prezenta schemã de ajutor de minimis:
    - declaraţie pe propria rãspundere a beneficiarului de ajutor de minimis, scrisã, despre orice alt ajutor de minimis primit pe perioada ultimilor 2 ani fiscali şi a anului fiscal curent;
    - declaraţie pe propria rãspundere a beneficiarului de ajutor de minimis cu privire la valoarea, obiectivul, momentul acordãrii şi furnizorul ajutoarelor de stat care i-au fost acordate pentru acoperirea aceloraşi costuri eligibile finanţate şi în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis.
    ART. 36
    Furnizorul prezentei scheme de ajutor de minimis va informa în scris beneficiarii schemei cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme de ajutor de minimis şi caracterul de minimis al acestuia*1).
-----------
    *1) Aşa cum este prevãzut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul privind ajutorul de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 379 din 28 decembrie 2006.

    ART. 37
    Furnizorul schemei de ajutor de minimis va acorda ajutorul de minimis dupã ce va verifica, pe baza declaraţiei pe propria rãspundere a solicitantului, cã prin acordarea finanţãrii nerambursabile în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis nu se depãşeşte pragul de minimis.
    ART. 38
    Furnizorul schemei de ajutor de minimis îşi rezervã dreptul de a nu achita ajutorul de minimis sau de a solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele şi informaţiile furnizate de cãtre beneficiar în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false.

    XVI. Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    ART. 39
    (1) Furnizorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, şi de a dispune mãsurile care se impun în cazul încãlcãrii condiţiilor impuse prin prezenta schemã de ajutor de minimis ori prin legislaţia naţionalã sau europeanã aplicabilã la momentul respectiv.
    (2) În cazul în care existã îndoieli serioase cu privire la datele transmise de cãtre furnizorul schemei de ajutor de minimis, Consiliul Concurenţei poate sã solicite date şi informaţii suplimentare şi, dupã caz, sã facã verificãri la faţa locului.
    (3) În cazul în care furnizorul schemei de ajutor de minimis nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori estimative.
    (4) Erorile constatate de furnizorul schemei de ajutor de minimis şi corecţiile legale, anulãri, recalculãri, recuperãri, rambursãri se raporteazã pânã la data de 31 martie a anului urmãtor anului de raportare.
    (5) Furnizorul schemei de ajutor de minimis va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemã de minimis în termen de 15 zile de la data adoptãrii acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 137/2007.
    ART. 40
    Pe baza unei cereri scrise, furnizorul schemei de ajutor de minimis va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrãtoare sau într-un termen mai lung stabilit în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeanã le considerã necesare pentru a evalua dacã au fost respectate condiţiile prevãzute în Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 , în special valoarea totalã a ajutorului de minimis primit de o întreprindere.
    ART. 41
    În vederea asigurãrii monitorizãrii ajutoarelor de stat la nivel european şi naţional, furnizorul schemei de ajutor de minimis are obligaţia sã pãstreze evidenţe detaliate referitoare la alocãrile individuale acordate cãtre beneficiari, pe o perioadã de minimum 10 ani de la acordarea ultimului ajutor în cadrul schemei. Aceste evidenţe trebuie sã includã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de stat.
    ART. 42
    Fiecare beneficiar va pãstra timp de 10 ani evidenţele privind ajutoarele de minimis primite în cadrul prezentei scheme de minimis de la data semnãrii contractului de finanţare. Aceastã evidenţã trebuie sã conţinã toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitarã în domeniul ajutorului de minimis.

    XVII. Dispoziţii finale
    ART. 43
    Textul prezentei scheme de ajutor de minimis, precum şi ghidul solicitantului vor fi publicate integral pe site-ul MECMA, la adresa www.minind.ro

                            ----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016