Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 6 din 7 aprilie 2008  privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 6 din 7 aprilie 2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 296 din 16 aprilie 2008

Având în vedere prevederile art. 18, ale art. 20 alin. (1), ale art. 25 alin. (1)-(3), ale art. 27, ale art. 77 alin. (1), ale art. 91 alin. (2) şi (4), ale art. 105, ale art. 108 alin. (3), ale art. 146, 147, art. 150 alin. (1) lit. e) şi alin. (2), ale art. 151, ale art. 155 alin. (1), ale art. 289, ale art. 301 alin. (1), ale art. 302, 320, ale art. 324 alin. (1), ale art. 333 alin. (2) şi (3) şi ale <>art. 334 lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 ,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament se aplicã instituţiilor de credit, persoane juridice române, organizate ca bãnci, bãnci de economisire şi creditare în domeniul locativ, bãnci de credit ipotecar, instituţii emitente de monedã electronicã şi organizaţii cooperatiste de credit, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe şi reglementeazã condiţiile în care pot fi operate modificãri în situaţia acestora, în scopul asigurãrii supravegherii prudenţiale.
(2) În cazul cooperativelor de credit sunt aplicabile numai prevederile cuprinse în secţiunea a 4-a a cap. II.
ART. 2
Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţiile prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , denumitã în continuare <>Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , şi în <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 11/2007 privind autorizarea instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, denumit în continuare <>Regulamentul nr. 11/2007 .

CAP. II
Modificãri în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române

SECŢIUNEA 1
Modificãrile care fac obiectul aprobãrii sau notificãrii
ART. 3
(1) Sunt supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României, în condiţiile prevãzute în secţiunea a 2-a, modificãrile în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate;
b) persoanele nominalizate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere;
c) auditorul financiar;
d) deschiderea de sucursale în state terţe;
e) deschiderea de sucursale ori alte sedii secundare, în situaţiile în care Banca Naţionalã a României, ca urmare a constatãrii unor deficienţe în administrarea riscurilor şi/sau a unei evoluţii necorespunzãtoare a indicatorilor de prudenţã bancarã ai instituţiei de credit, a dispus cu privire la aceasta mãsura restricţionãrii extinderii libere a reţelei de sucursale ori altor sedii secundare;
f) "Condiţiile generale de afaceri" şi "Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare", precum şi introducerea de noi tipuri de contracte, în cazul bãncilor de economisire şi creditare în domeniul locativ;
g) actul constitutiv-cadru elaborat de casa centralã a cooperativelor de credit;
h) dobândirea de participaţii calificate într-o entitate dintr-un stat terţ dacã, în urma dobândirii participaţiei, entitatea ar intra în sfera de consolidare prudenţialã a instituţiei de credit şi majorarea acestor participaţii.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor proceda la înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor corespunzãtoare modificãrilor supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României, numai dupã obţinerea acestei aprobãri.
(3) O copie certificatã de pe certificatul de înregistrare a menţiunilor respective va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de 10 zile de la efectuarea înregistrãrii.
ART. 4
(1) Sunt supuse notificãrii Bãncii Naţionale a României, în condiţiile prevãzute în secţiunea a 3-a, modificãrile în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, referitoare la:
a) denumire şi emblemã;
b) sediul social/sediul real;
c) restrângerea obiectului de activitate;
d) majorarea sau reducerea capitalului social;
e) acţionarii semnificativi;
f) persoanele care au legãturi strânse cu instituţia de credit;
g) schimbarea unei persoane de pe o funcţie de conducere pe o altã funcţie de conducere;
h) sucursalele şi alte sedii secundare de pe teritoriul României;
i) participaţiile calificate deţinute de instituţia de credit, altele decât cele supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României şi majorarea acestor participaţii, precum şi participaţiile care depãşesc, în situaţii excepţionale, limitele stabilite în condiţiile <>art. 143 alin. (3) din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 ;
j) orice alte modificãri ale actului constitutiv, care nu sunt supuse aprobãrii prealabile;
k) alte notificãri.
(2) Dacã nu se prevede altfel, notificarea va fi însoţitã, dupã caz, de copia certificatã de pe certificatul de înregistrare a menţiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului şi va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de maximum 10 zile de la data realizãrii modificãrii sau, dupã caz, a înregistrãrii menţiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului.

SECŢIUNEA a 2-a
Modificãri supuse aprobãrii prealabile

2.1. Obiectul de activitate
ART. 5
(1) Orice modificare a obiectului de activitate al unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, în sensul completãrii acestuia, este supusã aprobãrii prealabile.
(2) Completarea obiectului de activitate se va aproba doar în privinţa activitãţilor pentru care este fundamentatã în mod corespunzãtor capacitatea instituţiei de credit de a le desfãşura.
ART. 6
(1) Cererea de aprobare a completãrii obiectului de activitate va fi însoţitã de urmãtoarele documente:
a) hotãrârea organului competent privind modificarea obiectului de activitate;
b) în cazul completãrii obiectului de activitate, planul de activitate, însuşit de directori şi administratori sau, dupã caz, de membrii directoratului, care sã fundamenteze capacitatea instituţiei de credit de a desfãşura noile activitãţi;
c) raportul unui auditor independent specializat privind gradul de adecvare a sistemului informatic la specificul activitãţii ce urmeazã a fi desfãşuratã, în cazul în care noua activitate presupune utilizarea unor programe informatice suplimentare.
(2) Planul de activitate prevãzut la alin. (1) lit. b) va cuprinde, cu respectarea dispoziţiilor specifice prevãzute de <>Regulamentul nr. 11/2007 , cel puţin urmãtoarele:
a) descrierea clientelei şi a segmentului de piaţã cãrora le sunt adresate noile activitãţi;
b) descrierea noilor produse şi servicii oferite şi a politicii de preţ/tarifare aferente acestora;
c) volumul noilor activitãţi şi cotele de piaţã aferente, pentru urmãtorii 3 ani de activitate;
d) strategia de investiţii cel puţin în legãturã cu crearea suportului tehnic necesar desfãşurãrii noilor activitãţi şi realizarea structurii organizatorice;
e) politica de personal, care se va referi cel puţin la recrutarea şi instruirea personalului, dupã caz;
f) impactul noii activitãţi asupra conturilor bilanţiere şi a contului de profit şi pierdere pentru anul urmãtor;
g) prezentarea proceselor de identificare, administrare, monitorizare şi raportare a riscurilor aferente noilor activitãţi, precum şi a calculului efectuat în cadrul procesului intern de evaluare a adecvãrii capitalului la profilul de risc, cu luarea în considerare a riscurilor aferente noilor activitãţi.

2.2. Persoanele nominalizate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere
ART. 7
(1) În cazul schimbãrii unui director ori a unui membru al consiliului de administraţie sau, dupã caz, a unui membru al directoratului ori al consiliului de supraveghere, persoanele propuse pentru funcţiile respective trebuie sã fie aprobate de Banca Naţionalã a României înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor.
(2) Cererea de aprobare va indica şi motivul schimbãrii persoanelor care au ocupat anterior respectivele poziţii şi va fi însoţitã de hotãrârea organului competent şi de documentaţia specificã, prevãzutã de <>Regulamentul nr. 11/2007 , pentru persoanele propuse sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere.
(3) Evaluarea persoanelor prevãzute la alin. (1) se va realiza pe baza condiţiilor prevãzute de lege şi de <>Regulamentul nr. 11/2007 .
ART. 8
(1) Dacã prin vacantarea unor posturi de director sau, dupã caz, de membru al directoratului nu mai este îndeplinitã condiţia prevãzutã de lege privind numãrul minim de persoane care trebuie sã asigure exercitarea respectivelor responsabilitãţi, se va convoca de îndatã organul competent, care va proceda la numirea unor noi persoane în calitate de director sau, dupã caz, de membru al directoratului, pentru completarea numãrului stabilit de lege.
(2) Numirea directorilor sau, dupã caz, a membrilor directoratului se va realiza într-un termen de cel mult douã luni de la data apariţiei situaţiei prevãzute la alin. (1), cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 7.

2.3. Auditorul financiar
ART. 9
Cererea de aprobare a unui nou auditor financiar va indica şi motivul schimbãrii auditorului financiar anterior şi va fi însoţitã de hotãrârea organului competent şi de documentaţia specificã, prevãzutã de <>Regulamentul nr. 11/2007 , pentru auditorul financiar, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 25 alin. (8) din acest regulament.

2.4. Deschiderea de sucursale în state terţe
ART. 10
(1) În cazul deschiderii unei sucursale într-un stat terţ, cererea de aprobare va indica ţara în care se intenţioneazã deschiderea sucursalei şi va fi însoţitã de urmãtoarea documentaţie:
a) hotãrârea organului competent, din care sã rezulte: obiectul de activitate şi, dacã este cazul, capitalul de dotare al sucursalei, identitatea persoanei/persoanelor desemnate sã asigure conducerea sucursalei şi limitele mandatului ce îi/le este acordat, precum şi adresa sucursalei;
b) un program de activitate, care sã fundamenteze oportunitatea deschiderii respectivei sucursale şi care sã cuprindã cel puţin informaţii cu privire la: tipurile de activitãţi care vor fi desfãşurate prin intermediul sucursalei, volumul estimat al activitãţii în primii 3 ani de activitate, estimãri ale poziţiei financiare şi ale performanţei aferente activitãţii ce urmeazã a fi desfãşuratã de sucursalã şi structura organizatoricã a sucursalei;
c) prezentarea cadrului legislativ şi instituţional din statul terţ, care sã cuprindã cel puţin informaţii referitoare la: autoritatea responsabilã cu supravegherea şi sistemul de supraveghere bancarã, legislaţia în domeniul secretului bancar, al prevenirii spãlãrii banilor şi al finanţãrii terorismului, standardele privind cunoaşterea clientelei şi orice alte informaţii relevante privind eventuale impedimente în realizarea supravegherii prudenţiale de cãtre Banca Naţionalã a României, cum ar fi restricţionarea accesului la informaţii ori a posibilitãţii efectuãrii unor verificãri la faţa locului;
d) copia de pe actul de identitate, curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar ale fiecãrei persoane desemnate sã asigure conducerea sucursalei, însoţite de o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei în cauzã privind sancţiunile care i-au fost aplicate în ultimii 10 ani, dispuse de autoritãţi de supraveghere ori de instituţii de credit sau financiare în care a desfãşurat activitate.
(2) Orice modificare ulterioarã a elementelor prevãzute la alin. (1) va fi supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
(3) În cazul deschiderii de cãtre instituţia de credit, persoanã juridicã românã, şi a altor sedii secundare pe teritoriul aceluiaşi stat terţ, cererea de aprobare va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a) şi de o actualizare a informaţiilor prevãzute la alin. (1) lit. b). În acest caz, instituţia de credit va desemna o sucursalã principalã, care va asigura comunicarea cu Banca Naţionalã a României şi îndeplinirea tuturor cerinţelor prevãzute de lege şi de reglementãrile în vigoare pentru întreaga activitate desfãşuratã pe teritoriul statului terţ.

2.5. Deschiderea de sucursale şi alte sedii secundare în situaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. e)
ART. 11
(1) Instituţia de credit, persoanã juridicã românã, cu privire la care a fost dispusã mãsura restricţionãrii extinderii libere a reţelei de sucursale ori altor sedii secundare va supune aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României orice deschidere de noi sucursale ori alte sedii secundare.
(2) Pentru sediile secundare din România, cererea de aprobare va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã la art. 30 alin. (1) lit. a), c) şi d) şi de un program de activitate, întocmit cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 10 alin. (1) lit. b). În cazul sediilor secundare din strãinãtate, se va prezenta, dupã caz, documentaţia prevãzutã la art. 10 alin. (1) lit. a), b) şi d) din prezentul regulament sau cea prevãzutã la art. 81 alin. (1) lit. b),
c) şi d) din <>Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 . În toate cazurile, programul de activitate prezentat trebuie sã fundamenteze oportunitatea deschiderii sediului secundar, inclusiv din perspectiva îmbunãtãţirii evoluţiei indicatorilor de prudenţã bancarã ai instituţiei de credit.

2.6. "Condiţiile generale de afaceri", "Condiţiile generale ale contractelor de economisire-creditare" şi noi tipuri de contracte
ART. 12
(1) Orice modificare sau completare a "Condiţiilor generale de afaceri" şi a "Condiţiilor generale ale contractelor de economisire-creditare" ale unei bãnci de economisire şi creditare în domeniul locativ, precum şi introducerea de noi tipuri de contracte, potrivit legii şi cu respectarea cerinţelor prevãzute de <>Regulamentul nr. 11/2007 , sunt supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
(2) Cererea de aprobare va fi însoţitã de:
a) noile "Condiţii generale de afaceri", "Condiţii generale ale contractelor de economisire-creditare" şi/sau noile tipuri de contracte, dupã caz;
b) raportul auditorului financiar, întocmit în conformitate cu prevederile <>art. 39 din Regulamentul nr. 11/2007 .
(3) În cazul introducerii unor noi tipuri de contracte, cererea de aprobare va fi transmisã în termenul prevãzut la <>art. 302 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .

2.7. Actul constitutiv-cadru elaborat de casa centralã a cooperativelor de credit
ART. 13
(1) Este supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României orice modificare a actului constitutiv-cadru elaborat de o casã centralã şi aprobat de Banca Naţionalã a României.
(2) Cererea de aprobare a modificãrii actului constitutiv-cadru va fi însoţitã de hotãrârea organului competent privind respectiva modificare şi, în cazul unor modificãri substanţiale sau, dupã caz, la solicitarea Bãncii Naţionale a României ori la iniţiativa casei centrale, de textul integral al actului constitutivcadru, actualizat cu modificãrile propuse.
(3) Casele centrale vor supraveghea efectuarea modificãrilor corespunzãtoare ale actelor constitutive ale cooperativelor de credit afiliate şi/sau ale regulamentelor de organizare şi funcţionare ale acestora, potrivit modificãrilor actului constitutivcadru aprobate de Banca Naţionalã a României.
(4) Înregistrarea în registrul comerţului a menţiunilor privind modificãrile actelor constitutive ale cooperativelor de credit prevãzute la alin. (3) se va face în termen de 45 de zile de la data aprobãrii Bãncii Naţionale a României cu privire la modificarea actului constitutiv-cadru.

2.8. Dobândirea de participaţii calificate supusã aprobãrii prealabile şi majorarea acestora
ART. 14
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, care intenţioneazã sã dobândeascã participaţii calificate într-o entitate dintr-un stat terţ trebuie sã solicite aprobarea Bãncii Naţionale a României dacã, în urma dobândirii, entitatea ar intra în sfera de consolidare prudenţialã a instituţiei de credit. Cererea de aprobare trebuie însoţitã de urmãtoarea documentaţie:
a) hotãrârea organului competent privind dobândirea participaţiei calificate, din care sã rezulte entitatea în care urmeazã sã fie dobânditã participaţia, valoarea acestei participaţii, în mãrime absolutã şi prin raportare la nivelul fondurilor proprii ale instituţiei de credit, precum şi proporţia din capitalul social al entitãţii în cauzã şi din drepturile de vot pe care o reprezintã participaţia calificatã;
b) un plan de activitate, care sã fundamenteze oportunitatea dobândirii participaţiei calificate;
c) pentru entitatea în care urmeazã sã fie dobânditã participaţia calificatã, actul constitutiv şi certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent eliberat de o autoritate din statul terţ în care este situatã entitatea, care sã ateste cel puţin data înmatriculãrii, denumirea, obiectul de activitate, acţionarii semnificativi şi persoanele împuternicite legal sã reprezinte societatea;
d) ultimele 3 situaţii financiare anuale auditate ale entitãţii în care urmeazã sã se dobândeascã participaţia şi, dacã este cazul, cele la nivelul perimetrului de consolidare contabilã din care face parte entitatea, întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la nivel internaţional; dacã entitatea nu a încheiat 3 exerciţii financiare, se vor transmite situaţiile financiare anuale auditate aferente perioadei în care a desfãşurat activitate;
e) o prezentare a cadrului legislativ şi instituţional din statul terţ, care sã cuprindã cel puţin informaţii referitoare la: autoritãţile responsabile cu supravegherea şi sistemul de supraveghere a sectorului financiar, legislaţia în domeniul secretului profesional în domeniul financiar, al prevenirii spãlãrii banilor şi al finanţãrii terorismului, standardele privind cunoaşterea clientelei şi orice alte informaţii relevante privind eventuale impedimente în realizarea supravegherii prudenţiale de cãtre Banca Naţionalã a României, cum ar fi restricţionarea accesului la informaţii ori a posibilitãţii efectuãrii unor verificãri la faţa locului;
f) declaraţia autoritãţii competente cu supravegherea entitãţii cã nu se opune achiziţionãrii participaţiei.
(2) Planul de activitate prevãzut la alin. (1) lit. b) trebuie sã cuprindã cel puţin informaţii referitoare la:
a) scopul urmãrit prin dobândirea participaţiei;
b) capacitatea administrativã şi financiarã a instituţiei de credit de a dobândi şi administra participaţia calificatã, cu prezentarea structurii organizatorice, a politicilor şi procedurilor în domeniul administrãrii de participaţii;
c) identificarea, administrarea, monitorizarea şi raportarea riscurilor asumate de instituţia de credit prin dobândirea participaţiei şi impactul asupra situaţiei financiare la nivel individual şi consolidat a instituţiei de credit;
d) dacã este cazul, în funcţie de structura acţionariatului entitãţii în care urmeazã sã fie dobânditã participaţia şi de influenţa pe care instituţia de credit o va avea asupra managementului entitãţii respective, strategia instituţiei de credit în ceea ce priveşte activitatea entitãţii în cauzã, inclusiv modificãri preconizate la nivelul administrãrii şi conducerii acesteia.
(3) În cazul dobândirii unei participaţii calificate într-o entitate care urmeazã sã se constituie, documentaţia prevãzutã la alin. (1) lit. c) şi d) va fi înlocuitã cu proiectul actului constitutiv al acesteia şi, respectiv, cu estimãri ale principalelor elemente ale bilanţului şi ale contului de profit şi pierdere pentru primii 3 ani de activitate ai entitãţii în cauzã.
ART. 15
Majorarea participaţiilor calificate prevãzute la art. 14, atât în situaţia majorãrii în valoare absolutã a participaţiei, cât şi a procentului acesteia, este supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a Românei. Cererea de aprobare va fi însoţitã de urmãtoarea documentaţie:
a) documentele prevãzute la art. 14 alin. (1) lit. a) şi f);
b) informaţiile prevãzute la art. 14 alin. (2) lit. c) şi d);
c) cea mai recentã situaţie financiarã auditatã a entitãţii în care urmeazã sã se dobândeascã participaţia şi, dacã este cazul, cea la nivelul perimetrului de consolidare contabilã din care face parte entitatea, întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la nivel internaţional.

SECŢIUNEA a 3-a
Modificãri supuse notificãrii

3.1. Denumirea şi emblema
ART. 16
(1) Modificarea denumirii, respectiv a emblemei se va realiza cu respectarea dispoziţiilor în materie prevãzute de lege.
(2) Notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului competent din care sã rezulte noua denumire şi/sau emblemã.

3.2. Sediul social/sediul real
ART. 17
(1) La schimbarea sediului social şi, dupã caz, a sediului real, se vor avea în vedere dispoziţiile <>art. 5 din Regulamentul nr. 11/2007 .
(2) Notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului competent, din care sã rezulte modificarea intervenitã, cu indicarea noii adrese a sediului social şi/sau, dupã caz, a sediului real.

3.3. Restrângerea obiectului de activitate
ART. 18
(1) Notificarea restrângerii obiectului de activitate va cuprinde motivele acestei modificãri.
(2) De la data notificãrii, se considerã retrasã autorizaţia în privinţa activitãţilor pe care instituţia de credit nu le va mai desfãşura.

3.4. Capitalul social
ART. 19
Notificarea majorãrii capitalului social va fi însoţitã de hotãrârea organului competent, din care sã rezulte:
a) suma cu care urmeazã sã se majoreze capitalul social;
b) nivelul capitalului social preconizat a se realiza în urma acţiunii de majorare;
c) sursele utilizate pentru majorarea capitalului social.
ART. 20
În caz de reducere a capitalului social, notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului competent, din care sã rezulte:
a) suma cu care urmeazã sã se diminueze capitalul social;
b) nivelul capitalului social preconizat a se realiza în urma acţiunii de diminuare;
c) motivele pentru care se face reducerea;
d) modalitatea de realizare a reducerii capitalului social.

3.5. Acţionarii semnificativi
ART. 21
(1) Persoana fizicã sau juridicã ori grupul de persoane care intenţioneazã sã devinã acţionar semnificativ, în mod direct sau indirect, al unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, trebuie sã notifice aceastã intenţie Bãncii Naţionale a României, care va putea exercita dreptul de opoziţie, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
(2) Este supusã cerinţelor de notificare cãtre Banca Naţionalã a României intenţia oricãrui acţionar semnificativ de a-şi majora participaţia calificatã, astfel încât aceasta sã atingã sau sã depãşeascã nivelurile de 20%, 33% ori de 50% din capitalul social sau din drepturile de vot ale unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, ori astfel încât instituţia de credit sã devinã o filialã a sa. Banca Naţionalã a României se va putea opune intenţiei de majorare a participaţiei sau a proporţiei drepturilor de vot, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
(3) Este supusã cerinţelor de notificare la Banca Naţionalã a României intenţia oricãrui acţionar semnificativ de a renunţa, direct sau indirect, la o participaţie calificatã sau de a-şi diminua participaţia calificatã astfel încât aceasta sã se situeze sub nivelul de 20%, 33% ori de 50% din capitalul social sau din drepturile de vot ale unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, sau astfel încât instituţia de credit sã înceteze a mai fi o filialã a sa.
ART. 22
(1) Evaluarea persoanelor prevãzute la art. 21 alin. (1) şi (2) se va realiza pe baza condiţiilor prevãzute de lege şi de <>Regulamentul nr. 11/2007 . Dacã este cazul, evaluarea cadrului de supraveghere din ţara de origine a acţionarilor semnificativi se va realiza conform prevederilor reglementãrilor în materie, emise de Banca Naţionalã a României.
(2) Dupã realizarea modificãrilor privind acţionarii semnificativi, conform art. 21, se va transmite Bãncii Naţionale a României un extras, certificat de instituţia de credit, din registrul în care sunt evidenţiate acţiunile acesteia, în termen de 10 zile de la efectuarea înregistrãrii.
ART. 23
(1) Pentru persoanele sau grupul de persoane prevãzute la art. 21 alin. (1), notificarea va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã pentru acţionarii semnificativi în <>Regulamentul nr. 11/2007 şi, dacã este cazul, de strategia potenţialului acţionar semnificativ în ceea ce priveşte activitatea instituţiei de credit din România, inclusiv modificãri preconizate la nivelul administrãrii şi conducerii acesteia.
(2) În cazul în care notificarea este fãcutã pentru un acţionar semnificativ care se constituie ca persoanã juridicã în urma unui proces de fuziune/divizare în care sunt implicaţi unul sau mai mulţi acţionari ai instituţiei de credit, dobândind astfel participaţia calificatã concomitent cu dobândirea personalitãţii juridice, notificarea va fi asumatã prin semnãturã de toate persoanele juridice participante la procesul de fuziune/divizare şi va fi însoţitã de urmãtoarele documente şi informaţii:
a) pentru persoana juridicã participantã la procesul de fuziune/divizare, care nu deţine calitatea de acţionar semnificativ la o instituţie de credit din România - documentaţia specificã prevãzutã pentru acţionarii semnificativi în <>Regulamentul nr. 11/2007 ;
b) pentru noul acţionar semnificativ, care se constituie ca persoanã juridicã prin efectul fuziunii/divizãrii - o descriere a acestuia, conform proiectului de fuziune/divizare, precum şi, dacã este cazul, a perimetrului de consolidare contabilã şi prudenţialã din care urmeazã sã facã parte, cu indicarea componenţei grupului, a cotei-pãrţi din capital şi din drepturile de vot deţinute în cadrul acestuia şi a societãţii-mamã consolidante, bilanţul de fuziune/divizare auditat şi estimãri ale bilanţului şi ale contului de profit şi pierdere pe urmãtorii 3 ani şi orice alte date şi informaţii considerate relevante de cãtre solicitant, care sã permitã o apreciere cât mai completã şi corectã a noului acţionar semnificativ şi, dupã caz, a structurii grupului din care face parte;
c) dacã este cazul, strategia noului acţionar semnificativ în ceea ce priveşte activitatea instituţiei de credit din România, inclusiv modificãri preconizate la nivelul administrãrii şi conducerii acesteia.
(3) În cazurile prevãzute la alin. (2), pentru acţionarul semnificativ constituit ca persoanã juridicã prin efectul fuziunii/divizãrii se vor prezenta Bãncii Naţionale a României, dupã încheierea procesului respectiv, certificatul constatator care sã ateste înregistrarea noii persoane juridice în registrul societãţilor comerciale, inclusiv identitatea persoanelor împuternicite legal sã reprezinte persoana juridicã, sau orice document echivalent eliberat de autoritatea din ţara de origine.
ART. 24
În cazul acţionarului semnificativ prevãzut la art. 21 alin. (2), notificarea va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã pentru acţionarii semnificativi în <>Regulamentul nr. 11/2007 , din care sã rezulte modificãrile intervenite de la data ultimei evaluãri a respectivului acţionar semnificativ şi, dacã este cazul, de strategia acţionarului semnificativ în ceea ce priveşte activitatea instituţiei de credit din România, inclusiv modificãri preconizate la nivelul administrãrii şi conducerii acesteia, dupã majorarea participaţiei calificate.
ART. 25
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor ţine o evidenţã care sã le permitã identificarea acţionarilor semnificativi. În acest scop vor solicita acţionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificãrii acestora în categoria acţionari semnificativi.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor informa de îndatã Banca Naţionalã a României cu privire la orice achiziţie sau înstrãinare a acţiunilor lor care depãşeşte, respectiv se situeazã sub nivelurile prevãzute la art. 21.
ART. 26
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor transmite anual Bãncii Naţionale a României informaţii financiare în legãturã cu acţionarii semnificativi - pentru persoanele juridice, situaţiile financiare anuale şi pentru persoanele fizice o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei în cauzã din care sã rezulte veniturile şi, dacã este cazul, declaraţia de venit global - în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar precedent al acestora. Aceastã obligaţie nu priveşte acţionarii semnificativi care sunt instituţii de credit, persoane juridice române.
(2) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, instituţiile de credit, persoane juridice române, vor comunica Bãncii Naţionale a României, prin reţeaua de comunicaţii interbancare, o situaţie a tuturor acţionarilor, cuprinzând urmãtoarele informaţii: identitatea, domiciliul şi cetãţenia, în cazul persoanelor fizice, naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, suma, numãrul de acţiuni deţinute, procentul participaţiei la capitalul social şi proporţia drepturilor de vot.

3.6. Persoanele care au legãturi strânse cu instituţia de credit
ART. 27
Instituţiile de credit, persoane juridice române, trebuie sã notifice Bãncii Naţionale a României orice modificãri cu privire la persoanele care au legãturi strânse cu instituţia de credit, altele decât acţionarii semnificativi şi persoanele desemnate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor <>art. 24 din Regulamentul nr. 11/2007 .

3.7. Schimbarea unei persoane de pe o funcţie de conducere pe o altã funcţie de conducere
ART. 28
Schimbarea unui director aprobat, respectiv a unui membru aprobat al directoratului, de pe funcţia deţinutã pe o altã funcţie de conducere va fi notificatã Bãncii Naţionale a României. Notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar competent şi de o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei în cauzã, prin care sã se confirme cã informaţiile cuprinse în documentaţia existentã în evidenţele Bãncii Naţionale a României nu au suferit modificãri sau, dupã caz, sã se comunice modificãrile intervenite.

3.8. Sucursalele şi celelalte sedii secundare deschise pe teritoriul României
ART. 29
(1) Deschiderea sau desfiinţarea de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României de cãtre instituţiile de credit este supusã notificãrii Bãncii Naţionale a României.
(2) Stabilirea sediilor secundare ale instituţiilor de credit se va realiza cu respectarea dispoziţiilor <>art. 5 din Regulamentul nr. 11/2007 .
ART. 30
(1) În cazul deschiderii unei sucursale sau a altui sediu secundar, se vor transmite Bãncii Naţionale a României urmãtoarele documente/informaţii:
a) hotãrârea organului competent, din care sã rezulte obiectul de activitate al sediului secundar, identitatea persoanei/persoanelor desemnate sã asigure conducerea sediului secundar şi limitele mandatului ce îi/le este acordat;
b) copia certificatã de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului şi de pe încheierea de înmatriculare, în cazul deschiderii de sucursale, respectiv certificatul constatator care sã ateste înregistrãrile efectuate în registrul comerţului cu privire la deschiderea altor sedii secundare cãrora nu li s-a atribuit statutul de sucursalã, inclusiv cu privire la înregistrarea conducãtorilor acestor sedii secundare;
c) adresa completã şi numãrul de telefon şi/sau de fax ale sediului secundar;
d) copia de pe actul de identitate, curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar ale persoanei/persoanelor desemnate sã asigure conducerea sediului secundar, însoţite de o declaraţie pe propria rãspundere a fiecãrei persoane în cauzã privind sancţiunile care i-au fost aplicate în ultimii 10 ani, dispuse de autoritãţi de supraveghere ori instituţii de credit sau financiare în care şi-a desfãşurat activitatea.
(2) Dacã o persoanã desemnatã sã asigure conducerea sediului secundar a mai fost notificatã Bãncii Naţionale a României într-o poziţie echivalentã de cãtre aceeaşi instituţie de credit, documentaţia prevãzutã la alin. (1) lit. d) va fi înlocuitã cu o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei în cauzã, prin care sã se confirme cã informaţiile cuprinse în documentaţia existentã în evidenţele Bãncii Naţionale a României nu au suferit modificãri sau, dupã caz, sã se comunice modificãrile intervenite.
(3) Orice modificare ulterioarã a elementelor prevãzute la alin. (1), inclusiv în cazul sediilor secundare care au fost deschise odatã cu instituţia de credit, va fi notificatã Bãncii Naţionale a României.

3.9. Participaţiile calificate supuse notificãrii şi majorarea acestora
ART. 31
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termenul prevãzut la <>art. 147 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , urmãtoarele:
a) participaţiile calificate, altele decât cele a cãror dobândire este supusã aprobãrii prealabile;
b) participaţiile calificate care depãşesc în mod excepţional limitele stabilite în condiţiile <>art. 143 alin. (3) din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) lit. a) va fi însoţitã de urmãtoarea documentaţie, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 14 alin. (3), dacã este cazul:
a) hotãrârea organului competent privind dobândirea participaţiei calificate, din care sã rezulte entitatea în care a fost dobânditã participaţia, valoarea acestei participaţii, în mãrime absolutã şi prin raportare la nivelul fondurilor proprii ale instituţiei de credit, precum şi proporţia din capitalul social al entitãţii în cauzã şi din drepturile de vot pe care o reprezintã participaţia calificatã;
b) prezentarea scopului urmãrit prin dobândirea participaţiei şi, dacã este cazul, în funcţie de structura acţionariatului entitãţii în care a fost dobânditã participaţia şi de influenţa pe care instituţia de credit o are asupra managementului entitãţii respective, strategia instituţiei de credit în ceea ce priveşte activitatea entitãţii în cauzã, inclusiv modificãri preconizate la nivelul administrãrii şi conducerii acesteia;
c) pentru entitatea în care a fost dobânditã participaţia calificatã, actul constitutiv şi certificatul constatator eliberat de oficiul registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent eliberat de o autoritate din statul terţ în care este situatã entitatea, care sã ateste cel puţin data înmatriculãrii, denumirea, obiectul de activitate, acţionarii semnificativi şi persoanele împuternicite legal sã reprezinte societatea;
d) ultima situaţie financiarã anualã auditatã a entitãţii în care a fost dobânditã participaţia şi, dacã este cazul, cea la nivelul perimetrului de consolidare contabilã din care face parte entitatea, întocmite în conformitate cu standardele contabile recunoscute la nivel internaţional.
(3) Notificarea prevãzutã la alin. (1) lit. b) va indica nivelul depãşirii limitelor stabilite în condiţiile <>art. 143 alin. (3) din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 şi motivaţia acestei depãşiri.
ART. 32
Majorarea participaţiilor calificate notificate conform art. 31 alin. (1) lit. a), atât în situaţia majorãrii în valoare absolutã a participaţiei, cât şi a procentului acesteia, va fi notificatã Bãncii Naţionale a României şi va fi însoţitã de documentele şi informaţiile prevãzute la art. 31 alin. (2) lit. a), b) şi d).

3.10. Alte modificãri ale actului constitutiv
ART. 33
Modificãrile actului constitutiv, altele decât cele determinate de modificãrile în situaţia instituţiei de credit supuse aprobãrii conform secţiunii a 2-a sau de cele supuse notificãrii conform subsecţiunilor 3.1-3.9, se vor notifica Bãncii Naţionale a României, împreunã cu hotãrârea organului competent privind respectivele modificãri. În cazul unor modificãri substanţiale sau, dupã caz, la solicitarea Bãncii Naţionale a României ori la iniţiativa instituţiei de credit, aceasta va transmite şi textul integral al actului constitutiv, actualizat cu modificãrile intervenite.

3.11. Alte notificãri
ART. 34
(1) În termen de 5 zile de la data începerii desfãşurãrii activitãţii, instituţia de credit va notifica acest fapt Bãncii Naţionale a României şi va transmite acesteia reglementãrile interne, în limba românã, referitoare la activitãţile desfãşurate.
(2) Prevederile alin. (1) se aplicã şi în cazul începerii desfãşurãrii oricãrei activitãţi noi pe parcursul funcţionãrii instituţiei de credit.
(3) În cazul modificãrii reglementãrilor interne, se va transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de cãtre organele competente ale instituţiei de credit, textul integral al reglementãrii în cauzã, actualizat cu modificãrile intervenite.
(4) În aplicarea prevederilor alin. (1)-(3), dacã nu se prevede altfel, reglementãrile interne vor fi transmise în format electronic, cu menţionarea hotãrârii organului competent care le-a aprobat.
(5) Dacã, potrivit unor dispoziţii exprese, reglementãrile interne ale instituţiilor de credit fac obiectul validãrii/avizãrii/ aprobãrii Bãncii Naţionale a României, acestea vor fi transmise atât în format electronic, cât şi letric şi vor fi însoţite de hotãrârea organului competent care le-a aprobat şi de o fundamentare a necesitãţii elaborãrii sau, dupã caz, a modificãrii ori completãrii lor.
ART. 35
Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor notifica Bãncii Naţionale a României orice modificãri operate în structura organizatoricã a instituţiei de credit. Notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului competent şi de noua organigramã. Reglementãrile interne de organizare şi funcţionare a instituţiei de credit, în versiune actualizatã, corespunzãtoare noii structuri organizatorice, vor fi transmise Bãncii Naţionale a României în format electronic.
ART. 36
Orice schimbare privind denumirea strãzii sau numerele de telefon/fax de la sediul social/sediul real al instituţiei de credit se va notifica Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data la care a intervenit schimbarea respectivã.

SECŢIUNEA a 4-a
Modificãri în situaţia cooperativelor de credit
ART. 37
(1) Modificãrile în situaţia cooperativelor de credit sunt supuse aprobãrii ori notificãrii Bãncii Naţionale a României sau, dupã caz, a casei centrale la care sunt afiliate, în condiţiile prevãzute de prezentul regulament şi de reglementãrile-cadru emise de casa centralã în acest sens, cu respectarea dispoziţiilor <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
(2) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor transmite Bãncii Naţionale a României reglementãrile-cadru privind modificãrile în situaţia cooperativelor de credit afiliate şi orice modificãri ale acestora, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor art. 34. Reglementãrile-cadru nu vor putea cuprinde cerinţe mai puţin restrictive decât cele prevãzute de lege şi de prezentul regulament.
ART. 38
(1) Sunt supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României modificãrile în situaţia cooperativelor de credit referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 5;
b) persoanele desemnate sã exercite responsabilitãţi de conducere a cooperativei de credit, în calitate de director sau, dupã caz, de membru al directoratului, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 7 alin. (3).
(2) Cererea de aprobare va fi transmisã Bãncii Naţionale a României de casa centralã la care este afiliatã cooperativa de credit în cauzã şi va fi însoţitã de urmãtoarele documente şi informaţii:
a) pentru situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. a), documentaţia prevãzutã la art. 6 însoţitã de o evaluare a casei centrale privind capacitatea cooperativei de credit de a desfãşura respectiva activitate;
b) pentru situaţia prevãzutã la alin. (1) lit. b), informaţii privind motivul schimbãrii persoanelor care au ocupat respectivele poziţii anterior, documentaţia prevãzutã la <>art. 53 alin. (1) lit. e) din Regulamentul nr. 11/2007 pentru persoanele propuse şi o evaluare realizatã de casa centralã cu privire la aceste persoane.
ART. 39
(1) Membrii cooperatori care intenţioneazã sã deţinã pãrţi sociale reprezentând o participaţie de cel puţin 10% din capitalul social al unei cooperative de credit ori sã-şi majoreze participaţia astfel încât aceasta sã atingã sau sã depãşeascã nivelurile de 20%, 33% ori 50% din capitalul social sau care intenţioneazã sã-şi reducã participaţia deţinutã astfel încât aceasta sã scadã sub nivelurile respective, inclusiv sub nivelul de 10% din capitalul social, vor notifica aceastã intenţie Bãncii Naţionale a României. Prevederile art. 21 şi 22 se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) va fi transmisã Bãncii Naţionale a României prin intermediul casei centrale la care este afiliatã cooperativa de credit în cauzã şi va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã la <>art. 53 alin. (2) din Regulamentul nr. 11/2007 şi de opinia casei centrale privind intenţia persoanelor prevãzute la alin. (1).
(3) Cooperativele de credit vor informa de îndatã Banca Naţionalã a României, prin intermediul casei centrale, cu privire la orice dobândire sau rãscumpãrare de pãrţi sociale care depãşeşte, respectiv se situeazã sub nivelurile prevãzute la alin. (1), prevederile art. 25 fiind aplicabile în mod corespunzãtor.
(4) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, casa centralã va transmite Bãncii Naţionale a României o situaţie a tuturor membrilor cooperatori care deţin pãrţi sociale reprezentând cel puţin 10% din capitalul social al unei cooperative de credit afiliate.
ART. 40
(1) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor notifica Bãncii Naţionale a României modificãrile în situaţia cooperativelor de credit afiliate, referitoare la persoanele desemnate sã exercite responsabilitãţi de administrare a unei cooperative de credit, şi modificãrile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi la art. 4 alin. (1) lit. a)-d) şi lit. g), în termen de 10 zile de la data realizãrii modificãrii sau, dupã caz, a înregistrãrii menţiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului.
(2) Pentru modificãrile în situaţia cooperativelor de credit care, potrivit dispoziţiilor <>Ordonanţei de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 sau reglementãrilorcadru emise de casa centralã în acest sens, fac obiectul aprobãrii prealabile a casei centrale, notificarea va fi însoţitã şi de un raport asumat de consiliul de administraţie sau, dupã caz, de consiliul de supraveghere al casei centrale, care va cuprinde fundamentarea deciziei de aprobare a respectivei modificãri.

CAP. III
Modificãri în situaţia sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe

SECŢIUNEA 1
Modificãri supuse aprobãrii prealabile
ART. 41
(1) Sunt supuse aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României modificãrile în situaţia sucursalelor instituţiilor de credit din state terţe, referitoare la:
a) completarea obiectului de activitate, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 5 şi 6;
b) persoanele care asigurã conducerea activitãţii sucursalei principale, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 7;
c) auditorul financiar, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 9;
d) deschiderea de noi sedii secundare pe teritoriul României, în situaţiile în care Banca Naţionalã a României, ca urmare a constatãrii unor deficienţe în administrarea riscurilor şi/sau a unei evoluţii necorespunzãtoare a indicatorilor de prudenţã bancarã la nivelul sucursalei sau a unei deteriorãri a situaţiei financiare a instituţiei de credit din statul terţ, a dispus mãsura restricţionãrii extinderii libere a reţelei de sedii secundare pe teritoriul României.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. a), planul de activitate care fundamenteazã completarea obiectului de activitate va fi însuşit de conducãtorii sucursalei principale şi de reprezentanţii legali/statutari ai instituţiei de credit din statul terţ.
(3) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d), cererea de aprobare va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã la art. 30 alin. (1) lit. a), c) şi d) şi de un program de activitate, întocmit cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 10 lit. b), care trebuie sã fundamenteze oportunitatea deschiderii noului sediu secundar, inclusiv din perspectiva îmbunãtãţirii evoluţiei indicatorilor de prudenţã bancarã.
(4) În cazul modificãrilor supuse aprobãrii prealabile prevãzute la alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 3 alin. (2) şi (3).

SECŢIUNEA a 2-a
Modificãri supuse notificãrii
ART. 42
(1) Se vor notifica Bãncii Naţionale a României modificãrile în situaţia sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, referitoare la:
a) sediul sucursalei principale, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 17;
b) restrângerea obiectului de activitate, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 18;
c) schimbarea unui conducãtor de pe o funcţie de conducere pe o altã funcţie de conducere în cadrul sucursalei principale, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 28;
d) majorarea sau reducerea capitalului de dotare, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 19 şi 20;
e) deschiderea sau desfiinţarea de sedii secundare pe teritoriul României, altele decât sucursala principalã, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 29 şi 30;
f) notificarea elementelor prevãzute la art. 34-36, care se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. e), instituţiile de credit din state terţe, autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României prin intermediul unei sucursale, pot deschide alte sedii secundare, caz în care vor desemna o sucursalã principalã şi vor notifica aceastã decizie Bãncii Naţionale a României. Sucursala principalã a instituţiei de credit din statul terţ va asigura comunicarea cu Banca Naţionalã a României şi îndeplinirea, pentru întreaga activitate desfãşuratã pe teritoriul României, a tuturor cerinţelor prevãzute de lege şi de reglementãrile în vigoare, aplicabile sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe.
(3) În cazul modificãrilor supuse notificãrii prevãzute la alin. (1) se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 4 alin. (2).

SECŢIUNEA a 3-a
Notificãri ale modificãrilor la nivelul instituţiei de credit din statul terţ
ART. 43
(1) Sucursalele instituţiilor de credit din state terţe, care au fost autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, vor notifica Bãncii Naţionale a României modificãrile la nivelul instituţiei de credit din statul terţ, referitoare la:
a) denumire, emblemã şi sediul social;
b) acţionarii semnificativi ai instituţiei de credit şi, dupã caz, structura grupului din care aceasta face parte;
c) persoane aflate în legãturi strânse cu instituţia de credit;
d) orice proces de reorganizare la nivelul instituţiei de credit ori al grupului din care face parte aceasta, inclusiv orice proces de fuziune sau divizare, în urma cãruia aceasta îşi continuã activitatea, inclusiv prin sucursala din România;
e) orice proces de reorganizare la nivelul instituţiei de credit ori al grupului din care face parte aceasta, inclusiv orice proces de fuziune sau divizare, în urma cãruia instituţia de credit îşi înceteazã existenţa, activitatea sa fiind preluatã de o altã instituţie de credit;
f) retragerea autorizaţiei de cãtre autoritatea competentã din statul terţ;
g) iniţierea unei proceduri de faliment sau a oricãrei proceduri care implicã lichidarea instituţiei de credit din statul terţ.
(2) Cu excepţia modificãrilor prevãzute la alin. (1) lit. f) şi g), notificarea modificãrilor prevãzute la alin. (1) va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de 30 de zile de la realizarea modificãrilor corespunzãtoare.
(3) Sucursalele instituţiilor de credit din state terţe vor transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar, informaţii privind situaţiile financiare anuale şi, dupã caz, situaţiile financiare consolidate ale instituţiei de credit de care aparţin.
ART. 44
Notificarea modificãrilor prevãzute la art. 43 alin. (1) lit. a) va fi însoţitã de un extras din registrul comerţului din statul terţ sau alt document echivalent care atestã efectuarea respectivelor modificãri.
ART. 45
(1) Notificarea modificãrilor prevãzute la art. 43 alin. (1) lit. b) va fi însoţitã de urmãtoarele documente şi informaţii:
a) descrierea noului acţionar semnificativ şi, dupã caz, a perimetrului de consolidare contabilã şi prudenţialã din care face parte instituţia de credit, cu indicarea componenţei grupului, a cotei-pãrţi din capital şi din drepturile de vot deţinute în cadrul acestuia şi a societãţii-mamã consolidante;
b) situaţiile financiare auditate, aferente ultimului exerciţiu financiar, pentru acţionarul semnificativ şi, dacã este cazul, cele întocmite la nivelul perimetrului de consolidare contabilã din care face parte acesta, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor <>art. 21 alin. (3) din Regulamentul nr. 11/2007 ;
c) comunicare cu privire la orice modificãri ce urmeazã sã fie puse în practicã la nivelul instituţiei de credit din statul terţ, inclusiv la nivelul sucursalei din România a acesteia, în urma modificãrii acţionarilor semnificativi şi, dupã caz, a structurii grupului din care face parte instituţia de credit.
(2) Banca Naţionalã a României va evalua noua structurã a acţionariatului şi din perspectiva cerinţelor prevãzute la <>art. 65 din Regulamentul nr. 11/2007 .
ART. 46
Sucursalele instituţiilor de credit din state terţe trebuie sã notifice persoanele aflate în legãturi strânse cu instituţia de credit, altele decât acţionarii semnificativi şi persoanele desemnate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor <>art. 24 din Regulamentul nr. 11/2007 .
ART. 47
(1) Notificarea procesului de reorganizare, inclusiv prin fuziune sau divizare, în care este implicatã instituţia de credit din statul terţ, în situaţia prevãzutã la art. 43 alin. (1) lit. d), va fi însoţitã de urmãtoarele informaţii şi documente:
a) planul de reorganizare, dupã caz, proiectul de fuziune/divizare;
b) situaţiile financiare de fuziune sau, dupã caz, de divizare, însoţite de raportul unui auditor financiar, dupã caz;
c) descrierea acţionarilor semnificativi ai instituţiei de credit din statul terţ în urma procesului de fuziune sau divizare;
d) comunicare privind orice modificãri ce urmeazã sã fie puse în practicã la nivelul instituţiei de credit din statul terţ, inclusiv la nivelul sucursalei din România a acesteia, în urma procesului de fuziune sau divizare.
(2) Notificarea prevãzutã la alin. (1) se va realiza în termen de maximum 15 zile de la întocmirea planului de reorganizare, astfel încât, pânã la finalizarea procesului de reorganizare în care este implicatã instituţia de credit din statul terţ, Banca Naţionalã a României sã poatã evalua respectarea în noile condiţii a cerinţelor care au stat la baza emiterii autorizaţiei.
ART. 48
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 73 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , în urma evaluãrii modificãrilor prevãzute la art. 45-47, Banca Naţionalã a României va putea confirma autorizaţia de funcţionare a sucursalei instituţiei de credit din statul terţ sau va putea proceda la retragerea acesteia, în termen de 3 luni de la primirea documentaţiei.
ART. 49
(1) Notificarea procesului de reorganizare, inclusiv prin fuziune sau divizare, în care este implicatã instituţia de credit din statul terţ, în situaţia prevãzutã la art. 43 lit. e), va fi însoţitã de un plan de lichidare a activului şi de stingere a pasivului sucursalei din România a acesteia şi va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de maximum 15 zile de la întocmirea planului de reorganizare. În acest caz, autorizaţia emisã de Banca Naţionalã a României îşi înceteazã de drept valabilitatea conform prevederilor <>art. 41 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
(2) Dacã activitatea sucursalei urmeazã sã fie preluatã de o instituţie de credit dintr-un stat terţ, care nu este autorizatã sã funcţioneze pe teritoriul României, aceasta trebuie sã prezinte la Banca Naţionalã a României o cerere de autorizare care va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã la art. 67 şi <>art. 68 alin. (2) lit. c) din Regulamentul nr. 11/2007 , precum şi, dacã este cazul, de documentaţia prevãzutã la art. 47 alin. (1) lit. a) şi b) din prezentul regulament.
ART. 50
În situaţiile prevãzute la art. 43 alin. (1) lit. f) şi g), notificarea va fi fãcutã de îndatã şi va fi însoţitã de un plan de lichidare a activului şi de stingere a pasivului sucursalei din România a instituţiei de credit din statul terţ.

CAP. IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 51
(1) Cererile de aprobare şi notificãrile menţionate în prezentul regulament vor fi însoţite de toate documentele şi informaţiile prevãzute şi vor fi transmise Direcţiei supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României.
(2) Prevederile <>art. 75, 76 şi 77 din Regulamentul nr. 11/2007 se aplicã în mod corespunzãtor.
(3) Dacã nu se prevede altfel, cererile de aprobare şi notificãrile prevãzute la alin. (1) vor fi semnate de un director sau, dupã caz, de un membru al directoratului, pentru instituţiile de credit, persoane juridice române, respectiv de unul dintre conducãtorii sucursalei principale, pentru sucursalele instituţiilor de credit din state terţe autorizate sã funcţioneze în România.
(4) În cazul cooperativelor de credit, cererile de aprobare şi notificãrile vor fi semnate de un director sau, dupã caz, de un membru al directoratului casei centrale la care este afiliatã cooperativa de credit în cauzã.
(5) Notificãrile privind acţionarii semnificativi ai instituţiei de credit, persoanã juridicã românã, inclusiv cele privind membrii cooperatori aflaţi în situaţiile prevãzute la art. 39, vor fi semnate de persoana/persoanele în cauzã. În cazul în care notificarea este formulatã prin intermediul unei terţe persoane, aceasta va fi însoţitã şi de procura autenticã ori delegaţia avocaţialã, dupã caz, prin care terţa persoanã este mandatatã sã reprezinte persoana/persoanele în cauzã în relaţia cu Banca Naţionalã a României.
ART. 52
În vederea evaluãrii corespunzãtoare a modificãrilor prevãzute de prezentul regulament, Banca Naţionalã a României poate solicita orice informaţii şi/sau documente suplimentare necesare în acest sens, cu aplicarea în mod corespunzãtor a prevederilor <>art. 4 alin. (3) din Regulamentul nr. 11/2007 .
ART. 53
(1) Banca Naţionalã a României hotãrãşte cu privire la aprobarea modificãrilor, în termen de 30 de zile de la data primirii documentaţiei complete în susţinerea cererii de aprobare. În cazul în care Banca Naţionalã a României solicitã documente şi/sau informaţii suplimentare, termenul de 30 de zile începe sã curgã de la data prezentãrii acestora, dar nu poate depãşi 3 luni de la data primirii cererii. Prevederile <>art. 74 din Regulamentul nr. 11/2007 se aplicã în mod corespunzãtor.
(2) Banca Naţionalã a României va putea respinge o cerere de aprobare înaintatã potrivit prezentului regulament, dacã nu sunt îndeplinite cerinţele legii şi ale reglementãrilor date în aplicarea acesteia ori dacã informaţiile furnizate sunt incomplete sau insuficiente.
(3) Hotãrârea Bãncii Naţionale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri înaintate potrivit prezentului regulament va fi comunicatã în scris solicitantului, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
ART. 54
În cazul modificãrilor supuse notificãrii, care nu sunt conforme legii sau reglementãrilor emise în aplicarea acesteia, cu excepţia modificãrilor referitoare la acţionarii semnificativi, Banca Naţionalã a României va dispune remedierea deficienţelor existente. În cazul în care acestea nu sunt remediate în termenul stabilit de Banca Naţionalã a României, aceasta va putea aplica sancţiunile prevãzute la <>art. 229 din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
ART. 55
(1) În cazul în care un acţionar semnificativ nu respectã obligaţia de notificare, Banca Naţionalã a României va solicita instituţiei de credit, persoanã juridicã românã, întreprinderea demersurilor pentru transmiterea informaţiilor şi documentelor necesare evaluãrii calitãţii respectivului acţionar semnificativ, în termen de maximum o lunã de la data solicitãrii.
(2) Banca Naţionalã a României se poate opune achiziţionãrii participaţiei calificate sau majorãrii acesteia, dacã:
a) nu a primit informaţiile solicitate;
b) din informaţiile primite rezultã cã acţionarul semnificativ nu îndeplineşte cerinţele prevãzute de lege şi de reglementãrile date în aplicarea acesteia.
(3) Banca Naţionalã a României va putea exercita dreptul de opoziţie în termen de 3 luni de la data primirii informaţiilor sau de la data împlinirii termenului prevãzut la alin. (1), dupã caz.
(4) Prevederile alin. (1) - (3) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul membrilor cooperatori la care se face referire în art. 39, întreprinderea demersurilor necesare conform alin. (1) revenind casei centrale la care este afiliatã cooperativa de credit în cauzã.
(5) În cazul nerespectãrii obligaţiilor de notificare de cãtre acţionarii semnificativi sau al dobândirii ori majorãrii de cãtre aceştia a unei participaţii calificate, fãrã a lua în considerare opoziţia Bãncii Naţionale a României, devin aplicabile dispoziţiile art. 231 şi ale <>art. 232 alin. (1) din Ordonanţa de Urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 .
ART. 56
(1) Cererile de aprobare prealabilã nesoluţionate la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament vor fi evaluate din perspectiva respectãrii condiţiilor prevãzute de prezentul regulament, pe baza documentaţiei complete prezentate în conformitate cu normele în vigoare la data depunerii cererii.
(2) Prevederile alin. (1) nu împiedicã Banca Naţionalã a României sã solicite orice documente şi informaţii suplimentare, inclusiv prin realizarea unor interviuri profesionale cu persoanele nominalizate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere, dacã informaţiile astfel furnizate nu sunt suficiente.
ART. 57
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Norma Bãncii Naţionale a României nr. 11/2004 privind modificãrile în situaţia bãncilor, instituţiilor emitente de monedã electronicã, altele decât bãncile, a caselor de economii pentru domeniul locativ şi a sucursalelor instituţiilor de credit strãine, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.099 din 25 noiembrie 2004, şi <>Norma Bãncii Naţionale a României nr. 19/2002 privind modificãrile în situaţia organizaţiilor cooperatiste de credit, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 9 decembrie 2002.

Preşedintele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 7 aprilie 2008.
Nr. 6.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016