Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 17 din 14 decembrie 2006  privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si a firmelor de investitii*)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 17 din 14 decembrie 2006 privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit si a firmelor de investitii*)

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.034 bis din 27 decembrie 2006
REGULAMENT nr. 17 din 14 decembrie 2006
privind supravegherea pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii*)
EMITENT: BANCA NAŢIONALÃ A ROMÂNIEI
Nr. 17 din 14 decembrie 2006
COMISIA NAŢIONALÃ A VALORILOR MOBILIARE
Nr. 22 din 14 decembrie 2006
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 1.034 bis din 27 decembrie 2006

----------
*) Aprobat de <>Ordinul Bãncii Naţionale a României nr. 14 din 14 decembrie 2006 şi <>Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 111 din 14 decembrie 2006 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1034 din 27 decembrie 2006.


CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Prezentul regulament se aplicã instituţiilor de credit, persoane juridice române, şi reglementeazã:
a) nivelul de aplicare a cerinţelor prudenţiale în condiţiile exercitãrii supravegherii pe bazã consolidatã;
b) aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale şi metodele de consolidare utilizate în scop prudenţial;
c) cerinţele privind tranzacţiile intragrup cu societãţile holding cu activitate mixtã;
d) furnizarea de informaţii pentru exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã.
(2) Prezentul regulament se aplicã în mod corespunzãtor şi societãţilor de servicii de investiţii financiare, precum şi societãţilor de administrare a investiţiilor care au în obiectul de activitate administrarea portofoliilor individuale de investiţii şi care sunt incluse în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale. În acest sens, orice referire la Banca Naţionalã a României se considerã fãcutã, dupã caz, la Comisia de Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au înţelesul prevãzut în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.
(2) Pentru scopul prezentului regulament, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) instituţie de credit filialã în România - filialã a cãrei instituţie de credit-mamã este situatã în România;
b) IFRS - Standardele Internaţionale de Raportare Financiarã, incluzând Standardele Internaţionale de Contabilitate, şi interpretãrile lor, în cea mai recentã versiune a acestora adoptatã de Comisia Europeanã în temeiul Regulamentului EC nr. 1606/2002 privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate, care se aplicã în condiţiile prevãzute de <>Ordinul Bãncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 3
Fac obiectul supravegherii pe bazã consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României urmãtoarele instituţii de credit, persoane juridice române:
a) o instituţie de credit-mamã la nivelul României sau o instituţie de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene, autorizatã de Banca Naţionalã a României;
b) o instituţie de credit autorizatã de Banca Naţionalã a României, care are ca societate-mamã o societate financiarã holding-mamã la nivelul României sau o societate financiarã holding-mamã la nivelul Uniunii Europene, fãrã ca, în acest din urmã caz, societatea-mamã sã mai aibã ca filiale alte instituţii de credit în statele membre;
c) o instituţie de credit autorizatã de Banca Naţionalã a României, care are ca societate-mamã înfiinţatã în România, o societate financiarã holding-mamã la nivelul României sau o societate financiarã holding-mamã la nivelul Uniunii Europene şi care este societate-mamã pentru cel puţin încã o instituţie de credit autorizatã într-un alt stat membru;
d) o instituţie de credit autorizatã de Banca Naţionalã a României care, împreunã cu instituţiile de credit autorizate în douã sau mai multe state membre, au ca societãţi-mamã aceleaşi societãţi financiare holding având sediul social în state membre diferite, existând o instituţie de credit filialã în fiecare dintre aceste state, iar dintre aceste filiale, instituţia de credit, persoanã juridicã românã, are cel mai mare total al activului bilanţier;
e) o instituţie de credit autorizatã de Banca Naţionalã a României, care are ca societate-mamã o societate financiarã holding care este societate-mamã şi pentru cel puţin o altã instituţie de credit autorizatã în oricare alt stat membru, nici una dintre aceste instituţii de credit nefiind autorizatã în statul membru în care este înfiinţatã societatea financiarã holding, iar dintre aceste filiale, instituţia de credit autorizatã în România are cel mai mare total al activului bilanţier; aceastã instituţie de credit este consideratã, pentru scopurile supravegherii pe bazã consolidatã, instituţie de credit controlatã de o societate financiarã holding-mamã la nivelul Uniunii Europene.
ART. 4
(1) Fac obiectul supravegherii pe bazã sub-consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, instituţiile de credit, filiale în România, dacã ele însele sau societãţile-mamã ale acestora, în cazul în care acestea sunt societãţi financiare holding, şi supravegherea pe bazã consolidatã este exercitatã de Banca Naţionalã a României, potrivit dispoziţiilor art. 176 alin. (1) lit. c), d) sau e) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, au într-un stat terţ o filialã instituţie de credit, instituţie financiarã sau societate de administrare a investiţiilor sau deţin o participaţie în astfel de entitãţi.
(2) Banca Naţionalã a României poate solicita sub-consolidarea la nivelul României şi în alte situaţii decât cele prevãzute la alin. (1).

CAP. II
Nivelul de aplicare a cerinţelor prudenţiale în condiţiile exercitãrii supravegherii pe bazã consolidatã

SECŢIUNEA 1
Cerinţe prudenţiale aplicabile la nivel consolidat instituţiilor de credit-mamã la nivelul României, respectiv instituţiilor de credit, persoane juridice române, care sunt controlate de o societate financiarã holding-mamã la nivelul României sau la nivelul unui alt stat membru şi care sunt supuse supravegherii la nivel consolidat exercitate de Banca Naţionalã a României

ART. 5
Fãrã a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, potrivit prevederilor art. 13, instituţiile de credit-mamã la nivelul României trebuie sã îndeplineascã, pe baza raportãrilor financiare şi prudenţiale consolidate, potrivit metodelor prevãzute la art. 19-21, obligaţiile referitoare la:
a) cerinţele minime de capital, prevãzute la <>art. 126 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului şi în <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 13/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii;
b) participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare, prevãzute la <>art. 143-147 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului;
c) procesul intern de adecvare a riscurilor, prevãzut la <>art. 148-149 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului;
d) expunerile mari, prevãzute în <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 16/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/2006 privind expunerile mari ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii.
ART. 6
(1) Fãrã a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, potrivit prevederilor art. 13, instituţiile de credit, persoane juridice române, controlate de o societate financiarã holding-mamã la nivelul României, trebuie sã îndeplineascã, pe baza raportãrilor financiare şi prudenţiale consolidate ale respectivei societãţi financiare holding, potrivit metodelor prevãzute la art. 19-21, obligaţiile menţionate la art. 5, referitoare la cerinţele minime de capital, participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi la expunerile mari.
(2) În cazul în care mai multe instituţii de credit, persoane juridice române şi din alte state membre, sunt controlate de o societate financiarã holding-mamã la nivelul unui stat membru, prevederile alin. (1) se aplicã numai instituţiei de credit care este supravegheatã pe bazã consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, potrivit prevederilor art. 3.
ART. 7
Instituţiile de credit-mamã la nivelul României şi instituţiile de credit, persoane juridice române, care sunt filiale ale societãţilor financiare holding-mame la nivelul României sau la nivelul unui alt stat membru şi care sunt supuse supravegherii la nivel consolidat exercitate de Banca Naţionalã a României, trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute la <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, la nivel consolidat, pentru a se asigura cã sistemele, procesele şi mecanismele lor sunt coerente şi integrate la nivel de grup şi cã pot fi furnizate orice date şi informaţii relevante pentru obiectivele supravegherii.
ART. 8
(1) Dacã instituţiile de credit-mamã la nivelul României, respectiv instituţiile de credit, persoane juridice române, care sunt filiale ale societãţilor financiare holding-mame la nivelul României sau la nivelul unui alt stat membru şi care sunt supuse supravegherii la nivel consolidat exercitate de Banca Naţionalã a României, sunt filiale semnificative ale unei instituţii de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene sau ale unei societãţi financiare holding-mamã la nivelul Uniunii Europene, trebuie sã facã publice, la nivel consolidat la nivelul României, informaţiile prevãzute la art. 8 şi <>art. 9 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii.
(2) Banca Naţionalã a României, în calitate de autoritate responsabilã cu exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã potrivit prevederilor <>art. 176 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, poate decide sã nu aplice sau sã aplice parţial cerinţele referitoare la publicarea informaţiilor prevãzute la art. 8 şi <>art. 9 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, în cazul instituţiilor de credit, persoane juridice române, care sunt incluse în cadrul unor prezentãri de informaţii comparabile cu cele prevãzute de regulamentul menţionat, furnizate pe bazã consolidatã de o societate-mamã cu sediul într-un stat terţ.

SECŢIUNEA a 2-a
Cerinţe prudenţiale aplicabile la nivel consolidat instituţiilor de credit, persoane juridice române, societãţi-mamã la nivelul Uniunii Europene, respectiv controlate de o societate financiarã holding-mamã la nivelul Uniunii Europene şi supuse supravegherii pe bazã consolidatã exercitate de Banca Naţionalã a României

ART. 9
(1) Fãrã a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, potrivit prevederilor art. 13, instituţiile de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene, persoane juridice române, trebuie sã îndeplineascã, pe baza raportãrilor financiare şi prudenţiale consolidate, potrivit metodelor prevãzute la art. 19-21, obligaţiile menţionate la art. 5, referitoare la cerinţele minime de capital, la participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare, la procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi la expunerile mari, precum şi cerinţele de publicare prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii.
(2) Fãrã a se aduce atingere obligaţiilor de respectare a cerinţelor prudenţiale la nivel individual, potrivit prevederilor art. 13, instituţiile de credit, persoane juridice române, controlate de o societate financiarã holding-mamã la nivelul Uniunii Europene, trebuie sã îndeplineascã, pe baza raportãrilor financiare şi prudenţiale consolidate ale respectivei societãţi financiare holding, potrivit metodelor prevãzute la art. 19-21, obligaţiile menţionate la art. 5, referitoare la cerinţele de capital minim, participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi la expunerile mari, precum şi cerinţele de publicare prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii.
(3) Banca Naţionalã a României, în calitate de autoritate responsabilã cu exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã potrivit prevederilor <>art. 176 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, poate decide sã nu aplice sau sã aplice parţial cerinţele de publicare prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, în cazul instituţiilor de credit, persoane juridice române, care sunt incluse în cadrul unor prezentãri de informaţii comparabile cu cele prevãzute de regulamentul menţionat, furnizate pe bazã consolidatã de o societate-mamã cu sediul într-un stat terţ.
ART. 10
Instituţiile de credit, persoane juridice române, societãţi-mamã la nivelul Uniunii Europene, precum şi instituţiile de credit care sunt filiale ale societãţilor financiare holding-mame la nivelul Uniunii Europene şi care sunt supuse supravegherii la nivel consolidat exercitate de Banca Naţionalã a României, trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute la <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, la nivel consolidat, pentru a se asigura cã sistemele, procesele şi mecanismele lor sunt coerente şi integrate la nivel de grup şi cã pot fi furnizate orice date şi informaţii relevante pentru obiectivele supravegherii.

SECŢIUNEA a 3-a
Cerinţe prudenţiale aplicabile grupurilor din România care nu sunt sub-grupuri ale unor grupuri europene

ART. 11
În plus faţã de prevederile Secţiunii 1 a prezentului capitol, instituţiile de credit-mamã la nivelul României, care nu sunt filiale ale unei instituţii de credit sau ale unei societãţi financiare holding, societãţi-mamã la nivelul Uniunii Europene, şi ale cãror filiale şi participaţii în instituţii de credit, instituţii financiare, societãţi de administrare a investiţiilor şi societãţi prestatoare de servicii auxiliare, sunt exclusiv persoane juridice române, trebuie sã îndeplineascã, pe baza raportãrilor financiare şi prudenţiale consolidate, potrivit metodelor prevãzute la art. 19-21, cerinţele de publicare prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii. Aceleaşi cerinţe se aplicã şi în cazul instituţiilor de credit, persoane juridice române, supravegheate pe bazã consolidatã de Banca Naţionalã a României şi controlate de o societate financiarã holding la nivelul României sau la nivelul altui stat membru, care nu este o filialã a unei instituţii de credit sau a unei societãţi-financiare holding, societãţi-mamã la nivelul Uniunii Europene, şi ale cãrei filiale sau participaţii în instituţii de credit, instituţii financiare, societãţi de administrare a investiţiilor şi societãţi prestatoare de servicii auxiliare sunt exclusiv persoane juridice române.

SECŢIUNEA a 4-a
Cerinţe prudenţiale aplicabile în cazul supravegherii pe bazã sub-consolidatã exercitatã de Banca Naţionalã a României potrivit prevederilor art. 4

ART. 12
(1) Instituţiile de credit, filiale în România, care fac obiectul supravegherii pe bazã sub-consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, potrivit prevederilor art. 4, trebuie sã respecte, la nivel sub-consolidat, obligaţiile menţionate la art. 5, referitoare la cerinţele minime de capital, participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare, procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri şi la expunerile mari.
(2) Instituţiile de credit, filiale în România, care fac obiectul supravegherii pe bazã sub-consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, potrivit prevederilor art. 4, trebuie sã îndeplineascã obligaţiile prevãzute la <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, la nivel sub-consolidat, pentru a se asigura cã sistemele, procesele şi mecanismele lor sunt coerente şi integrate la nivel de grup şi cã pot fi furnizate orice date şi informaţii relevante pentru obiectivele supravegherii.

SECŢIUNEA a 5-a
Cerinţe prudenţiale aplicabile la nivel individual în contextul exercitãrii supravegherii pe bazã consolidatã

ART. 13
Fiecare instituţie de credit, persoanã juridicã românã, societate-mamã la nivelul României sau la nivelul Uniunii Europene, respectiv fiecare instituţie de credit, persoanã juridicã românã, controlatã de o societate financiarã holding-mamã la nivelul României, la nivelul altui stat membru sau la nivelul Uniunii Europene, în situaţiile în care Banca Naţionalã a României exercitã supravegherea pe bazã consolidatã, trebuie sã îndeplineascã, la nivel individual, obligaţiile prevãzute la <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, pe cele referitoare la cerinţele minime de capital şi la expunerile mari.
ART. 14
(1) Fiecare instituţie de credit, persoanã juridicã românã, alta decât cea prevãzutã la art. 13, trebuie sã îndeplineascã la nivel individual obligaţiile prevãzute la <>art. 24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, precum şi pe cele menţionate la art. 5, referitoare la cerinţele minime de capital şi la expunerile mari.
(2) Fiecare instituţie de credit, care nu este nici filialã în România, nici societate-mamã, precum şi orice instituţie de credit care nu este inclusã în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale trebuie sã îndeplineascã la nivel individual obligaţiile menţionate la art. 5, referitoare la participaţiile calificate în entitãţi nefinanciare şi la procesul intern de evaluare a adecvãrii capitalului la riscuri.
(3) Instituţiile de credit care nu sunt nici societãţi-mamã, nici filiale, precum şi instituţiile de credit care nu sunt incluse în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale trebuie sã îndeplineascã la nivel individual obligaţiile referitoare la cerinţele de publicare prevãzute de <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii.
ART. 15
Dacã instituţiile de credit, persoane juridice române, sunt filiale semnificative ale unei instituţii de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene sau ale unei societãţi financiare holding-mamã la nivelul Uniunii Europene, dar nu sunt supuse supravegherii la nivel consolidat exercitate de Banca Naţionalã a României, trebuie sã facã publice la nivel individual informaţiile prevãzute la art. 8 şi <>art. 9 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 25/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii.

SECŢIUNEA a 6-a
Cerinţe prudenţiale aplicabile la nivel individual instituţiilor de credit, persoane juridice române, care au ca societate-mamã o firmã de investiţii

ART. 16
Instituţiile de credit, persoane juridice române, filiale ale unei firme de investiţii-mamã la nivelul României, la nivelul altui stat membru sau la nivelul Uniunii Europene trebuie sã respecte la nivel individual cerinţele prudenţiale prevãzute la art. 14 şi la art. 15, care se aplicã în mod corespunzãtor. Orice referire la o instituţie de credit-mamã la nivelul României, la o instituţie de credit-mamã la nivelul altui stat membru sau la o instituţie de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene se considerã a fi fãcutã la o firmã de investiţii-mamã la nivelul României, la o firmã de investiţii-mamã la nivelul altui stat membru sau la o firmã de investiţii-mamã la nivelul Uniunii Europene.

CAP. III
Aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale

ART. 17
În situaţia consolidatã a societãţii-mamã, întocmitã în scop prudenţial, ce stã la baza calculului elementelor necesare în vederea respectãrii cerinţelor prudenţiale la nivel consolidat sau sub-consolidat, prevãzute în Capitolul II, se includ, potrivit metodelor de consolidare prevãzute în Capitolul IV, filialele şi participaţiile în instituţii de credit, instituţii financiare, societãţi prestatoare de servicii auxiliare sau societãţi de administrare a investiţiilor, persoane juridice române sau strãine.
ART. 18
Banca Naţionalã a României, în calitate de autoritate responsabilã cu exercitarea supravegherii pe bazã consolidatã potrivit prevederilor art. 176 şi ale <>art. 177 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului poate decide ca o instituţie de credit, o instituţie financiarã, o societate de administrare a investiţiilor sau o societate prestatoare de servicii auxiliare, care este o filialã sau în care este deţinutã o participaţie, sã nu fie inclusã în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale dacã, în opinia Bãncii Naţionale a României, consolidarea situaţiei financiare a entitãţii respective ar fi inadecvatã sau ar induce în eroare din perspectiva obiectivelor de supraveghere a instituţiilor de credit, persoane juridice române.

CAP. IV
Metode de consolidare utilizate în scop prudenţial

ART. 19
(1) Metodele de consolidare prevãzute în prezentul capitol se aplicã conform prevederilor relevante din cadrul IFRS-urilor aplicabile.
(2) În scopul supravegherii pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit, persoane juridice române, toate filialele societãţii-mamã, instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi de administrare a investiţiilor, persoane juridice române sau strãine, vor fi consolidate prin metoda consolidãrii globale. Prin metoda consolidãrii globale se înţelege ansamblul procedurilor de consolidare prevãzute de IAS 27 - Situaţii financiare consolidate şi individuale.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), se va folosi metoda consolidãrii proporţionale dacã, în opinia Bãncii Naţionale a României, rãspunderea societãţii-mamã este limitatã la cota-parte deţinutã în capitalul filialei, având în vedere rãspunderea celorlalţi acţionari sau asociaţi/membri, în condiţiile în care solvabilitatea acestora este satisfãcãtoare. Rãspunderea ce revine celorlalţi acţionari sau asociaţi/membri trebuie sã fie în mod clar stabilitã, dacã este necesar, în baza unor angajamente în formã scrisã.
(4) Banca Naţionalã a României va stabili, de la caz la caz, modalitatea în care se efectueazã consolidarea, în cazul în care entitãţile sunt legate între ele printr-o relaţie, alta decât cea dintre o societate-mamã şi o filialã, adicã o relaţie în sensul cã:
a) o entitate împreunã cu una sau cu mai multe entitãţi sunt conduse pe o bazã unicã, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate sau a prevederilor din statutul sau actul constitutiv al acelor entitãţi, sau
b) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia sau mai multor entitãţi sunt formate, în cea mai mare parte, din aceleaşi persoane.
ART. 20
În scopul supravegherii pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit, se va folosi metoda consolidãrii proporţionale pentru participaţiile deţinute în instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi de administrare a investiţiilor conduse de o entitate inclusã în consolidare, împreunã cu una sau mai multe entitãţi neincluse în consolidare, dacã rãspunderea celor din urmã entitãţi este limitatã la cota-parte de capital deţinutã de acestea.
ART. 21
(1) În cazul participaţiilor sau al legãturilor de capital, altele decât cele prevãzute la art. 19 şi art. 20, în instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi de administrare a investiţiilor, societãţi de asigurare, societãţi de reasigurare sau societãţi prestatoare de servicii auxiliare, pentru includerea acestora în situaţia consolidatã a societãţii-mamã se va folosi metoda punerii în echivalenţã. Totuşi, aplicarea acestei metode nu va reprezenta o includere a respectivelor entitãţi în supravegherea pe bazã consolidatã.
(2) În aplicarea alin. (1), Banca Naţionalã a României se poate pronunţa de la caz la caz, impunând dacã şi sub ce formã, alta decât cea prevãzutã la alin. (1), trebuie incluse respectivele entitãţi în situaţia consolidatã a societãţii-mamã, astfel încât aceasta sã permitã aprecierea corectã a îndeplinirii cerinţelor prudenţiale la nivel consolidat având în vedere riscurile induse de aceste entitãţi asupra instituţiei de credit supravegheate la nivel consolidat.
(3) În cazul participaţiilor sau al altor legãturilor de capital, în entitãţi altele decât instituţii de credit, instituţii financiare şi societãţi de administrare a investiţiilor, societãţi de asigurare, societãţi de reasigurare sau societãţi prestatoare de servicii auxiliare, pentru includerea acestora în situaţia consolidatã a societãţii-mamã se va folosi metoda punerii în echivalenţã. Totuşi, aplicarea acestei metode nu va reprezenta o includere a respectivelor entitãţi în supravegherea pe bazã consolidatã.
ART. 22
Fãrã a se aduce atingere prevederilor art. 19-21, Banca Naţionalã a României stabileşte dacã şi sub ce formã trebuie incluse anumite entitãţi în situaţia consolidatã a societãţii-mamã, în urmãtoarele cazuri:
a) în opinia Bãncii Naţionale a României, o instituţie de credit exercitã o influenţã semnificativã asupra uneia sau mai multor instituţii de credit, instituţii financiare sau societãţi de administrare a investiţiilor, fãrã a deţine o participaţie în aceste instituţii sau fãrã a avea alte legãturi de capital cu acestea;
b) douã sau mai multe instituţii de credit, instituţii financiare sau societãţi de administrare a investiţiilor sunt conduse pe o bazã unicã, fãrã ca aceasta sã fie necesar a fi stabilitã pe baze contractuale sau statutare.
ART. 23
În cazul în care supravegherea pe bazã consolidatã se impune potrivit prevederilor <>art. 176 şi 177 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, societãţile prestatoare de servicii auxiliare vor fi incluse în consolidare în cazurile şi potrivit metodelor prevãzute în prezentul capitol.

CAP. V
Tranzacţiile intragrup cu societãţile holding cu activitate mixtã

ART. 24
(1) Instituţiile de credit, persoane juridice române, filiale ale unei societãţi holding cu activitate mixtã, trebuie sã dispunã de procese de administrare a riscurilor şi de mecanisme de control intern adecvate, inclusiv de proceduri contabile şi de raportare riguroase, pentru a identifica, mãsura, monitoriza şi controla în mod corespunzãtor tranzacţiile acestora cu societatea holding cu activitate mixtã şi filialele acesteia.
(2) Instituţiile de credit trebuie sã raporteze Bãncii Naţionale a României, trimestrial, în termen de 10 zile de la data încheierii perioadei pentru care se întocmeşte raportarea, orice tranzacţie semnificativã cu entitãţile prevãzute la alin. (1), alta decât cea care este raportatã ca expunere mare potrivit <>Regulamentului Bãncii Naţionale a României nr. 16/2006 şi <>Regulamentului Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/2006 privind expunerile mari ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii. Prin tranzacţie semnificativã se înţelege orice tranzacţie care depãşeşte 5% din fondurile proprii ale instituţiei de credit.
(3) Procedurile prevãzute la alin. (1) şi tranzacţiile semnificative vor fi supuse supravegherii de cãtre Banca Naţionalã a României.
(4) În cazul în care aceste tranzacţii intragrup pun în pericol poziţia financiarã a unei instituţii de credit, persoanã juridicã românã, Banca Naţionalã a României va lua mãsurile corespunzãtoare, potrivit prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.

CAP. VI
Furnizarea de informaţii

ART. 25
Fiecare instituţie de credit, persoanã juridicã românã, va transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de cel mult 10 zile de la data la care, în baza prevederilor art. 2 şi ale art. 3, face obiectul supravegherii pe bazã consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, o diagramã/listã a entitãţilor incluse în situaţiile financiare consolidate ale instituţiei de credit sau ale societãţii financiare holding, dupã caz, însoţitã de o diagramã a structurii de conducere a grupului, cu menţionarea modului de repartizare a responsabilitãţilor în cadrul acesteia. Pentru fiecare dintre entitãţile menţionate se vor transmite urmãtoarele informaţii:
a) denumirea şi naţionalitatea;
b) domeniul de activitate;
c) capitalul social subscris şi vãrsat;
d) cota-parte din capitalul entitãţii şi din drepturile de vot ale acesteia, deţinutã direct sau indirect de cãtre societatea-mamã şi alte entitãţi din cadrul grupului, precum şi descrierea oricãrei alte modalitãţi de exercitare a controlului sau a influenţei semnificative;
e) tratamentul respectivei entitãţi, potrivit prevederilor contabile în vigoare aplicabile la întocmirea situaţiilor financiare consolidate, metoda utilizatã la includerea în situaţiile financiare consolidate şi justificarea aplicãrii metodei respective.
ART. 26
(1) De asemenea, instituţiile de credit care fac obiectul supravegherii pe bazã consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României, potrivit prevederilor art. 2 şi ale art. 3, vor transmite Bãncii Naţionale a României, în termenul prevãzut la art. 25, o diagramã a ariei de cuprindere a consolidãrii prudenţiale. Pentru fiecare dintre entitãţile incluse în aceastã arie se vor transmite, dupã caz, urmãtoarele informaţii şi documente:
a) autoritatea responsabilã cu supravegherea pe bazã individualã a entitãţii, dacã este cazul;
b) standardele aplicabile în supravegherea pe bazã individualã a entitãţii;
c) în cazul filialelor, se va indica existenţa acordurilor sau a oricãror alte acte care limiteazã rãspunderea societãţii-mamã la cota-parte deţinutã în capitalul filialei;
d) descrierea instituţiilor de credit, instituţiilor financiare, societãţilor de administrare a investiţiilor şi a societãţilor prestatoare de servicii auxiliare aflate într-una din situaţiile prevãzute la art. 19 alin. (4), prin indicarea denumirii, naţionalitãţii, domeniului de activitate, capitalului social subscris şi vãrsat al acestora, precum şi a elementelor care conduc la încadrarea în prevederile art. 19 alin. (4);
e) descrierea instituţiilor de credit, a instituţiilor financiare, a societãţilor de administrare a investiţiilor şi a societãţilor prestatoare de servicii auxiliare aflate într-una din situaţiile prevãzute la art. 22, prin indicarea denumirii, naţionalitãţii, domeniului principal de activitate, capitalului social subscris şi vãrsat. Se vor furniza orice informaţii necesare descrierii relaţiilor stabilite între instituţiile de credit incluse în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale şi entitãţile menţionate asupra cãrora acestea exercitã o influenţã semnificativã.
(2) Pentru fiecare dintre entitãţile incluse în aria de consolidare prudenţialã, dar care nu sunt incluse în situaţiile financiare consolidate ale instituţiei de credit sau ale societãţii financiare holding, se vor transmite şi informaţiile prevãzute la art. 25.
ART. 27
Instituţiile de credit care fac obiectul supravegherii pe bazã consolidatã de cãtre Banca Naţionalã a României vor transmite Bãncii Naţionale a României orice modificare a informaţiilor furnizate potrivit art. 25 şi 26, în termen de cel mult 10 zile de la data producerii acesteia.
ART. 28
Instituţia de credit filialã, persoanã juridicã românã, care nu a fost inclusã în supravegherea pe bazã consolidatã exercitatã de o autoritate competentã dintr-un alt stat membru, va notifica acest fapt Bãncii Naţionale a României, în termen de cel mult 10 zile de la data la care s-a luat hotãrârea de excludere din consolidare, comunicând motivul acestei excluderi.

CAP. VII
Dispoziţii aplicabile societãţilor de servicii de investiţii financiare

ART. 29
(1) Prevederile art. 4-10, art. 12-15 şi art. 18 se aplicã în mod corespunzãtor societãţilor de servicii de investiţii financiare, ţinând cont de prevederile art. 9, art. 11, art. 13-20 şi <>art. 22 din Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 22/2006 şi <>Regulamentul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 27/2006 privind adecvarea capitalului instituţiilor de credit şi al firmelor de investiţii, precum şi de prevederile <>art. 282 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. În aplicarea art. 5, art. 6, art. 8, art. 9 şi art. 15, fiecare referinţã la o instituţie de credit-mamã la nivelul unui stat membru va fi înţeleasã ca referinţã la o firmã de investiţii-mamã la nivelul unui stat membru, iar fiecare referinţã la o instituţie de credit-mamã la nivelul Uniunii Europene va fi înţeleasã ca referinţã la o firmã de investiţii-mamã la nivelul Uniunii Europene.
(2) În scopul aplicãrii supravegherii pe bazã consolidatã, termenul firmã de investiţii va include firmele de investiţii din state terţe.
ART. 30
Prin excepţie de la prevederile art. 19, în scopul supravegherii pe bazã consolidatã a societãţilor de servicii de investiţii financiare, metodele de consolidare prevãzute în Capitolul IV se aplicã conform prevederilor <>Ordinului Preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 74/2005 de aprobare a Reglementãrilor contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitãţilor Economice Europene aplicabile entitãţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.

CAP. VIII
Dispoziţii finale

ART. 31
În scopul aplicãrii prezentului regulament, Banca Naţionalã a României, prin intermediul Direcţiei Supraveghere, va exercita urmãtoarele atribuţii:
a) identificarea situaţiilor în care este necesarã consolidarea şi indicarea metodei ce trebuie utilizatã, în aplicarea prevederilor art. 19 alin. (4), art. 21 şi art. 22;
b) identificarea situaţiilor în care o instituţie de credit, o instituţie financiarã, o societate de administrare a investiţiilor ori o societate prestatoare de servicii auxiliare, care este filialã ori în care se deţine o participaţie, nu trebuie inclusã în aria de cuprindere a consolidãrii prudenţiale, în aplicarea prevederilor art. 18, şi adoptarea deciziei de excludere a acesteia;
c) exprimarea opiniei referitoare la exercitarea efectivã a influenţei dominante de cãtre o societate-mamã asupra unei filiale, potrivit definiţiilor prevãzute la <>art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.
ART. 32
Nerespectarea dispoziţiilor prezentului regulament atrage aplicarea mãsurilor şi/sau a sancţiunilor prevãzute la art. 204, art. 226, art. 227, art. 229, precum şi la <>art. 284 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului.
ART. 33
Prezentul regulament intrã în vigoare la 1 ianuarie 2007.
ART. 34
La data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se abrogã <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 15/2004 privind principiile supravegherii pe bazã consolidatã a instituţiilor de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.276 din 30 decembrie 2004.

Prezentul regulament transpune prevederile art. 68-73, art. 133, art. 134 şi ale art. 138 para. 2 din Directiva nr. 2006/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, privind accesul la activitate şi desfãşurarea activitãţii de cãtre instituţiile de credit, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006, precum şi prevederile art. 2 alin. (1) şi ale art. 3 alin. (1.2) din Directiva nr. 2006/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 iunie 2006, privind adecvarea capitalului firmelor de investiţii şi al instituţiilor de credit, publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 177/30.06.2006.

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016