Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 2.901 din 26 august 1921  al legii pentru infiintarea oficiilor de inchiriere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 2.901 din 26 august 1921 al legii pentru infiintarea oficiilor de inchiriere

EMITENT: MINISTERUL DE INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 120 din 1 septembrie 1921
Ministerul de Interne
Jurnale ale consiliului de miniştri
Consiliul de miniştri, în şedinţa sa dela 26 August 1921,
Luând în deliberare referatul d-lui ministru de interne No 8.372 bis din 1921,
Pe baza art. 93 din Constituţie, art. 21 al legii pentru înfiinţarea oficiilor de închiriere şi art. 1 din inaltul decret regal No. 3.688 din 24 Iulie 1921,
Decide:

ART. 1
Aproba în totul regulamentul legii pentru înfiinţarea oficiilor de închiriere alãturat acestui jurnal şi sub rezerva sancţiunii ulterioare a M. S. Regelui.
ART. 2
D. ministru de interne este însãrcinat cu aducerea la îndeplinire a prezentului jurnal.

C. Argetoianu, P. P. Negulescu, I. Petrovici, General Gh. Valleanu, T. Cudalbu, M. Antonescu.


CAP. 1
Organizarea oficiilor

ART. 1
Fiecare oficiu de închiriere este format din:
a. Şeful oficiului cu personalul de birou;
b) Comisiunea deliberativa.
ART. 2
Biroul este compus din functionarii necesari, aprobaţi de ministerul de interne, şi este condus de şeful oficiului.
Salariile se vor fixa în raport cu situaţia oraşului şi în conformitate cu tabloul anexa.
ART. 3
Şeful oficiului se numeşte de ministerul de interne de preferinta dintre magistraţi sau functionarii de cariera, cãrora li se vor pãstra drepturile de stabilitate şi inaintare în tot timpul delegaţiei.
Ceilalţi funcţionari se numesc de minister în urma propunerii şefului oficiului.
ART. 4
Comisiunea deliberativa se compune dintr-un magistrat, preşedintele comisiunei, primarul oraşului sau un delegat al sau de preferinta consilier comunal sau membru în comisiunea interimara, şeful cancelariei oficiului, un chiriaş şi un proprietar traşi la sorţi de preşedintele comisiunii din liste de câte 10 chiriaşi şi 10 proprietari prezentate de organizaţiile locale recunoscute.
În localitãţile unde sunt mai multe organizaţii recunoscute, fiecare organizaţie va depune câte o lista de 5 persoane, iar tragerea la sorţi se va face ţinându-se seama de toate persoanele propuse.
În lipsa de organizatiuni recunoscute, listele se vor forma de cãtre prefecturile de oraşe sau în lipsa de prefecturile de judeţ.
Termenul pentru care este valabilã tragerea la sorţi este de un an, începând dela 1 Ianuarie.
Primul termen expira la 31 Decemvrie 1921.
Odatã cu tragerea la sorţi a chiriaşului şi proprietarului ca membri, se vor trage la sorţi şi substitutii lor, cari îi vor putea înlocui la orice şedinţa la care nu pot participa.
Chiriaşii şi proprietarii iesiti la sorţi pot fi inlaturati din comisiune numai în cazul când purtarea lor ar impiedica lucrãrile comisiunii.
Înlãturarea se face printr-o deciziune a comisiunii, supusã apelului la tribunal în termen de zece zile libere dela comunicare.
Apelul se depune la cancelaria oficiului, care îl înainteazã imediat tribunalului. Pana la judecarea apelului va lua parte la şedinţele comisiunii substitutul membrului suspendat.
Membrul înlãturat va fi înlocuit prin tragere la sorţi, valabilã pana la 31 Decemvrie.
Magistratul va fi delegat de preşedintele tribunalului local. Totdeodatã preşedintele tribunalului va desemna un magistrat care sa-l înlocuiascã în caz de lipsa. Delegaţia nu se poate retrage decât de ministerul de justiţie.
Magistratul continua a îndeplini şi atribuţiunile sale judecãtoreşti.
ART. 5
Ministerul de interne va putea institui oficii de închiriere în toate punctele urbane.
Pentru staţiunile balneare şi climaterice, ministerul va lua avizul primãriei, prefecturei şi comisiunii superioare a locuinţelor.
În comunele cu o populaţie mai numeroasa, se vor putea institui mai multe oficii.
Deciziunea ministerialã, prin care se instituie oficiul al doilea şi urmãtoarele va stabili împãrţirea oraşului între diferitele oficii.
Ministerul de interne va putea hotãrî desfiinţarea oficiilor, în urma cererii primarului şi cu avizul prefectului şi al comisiunii superioare de locuinţe.
ART. 6
În comunele rurale sau în staţiunile balneare unde nu sunt oficii de închiriere şi se va simţi criza de locuinţe sau ridicari exagerate de chirii ministerul de interne, dupã cererea motivatã a prefectului judeţului, va putea autoriza consiliul comunal sa aplice dispoziţiunile legii şi regulamentul oficiilor de închirieri în total sau în parte.
Consiliul comunal va îndeplini atribuţiunile comisiunii deliberative, iar notarul (secretarul comunal) pe acelea ale şefului cancelariei oficiului.
ART. 7
Pe lângã ministerul de interne va funcţiona un "oficiu central" de locuinţe, care se va compune din:
a) Biroul oficiului;
b) Comisiunea superioarã a locuinţelor.
ART. 8
Biroul oficiului, condus de un director, va avea numãrul de funcţionari aprobaţi şi numiţi de ministerul de interne dupã cererea directorului.
Salariile lor vor fi conforme cu anexa şi se vor plati din bugetul ministerului de interne.
ART. 9
Comisiunea superioarã a locuinţelor se compune din:
Un delegat al ministerului de interne;
Un delegat al ministerului muncii;
Un reprezentant al chiriaşilor;
Un reprezentant al proprietarilor.
Directorul oficiului central.
Reprezentanţii chiriaşilor şi proprietarilor se vor fixa de cãtre organizaţiile respective din Bucureşti.
Odatã cu reprezentanţii, acestea vor desemna şi doi substituti, cari îi vor putea înlocui oricând lipsesc.
Înlãturarea lor se face în conformitate cu art. 4 din prezentul regulament, cu drept de apel la tribunal.
Miniştrii de interne, munca şi justiţie şi subsecretarul de Stat de interne pot lua parte la şedinţele comisiunii prezidand şedinţele la cari participa.
Comisiunea îşi va alege preşedintele şi secretarul cu majoritate de voturi pe termen de un an.
ART. 10
Atribuţiunile oficiului central de locuinţe sunt:
a) Conducerea lucrãrilor administrative ale oficiilor de închiriere şi inspectarea lor; toate drepturile ministerului de interne în materie de locuinţe se exercita prin oficiu;
b) Facerea statisticilor necesare pentru cunoaşterea crizei de locuinţe;
c) Explicarea articolelor din lege şi regulament care ar da naştere la interpretãri deosebite;
d) Studiul chestiunii locuinţelor din toate punctele de vedere şi pregãtirea unui proiect pentru strângerea tuturor lucrãrilor menite sa amelioreze criza de locuinţe, sub conducerea comisiunii superioare de locuinţe;
e) Orice însãrcinãri i s-au dat prin regulamentul legii pentru încurajarea constructiunilor de clãdiri sau de cãtre celelalte ministere în legatura cu criza de locuinţe.
ART. 11
Lucrãrile dela punctele a şi b ale articolului precedent sunt de competinţa cancelariei, iar lucrãrile dela punctele c, d şi e, precum şi orice lucrãri de importanta generalã, sunt de competinţa comisiunii.
ART. 12
Cheltuielile oficiilor, în conformitate cu organizarea aprobatã de ministerul de interne, se suporta de comune, cari le prevãd în bugetele lor ordinare.
Comuna încaseazã veniturile prevãzute la art. 17, 18 şi 19 din lege şi la finele anului financiar, în cazul când deficitul a fost mare, înainteazã ministerului de interne contul recapitulativ al cheltuielilor şi încasãrilor, pentru a se examina dacã nu este locul ca Statul sa contribuie în parte la cheltuieli.
Pentru exerciţiul 1921-1922 primãriile deschid credite extraordinare.
ART. 13
Se va deschide pe seama ministerului de interne creditul necesar pentru avansarea sumelor necesare constituirii oficiilor de închirieri şi plata cheltuielilor oficiului central.
Plãţile fãcute de ministerul de interne pentru organizarea grabnica a oficiilor se vor restitui Statului de comune, imediat dupã deschiderea creditului menţionat la articolul precedent.

CAP. 2
Competinţa

A. Generalitati

ART. 14
Atribuţiunile oficiilor de închiriere sunt:
a) închirierea tuturor imobilelor şi clãdirilor pentru locuit, pravalii şi orice întreprinderi comerciale sau industriale cari se gãsesc libere la data de 21 August 1921, sau vor deveni libere, prin orice împrejurare, dupã aceasta data.
Se excepteazã clãdirile şi apartamentele noui neterminate, adicã nelocuite pana la 1 Ianuarie 1921 stil vechiu.
Orice închiriere facuta pe alta cale este nulã, iar contravenienţii se vor pedepsi conform art. 19 din lege;
b) Interzicerea schimbãrii destinaţiei unui imobil, apartament sau camera care servea de locuinta la intrarea legii în vigoare sau ulterior;
c) Rechizitionarea imobilelor în condiţiunile art. 29 şi 30 din prezentul regulament;
d) Fixarea chiriilor din contractele încheiate printr-însul;
e) Fixarea ordinei în care se vor satisface cererile de închiriere;
f) Pronunţarea amenzilor;
g) Controlarea locatiunii camerelor din hoteluri şi formarea regulamentului pentru tarifare;
h) Statistici complete în legatura cu chestiunea locuinţelor şi chiriilor;
i) Orice însãrcinãri date prin regulamentul legii pentru încurajarea construcţiilor de clãdiri.

B. închirieri

ART. 15
Deţinãtorii sub orice titlu a oricãror feluri de imobile de închiriat, cu excepţia clãdirilor noui terminate dupã 1 Ianuarie 1921 st. v., sunt obligaţi sa anunţe oficiului de închiriere local imobilele ce vor deveni libere, cu trei luni înainte de liberare.
În cazul când nu se cunoştea din vreme ca imobilul se va libera, proprietarul va anunta oficiul în termen de cinci zile libere dela luarea în cunostinta.
Camerele mobilate se vor anunta cu 15 zile înainte, afarã de cazul prevãzut la alineatul precedent.
Chiriaşii cari se muta sunt obligaţi a anunta oficiul de locuinţe în termenele prevãzute la alineatele 1, 2 şi 3 ale prezentului articol.
Birourile de populaţie vor comunica sãptãmânal oficiului de locuinţe toate mutarile ce li s-au semnalat.
Instalarea uneia sau mai multor persoane într-un imobil, apartament sau camera pe timp mai îndelungat de cinci zile trebuie anunţatã oficiului local de închiriere.
ART. 16
Deţinãtorii de locuinţe de închiriat vor face anunţarea în scris, dând neapãrat indicatiuni asupra cuprinsului imobilului sau apartamentului, chiria pretinsa, orele când poate fi vizitat şi orice ar crede necesar sa fie cunoscut chiriaşului.
Oficiile vor cauta sa punã la dispoziţie formulare tipãrite de anuntari. În lipsa de imprimate se va afişa un model.
ART. 17
Proprietarii construcţiilor noui, cari sunt scutite de obligaţiile impuse prin legea şi regulamentul oficiilor de închirieri, sunt obligaţi sa anunţe oficiul local de închiriere şi sa îi punã la dispoziţie actele doveditoare.
Comisiunea deliberativa examineazã situaţia în prima şedinţa.
La oficiu se vor afişa pe un singur tablou, imobilele scutite, arãtându-se numele proprietarului, strada şi numãrul unde este situat şi numãrul deciziunii comisiunii.
Proprietarii cari contravin, vor fi pedepsiţi conform art. 19, alineatul 2 din legea oficiilor.
ART. 18
Oficiul va publica imobilele de închiriat şi chiria cerutã, dacã pretentiunea nu este manifestatã exagerat, atât pe cale de afişare la localul oficiului cat şi prin jurnalele cari ar accepta gratuit aceasta.
În caz când chiria este manifestatã exagerat, oficiul va face o evaluare provizorie şi se va afişa constatarea facuta la evaluare. Chiria definitiva rãmâne a se determina conform art. 31-37.
ART. 19
Persoanele cari voesc a închiria, vor face cererea în scris cãtre oficiul de închiriere respectiv. Ele vor arata ocupatiunea lor, motivele pentru cari se muta, compunerea familiei, oamenii de serviciu şi orice indicatiuni ce ar crede necesare. Persoanele cari se muta, venind din alta localitate, vor arata motivele cari le determina instalarea în comuna, prezentând şi autorizarea biroului populaţiei.
Oficiul va face toate înlesnirile posibile persoanelor cari voiesc a vizita imobilele pentru închiriere, putând cere sprijinul poliţiei în cazul când cel ce îl locuieşte arata o vãditã rea vointa.
ART. 20
Oficiile vor tine doua registre speciale, din cari unul pentru cererile de locuinţe şi altul pentru anunţurile de case de închiriat.
Înregistrarea se va face strict în ordinea primirii cererilor şi anunţurilor.
ART. 21
Asupra fiecãrei cereri se va da de cãtre comisiune o deciziune motivatã amãnunţit.
ART. 22
Deciziunile prin cari se hotãrãşte o închiriere vor conţine toate elementele necesare contractãrii; în cazuri urgente se va prevede termenul în care trebuie sa se facã contractul de închiriere. Imediat ce o deciziune de închiriere a devenit definitiva, pãrţile vor face contractul şi-l vor supune oficiului pentru vizare, ataşând chitanţele primãriei sub care s-a încasat taxa prevãzutã la art. 17 din legea oficiilor de închiriere. Un exemplar de contract netimbrat rãmâne la oficiu. Oficiul va tine un registru special al contractelor vizate, din care se va da numere de ordine contractelor.
ART. 23
În cazul când deţinãtorul imobilului refuza facerea contractului în termen de 15 zile dela data când a devenit decizia definitiva sau în termenul prevãzut în decizie, oficiul este autorizat sa considere imobilul rechizitionat în conformitate cu art. 2, alin. b din legea oficiilor. Deţinãtorul imobilului va fi condamnat ca contravenient legii şi regulamentului oficiilor de închiriere.
Şeful oficiului va libera chiriaşului o copie legalizatã dupã decizia comisiunii relativã la închirierea imobilului, spre a se putea servi în lipsa contractului.
ART. 24
Se înţelege prin "clãdire sau construcţie noua" în sensul prezentului regulament:
1) Imobilele construite din nou în întregime;
2) Pãrţile de imobile construite din nou, dacã se pot utiliza separat de restul imobilului.
ART. 25
Orice închiriere de imobile supuse obligaţiunilor legii oficiilor de închirieri, facuta fãrã încuviinţarea oficiului de închirieri local este nulã de drept.
Toţi functionarii administrativi şi poliţieneşti sunt obligaţi sa anunţe oficiului cazurile pe cari le cunosc.
Şeful cancelariei oficiului face cercetãri, încheie actele şi defera cazul comisiunii deliberative la prima întrunire.
Comisiunea pronunţa amenzi dela 1.000 la 10.000 lei contra ambilor delicuenti şi dispune evacuarea.
În cazul când chiriaşul se gãsea în condiţiuni de a ocupa imobilul în conformitate cu prezentul regulament, pierde rândul de prioritate şi va fi trecut la finele listei persoanelor cari au solicitat locuinţe.
ART. 26
Termenul de închiriere maxim este de un an, contractul putându-se reinoi.
În general contractele se vor încheia pe termenele obişnuite în localitate dupã felul imobilului, însã în limita termenului de un an.

C. Interzicerea schimbãrii destinatiunii imobilelor

ART. 27
Deciziunile de acordare de imobile vor conţine destinaţiunea pe care chiriaşul o poate da imobilului.
Chiriaşul nu are drept a da alta destinatiune fãrã încuviinţarea oficiului.
Contravenienţii vor fi condamnaţi, în afarã de amenda, la restabilirea situaţiei, sub pedeapsa de anularea deciziunii prin care li s-a atribuit locuinta.
ART. 28
Proprietarii cari locuesc în imobilul lor sau deţinãtorii sub orice titlu cari voiesc sa schimbe destinaţiunea unui imobil, apartament sau camera, care în prezent serveşte pentru locuinta, vor adresa cerere oficiului local de închiriere, care va putea respinge cererea motivand deciziunea.
Nu intra în prevederile acestui articol transformarea uneia sau mai multor camere de locuit, cãrora li se da alta întrebuinţare dupã necesitãţile domestice ale deţinãtorului sau familiei, fãrã a putea fi întrebuinţate însã ca pravalii, depozite de mãrfuri, etc.

D. Rechizitionari

ART. 29
Oficiul va putea rechizitiona:
1. Imobilele, apartamentele sau camerele cari au fost închiriate în cursul anului 1920 sau ulterior şi inchirietorul ar refuza sa le mai închirieze fãrã just motiv.
Oficiul este în drept a aprecia dacã faptele invocate constituesc un just motiv.
2. Imobilele, apartamentele sau camerele lãsate nelocuite cel puţin 3 luni prin absenta locatarului, dacã acesta utilizeazã o alta locuinta sau nu prezintã oficiului o justificare serioasã a absentei.
Îngrijirea mosiei sau o întreprindere temporarã vor fi considerate ca justificare serioasã.
ART. 30
Rechizitionarea se face printr-o deciziune a comisiunii.
Cu 30 zile libere înainte de ziua fixatã pentru cercetarea cazului de cãtre comisiune, biroul oficiului va anunta pe detentorul locuinţei prin citaţie emisã de oficiu şi înmânatã în conformitate cu procedura civilã.

E. Fixarea chiriilor

ART. 31
Oficiile de închiriere vor fixa chiriile pentru toate contractele încheiate printr-însele.
În deciziunea prin care se atribuie imobilul sau apartamentul se fixeazã şi chiria.
ART. 32
Chiria maxima se stabileşte dupã urmãtoarele norme:
1. Pentru locuintele cari existau în vechiul regat la 1 August 1916 şi în teritoriile alipite la 1 August 1914 se va socoti 15% asupra valorii lor la acele date.
2. Pentru imobilele construite dela 1 August 1916, respectiv 1914, pana la 1 Ianuarie 1920, se va socoti 10-50% asupra costului de construcţie.
3. Pentru imobilele construite în cursul anului 1920 se va socoti 8% asupra costului de construcţie.
Toate datele din prezentul articol sunt socotite pe stil vechiu.
În cazul când costul construcţiei a fost stabilit în ruble sau coroane, transformarea în lei se va face pe urmãtoarele baze:
a) Pentru construcţiile dinainte de 1918 se va socoti coroana egala cu leul şi rubla egala cu doi lei, 60 bani;
b) Pentru construcţiile ulterioare se va socoti coroana egala cu 50 bani şi rubla Romanof sau Lew egala cu leul.
ART. 33
Peste chiriile stabilite la articolul 31 se vor acorda sporuri de:
a) Pentru localurile de pravalii cu o situaţiune exceptionala, pana la 50% din chirie;
b) Pentru apartamentele şi camerele mobilate, pana la 25% din chirie;
c) Pentru serviciu, pana la 5% din chirie;
d) Pentru încãlzit, apa calda şi lumina, dela caz la caz;
e) Pentru grãdini şi instalaţii de agrement excepţionale, pana la 20%
Oficiul va putea spori sau reduce sumele fixate, în timpul duratei contractului, dupã cum se schimba împrejurãrile.
Oficiul va putea autoriza pe chiriaşi, în caz de rea vointa din partea inchirietorului, sa facã cheltuieli necesare pentru executarea obligaţiunilor de la punctele c şi d, în limitele condiţiunilor stabilite.
ART. 34
Taxele cãtre Stat, judeţ şi comuna se suporta de chiriaşi proporţional cu partea de imobil ocupatã, afarã de cazul când se face un alt aranjament.
Repartizarea taxelor între chiriaşi, în cazul când nu se înţeleg, se va face de oficiu.
ART. 35
Pentru evaluarea imobilelor se vor avea în vedere în primul rând rolurile de impozit fiscal.
Locatorul nemulţumit cu aceasta evaluare va putea sa prezinte orice acte sau probe ar considera ca necesarii pentru stabilirea valorii.
ART. 36
Actele de vânzare încheiate între 1 Ianuarie 1910 şi 1 August 1914 respectiv 1916 sunt opozabile ambelor pãrţi.
Actele de vânzare anterioarã nu sunt absolut concludente în contra locatorului însã constituiesc un element important pentru evaluare.
ART. 37
Pentru imobilele compuse din mai multe apartamente sau pravalii se va proceda astfel;
a) Se va stabili valoarea imobilului dupã principiile stabilite, determinandu-se chiria totalã;
b) Oficiile de închiriere vor repartiza, dupã datele ce li se va pune la dispoziţie, chiria totalã asupra diferitelor pravalii sau apartamente.

F. Ordinea de preferinta a chiriaşilor

ART. 38
Se va da preferinta solicitatorilor în ordinea urmãtoare:
a) Acelora cari posed contracte pentru imobilul cerut cu conditiunea ca contractul sa aibã data certa anterioarã zilei de 21 August 1921;
b) Locatarilor cari ocupa în mod legal şi real imobilul, apartamentul sau camera.
c) Pãrinţii, copiii şi fraţii sau surorile detentorului locuinţei;
d) Pentru oficiile Statului, judeţelor şi comunelor sau trimisilor statelor strãine;
e) Chiriaşilor altor imobile din localitate evacuati în baza unei hotãrâri judecãtoreşti sau a oficiului de închirieri;
f) Persoanelor cari ocupa apartamente mai incapatoare în aceeaşi localitate;
g) Chiriaşilor cari convin sa lase proprietarului imobilului în cari locuesc, dacã acesta se muta personal în acest imobil şi locuieşte în aceeaşi localitate;
h) Funcţionarilor Statului, judeţelor şi comunelor, în comunele unde ocupa funcţiuni permanente, în ordinea urmãtoare:
1. Aceia cari locuesc la hotel sau în camere mobilate;
2. Aceia mutati din alte localitãţi;
3. Aceia care locuesc în condiţiuni improprii, cari rãmân la aprecierea comisiunii;
Se va da preferinta funcţionarilor casatoriti.
i) Functionarii particulari, în aceeaşi ordine ca la alineatul precedent; oficiul va putea da o precãdere funcţionarilor institutiunilor în legatura cu în interes public;
j) Societãţilor de binefacere recunoscute persoane morale prin lege sau de ministerul muncii;
k) Persoanelor cari se casatoresc;
l) Familiilor numeroase cari ocupa locuinţe vadit insuficiente;
m) Persoanelor cari se muta din alte localitãţi, dacã au fost autorizate anterior de biroul populaţiei şi probeazã neîndoielnic ca au o ocupaţiune folositoare interesului general.
ART. 39
Oficiul poate refuza locuinta acelora cari se muta din alta localitate, chiar dacã posed autorizarea biroului de populaţie, în cazul când nu probeazã ca instalarea lor în comuna este cauzatã de exercitarea unei profesiuni sau ocupatiuni recunoscute utila pentru localitate.
ART. 40
Pe mãsura ce se vor ivi cereri de locuinta oficiul le va clasa în tablouri separate, în conformitate cu art. 38.
Tablourile vor fi puse la dispoziţiunea publicului spre consultare.
ART. 41
Imobilele, apartamentele şi camerele mobilate corespunzãtoare necesitãţilor, se vor atribui obligatoriu în ordinea fixatã prin art. 38 şi dupã data înregistrãrii cererii persoanelor preferate.
ART. 42
Pravaliile se vor atribui de preferinta în ordinea urmãtoare:
1. Chiriaşilor actuali, cu conditiune sa continue exercitarea aceleiaşi profesiuni;
2. Solicitatorilor cari au exercitat în localitate aceeaşi profesiune, în ordinea înregistrãrii cererii.

G. Amenzile

ART. 43
Aceia cari contravin dispoziţiunilor legii şi regulamentului oficiilor de închirieri, fie neindeplinind vreuna din obligaţiunile puse prin ele, fie fãcând acte oprite se vor pedepsi:
a) Cu 1.000-10.000 lei amenda pentru cei cari contravin dispoziţiilor dela art. 1 din lege, fie prin închiriere în afarã de oficiu, fie prin angajamente necuprinse în contractul de închiriere fãcute cu intenţiunea de a eluda prevederile legii sau regulamentului;
b) Cu 100-1.000 lei pentru cãlcarea oricãrei alte dispoziţiuni a legii de fata şi regulamentului ei de aplicare.
Amenzile se vor putea pronunţa atât contra locatorilor cat şi contra locatarilor în acelaşi timp.
Amenzile se cuvin comunelor cãrora aparţin imobilele.
ART. 44
Contravenţiile la legea de fata se vor constata de cãtre toţi ofiţerii de poliţie judiciarã, de şefii oficiilor de închiriere şi de cãtre ceilalţi funcţionari ai oficiilor de închiriere, cãrora ministerul de interne le va da delegaţie personalã.
ART. 45
Şeful biroului oficiului va supune toate procesele-verbale de constatarea contraventiunilor comisiunii spre judecare.
El va comunica amenzile pronunţate primãriei comunei cãreia se cuvin.
Încasarea se va face prin aplicarea legii de urmãrire.

II. Locaţiunea camerelor din hoteluri

ART. 46
Închirierea camerelor de hotel, precum şi închirierea diferitelor apartamente sau camere mobilate cari se închiriazã cu ziua, se va face numai prin oficiul de închiriere.
În oraşele mari se vor putea infiinta oficii speciale pentru hoteluri, cãrora li se va putea da în competinţa şi apartamentele şi camerele mobilate.
În localitãţile unde oficiile vor socoti ca se poate lasa libera închirierea camerelor de hotel, vor supune ministerului de interne spre aprobare copie de pe deciziunea luatã de comisiunea deliberativa a oficiului. Ministerul va decide dupã luarea avizului comisiunii superioare de locuinţe.
ART. 47
Hotelurile vor rãmâne numai pentru adapostul pasagerilor.
Nimeni nu poate rãmâne în hotel mai mult de 15 zile neautorizat de oficiul de închirieri. Autorizãrile se vor da motivat şi numai în cazuri excepţionale.
Se excepteazã dela obligaţia de a obţine autorizaţie:
1). Parlamentari;
2) Corpul diplomatic.
ART. 48
Nimeni nu poate ocupa camere mai multe decât cele atribuite de oficiul de închirieri, proporţional cu numãrul membrilor familiei.
ART. 49
Hotelierii, hangiii, persoanele cari în mod obişnuit dau cu chirie apartamente sau camere mobilate cu ziua, precum şi inchirietorii de paturi, imediat ce au libere apartamente mobilate, sau paturile, vor incunostinta despre aceasta oficiul de închiriere, care va îngriji a le atribui fãrã întârziere solicitatorilor.
ART. 50
Hotelierii, hangiii, persoanele cari în mod obişnuit dau cu chirie apartamente sau camere mobilate cu ziua, precum şi inchirietorii de paturi, imediat ce le sosesc cãlãtorii atribuiti de oficiul de închirieri, se vor conformã legii controlului hotelurilor, hanurilor, cafenelelor şi altor stabilimente, inserari în registru pe cãlãtori şi formând buletine.
ART. 51
Oficiile de închirieri vor putea infiinta la gãri un serviciu permanent de zi şi de noapte pentru atribuirea camerelor din hoteluri şi camerelor mobilate cari se închiriazã cu ziua.
ART. 52
Oficiile de închiriere, în fiecare an vor procede la tarifarea camerelor dela hoteluri, precum şi a diferitelor camere mobilate şi paturi ce se închiriazã cu ziua, pe mãsura ce i se vor aduce la cunostinta.
Tarifele se vor supune spre aprobare ministerului de interne care va putea autoriza prefectii de oraş sau judeţ sa le aprobe în numele sau.
ART. 53
La stabilirea preţului se va avea în vedere, dupã acte:
Chiria ce se plãteşte pentru hotelul întreg, apartament mobilat, sau camera mobilata, dãrile cãtre Stat, judeţ sau comuna, cheltuielile necesare pentru întreţinerea localului, mobilelor şi a personalului de serviciu.
Suma totalã se va împãrţi cu 365, adicã numãrul zilelor anului, şi se va obţine cheltuiala zilnica.
La aceasta suma, dupã aprecierea comisiunii, în urma descinderii locale, se va adauga peste chirie pana la 25 % iar pentru serviciu pana la 5% .
Suma totalã se va împãrţi cu numãrul camerelor din hotel, apartament sau casa din care face parte camera mobilata, şi se va obţine suma de baza pentru fiecare camera mobilata.
Normele de mai sus constituesc numai indicatiuni, oficiile putând adopta mijloace potrivite cu împrejurãrile pentru a obţine o mai precisa evaluare.
ART. 54
Plata pentru lumina şi caldura se va stabili deosebit tot de cãtre oficiu, dupã localitate şi împrejurãri.
ART. 55
În fiecare camera de hotel, precum şi în camerele mobilate ce se închiriazã la casele particulare, se va gãsi în tot momentul afişat tariful aprobat şi vizat de oficiul de închiriere.
Tariful va indica costul camerei şi apoi separat costul luminei, incalzitului şi al serviciului.
La portar se va afişa un tarif general.

CAP. 3
Dispoziţiuni generale

ART. 56
Comisiunile deliberative se vor întruni obligatoriu odatã pe saptamana, iar facultativ de câte ori va fi convocate de şeful oficiului.
ART. 57
Deciziile comisiunilor deliberative ale oficiilor de închiriere se dau cu majoritate de voturi. În caz de paritate hotãrãşte votul preşedintelui.
Pãrţile vor fi anunţate prin citatiuni emise de biroul oficiului şi înmânate în conformitate cu dispoziţiunile procedurii civile.
ART. 58
În caz de nemulţumire contra deciziunilor comisiunilor se poate face apel la tribunalul respectiv în termen de 10 zile libere dela luarea deciziunii în cunostinta sau dela comunicare. Cererea de apel va fi depusa la şeful oficiului de închirieri, care e dator a o inainta tribunalului respectiv cu dosarul cauzei în termen de 48 (patruzeci şi opt) ore.
ART. 59
Deciziile comisiunilor deliberative neatacate cu apel în conformitate cu articolul precedent rãmân definitive şi executorii.
Ele se vor executa prin poliţie sau prin autoritãţile administrative.
ART. 60
Plata chiriilor stabilite prin legea de fata se va face proprietarilor de cãtre chiriaşi la termenul stabilit; iar în cazul când proprietarul refuza sa primeascã chiria, chiriaşul o va consemna în termen de 48 (patruzeci şi opt) ore de la expirare la Casa de depuneri, la administraţia financiarã sau perceptiilor fiscale, iar recipisa o va depune la oficiul de închiriere respectiv, de unde proprietarul e obligat sa o ridice, fãrã a fi nevoie de formele ofertei reale.
ART. 61
Lucrãrile oficiilor de închiriere se vor trece în general prin comisiunea deliberativa, rãmânând în atributiunea şefului oficiului lucrãrile pregãtitoare, comunicarea şi executarea deciziunilor comisiunilor, statisticile şi lucrãrile relative la hoteluri cari au fost date formal în sarcina sa.
ART. 62
Ministerul de interne şi oficiul central de locuinţe nu pot lua dispoziţiuni în nici una din chestiunile de fond rezervate oficiilor de închiriere.
Singura cale de atac în aceasta chestiune este apelul la tribunal.
Oficiul central va putea inspecta modul cum sunt conduse lucrãrile administrative şi lua dispoziţiuni pentru buna şi uniforma lor conducere.
ART. 63
Pentru a asigura stricta aplicare a legii şi regulamentului oficiilor de închiriere, ministerul de interne va infiinta un serviciu special de inspecţie.
ART. 64
Toate dispoziţiunile contrarii legii şi regulamentului de fata sunt abrogate.
În Ardeal, Banat, Bucovina şi Basarabia dispoziţiile legilor şi ordonanţelor strãine relative la locuinţe şi chirii cari au fost menţinute în vigoare se abroga.
De asemenea se abroga şi orice dispoziţiune luatã de consiliul dirigent şi de miniştrii însãrcinaţi cu administrarea Bucovinei şi Basarabiei în legatura cu fixarea chiriilor şi cu locuintele.
Rãmân în vigoare în teritoriile alipite numai dispoziţiunile regulamentului pentru locuinţe aprobat cu inaltul decret regal No. 4.868 din 12 Noemvrie 1920.




TABLOU
de Retribuţiunea lunarã a personalului oficiilor de închiriere

┌─────────────────┬───────────────────────────────┬────────────────┬───────────┐
│ │ INDEMNIZAŢII LUNARE │ │ │
│ ├───────────────────────────────┤ │ │
│Felul funcţiunii │ Cuantumul salariului │ Indemnizaţiile │OBSERVAŢII │
│ ├─────────┬─────────┬───────────┤ zilnice │ │
│ │Bucureşti│Resedinte│Neresedinte│ │ │
│ │ │de judeţ │de judeţ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Inspector de │1.500 │ │ │ │ │
│oficiu │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Şef de oficiu │1.350 │1.050 │550 │ │ │
│ │- │850 │500 │ │ │
│ │- │650 │450 │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Secretar de │1.000 │550 │350 │ │ │
│oficiu şi grefier│- │500 │300 │ │ │
│al comisiunii │- │450 │250 │ │ │
│deliberative │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Arhivar │600 │400 │350 │ │ │
│ │- │350 │300 │ │ │
│ │- │300 │250 │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Om de serviciu │300 │200 │200 │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Personalul │ │ │ │ │ │
│detaşat din │ │ │ │ │ │
│localitate │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │20 │ │
│la 500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │30 │ │
│la 1.000 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │40 │ │
│la 1.500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi peste │- │- │- │50 │ │
│1.500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Personalul │ │ │ │ │ │
│detaşat din alt │ │ │ │ │ │
│oraş sau cel care│ │ │ │ │ │
│se deplaseaza în │ │ │ │ │ │
│alt oraş │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │50 │ │
│la 500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │75 │ │
│la 1.000 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi pana │- │- │- │100 │ │
│la 1.500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Remuneraţi peste │- │- │- │125 │ │
│1.500 lei │ │ │ │ │ │
├─────────────────┼─────────┼─────────┼───────────┼────────────────┼───────────┤
│Personalul de │- │- │- │30 │ │
│serviciu │ │ │ │ │ │
└─────────────────┴─────────┴─────────┴───────────┴────────────────┴───────────┘



------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016