Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
ART. 1 Obiectul regulamentului Obiectul prezentului regulament îl constituie fundamentarea şi urmărirea îndeplinirii de către societatea bancară autorizată, denumită în continuare banca plătitorului, a mandatului expres şi limitat primit de la clientul său în calitate de plătitor pentru a executa ordine de plată, conform Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 8/1994 privind ordinul de plată, denumit în continuare Regulamentul, şi conform prezentului regulament, în favoarea unui terţ, denumit în continuare beneficiar, dacă: a) beneficiarul cere direct băncii plătitorului să stinga o creanţa asupra plătitorului cu consimţământul acestuia, sub forma recunoscuta de părţi, denumita în continuare Aviz de prelevare directa şi, prescurtat, APD; b) sunt îndeplinite obligaţiile părţilor contractante pentru ca banca plătitorului să execute cu consimţământul plătitorului fiecare dintre ordinele de plată în suma şi la data cerute prin fiecare APD corespunzător; c) părţile convin să recunoască aceasta modalitate de plată sub una dintre denumirile protejate prin reglementările şi activitatea Băncii Naţionale a României fie ca plata prin prelevare consimţită, fie ca plata prin debitare directa sau, prescurtat, direct debit, în conformitate cu practica internaţionala. Face obiectul prezentului regulament executarea ordinelor de plată prevăzute la alineatul precedent, dacă banca destinatara diferita de banca plătitorului, iar executarea are loc pe circuit interbancar ART. 2 Contractarea plăţilor prin debitare directă Banca plătitorului poate executa ordine de plată privind direct debit numai pe bază de contract sau clauze contractuale convenite expres în acest scop cu plătitorul, cu respectarea legii şi a reglementărilor Băncii Naţionale a României, denumite în continuare contract. ART. 3 Date de identificare obligatorii Banca plătitorului nu va semna decât contracte cuprinzînd următoarele clauze de identificare obligatorii: a) menţiunile protejate de la art. 1 alin. 1 lit. c), înscrise în denumirea şi, ori de cîte ori este necesar, în cuprinsul contractului; b) numele sau denumirea plătitorului ca parte a contractului şi în conformitate cu Regulamentul; c) denumirea băncii plătitorului ca parte a contractului şi ca banca iniţiatoare în conformitate cu Regulamentul; d) numele sau denumirea beneficiarului în conformitate cu Regulamentul; e) denumirea băncii beneficiarului ca banca destinatara în conformitate cu Regulamentul; f) un cont al plătitorului deschis la banca plătitorului din disponibilul căruia să poată fi provizionată fiecare plată cerută prin APD, astfel încât banca plătitorului să poată executa fiecare ordin de plată corespunzător, la data şi în suma cerute prin APD şi consimţite de plătitor; g) un cont al beneficiarului deschis la banca destinatara pentru toate ordinele de plată executabile prin contract. ART. 4 Clauze obligatorii ale mandatului În interesul limitării riscurilor la plată, banca plătitorului va accepta prin semnarea contractului doar mandatul plătitorului care: a) autorizează banca plătitorului ca, pentru fiecare APD recepţionat, condiţionat de limitarile de suma şi data consimţite de plătitor conform contractului: - la o data acoperitoare, banca plătitorului să provizioneze pe seama plătitorului resursele băneşti pentru executarea ordinului de plată corespunzător fiecărui APD pe care, prin consimţământul dat, plătitorul îl recunoaşte ca reflectind o obligaţie de plată exigibilă; - pe baza, în măsura şi la termenul recunoaşterii obligaţiei de către plătitor, banca plătitorului să execute în favoarea beneficiarului un ordin de plată; b) să fie condiţionat la îndeplinire de consimţământul prealabil al plătitorului pentru executarea ordinelor de plată; c) conţine dispoziţia de a plati, formulată fără echivoc, asupra unor resurse băneşti şi de timp legale, certe, oportune şi limitate, inclusiv prin referirea la modalităţi, intervale de timp şi proceduri pentru notificarea modificărilor determinate ori a încetării mandatului. ART. 5 Alte clauze Ca parte contractantă, banca plătitorului poate conveni şi alte date şi clauze, inclusiv modalitatea şi nivelul remunerării serviciilor ei de către plătitor, precum şi înscrierea codului fiscal ori a altor elemente de identificare suplimentară sau control asupra unicitatii identităţii beneficiarului. ART. 6 Clauze asiguratorii Banca plătitorului va conveni cu plătitorul orice clauze asiguratorii care să prevină, să repartizeze şi să limiteze riscurile datorate părţilor contractante, în primul rind în caz de încetare a mandatului prin efectul schimbărilor statutare ori a modificărilor situaţiei patrimoniale a părţilor. În particular, banca plătitorului va urmări procedurile şi timpii de garantare a plăţii prin direct debit, respectând criterii de calitate şi performanţa care să asigure plătitorului cel puţin: - protecţia şi eficienţa utilizării fondurilor asupra cărora da mandat în cadrul înţelegerilor bi- şi multilaterale ale băncii plătitorului privind participarea şi garantarea la decontare a plăţilor prin direct debit, în primul rând în cadrul unor astfel de înţelegeri pe care banca plătitorului le are cu alte societăţi bancare; - informarea prealabilă a plătitorului cu cel puţin 3 zile bancare în avans, dacă în contract nu se convine altfel, dacă beneficiarul pretinde ca o plată să se facă la altă dată şi la altă sumă decât cele ce au fost convenite în contract; - reconstituirea neîntârziată şi integrală a fondurilor plătitorului, eronat prelevate pentru executarea ordinelor de plată prin direct debit, dacă eroarea se datorează băncii plătitorului sau beneficiarului, dacă în contract nu se prevede altfel; - posibilitatea materială certă a anulării mandatului de către plătitor în orice moment printr-o notificare scrisă sau o altă procedură convenită prin contract. ART. 7 Menţiuni suplimentare Banca plătitorului poate conveni cu plătitorul în contract orice menţiune care să ducă la îndeplinirea acestuia, inclusiv: a) referinţe asupra tranzacţiei între plătitor şi beneficiar, care urmează a fi plătite prin direct debit; b) referinţe asupra înţelegerii între plătitor şi beneficiar referitoare la răspunderile în circulaţia informaţiei privind constituirea şi stingerea de obligaţii, precum şi cererile de plată prin direct debit, modificările şi anularile de APD; c) referinţe asupra implicării în contract a activităţilor plătitorului de urmărire şi control asupra disponibilităţilor sale băneşti în raport cu obligaţiile ce-i revin în direct debit. ART. 8 Riscuri datorate terţilor În vederea semnării contractului, banca plătitorului va evalua, în scopul prevenirii, limitării şi, după caz, al compensării, riscurile datorate terţilor în îndeplinirea mandatului plătitorului. În acest scop banca plătitorului: 8.1. Va considera relaţiile fiecăreia dintre părţi cu beneficiarul şi cu banca beneficiarului, precum şi cu alţi terţi, inclusiv bănci intermediare, în conformitate cu Regulamentul; a) va putea înscrie în contract clauze asiguratorii suplimentare celor prevăzute la art. 7; b) va putea încheia înţelegeri cu terţii în afară contractului şi în legătura cu acesta, pentru informarea, asupra bonitaţii, în primul rind a beneficiarului, precum şi pentru împărţirea pierderilor după producerea riscurilor, la plata prin direct debit fără a se limita la riscurile datorate părţilor contractului şi incluzind preluarea de riscuri pentru recuperarea de pierderi aferente de către societăţi comerciale specializate în asigurări. 8.2. Va dezvolta în particular, cu terţii, relaţii favorabile îndeplinirii mandatului plătitorului: a) cu beneficiarul, în care va urmări aspecte ca: - să fie corect, complet şi la timp informată privind procedurile şi intervalele de timp în care beneficiarul îşi îndeplineşte obligaţiile asumate referitoare la APD atât faţă de plătitor, cât şi fata de banca beneficiarului; - să fie corect, complet şi la timp informată când se modifica sau când încetează acele obligaţii ale beneficiarului faţă de plătitor având efect asupra plăţii prin direct debit din contract; - să se asigure ca beneficiarul are stabilite şi respectă metode şi proceduri de prevenire, sesizare, corecţie şi administrare a erorilor generate de înscrieri şi înregistrări în APD, inclusiv a celor datorate terţilor fata de contract; - dacă plătitorul n-a preluat această răspundere prin contract, să se asigure de participarea beneficiarului la o modalitate de soluţionare a obligaţiilor de plată cuprinse în APD, iniţiate de beneficiar, dar care poate fi recepţionate la banca plătitorului după momentul modificării sau al anulării mandatului plătitorului, inclusiv prin efectul schimbărilor statutare ori al modificărilor situaţiei patrimoniale a părţilor contractului; - initiativa în plăţile prin debitarea directa aparţinând beneficiarului, pentru limitarea erorilor şi a posibilităţilor de abuz al acestuia, să selecteze pe baza referinţelor oferite de banca beneficiarului, precum şi prin alte surse, beneficiari cu bonitate şi reputaţie certă în domeniul lor de activitate, precum şi în raporturile cu societăţile bancare; b) cu banca beneficiarului, în care va urmări aspecte ca: - performanţa sistemului de decontări interbancare pentru ordinele de plată recepţionate în calitate de bancă destinatară; - corelarea dintre obligaţiile beneficiarului de rambursare a creditelor şi încasările de la plătitor pe baza contractului pentru apărarea intereselor plătitorului; c) cu alţi terţi, în care va urmări aspecte ca: - participarea la administrarea în comun cu terţii a riscurilor de îndeplinirea mandatului plătitorului; - participarea la sisteme de decontare şi garantare a plăţilor; - cedarea şi asigurarea de riscuri cu terţii specializaţi şi, la producerea riscurilor la plata, recuperarea eventualelor pierderi. Banca plătitorului va urmări şi apărarea altor interese legitime ale plătitorului faţă de terţi, în primul rând faţă de societăţile bancare în spiritul cooperării cu acestea şi al creşterii calităţii serviciilor specializate de plaţi. Ca terţ, banca plătitorului poate sprijini activitatea societăţilor comerciale care au în obiectul de activitate efectuarea, garantarea sau asigurarea plăţilor prin direct debit în condiţiile legii, având o conduită corespunzătoare la încheierea şi îndeplinirea contractului. ART. 9 Menţiuni speciale obligatorii 9.1. În aplicarea art. 4 din Regulament, banca plătitorului va înregistra în mod obligatoriu în conţinutul ordinului de plată pe care îl execută în cadrul direct debit referinţe care să permită accesul ulterior la conţinutul economic al tranzacţiei care a generat plata respectivă sau referiri pentru identificarea contractului, minimum menţiunea direct debit, precum şi numărul şi data înregistrării la banca plătitorului după care să poată fi regăsit, inclusiv numărul şi data APDH în baza căruia a fost întocmit ordinul de plată. 9.2. În cazul executării de OPH în cadrul direct debit, menţiunea suplimentară prevăzută la art. 4 lit. d) din Normele-cadru al Băncii Naţionale a României nr. 15/1994 privind OPH este obligatorie, înscriindu-se la rubrica "Reprezentând" menţiunile speciale obligatorii pentru identificarea contractului menţionat la alin. 9.1. ART. 10 Sancţiuni În apărarea interesului public, Banca Naţională a României protejează şi, în interesul economiei fiduciare, încurajează modalitatea de plată prin direct debit. Pentru încălcarea prevederilor art. 9 se aplica sancţiunile pentru lipsa mentiunilor obligatorii în OP şi OPH prevăzute în reglementările Băncii Naţionale a României. ART. 11 Avizul de prelevare directă Avizul de prelevare directă nu este un instrument de plată ci o solicitare a beneficiarului pentru executarea de către banca plătitorului a unui ordin de plată în favoarea sa, adresată într-o forma care să cuprindă informaţie suficienta pentru ca banca plătitorului să execute ordine de plată corespunzătoare. Banca plătitorului are obligaţia să facă recepţia APD iniţiat de beneficiar numai într-o forma convenită cu plătitorul, astfel ca să îi poată fundamenta deciziile în vederea consimţământului, stabilind în acest scop cu plătitorul formate pentru informaţia din APD, inclusiv pentru cea codificată. În scopul uniformizării practicii bancare, de decodificare, atât mesajul din APD receptionabil la banca plătitorului, cât şi mesajul de refuz total sau parţial al acestuia, dacă astfel de mesaje de refuz sunt prevăzute în contract, să fie iniţiate de banca plătitorului şi dacă nu sunt înscrise pe suport hârtie vor fi organizate pe formatele şi secvenţele prevăzute la anexa nr. 1. Totodată, banca plătitorului va respecta pentru APD pe suport hârtie, prescurtat APDH, forma şi metodologia de completare de la anexele nr. 2-4 la prezentul regulament. Remiterea APD se face pe cheltuiala beneficiarului, dacă contractul nu prevede altfel. În interesul executării ulterioare eficiente a ordinului de plată, beneficiarul poate remite APD şi printr-un alt terţ băncii plătitorului sau, în condiţiile Legii nr. 33/1991 şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a României, unei case de compensaţie. Un APDH trebuie să fie urmat de executarea unui ordin de plată de aceeaşi valoare sau de valoare mai mică cu APDH sau să fie remis cel puţin plătitorului cu înştiinţarea de refuz total prevăzută în anexa nr. 3 la prezentul regulament. ART. 12 Dispoziţii finale Anexele fac parte integrantă din prezentul regulament. Prezentul regulament intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării lui în Monitorul Oficial al României. p. GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI, EMIL IOTA GHIZARI Bucureşti, 13 iunie 1996. Nr. 4. ANEXA 1 FORMATUL RELEVAT pentru mesaje specifice plăţii prin direct debit recepţionabile de banca plătitorului pe alte suporturi decât hârtia I. Mesajul de aviz de prelevare directă (APD) A. Secvenţe ale căror succesiune şi redactare sunt obligatorii pentru a defini băncii plătitorului un mesaj de APD: Secvenţa 1: "Aviz de prelevare prin direct debit nr." sau "APD nr." Secvenţa 2: "(numărul avizului în evidenţele emitentului)" Secvenţa 3: "/data" Secvenţa 4: "=(vor apărea înscrise ziua, luna şi anul în evidenţele emitentului)" Secvenţa 5: "către" Secvenţa 6: denumirea băncii plătitorului "(denumirea băncii plătitorului agreată cu aceasta)" Secvenţa 7: "pentru" Secvenţa 8: numele sau denumirea plătitorului "(numele sau denumirea plătitorului după care acesta să poată fi recunoscut de banca sa)" Secvenţa 9: "plăţi prin ordin de plată în favoarea beneficiarului=" sau "plăţi prin OP în favoarea beneficiarului=" Secvenţa 10: denumire beneficiar: (forma denumirii agreate de banca plătitorului) Secvenţa 11: cod beneficiar la banca plătitorului (tipul codului se stabileşte de banca plătitorului) Secvenţa 12: cod beneficiar pentru verificarea unicitatii acestuia (se recomandă codul fiscal) Secvenţa 13: "=la banca=" Secvenţa 14: denumirea societăţii sau unităţii bancare destinatare: "(denumirea băncii beneficiarului cunoscută de plătitor şi agreată cu banca plătitorului)" Secvenţa 15: "în contul nr." Secvenţa 16: numărul contului conform codului înscris în APD "(se înscrie aceasta sau, dacă nu este cunoscut, se înscrie XXX)" Secvenţa 17: "suma de lei" Secvenţa 18: "=(suma în cifre)=" Secvenţa 19: "(suma în litere)" Secvenţa 20: "=terminat suma" Secvenţa 21: "la data extrasului băncii destinatare" sau "la data extrasului băncii iniţiatoare" sau "la data (se trece dorinţa beneficiarului)" Secvenţa 22: "=(data: ziua în cifre, luna în litere sau cifre, anul în cifre întreg sau ultimele două cifre)=" Secvenţa 23: "reprezentând:" Secvenţa 24: data despre tranzacţia concretă între plătitor şi beneficiar care a generat APD "X (sau descriere)" Secvenţa 25: "emis de:" Secvenţa 26: numele beneficiarului sau numele şi denumirea altui terţ care a emis APD "(numele sau denumirea agreată cu banca plătitorului)" Secvenţa 27" "în calitate de terţ:" Secvenţa 28: calitatea de terţ a emitentului: în caz că emitentul este un agent al beneficiarului va apărea înscris simbolul "A", iar în cazul când emitentul este beneficiarul însuşi va apărea înscris simbolul "B" Secvenţa 29: "data emiterii" Secvenţa 30: "=(data: ziua în cifre, luna în litere sau cifre, anul în cifre întreg sau ultimele două cifre)=" Secvenţa 31: cheie de control sau semnătura agreată de emitent cu banca beneficiarului. B. Restul secvenţelor sunt facultative şi urmează după secvenţele obligatorii într-o succesiune convenită de emitent cu banca plătitorului în interesul executării ordinului de plată. Nota: Toate redactările în clar din secvenţele obligatorii vor fi formulate în limba română. II. Formatul relevat pentru mesajul de refuz total al unui APD A. Secvenţe ale căror succesiune şi redactare sunt obligatorii pentru a defini un RAPD: Secvenţa 1: "Aviz de refuz de prelevare prin direct debit nr." sau "RAPD nr." Secvenţa 2: "(numărul avizului în evidenţele emitentului)" Secvenţa 3: "/data" Secvenţa 4: "=(vor apărea înscrise ziua, luna şi anul în evidenţele emitentului)" Secvenţa 5: "către:" Secvenţa 6: numele sau denumirea plătitorului sau numele şi denumirea altui terţ care a emis APD "(numele sau denumirea agreată cu banca plătitorului)" Secvenţa 7: "în calitate de plătitor cu Contract nr." Secvenţa 8: "(numărul Contractului conform numerotării băncii plătitorului)" Secvenţa 9: "ref. la APD nr." Secvenţa 10: "(numărul conform numerotării emitentului)" Secvenţa 11: "emis la data" Secvenţa 12: "=(data: ziua în cifre, luna în litere sau cifre, anul în cifre sau ultimele două cifre)=" Secvenţa 13: "refuzăm total plata din motivul cod:" Secvenţa 14: "(codul motivului)": motivele de refuz total se codifică în mod obligatoriu astfel:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Codul motivului Motivul sau mesajul Explicaţii posibile
de refuz băncii plătitorului pentru beneficiar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DD Lipsa provizion Deocamdată banca plătitorului nu poate
proviziona plata, plătitorul neavând sau
nedispunând de fonduri în vederea plăţii
respective.
EE Mandatul plătitorului Contractul a încetat din iniţiativa
a încetat uneia dintre părţi.
FF Decesul plătitorului Contractul a încetat din cauza decesului
plătitorului.
GG Cont transferat Contul plătitorului a fost transferat la
alta societate bancară.
HH APD contestat Plătitorul contestă APD respectiv şi
contramandează doar plata pe baza aces-
tuia, fără a renunţa la contract.
JJ Unele date în APD APD conţine date eronate în raport cu
eronate sau alterate înţelegerile de redactare cu banca pla-
titorului (de ex.: contul nu poate fi
recunoscut fiind codificat după alte re-
guli, identitatea plătitorului nu poate
fi stabilită cu certitudine).
LL Nu priveşte pe Nu există un contract aplicabil APD
banca plătitorului respectiv.
MM Diferenţa de sumă Suma din APD remis băncii plătitorului
diferă de cea convenită de beneficiar cu
plătitorul, care, deocamdată, nu consim-
te la executarea OP.
NN Plata pretinsă în Data din APD remis băncii plătitorului
avans este în avans faţă de cea convenită de
beneficiar cu plătitorul care nu consim-
te deocamdată la executarea OP.
PP Plata nu mai poate Data la care banca plătitorului poate
fi făcută fără asigura executarea ordinului de plată
întârziere conform contractului este cu cel puţin
cinci zile bancare mai târziu decât data
indicată în APD, dacă contractul nu pre-
vede altfel.
RR Identitatea terţului Beneficiarul sau alt emitent al APD în
diferă numele beneficiarului nu este recunoscut
de către părţile contractului.
SS Contul plătitorului Contractul încetat sau în curs de reexa-
închis minare ca urmare a modificării situaţiei
patrimoniale a uneia dintre părţi (de
ex.: fuziune, lichidare, faliment
etc.).
TT Executarea ordinului APD nu poate fi executat la data indica-
de plată riscantă ta, deoarece nu este zi bancară sau ban-
din cauza relaţiilor ca plătitorului are înscris în contract
între banca plăţito- să nu îşi asume riscul de a executa APD
rului şi banca des- din cauza slabei discipline şi calităţi
tinatară sau alte a altor sisteme de decontare în afara
motive convenite celui propriu, implicate în relaţiile
expres în contract dintre banca plătitorului şi banca
destinatară.
ZZ Alte motive în afara Banca plătitorului descrie în RAPD, în
contractului, anume: clar şi în detaliu, motivele respective
în mod obligatoriu şi pe propria
răspundere.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Secvenţa 15: În cazul motivului codificat ZZ, banca plătitorului va descrie, în clar, detaliat şi pe propria răspundere, motivul respectiv. Secvenţa 16: cheia de control sau semnătura agreată de emitent cu banca beneficiarului. B. În cazul în care banca beneficiarului are convenit un schimb de mesaje de refuz în mod direct cu beneficiarul sau cu alt utilizator care doreşte o copie de pe mesajul de refuz adresat plătitorului ca la pct. II. A, în mod obligatoriu se înlocuieşte corespunzător conţinutul secventelor 6-8 de mai sus astfel: Secvenţa 6: numele beneficiarului sau numele şi denumirea altui terţ care a emis APD ori este utilizator al informaţiei conţinute în copia respectivă de pe mesajul de refuz "(numele sau denumirea agreată cu banca plătitorului)" Secvenţa 7: "în calitate de terţ" Secvenţa 8: calitatea de terţ a emitentului: în cazul în care este agent al beneficiarului se înscrie "A" sau, dacă este chiar beneficiarul, se înscrie "B"; dacă destinatarul mesajului este un terţ utilizator al informatiei deţinute în copia de pe mesajul de refuz, fără a fi beneficiar sau emitent al APD, se va înscrie "C". C. Restul secvenţelor sunt facultative şi urmează după secvenţele obligatorii într-o succesiune convenită de emitent cu banca plătitorului în interesul menţinerii încrederii publicului în modalitatea de plată direct debit, putând fi schimbate mesaje cuprinzând detalii, lămuriri şi instrucţiuni de tipul "reveniţi după data de:". NOTĂ: Toate redactările în clar din secvenţele obligatorii vor fi formulate în limba română. III. Mesajul de refuz parţial APD A. Secvenţe ale căror succesiune şi redactare sunt obligatorii pentru a defini refuzul parţial al unui APD: Secvenţele 1-12 identice cu cele de la pct. II. A şi, după caz, II. B din prezenta anexa. Secvenţa 13: "refuzăm parţial plata din motiv cod:" Secvenţa 14: "(codul motivului)." Motivele de refuz parţial se codifică în mod obligatoriu astfel:
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Cod motiv exe- Motivul sau mesajul Explicaţii posibile
cuţie parţială băncii plătitorului pentru beneficiar
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
AA Insuficient provizion Deocamdată banca plătitorului nu are
sau nu dispune de suficiente fonduri
în vederea plăţii integrale.
BB Limita de dată şi sumă Contractul a fost încheiat pentru o
fixate prin contract anumită sumă şi dată.
CC Acest APD este Plătitorul contestă parţial APD res-
contestat parţial pectiv, contramandând doar parţial
plata pe baza acestuia, fără a
renunţa la contract.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
B. Restul secvenţelor sunt facultative şi urmează după secvenţele obligatorii într-o succesiune convenită de emitent cu banca plătitorului în interesul menţinerii încrederii publicului în modalitatea de plată direct debit, putând fi schimbate mesaje cuprinzând detalii, lămuriri şi instrucţiuni de tipul "reveniţi după data de:". NOTĂ: Toate redactările în clar din secvenţele obligatorii vor fi formulate în limba română. ANEXA 2 AVIZ DE PRELEVARE DIRECTĂ PE SUPORT HÂRTIE - APDH (faţă)
|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|1|2|3|4|5|6|7|8|9|20|1|2|3|4|5|6|7|8|9|30|1|2|3|4|5| 36|
--┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
A │ │
--│AVIZ DE PRELEVARE DIRECTĂ NR. PLĂTIŢI P LEI │
B │ │
--│----------------------------------------------------------------------------│
C │ │
--│--------------------------┌───────────────────┐-----------------------------│
D │ DE LA PLĂTITOR: .........│1) REFUZUL PE VERSO│ÎN FAVOAREA BENEFICIAR:......│
--│ │-------------------│ │
E │..........................│2)PLATA PARŢIALĂ PT│ ............................│
--│ │MOTIV COD: │ │
F │ │AA - INSUFICIENT │ COD FISCAL: ÎN CONT: │
--│ DIN CONT: │ PROVIZION: │ │
G │ │SAU: │ │
--│ │BB- LIMITA DE DATĂ │ │
H │ │ ŞI SUMA FIXATE │ │
--│ │ PRIN CONTRACT: │ │
I │DE LA BANCA DVS.: :SAU: │ │
--│ :CC - ACEST APD ESTE│ LA BANCA ...................│
J │ : CONTESTAT │ │
--│ : PARŢIAL: │ │
K │ :SAU: │ │
--│--------------------------:ALTE MOTIVE: │ ......................... │
L │REPREZENTÂND: │ │ L.S. │
--│ .........................│ │ ^ beneficiar │
M │ │ │ │ ─────────│ │ │
--│ │ │ v DATA PLĂŢII v DATA │
N │ │ │ ŞI SEMNĂTURA EMITERII │
--│--------------------------│-------------------│ BENEFICIARULUI │
O │3) LA DATA ŞI PENTRU SUMA │ │ │
--│URMĂTOARE, MARCATE CU "A",│ A P │ │
P │SE EXECUTĂ ÎN FAVOAREA BE-└───────────────────┴─────────────────────────────┤
--│NEFICIARULUI ORDINULUI DE │
R │PLATĂ NR. │
--│ ------------------- A LEI │
S │ | | | | | | | SS/LS │
--└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 3 AVIZ DE PRELEVARE DIRECTĂ PE SUPORT HÂRTIE - APDH (verso)
|1|2|3|4|5|6|7|8|9|10|1|2|3|4|5|6|7|8|9|20|1|2|3|4|5|6|7|8|9|30|1|2|3|4|5| 36|
--┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
A │ │
--│ Către plătitor │
B │ │
--│ │
C │ Vă informăm ca acest APD a fost refuzat total la plată din motiv cod │
--│ (se barează): │
D │ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ │
--│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
E │ │ DD │ Lipsa pro- │ HH │ APD contestat;│ MM │ Diferenţa │ RR │ Identitatea │
--│ │ │ vizion; │ │ │ │ de sumă; │ │ terţului │
F │ └────┘ └────┘ └────┘ └────┘ diferă; │
--│ sau sau sau sau │
G │ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ │
--│ │ │ Mandatul │ │ Date în APD │ │ Plata │ │ Contul │
H │ │ EE │ plătitorului│ JJ │ eronate/ │ NN │ pretinsă │ SS │ plătitoru- │
--│ │ │ a încetat; │ │ alterate; │ │ în avans; │ │ lui închis │
I │ └────┘ └────┘ └────┘ └────┘ │
--│ sau sau sau sau │
J │ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ ┌────┐ │
--│ │ │ Decesul │ │ Nu priveşte │ │ Plata nu mai│ │ Executarea│
K │ │ FF │plătitorului;│ LL │ banca │ PP │ poate fi │ TT │ riscantă │
--│ │ │ │ │ plătitorului; │ │ făcută fără │ │ a OP din │
L │ └────┘ └────┘ └────┘ întârziere └────┘cauza rela-│
--│ ţiilor în- │
M │ tre Banca │
--│ sau Plătitoru- │
N │ ┌────┐ lui şi Ban-│
--│ │ │ ca Destina-│
O │ │ GG │ Cont transferat; tarului. │
--│ │ │ │
P │ └────┘ │
--│ sau alte motive, anume: Banca plătitorului │
R │ │
--│ Ca atare contractul nostru de DD nr. .../data ..... SS/LS │
S │ încetează: DA NU │
--│ Nota: Codurile motivelor se regăsesc în clar în Regulamentul │
│ BNR privind Direct Debit. │
--└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 4 NORME COMUNE privind avizul de prelevare directă pe suport hârtie (APDH) ART. 1 APDH este o solicitare a beneficiarului pentru executarea de către banca plătitorului a unui ordin de plată în favoarea sa. ART. 2 APDH este utilizat de către beneficiar astfel: - beneficiarul are obligaţia întocmirii APDH sau desemnării unui terţ împuternicit de el să îi presteze acest serviciu; - APDH este întocmit într-un exemplar original, care va fi remis băncii plătitorului împreună cu factura sau cu un document justificativ de plată, recunoscut de părţi; factura, sau documentul justificativ al plăţii este ataşat la extrasul de cont al plătitorului; - beneficiarul poate remite o copie de pe APDH plătitorului, spre înştiinţare. ART. 3 APDH este recepţionat de către banca plătitorului şi procedează la emiterea unui OPH către banca beneficiarului în favoarea beneficiarului sumei de bani, respectând circuitele, termenele şi intervalele de timp obligatorii prevăzute în Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 10/1994. În cazul în care plata APDH este parţială, banca plătitorului va emite un OPH pentru o parte din sumă, completând pe faţa APDH recepţionat de la beneficiar motivul plăţii parţiale. O copie de pe APDH refuzat parţial este remisă ca înştiinţare plătitorului pentru a soluţiona direct cu beneficiarul aceasta situaţie, dacă contractul nu prevede altfel. În cazul în care APDH este refuzat total la plată, banca plătitorului va remite plătitorului APDH recepţionat de la beneficiar, completându-l pe verso cu motivul refuzului total la plata (prin barare), conform Regulamentului de direct debit. APDH refuzat total la plată este remis cel puţin plătitorului pentru a soluţiona direct cu beneficiarul această situaţie, dacă contractul nu prevede altfel. Un APDH trebuie să fie urmat de emiterea unui OPH de către banca plătitorului care preia informaţiile conţinute în APDH, respectând procedura de completare prevăzută în Normele-cadru nr. 15/1994 privind OPH. ART. 4 Avizul de prelevare directă pe suport hârtie trebuie să aibă dimensiunile următoare: Lungime: 180 mm +/- 1 mm; Lăţime: 90 mm +/- 1 mm. ART. 5 Desenul şi redactarea APDH APDH este realizat în conformitate cu regulile enunţate mai jos şi cu prevederile anexelor nr. 2 şi 3. În scopul facilitării prezentării, faţa formularului APDH a fost împărţită în câmpuri având suprafaţa de 25 mmp fiecare. Referirile la diferitele câmpuri se fac prin intermediul coordonatelor câmpurilor. 5.1. Pe fata APDH: 5.1.1. înscrisul "AVIZ DE PRELEVARE DIRECTĂ", tipărit îngroşat, cu majuscule, între câmpurile A1-A10, B1-B10; 5.1.2. înscrisul "NR.", tipărit cu majuscule, în cîmpul B11, urmat de un spaţiu marcat special, între câmpurile A12-A17, B12-B17, necesar completării numărului de înregistrare a APDH la beneficiar; 5.1.3. înscrisul "PLĂTIŢI", tipărit cu majuscule, în câmpurile B17-B19; 5.1.4. marcaj special între câmpurile A19-A20, B19-B20, în interiorul căruia este tipărit înscrisul "P"; 5.1.5. spaţiu special destinat completării în cifre de către beneficiar a sumei de plată, poziţionat între câmpurile A21-A34, B21-B34. Suma trebuie aliniata la dreapta, iar spaţiile rămase necompletate se completează de beneficiar cu asteriscuri în vederea evitării fraudelor; 5.1.6. înscrisul "LEI", tipărit cu majuscule, în câmpurile B34-B35, urmat de un spot negru, în câmpurile A36, B36; 5.1.7. spaţiu special destinat completării în litere a sumei de plată, poziţionat între câmpurile C1-C36; Suma trebuie să fie scrisă citeţ şi lizibil, fără spaţii între cuvinte. 5.1.8. înscrisul "DE LA PLĂTITOR:", tipărit cu majuscule, poziţionat între câmpurile D1-D5, urmat de un spaţiu necesar completării numărului sau denumirii plătitorului, între câmpurile D6-D14, E1-E14 şi F1-F14; 5.1.9. înscrisul "DIN CONT:", tipărit cu majuscule, poziţionat între câmpurile G12-G13; 5.1.10. marcaj special destinat completării numărului contului plătitorului la societatea bancară unde plătitorul îşi are deschis contul curent, poziţionat între câmpurile G2-G13, H2-H13, delimitat lateral de două spoturi negre, poziţionate în câmpurile G1-H1 şi G14-H14; 5.1.11. înscrisul "DE LA BANCA DVS.", tipărit cu majuscule, în câmpurile I1-I3; 5.1.12. spaţiu destinat scrierii denumirii complete a băncii plătitorului, între câmpurile I4-I14, J1-J14, K1-K14; 5.1.13. înscrisul "REPREZENTÂND", tipărit cu majuscule, în câmpurile L1-L3, urmat de un spaţiu destinat scrierii naturii economice a tranzacţiei care a generat înştiinţarea de plată respectiva sau referiri pentru identificarea contractului între câmpurile L4-L14, M1-M14, N1-N14; 5.1.14. înscrisul "ÎN FAVOAREA", tipărit cu majuscule, în câmpurile D23-D24; 5.1.15. înscrisul "BENEFICIAR:", tipărit cu majuscule, în câmpurile D25-D28, urmat de un spaţiu destinat scrierii complete a numelui sau denumirii beneficiarului, poziţionat între câmpurile D29-D36, E23-E36; 5.1.16. înscrisul "COD FISCAL:", tipărit cu majuscule, între câmpurile F23-F26, urmat de un marcaj special destinat completării numărului codului fiscal al beneficiarului, între câmpurile F27-F34; 5.1.17. înscrisul "ÎN CONT:", tipărit cu majuscule, poziţionat între câmpurile F35-F36; 5.1.18. marcaj special destinat completării numărului contului beneficiarului la societatea bancară unde beneficiarul îşi are deschis contul curent, poziţionat între câmpurile H24-H35, delimitat lateral de două spoturi negre în câmpurile G23-H23 şi G36-H36; 5.1.19. înscrisul "LA BANCA", tipărit cu majuscule, între câmpurile I23-I24; 5.1.20. spaţiu destinat scrierii denumirii complete a băncii beneficiarului, între câmpurile I25-I36, J23-J36, K23-K36; 5.1.21. înscrisul "DATA PLĂŢII ŞI SEMNĂTURA BENEFICIARULUI", tipărit cu majuscule, între câmpurile N22-N29. Anterior acestui înscris se află o săgeata descendenta, care indică marcaj special destinat completării datei plăţii, între câmpurile O23-O28, iar posterior acestui înscris se află o săgeată ascendentă, care indică zona destinată semnăturii beneficiarului între câmpurile L23-L29, M23-M29; 5.1.22. marcaj special, între câmpurile O21-O22, în interiorul căruia este tipărit înscrisul "P", mărginit de un spot negru în câmpurile N28-N29, O28-O29 şi care este destinat completării datei plăţii "P" ce urmează a fi făcuta prin OPH de banca plătitorului, în înţelesul Normelor-cadru nr. 15/1994 (data plăţii din OPH este data creditării contului beneficiarului); 5.1.23. înscrisul "DATA EMITERII", tipărit cu majuscule, poziţionat între câmpurile N30-N33 şi care reprezintă data la care s-a întocmit respectivul APDH. Anterior acestui înscris se află o săgeata descendenta, care indica un marcaj destinat completării datei emiterii APDH, între câmpurile O30-O36; 5.1.24. înscrisul "LS beneficiar", tipărit cu majuscule, poziţionat într-un cerc, între câmpurile L33-L36, M33-M36, destinat aplicării ştampilei beneficiarului; Înscrisurile prezentate anterior sunt completate în exclusivitate de emitentul APDH. Următoarele înscrisuri sunt completate de banca plătitorului: 5.1.25. înscrisul "1) REFUZUL PE VERSO", tipărit cu majuscule, între câmpurile D15-D22, destinat înştiinţării de refuz a APDH, regasita în versoul acestuia, dacă este cazul; 5.1.26. înscrisul "2) PLATA PARŢIALĂ PENTRU MOTIV COD:", tipărit cu majuscule, între câmpurile E15-E22, destinat notarii motivului de refuz parţial al APDH, dacă este cazul; 5.1.27. marcaj special între câmpurile F15-F16, în interiorul căruia se află înscrisul "AA", urmat de înscrisul "INSUFICIENT PROVIZION", tipărit cu majuscule, între câmpurile F16-F21 şi care reprezintă explicaţia codului de refuz parţial la plata "AA"; 5.1.28. înscrisurile "SAU", tipărite cu majuscule, între câmpurile G15-G16, I15-I16, K15-K16, reprezentind alternativele de barare a codurilor; 5.1.29. marcaj special între câmpurile H15-H16, în interiorul căruia se află înscrisul "BB", urmat de înscrisul "LIMITA DE DATĂ ŞI SUMĂ, FIXATE PRIN CONTRACT", tipărit cu majuscule, între câmpurile H17-H22 şi care reprezintă explicaţia codului de refuz parţial la plata "BB"; 5.1.30. marcaj special între câmpurile J15-J16, în interiorul căruia se află înscrisul "CC", urmat de înscrisul "ACEST APD ESTE CONTESTAT PARŢIAL", tipărit cu majuscule, între câmpurile J17-J22 şi care reprezintă explicaţia codului de refuz parţial la plata "CC"; 5.1.31. înscrisul "ALTE MOTIVE:", tipărit cu majuscule, între câmpurile K15-K17, urmat de un spaţiu destinat scrierii altor motive de refuz la plata parţială al APDH, altele decât cele codificate anterior, între câmpurile K17-K22, L15-L22, M15-M22, N15-N22; 5.1.32. înscrisul "3) LA DATA ŞI PENTRU SUMA URMĂTOARE, MARCATE CU "A", SE EXECUTĂ ÎN FAVOAREA BENEFICIARULUI ORDINUL DE PLATĂ NR.:", tipărit cu majuscule,între câmpurile O1-O10, P1-P10, urmat de un marcaj special destinat scrierii numărului de identificare a OPH, emis în baza APDH, între câmpurile R2-R10, ce urmează a fi remis băncii beneficiarului în vederea creditării contului beneficiarului cu suma acceptată; 5.1.33. înscrisul "SS/LS", tipărit cu majuscule, poziţionat într-un cerc, între câmpurile O12-O13, P12-P13, R12-R13, destinat aplicării ştampilei băncii plătitorului; 5.1.34. marcaj special, poziţionat între câmpurile O15-O16, în interiorul căruia este tipărit înscrisul "A"; 5.1.35. marcaj special destinat scrierii datei acceptării APDH care coincide şi cu data recepţiei la banca plătitorului, poziţionat între câmpurile O16-O21. Acceptarea este făcută de banca plătitorului, iar data acceptării APDH va coincide cu data emiterii de banca plătitorului a OPH în favoarea beneficiarului sumei acceptate; 5.1.36. marcaj special între câmpurile P19-P20, R19-R20, în interiorul căruia se află tipărit înscrisul "A"; 5.1.37. spaţiu special destinat completării în cifre a sumei acceptate la plata, poziţionat între câmpurile P21-P33, R21-R33; 5.1.38. înscrisul "LEI", tipărit cu majuscule, în cîmpul P35, urmat de un spot negru, poziţionat în câmpurile P36, R36; La completarea APDH pot exista următoarele posibilităţi: - suma de plată "P" înscrisă de beneficiar este identică cu suma acceptată la plata "A" înscrisă de banca plătitorului, caz în care banca plătitorului efectuează plata integrala prin OPH în favoarea beneficiarului. APDH rămâne la banca plătitorului ca document justificativ pentru emiterea OPH; - suma de plată "P" nu este identică cu suma acceptată la plata "A", caz în care banca plătitorului va proceda la efectuarea unei plăţi parţiale şi va bara unul dintre codurile motivelor de plată parţială. APDH acceptat parţial va rămâne la banca plătitorului ca document justificativ pentru emiterea OPH. Totodată, banca plătitorului îl va înştiinţa pe plătitor de motivul neonorării integrale a plăţii către beneficiar, prin transmiterea unei copii de pe APDH acestuia; - spaţiul alocat sumei acceptate la plată nu este completat, caz în care banca plătitorului barează punctul "1)" şi va completa APDH pe verso cu motivul de refuz total. APDH este remis cel puţin plătitorului pentru a soluţiona motivul de refuz total la plată, dacă contractul nu prevede altfel. 5.2. Pe versoul APDH: 5.2.1. înscrisul "Către plătitor", poziţionat în câmpurile B4-B8; 5.2.2. un spaţiu marcat prin linie punctată, între câmpurile B8-B31, destinat completării de către banca plătitorului a numelui sau denumirii plătitorului; 5.2.3. înscrisul "Vă informăm că acest APD a fost refuzat total la plată din motiv cod (se barează):", poziţionat între câmpurile C4-C32; 5.2.4. marcaj special, între câmpurile D4-D5, E4-E5, în interiorul căruia este tipărit codul "DD", urmat de înscrisul "Lipsa provizion;", poziţionat între câmpurile D5-D9 şi care reprezintă explicaţia codului "DD" de refuz total al plăţii; 5.2.5. marcaj special între câmpurile F4-F5, G4-G5, în interiorul căruia este tipărit codul "EE", urmat de înscrisul "Mandatul plătitorului a încetat;", poziţionat între câmpurile F5-F10 şi care reprezintă explicaţia codului "EE" de refuz total al plăţii; 5.2.6. marcaj special tipărit între câmpurile H4-H5, I4-I5 în interiorul căruia este tipărit codul "FF", urmat de înscrisul "Decesul plătitorului;" poziţionat între câmpurile H5-H10 şi care reprezintă explicaţia codului "FF" de refuz total al plăţii; 5.2.7. marcaj special tipărit între câmpurile J4-J5, K4-K5, în interiorul căruia este tipărit codul "GG", urmat de înscrisul "Cont transferat;" poziţionat între câmpurile J5-J9 şi care reprezintă explicaţia codului "GG" de refuz total al plăţii; 5.2.8. marcaj special, între câmpurile D10-D12, E10-E12, în interiorul căruia este tipărit codul "HH", urmat de înscrisul "APD contestat;", poziţionat între câmpurile D12-D16 şi care reprezintă explicaţia codului "HH" de refuz total al plăţii; 5.2.9. marcaj special, între câmpurile F10-F12, G10-G12, în interiorul căruia este tipărit codul "JJ", urmat de înscrisul "Date în APD eronate/alterate;", poziţionat între câmpurile F12-F16, G12-G16 şi care reprezintă explicaţia codului "JJ" de refuz total al plăţii; 5.2.10. marcaj special între câmpurile H10-H12, I10-I12, în interiorul căruia este tipărit codul "LL", urmat de înscrisul "Nu priveşte banca plătitorului;", poziţionat între câmpurile H12-H16, I12-I16, şi care reprezintă explicaţia codului "LL" de refuz total al plăţii; 5.2.11. marcaj special între câmpurile D18-D19, E18-E19, în interiorul căruia este tipărit codul "MM", urmat de înscrisul "Diferenţa de sumă;", poziţionat între câmpurile D20-D21, E20-E21 şi care reprezintă explicaţia codului "MM" de refuz total al plăţii; 5.2.12. marcaj special între câmpurile F18-F19, G18-G19, în interiorul căruia este tipărit codul "NN", urmat de înscrisul "Plata pretinsa în avans;", poziţionat între câmpurile F19-F22, G19-G22 şi care reprezintă explicaţia codului "NN" de refuz total al plăţii; 5.2.13. marcaj special între câmpurile H18-H19, I18-I19, în interiorul căruia este tipărit codul "PP", urmat de înscrisul "Plata nu mai poate fi făcuta fără întârziere;", poziţionat între câmpurile H19-H24, I19-I24 şi care reprezintă explicaţia codului "PP" de refuz total al plăţii; 5.2.14. marcaj special între câmpurile D25-D27, E25-E27, în interiorul căruia este tipărit codul "RR", urmat de înscrisul "Identitatea terţului diferă;", poziţionat între câmpurile D27-D33 şi care reprezintă explicaţia codului "RR" de refuz total al plăţii; 5.2.15. marcaj special între câmpurile F25-F27, G25-G27, în interiorul căruia este tipărit codul "SS", urmat de înscrisul "Contul plătitorului închis;", poziţionat între câmpurile F27-F31 şi care reprezintă explicaţia codului "SS" de refuz total al plăţii; 5.2.16. marcaj special între câmpurile H25-H27, I25-I27, în interiorul căruia este tipărit codul "TT", urmat de înscrisul "Executarea riscantă a OP din cauza relaţiilor dintre banca plătitorului şi banca destinatarului;", poziţionat între câmpurile H27-H32, I27-I32 şi care reprezintă explicaţia codului "TT" de refuz total al plăţii; 5.2.17. înscrisurile "sau", poziţionate între câmpurile E4, G4, I4, E11, G11, E18, G18, E26, G26, reprezentând alternativele de barare a codurilor; 5.2.18. înscrisul "sau alte motive, anume:", tipărit între câmpurile L3-L7; 5.2.19. spaţiu special marcat prin linie punctată între câmpurile K7-K29, L4-L29, M4-M29, N4-N29, O4-O29, destinat specificarii altor motive de refuz total la plată decât cele menţionate în Regulamentul de direct debit; 5.2.20. înscrisul "SS/LS", tipărit cu majuscule, poziţionat într-un cerc între câmpurile L30-O34, destinat aplicării semnăturii şi ştampilei băncii plătitorului; 5.2.21. înscrisul "Ca atare contractul nostru de DD nr. ...../data .... încetează:", tipărit între câmpurile P4-P23; 5.2.22. marcaj special, poziţionat între câmpurile P24-P25, completat cu înscrisul "DA", destinat barării variantei alese de comun acord de către banca plătitorului şi plătitor; 5.2.23. marcaj special, poziţionat între câmpurile P26-P27, completat cu înscrisul "NU", destinat barării variantei alese de comun acord de către banca plătitorului şi plătitor; 5.2.24. înscrisul "Notă:", poziţionat între câmpurile R4-R5; 5.2.25. înscrisul "Codurile motivelor se regăsesc în clar în Regulamentul Băncii Naţionale a României privind direct debit", poziţionat între câmpurile R5-R27. ART. 6 Formularele de APDH vor fi tipărite de societăţile bancare în conformitate cu prezentele norme comune şi puse la dispoziţia clienţilor lor. ---------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.