Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 2 din 15 aprilie 1997  privind operatiuni cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a Romaniei in calitatea sa de agent al statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 2 din 15 aprilie 1997 privind operatiuni cu titluri de stat derulate prin Banca Nationala a Romaniei in calitatea sa de agent al statului

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 66 din 16 aprilie 1997
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În conformitate cu prevederile <>art. 29 şi 30 din Legea nr. 34/1991 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi cu prevederile Convenţiei nr. 20.169/1994 , încheiatã între Ministerul Finanţelor şi Banca Nationala a României, Banca Nationala a României acţioneazã în calitate de agent al statului pentru operaţiunile de vînzare, înregistrare, decontare, transfer şi depozitare a titlurilor de stat.
ART. 2
Titlurile de stat sînt emise în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 91/1993 privind datoria publica şi ale convenţiei încheiate între Ministerul Finanţelor, în calitate de emitent, şi Banca Nationala a României, în calitate de agent al statului.
Titlurile de stat sînt emise de Ministerul Finanţelor în forma dematerializatã, conform unui calendar previzional (anual, semestrial sau trimestrial), stabilit de comun acord cu Banca Nationala a României.
ART. 3
Banca Nationala a României, în baza prerogativelor ce decurg din calitatea sa de agent al statului şi în numele autoritãţii emitente, Ministerul Finanţelor:
a) reglementeazã şi supravegheazã vînzarea titlurilor de stat (piata primara) şi tranzacţionarea acestora între deţinãtorii înregistraţi (piata secundarã);
b) autorizeaza şi supravegheazã intermediarii pe aceste pieţe.

CAP. 2
Piata primara a titlurilor de stat
ART. 4
Piata primara reprezintã totalitatea operaţiunilor legate de plasarea emisiunilor, respectiv vînzarea pentru prima data a titlurilor de stat.

Participanţi

ART. 5
Participanţii pe piata primara a titlurilor de stat (intermediari ai pieţei primare - "primary dealers") pot fi societãţi bancare, instituţii financiare şi de credit, autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României în conformitate cu prevederile legii, şi sînt selectaţi de cãtre Banca Nationala a României.
În afarã intermediarilor pieţei primare, Banca Nationala a României poate accepta participarea directa pe piata primara a titlurilor de stat şi a altor participanţi, persoane juridice şi fizice.
ART. 6
Intermediarii potenţiali ai pieţei primare vor solicita autorizarea Bãncii Naţionale a României, fãcînd dovada îndeplinirii urmãtoarelor condiţii minimale:
- cont curent deschis la Banca Nationala a României;
- capital social minim;
- existenta unei structuri organizatorice distincte şi a unor spaţii specifice (ghisee de lucru cu clienţii, sala de tranzactionare), necesare derulãrii operaţiunilor cu titluri de stat;
- reglementarea, prin norme proprii, a procedurilor de lucru cu clienţii, a relatiei cu alţi intermediari ai pieţei, a sistemului de evidenta contabila specific, precum şi a controlului operaţiunilor cu titluri de stat;
- dotãri tehnice specifice activitãţilor de tranzactionare:
. echipamente informatice;
. echipament de suport informaţional (Reuters, Telerate etc.);
. echipamente de comunicaţii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.);
- desemnarea personalului implicat în activitãţile cu titluri de stat;
- dovada unei performanţe minimale pe piata primara a titlurilor de stat.
ART. 7
Intermediarii pieţei primare trebuie sa-şi asume, în condiţii de concurenta, performanta şi transparenta, urmãtoarele obligaţii minimale:
- vor asigura plasarea integrala*) a emisiunilor de titluri de stat. În acest scop, intermediarii pieţei primare vor depune la fiecare emisiune de titluri de stat, anunţatã de Ministerul Finanţelor şi de Banca Nationala a României, oferte de cumpãrare într-un cuantum minim din totalul emisiunii, cuantum care va fi negociat cu Banca Nationala a României;
- îşi vor aduce continuu contribuţia la dezvoltarea pieţei secundare şi la menţinerea unui nivel corespunzãtor de lichiditate a acesteia. În acest scop, vor derula un volum minim anual de tranzacţii pe aceasta piata şi vor afişa în permanenta atît la ghiseele lor de lucru cu clienţii, cît şi prin sistemele de difuzare a informatiei (Reuters, Telerate, Bloomberg, Knightrider) cotatii pentru un numãr minim de serii de titluri de stat (stabilit de Banca Nationala a României);
- vor furniza Bãncii Naţionale a României orice informaţie, documente sau registre pe care aceasta le poate solicita în legatura cu activitatea pe piata titlurilor de stat;
- vor organiza şi vor participa la campanii promotionale referitoare la emisiunile de titluri de stat;
- vor participa, lunar sau ori de cîte ori va fi necesar, la consultãri la sediul Bãncii Naţionale a României, în vederea analizarii condiţiilor pieţei şi previziunilor privind evoluţia acesteia;
- vor contribui permanent la creşterea standardului profesional şi a reputaţiei pieţei titlurilor de stat din România, prin promovarea unor norme şi principii de conduita specifice.
ART. 8
Intermediarii pieţei primare îşi vor asuma responsabilitatea respectãrii tuturor acestor obligaţii minimale în baza unui angajament încheiat cu Banca Nationala a României.
ART. 9
Anual, Banca Nationala a României va analiza performanta pe piata a intermediarilor pieţei primare şi va decide asupra reautorizarii acestora.

Plasarea/vînzarea titlurilor de stat

ART. 10
Banca Nationala a României va organiza şi va conduce activitatea de plasare/ vînzare a emisiunii de titluri de stat, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
ART. 11
În funcţie de condiţiile pieţei, de experienta intermediarilor pieţei primare, precum şi în funcţie de tipul de titluri de stat emise, vînzarea acestora se realizeazã prin, fãrã a se limita la, una dintre urmãtoarele modalitãţi:
- subscripţie publica;
- subscripţie publica garantatã;
- licitaţie.

Subscripţia publica

ART. 12
Vînzarea prin subscripţie publica a titlurilor de stat se realizeazã de cãtre intermediarii pieţei primare şi de cãtre alţi participanţi agreati de Banca Nationala a României.
Ministerul Finanţelor, în conformitate cu prevederile convenţiei încheiate cu Banca Nationala a României, va anunta elementele emisiunii. Preţul emisiunii, exprimat ca rata a dobinzii, va fi stabilit în baza unor consultãri prealabile cu Banca Nationala a României.
ART. 13
Intermediarii pieţei primare şi alţi participanţi agreati de Banca Nationala a României vor depune oferte de cumpãrare în contul lor şi în cel al clienţilor lor, pînã la subscrierea integrala a emisiunii de titluri de stat sau pînã la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere, consideratã a fi data vinzarii.
ART. 14
Ofertele de subscriere vor fi transmise în plic sigilat sau prin alte modalitãţi considerate acceptabile de Banca Nationala a României (telex cifrat, SWIFT, modem etc.).
Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
ART. 15
În situaţia în care cererile depãşesc valoarea emisiunii de titluri de stat, subscripţia se va închide la sfîrşitul zilei în care valoarea cererilor depãşesc valoarea emisã. Toate cererile din acea zi vor fi acceptate proporţional şi/sau, cu acordul Ministerului Finanţelor, emisiunea va fi majoratã.
Titlurile de stat rãmase nesubscrise pînã la ora 12.00 a ultimei zile din perioada de subscriere vor fi anulate şi emisiunea se va închide la valoarea subscrisã.

Subscripţia publica garantatã

ART. 16
Subscripţia publica garantatã se realizeazã, de regula, de cãtre intermediarii pieţei primare care, în conformitate cu obligaţiile asumate, garanteazã plasarea întregii valori a emisiunii de titluri de stat pe piata, respectiv îşi asuma obligaţia de a cumpara în cont propriu titlurile de stat pe care nu le plaseaza la clienţi şi pe piata.
ART. 17
Ministerul Finanţelor, în conformitate cu prevederile convenţiei încheiate cu Banca Nationala a României, va anunta elementele emisiunii. Preţul emisiunii, exprimat ca rata a dobinzii, va fi stabilit de cãtre Ministerul Finanţelor în baza unor consultãri prealabile cu Banca Nationala a României şi cu intermediarii pieţei primare, participanţi la plasarea emisiunii de titluri de stat.
ART. 18
Ofertele intermediarilor pieţei primare, în contul lor şi în cel al clienţilor lor, vor fi acceptate pînã la sfîrşitul ultimei zile a perioadei de subscriere, consideratã a fi data vinzarii.
În situaţia în care cererile depãşesc valoarea emisiunii titlurilor de stat, subscripţia se va închide la sfîrşitul zilei în care valoarea cererilor depãşesc valoarea emisã. Toate cererile din acea zi vor fi acceptate şi, cu acordul Ministerului Finanţelor, emisiunea va fi majoratã.
ART. 19
Intermediarii pieţei primare pot primi de la Ministerul Finanţelor un comision procentual pentru titlurile de stat plasate pe piata.
Nivelul comisionului va face obiectul negocierilor anterioare dintre Ministerul Finanţelor, Banca Nationala a României şi reprezentanţii intermediarilor pieţei primare.
ART. 20
Ofertele de subscriere vor fi transmise în plic sigilat sau prin alte modalitãţi considerate acceptabile de Banca Nationala a României (telex cifrat, SWIFT, modem etc.).
Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.

Licitaţia

ART. 21
Vînzarea titlurilor de stat prin licitaţie se face de cãtre Banca Nationala a României, ca agent al Ministerului Finanţelor. Ministerul Finanţelor, în conformitate cu convenţia încheiatã cu Banca Nationala a României, va anunta elementele emisiunii de titluri de stat. Elementele tehnice ale licitaţiei şi data desfãşurãrii acesteia vor fi stabilite dupã consultãri cu Banca Nationala a României.
Banca Nationala a României va face publice data şi locul desfãşurãrii licitaţiei, precum şi elementele de identificare a emisiunii ce urmeazã a fi plasata prin licitaţie.
ART. 22
Intermediarii pieţei primare vor depune oferte de cumpãrare în cont propriu şi în contul clienţilor lor în ziua desfãşurãrii licitaţiei, pînã la ora 12,00.
Vor putea prezenta oferte de cumpãrare, în nume şi în cont propriu, şi alţi participanţi agreati de Banca Nationala a României.
ART. 23
Formularul ofertei de cumpãrare folosit în licitaţie va include cel puţin urmãtoarele elemente:
- emisiunea pentru care este prezentatã oferta;
- data completãrii;
- data licitaţiei;
- valoarea totalã şi rata dobinzii licitate (se admite defalcarea valorii totale în maximum cinci transe valorice la rate diferite ale dobinzii);
- defalcarea sumei totale licitate în suma solicitatã în cont propriu şi în contul clienţilor;
- elementele de identificare a intermediarului pieţei primare, denumirea şi sediul social, semnatura autorizata şi ştampila oficialã etc.;
- numãrul contului corespondent atît de numerar, cît şi de titluri de stat.
Banca Nationala a României va putea stabili, în funcţie de gradul de dezvoltare a pieţei titlurilor de stat, limite maxime pentru oferta unui intermediar al pieţei primare în totalul emisiunii.
ART. 24
Ofertele vor fi trimise, în plicuri sigilate, cu ştampila şi antetul participanţilor, direcţie de specialitate din cadrul Bãncii Naţionale a României. Secretarul comisiei de licitaţie va elibera o adeverinta. Dupã eliberarea adeverintei plicul nu mai poate fi retras.
Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitãţi considerate acceptabile de cãtre Banca Nationala a României (telex cifrat, SWIFT, modem etc.).

Comisia de licitaţie

ART. 25
În vederea bunei desfasurari a licitaţiei, conducerea Bãncii Naţionale a României, prin ordin al guvernatorului, va numi o comisie de licitaţie formatã din:
- preşedinte, desemnat de conducerea Bãncii Naţionale a României;
- un secretar;
- cel puţin doi membri, din cadrul direcţiei de specialitate din Banca Nationala a României.
Comisia de licitaţie va avea şi un membru desemnat de cãtre Ministerul Finanţelor.
ART. 26
Preşedintele comisiei de licitaţie conduce lucrãrile acesteia, verifica modul de adjudecare, semneazã procesul-verbal încheiat la sfîrşitul şedinţei şi comunicatul oficial care va fi fãcut public.
ART. 27
Reprezentantul Ministerului Finanţelor semneazã împreunã cu preşedintele comisiei procesul-verbal şi comunicatul oficial, atestind corectitudinea desfãşurãrii licitaţiei.
ART. 28
Secretarul comisiei de licitaţie, împreunã cu membrii acesteia, deruleazã toate operaţiunile specifice legate de deschiderea, desfãşurarea şi stabilirea rezultatului licitaţiei, întocmeşte procesul-verbal şi comunicatul oficial, semneazã, împreunã cu membrii, procesul-verbal şi comunicatul oficial.

Desfãşurarea licitaţiei

ART. 29
Şedinţa de licitaţie începe la ora 13,00, prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei de licitaţie, în prezenta celorlalţi membri, a plicurilor conţinînd ofertele de cumpãrare ale participanţilor la licitaţie.
Membrii comisiei de licitaţie vor verifica respectarea condiţiilor de forma prevãzute în prezentul regulament. Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sînt considerate nule de drept şi se înapoiazã participanţilor emitenti.
În mod excepţional, preşedintele comisiei de licitaţie poate decide, de comun acord cu participantul emitent, rectificarea pe loc a erorilor şi validarea ofertei. Acordul participantului emitent poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmãrii, în scris, în cursul aceleiaşi zile.
ART. 30
Secretarul comisiei de licitaţie împreunã cu membrii întocmesc centralizatorul ofertelor de cumpãrare şi, în baza grilei de cotare, vor determina nivelul la care cererea cumulatã descrescator satisface oferta, stabilind totodatã:
- valoarea emisiunii oferite ce şi-a gãsit contrapartida în cerere;
- preţul (rata dobinzii) maxim şi minim la care au fost adjudecate ofertele de cumpãrare.
ART. 31
În situaţia în care intreaga emisiune de titluri de stat a fost vinduta, iar la nivelul marginal (nivelul preţului minim, respectiv al ratei dobinzii maxime acceptate) sînt mai multe oferte de cumpãrare ce nu pot fi satisfacute integral, se va aplica principiul proportionalitatii, fiecare primind valoarea rezultatã. Toate valorile vor fi rotunjite pînã la cea mai apropiatã valoare divizibilã cu valoarea nominalã a unui titlu de stat.

Determinarea preţului

ART. 32
Cele doua sisteme de determinare a preţului, folosite de cãtre Banca Nationala a României, sînt:
a) metoda preţului multiplu;
b) metoda preţului uniform.
ART. 33
Metoda preţului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele acceptate la preţul (rata dobinzii) pe care fiecare dintre ofertanţii cistigatori l-au oferit, pînã la adjudecarea completa a emisiunii de titluri de stat.
În baza ofertelor de cumpãrare acceptate la preţuri (rate ale dobinzii) diferite se va calcula un preţ (rata a dobinzii) mediu de adjudecare.
ART. 34
Metoda preţului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele acceptate la cel mai scãzut preţ (rata dobinzii cea mai ridicatã) care a fost acceptat pentru adjudecarea completa a emisiunii de titluri de stat.

Tipuri de oferte

ART. 35
Ofertele de cumpãrare la licitaţie sînt de doua feluri:
- oferte de cumpãrare competitive;
- oferte de cumpãrare necompetitive.
ART. 36
Oferta de cumpãrare competitivã reprezintã un instrument de participare rezervat persoanelor juridice şi se caracterizeazã prin faptul ca participantul indica, pe lîngã valoarea pe care doreşte sa o adjudece, şi preţul maxim (exprimat ca rata minima a dobinzii) pe care este dispus sa îl plãteascã.
ART. 37
Oferta de cumpãrare necompetitiva reprezintã un instrument de participare care se caracterizeazã prin faptul ca participantul indica valoarea pe care doreşte sa o adjudece, fãrã însã a indica preţul (rata dobinzii).
Participarea pe baza de oferta necompetitiva conferã investitorului garanţia executãrii integrale a ofertei sale de cumpãrare.
Ofertele de cumpãrare necompetitive vor fi executate la preţul (rata dobinzii) mediu ponderat al ofertelor de cumpãrare competitive acceptate în licitaţiile adjudecate pe baza metodei preţului multiplu şi la preţul (rata dobinzii) final al licitaţiilor adjudecate pe baza metodei preţului uniform.
ART. 38
Ofertele de cumpãrare, indiferent de tipul acestora, trebuie sa indice o valoare care sa fie multiplu al valorii nominale a unui titlu de stat.

CAP. 3
Piata secundarã
ART. 39
Piata secundarã a titlurilor de stat reprezintã totalitatea operaţiunilor de vînzare, cumpãrare şi alte operaţiuni cu titluri de stat aflate în circulaţie, libere de sarcini.
Tranzacţiile pe piata secundarã a titlurilor de stat se vor efectua în interiorul termenului de scadenta, dar numai pînã la data înregistrãrii curente.

Participanţii

ART. 40
Participanţii pe piata secundarã sînt intermediarii pieţei primare, alţi intermediari autorizaţi de Banca Nationala a României, deţinãtorii înregistraţi, persoane juridice şi fizice, care pot, conform legii, sa desfãşoare operaţiuni cu titluri de stat.
ART. 41
Intermediarii potenţiali ai pieţei secundare a titlurilor de stat, alţii decît intermediarii pieţei primare, în vederea autorizãrii de cãtre Banca Nationala a României, vor trebui sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii minimale:
- cont curent deschis la unul dintre intermediarii pieţei primare, aceştia fiind singurii participanţi la sistemul de transfer-înregistrare-decontare organizat şi condus de Banca Nationala a României;
- capital social minim;
- existenta unei structuri organizatorice distincte şi a unor spaţii specifice (ghisee de lucru cu clienţii), necesare derulãrii operaţiunilor cu titluri de stat;
- reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clienţii, a relatiei cu alţi intermediari ai pieţei, a sistemului de evidenta contabila specific, precum şi a controlului operaţiunilor cu titluri de stat;
- dotãri tehnice specifice activitãţilor de tranzactionare:
. echipamente informatice;
. echipamente de comunicaţii specifice (linii telefonice, fax, telex, SWIFT etc.).
- desemnarea personalului implicat în activitãţile de pe piata secundarã a titlurilor de stat;
- sa furnizeze Bãncii Naţionale a României orice informaţie, documente cu registre pe care aceasta le poate solicita în legatura cu activitatea privind titlurile de stat.

Principii de desfãşurare a tranzacţiilor

ART. 42
Orarul de funcţionare a pieţei secundare a titlurilor de stat din România se va amortiza cu normele legale ce reglementeazã regimul de plati şi decontãri.
ART. 43
Intermediarii autorizaţi sînt obligaţi sa afiseze permanent în timpul orelor de funcţionare a pieţei secundare a titlurilor de stat, la ghiseele lor de lucru cu clienţii şi, optional, prin sisteme de difuzare a informatiei (tip Reuters, Telerate etc.), cotatii pentru seriile de titluri de stat pe care le oferã spre tranzactionare clienţilor lor.
ART. 44
Intermediarii autorizaţi vor cota preţul titlurilor de stat ca rata a dobinzii sau randament pentru titlurile de stat pe termen scurt (cu discount) şi ca preţ în lei pentru titlurile de stat pe termen lung (purtãtoare de dobanda).
ART. 45
În situaţia în care cotatia este acceptatã de un client sau de un alt intermediar autorizat, tranzacţia este consideratã încheiatã şi se executa necondiţionat.
ART. 46
Tranzacţiile cu titluri de stat sînt efectuate pe principiul livrare contra plata ("delivery versus payment").
ART. 47
Marja dintre preţurile de vînzare şi cele de cumpãrare va fi libera şi va fi determinata de raportul cerere-oferta pe piata secundarã a titlurilor de stat.
ART. 48
Intermediarii autorizaţi au obligaţia sa asigure executarea cu prioritate a ordinelor clienţilor în timpul orelor de funcţionare a pieţei secundare a titlurilor de stat şi sa nu concureze executarea ordinelor acestora cu ordinele în nume şi în cont propriu.
ART. 49
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata secundarã a titlurilor de stat din România vor controla şi vor fi rãspunzãtoare de activitatea personalului din subordine, asigurindu-se ca acest personal cunoaşte şi respecta prevederile prezentului regulament şi ale celorlalte reglementãri legale.
ART. 50
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi sa opereze pe piata secundarã a titlurilor de stat din România vor delimita atribuţiile şi rãspunderea personalului implicat.
Fiecare persoana care tranzactioneaza în numele instituţiei trebuie sa aibã autoritatea şi pregãtirea necesarã sa angajeze instituţia din punct de vedere legal.
ART. 51
Conducerile executive ale intermediarilor autorizaţi au datoria de a verifica corectitudinea tranzacţiilor încheiate de cãtre personalul implicat, în sensul evitãrii derulãrii unor tranzacţii la preţuri în afarã pieţei titlurilor de stat, ce se bazeazã pe înţelegeri cu caracter oneros sau pe obţinerea unui profit personal.
ART. 52
Tranzacţiile între intermediari, efectuate atît în cont propriu, cît şi în contul clienţilor, se încheie prin confirmare între aceştia (telefonic, telex, Reuters dealing) şi reconfirmari letrice şi telex sau SWIFT, codificate corespunzãtor (letric-specimene de semnãturi, telex-chei telegrafice, SWIFT-chei SWIFT). Reconfirmarea trebuie sa includã cel puţin urmãtoarele elemente:
- contrapartida;
- data încheierii tranzacţiei;
- data decontãrii;
- seria (seriile implicata(e);
- numãrul de titluri de stat;
- sumele tranzacţionate:
. valoarea nominalã individualã;
. valoarea nominalã totalã;
. valoarea rezultatã din tranzacţie;
- tipul tranzacţiei;
- preţ (rata dobinzii);
- alte informaţii privind decontarea şi tranzacţionarea;
- modalitatea de încheiere a tranzacţiei (telefon, telex, Reuters dealing).
ART. 53
Dupã reconfirmare, orice tranzacţie va fi notificatã Bãncii Naţionale a României, în forma stabilitã de cãtre aceasta, în vederea înregistrãrii şi decontãrii, atunci cînd este cazul.
Notificãrile vor fi transmise direct de cãtre intermediarii pieţei primare sau, prin intermediul acestora, de cãtre ceilalţi intermediari autorizaţi.
ART. 54
În cazul apariţiei unor diferenţe în urma verificãrii documentelor de mai sus, pãrţile vor incerca soluţionarea situaţiei pe cale amiabila. În caz contrar, pãrţile pot inainta cazul spre soluţionare instanţelor de arbitraj competente, ce sînt stabilite de comun acord.
Banca Nationala a României este abilitata sa arbitreze astfel de litigii apãrute în aplicarea prevederilor prezentului regulament, dar numai dupã ce pãrţile implicate dovedesc ca au epuizat toate posibilitãţile de soluţionare pe cale amiabila.
În astfel de cazuri, pãrţile trebuie sa recunoascã, în prealabil, principiul acceptãrii neconditionate a deciziei de soluţionare a litigiului, adoptatã de Banca Nationala a României.

CAP. 4
Înregistrarea şi transferul
ART. 55
Înregistrarea este o operaţiune efectuatã de cãtre Banca Nationala a României în Registrul titlurilor de stat, care garanteazã deţinãtorului înregistrat dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat. Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat este evidenţiat prin înregistrãrile în conturile titlurilor de stat deschise la Banca Nationala a României, înregistrãri efectuate pe baza documentelor primare aferente operaţiunilor din piata primara şi secundarã, prin înscrierea de menţiuni cu privire la:
- deţinãtorii înregistraţi ai titlurilor de stat;
- transferurile dreptului de proprietate şi alte instrucţiuni de tranzactionare privind titlurile de stat;
- stingerea dreptului de proprietate asupra titlurilor de stat la data rãscumpãrãrii acestora.
ART. 56
Banca Nationala a României poate delega toate responsabilitãţile sau o parte dintre ele, privind înregistrarea şi transferul, intermediarilor pieţei primare sau altor agenţi, cu aprobarea Ministerului Finanţelor. Totuşi transferul responsabilitãţilor nu degreveaza Banca Nationala a României de responsabilitatea ei privind garanţia unei înregistrãri corecte a titlurilor de stat.
ART. 57
Toate tranzacţiile sînt compensate şi decontate de cãtre Banca Nationala a României sau de cãtre agentul ei desemnat, iar participanţii vor respecta regulile de cliring stabilite de Banca Nationala a României.
Înregistrarea tuturor titlurilor de stat se va face prin Banca Nationala a României sau prin agentul ei desemnat, iar participanţii vor respecta regulile de înregistrare stabilite de cãtre Banca Nationala a României.
ART. 58
Banca Nationala a României are dreptul sa corecteze înregistrãrile în contul titlurilor de stat prin:
- înregistrarea oricãrei tranzacţii omise;
- înlocuirea unei înregistrãri incorecte;
- anularea unei înregistrãri.
Banca Nationala a României notifica intermediarilor pieţei primare corectiile efectuate, aceştia fiind singurii rãspunzãtori pentru orice obligaţie rezultatã din aceste corectii.

CAP. 5
Decontarea

ART. 59
Plata sumelor datorate este efectuatã prin Banca Nationala a României, prin înregistrarea operaţiunilor corespunzãtoare în conturile de numerar ale Ministerului Finanţelor şi/sau ale intermediarilor pieţei primare, dupã caz, conform ofertelor de cumpãrare acceptate, instrucţiunilor de tranzactionare şi la scadenta, pe baza înregistrãrilor din data înregistrãrii curente.
ART. 60
Transferurile titlurilor de stat, precum şi plãţile devin efective dupã operarea de cãtre Banca Nationala a României în conturile de numerar ale intermediarilor pieţei primare şi în conturile titlurilor de stat ale deţinãtorilor înregistraţi.
ART. 61
Data plãţii reprezintã:
- data emisiunii titlurilor de stat (data de la care începe calculul dobinzii) - în cazul unei noi emisiuni;
- data decontãrii tranzacţiei secundare - în cazul vinzarii-cumpãrãrii sau al altei operaţiuni cu titluri de stat;
- data scadentei - în cazul rãscumpãrãrii.

CAP. 6
Dispoziţii finale

ART. 62
Începînd cu data intrãrii în vigoare a acestui regulament, solicitantii pentru participarea pe piata titlurilor de stat ca intermediari autorizaţi vor putea depune cereri în acest sens la Banca Nationala a României.
Participanţii autorizaţi (în conformitate cu prevederile <>Instrucţiunilor Bãncii Naţionale a României nr. 2 din 18 mai 1994 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 1 iunie 1994), pînã la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, vor fi reautorizati din oficiu ca intermediari ai pieţei titlurilor de stat.
ART. 63
Într-un termen ce va fi anuntat, Banca Nationala a României va selecta din rindul intermediarilor autorizaţi pe intermediarii pieţei primare, în funcţie de evoluţia şi de performanţele lor pe piata titlurilor de stat.
ART. 64
Intermediarii autorizaţi, precum şi salariaţii acestora pot infiinta asociaţii profesionale avînd drept scop ridicarea standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduita şi de etica profesionalã în desfãşurarea operaţiunilor pe piata titlurilor de stat din România.
Astfel de asociaţii pot emite coduri de conduita care vor trebui avizate de Banca Nationala a României.
ART. 65
Intermediarii autorizaţi au obligaţia de a asigura confidenţialitatea operaţiunilor desfãşurate pe piata titlurilor de stat.
ART. 66
Încãlcarea prevederilor prezentului regulament, a normelor şi procedurilor de lucru emise în aplicarea acestuia constituie contravenţie şi se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legale.
ART. 67
Nivelul comisioanelor pentru operaţiunile cu titluri de stat face obiectul negocierii directe între pãrţi. Plata acestora se va face exclusiv în moneda nationala.
ART. 68
Banca Nationala a României şi Ministerul Finanţelor vor analiza posibilitatea acordãrii unor facilitãţi intermediarilor pieţei primare în compensarea obligaţiilor asumate.
ART. 69
Banca Nationala a României poate emite, în aplicarea prevederilor prezentului regulament, norme şi proceduri de lucru privind: nivelul capitalului social minim, performanţele minimale pe piata primara a titlurilor de stat în vederea autorizãrii ca intermediar al pieţei primare, cuantumul minim din totalul emisiunii al ofertelor de cumpãrare depuse de intermediarii pieţei primare, volumul minim anual al tranzacţiilor derulate pe piata de cãtre intermediarii pieţei primare, numãrul minim de serii de titluri de stat pentru care intermediarii pieţei primare trebuie sa afiseze cotatii, orarul de funcţionare a pieţei secundare, reguli de înregistrare, depozitare, decontare şi transfer etc.
ART. 70
Prezentul regulament intra în vigoare la data publicãrii lui în Monitorul Oficial al României.
De la aceasta data îşi înceteazã aplicabilitatea <>Instrucţiunile Bãncii Naţionale a României nr. 2 din 18 mai 1994 privind înregistrarea, transferul şi plata aferente operaţiunilor cu certificate de trezorerie.

GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISARESCU

--------------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016