Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 26 din 18 noiembrie 2011  privind detinerile temporare de actiuni/parti sociale in cursul unei operatiuni de asistenta sau restructurare financiara a unei entitati din afara sectorului financiar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 26 din 18 noiembrie 2011 privind detinerile temporare de actiuni/parti sociale in cursul unei operatiuni de asistenta sau restructurare financiara a unei entitati din afara sectorului financiar

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 855 din 5 decembrie 2011

    Având în vedere dispoziţiile art. 124 şi 145 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale art. 26 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile proprii ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 15/112/2006, republicat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 25 alin. (2) lit. a) şi ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi ale art. 420 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

    ART. 1
    Prezentul regulament se aplicã instituţiilor de credit, persoane juridice române, la nivel individual sau, dupã caz, consolidat, potrivit prevederilor cap. II "Nivelul de aplicare a cerinţelor prudenţiale în condiţiile exercitãrii supravegherii pe bazã consolidatã" din Regulamentul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 17/22/2006 privind supravegherea pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, aprobat prin Ordinul Bãncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/111/2006, şi stabileşte condiţiile ce trebuie respectate în vederea aplicãrii art. 145 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 2
    (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au înţelesul prevãzut în Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Termenul formalizare are înţelesul prevãzut în Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 18/2009 privind cadrul de administrare a activitãţii instituţiilor de credit, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi condiţiile de externalizare a activitãţilor acestora, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Pentru scopurile prezentului regulament, prin entitate din afara sectorului financiar se înţelege o entitate, alta decât o instituţie de credit, o instituţie financiarã, o societate de asigurare, o societate de reasigurare sau o societate ce desfãşoarã activitãţi care reprezintã o prelungire directã a activitãţii bancare, cum ar fi leasing financiar, factoring, administrare de fonduri de investiţii, sau care presteazã servicii auxiliare activitãţii bancare, cum ar fi servicii de procesare de date, sau alte activitãţi similare.
    ART. 3
    Se considerã acţiuni/pãrţi sociale deţinute temporar în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar acţiunile/pãrţile sociale dobândite de o instituţie de credit sau de o entitate din aria de consolidare prudenţialã a acesteia, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, prin conversia totalã sau parţialã a creanţelor, pe care instituţia de credit sau entitatea din aria sa de consolidare prudenţialã le înregistreazã la momentul respectiv faţã de entitatea din afara sectorului financiar.
    ART. 4
    (1) Deţinerile temporare de acţiuni/pãrţi sociale în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, care îndeplinesc cerinţele prezentului regulament, nu se considerã participaţii calificate pentru calcularea limitelor prevãzute la art. 143 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) În cazul deţinerilor temporare de acţiuni/pãrţi sociale în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, care respectã prevederile prezentului regulament, nu sunt aplicabile prevederile art. 144 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 5
    (1) Deţinerile în acţiuni/pãrţi sociale pot fi încadrate în categoria celor dobândite cu caracter temporar în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, în vederea aplicãrii prevederilor art. 145 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii referitoare la:
    a) formalizarea unei strategii şi a unei politici generale faţã de acest tip de operaţiuni, la nivel individual şi/sau la nivel consolidat, dupã caz;
    b) formalizarea unui plan concret de asistenţã sau restructurare financiarã pentru entitatea în cauzã, cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 6, aprobat, conform competenţelor acestora, de organele structurii de conducere ale instituţiei de credit sau, dupã caz, ale entitãţii din aria sa de consolidare prudenţialã care deţine respectivele acţiuni/pãrţi sociale; în situaţia din urmã, planul trebuie avizat de cãtre organele structurii de conducere ale instituţiei de credit-mamã;
    c) formalizarea politicilor/procedurilor pentru asumarea, identificarea, mãsurarea, controlul şi raportarea, la nivel individual sau consolidat, dupã caz, a tuturor riscurilor asociate unei astfel de operaţiuni, inclusiv a riscului de concentrare, care respectã cerinţele Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 18/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) formalizarea, la nivel individual sau consolidat, dupã caz, a unei metodologii adecvate pentru evaluarea acţiunilor la cea mai micã valoare atribuibilã acestora conform cadrului contabil aplicabil.
    (2) Dobândirea şi deţinerea temporarã de acţiuni/pãrţi sociale în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, precum şi înstrãinarea acestora se realizeazã cu respectarea prevederilor legislaţiei societãţilor comerciale.
    ART. 6
    (1) În cadrul planului de asistenţã sau restructurare financiarã prevãzut la art. 5 alin. (1) lit. b) trebuie sã fie prevãzute cel puţin urmãtoarele:
    a) dacã restructurarea entitãţii respective necesitã obţinerea de finanţãri şi garanţii suplimentare din partea instituţiei de credit sau, dupã caz, a unei entitãţi din aria sa de consolidare prudenţialã şi care este valoarea maximã estimatã cã poate fi avansatã pentru noi finanţãri şi garanţii acordate entitãţii de restructurat, fãrã ca aceasta sã depãşeascã 25% din valoarea expunerii înainte de realizarea conversiei pe care instituţia de credit sau, dupã caz, entitatea din aria sa de consolidare prudenţialã o înregistra faţã de entitatea de restructurat la sfârşitul lunii anterioare celei în care s-a realizat conversia;
    b) motivarea alegerii acestei soluţii pe baza unei analize cost-beneficiu a tuturor modalitãţilor de asigurare a intereselor instituţiei de credit sau ale entitãţii din aria sa de consolidare prudenţialã, în ceea ce priveşte creanţele asupra entitãţii din afara sectorului financiar;
    c) o estimare documentatã a modalitãţii, a gradului şi a calendarului de realizare a recuperãrii fondurilor avansate.
    (2) În cadrul politicilor/procedurilor prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. c) trebuie stabilit un plafon maxim raportat la nivelul fondurilor proprii de nivel 1 calculate de instituţia de credit la nivel individual sau, dupã caz, consolidat, pentru valoarea totalã a deţinerilor temporare de acţiuni/pãrţi sociale din operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã.
    ART. 7
    (1) Instituţiile de credit trebuie sã notifice Direcţiei supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României intenţia de dobândire de acţiuni/pãrţi sociale în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã, de cãtre acestea sau de cãtre entitãţi din aria de consolidare prudenţialã a lor.
    (2) Pentru realizarea notificãrii menţionate la alin. (1), instituţiile de credit trebuie sã transmitã urmãtoarele documente:
    a) comunicarea scrisã privind intenţia deţinerii temporare de acţiuni/pãrţi sociale în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, precum şi modalitatea de dobândire a titlurilor respective şi perioada intenţionatã pentru deţinere;
    b) strategia şi politica generalã cu privire la acest tip de operaţiuni, prevãzutã la art. 5 alin. (1) lit. a), dacã nu au fost transmise anterior;
    c) planul de asistenţã sau restructurare financiarã pentru entitatea în cauzã, prevãzut la art. 5 alin. (1) lit. b), şi cele mai recente situaţii financiare ale acesteia;
    d) politicile/procedurile pentru asumarea, identificarea, mãsurarea, controlul şi raportarea riscurilor asociate unei astfel de operaţiuni, prevãzute la art. 5 alin. (1) lit. c), dacã nu au fost transmise anterior;
    e) metodologia de evaluare a acţiunilor, prevãzutã la art. 5 alin. (1) lit. d).
    (3) Direcţia supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României analizeazã, în termen de 60 de zile calendaristice de la primirea documentaţiei complete prevãzute la alin. (2), mãsura în care sunt îndeplinite cerinţele prevãzute la art. 5 alin. (1) şi comunicã instituţiei de credit rezultatele analizei.
    (4) În cazul în care, în opinia Direcţiei supraveghere din cadrul Bãncii Naţionale a României, cerinţele prevãzute la art. 5 alin. (1) nu sunt îndeplinite, acţiunile/pãrţile sociale respective pot fi dobândite, fiindu-le aplicabile prevederile art. 143 şi 144, fãrã a beneficia de regimul prevãzut la art. 145 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 8
    (1) Valoarea totalã a deţinerilor temporare de acţiuni/pãrţi sociale din operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã, ale instituţiei de credit sau, dupã caz, ale instituţiei de credit şi/sau ale oricãrei alte entitãţi incluse în aria sa de consolidare prudenţialã, se deduce din fondurile proprii de nivel 1 calculate de cãtre instituţia de credit la nivel individual sau, dupã caz, consolidat.
    (2) La determinarea valorii totale prevãzute la alin. (1) se au în vedere valorile nete de ajustãrile de valoare ce trebuie constituite pentru pierderile de valoare aferente acţiunilor/pãrţilor sociale din operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã.
    ART. 9
    (1) Acţiunile/Pãrţile sociale dobândite în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã pot fi deţinute, la nivel individual sau, dupã caz, consolidat, pe o perioadã ce nu poate depãşi 36 de luni începând de la data achiziţionãrii acestora.
    (2) Pentru motive întemeiate, care vor avea în vedere impactul asupra indicatorilor prudenţiali ai instituţiei de credit, Direcţia supraveghere poate prelungi o singurã datã termenul prevãzut la alin. (1), dar fãrã a se depãşi 48 de luni de la data dobândirii acţiunilor/pãrţilor sociale respective.
    (3) La împlinirea termenului prevãzut la alin. (1) sau, dupã caz, la alin. (2), acţiunile/pãrţile sociale deţinute în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã vor fi considerate participaţii calificate, fiindu-le aplicabile prevederile art. 143 şi 144 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (4) Pentru respectarea prevederilor art. 143 şi 144 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectivele acţiuni/pãrţi sociale trebuie înstrãinate total sau parţial. Înstrãinarea acţiunilor/pãrţilor sociale nu poate fi fãcutã cãtre o entitate din aria de consolidare prudenţialã a instituţiei de credit.
    (5) Nerespectarea tuturor prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea mãsurilor şi/sau sancţiunilor prevãzute la art. 226, 227 şi 229 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 10
    (1) Pentru acţiunile/pãrţile sociale care la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament sunt deţinute temporar în cursul unei operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã a unei entitãţi din afara sectorului financiar, în baza prevederilor art. 145 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, instituţiile de credit trebuie sã întreprindã demersurile necesare în vederea conformãrii cu cerinţele prevãzute la art. 5 alin. (1) şi art. 6 din prezentul regulament, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a acestuia.
    (2) În sensul alin. (1), instituţiile de credit vor transmite Direcţiei supraveghere documentele prevãzute la art. 7 alin. (2) lit. b)-e).
    (3) Prevederile art. 7 alin. (3) şi (4) se aplicã în mod corespunzãtor.
    (4) Prevederile art. 8 sunt de imediatã aplicare.
    (5) În cazul deţinerilor temporare de acţiuni/pãrţi sociale din operaţiuni de asistenţã sau restructurare financiarã care intrã sub incidenţa prezentului articol şi care îndeplinesc cerinţele prezentului regulament, termenele prevãzute la art. 9 alin. (1) şi (2) încep sã curgã de la data comunicãrii realizate de Direcţia supraveghere potrivit prevederilor art. 7 alin. (3).

                     Preşedintele Consiliului de administraţie
                           al Bãncii Naţionale a României,
                              Mugur Constantin Isãrescu

    Bucureşti, 18 noiembrie 2011.
    Nr. 26.

                                        -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016