Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 5 din 22 iulie 2002  privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 5 din 22 iulie 2002 privind clasificarea creditelor si plasamentelor, precum si constituirea, regularizarea si utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 626 din 23 august 2002
Având în vedere dispoziţiile <>art. 26 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale art. 38 alin. 1 şi ale <>art. 45 lit. f) din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale Planului de conturi pentru societãţile bancare şi ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Bãncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Banca Nationala a României emite prezentul regulament.

I. DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1
Prezentul regulament se aplica bãncilor persoane juridice romane şi reglementeazã:
- clasificarea creditelor acordate clientelei din sectorul nebancar;
- clasificarea creditelor acordate altor bãnci şi a plasamentelor constituite la acestea;
- constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.
ART. 2
Notiunile credit şi plasament au semnificatiile prevãzute la art. 1 lit. e), respectiv lit. f), din <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament.
De asemenea, expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) serviciul datoriei - capacitatea debitorului de a-şi onora datoria la scadenta, exprimatã ca numãr de zile de întârziere la plata de la data scadentei;
b) performanta financiarã - reflectarea potenţialului economic şi a soliditatii financiare ale unei entitãţi economice, obţinutã în urma analizarii unui ansamblu de factori cantitativi (indicatori economico-financiari calculati pe baza datelor din situaţiile financiare anuale şi periodice, denumite în continuare situaţii financiare) şi calitativi;
c) iniţiere de proceduri judiciare - cel puţin una dintre urmãtoarele mãsuri luate în scopul recuperãrii creanţelor:
1. darea de cãtre instanta a hotãrârii de deschidere a procedurii falimentului;
2. declanşarea procedurii de executare silitã fata de persoanele fizice sau juridice.
Se va aplica acelaşi regim şi pentru investirea cu formula executorie a contractelor de credit, contractelor de garanţie şi a hotãrârilor judecãtoreşti definitive ce dispun asupra contractelor de credit, precum şi asupra contractelor de garanţie, dacã este cazul, sau asupra contractelor de plasament.
II. CLASIFICAREA CREDITELOR ŞI PLASAMENTELOR
ART. 3
Creditele şi plasamentele se clasifica în urmãtoarele categorii:
- standard;
- în observatie (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
- substandard (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
- indoielnic (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
- pierdere.
ART. 4
Clasificarea creditelor şi a plasamentelor se face prin aplicarea simultanã a urmãtoarelor criterii:
- serviciul datoriei;
- performanta financiarã;
- iniţierea de proceduri judiciare.
Corespondenta dintre categoriile de clasificare şi criterii este prevãzutã în tabelele nr. 1 şi 2 din anexa care face parte integrantã din prezentul regulament.
ART. 5
Categoriile de performanta financiarã vor fi notate de la A la E, în ordinea descrescãtoare a calitãţii acesteia.
În cazul clientelei din sectorul bancar, precum şi în cazul persoanelor fizice performanta financiarã va fi consideratã în categoria A.
Evaluarea performantei financiare a unei entitãţi economice din sectorul nebancar va conduce la încadrarea acesteia în una dintre cele cinci categorii de performanta financiarã. Aceasta evaluare se va realiza potrivit normelor interne ale bãncilor, aprobate la nivelul consiliului de administraţie al acestora, pe baza de punctaj atribuit unor factori cantitativi şi calitativi. Punctajul se va stabili luând în considerare factorii cantitativi care se vor referi în principal la indicatorii de lichiditate, solvabilitate, risc şi profitabilitate, factorii calitativi urmând a se referi în principal la aspecte legate de modul de administrare a entitatii economice analizate, de calitatea actionariatului, de garanţiile primite (altele decât cele care sunt acceptate la diminuarea expunerii fata de debitor) şi de condiţiile de piata în care aceasta îşi desfãşoarã activitatea.
Indicatorii prevãzuţi la alin. 3 se calculeazã pe baza datelor cuprinse în situaţiile financiare ale entitatii economice, întocmite conform reglementãrilor emise de Ministerul Finanţelor Publice sau de autoritãţi cu competente similare din alte tari, iar categoria de performanta financiarã se determina şi contribuie la stabilirea categoriei de clasificare în luna urmãtoare celei în care banca are acces la raportarile respective.
În cazul în care bãncile se gãsesc în imposibilitate de a evalua performanta financiarã a unui client din sectorul nebancar, aceasta va fi incadrata direct în categoria E.
ART. 6
Frecventa cu care se determina categoria de performanta financiarã a unei entitãţi economice va coincide cu frecventa cu care se întocmesc situaţiile financiare.
În vederea clasificarii creditelor, pe perioada cuprinsã între doua intocmiri ale situaţiilor financiare, se menţine ultima categorie de performanta financiarã determinata.
Prima clasificare a creditelor pentru entitatile economice din sectorul nebancar, efectuatã potrivit prezentului regulament, va lua în considerare categoria de performanta financiarã determinata în funcţie de ultimele situaţii financiare.
ART. 7
Normele interne ale bãncilor, prevãzute la art. 5 alin. 3, trebuie aprobate de Banca Nationala a României - Direcţia supraveghere.
ART. 8
Creditele acordate unui debitor şi/sau plasamentele constituite la acesta se încadreazã într-o singura categorie de clasificare, pe baza principiului declasarii prin contaminare, respectiv prin luarea în considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.
III. DETERMINAREA NECESARULUI DE PROVIZIOANE SPECIFICE DE RISC DE CREDIT
ART. 9
Pentru determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit, aferent unui credit sau plasament, se vor parcurge urmãtoarele etape:
1. determinarea bazei de calcul pentru provizioanele specifice de risc de credit, astfel:
1.1. prin deducerea din expunerea bãncii fata de debitor a garanţiilor acceptate a fi luate în considerare conform <>Normelor metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament, în cazul unui credit clasificat în categoria "standard", "în observatie", "substandard", "indoielnic" şi "pierdere", în situaţia în care nu s-au initiat proceduri judiciare şi în situaţia în care toate sumele respectivului credit înregistreazã un serviciu al datoriei de cel mult 90 de zile;
1.2. prin luarea în considerare a întregii expuneri, indiferent de garanţii, în cazul unui credit clasificat în categoria "pierdere", în situaţia în care s-au initiat proceduri judiciare sau în situaţia în care cel puţin una dintre sumele respectivului credit înregistreazã un serviciu al datoriei mai mare de 90 de zile, precum şi în cazul unui plasament, indiferent de categoria de clasificare aferentã acestuia;
2. aplicarea coeficientului de provizionare asupra bazei de calcul obţinute; corespondenta dintre categoriile de clasificare şi coeficienţii de provizionare este prevãzutã în tabelul nr. 3 din anexa.
ART. 10
Tipurile de garanţii ce urmeazã sa fie luate în considerare la determinarea bazei de calcul pentru provizioanele specifice de risc de credit, precum şi modul de ajustare a acestor garanţii sunt prevãzute de <>Normele metodologice ale Bãncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament.
IV. CONSTITUIREA, REGULARIZAREA ŞI UTILIZAREA PROVIZIOANELOR SPECIFICE DE RISC DE CREDIT
ART. 11
Constituirea de provizioane specifice de risc de credit se referã la crearea acestora şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli a sumei reprezentând nivelul necesarului de provizioane specifice de risc de credit.
ART. 12
Regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la modificarea nivelului existent al acestora în vederea restabilirii egalitãţii între nivelul existent şi cel al necesarului şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli sau prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând diferenţa dintre nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit şi nivelul necesarului.
ART. 13
Utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referã la anularea provizioanelor specifice de risc de credit, în cazul realizãrii riscului de credit, şi se va realiza prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit aferente creditelor şi/sau plasamentelor care se scot în afarã bilanţului.
ART. 14
Bãncile vor constitui şi/sau vor regulariza lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor şi plasamentelor evidentiate în sold la finele lunii respective, prin includerea pe cheltuielile şi/sau prin reluarea pe veniturile lunii pentru care se face raportarea, indiferent de rezultatul financiar al perioadei înregistrat de banca.
ART. 15
Bãncile vor constitui, vor regulariza şi vor utiliza provizioanele specifice de risc de credit, utilizând moneda de exprimare a creditelor şi/sau a plasamentelor pe care le corecteaza.
ART. 16
Bãncile vor proceda la scoaterea în afarã bilanţului a tuturor sumelor aferente unui credit sau unui plasament, în urmãtoarele cazuri:
1. cel puţin una dintre sumele respective înregistreazã un serviciu al datoriei mai mare de 360 de zile;
2. s-a investit cu formula executorie:
- contractul de credit, precum şi contractele de garanţie, dacã este cazul;
- hotãrârea judecãtoreascã definitiva ce dispune asupra contractului de credit, precum şi asupra contractelor de garanţie, dacã este cazul, sau asupra contractului de plasament;
3. s-a declansat procedura de executare silitã în cazul persoanelor fizice sau juridice;
4. instanta a dat hotãrârea de deschidere a procedurii de faliment.
ART. 17
Operaţiunile de scoatere în afarã bilanţului, efectuate în cursul lunii ca urmare a îndeplinirii condiţiilor prevãzute la art. 16, vor fi precedate în fiecare caz de încadrarea sumelor respective în categoria "pierdere" şi de constituirea sau regularizarea, dupã caz, a provizioanelor specifice de risc de credit.
V. DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
ART. 18
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a mãsurilor prevãzute la art. 69 şi, respectiv, la <>art. 70 din Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 19
Prezentul regulament va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
ART. 20
Sumele aferente unui credit sau unui plasament, scoase în afarã bilanţului pana la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, ca urmare a hotãrârii date de instanta pentru deschiderea procedurii de reorganizare judiciarã impotriva debitorului, rãmân evidentiate în afarã bilanţului.
ART. 21
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abroga <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 316 din 7 iulie 2000.

Preşedintele Consiliului de administraţie
al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isarescu

Bucureşti, 22 iulie 2002.
Nr. 5.


ANEXA 1

Tabelul nr. 1 - Criterii de încadrare pe categorii de clasificare a
creditelor pentru sectorul nebancar

Per-│ │ │ │ │ │
for-│ │ │ │ │ │
manta│ │ │ │ │ │
finan│ │ │ │ │ │
ciara│ │ │ │ │ │
Ser- │ │ │ │ │ │
viciul │ A │ B │ C │ D │ E │
dato- │ │ │ │ │ │
riei │ │ │ │ │ │
─────────┼──────────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼──────────┼──────┐
│Stan- │În obser- │Substan- │Indo- │Pier- │Nu │
0-15 │dard │vatie │dard │ielnic │dere │s-au │
zile │ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│initi-│
│ dere │ dere │ dere │ dere │ dere │at pro│
─────────┼──────────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼──────────┤ceduri│
│În obser- │Substan- │Indo- │Pier- │Pier- │judi- │
10 - 30 │vatie │dard │ielnic │dere │dere │ciare/│
zile │ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ / │
│ dere │ dere │ dere │ dere │ dere │ / │
─────────┼──────────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼──────────┤ / │
│Substan- │Indo- │Pier- │Pier- │Pier- │ / │
31 - 60 │dard │ielnic │dere │dere │dere │/ │
zile │ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ S-au│
│ dere │ dere │ dere │ dere │ dere │ ini-│
─────────┼──────────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼──────────┤ tiat│
│Indo- │Pier- │Pier- │Pier- │Pier- │ pro-│
61 - 90 │ielnic │dere │dere │dere │dere │ ce- │
zile │ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ duri│
│ dere │ dere │ dere │ dere │ dere │ ju-│
─────────┼──────────┼──────────────┼─────────────┼───────────┼──────────┤ di-│
minimum │Pier- │Pier- │Pier- │Pier- │Pier- │ ci-│
91 de │dere │dere │dere │dere │dere │ are│
zile │ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ Pier-│ │
│ dere │ dere │ dere │ dere │ dere │ │
─────────┴──────────┴──────────────┴─────────────┴───────────┴──────────┴──────┘




Tabelul nr. 2 - Criterii de încadrare pe categorii de clasificare a
creditelor şi plasamentelor pentru sectorul bancar

Performanta │
financiarã │ │
│ │
│ │
Serviciul │ │
datoriei │ │
───────────────────────┼──────────────────┼──────────────────┐
│Standard / │Nu s-au / │
│ / │initiat / │
0 - 7 zile │ / │proceduri / │
│ / Pierdere │judiciare/ │
───────────────────────┼──────────────────┤ / │
│Pierdere / │ / S-au│
│ / │ / initiat│
minimum 8 zile │ / │ / proceduri│
│ / Pierdere │ / judiciare│
───────────────────────┴──────────────────┴──────────────────┘




Tabelul nr. 3 - Coeficienţi de provizionare aferenţi categoriilor
de clasificare

Categoria de clasificare Coeficientul
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Standard 0
În observatie 0,05
Substandard 0,2
Indoielnic 0,5
Pierdere 1
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────


-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016