Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 5 din 23 martie 2009  pentru modificarea si completarea   Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 5 din 23 martie 2009 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2008 privind modificarile in situatia institutiilor de credit, persoane juridice romane, si a sucursalelor din Romania ale institutiilor de credit din state terte

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 23 martie 2009

Având în vedere prevederile art. 7 alin. (1) pct. 1^1 şi 1^2, ale art. 25-28, ale <>art. 108, 146 şi 147 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale <>art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

ART. I
<>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 6/2008 privind modificãrile în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 296 din 16 aprilie 2008, se modificã şi se completeazã dupã cum urmeazã:
1. Titlul regulamentului se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"REGULAMENT
privind începerea activitãţii şi modificãrile în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe"
2. La articolul 2, dupã alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmãtorul cuprins:
"(2) În înţelesul prezentului regulament, sintagma persoane cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã desemneazã persoanele nominalizate sã asigure conducerea structurilor care privesc activitãţile de administrare şi control al riscurilor, audit intern, conformitate, trezorerie şi creditare."
3. Dupã capitolul I se introduce un nou capitol, capitolul I^1 "Dispoziţii privind începerea activitãţii", cuprinzând articolele 2^1-2^4, cu urmãtorul cuprins:
"CAPITOLUL I^1
Dispoziţii privind începerea activitãţii
Art. 2^1. - (1) Înainte de începerea activitãţii, instituţiile de credit, persoane juridice române, trebuie sã obţinã aprobarea Bãncii Naţionale a României pentru persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) trebuie sã dispunã de reputaţie şi experienţã adecvatã naturii, extinderii şi complexitãţii activitãţii instituţiei de credit şi responsabilitãţilor încredinţate.
(3) Banca Naţionalã a României evalueazã, de la caz la caz, pentru fiecare dintre persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã, dacã sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la alin. (2), luând în considerare informaţiile legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauzã, precum şi orice alte circumstanţe relevante.
(4) În vederea evaluãrii de cãtre Banca Naţionalã a României a persoanelor prevãzute la alin. (1), instituţia de credit va prezenta Bãncii Naţionale a României o cerere de aprobare, însoţitã, pentru fiecare dintre persoanele nominalizate, de urmãtoarele informaţii şi documente:
a) copia actului de identitate, a cãrei conformitate cu originalul va fi certificatã de posesorul actului de identitate;
b) curriculum vitae, care va cuprinde cel puţin informaţii legate de studiile absolvite, cu menţionarea instituţiei de învãţãmânt, a naturii cursurilor şi a anului absolvirii, şi o prezentare detaliatã a activitãţii desfãşurate, cu indicarea denumirii, adresei şi a profilului activitãţii entitãţii în cadrul cãreia a activat, a naturii şi duratei activitãţilor desfãşurate, precum şi a responsabilitãţilor exercitate. Dacã este cazul, se va indica şi autoritatea însãrcinatã cu supravegherea fiecãreia dintre entitãţile în cadrul cãrora persoana respectivã a desfãşurat activitate;
c) informaţiile prevãzute în chestionarul - anexa nr. 4 la <>Regulamentul nr. 11/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care vor fi furnizate în mod corespunzãtor sub semnãtura persoanei în cauzã;
d) certificatul de cazier judiciar sau alt document echivalent eliberat de autoritãţile competente din ţara în care îşi are domiciliul/reşedinţa.
Art. 2^2. - (1) În termen de 5 zile de la data începerii activitãţii, instituţia de credit va notifica acest fapt Bãncii Naţionale a României şi va transmite acesteia reglementãrile interne, în limba românã, referitoare la activitãţile desfãşurate.
(2) Dacã nu se prevede altfel, reglementãrile interne vor fi transmise în format electronic, cu menţionarea hotãrârii organului competent care le-a aprobat.
(3) Dacã, potrivit unor dispoziţii exprese, reglementãrile interne ale instituţiilor de credit fac obiectul validãrii/avizãrii/aprobãrii Bãncii Naţionale a României, acestea vor fi transmise atât în format electronic, cât şi pe suport hârtie şi vor fi însoţite de hotãrârea organului competent care le-a aprobat şi de o fundamentare a acestora.
Art. 2^3. - Concomitent cu notificarea prevãzutã la art. 2^2 alin. (1), se va transmite Bãncii Naţionale a României o declaraţie din care sã rezulte cã instituţia de credit îndeplineşte în totalitate cerinţele prevãzute de legislaţia în vigoare în domeniul protecţiei valorilor.
Art. 2^4. - Dispoziţiile art. 2^1-2^3 se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe."
4. La articolul 3 alineatul (1), dupã litera h) se introduce o nouã literã, litera i), cu urmãtorul cuprins:
"i) persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã."
5. Dupã articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmãtorul cuprins:
"Art. 3^1. - Notificarea unei achiziţii propuse de cãtre un achizitor potenţial sau a deciziei de reducere a unei participaţii calificate într-o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, se realizeazã în condiţiile prevederilor <>art. 25-31 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale celor cuprinse în secţiunea a 2^1-a din prezentul regulament."
6. La articolul 4 alineatul (1), litera e) se abrogã.
7. La articolul 7, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - (1) În cazul schimbãrii unui director ori a unui membru al consiliului de administraţie sau, dupã caz, a unui membru al directoratului ori al consiliului de supraveghere, precum şi în cazul numirii unor persoane în astfel de funcţii nou-create, persoanele propuse trebuie sã fie aprobate de Banca Naţionalã a României înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor."
8. Dupã articolul 15 se introduce o nouã subsecţiune, subsecţiunea 2.9 "Persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã", cuprinzând articolul 15^1, cu urmãtorul cuprins:
"2.9. Persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã
Art. 15^1. - (1) În cazul schimbãrii persoanelor cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã sau, dupã caz, al numirii unor persoane în astfel de funcţii nou-create, persoanele propuse pentru funcţiile respective trebuie sã fie aprobate de Banca Naţionalã a României înainte de începerea exercitãrii responsabilitãţilor.
(2) Cererea de aprobare va indica şi motivul schimbãrii persoanelor care au ocupat anterior funcţiile respective şi va fi însoţitã de hotãrârea organului competent şi de documentaţia prevãzutã la art. 2^1 alin. (4).
(3) Evaluarea persoanelor prevãzute la alin. (1) se realizeazã pe baza cerinţelor prevãzute de lege, avându-se în vedere şi prevederile art. 2^1 alin. (2)-(4)."
9. Dupã secţiunea a 2-a "Modificãri supuse aprobãrii prealabile" se introduce o nouã secţiune, secţiunea a 2^1-a "Notificarea unei achiziţii propuse sau a deciziei de reducere a unei participaţii calificate", cuprinzând articolele 15^2-15^17, cu urmãtorul cuprins:
"SECŢIUNEA a 2^1-a
Notificarea unei achiziţii propuse sau a deciziei de reducere a unei participaţii calificate
Art. 15^2. - (1) Orice achizitor potenţial trebuie sã notifice în prealabil, în scris, Banca Naţionalã a României în legãturã cu o achiziţie propusã într-o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, în condiţiile prevãzute la <>art. 25 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Obligaţia de notificare prevãzutã la alin. (1) revine oricãrei persoane care a decis în legãturã cu o achiziţie propusã, indiferent cã este achizitor potenţial direct ori indirect sau cã acţioneazã concertat cu alte persoane ori cã a depãşit involuntar un nivel de participaţie pentru care existã obligaţia de notificare, potrivit legii.
(3) Dacã participaţia calificatã pentru care existã obligaţia de notificare urmeazã sã fie deţinutã indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relaţii de control, toate persoanele aflate în lanţul de participaţii sunt supuse obligaţiei de notificare a achiziţiei propuse.
(4) În cazul depãşirii involuntare a nivelurilor de participaţie pentru care existã obligaţia de notificare potrivit legii, aceastã obligaţie revine persoanei în cauzã de îndatã ce a luat cunoştinţã de faptul cã a depãşit un anumit nivel, inclusiv în cazul în care intenţioneazã sã-şi reducã participaţia sub nivelul respectiv.
Art. 15^3. - (1) În aplicarea prevederilor <>art. 25 şi 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale prezentei secţiuni, la determinarea unei participaţii calificate, pentru calculul drepturilor de vot ale unei persoane se aplicã în mod corespunzãtor prevederile art. 116 alin. (1) ultimele douã teze, alin. (2) şi alin. (7)-(10) din <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 23/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi prevederile art. 5, 6 şi 10 din <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2008 privind implementarea Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispoziţii ale Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligaţiilor de transparenţã în ceea ce priveşte informaţiile referitoare la emitenţii ale cãror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, aprobat prin <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 28/2008 .
(2) La determinarea unei participaţii calificate nu se ţine seama de drepturile de vot sau de acţiunile pe care firmele de investiţii sau instituţiile de credit le pot deţine ca urmare a subscrierii de instrumente financiare şi/sau a plasãrii instrumentelor financiare în baza unui angajament ferm asumat în desfãşurarea activitãţii prevãzute la art. 7 alin. (1) pct. 6 A. lit. f) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu condiţia ca, pe de o parte, drepturile de vot sau acţiunile respective sã nu fie exercitate ori utilizate pentru a interveni în administrarea activitãţii emitentului şi, pe de altã parte, drepturile de vot sau acţiunile respective sã fie cedate în termen de un an de la data achiziţionãrii participaţiei.
Art. 15^4. - (1) Evaluarea calitãţii achizitorului potenţial se realizeazã pe baza criteriilor prevãzute la <>art. 26 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu luarea în considerare a prevederilor cuprinse în secţiunea 1^1 "Criterii de evaluare a acţionarilor semnificativi" din <>Regulamentul nr. 11/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dacã achizitorul potenţial nominalizeazã persoane care urmeazã sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit vizate, la evaluarea achizitorului potenţial se va avea în vedere şi modul în care sunt îndeplinite de cãtre aceste persoane cerinţele prevãzute la <>art. 108 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Evaluarea reputaţiei şi experienţei oricãrei persoane care va exercita responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere a instituţiei de credit, ca rezultat al achiziţiei propuse, se realizeazã concomitent cu evaluarea calitãţii achizitorului potenţial, dacã acesta se aflã în poziţia de a desemna noi persoane pentru exercitarea responsabilitãţilor în cauzã, intenţioneazã sã propunã noi persoane în acest sens şi acestea au fost deja identificate.
Art. 15^5. - (1) Notificarea prevãzutã la art. 15^2 trebuie sã fie însoţitã de toate informaţiile prevãzute în lista cuprinsã în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament, în funcţie de natura achizitorului potenţial şi a achiziţiei propuse şi, dacã este cazul, de documentaţia specificã, prevãzutã în <>Regulamentul nr. 11/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru persoanele propuse sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere a unei instituţii de credit.
(2) În cazul persoanelor care acţioneazã concertat în calitate de achizitor potenţial, notificarea drepturilor de vot deţinute sau exercitate în mod colectiv poate fi fãcutã de cãtre fiecare persoanã ori de cãtre una dintre ele în numele grupului de persoane care acţioneazã concertat, fãrã ca prin aceasta sã se aducã atingere obligaţiei de furnizare a informaţiilor cuprinse în lista prevãzutã în anexã de cãtre fiecare dintre persoanele în cauzã.
(3) Prevederile alin. (2) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul în care participaţia calificatã supusã obligaţiei de notificare urmeazã sã fie deţinutã indirect prin una sau mai multe persoane prin intermediul unei relaţii de control.
Art. 15^6. - (1) Informaţiile cu caracter general, cuprinse în partea I a listei prevãzute în anexã, trebuie sã fie furnizate de achizitorul potenţial, indiferent de gradul de implicare, raportat la proporţia din capital sau din drepturile de vot, pe care acesta o va deţine în instituţia de credit vizatã de achiziţia propusã.
(2) Informaţiile cu caracter general prevãzute la alin. (1) vor fi furnizate prin completarea chestionarului - anexa nr. 2 la <>Regulamentul nr. 11/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, mai puţin la întrebãrile 19, 22, 26, 28 şi 29, şi transmiterea documentaţiei indicate în lista prevãzutã în anexã.
(3) Informaţiile care vizeazã identitatea achizitorului potenţial, situaţia sa financiarã şi finanţarea achiziţiei propuse, precum şi cele privind existenţa sau absenţa unor înregistrãri în cazierul judiciar şi, dupã caz, fiscal, trebuie sã fie însoţite de documente corespunzãtoare care sã probeze realitatea celor declarate.
(4) Certificatele de cazier judiciar, dupã caz, fiscal sau documentele echivalente trebuie prezentate în original, în termenul legal de valabilitate. Dacã astfel de documente nu pot fi obţinute, se va prezenta o declaraţie pe propria rãspundere, în care se va motiva în mod corespunzãtor imposibilitatea obţinerii documentului oficial, însoţitã, dupã caz, de dovezi care sã ateste diligenţele depuse pentru obţinerea sa.
Art. 15^7. - (1) Informaţiile specifice cuprinse în partea a II-a a listei prevãzute în anexã trebuie sã fie furnizate de achizitorul potenţial în mod distinct, dupã cum în urma achiziţiei propuse acesta va dobândi sau nu controlul asupra instituţiei de credit vizate şi proporţional cu gradul de implicare a sa în administrarea acesteia.
(2) Achizitorul potenţial care va dobândi controlul asupra instituţiei de credit vizate trebuie sã prezinte Bãncii Naţionale a României un plan de activitate, conform secţiunii A din partea a II-a a listei prevãzute în anexã, care sã reflecte proiectele sale referitoare la activitatea şi organizarea instituţiei de credit, structura propusã a grupului din care aceasta va face parte şi evaluarea consecinţelor de naturã financiarã a achiziţiei propuse, inclusiv o proiecţie financiarã pe termen mediu.
(3) Achizitorul potenţial care nu va dobândi controlul asupra instituţiei de credit vizate, dar va achiziţiona o participaţie calificatã supusã obligaţiei de notificare, trebuie sã prezinte Bãncii Naţionale a României un document de strategie, conform secţiunii B din partea a II-a a listei prevãzute în anexã, cuprinzând informaţiile cerute, a cãror detaliere va depinde de gradul de implicare a achizitorului potenţial în administrarea instituţiei de credit.
Art. 15^8. - (1) În funcţie de circumstanţele concrete ale achiziţiei propuse, Banca Naţionalã a României poate sã excepteze în mod explicit achizitorul potenţial de la furnizarea anumitor informaţii, în situaţii cum ar fi:
a) Banca Naţionalã a României este deja în posesia informaţiilor necesare sau le poate obţine de la altã autoritate de supraveghere;
b) achiziţia propusã urmeazã sã se realizeze printr-o tranzacţie intra-grup care are loc în cadrul grupului unui acţionar existent, fãrã sã aibã loc o modificare efectivã sau substanţialã a deţinãtorului direct ori indirect al participaţiei calificate în instituţia de credit sau a influenţei pe care grupul o exercitã în instituţia de credit; în acest caz, vor fi furnizate informaţii adecvate care sã permitã evaluarea achiziţiei propuse, fãrã a fi necesarã o reevaluare a întregului grup;
c) achiziţia propusã se realizeazã prin ofertã publicã şi achizitorul potenţial nu se aflã în posesia tuturor informaţiilor necesare pentru a-şi stabili un plan de activitate complet; în acest caz, achizitorul potenţial va indica Bãncii Naţionale a României dificultãţile întâmpinate în obţinerea informaţiilor necesare, precizând care sunt aspectele din planul de activitate care ar putea suferi modificãri în perioada urmãtoare, absenţa informaţiilor cerute neconstituind în sine un motiv de respingere a achiziţiei propuse, dacã informaţiile parţiale furnizate sunt suficiente pentru evaluarea consecinţelor probabile ale achiziţiei propuse pentru instituţia de credit vizatã şi dacã achizitorul potenţial se angajeazã cã va furniza informaţiile lipsã imediat ce va fi posibil dupã finalizarea achiziţiei;
d) participaţia calificatã care face obiectul notificãrii urmeazã sã fie deţinutã indirect prin una sau mai multe persoane; în acest caz, evaluarea achiziţiei propuse poate fi realizatã prin evaluarea doar a persoanei care are calitatea de ultim deţinãtor indirect al participaţiei şi a persoanelor care urmeazã sã deţinã în mod direct participaţii la instituţia de credit vizatã, cu excepţia cazului în care Banca Naţionalã a României considerã ca fiind necesarã evaluarea unuia sau a mai multor deţinãtori intermediari din lanţul de participaţii;
e) achizitorul potenţial a fãcut obiectul unei evaluãri anterioare de cãtre Banca Naţionalã a României; în acest caz, informaţiile furnizate referitoare la achizitorul potenţial trebuie sã fie actualizate în mod adecvat, cu luarea în considerare, însã, a influenţei pe care acesta o va exercita asupra instituţiei de credit vizate ca urmare a achiziţiei propuse.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere prerogativelor Bãncii Naţionale a României de a excepta achizitorul potenţial de la furnizarea unor informaţii şi în alte cazuri în care considerã cã aceste informaţii nu sunt necesare sau nu prezintã relevanţã pentru aprecierea situaţiei concrete şi pentru realizarea evaluãrii conform criteriilor prevãzute de lege, în cazurile în care lipsa informaţiilor, justificatã de particularitãţile concrete ale achiziţiei propuse, nu împiedicã aceastã evaluare sau în cazurile în care achizitorul nu exercitã în fapt o influenţã corespunzãtoare nivelului participaţiei ce urmeazã sã fie achiziţionate.
Art. 15^9. - (1) Pe baza analizei efectuate asupra informaţiilor transmise de achizitorul potenţial, deşi complete potrivit listei prevãzute în anexã, Banca Naţionalã a României poate considera cã pentru evaluarea achiziţiei propuse sunt necesare anumite informaţii suplimentare de naturã sã clarifice sau sã detalieze informaţiile deja furnizate. În acest caz, devin incidente prevederile <>art. 25 alin. (5)-(7) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Cu excepţia cazului în care sunt necesare informaţii suplimentare conform alin. (1), lista informaţiilor prevãzute în anexã este consideratã o listã exhaustivã de informaţii, relevante din punct de vedere prudenţial, care sunt necesare Bãncii Naţionale a României în scopul evaluãrii achiziţiei propuse.
Art. 15^10. - În sensul prevederilor art. 15^8 şi pentru evitarea unor întârzieri în furnizarea informaţiilor necesare în cadrul perioadei de evaluare, inclusiv a unor solicitãri suplimentare de informaţii, achizitorul potenţial se poate adresa Bãncii Naţionale a României, în anticiparea unei notificãri formale, şi poate solicita organizarea unor întâlniri preliminare în vederea prezentãrii şi clarificãrii elementelor legate de achiziţia propusã, în special în cazurile în care aceasta prezintã o complexitate deosebitã, datoratã unor factori cum ar fi: complexitatea tranzacţiei în sine, a structurii grupului din care face parte achizitorul potenţial, structura instituţiei de credit vizate de achiziţia propusã.
Art. 15^11. - (1) În toate cazurile, achizitorul potenţial trebuie sã ateste pe propria rãspundere cã toate informaţiile furnizate sunt complete şi conforme cu realitatea.
(2) Prevederile alin. (1) nu aduc atingere cerinţelor prevãzute la art. 15^6 alin. (2) şi (3) referitoare la susţinerea cu documente adecvate a informaţiilor furnizate şi nici dreptului Bãncii Naţionale a României de a verifica afirmaţiile fãcute de achizitorul potenţial prin solicitarea de documente care sã probeze cã cele declarate corespund realitãţii şi/sau prin obţinerea unei confirmãri din partea altor autoritãţi naţionale ori strãine, dupã caz.
Art. 15^12. - (1) În aplicarea prevederilor <>art. 26 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Banca Naţionalã a României se poate opune unei achiziţii propuse, notificatã conform prezentei secţiuni, pe baza oricãruia dintre criteriile prevãzute la alin. (1) al aceluiaşi articol, dacã existã motive rezonabile de a considera cã nu sunt îndeplinite cerinţele privind asigurarea unui management prudent şi sãnãtos al instituţiei de credit vizate de achiziţia propusã.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), Banca Naţionalã a României se va opune achiziţiei propuse dacã, pe baza analizei informaţiilor primite:
a) are motive sã considere cã existã elemente care pot pune la îndoialã credibilitatea achizitorului potenţial şi/sau competenţa sa profesionalã ori concluzioneazã cã este puţin probabil ca achizitorul potenţial sã aibã capacitatea de a face faţã dificultãţilor apãrute în procesul de achiziţie sau în viitorul anticipat;
b) persoanele propuse de achizitorul potenţial în condiţiile art. 15^4 alin. (2) nu îndeplinesc cerinţele de reputaţie şi experienţã prevãzute de lege;
c) se poate aprecia cã instituţia de credit vizatã de achiziţia propusã nu va fi în mãsurã sã se conformeze cerinţelor prudenţiale sau cã achiziţia propusã nu va permite exercitarea unei supravegheri eficiente;
d) sunt motive de a suspecta sãvârşirea unei infracţiuni sau a unei tentative de spãlare de bani ori de finanţare a terorismului în legãturã cu achiziţia propusã sau creşterea riscului în acest sens.
(3) În orice situaţie, Banca Naţionalã a României se va opune achiziţiei propuse în situaţia în care se dovedeşte cã anumite informaţii transmise de achizitorul potenţial sunt false sau incomplete, putând duce la concluzii eronate în procesul de evaluare.
Art. 15^13. - Orice persoanã care a decis sã cedeze direct sau indirect o participaţie calificatã într-o instituţie de credit, persoanã juridicã românã, ori sã-şi reducã participaţia calificatã sub nivelurile prevãzute la <>art. 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, trebuie sã notifice în prealabil, în scris, Banca Naţionalã a României în legãturã cu decizia sa, indicând nivelul participaţiei la care intenţioneazã sã ajungã în acest mod.
Art. 15^14. - Dupã finalizarea achiziţiei propuse notificate conform art. 15^2, respectiv a diminuãrii participaţiei calificate conform art. 15^13, instituţia de credit, persoanã juridicã românã, va transmite Bãncii Naţionale a României un extras din registrul în care sunt evidenţiate acţiunile acesteia, care sã ateste modificãrile intervenite; extrasul va fi certificat de instituţia de credit în cauzã şi va fi transmis în termen de 10 zile de la data efectuãrii înregistrãrilor corespunzãtoare.
Art. 15^15. - (1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor ţine o evidenţã care sã le permitã identificarea persoanelor care deţin participaţii calificate la capitalul acestora. În acest scop vor solicita acţionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificãrii acestora în categoria persoanelor care deţin, direct sau indirect, participaţii calificate.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor informa de îndatã Banca Naţionalã a României cu privire la orice achiziţie sau înstrãinare a acţiunilor lor care depãşeşte, respectiv se situeazã sub nivelurile pentru care existã o obligaţie de notificare potrivit art. 25, respectiv <>art. 27 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
Art. 15^16. - (1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor transmite anual Bãncii Naţionale a României, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar precedent al acestora, informaţii financiare în legãturã cu acţionarii care deţin, direct sau indirect ori în mod concertat, participaţii calificate, astfel:
a) pentru persoanele juridice - situaţiile financiare anuale, individuale şi, dupã caz, consolidate; aceastã obligaţie nu priveşte persoanele juridice aflate sub supravegherea sau monitorizarea Bãncii Naţionale a României;
b) pentru persoanele fizice - declaraţia pe venitul global depusã la organele fiscale şi/sau, dupã caz, o declaraţie pe propria rãspundere din care sã rezulte sursa şi veniturile obţinute şi volumul şi natura obligaţiilor asumate.
(2) Anual, în termen de 30 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, instituţiile de credit, persoane juridice române, vor comunica Bãncii Naţionale a României, prin reţeaua de comunicaţii interbancare, o situaţie a tuturor acţionarilor, cuprinzând urmãtoarele informaţii: identitatea, domiciliul şi cetãţenia, în cazul persoanelor fizice, naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, numãrul şi valoarea acţiunilor deţinute, procentul participaţiei la capitalul social şi proporţia drepturilor de vot.
Art. 15^17. - Dispoziţiile prezentei secţiuni privind evaluarea calitãţii unui achizitor potenţial nu aduc atingere prerogativelor Bãncii Naţionale a României, prevãzute de lege, în ceea ce priveşte competenţa de a evalua pe o bazã continuã calitatea acţionarilor existenţi ai unei instituţii de credit din perspectiva soliditãţii financiare şi integritãţii acestora, precum şi a influenţei pe care o exercitã asupra administrãrii instituţiei de credit şi de a dispune mãsurile necesare dacã cerinţele privind asigurarea unui management prudent şi sãnãtos al acesteia nu mai sunt îndeplinite."
10. Subsecţiunea 3.5 "Acţionarii semnificativi", cuprinzând articolele 21-26, se abrogã.
11. Articolul 28 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 28. - (1) Schimbarea unei persoane aprobate sã exercite responsabilitãţi de conducere în calitate de director sau, dupã caz, de membru al directoratului, de pe o funcţie de conducere pe o altã funcţie de conducere, se notificã Bãncii Naţionale a României doar în cazul în care schimbarea respectivã nu implicã o realocare a responsabilitãţilor încredinţate care au fost avute în vedere la acordarea aprobãrii. Notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar competent şi de o declaraţie pe propria rãspundere a persoanei în cauzã, prin care sã se confirme cã informaţiile existente în evidenţele Bãncii Naţionale a României nu au suferit modificãri sau, dupã caz, sã se comunice modificãrile intervenite.
(2) Dacã schimbarea prevãzutã la alin. (1) implicã o realocare de responsabilitãţi, persoana în cauzã va fi supusã unei noi aprobãri a Bãncii Naţionale a României, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 7."
12. Articolul 34 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Instituţiile de credit vor notifica Bãncii Naţionale a României derularea unei noi activitãţi, în termen de 5 zile de la data începerii desfãşurãrii acesteia. Notificarea va fi însoţitã de reglementãrile interne referitoare la activitatea respectivã.
(2) În cazul modificãrii reglementãrilor interne aferente activitãţilor desfãşurate, instituţiile de credit vor transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de cãtre organele competente ale instituţiei de credit, textul integral al reglementãrii în cauzã actualizat cu modificãrile intervenite.
(3) Notificarea reglementãrilor potrivit alin. (1) şi (2) se realizeazã în condiţiile prevãzute la art. 2^2 alin. (2) şi (3), care se aplicã în mod corespunzãtor."
13. La articolul 38 alineatul (1), litera b) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"b) persoanele desemnate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere a cooperativei de credit, în calitate de administrator şi/sau de director ori, dupã caz, de membru al comitetului de supraveghere sau de membru al directoratului, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 7 alin. (3)."
14. La articolul 39, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 39. - (1) Membrii cooperatori care intenţioneazã sã deţinã pãrţi sociale reprezentând o participaţie de cel puţin 10% din capitalul social al unei cooperative de credit ori sã-şi majoreze participaţia astfel încât aceasta sã atingã sau sã depãşeascã nivelurile de 20%, o treime ori 50% din capitalul social sau care intenţioneazã sã-şi reducã participaţia deţinutã astfel încât aceasta sã scadã sub nivelurile respective, inclusiv sub nivelul de 10% din capitalul social, vor notifica aceastã intenţie Bãncii Naţionale a României. Prevederile art. 15^4, 15^14 şi 15^16 se aplicã în mod corespunzãtor."
15. La articolul 40, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Casele centrale ale cooperativelor de credit vor notifica Bãncii Naţionale a României modificãrile în situaţia cooperativelor de credit afiliate prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi la art. 4 lit. a)-d) şi, dacã este cazul, modificãrile intervenite referitoare la persoanele cu funcţie de conducere executivã a unor activitãţi de importanţã deosebitã aprobate de casa centralã, în termen de 10 zile de la data realizãrii modificãrii sau, dupã caz, a înregistrãrii menţiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului."
16. La articolul 41 alineatul (1), dupã litera d) se introduce o nouã literã, litera e), cu urmãtorul cuprins:
"e) persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã în cadrul sucursalei, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 15^1."
17. La articolul 45, alineatul (2) se abrogã.
18. La articolul 51, alineatul (5) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"(5) Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 15^5 alin. (2) şi (3), notificarea unei achiziţii propuse sau a deciziei de reducere a unei participaţii calificate, conform secţiunii a 2^1-a, şi notificãrile privind membrii cooperatori aflaţi în situaţiile prevãzute la art. 39 vor fi semnate de persoana/persoanele supusã/supuse obligaţiei de notificare. În orice situaţie, dacã notificarea este formulatã prin intermediul unei terţe persoane, aceasta va fi însoţitã şi de procurã autenticã ori, dupã caz, de delegaţie avocaţialã, din care sã rezulte cã terţa persoanã este mandatatã sã reprezinte în relaţia cu Banca Naţionalã a României titularul obligaţiei de notificare."
19. Articolul 52 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 52. - (1) În vederea evaluãrii corespunzãtoare a cererilor de aprobare şi notificãrilor prevãzute de prezentul regulament, Banca Naţionalã a României poate solicita orice informaţii şi/sau documente suplimentare necesare în acest sens, dacã cele prezentate nu sunt suficiente ori relevante pentru realizarea evaluãrii sau dacã documentaţia prezintã alte deficienţe.
(2) Evaluarea persoanelor nominalizate sã exercite responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere, precum şi a persoanelor cu funcţie de conducere de nivel mediu a activitãţilor de importanţã deosebitã se poate realiza inclusiv prin organizarea unor interviuri socioprofesionale."
20. La articolul 53, alineatul (1) se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 53. - (1) Cu excepţia notificãrilor de achiziţii propuse pentru care procedura şi termenul de evaluare sunt prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Banca Naţionalã a României hotãrãşte cu privire la aprobarea cererilor formulate de instituţiile de credit potrivit prezentului regulament, în termen de 30 de zile de la data primirii informaţiilor şi documentaţiei complete în susţinerea cererii de aprobare. În cazul în care sunt necesare informaţii sau documente suplimentare, termenul de 30 de zile începe sã curgã de la data prezentãrii acestora, dar nu poate depãşi 3 luni de la data primirii cererii."
21. Articolul 54 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 54. - În cazul modificãrilor supuse notificãrii, care nu sunt conforme legii sau reglementãrilor emise în aplicarea acesteia, cu excepţia notificãrilor de achiziţii propuse, Banca Naţionalã a României va dispune remedierea deficienţelor existente. În cazul în care acestea nu sunt remediate în termenul stabilit de Banca Naţionalã a României, aceasta va putea aplica sancţiunile prevãzute la <>art. 229 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
22. Articolul 55 se modificã şi va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 55. - (1) În cazul nerespectãrii obligaţiei de notificare prealabilã a unei achiziţii propuse de cãtre achizitorul potenţial sau a achiziţionãrii unei participaţii calificate faţã de care Banca Naţionalã a României a fãcut opoziţie conform legii, devin incidente dispoziţiile art. 231 şi ale <>art. 232 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Instituţiile de credit, persoane juridice române, vor dispune mãsurile corespunzãtoare pentru asigurarea respectãrii prevederilor legale privind suspendarea drepturilor de vot ale acţionarilor aflaţi în situaţia prevãzutã la alin. (1).
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplicã în mod corespunzãtor şi în cazul membrilor cooperatori la care se face referire în art. 39."
23. <>Regulamentul nr. 6/2008 se completeazã cu anexa cuprinzând lista informaţiilor necesare în vederea evaluãrii achiziţiilor propuse, al cãrei conţinut este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament.
ART. II
(1) În termen de maximum douã luni de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, instituţiile de credit, persoane juridice române, vor supune aprobãrii Bãncii Naţionale a României persoanele cu funcţie de conducere de nivel mediu a activitãţilor de importanţã deosebitã care, la data respectivã, exercitã aceste funcţii în cadrul instituţiei de credit. În acest sens, se va prezenta Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere cerere de aprobare a persoanelor în cauzã, însoţitã de documentaţia corespunzãtoare potrivit <>art. 2^1 alin. (4) din Regulamentul nr. 6/2008 , astfel cum a fost modificat prin prezentul regulament.
(2) Dispoziţiile alin. (1) se aplicã tuturor categoriilor de instituţii de credit, persoane juridice române, cu excepţia cooperativelor de credit.
ART. III
(1) În termenul prevãzut la art. II alin. (1), casele centrale ale cooperativelor de credit vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere o situaţie cuprinzând identitatea persoanelor care exercitã responsabilitãţi de administrare la cooperativele de credit afiliate şi care au fost aprobate de casa centralã, însoţitã de curriculum vitae pentru fiecare dintre aceste persoane.
(2) În termen de 15 zile de la data expirãrii termenului prevãzut la <>art. III din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea şi completarea <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, casele centrale vor comunica Bãncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere, dacã este cazul, identitatea persoanelor cu funcţie de conducere de nivel mediu a unor activitãţi de importanţã deosebitã, aprobate de casa centralã, care exercitã funcţiile respective la cooperativele de credit afiliate.
ART. IV
<>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 6/2008 privind modificãrile în situaţia instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe, astfel cum a fost modificat şi completat prin prezentul regulament, se va republica, dându-se textelor o nouã numerotare.

*

Prezentul regulament transpune dispoziţiile art. 5 paragraful 5 din Directiva 2007/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 septembrie 2007 de modificare a Directivei Consiliului 92/49/CE şi a directivelor 2002/83/CE, 2004/39/CE, 2005/68/CE şi 2006/48/CE în ceea ce priveşte normele de procedurã şi criteriile de evaluare aplicabile evaluãrii prudenţiale a achiziţiilor şi a majorãrilor de participaţii în sectorul financiar, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 247 din 21 septembrie 2007.

Preşedintele
Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 23 martie 2009.
Nr. 5.

ANEXĂ

LISTA
informaţiilor necesare pentru
evaluarea unei achiziţii propuse

PARTEA I
Informaţii generale

1. Identitatea achizitorului potenţial:
a) în cazul persoanei fizice:
(1) numele şi prenumele, data şi locul naşterii, cetãţenia şi adresa, cu prezentarea unei copii de pe actul de identitate, a cãrei conformitate cu originalul va fi certificatã de titular;
(2) un curriculum vitae complet, care sã cuprindã informaţii privind educaţia şi pregãtirea profesionalã, experienţa profesionalã anterioarã şi activitãţile sau funcţiile desfãşurate în prezent, cu detalierea aspectelor relevante de naturã sã susţinã îndeplinirea criteriului de competenţã profesionalã;
b) în cazul persoanei juridice:
(3) denumirea înregistratã şi cea de afaceri şi adresa sediului social, susţinute de documente doveditoare (act constitutiv);
(4) dovada înregistrãrii conform legislaţiei naţionale;
(5) o prezentare a activitãţilor desfãşurate pânã în prezent, cu detalierea aspectelor relevante care sã susţinã îndeplinirea criteriului de competenţã profesionalã;
(6) lista completã a persoanelor care asigurã conducerea activitãţii persoanei juridice şi curriculum vitae pentru fiecare persoanã, în care sã se detalieze experienţa profesionalã anterioarã şi activitãţile desfãşurate în prezent, în susţinerea îndeplinirii criteriului de competenţã profesionalã;
(7) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali*) ai persoanei juridice;
------------
*) Beneficiari reali sunt persoanele fizice care deţin sau controleazã în cele din urmã achizitorul şi/sau persoanele în contul cãrora se achiziţioneazã participaţia. Noţiunea include, de asemenea, persoanele care exercitã în cele din urmã controlul efectiv asupra achizitorului care este o persoanã juridicã sau un aranjament legal (cum ar fi un trust).

c) în cazul unui trust care este instituit deja sau care va rezulta din achiziţie:
(8) identitatea tuturor persoanelor care vor administra activele în conformitate cu termenii documentelor de instituire a trustului şi participarea acestora la distribuirea veniturilor rezultate;
(9) identitatea tuturor persoanelor care sunt beneficiarii reali ai proprietãţii trustului.
2. Alte informaţii referitoare la achizitor:
a) în cazul persoanei fizice:
(10) cu privire la achizitor şi la orice companie condusã sau controlatã vreodatã de cãtre achizitor, informaţii referitoare la:
(a) existenţa ori absenţa unei înregistrãri în cazierul judiciar sau orice anchetã ori procedurã penalã, acţiuni civile sau administrative relevante şi acţiuni de naturã disciplinarã (inclusiv interdicţia de a ocupa o funcţie de conducere a unei entitãţi, proceduri de faliment, insolvenţã ori proceduri similare), cu prezentarea certificatelor de cazier judiciar şi, dupã caz, fiscal sau de documente echivalente;
(b) investigaţii, mãsuri, proceduri speciale de supraveghere sau sancţiuni adoptate de autoritatea de supraveghere faţã de persoana în cauzã;
(c) refuzul unei înregistrãri, autorizãri, dobândirii calitãţii de membru sau a licenţei de a desfãşura o activitate comercialã, afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei înregistrãri, autorizaţii, a calitãţii de membru sau a licenţei; excluderea dintr-o activitate ori profesie de cãtre o autoritate guvernamentalã sau de reglementare;
(d) demiterea din funcţie ori dintr-o poziţie de trust, relaţie fiduciarã sau o situaţie similarã ori solicitarea de a demisiona din funcţie sau de a renunţa la o astfel de poziţie;
(11) informaţii cu privire la existenţa unei evaluãri anterioare a reputaţiei în calitate de acţionar sau de persoanã care asigurã conducerea activitãţii unei instituţii financiare, realizatã deja de cãtre o altã autoritate de supraveghere (identitatea acelei autoritãţi şi o dovadã privind rezultatul acelei evaluãri);
(12) informaţii cu privire la existenţa unei evaluãri anterioare, realizatã deja de o altã autoritate din afara sectorului financiar (identitatea acelei autoritãţi şi o dovadã privind rezultatul acelei evaluãri);
(13) informaţii furnizate de achizitor cu privire la situaţia şi puterea sa financiarã: detalii referitoare la sursele de venit, la bunurile aflate în proprietate şi la obligaţiile asumate, inclusiv gajuri şi alte garanţii acordate etc.; informaţiile vor fi susţinute de documente doveditoare sau, în cazul în care nu este posibilã probarea lor, de o declaraţie pe propria rãspundere;
(14) informaţii financiare, incluzând rapoarte de rating şi rapoarte publice ale entitãţilor controlate sau conduse de cãtre achizitor şi, dacã sunt disponibile, rapoarte de rating sau rapoarte publice ale achizitorului însuşi;
(15) descrierea intereselor şi relaţiilor financiare*1) şi nefinanciare*2) ale achizitorului:
------------
*1) Interesele financiare includ, de exemplu, operaţiuni de creditare, garanţii, gajuri.
*2) Interesele nefinanciare includ, de exemplu, relaţii de familie.

(a) cu orice alt acţionar existent al instituţiei de credit vizate;
(b) cu orice persoanã împuternicitã sã exercite drepturile de vot în instituţia vizatã*3);
------------
*3) A se vedea situaţiile prevãzute la art. 116 alin. (2) din <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

(c) cu orice persoanã având responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere în instituţia de credit vizatã;
(d) cu instituţia de credit vizatã şi cu grupul acesteia;
(e) orice alte interese sau activitãţi ale achizitorului care ar putea fi în conflict cu instituţia de credit vizatã şi soluţiile posibile pentru acele conflicte de interese;
b) în cazul persoanei juridice:
(16) cu privire la achizitor, la orice persoanã care asigurã conducerea activitãţii sale şi la orice entitate care se aflã sub controlul sãu, informaţii referitoare la:
(a) existenţa ori absenţa unei înregistrãri în cazierul judiciar sau orice anchetã ori procedurã penalã, acţiuni civile sau administrative relevante şi acţiuni de naturã disciplinarã (inclusiv interdicţia de a ocupa o funcţie de conducere a unei entitãţi, situaţii de faliment, insolvenţã sau proceduri similare), cu prezentarea certificatelor de cazier judiciar şi, dupã caz, fiscal sau de documente echivalente;
(b) investigaţii, mãsuri, proceduri speciale de supraveghere sau sancţiuni adoptate de autoritatea de supraveghere faţã de persoana în cauzã;
(c) refuzul unei înregistrãri, autorizãri, dobândirii calitãţii de membru sau a unei licenţe de a desfãşura o activitate comercialã, afacere sau profesie; retragerea, revocarea ori radierea unei înregistrãri, autorizaţii, a calitãţii de membru sau a licenţei; excluderea dintr-o activitate ori profesie de cãtre o autoritate guvernamentalã sau de reglementare;
(17) informaţii cu privire la existenţa unei evaluãri anterioare a reputaţiei în calitate de acţionar sau de persoanã care asigurã conducerea activitãţii unei instituţii financiare, realizatã deja de cãtre o altã autoritate de supraveghere (identitatea acelei autoritãţi şi o dovadã privind rezultatul acelei evaluãri);
(18) informaţii cu privire la existenţa unei evaluãri anterioare, realizatã de o altã autoritate din afara sectorului financiar (identitatea acelei autoritãţi şi o dovadã privind rezultatul acelei evaluãri);
(19) descrierea intereselor şi relaţiilor financiare*4) şi nefinanciare*5) ale achizitorului:
------------
*4) Interesele financiare includ, de exemplu, operaţiuni de creditare, garanţii, gajuri.
*5) Cum ar fi: aceiaşi acţionari, aceiaşi conducãtori etc.

(a) cu orice alt acţionar existent al instituţiei de credit vizate;
(b) cu orice persoanã împuternicitã sã exercite drepturile de vot în instituţia de credit vizatã*6);
------------
*6) A se vedea situaţiile prevãzute la art. 116 alin. (2) din <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

(c) cu orice persoanã având responsabilitãţi de administrare şi/sau de conducere în instituţia de credit vizatã;
(d) cu instituţia de credit vizatã şi cu grupul acesteia;
(e) orice alte interese sau activitãţi ale achizitorului care ar putea fi în conflict cu instituţia de credit vizatã şi soluţiile posibile pentru acele conflicte de interese;
(20) structura acţionariatului achizitorului, cu precizarea identitãţii tuturor acţionarilor care au o influenţã semnificativã şi a procentului deţinut de aceştia din capitalul social şi din drepturile de vot, şi informaţii cu privire la acordurile dintre acţionari;
(21) dacã achizitorul face parte dintr-un grup (ca filialã sau ca societate-mamã), o schemã organizatoricã detaliatã a întregii structuri corporatiste, inclusiv regulile de administrare şi conducere intra-grup şi informaţii cu privire la procentul din capitalul social şi din drepturile de vot al acţionarilor relevanţi şi la activitãţile desfãşurate în prezent de cãtre grup;
(22) identificarea instituţiei/instituţiilor supravegheate din cadrul grupului şi denumirea autoritãţilor de supraveghere în cauzã;
(23) situaţiile financiare ale achizitorului, la nivel individual şi, dupã caz, consolidat, întocmite pentru ultimele 3 exerciţii financiare, auditate, dacã este posibil, de o firmã de audit, incluzând:
(a) bilanţul contabil;
(b) contul de profit şi pierdere/declaraţie de venit;
(c) rapoarte anuale şi anexele financiare şi toate celelalte documente înregistrate la organele competente;
(24) informaţii referitoare la ratingul de credit al achizitorului şi ratingul global al grupului din care face parte;
c) în cazul unui trust: pentru persoanele care vor administra activele trustului şi pentru beneficiarii reali ai proprietãţii acestuia - informaţiile prevãzute la lit. a) sau b), furnizate în mod corespunzãtor în funcţie de natura acestora - persoanã fizicã sau persoanã juridicã.
3. Informaţii referitoare la achiziţie:
(25) identificarea instituţiei de credit vizate;
(26) obiectivul general al achiziţiei (de exemplu: investiţie strategicã, investiţie de portofoliu etc.);
(27) numãrul şi tipul acţiunilor (ordinare sau de alt fel) instituţiei de credit vizate, deţinute de achizitor înainte şi dupã operaţiune; valoarea acţiunilor, exprimatã în euro şi în moneda naţionalã (RON) şi ca procent din total capital social, şi proporţia din totalul drepturilor de vot aferente participaţiei;
(28) orice acţiune în concertare cu alte persoane (contribuţia altor persoane la finanţare, mijloacele de participare în aranjamentele financiare, aranjamentele organizatorice viitoare etc.);
(29) prevederi ale acordurilor existente sau preconizate ale achizitorului cu alţi acţionari în legãturã cu instituţia de credit vizatã.
4. Informaţii cu privire la finanţarea achiziţiei:
(30) detalii privind utilizarea resurselor financiare proprii şi originea acestora, susţinute de acte doveditoare sau declaraţie pe propria rãspundere, în cazul în care nu este posibilã furnizarea unor acte doveditoare;
(31) informaţii cu privire la modalitãţile şi reţeaua utilizatã pentru transferul fondurilor (disponibilitatea resurselor care vor fi folosite pentru achiziţie, aranjamente financiare etc.), cu prezentarea oricãror documente relevante, dupã caz;
(32) detalii referitoare la accesul la resurse de capital şi la pieţele financiare şi cu privire la finanţarea achiziţiei de acţiuni, cu prezentarea oricãror documente relevante, dupã caz;
(33) informaţii referitoare la utilizarea de fonduri împrumutate contractate din sistemul bancar (instrumente financiare ce vor fi emise) sau la orice alt tip de relaţie financiarã cu alţi acţionari ai instituţiei de credit vizate (scadenţe, termenii acordului, gajuri şi alte garanţii), cu prezentarea oricãror documente relevante;
(34) informaţii cu privire la activele achizitorului sau ale instituţiei de credit vizate care urmeazã sã fie vândute în termen scurt (condiţii de vânzare, preţul estimat şi detalii privind caracteristicile activelor, cu prezentarea oricãror documente relevante, dupã caz.

PARTEA a II-a
Informaţii specifice necesare în funcţie de nivelul participaţiei ce va fi achiziţionatã

A. Participaţie calificatã cu achiziţionarea unei poziţii de control
Dacã în urma achiziţiei propuse are loc o schimbare în controlul asupra instituţiei de credit vizate, achizitorul potenţial trebuie sã prezinte Bãncii Naţionale a României un plan de activitate*7), cuprinzând informaţii cu privire la planul de dezvoltare strategicã preconizatã legat de achiziţie, date estimative şi detalii cu privire la principalele modificãri sau schimbãri în instituţia de credit vizatã, care sunt avute în vedere de achizitorul potenţial:
----------
*7) În unele situaţii, cum ar fi în cazul achiziţiei prin ofertã publicã, achizitorul poate întâmpina dificultãţi în obţinerea informaţiilor necesare pentru a întocmi un plan de activitate complet. În acest caz, achizitorul va indica aceste dificultãţi Bãncii Naţionale a României, cu indicarea aspectelor din planul de activitate care e posibil sã sufere modificãri în perioada urmãtoare.

I. un plan de dezvoltare strategicã care sã indice, în termeni generali, principalele scopuri ale achiziţiei şi principalele modalitãţi de atingere a acestora, care sã includã:
(a) motivul achiziţiei;
(b) obiectivele financiare pe termen mediu (rentabilitatea capitalurilor proprii, raportul cost-beneficiu, câştiguri pe acţiune);
(c) principalele acţiuni de coordonare (sinergii) ce vor fi urmãrite în cadrul instituţiei de credit vizate;
(d) posibile redirecţionãri ale activitãţilor, produselor sau clientelei-ţintã şi posibile realocãri preconizate ale fondurilor ori resurselor în cadrul instituţiei de credit vizate;
(e) modalitãţile generale de includere şi integrare a instituţiei de credit vizate în structura grupului achizitorului*8), inclusiv o descriere a principalelor acţiuni de coordonare (sinergii) ce vor fi urmãrite cu alte entitãţi din grup, precum şi o descriere a politicilor care guverneazã relaţiile intra-grup;
------------
*8) Pentru instituţiile supravegheate în alte state membre, informaţiile referitoare la structura grupului achizitorului pot fi reduse la informaţii referitoare la partea din structura grupului care este afectatã de tranzacţie.

II. situaţii financiare previzionate ale instituţiei de credit vizate, individuale şi, dupã caz, consolidate, pentru o perioadã de 3 ani, care sã includã:
(a) bilanţul contabil şi contul de profit şi pierdere estimative;
(b) previziuni ale indicatorilor prudenţiali;
(c) informaţii cu privire la nivelul de expunere la risc (de credit, de piaţã, operaţional etc.);
(d) o previziune a operaţiunilor intra-grup preconizate;
III. impactul achiziţiei asupra cadrului de administrare şi conducere şi a structurii organizatorice generale ale instituţiei de credit vizate, inclusiv impactul asupra:
(a) componenţei şi responsabilitãţilor organelor de administrare şi/sau de conducere şi ale principalelor comitete create prin decizia acestora (comitet de administrare a riscurilor, comitet de audit, alte comitete);
(b) procedurilor administrative şi contabile şi asupra sistemului de control intern: principalele schimbãri în procedurile şi sistemele legate de contabilitate, audit, control intern şi conformitate (inclusiv în domeniul prevenirii spãlãrii banilor), precum şi cu privire la numirea de persoane cu funcţii-cheie de conducere de nivel mediu;
(c) arhitecturii generale a sistemului IT: aceasta include, de exemplu, orice schimbãri în ceea ce priveşte politica de subcontractare, diagrama circuitului de date, a programelor informatice interne şi externe utilizate şi a procedurilor şi mijloacelor de securitate a datelor şi a sistemelor esenţiale (de exemplu: sisteme de siguranţã, planul de continuare a activitãţii, proceduri de verificare a datelor etc.);
(d) politicilor care guverneazã subcontractarea şi externalizarea (domeniile avute în vedere, selectarea furnizorului de servicii etc.) şi cele privind drepturile şi obligaţiile aferente ale pãrţilor, aşa cum sunt prevãzute în contracte (de exemplu: aranjamente de audit, calitatea aşteptatã a serviciilor prestate de furnizor etc.).
B. Participaţie calificatã fãrã achiziţionarea unei poziţii de control
Dacã în urma achiziţiei propuse nu are loc o schimbare în controlul asupra instituţiei de credit vizate, achizitorul potenţial trebuie sã prezinte Bãncii Naţionale a României un document de strategie.
Prin aplicarea principiului proporţionalitãţii, volumul informaţiilor furnizate va depinde de gradul de influenţã al achizitorului potenţial asupra administrãrii şi activitãţilor instituţiei de credit vizate, corespunzãtor participaţiei calificate ce va fi achiziţionatã (mai puţin de 20% sau între 20% şi 50%).
a) Participaţie calificatã sub 20%
Documentul de strategie trebuie sã cuprindã urmãtoarele informaţii:
I. politica achizitorului potenţial cu privire la achiziţie - în plus faţã de informaţiile cerute la pct. 3 din partea I a prezentei liste, achizitorul potenţial trebuie sã furnizeze Bãncii Naţionale a României informaţii cu privire la urmãtoarele:
(a) perioada pentru care intenţioneazã sã deţinã participaţia calificatã dupã achiziţie;
(b) orice intenţie de majorare, diminuare sau de menţinere a nivelului participaţiei în viitorul anticipat;
II. precizarea intenţiilor achizitorului potenţial faţã de instituţia de credit vizatã şi, în special, dacã intenţioneazã sau nu sã acţioneze ca un acţionar minoritar activ şi motivul de a acţiona în acest mod;
III. informaţii privind capacitatea (situaţia financiarã) şi disponibilitatea achizitorului potenţial de a susţine instituţia de credit vizatã cu fonduri proprii suplimentare dacã este nevoie pentru dezvoltarea activitãţilor acesteia sau în cazul unor dificultãţi financiare.
În funcţie de structura globalã a acţionariatului instituţiei de credit vizate, Banca Naţionalã a României poate solicita informaţii mai detaliate prevãzute la lit. b), dacã influenţa exercitatã prin intermediul participaţiei calificate ce urmeazã sã fie achiziţionatã, deşi situatã sub nivelul de 20%, este consideratã echivalentã cu cea exercitatã prin intermediul unei participaţii calificate avute în vedere la lit. b).
b) Participaţie calificatã între 20% şi 50%
Documentul de strategie va cuprinde informaţii de aceeaşi naturã ca cele prevãzute la lit. a), dar mai detaliate, incluzând:
I. detalii cu privire la influenţa pe care achizitorul potenţial intenţioneazã sã o exercite asupra situaţiei de credit vizate (incluzând politica de dividende), asupra dezvoltãrii strategice şi alocãrii resurselor instituţiei de credit vizate;
II. o descriere a intenţiilor şi aşteptãrilor pe termen mediu ale achizitorului potenţial faţã de instituţia de credit vizatã, care sã cuprindã toate elementele cuprinse în planul de dezvoltare strategicã prevãzute în partea I din planul de activitate.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016