Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 3 din 23 ianuarie 2008  privind recunoasterea institutiilor externe de evaluare a creditului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 3 din 23 ianuarie 2008 privind recunoasterea institutiilor externe de evaluare a creditului

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 120 din 15 februarie 2008

Având în vedere prevederile <>art. 129 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , ale art. 6 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completãrile ulterioare, şi ale art. 10 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006,
în temeiul prevederilor <>art. 420 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 227/2007 , precum şi ale <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Naţionalã a României emite urmãtorul regulament:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament stabileşte procedura de recunoaştere a eligibilitãţii instituţiilor externe de evaluare a creditului în scopul determinãrii ponderilor de risc aferente expunerilor, pentru scopurile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completãrile ulterioare, şi ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006.
(2) Prezentul regulament se aplicã instituţiilor externe de evaluare a creditului şi, dupã caz, instituţiilor de credit, persoane juridice române, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe.
ART. 2
Termenii şi expresiile folosite în prezentul regulament au semnificaţia prevãzutã în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completãrile ulterioare, în Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi în Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006.
ART. 3
(1) Recunoaşterea de cãtre Banca Naţionalã a României a unei instituţii externe de evaluare a creditului ca eligibilã are drept scop acordarea permisiunii instituţiilor de credit de a utiliza ratingurile furnizate de aceasta şi nu reprezintã confirmarea corectitudinii metodologiei de atribuire a ratingurilor utilizate şi nici a rezultatelor aplicãrii unei astfel de metodologii.
(2) Instituţiile de credit care utilizeazã ratingurile furnizate de instituţii externe de evaluare a creditului sunt pe deplin rãspunzãtoare de procesul lor intern de administrare a riscurilor.
ART. 4
Banca Naţionalã a României va recunoaşte ca eligibilã o instituţie externã de evaluare a creditului numai dacã este încredinţatã cã metodologia de evaluare a bonitãţii utilizatã de aceasta îndeplineşte criteriile de obiectivitate, independenţã, revizuire permanentã şi transparenţã şi cã ratingurile furnizate clienţilor îndeplinesc criteriile de credibilitate şi transparenţã potrivit prevederilor cap. III.

CAP. II
Procedura de recunoaştere

SECŢIUNEA 1
Principii generale

ART. 5
(1) Procedura de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului este iniţiatã atunci când Banca Naţionalã a României primeşte o cerere de recunoaştere.
(2) Cererea de recunoaştere poate fi adresatã Bãncii Naţionale a României de o instituţie externã de evaluare a creditului sau de instituţia de credit care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.
ART. 6
O instituţie de credit nu poate sã solicite recunoaşterea eligibilitãţii în numele unei instituţii externe de evaluare a creditului, care este filiala sa, şi nici sã nominalizeze o astfel de entitate în scopul determinãrii cerinţelor sale de capital.
ART. 7
În situaţia în care o instituţie externã de evaluare a creditului solicitã recunoaşterea eligibilitãţii atât în România, cât şi în alte state membre, sau dacã instituţii de credit din România şi din alte state membre solicitã recunoaşterea eligibilitãţii pentru aceeaşi instituţie externã de evaluare a creditului, Banca Naţionalã a României colaboreazã cu autoritãţile competente din statele membre implicate, în vederea demarãrii unui proces comun de evaluare a eligibilitãţii respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.
ART. 8
În situaţia în care Banca Naţionalã a României primeşte o cerere de recunoaştere a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, ulterior recunoaşterii eligibilitãţii acesteia de cãtre autoritãţile competente din alte state membre, Banca Naţionalã a României poate recunoaşte în mod indirect deciziile luate de respectivele autoritãţi competente sau poate desfãşura propriul proces de evaluare a instituţiei externe de evaluare a creditului.

SECŢIUNEA a 2-a

2.1. Cererea de recunoaştere
ART. 9
(1) Toate cererile de recunoaştere trebuie sã fie însoţite de o documentaţie completã şi transparentã.
(2) Când cererea de recunoaştere a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este adresatã de instituţia de credit care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile sale, instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã asigure cã toate informaţiile relevante şi semnificative, necesare recunoaşterii sale, au fost furnizate Bãncii Naţionale a României.
ART. 10
În situaţia în care solicitantul este o instituţie externã de evaluare a creditului, aceasta trebuie sã demonstreze cã cel puţin o instituţie de credit din România intenţioneazã sã utilizeze ratingurile sale. Pentru acest scop, în cadrul documentaţiei care însoţeşte cererea de recunoaştere pot fi indicate instituţiile de credit care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului care face obiectul procesului de recunoaştere.
ART. 11
(1) Cererea de recunoaştere trebuie sã indice segmentul de piaţã pe care se solicitã recunoaşterea şi dacã recunoaşterea se solicitã în vederea furnizãrii de ratinguri pentru determinarea valorii ponderate la risc a poziţiilor din securitizare.
(2) Cererea de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului se evalueazã separat pentru fiecare din segmentele de piaţã în care se solicitã recunoaşterea: finanţare publicã, entitãţi comerciale (inclusiv instituţii, instituţii financiare şi societãţi) şi finanţare structuratã (inclusiv securitizare).

2.2. Cererea de recunoaştere în mai multe state membre
ART. 12
În situaţia în care recunoaşterea unei instituţii externe de evaluare a creditului este solicitatã şi în alte state membre decât România, Banca Naţionalã a României trebuie informatã cu privire la acest fapt, pentru a demara formalitãţile de cooperare cu autoritãţile competente implicate.
ART. 13
(1) În cazul în care o instituţie externã de evaluare a creditului solicitã recunoaşterea eligibilitãţii atât în România, cât şi în alte state membre, precum şi în cazul în care instituţii de credit din România şi din alte state membre solicitã recunoaşterea aceleiaşi instituţii externe de evaluare a creditului, o cerere de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului este adresatã, distinct faţã de cererile adresate celorlalte autoritãţi competente implicate, şi Bãncii Naţionale a României.
(2) Când cererea de recunoaştere este iniţiatã de instituţia externã de evaluare a creditului, aceasta trebuie sã fie însoţitã de lista tuturor autoritãţilor competente din statele membre în care instituţia externã de evaluare a creditului a solicitat sau intenţioneazã sã solicite recunoaşterea eligibilitãţii.
ART. 14
(1) În termen de o lunã de la primirea cererilor de recunoaştere de cãtre Banca Naţionalã a României şi toate autoritãţile competente implicate, acestea stabilesc procedura comunã pentru analiza cererii respective.
(2) Banca Naţionalã a României informeazã instituţia externã de evaluare a creditului cu privire la modalitatea de desfãşurare a procesului de recunoaştere şi asupra identitãţii autoritãţii competente coordonatoare, dacã este cazul.
ART. 15
În calitate de coordonator al procesului comun de evaluare a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, rolul Bãncii Naţionale a României va consta în:
a) asigurarea cã instituţia externã de evaluare a creditului a furnizat toate informaţiile necesare desfãşurãrii procesului comun de evaluare, în cadrul documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere;
b) asigurarea cã toate informaţiile necesare pentru desfãşurarea procesului comun de evaluare sunt fãcute cunoscute tuturor autoritãţilor competente implicate;
c) asigurarea cã sunt clar stabilite un program şi un plan de lucru pentru desfãşurarea procesului comun de evaluare într-un interval de timp rezonabil;
d) colectarea şi distribuirea de informaţii, în funcţie de necesitãţi, între instituţiile externe de evaluare a creditului, autoritãţile competente implicate şi instituţiile de credit, dupã caz;
e) obţinerea acordului autoritãţilor competente implicate asupra cererilor de informaţii suplimentare;
f) asigurarea cã autoritãţile competente implicate aderã la planul de lucru convenit şi depun toate diligenţele pentru furnizarea la termen a raportului de evaluare;
g) asigurarea întocmirii raportului şi punerii acestuia la dispoziţia tuturor autoritãţilor competente interesate.
ART. 16
Rezultatul evaluãrii comune a metodologiei şi a ratingurilor unei instituţii externe de evaluare a creditului reprezintã punctul de vedere comun al autoritãţilor competente implicate cu privire la îndeplinirea de cãtre aceasta a criteriilor de eligibilitate şi la punerea în corespondenţã a ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calitãţii creditului.
ART. 17
Evaluarea comunã a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului se face pe baza informaţiilor furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului în cadrul documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere, precum şi pe baza oricãror informaţii suplimentare furnizate de solicitant şi a informaţiilor furnizate la solicitarea coordonatorului.
ART. 18
(1) Dupã finalizarea procesului comun de evaluare a unei instituţii externe de evaluare a creditului, raportul de evaluare este pus la dispoziţia tuturor autoritãţilor competente care au primit cereri de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului, precum şi a autoritãţilor competente la care instituţia externã de evaluare a creditului în cauzã a indicat cã intenţioneazã sã solicite recunoaşterea.
(2) Raportul comun de evaluare este furnizat, la cerere, şi autoritãţilor competente care nu au primit o cerere de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.
(3) În vederea asigurãrii confidenţialitãţii informaţiilor furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului în cadrul documentaţiei care însoţeşte cererea de recunoaştere, informaţii pe baza cãrora a fost întocmit raportul comun de evaluare, furnizarea acestuia în sensul alin. (2) se face cu acordul prealabil al instituţiei externe de evaluare a creditului.
ART. 19
Raportul comun de evaluare se comunicã instituţiei externe de evaluare a creditului, cu acordul tuturor autoritãţilor competente implicate în desfãşurarea procesului comun de evaluare.
ART. 20
(1) Participarea Bãncii Naţionale a României la procesul comun de evaluare a unei instituţii externe de evaluare a creditului nu o împiedicã sã desfãşoare, la rândul sãu, analize suplimentare pe care le considerã necesare.
(2) Banca Naţionalã a României va lua propria decizie cu privire la eligibilitatea respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.
(3) Decizia luatã de Banca Naţionalã a României, în sensul alin. (2), are în vedere rezultatul procesului comun de evaluare, precum şi orice alte informaţii pe care aceasta le considerã relevante.

SECŢIUNEA a 3-a
Nivelul de recunoaştere

ART. 21
(1) O instituţie externã de evaluare a creditului - societate-mamã poate solicita Bãncii Naţionale a României şi recunoaşterea la nivel de filiale, dacã acestea utilizeazã în metodologia de atribuire a ratingurilor aceleaşi practici şi proceduri utilizate de societatea-mamã, astfel încât un anumit rating sã aibã aceeaşi semnificaţie în ceea ce priveşte bonitatea unei entitãţi evaluate, indiferent de locul/zona geograficã în care este furnizat ratingul.
(2) În funcţie de nivelul la care se solicitã, Banca Naţionalã a României poate alege sã evalueze eligibilitatea instituţiei externe de evaluare a creditului la nivel de grup sau la nivel individual, pentru fiecare filialã.
ART. 22
(1) În cazul în care Banca Naţionalã a României acceptã o cerere de recunoaştere la nivel de grup, nu este necesarã formularea unei cereri de recunoaştere şi pentru fiecare filialã în parte.
(2) Dacã practicile, metodologiile şi procedurile de evaluare aplicate de unele filiale sunt semnificativ diferite de cele ale grupului, cererea de recunoaştere va fi depusã pentru fiecare astfel de filialã în parte.
(3) Cererea de recunoaştere la nivelul grupului nu va include entitãţile afiliate sau asocierile în participaţie ale grupului (joint ventures). Pentru astfel de entitãţi vor fi depuse la Banca Naţionalã a României cereri de recunoaştere separate.

SECŢIUNEA a 4-a
Forma de recunoaştere

ART. 23
(1) Banca Naţionalã a României poate recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului în mod direct sau în mod indirect.
(2) În vederea recunoaşterii în mod direct a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, Banca Naţionalã a României efectueazã propria evaluare a conformitãţii cu criteriile de eligibilitate.
(3) Banca Naţionalã a României poate recunoaşte în mod indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului, pe baza recunoaşterii directe realizate de o autoritate competentã din alt stat membru, fãrã a derula propria evaluare a conformitãţii cu criteriile de eligibilitate.
(4) În vederea recunoaşterii indirecte, Banca Naţionalã a României poate solicita informaţii suplimentare privind reflectarea condiţiilor specifice pieţei româneşti în cadrul metodologiei de evaluare a ratingurilor.
ART. 24
(1) Banca Naţionalã a României recunoaşte doar în mod direct eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului dintr-un stat terţ.
(2) Banca Naţionalã a României poate recunoaşte în mod indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului dintr-un stat terţ doar dacã aceasta a fost recunoscutã ca eligibilã de cel puţin o autoritate competentã dintr-un alt stat membru.

SECŢIUNEA a 5-a
Furnizarea de informaţii în susţinerea cererii de recunoaştere

ART. 25
(1) Documentaţia minimã necesarã în susţinerea unei cereri de recunoaştere este cea prevãzutã în anexa nr. I, respectiv anexa nr. II, care fac parte integrantã din prezentul regulament, şi este prezentatã în limba românã. Actele cu caracter oficial şi cele sub semnãturã privatã vor fi prezentate în original sau în copie legalizatã, dupã caz. Pentru documentele redactate într-o limbã strãinã se va prezenta şi traducerea legalizatã a acestora. Pentru documentele redactate într-o limbã de circulaţie internaţionalã, Banca Naţionalã a României poate face excepţie, de la caz la caz, de la aplicarea cerinţei privind traducerea legalizatã.
(2) De la caz la caz, dacã considerã necesar, Banca Naţionalã a României poate solicita informaţii suplimentare faţã de cele specificate în anexa nr. I.
(3) Banca Naţionalã a României decide cu privire la cererea de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului în termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii şi comunicã în scris solicitantului hotãrârea sa.
(4) În cazul respingerii unei cereri de recunoaştere, Banca Naţionalã a României comunicã şi motivele care au stat la baza acesteia.
ART. 26
(1) În cadrul unui proces comun de evaluare, documentaţia minimã necesarã în susţinerea unei cereri de recunoaştere este, de asemenea, cea prevãzutã în anexa nr. I.
(2) Utilizarea documentaţiei prevãzute în anexa nr. I, în cadrul procesului comun de evaluare a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, nu împiedicã Banca Naţionalã a României sã solicite orice informaţie consideratã relevantã pentru luarea unei decizii în acest sens. Comunicarea cu instituţia externã de evaluare a creditului ce face obiectul procesului comun de evaluare, inclusiv orice solicitare de informaţii suplimentare considerate necesare în scopul evaluãrii, se realizeazã prin intermediul coordonatorului.
(3) În cadrul unui proces comun de evaluare, documentaţia este prezentatã într-o limbã ce va fi stabilitã de comun acord, de la caz la caz, de Banca Naţionalã a României şi celelalte autoritãţi competente implicate.
ART. 27
La stabilirea gradului de detaliu al informaţiilor solicitate unei instituţii externe de evaluare a creditului, în vederea recunoaşterii eligibilitãţii acesteia, Banca Naţionalã a României are în vedere urmãtoarele:
a) obţinerea de informaţii suficiente, care sã permitã luarea unei decizii fundamentate cu privire la îndeplinirea de cãtre instituţia externã de evaluare a creditului a criteriilor de eligibilitate;
b) solicitarea numai a acelor informaţii care sunt necesare pentru evaluarea eligibilitãţii instituţiei externe de evaluare a creditului, în scopurile prezentului regulament.
ART. 28
(1) Informaţiile cuprinse în documentaţia care însoţeşte cererea de recunoaştere trebuie sã permitã Bãncii Naţionale a României sã evalueze gradul de dispersie*1) (granularitatea) a metodologiei instituţiei externe de evaluare a creditului, atât din perspectiva claselor de active, cât şi din perspectiva segmentelor de piaţã şi zonelor geografice.
----
*1) Gradul de dispersie (granularitatea) a metodologiei are în vedere utilizarea de cãtre instituţiile externe de evaluare a creditului a metodologiilor de furnizare a ratingurilor distincte pe expuneri aferente claselor de active diferite, segmentelor de piaţã diferite, regiunilor geografice diferite etc.

(2) Pentru instituţiile externe de evaluare a creditului care îşi desfãşoarã activitatea transfrontalier, informaţiile prevãzute la alin. (1) sunt utilizate pentru a aprecia mãsura în care sunt necesare proceduri separate de recunoaştere pentru diferite clase de active sau zone geografice.

SECŢIUNEA a 6-a
Cerinţe de publicare pentru Banca Naţionalã a României

ART. 29
(1) Banca Naţionalã a României publicã pe pagina sa de internet lista instituţiilor externe de evaluare a creditului eligibile, iar pentru fiecare dintre acestea publicã corespondenţa ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calitãţii creditului, determinatã de Banca Naţionalã a României, în conformitate cu prevederile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, precum şi informaţii referitoare la modul în care a fost iniţiatã procedura de recunoaştere, dacã a fost desfãşurat un proces comun de evaluare, segmentele de piaţã pentru care a fost realizatã recunoaşterea şi corespondenţa utilizatã.
(2) Banca Naţionalã a României actualizeazã periodic aceste informaţii.

CAP. III
Criterii de recunoaştere

SECŢIUNEA 1
Principii generale

ART. 30
(1) Scopul evaluãrii de cãtre Banca Naţionalã a României a cererilor de recunoaştere pe baza criteriilor de recunoaştere este acela de a permite identificarea instituţiilor externe de evaluare a creditului care furnizeazã ratinguri corespunzãtoare din punct de vedere al calitãţii, consecvenţei şi rigurozitãţii, pentru a putea fi utilizate de instituţiile de credit pentru scopurile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.
(2) Banca Naţionalã a României verificã dacã instituţia externã de evaluare a creditului care face obiectul analizei dispune de politici şi proceduri care sã asigure cã ratingurile sunt furnizate în conformitate cu standardele prevãzute la alin. (1).
ART. 31
Pentru determinarea instituţiilor externe de evaluare a creditului eligibile pentru scopurile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, Banca Naţionalã a României are în vedere criteriile tehnice prevãzute la cap. IV din regulamentul menţionat.
ART. 32
(1) Pentru scopurile art. 5 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, Banca Naţionalã a României recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului numai dacã este încredinţatã cã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele cerinţe:
a) instituţia externã de evaluare a creditului îndeplineşte condiţiile şi criteriile tehnice prevãzute de Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţii de credit şi firme de investiţii potrivit abordãrii standard;
b) instituţia externã de evaluare a creditului dispune de experienţã relevantã în domeniul securitizãrii; aceastã cerinţã poate fi probatã prin existenţa unui grad ridicat de acceptare din partea pieţei.
(2) În plus faţã de cerinţele prevãzute la alin. (1), ratingurile furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã se conformeze principiilor de credibilitate şi transparenţã prevãzute la cap. IV din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.
ART. 33
(1) Analiza de cãtre Banca Naţionalã a României a eligibilitãţii instituţiilor externe de evaluare a creditului este realizatã în condiţii de egalitate de tratament.
(2) Fãrã a aduce atingere prevederilor alin. (1), Banca Naţionalã a României abordeazã evaluarea eligibilitãţii instituţiilor externe de evaluare a creditului în funcţie de modul de organizare a activitãţii acestora şi, de la caz la caz, poate acorda o importanţã diferitã criteriilor de eligibilitate.
ART. 34
(1) În procesul de evaluare a eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului Banca Naţionalã a României ia în considerare capacitatea acesteia de a furniza ratinguri riguroase bazate pe metode cantitative şi pe un istoric a cãrui existenţã trebuie doveditã.
(2) În procesul de evaluare Banca Naţionalã a României ia în considerare şi indicatorii credibilitãţii pe piaţã a instituţiei externe de evaluare a creditului, prevãzuţi la art. 98 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard.
(3) Pentru scopurile alin. (2), acceptarea ridicatã din partea pieţei şi prezenţa pe piaţã de o perioadã îndelungatã pot fi privite ca indicii cã piaţa are o opinie favorabilã cu privire la metodologia utilizatã şi ratingurile furnizate de o instituţie externã de evaluare a creditului. Un grad ridicat de acceptare din partea pieţei nu este o condiţie necesarã pentru recunoaşterea eligibilitãţii, ci un factor relevant pentru stabilirea nivelului de detaliu la care se va efectua analiza de cãtre Banca Naţionalã a României.
(4) În aprecierea cã o instituţie externã de evaluare a creditului se conformeazã anumitor criterii, Banca Naţionalã a României are în vedere şi mãsura în care respectiva instituţie externã de evaluare a creditului aderã la un cod de conduitã conform cu standardele de piaţã şi cu principiile recunoscute la nivel internaţional, cum sunt principiile de bazã din Codul de conduitã pentru agenţiile de rating, emis de IOSCO - în condiţiile disponibilitãţii în mod public a unui asemenea cod.

SECŢIUNEA a 2-a
Criterii tehnice referitoare la metodologia de atribuire a ratingurilor

2.1. Criteriul obiectivitãţii
ART. 35
Scopul aplicãrii criteriului obiectivitãţii în evaluarea eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura cã metodologia de atribuire a ratingurilor utilizatã de respectiva instituţie permite formularea unei opinii documentate şi fundamentate corespunzãtor cu privire la bonitatea entitãţilor evaluate şi de a asigura cã ratingurile respective se bazeazã pe toate informaţiile considerate relevante care sunt disponibile la momentul la care ratingurile sunt atribuite.
ART. 36
(1) Pentru conformarea cu criteriul obiectivitãţii, instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze cã metodologia utilizatã înglobeazã factori consideraţi relevanţi la determinarea bonitãţii unei entitãţi.
(2) Pentru îndeplinirea cerinţei prevãzute la alin. (1), demonstraţia instituţiei externe de evaluare a creditului trebuie sã fie susţinutã, în cea mai mare mãsurã, cu date statistice care sã ateste faptul cã metodologia respectivã a condus în trecut la atribuirea de ratinguri corecte.
ART. 37
Instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã implementeze şi sã urmeze proceduri care sã asigure cã metodologia de atribuire a ratingurilor este aplicatã în mod consecvent la furnizarea tuturor ratingurilor pentru o anumitã clasã de active, astfel încât douã entitãţi identice sã primeascã ratinguri echivalente, iar analişti diferiţi sau comitete de rating diferite din cadrul instituţiei externe de evaluare a creditului sã atribuie un rating echivalent oricãrei entitãţi ce face obiectul analizei.
ART. 38
(1) De principiu, Banca Naţionalã a României evalueazã metodologiile utilizate de instituţiile externe de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor pe fiecare clasã generalã de active sau pe segmente de piaţã - finanţare publicã, entitãţi comerciale (instituţii, instituţii financiare şi societãţi) şi finanţare structuratã (inclusiv securitizare).
(2) Banca Naţionalã a României poate evalua şi metodologii specifice de atribuire a ratingurilor, cum ar fi atribuirea ratingurilor pentru categoria entitãţilor mici şi mijlocii.
(3) La evaluarea metodologiei de atribuire a ratingurilor Banca Naţionalã a României urmãreşte ca, într-o anumitã mãsurã, factorii principali identificaţi de respectiva instituţie ca fiind semnificativi la determinarea ratingului pentru entitãţile dintr-o clasã generalã de active sau dintr-un segment de piaţã sã fie aceiaşi; cu toate acestea, de la caz la caz, fiecãrui factor i se poate acorda importanţã diferitã în procesul de evaluare a entitãţilor dintr-o clasã de active sau dintr-un segment de piaţã.
ART. 39
Prin evaluarea pe clase generale de active sau pe segmente de piaţã a metodologiei utilizate de o instituţie externã de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor Banca Naţionalã a României nu confirmã corectitudinea metodologiei respective şi nu susţine un anumit tip de metodologie.
ART. 40
Banca Naţionalã a României verificã dacã pe baza metodologiei de atribuire a ratingurilor adoptate de cãtre o instituţie externã de evaluare a creditului sunt furnizate ratinguri care încorporeazã un nivel corespunzãtor de consecvenţã şi diferenţiere, pentru a se asigura condiţiile pentru determinarea cerinţelor de capital pentru riscul de credit, potrivit prevederilor Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.
ART. 41
Evaluarea de cãtre Banca Naţionalã a României a metodologiei de atribuire a ratingurilor se concentreazã pe urmãtorii 3 factori:
a) existenţa datelor cantitative care sã dovedeascã puterea discriminatorie a metodologiei de atribuire a ratingurilor aplicate de o instituţie externã de evaluare a creditului, prin utilizarea tehnicilor statistice, precum studii cu privire la starea de nerambursare şi matrice de tranziţie a ratingurilor, care demonstreazã rigurozitatea şi puterea predictivã a ratingurilor în timp şi între diferite categorii de active;
b) demonstrarea de cãtre instituţia externã de evaluare a creditului cã aceasta dispune de proceduri pentru evaluarea factorilor relevanţi la stabilirea bonitãţii şi pentru asigurarea cã aceşti factori sunt incluşi în metodologia de atribuire a ratingurilor; şi
c) demonstrarea de cãtre instituţia externã de evaluare a creditului cã aceasta dispune de proceduri care asigurã cã metodologia de atribuire a ratingurilor este aplicatã consecvent la stabilirea tuturor ratingurilor.
ART. 42
Evaluarea de cãtre Banca Naţionalã a României a metodologiei utilizate de o instituţie externã de evaluare a creditului este realizatã la un nivel de detaliu care sã-i permitã asigurarea cã factorii utilizaţi la atribuirea de ratinguri anticipeazã corect bonitatea entitãţilor evaluate, precum şi cã procedurile interne ale instituţiei externe de evaluare a creditului asigurã aplicarea consecventã a metodologiei la atribuirea tuturor ratingurilor, în cadrul fiecãrei clase generale de active sau segmente de piaţã.
ART. 43
(1) Banca Naţionalã a României se asigurã cã instituţiile externe de evaluare a creditului îşi valideazã metodologiile de atribuire a ratingurilor pe baza experienţei anterioare.
(2) Validarea cantitativã trebuie sã se facã pornind nu atât de la metodologia de atribuire a ratingurilor, cât de la ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului rezultate în urma aplicãrii metodologiei. Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României cã metodele utilizate în contextul validãrii cantitative confirmã rigurozitatea, puterea discriminatorie şi consecvenţa ratingurilor în timp şi pe/între segmente de piaţã diferite.
(3) În plus, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României cã dispun de proceduri care asigurã cã erorile sistematice detectate prin procesul de testare ex-post (backtesting) sunt luate în considerare în metodologia de atribuire a ratingurilor şi sunt corectate.

2.2. Criteriul independenţei
ART. 44
Scopul aplicãrii criteriului independenţei în evaluarea eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura cã toate ratingurile furnizate de respectiva instituţie sunt independente şi obiective în toate situaţiile, inclusiv în cele în care pot apãrea conflicte de interese rezultate din exercitarea de presiuni politice sau economice externe.
ART. 45
În sensul art. 44, pot fi incluse în categoria conflictelor de interese, fãrã a fi limitative, situaţii precum:
a) instituţia externã de evaluare a creditului este deţinutã de un guvern, de asociaţii ale comercianţilor sau de un organism politic, interesate sã asigure ratinguri favorabile pentru entitãţile constituente;
b) instituţia externã de evaluare a creditului este deţinutã de o societate nelistatã la bursã, care s-ar putea folosi de poziţia sa pentru a-şi asigura ratinguri favorabile;
c) poziţia financiarã a instituţiei externe de evaluare a creditului depinde de veniturile obţinute de la clienţii-cheie care ar putea profita de aceastã situaţie în scopul obţinerii de ratinguri favorabile. Prin clienţi-cheie se înţelege acei clienţi ai unei instituţii externe de evaluare a creditului ale cãror plãţi pentru serviciile de rating furnizate de cãtre instituţia externã de evaluare a creditului (veniturile instituţiei) reprezintã cel puţin 5% din veniturile totale ale instituţiei externe de evaluare a creditului;
d) instituţia externã de evaluare a creditului furnizeazã şi servicii auxiliare entitãţilor cãrora le furnizeazã ratinguri sau între acestea existã şi alte relaţii de afaceri, care ar afecta obiectivitatea ratingurilor;
e) un angajat al instituţiei externe de evaluare a creditului se aflã pe o poziţie de conducere în cadrul unei entitãţi cãreia respectiva instituţie externã de evaluare a creditului îi atribuie ratinguri;
f) personalul instituţiei externe de evaluare a creditului se aflã în relaţii de afaceri cu entitãţile cãrora aceasta le acordã ratinguri sau este remunerat de cãtre acestea, existând posibilitatea ca obiectivitatea ratingurilor sã fie afectatã.
ART. 46
Banca Naţionalã a României verificã dacã instituţia externã de evaluare a creditului dispune de proceduri care sã permitã îndeplinirea criteriului de independenţã a metodologiei de atribuire a ratingurilor. În acest sens, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României cã:
a) au adoptat, monitorizat şi aplicat cu succes proceduri interne care sã asigure cã toate ratingurile sunt acordate într-o manierã consecventã şi obiectivã, în special în situaţii în care pot apãrea conflicte de interese care ar putea afecta obiectivitatea;
b) dispun de mecanisme care sã identifice conflictele de interese existente sau potenţiale şi iau mãsurile corespunzãtoare pentru a le preveni, administra şi elimina, astfel încât sã nu se punã în pericol furnizarea de ratinguri independente, obiective şi de calitate ridicatã.
ART. 47
(1) Pentru administrarea potenţialelor conflicte de interese şi asigurarea cã metodologiile de atribuire a ratingurilor sunt independente de influenţe politice şi economice, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã îşi stabileascã proceduri interne scrise adecvate, reguli de guvernanţã corporatistã, politici cu privire la stabilirea tarifelor, precum şi coduri interne de conduitã.
(2) Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României cã au adoptat practici şi proceduri interne corespunzãtoare în sensul alin. (1) şi, în special, cã:
a) existã şi sunt aplicate mãsuri adecvate pentru a se asigura independenţa instituţiilor externe de evaluare a creditului faţã de acţionariat şi pentru a preveni presiuni sau orice alte constrângeri exterioare - de naturã politicã sau economicã - ce pot afecta obiectivitatea procesului de atribuire a ratingurilor;
b) structura organizatoricã a instituţiilor externe de evaluare a creditului separã activitatea de atribuire a ratingurilor - din punct de vedere operaţional, juridic şi al personalului - de celelalte activitãţi (cum sunt serviciile de consultanţã) care ar putea afecta obiectivitatea ratingurilor;
c) referitor la resursele financiare, instituţia externã de evaluare a creditului este suficient de solidã şi a luat mãsurile corespunzãtoare pentru a asigura independenţa faţã de clienţii şi emitenţii-cheie şi pentru a preveni furnizarea unor ratinguri care nu sunt obiective; în acest sens, o importanţã deosebitã o reprezintã diversificarea surselor de venit;
d) personalul instituţiei externe de evaluare a creditului are nivelul de pregãtire şi experienţa necesare pentru a-şi îndeplini atribuţiile - spre exemplu, cel puţin o persoanã cu atribuţii decizionale, implicatã în desfãşurarea procesului de acordare a ratingurilor, are o experienţã de cel puţin 3 ani ca analist într-o activitate de acordare a ratingurilor sau într-o funcţie comparabilã (de exemplu, analist financiar într-o instituţie de credit); de asemenea, instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã dispunã de resursele de personal necesare în vederea realizãrii unor analize riguroase şi a asigurãrii contactelor frecvente cu entitãţile evaluate, în situaţia în care aceasta reprezintã o parte necesarã a metodologiei sale;
e) structura organizatoricã a instituţiei externe de evaluare a creditului trebuie sã cuprindã şi o funcţie independentã de audit intern; acele instituţii externe de evaluare a creditului care nu au obligaţia de a avea o funcţie independentã de audit intern (de exemplu, entitãţile necotate) trebuie sã aibã o funcţie care sã aibã acelaşi rol şi sã îndeplineascã aceleaşi atribuţii;
f) pentru a contribui la asigurarea independenţei metodologiei de atribuire a ratingurilor, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã aibã în vedere şi posibilitatea de a face publice situaţiile în care au apãrut sau pot apãrea conflicte de interese, precum şi mecanismele adoptate pentru identificarea, prevenirea, administrarea şi eliminarea acestora.

2.3. Criteriul revizuirii permanente
ART. 48
Scopul aplicãrii criteriului revizuirii permanente în evaluarea eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura cã ratingurile furnizate de respectiva instituţie rãmân adecvate pe perioade diferite de timp şi în contextul modificãrilor condiţiilor de pe piaţã.
ART. 49
La evaluarea acestui criteriu, Banca Naţionalã a României are în vedere cã "modificãrile condiţiilor financiare" şi "evenimentele semnificative" se referã la orice eveniment (financiar sau de altã naturã) care este suficient de important pentru a modifica potenţial sau efectiv ratingul atribuit unei entitãţi de o instituţie externã de evaluare a creditului.
ART. 50
Banca Naţionalã a României verificã dacã instituţiile externe de evaluare a creditului dispun de proceduri care sã asigure cã ratingurile furnizate rãmân adecvate pe diferite perioade de timp şi în situaţii de modificare a condiţiilor de piaţã. În mod deosebit, Banca Naţionalã a României verificã dacã instituţiile externe de evaluare a creditului dispun de proceduri care permit:
a) detectarea în mod fidel a modificãrilor intervenite în condiţiile financiare ale entitãţilor care au fãcut obiectul evaluãrii, modificãri semnificative, care ar putea conduce la schimbarea ratingului;
b) asigurarea cã un rating este revizuit în momentul în care apare aceastã necesitate ca urmare a modificãrilor semnificative intervenite.
ART. 51
Instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României cã revizuieşte fiecare rating cel puţin anual, indiferent dacã o revizuire anterioarã a avut loc ca urmare a unei modificãri semnificative intervenite în condiţiile financiare.
ART. 52
Instituţia externã de evaluare a creditului trebuie sã furnizeze Bãncii Naţionale a României o prezentare detaliatã a modului de desfãşurare a revizuirilor, care sã includã informaţii cu privire la contactele sale cu conducerea superioarã a entitãţilor cãrora le acordã ratinguri.
ART. 53
(1) Testarea ex-post (backtesting) trebuie sã se realizeze pentru fiecare segment de piaţã pentru care instituţia externã de evaluare a creditului solicitã recunoaşterea.
(2) Testarea ex-post (backtesting) reprezintã o validare bazatã pe experienţa anterioarã, ce presupune o analizã a rezultatelor înregistrate în legãturã cu entitãţile/emisiunile cãrora li se atribuie ratingul, în scopul evaluãrii performanţei ratingurilor (de exemplu, puterea discriminatorie).
(3) Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã demonstreze Bãncii Naţionale a României şi sã certifice cã testarea ex-post (backtesting) funcţioneazã de cel puţin un an.
ART. 54
Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã informeze cu promptitudine Banca Naţionalã a României cu privire la orice modificare semnificativã intervenitã în metodologia de atribuire a ratingurilor, modificare care ar afecta îndeplinirea oricãrui criteriu care a stat la baza recunoaşterii iniţiale. Aceasta include orice schimbare în metodologia de atribuire a ratingurilor care ar putea conduce la modificarea în proporţie semnificativã a ratingurilor dintr-un anumit segment de piaţã.

2.4. Criteriul transparenţei şi publicãrii informaţiilor
ART. 55
(1) Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã publice principiile care stau la baza propriei metodologii de atribuire a ratingurilor.
(2) Modul de îndeplinire a cerinţei prevãzute la alin. (1) trebuie sã se materializeze sub forma unei descrieri complete a metodologiei de atribuire a ratingurilor, prezentatã într-o manierã uşor de înţeles de cãtre utilizatorii potenţiali.
ART. 56
Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã publice cu promptitudine informaţiile referitoare la modificãrile semnificative intervenite în metodologia de atribuire a ratingurilor, potrivit celor menţionate la art. 94 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi la art. 54 din prezentul regulament.
ART. 57
În sensul art. 56, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie sã utilizeze modalitãţi corespunzãtoare de publicare, care sã asigure accesul publicului interesat la informaţiile menţionate. Modalitãţile de comunicare pot include publicarea informaţiilor pe website-ul fiecãrei instituţii externe de evaluare a creditului sau distribuirea în mod gratuit, la cerere, a unor materiale informative.

SECŢIUNEA a 3-a
Criterii tehnice referitoare la ratingurile individuale

3.1. Criteriul credibilitãţii şi acceptãrii din partea pieţei
ART. 58
Factorii prevãzuţi la art. 98 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard vor fi analizaţi în contextul pieţei pe care instituţia externã de evaluare a creditului îşi desfãşoarã activitatea, respectiv în contextul segmentului de piaţã pentru care respectiva instituţie solicitã recunoaşterea.
ART. 59
Banca Naţionalã a României poate lua în considerare şi alţi indicatori ai credibilitãţii pe piaţã, pe lângã cei menţionaţi la art. 98 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard. De exemplu, existenţa unui numãr mare de instituţii de credit care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile furnizate de o instituţie externã de evaluare a creditului în vederea determinãrii cerinţelor minime de capital sau în alte scopuri poate constitui, pentru scopurile recunoaşterii eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului de cãtre Banca Naţionalã a României, un indiciu de credibilitate şi acceptare din partea pieţei.

3.2. Criteriul transparenţei şi publicãrii informaţiilor
ART. 60
Scopul aplicãrii criteriului transparenţei şi publicãrii informaţiilor în evaluarea eligibilitãţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a permite instituţiilor de credit care au un interes legitim în legãturã cu ratingurile publicate de respectiva instituţie externã de evaluare a creditului (ratinguri publice), din orice jurisdicţie, sã aibã acces în condiţii echivalente la acestea.
ART. 61
Instituţiile de credit care au un interes legitim în legãturã cu ratingurile unei instituţii externe de evaluare a creditului sunt acelea care aplicã prevederile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard şi ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, precum şi instituţiile de credit din alte jurisdicţii care aplicã reguli echivalente celor prevãzute de regulamentele menţionate şi care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile respectivei instituţii externe de evaluare a creditului pentru determinarea ponderilor de risc aferente expunerilor.
ART. 62
Accesul în condiţii echivalente al instituţiilor de credit care au un interes legitim în legãturã cu ratingurile publicate de o instituţie externã de evaluare a creditului nu înseamnã cã fiecare instituţie de credit trebuie sã aibã acces, în aceleaşi condiţii, la ratingurile respective - şi, în special, cã nu trebuie sã existe diferenţe privind tarifele plãtite pentru acces -, ci înseamnã cã pentru aceleaşi caracteristici nu trebuie sã existe diferenţe nejustificate, în special legate de tarifare.
ART. 63
(1) Banca Naţionalã a României solicitã instituţiilor externe de evaluare a creditului care permit accesul gratuit la ratingurile publice furnizate sã asigure existenţa unor liste complete cu ratingurile publice furnizate şi sã actualizeze listele respective cu fiecare nou rating atribuit sau de fiecare datã când un rating vechi este revizuit.
(2) Banca Naţionalã a României solicitã instituţiilor externe de evaluare a creditului care permit doar accesul contra cost la ratingurile publice furnizate de ele sã asigure cã lista completã cu gama ratingurilor publice furnizate este potenţial disponibilã tuturor instituţiilor de credit care plãtesc şi cã aceasta este actualizatã cu fiecare nou rating atribuit sau de fiecare datã când un rating vechi este revizuit.

CAP. IV
Revizuirea de cãtre Banca Naţionalã a României a eligibilitãţii instituţiilor externe de evaluare a creditului

ART. 64
Banca Naţionalã a României evalueazã dacã instituţiile externe de evaluare a creditului cãrora le-a fost acordatã recunoaşterea îndeplinesc în continuare criteriile de eligibilitate.
ART. 65
Banca Naţionalã a României monitorizeazã, în special, efectele oricãrei modificãri semnificative intervenite în metodologia de atribuire a ratingurilor, raportate de instituţiile externe de evaluare a creditului potrivit art. 94 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard.
ART. 66
Banca Naţionalã a României efectueazã o analizã detaliatã a eligibilitãţii fiecãrei instituţii externe de evaluare a creditului cel puţin o datã la 5 ani sau mai frecvent, dacã existã semnale negative cu privire la activitatea ECAI-ului sau la reputaţia sa.
ART. 67
(1) Banca Naţionalã a României înceteazã sã mai recunoascã eligibilitatea oricãrei instituţii externe de evaluare a creditului care nu mai îndeplineşte criteriile de recunoaştere, dupã ce, în prealabil, i-a comunicat acesteia criteriul/criteriile de eligibilitate care au fost încãlcate.
(2) Banca Naţionalã a României înceteazã sã mai recunoascã eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului care a fãcut obiectul recunoaşterii în mod indirect dacã autoritãţile competente care au realizat propriul proces de recunoaştere a instituţiei externe de evaluare a creditului înceteazã sã mai recunoascã eligibilitatea acesteia.
(3) Decizia Bãncii Naţionale a României luatã în sensul alin. (1) sau (2) va fi comunicatã şi celorlalte autoritãţi competente din statele membre.

CAP. V
Punerea în corespondenţã a ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calitãţii creditului

ART. 68
În cadrul procesului de punere în corespondenţã a ratingurilor furnizate de o instituţie externã de evaluare a creditului eligibilã cu nivelurile scalelor de evaluare a calitãţii creditului, Banca Naţionalã a României are în vedere prevederile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, respectiv ale Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.

SECŢIUNEA 1
Principii generale

ART. 69
Banca Naţionalã a României îşi bazeazã evaluarea pe modelele de rating, procesele şi metodologiile prezentate de instituţiile externe de evaluare a creditului.
ART. 70
Instituţiile externe de evaluare a creditului comunicã anual Bãncii Naţionale a României ratele lor de nerambursare şi datele cu privire la punerea în corespondenţã a poziţiilor din securitizare.

SECŢIUNEA a 2-a
Ratinguri pentru expuneri, altele decât poziţiile din securitizare
2.1. Factori cantitativi

ART. 71
(1) Instituţiile externe de evaluare a creditului vor prezenta Bãncii Naţionale a României douã cuantificãri separate ale ratei cumulative de nerambursare: media pe 10 ani a ratei cumulative de nerambursare pe o perioadã de 3 ani, ca indicator al stãrilor de nerambursare observate pe termen lung, aferente ratingurilor individuale ale instituţiei externe de evaluare a creditului, şi, în mãsura în care sunt disponibile, cele mai recente douã rate cumulative de nerambursare pe o perioadã de 3 ani.
(2) Rata cumulativã de nerambursare (CDR) pe o perioadã de 3 ani reprezintã suma tuturor stãrilor de nerambursare care au avut loc pe parcursul unei perioade de 3 ani, pentru toate expunerile evaluate care aparţin aceleiaşi categorii.

2.2. Factori calitativi
ART. 72
Factorii calitativi sunt esenţiali în cadrul procesului de punere în corespondenţã în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul în care instituţia externã de evaluare a creditului utilizeazã metodologii similare celor folosite de entitãţile internaţionale care au fost avute în vedere în procesul de determinare şi stabilire a valorilor de referinţã, Banca Naţionalã a României ajusteazã propria evaluare cantitativã în funcţie de factorii calitativi;
b) în cazul în care instituţia externã de evaluare a creditului utilizeazã metodologii diferite de cele prevãzute la lit. a), aceasta furnizeazã detalii cu privire la propria metodologie de atribuire a ratingurilor, care sã explice semnificaţia fiecãrui rating şi nivelul de risc asociat;
c) instituţiile externe de evaluare a creditului recent înfiinţate şi instituţiile externe de evaluare a creditului care dispun de un numãr mic de înregistrãri referitoare la stãrile de nerambursare trebuie sã justifice reprezentativitatea pe termen lung a datelor privind stãrile de nerambursare utilizate. Factorii calitativi sunt importanţi în elaborarea acestei justificãri.
ART. 73
Banca Naţionalã a României ia în considerare, în cadrul procesului de punere în corespondenţã a ratingurilor, variabilele calitative prevãzute de art. 102 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, precum şi:
a) diferite variabile care sunt folosite la determinarea mediei ponderate a evenimentelor de nerambursare, cum ar fi numãrul emisiunilor, valoarea expunerilor care beneficiazã de rating sau alte caracteristici;
b) acoperirea geograficã: utilizarea de date la nivel regional sau global;
c) proprietãţile şi caracteristicile de dinamicã ale sistemului sau metodologiei de rating.
ART. 74
Pentru realizarea procesului de punere în corespondenţã a ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calitãţii creditului, Banca Naţionalã a României se poate baza pe informaţii şi analize suplimentare oferite de instituţiile externe de evaluare a creditului.

SECŢIUNEA a 3-a
Ratinguri pentru poziţiile din securitizare

ART. 75
În cadrul procesului de punere în corespondenţã a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei de evaluare a calitãţii creditului, în baza art. 31 şi 32 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, Banca Naţionalã a României are în vedere factori cantitativi şi calitativi.

3.1. Factori cantitativi
ART. 76
În cadrul procesului de punere în corespondenţã a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei de evaluare a calitãţii creditului, Banca Naţionalã a României ia în considerare în special factorii cantitativi.
ART. 77
Banca Naţionalã a României ia în considerare datele cu privire la ratele de nerambursare/depreciere asociate cu diferite ratinguri. În absenţa unor date complete cu privire la ratele de recuperare, Banca Naţionalã a României nu se poate pronunţa cu privire la mãsura în care ratele de depreciere pot furniza o aproximare adecvatã pentru cuantificarea performanţei ratingurilor securitizãrii în timp. Banca Naţionalã a României ia în considerare şi matricele de tranziţie, în cazul în care acestea pot furniza informaţii suplimentare utile.
ART. 78
În procesul de comparare a ratelor de nerambursare/depreciere, Banca Naţionalã a României colaboreazã cu instituţiile externe de evaluare a creditului pentru înţelegerea deplinã a definiţiei stãrii de nerambursare/depreciere utilizate de acestea.
ART. 79
Fãrã a aduce atingere prevederilor art. 77, Banca Naţionalã a României ia în considerare, de asemenea, aspecte precum:
a) abordarea instituţiei externe de evaluare a creditului cu privire la achitarea ulterioarã a plãţilor restante (curing) şi la ratingurile retrase, precum şi modalitatea în care aceste elemente pot afecta analiza instituţiilor externe de evaluare a creditului asupra "performanţei" ratingurilor;
b) perioada de timp pe parcursul cãreia se estimeazã performanţa ratingului (3 ani versus 5 ani), în unele cazuri, ca urmare a posibilelor diferenţe dintre curba distribuţiei pierderilor pentru titlurile emise pe baza unui portofoliu de active şi datoria faţã de societãţi sau orice alt tip de datorie;
c) datele cu privire la ratele de pierdere/recuperare disponibile pentru ratingurile diferitelor instituţii externe de evaluare a creditului.

3.2. Factori calitativi
ART. 80
În contextul factorilor calitativi, Banca Naţionalã a României poate lua în considerare aspecte cum ar fi:
a) criteriile prevãzute de metodologia instituţiilor externe de evaluare a creditului pentru ca unei anumite tranşe a unei tranzacţii sã îi fie atribuit un anumit rating;
b) relaţia dintre semnificaţia ratingurilor pentru securitizare şi semnificaţiile celorlalte ratinguri;
c) rolul pe care ratingurile furnizate de instituţii externe de evaluare a creditului îl au în structurarea şi derularea tranzacţiilor şi în informarea investitorilor;
d) informaţiile din piaţã cu privire la mãsura în care se apreciazã cã ratingurile publicate de o anumitã instituţie externã de evaluare a creditului au o semnificaţie similarã cu aceea a ratingurilor celorlaltor instituţii externe de evaluare a calitãţii creditului, în calitate de indicator al bonitãţii debitorului.

SECŢIUNEA a 4-a
Ratinguri eligibile în cazul expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organismele de plasament colectiv

ART. 81
(1) Pentru a fi eligibile pentru scopurile Regulamentului Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordãrii standard, ratingurile aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organismele de plasament colectiv trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) ratingul depinde în primul rând de calitatea creditului aferentã activelor suport;
b) în cazul în care alţi factori au o influenţã importantã asupra ratingului, trebuie luate în considerare extinderea şi natura acelei influenţe, în vederea determinãrii dacã, în aceste scopuri, evaluarea rãmâne un rating şi dacã este necesarã vreo ajustare a procesului de punere în corespondenţã.
(2) Pentru scopurile prevãzute la alin. (1) sunt eligibile numai ratingurile pentru titlurile de participare cu venit fix, deţinute în organisme de plasament colectiv.

Procedura de recunoaştere a instituţiilor externe de evaluare a creditului este elaboratã în conformitate cu recomandãrile Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni, cuprinse în Ghidul de recunoaştere a instituţiilor externe de evaluare a creditului.

Preşedintele Consiliului
de administraţie
al Bãncii Naţionale
a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 23 ianuarie 2008.
Nr. 3

ANEXA I

DOCUMENTAŢIA
ce însoţeşte cererea de recunoaştere de cãtre Banca Naţionalã a României a eligibilitãţii instituţiilor externe de evaluare a creditului

Solicitantul va prezenta o descriere a procesului de atribuire a ratingurilor pentru fiecare segment de piaţã sau poziţie din securitizare şi pentru fiecare zonã geograficã în care se solicitã recunoaşterea.
În cazul în care cererea de recunoaştere vizeazã mai multe arii de recunoaştere, informaţiile comune vor fi prezentate o singurã datã, urmând ca pentru fiecare criteriu de recunoaştere sã se evidenţieze distinct aspectele ce diferã de la o arie la alta.
Documentaţia necesarã în vederea recunoaşterii cuprinde cel puţin:
1. Informaţii cu caracter general
1.1. Scopul cererii de recunoaştere: utilizarea ratingurilor în scopul calculãrii cerinţelor minime de capital pentru riscul de credit potrivit abordãrii standard sau pentru poziţiile din securitizare
1.2. Segmentul de piaţã pe care este solicitatã recunoaşterea:
1.2.1. finanţare publicã;
1.2.2. entitãţi comerciale - instituţii, instituţii financiare şi societãţi; sau
1.2.3. finanţare structuratã - (inclusiv securitizare)
1.3. Categoria de ratinguri furnizate: solicitate şi/sau nesolicitate, precum şi principiile care stau la baza acordãrii fiecãrei categorii de rating
1.4. Autoritãţile competente la care s-a solicitat recunoaşterea sau se intenţioneazã solicitarea recunoaşterii
1.5. Ţãrile în care instituţia externã de evaluare a creditului a fost deja recunoscutã ca eligibilã, precum şi vechimea acestei recunoaşteri
1.6. Lista instituţiilor de credit care intenţioneazã sã utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului (pentru cazul în care solicitantul este instituţia externã de evaluare a creditului)
1.7. Motivaţia instituţiei de credit cu privire la intenţia de a utiliza ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului ce face obiectul recunoaşterii, în scopurile adecvãrii capitalului (pentru cazul în care solicitantul este o instituţie de credit).
2. Prezentarea instituţiei externe de evaluare a creditului
2.1. Informaţii cu privire la structura legalã a instituţiei externe de evaluare a creditului şi a grupului din care aceasta face parte: structura acţionariatului, principalele filiale, serviciile auxiliare furnizate; informaţiile referitoare la structura acţionariatului vor cuprinde şi lista acţionarilor care deţin mai mult de 10% din capitalul instituţiei externe de evaluare a creditului
2.2. Numãrul de angajaţi cu normã întreagã ai instituţiei externe de evaluare a creditului
2.3. Clienţii principali şi veniturile obţinute de la aceştia, cu indicarea proporţiei acestora în totalul veniturilor obţinute de ECAI
2.4. Informaţii financiare care sã demonstreze stabilitatea financiarã a instituţiei externe de evaluare a creditului: situaţiile financiare auditate din ultimii 3 ani şi previziuni pentru urmãtorii 3 ani
2.5. Aderarea la un cod de conduitã conform cu standardele de piaţã sau cu principiile recunoscute la nivel internaţional în acest sens.
3. Metodologia de acordare a ratingurilor
3.1. Obiectivitate
3.1.1. O descriere generalã a metodologiei de atribuire a ratingurilor şi a proceselor implicate, modul în care metodologia respectivã este determinatã, implementatã, revizuitã şi modificatã; se vor prezenta şi procesele menite sã asigure aplicarea în mod consecvent a metodologiei de atribuire a ratingurilor şi, în special, rolul comitetelor de rating şi principiile aplicabile acestora, accesul la informaţii care nu sunt public disponibile etc.
3.1.2. Furnizarea datelor/indicatorilor cantitative/cantitativi (variabilele-cheie, sursele de date, ipotezele şi tehnicile cantitative utilizate, datele furnizate de entitãţile evaluate etc.) şi a datelor calitative (strategia, planurile de activitate ale entitãţilor evaluate etc.) utilizate în procesul de evaluare
3.1.3. Descrierea diferenţelor semnificative în ceea ce priveşte metodologia utilizatã, în funcţie de aria geograficã
3.1.4. Descrierea metodologiei utilizate pentru verificarea acurateţei, consecvenţei şi a puterii discriminatorii a sistemelor de rating, cu detalierea rezultatelor şi concluziilor rezultate în urma unor astfel de analize.
3.2. Independenţa
3.2.1. Descrierea mecanismelor de prevenire, identificare şi înlãturare a conflictelor de interese existente sau potenţiale
3.2.2. Descrierea mãsurilor aplicate, în cazul în care fac obiectul evaluãrii acţionari, filiale sau alte entitãţi ce aparţin grupului din care face parte instituţia externã de evaluare a creditului
3.2.3. Demonstraţia cã în structura organizatoricã existã o funcţie de audit intern şi/sau cã existã mijloace care sã asigure implementarea eficientã a procedurilor interne
3.2.4. Informaţii care atestã faptul cã membrii echipelor şi comitetelor de rating au calitãţile şi pregãtirea necesare - inclusiv experienţã relevantã în acest domeniu -, precum şi faptul cã aceste calitãţi sunt menţinute şi îmbunãtãţite în timp prin programe de perfecţionare corespunzãtoare
3.2.5 O descriere a codului intern de conduitã care stã la baza desfãşurãrii activitãţii instituţiei externe de evaluare a creditului
3.2.6. Politica remuneratorie a personalului implicat în activitatea de acordare a ratingurilor şi demonstraţia cã aceasta nu influenţeazã capacitatea de furnizare a ratingurilor independente şi obiective (cu titlu de exemplu, remuneraţia analiştilor nu este influenţatã de ratingurile acordate sau de veniturile obţinute de la beneficiarii ratingurilor)
3.2.7. Descrierea politicii cu privire la stabilirea tarifelor
3.2.8. Asigurarea cã personalul implicat în procesul de atribuire a ratingurilor nu este implicat în relaţii de afaceri cu entitãţile evaluate, relaţii de naturã a pune în pericol furnizarea de ratinguri independente şi de calitate corespunzãtoare.
3.3. Revizuirea permanentã
3.3.1. Informaţii generale referitoare la modul de desfãşurare a activitãţii de revizuire a ratingurilor: descrierea proceselor implicate, aria de acoperire, frecvenţa, personalul implicat, mijloace/tehnici utilizate, actualizãri de date, informaţiile luate în considerare în scopul revizuirii ratingurilor, sistemele automate de avertizare, mecanisme care permit ca erorile sistematice ce afecteazã ratingurile ECAI-ului sã conducã la ajustãri în metodologia de acordare a ratingurilor etc.
3.3.2. Rezultatele proceselor de revizuire a ratingurilor
3.3.3. Demonstraţia cã s-a implementat un sistem de testare ex-post (backtesting) şi cã acesta este utilizat de cel puţin un an
3.3.4. La solicitarea Bãncii Naţionale a României, furnizarea informaţiilor cu privire la contactele sale cu conducerea superioarã a entitãţilor cãrora le acordã ratinguri.
3.4. Transparenţa şi publicarea informaţiilor
3.4.1. Asigurarea cã principiile metodologiei utilizate de instituţia externã de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor sunt disponibile public
3.4.2. Descrierea modalitãţii de asigurare a cerinţei prevãzute la pct.3.4.1, precum şi termenii în care este permis accesul utilizatorilor potenţiali la ratingurile furnizate
3.4.3. Descrierea politicii de asigurare a transparenţei, în funcţie de categoriile de ratinguri furnizate: solicitate sau nesolicitate.
4. Ratinguri individuale
4.1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei
4.1.1. Orice dovadã care atestã încrederea din partea pieţei în ceea ce priveşte calitatea ratingurilor, cum ar fi: cota de piaţã a instituţiei externe de evaluare a creditului, numãrul entitãţilor cãrora instituţia externã de evaluare a creditului le-a acordat ratinguri, numãrul entitãţilor care plãtesc pentru utilizarea ratingurilor sale (anual), prezenţa sa de mult timp pe piaţã, veniturile obţinute din activitatea de furnizare a ratingurilor, dovezi care atestã referiri în presã şi/sau în literatura de specialitate la ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului etc.
4.2. Transparenţa şi publicarea informaţiilor
4.2.1. Modalitatea de publicare a ratingurilor individuale (de exemplu, pe website-ul instituţiei externe de evaluare a creditului) şi frecvenţa la care acestea sunt actualizate.
5. Punerea în corespondenţã a ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calitãţii creditului
5.1. Informaţiile furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de cãtre Banca Naţionalã a României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calitãţii creditului pentru expuneri, altele decât cele din securitizare, se referã la:
5.1.1. Definiţia stãrii de nerambursare
5.1.2. Rata cumulativã de nerambursare pe o perioadã de 3 ani pentru fiecare categorie de rating (aceastã informaţie trebuie furnizatã anual de cãtre instituţiile externe de evaluare a creditului recunoscute ca eligibile de cel puţin 3 ani) sau cel puţin cele mai recente douã rate cumulative de nerambursare disponibile
5.1.3. Media pe 10 ani a ratelor cumulative de nerambursare pe o perioadã de 3 ani. Dacã informaţiile necesare efectuãrii acestui calcul nu sunt disponibile, estimarea instituţiei externe de evaluare a creditului cu privire la rata de nerambursare pe termen lung
5.1.4. Probabilitatea de neplatã aşteptatã pentru fiecare categorie de rating, în cazul în care este utilizat acest indicator
5.1.5. Descrierea metodologiei de calcul a ratelor cumulative de nerambursare: selecţia portofoliului (static sau dinamic/ajustat), definiţia stãrii de nerambursare, agregarea stãrilor de nerambursare (mecanism de ponderare)
5.1.6. Semnificaţia statisticã a ratelor de nerambursare
5.1.7. Caracteristicile de dinamicã ale metodologiei de rating ("point-in-time" sau "through the cycle")
5.1.8. Ratingurile furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului, precum şi semnificaţia fiecãrei categorii de rating ;
5.1.9. Orizontul de timp acoperit de rating
5.1.10. Matricele de tranziţie
5.1.11. Acoperirea geograficã.
5.2. Informaţiile furnizate de instituţia externã de evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de cãtre Banca Naţionalã a României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calitãţii creditului pentru expunerile din securitizare se referã cel puţin la:
5.2.1. Semnificaţia stãrii de nerambursare/deprecierii, în funcţie de care se calculeazã rata de nerambursare/depreciere
5.2.2. Indicatori/date referitoare la performanţa ratingurilor, însoţite de o explicaţie a principalelor lor caracteristici (de exemplu: raţionamentul/argumentele care a/au stat la baza stabilirii orizontului de timp pe care s-a efectuat studiul, precum şi modul în care achitarea ulterioarã a plãţilor restante - curing - şi retragerea ratingurilor influenţeazã analiza asupra performanţei ratingurilor)
5.2.3. Date privind ratele de pierdere/recuperare
5.2.4. Informaţiile prevãzute la pct. 5.1.8-5.1.11.
6. Informaţii suplimentare pentru expunerile sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme de plasament colectiv
6.1. Informaţii care reflectã faptul cã ratingurile aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme de plasament colectiv reprezintã în primul rând indicatori ai calitãţii creditului aferente activelor suport
6.2. Influenţa altor factori şi mãsura în care aceştia au fost luaţi în considerare la stabilirea ratingului
6.3. Informaţiile prevãzute la pct. 5.1.8-5.1.11.

ANEXA II

CHESTIONAR
pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate

1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei
1. Care sunt mãsurile promovate de instituţia externã de evaluare a creditului pentru asigurarea/creşterea credibilitãţii pe piaţã?
2. Existã indicii din partea utilizatorilor, participanţilor pe piaţã etc. cu privire la aprecierea activitãţii instituţiei externe de evaluare a creditului sau a utilitãţii ratingurilor furnizate?
3. Care au fost modificãrile intervenite în ultimii 3 ani în ceea ce priveşte procedurile pentru prevenirea potenţialelor conflicte de interese? Care au fost factorii ce au determinat aceste modificãri (situaţii intervenite la nivel intern sau practica pe piaţã)?
4. Au existat divergenţe între instituţia externã de evaluare a creditului şi entitãţile cãrora le-a acordat ratinguri? În cazul unui rãspuns afirmativ, cum s-au rezolvat aceste divergenţe?
5. Au existat plângeri cu privire la modul de utilizare a informaţiilor confidenţiale?
2. Independenţa
6. Informaţii referitoare la auditorul financiar
7. Cum este asiguratã susţinerea veniturilor ECAI-ului? Este asiguratã capacitatea acesteia de a face faţã eventualelor fluctuaţii ale veniturilor?
8. Au fost identificaţi potenţiali factori care ar putea cauza o diminuare a cererii de ratinguri pe segmentul de piaţã pe care ECAI-ul îşi desfãşoarã activitatea?
9. Existã sau au existat (în ultimii 3 ani) debite/datorii restante? Faţã de cine?
10. Care sunt cerinţele de calificare pentru personalul implicat în activitatea de furnizare a ratingurilor?
11. Care sunt mãsurile luate în vederea perfecţionãrii personalului implicat în activitatea de furnizare a ratingurilor?
3. Revizuirea permanentã şi transparenţa
12. Cum este realizatã monitorizarea entitãţilor, ulterior acordãrii unui rating?
13. Care este termenul în care sunt publicate ratingurile acordate/ratingurile rezultate în urma revizuirii?
14. Au intervenit în ultimii 3 ani, în urma revizuirii, modificãri semnificative ale ratingurilor? În cazul unui rãspuns afirmativ, care au fost factorii care au determinat aceste modificãri?
15. Este efectuatã o analizã retrospectivã a legãturii existente între ratinguri şi stadiul ciclului economic în care acestea au fost furnizate? În cazul unui rãspuns afirmativ, care sunt rezultatele/concluziile acestei analize?

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016