Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 9 din 13 noiembrie 2007  privind monitorizarea sistemelor de plati, a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare si a instrumentelor de plata    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 9 din 13 noiembrie 2007 privind monitorizarea sistemelor de plati, a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare si a instrumentelor de plata

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 803 din 26 noiembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b) şi ale <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile ulterioare, ale <>art. 404 şi 405 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 227/2007 , ale <>art. 13 alin. (4) din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare,
în temeiul <>art. 48 alin. (2) din Legea nr. 312/2004 , cu modificãrile ulterioare,

Banca Naţionalã a României adoptã prezentul regulament.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte cadrul de desfãşurare de cãtre Banca Naţionalã a României a activitãţii de monitorizare a sistemelor de plãţi, a celor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare şi a instrumentelor de platã, în scopul identificãrii, evaluãrii şi reducerii riscurilor asociate acestora, precum şi ansamblul de principii generale şi de proceduri avute în vedere de Banca Naţionalã a României în îndeplinirea atribuţiei sale de promovare şi monitorizare a bunei funcţionãri a sistemelor de plãţi în vederea asigurãrii stabilitãţii financiare.
ART. 2
În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. monitorizare - activitatea bãncii centrale constând în obţinerea de informaţii cu privire la arhitectura şi funcţionarea unui sistem, evaluarea acestuia şi inducerea de schimbãri, prin care se urmãreşte promovarea bunei funcţionãri a sistemelor de plãţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, prin protejarea sistemului financiar de posibilele efecte de contaminare care pot surveni în situaţia în care unul sau mai mulţi participanţi la aceste sisteme întâmpinã dificultãţi de lichiditate sau de credit, precum şi promovarea eficienţei şi siguranţei în funcţionare a sistemelor de plãţi şi a celor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
2. efect de contaminare - posibilitatea ca neîndeplinirea obligaţiilor asumate de un participant la un sistem sã genereze neîndeplinirea obligaţiilor asumate de cãtre alţi participanţi, prin propagarea fie a riscului de lichiditate, fie a riscului de credit, fie a ambelor;
3. administrator de sistem - persoana juridicã ce stabileşte regulile sistemului şi rãspunde de operarea sistemului conform regulilor de sistem;
4. sistem de plãţi - sistem care, în înţelesul prevederilor <>art. 2 alin. (1) pct. 1 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al decontãrii în sistemele de plãţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, poate fi fie un sistem care permite efectuarea transferurilor de fonduri pe baza instrucţiunilor de platã aferente instrumentelor de platã sau a instrucţiunilor de platã aferente descãrcãrii de obligaţii rezultate în urma unei operaţiuni de compensare, fie un sistem de plãţi care asigurã compensarea fondurilor;
5. sistem de plãţi care asigurã compensarea fondurilor - sistem care realizeazã compensarea fondurilor potrivit <>art. 2 alin. (1) pct. 11 din Legea nr. 253/2004 ;
6. instrument de platã - orice mijloc prin care se efectueazã transferuri de fonduri sau retrageri de numerar;
7. sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare - sistem care, potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (1) pct. 1 din Legea nr. 253/2004 , permite deţinerea şi transferul instrumentelor financiare, fie fãrã platã, fie contra platã, şi care cuprinde toate aranjamentele instituţionalizate necesare confirmãrii, compensãrii şi decontãrii tranzacţiilor cu instrumente financiare şi pãstrãrii în siguranţã a acestora;
8. infrastructurã - arhitectura tehnologicã esenţialã a unui sistem de plãţi prin care se asigurã, fãrã a se limita la: operarea sistemului, administrarea bazei de date, protocoale de comunicare;
9. infrastructurã semnificativã - infrastructurã consideratã de Banca Naţionalã a României ca fiind esenţialã pentru funcţionarea unui sistem de plãţi sau a unui sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, având în vedere tipologia, volumul şi caracteristicile informaţiilor gestionate şi activitãţile de colectare şi sortare a datelor;
10. serviciu esenţial - un serviciu care nu poate fi reprodus sau a cãrui reproducere ar presupune costuri care nu sunt rezonabile;
11. interoperabilitate - capacitatea de interacţiune a infrastructurilor sau a sistemelor, pe baza compatibilitãţilor de naturã tehnicã existente între sistemele informatice ale acestora şi a existenţei unor standarde comune;
12. siguranţã în operare - caracteristicã a sistemului care asigurã limitarea riscului sistemic şi a altor riscuri, precum riscul de lichiditate, riscul de credit, riscul legal şi riscul operaţional, riscuri care pot periclita sau pot afecta în mod negativ operarea normalã a sistemului de plãţi şi încrederea publicului în instrumentele de platã;
13. autenticitatea informaţiilor - componentã a securitãţii informaţiei, constând în atribuirea corectã a provenienţei acesteia;
14. eficienţã - caracteristicã a unui sistem de a furniza servicii rapide, economice şi care rãspund cerinţelor utilizatorilor, avantajoase pentru pieţele financiare şi pentru economie;
15. integritatea informaţiilor - componentã a securitãţii informaţiei, constând în pãstrarea nealteratã a informaţiei transmise;
16. urmãrirea tranzacţiei - caracteristicã a sistemelor care asigurã posibilitatea reconstituirii ulterioare a întregului traseu al unei tranzacţii de platã, de la plãtitor la beneficiar;
17. risc sistemic - riscul ca neîndeplinirea obligaţiilor ce revin unui participant din participarea sa la un sistem sau o disfuncţionalitate a sistemului sã conducã la neîndeplinirea la termen a obligaţiilor asumate de cãtre alţi participanţi. Acest eşec în îndeplinirea obligaţiilor poate cauza probleme semnificative de lichiditate sau de credit şi, în consecinţã, poate periclita stabilitatea sistemului respectiv sau a pieţelor financiare;
18. sistem - sistem de plãţi sau sistem de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare;
19. risc de credit - riscul ca un participant la un sistem sã nu îşi poatã îndeplini obligaţiile sale nici la scadenţã şi nici la un alt moment viitor;
20. risc de lichiditate - riscul ca un participant la sistem sã nu dispunã de suficiente fonduri sau instrumente financiare care sã îi permitã sã îşi respecte obligaţiile asumate de acesta la scadenţã, dar totuşi sã fie capabil sã o facã într-un moment ulterior;
21. riscul juridic - riscul ca neaplicarea sau aplicarea defectuoasã a prevederilor legale sau contractuale, cadrul contractual necorespunzãtor sau insuficienta reglementare sã cauzeze ori sã intensifice riscurile de credit sau de lichiditate;
22. riscul operaţional - riscul ca factori operaţionali, precum deficienţele tehnice sau greşelile de operare, sã cauzeze ori sã intensifice riscurile de credit sau de lichiditate;
23. decontare în banii bãncii centrale - serviciul de decontare furnizat de banca centralã sistemelor de plãţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, utilizând disponibilitãţile bãneşti ale participanţilor acestor sisteme, disponibilitãţi existente în conturile pe care aceşti participanţi le au deschise la banca centralã.
ART. 3
Prezentul regulament se aplicã:
a) sistemelor de plãţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare administrate de Banca Naţionalã a României;
b) sistemelor de plãţi şi sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare care deconteazã în banii bãncii centrale;
c) sistemelor de plãţi care sunt identificate de Banca Naţionalã a României ca fiind de importanţã sistemicã sau deosebitã;
d) sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare care deconteazã prin sisteme de plãţi de importanţã sistemicã sau deosebitã;
e) altor sisteme de plãţi şi sisteme de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare considerate importante de Banca Naţionalã a României;
f) emitenţilor de instrumente de platã;
g) administratorilor de servicii de infrastructurã.
ART. 4
Pe baza evaluãrilor realizate, Banca Naţionalã a României va stabili gradul de importanţã al sistemelor prevãzute la art. 3 în funcţie de dimensiunile, tipurile de risc pe care le pot induce şi caracteristicile acestora.

CAP. II
Administrarea sistemelor, a serviciilor de infrastructurã şi a instrumentelor de platã

SECŢIUNEA 1
Administrarea sistemelor de plãţi şi a sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare sau a unor activitãţi specifice din astfel de sisteme

ART. 5
(1) În scopul asigurãrii siguranţei în operare şi eficienţei sistemelor, administratorii sistemelor sau ai unor activitãţi specifice care fac parte din întregul circuit al transferului de fonduri şi/sau instrumente financiare trebuie:
a) sã adopte un set de proceduri şi reguli de operare ale sistemului bine fundamentate din punct de vedere juridic, care sã elimine cât mai mult posibil riscul juridic. Regulile de operare trebuie sã fie clare pentru participanţi şi pentru orice alte persoane interesate şi sã fie corelate cu regulile sistemelor cu care interacţioneazã;
b) sã adopte proceduri specifice de administrare a riscurilor de credit, de lichiditate şi operaţional, respectiv mecanisme de control şi limitare a acestor riscuri, pe care participanţii sã le cunoascã şi care sã fie adecvate pentru operaţiunile desfãşurate şi pentru diferitele componente ale sistemului şi sã stabileascã în mod precis responsabilitãţile administratorului de sistem şi ale participanţilor în aceastã privinţã;
c) sã stabileascã criterii clare de participare la sistem, care sã permitã interoperabilitatea, iar, în ceea ce priveşte serviciile esenţiale, sã fie nediscriminatorii şi sã permitã o largã participare la sistem;
d) sã prevadã un sistem clar de comisioane aplicabile tuturor persoanelor implicate în operaţiunile gestionate în cadrul sistemului;
e) sã prevadã mecanisme pentru coordonare între toate componentele sistemului.
(2) Agenţii de decontare trebuie sã asigure o structurã organizatoricã şi de evidenţã adecvatã caracteristicilor sistemului şi volumului de tranzacţii desfãşurate prin sistem.

SECŢIUNEA a 2-a
Administrarea serviciilor de infrastructurã utilizate în cadrul sistemelor de plãţi şi al sistemelor de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare

ART. 6
(1) Administratorii serviciilor de infrastructurã au urmãtoarele obligaţii:
a) sã stabileascã specificaţii tehnice şi operaţionale pentru procedurile de utilizare a serviciilor de infrastructurã;
b) sã asigure mãsuri de securitate şi control pentru sistemele informatice şi pentru date, care sã fie adecvate pentru mecanismele de procesare şi transmitere a datelor, cu atenţie deosebitã asupra autenticitãţii, integritãţii, asigurãrii posibilitãţii de urmãrire a informaţiilor, acolo unde caracteristicile instrumentului de platã permit aceasta, şi confidenţialitãţii informaţiilor;
c) sã garanteze un grad de continuitate operaţionalã care sã asigure funcţionarea normalã a sistemului respectiv;
d) sã prevadã în contracte niveluri minime obligatorii de calitate a serviciilor pe care le oferã, astfel încât sã creeze condiţiile necesare pentru respectarea cerinţelor prevãzute la art. 5.
(2) Fãrã a afecta aplicabilitatea prevederilor alin. (1), administratorii serviciilor de infrastructurã semnificativã au urmãtoarele obligaţii:
a) sã stabileascã modul de împãrţire a rãspunderii între administratorul de servicii de infrastructurã şi utilizatori, sã urmãreascã conştientizarea de cãtre utilizatori a riscurilor potenţiale şi sã asigure o interacţionare corectã în operare între utilizatori, prin adoptarea unor standarde tehnice şi procedurale adecvate;
b) sã favorizeze interoperabilitatea cu alte infrastructuri;
c) sã adopte mecanisme de control intern adecvate complexitãţii activitãţilor desfãşurate.

SECŢIUNEA a 3-a
Instrumente de platã

ART. 7
Emitenţii instrumentelor de platã au urmãtoarele obligaţii:
a) sã adopte, pentru toate etapele ciclului de transfer de fonduri, proceduri care sã asigure efectuarea, în mod eficient şi conform unui program stabilit, a transferului sau a retragerii de numerar care derivã din utilizarea unor astfel de instrumente;
b) sã asigure siguranţa în operare şi continuitatea serviciului în condiţii de securitate, cu atenţie deosebitã asupra integritãţii, autenticitãţii şi asigurãrii posibilitãţii de urmãrire a tranzacţiilor de platã, acolo unde caracteristicile instrumentului de platã respectiv permit aceasta, şi asupra prevenirii utilizãrii neautorizate a instrumentelor;
c) sã respecte reglementãrile existente în domeniul instrumentelor de platã.

CAP. III
Activitãţi specifice în cadrul monitorizãrii sistemelor şi a instrumentelor de platã

SECŢIUNEA 1
Obţinerea de informaţii

ART. 8
(1) Persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi ce intrã sub incidenţa prezentului regulament vor furniza datele şi informaţiile solicitate de Banca Naţionalã a României, inclusiv date şi informaţii necesare pentru evaluãrile prevãzute la art. 14.
(2) Banca Naţionalã a României poate solicita administratorilor de sisteme, între altele:
a) informaţii privind arhitectura sistemului şi modul de funcţionare a acestuia;
b) documentaţia oficialã a sistemului, cum ar fi regulile de sistem, documentaţia pentru participanţi, planurile de asigurare a continuitãţii activitãţii, precum şi orice alte informaţii referitoare la modul de funcţionare a sistemului;
c) raportãri periodice sau ori de câte ori se impune cu privire la activitatea sistemului, inclusiv raportãri referitoare la volumul şi valoarea tranzacţiilor şi la performanţele în funcţionare, precum şi la situaţia financiarã a administratorului de sistem, cum ar fi inclusiv informaţii privind bilanţul contabil şi situaţia contului de profit şi pierdere;
d) extrase din încheierile şedinţelor consiliului de administraţie al administratorului de sistem şi ale altor comitete şi din rapoartele auditorilor interni şi externi, relevante pentru activitatea de monitorizare desfãşuratã de Banca Naţionalã a României;
e) autoevaluãri ale conformitãţii sistemului cu principiile urmãrite de Banca Naţionalã a României în activitatea de monitorizare a sistemelor, în baza unor chestionare elaborate de banca centralã;
f) contractul pentru participarea la sistem.
(3) În vederea îndeplinirii atribuţiei sale de monitorizare a sistemelor, Banca Naţionalã a României poate efectua inspecţii la faţa locului pentru obţinerea şi verificarea informaţiilor, poate lua în considerare opinii formulate de experţi, cum ar fi consultanţi şi auditori externi, poate utiliza informaţii furnizate de alte autoritãţi de reglementare sau supraveghere şi poate lua în considerare informaţii şi sesizãri primite de la consumatori.
ART. 9
Persoanele juridice care intenţioneazã sã desfãşoare noi activitãţi sau sã modifice activitãţi deja desfãşurate în domeniul de reglementare al prezentului regulament vor transmite Bãncii Naţionale a României informaţii şi date privind aceste activitãţi, înainte de începerea acestora.
ART. 10
Persoanele juridice care desfãşoarã activitãţi în domeniul de reglementare al prezentului regulament vor notifica Banca Naţionalã a României cu privire la reglementãrile proprii privind organizarea şi desfãşurarea activitãţilor în domeniul plãţilor, inclusiv orice standarde aplicabile instrumentelor de platã utilizate, înaintea intrãrii acestora în vigoare.
ART. 11
Banca Naţionalã a României poate solicita oricând orice informaţii suplimentare şi documente pe care le considerã necesare pentru activitãţile de monitorizare pe care le desfãşoarã.
ART. 12
(1) Orice administrator de sistem va informa de îndatã Banca Naţionalã a României, prin orice mijloace de comunicare agreate, cu privire la apariţia oricãror incidente în funcţionarea normalã a sistemului respectiv şi va transmite un raport scris cu explicarea cauzelor acestora, precum şi a mãsurilor de remediere întreprinse, în termen de 10 zile.
(2) Banca Naţionalã a României poate solicita în orice moment administratorilor de sisteme rapoarte suplimentare referitoare la incidentele care au afectat funcţionarea normalã a sistemelor respective.
ART. 13
Participanţii la sistemele care intrã sub incidenţa prezentului regulament şi care sunt supravegheate de Banca Naţionalã a României, administratorii serviciilor de infrastructurã a acestor sisteme, utilizatorii serviciilor oferite de astfel de sisteme, precum şi orice utilizator al instrumentelor de platã pot semnala în scris Bãncii Naţionale a României orice aspecte sau probleme legate de modul de funcţionare al acestora.

SECŢIUNEA a 2-a
Evaluarea

ART. 14
Banca Naţionalã a României evalueazã sistemele care intrã sub incidenţa prezentului regulament prin prisma standardelor adoptate de Banca Naţionalã a României în domeniul monitorizãrii sistemelor de plãţi.

SECŢIUNEA a 3-a
Mãsuri de remediere şi inducerea unor schimbãri

ART. 15
În situaţia în care Banca Naţionalã a României apreciazã cã cerinţele sau principiile din cadrul politicii sale de monitorizare ori prevederile prezentului regulament nu sunt respectate, banca centralã poate proceda, dupã caz, astfel:
a) formuleazã recomandãri;
b) dispune mãsuri de remediere şi termene de implementare.
ART. 16
În situaţia în care persoanele care desfãşoarã activitãţi în domeniul de reglementare al prezentului regulament nu se conformeazã prevederilor prezentului regulament şi/sau mãsurilor de remediere dispuse de Banca Naţionalã a României conform art. 15, Banca Naţionalã a României poate proceda, dupã caz, astfel:
a) poate face publice rezultatele evaluãrii realizate de banca centralã;
b) poate aplica sancţiuni atât administratorilor şi participanţilor la sistemele de plãţi sau la sistemele de decontare a operaţiunilor cu instrumente financiare, în conformitate cu prevederile <>art. 408 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cât şi persoanelor care emit şi administreazã instrumente de platã şi administratorilor serviciilor de infrastructurã, în conformitate cu prevederile <>art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile ulterioare.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 17
Informaţiile obţinute de Banca Naţionalã a României în desfãşurarea activitãţii de monitorizare a sistemelor de plãţi vor putea fi utilizate de Banca Naţionalã a României în contextul participãrii la misiuni în cadrul Sistemului european al bãncilor centrale.
ART. 18
Rezultatele evaluãrilor realizate de Banca Naţionalã a României nu garanteazã participanţilor la sisteme, utilizatorilor sau terţilor imposibilitatea apariţiei riscurilor asociate specifice sistemelor.
ART. 19
Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 13 noiembrie 2007.
Nr. 9.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016