Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 11 din 29 septembrie 2005  privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 11 din 29 septembrie 2005 privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 882 din 30 septembrie 2005

În temeiul <>art. 29 şi 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, al <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.408/2005 şi al Convenţiei Ministerului Finanţelor Publice - Bãncii Naţionale a României nr. 184.575/13 din 23 septembrie 2005,

Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament stabileşte:
a) termenii şi procedurile privind plasarea prin Banca Naţionalã a României a titlurilor de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice în formã dematerializatã, în monedã naţionalã sau în valutã, pe piaţa internã;
b) condiţiile privind accesul participanţilor pe piaţa primarã în calitate de dealeri primari;
c) drepturile şi obligaţiile ce revin dealerilor primari, precum şi orice alte condiţii, modalitãţi, proceduri cu privire la organizarea şi derularea activitãţii pe aceastã piaţã.

CAP. II
Piaţa primarã a titlurilor de stat

ART. 2
(1) Banca Naţionalã a României organizeazã şi conduce activitatea de plasare/vânzare a emisiunilor de titluri de stat, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi cu respectarea principiilor referitoare la:
a) transparenţa pieţei şi a condiţiilor de acces;
b) metodele şi procedurile folosite în derularea operaţiunilor de vânzare a emisiunilor de titluri de stat;
c) protecţia investitorilor;
d) tratamentul nediscriminatoriu al participanţilor.
(2) Vânzarea prin licitaţie sau subscripţie publicã a titlurilor de stat, în condiţiile prezentului regulament, se realizeazã de cãtre Banca Naţionalã a României, în calitate de agent al Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Data şi locul desfãşurãrii licitaţiei sau subscripţiei publice, precum şi elementele de identificare ale emisiunii ce urmeazã a fi plasatã sunt stabilite de Ministerul Finanţelor Publice prin prospectul de emisiune şi sunt fãcute publice de Banca Naţionalã a României.
(4) Ministerul Finanţelor Publice îşi rezervã dreptul ca suma împrumutatã aferentã unei serii sã fie majoratã, micşoratã sau anulatã, în funcţie de necesitãţile de finanţare şi/sau de nivelul randamentului rezultat în urma licitaţiei.
ART. 3
(1) Participanţi pe piaţa primarã a titlurilor de stat în calitate de dealeri primari pot fi:
a) instituţii de credit, aşa cum sunt definite la <>art. 1 alin. 2 lit. a) din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, republicatã, care sunt autorizate de Banca Naţionalã a României;
b) societãţi de servicii de investiţii financiare, aşa cum sunt definite la <>art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare;
c) instituţiile echivalente celor prevãzute la lit. a) şi b), autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European.
(2) Persoanele fizice şi persoanele juridice, rezidente sau nerezidente, altele decât cele menţionate la alin. (1), pot sã desfãşoare operaţiuni pe piaţa primarã a titlurilor de stat numai prin intermediul unui dealer primar.
ART. 4
Condiţii de acces pe piaţa primarã a titlurilor de stat pentru dealerii primari:
1. existenţa unei autorizaţii în baza cãreia poate presta urmãtoarele servicii:
a) tranzacţionarea titlurilor de stat în cont propriu şi/sau în contul clienţilor;
b) intermedierea în oferta de titluri de stat prin subscrierea şi plasamentul acestora;
c) pãstrarea în custodie şi administrarea titlurilor de stat;
2. îndeplinirea criteriilor de acces stabilite prin regulile sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR;
3. existenţa unei structuri organizatorice distincte, spaţii specifice necesare derulãrii operaţiunilor cu titluri de stat, dotãri tehnice pentru activitãţi de tranzacţionare şi custodie;
4. reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clienţii, a mijloacelor de evidenţã a deţinerilor clienţilor, precum şi a procedurilor privind controlul intern al activitãţii cu titluri de stat;
5. instituţiile prevãzute la art. 3 trebuie sã facã dovada unui nivel de performanţã financiarã cotat de una dintre agenţiile de specialitate (Fitch Ratings, Moody'f6s sau Standard & Poor'f6s) cu risc investiţional scãzut.
ART. 5
(1) Instituţiile solicitante trebuie sã depunã la Banca Naţionalã a României o cerere în vederea dobândirii calitãţii de dealer primar, împreunã cu documentaţia din care sã rezulte îndeplinirea condiţiilor de acces. În termen de 30 de zile Banca Naţionalã a României va aproba cererea sau o va respinge motivat, cu notificarea instituţiei solicitante.
(2) Banca Naţionalã a României aprobã cererile de acces cu consultarea autoritãţii de supraveghere competente.
(3) Dealerul primar poate cere retragerea dreptului de acces pe piaţã, caz în care retragerea dreptului de acces produce efecte începând cu ziua bancarã urmãtoare datei la care decizia Bãncii Naţionale a României a fost comunicatã dealerului primar. Banca Naţionalã a României va aduce de îndatã la cunoştinţã participanţilor, precum şi Ministerului Finanţelor Publice şi autoritãţii de supraveghere competente decizia sa, prin orice mijloace.
ART. 6
Dealerii primari au urmãtoarele obligaţii:
1. sã depunã oferte de cumpãrare în nume propriu şi/sau în numele clienţilor într-un cuantum de minimum 10% din valoarea anunţatã pentru fiecare serie, conform prospectului de emisiune;
2. sã adjudece în nume propriu minimum 1% din totalul valorii adjudecate aferente emisiunilor de titluri de stat plasate în ultimele 12 luni, în monedã naţionalã şi/sau în valutã. Pentru emisiunile în valutã calculele se vor efectua la cursul Bãncii Naţionale a României valabil în ziua decontãrii emisiunii respective;
3. sã menţinã în evidenţele proprii conturi de custodie pentru clienţi;
4. sã deţinã la final de trimestru un volum de titluri de stat achiziţionate în nume propriu într-un cuantum de maximum 20% din emisiunile adjudecate în trimestrul respectiv şi existente în circulaţie. Pentru emisiunile în valutã calculele se efectueazã la cursul Bãncii Naţionale a României valabil în ultima zi a trimestrului supus analizei.
ART. 7
În caz de fuziune în care este implicat cel puţin un dealer primar, Banca Naţionalã a României va analiza îndeplinirea condiţiilor de acces pe piaţa primarã de cãtre noua instituţie.
ART. 8
Dealerii primari au obligaţia de a prezenta Bãncii Naţionale a României orice informaţii şi/sau documente solicitate, în legãturã cu activitatea derulatã pe aceastã piaţã.

CAP. III
Plasarea titlurilor de stat pe piaţa primarã

ART. 9
Organizarea licitaţiilor şi a subscripţiilor publice se face de cãtre o comisie alcãtuitã din reprezentanţi ai Bãncii Naţionale a României şi ai Ministerului Finanţelor Publice, astfel: preşedinte şi secretar numiţi de Banca Naţionalã a României şi cel puţin 2 membri specialişti, dintre care unul este numit de Ministerul Finanţelor Publice.
ART. 10
Preşedintele şi reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice verificã modul de adjudecare, semneazã procesul-verbal şi comunicatul oficial de închidere a licitaţiei sau subscripţiei publice.
ART. 11
Secretarul comisiei împreunã cu membrii acesteia deruleazã toate operaţiunile specifice legate de deschiderea, desfãşurarea şi stabilirea rezultatului licitaţiei sau subscripţiei publice, întocmeşte procesul-verbal şi comunicatul oficial; semneazã împreunã cu membrii specialişti procesul-verbal şi comunicatul oficial.

SECŢIUNEA 1
Licitaţia

ART. 12
Dealerii primari trebuie sã depunã oferte de cumpãrare în cont propriu şi în contul clienţilor lor în ziua desfãşurãrii licitaţiei, pânã la ora 12,00, dacã nu se specificã altfel în documentele de lansare a emisiunii.
ART. 13
(1) Oferta de cumpãrare prin licitaţie cuprinde obligatoriu urmãtoarele:
- emisiunea pentru care este prezentatã oferta;
- data completãrii;
- data licitaţiei;
- valoarea totalã şi rata dobânzii licitate;
- defalcarea sumei totale licitate în suma solicitatã în cont propriu şi suma solicitatã în contul clienţilor;
- elementele de identificare a dealerului primar, denumirea şi sediul social, semnãturile autorizate şi ştampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent şi numãrul contului de evidenţã a titlurilor de stat.
(2) Ofertele se transmit în plic sigilat care va purta ştampila şi antetul participanţilor. Secretarul Comisiei de licitaţie elibereazã o adeverinţã care atestã primirea plicului.
(3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitãţi considerate acceptabile de cãtre administratorul de piaţã (telex, cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), în acest caz procedura de licitaţie urmând a fi prezentatã în reglementãri specifice.
ART. 14
(1) Ofertele de cumpãrare depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
(2) Numãrul maxim de tranşe de preţ se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice şi se anunţã prin prospectul de emisiune al seriei respective.
ART. 15
(1) Şedinţa de licitaţie începe la ora 13,00, dacã nu se specificã altfel în documentele de lansare a emisiunii, prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenţa celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpãrare ale participanţilor la licitaţie.
(2) Membrii comisiei verificã respectarea condiţiilor prevãzute la art. 13.
(3) Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sunt respinse.
(4) Preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de formã şi validarea ofertei. Acordul dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmãrii în scris în cursul şedinţei de licitaţie.
ART. 16
(1) Secretarul comisiei, împreunã cu membrii specialişti, întocmeşte centralizatorul ofertelor de cumpãrare şi, în baza grilei de cotare, determinã nivelul la care cererea cumulatã crescãtor din punctul de vedere al ratei dobânzii sau cumulatã descrescãtor din punctul de vedere al preţului satisface oferta anunţatã de Ministerul Finanţelor Publice.
(2) Totodatã se va stabili valoarea emisiunii oferite ce şi-a gãsit contrapartida în cerere şi preţul sau rata dobânzii maxime, minime şi medii la care au fost adjudecate ofertele de cumpãrare.
(3) În situaţia în care întreaga emisiune a fost vândutã, iar la nivelul marginal (nivelul preţului minim, respectiv al ratei dobânzii maxime acceptate) sunt mai multe oferte de cumpãrare ce nu pot fi satisfãcute integral, şi Ministerul Finanţelor Publice nu majoreazã valoarea emisiunii pânã la concurenţa executãrii integrale a nivelului marginal, se aplicã principiul proporţionalitãţii, fiecare primind valoarea rezultatã. Toate valorile sunt rotunjite pânã la cea mai apropiatã valoare divizibilã cu valoarea nominalã a unui titlu de stat.
ART. 17
(1) Metodele folosite pentru determinarea preţului sunt metoda preţului multiplu şi metoda preţului uniform.
(2) Metoda preţului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la preţul sau rata dobânzii pe care fiecare dintre ofertanţii câştigãtori l-a oferit, pânã la adjudecarea emisiunii. În baza ofertelor de cumpãrare adjudecate la preţuri sau rate ale dobânzii diferite se calculeazã un preţ sau o ratã a dobânzii medii de adjudecare.
(3) Metoda preţului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la cel mai scãzut preţ sau rata dobânzii cea mai ridicatã, care au fost acceptate pentru adjudecarea emisiunii.
ART. 18
(1) Ofertele de cumpãrare prin licitaţie pot fi oferte de cumpãrare competitive (concurenţiale) şi oferte de cumpãrare necompetitive (neconcurenţiale).
(2) Ofertele de cumpãrare, indiferent de tipul acestora, trebuie sã indice o valoare care sã fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.
ART. 19
Oferta de cumpãrare competitivã este oferta prin care participantul indicã, pe lângã valoarea pe care doreşte sã o adjudece, şi preţul maxim (exprimat ca ratã minimã a dobânzii) pe care este dispus sã îl plãteascã.
ART. 20
(1) Oferta de cumpãrare necompetitivã este oferta prin care participantul indicã numai valoarea pe care doreşte sã o adjudece.
(2) Ofertele de cumpãrare necompetitive sunt executate cu prioritate, astfel:
a) la preţul mediu ponderat sau rata medie ponderatã a dobânzii ofertelor de cumpãrare competitive acceptate în licitaţiile adjudecate pe baza metodei preţului multiplu;
b) la preţul final sau rata dobânzii finale a licitaţiilor adjudecate pe baza metodei preţului uniform.
(3) Ministerul Finanţelor Publice stabileşte prin prospectul de emisiune:
a) categoriile de investitori care pot depune oferte de cumpãrare necompetitive;
b) limita maximã privind ponderea ofertelor de cumpãrare necompetitive în valoarea totalã a emisiunii; şi/sau
c) limite minime şi/sau maxime pentru valoarea unei oferte de cumpãrare necompetitive.
(4) În cazul în care ofertele necompetitive depãşesc valoarea maximã admisã din total emisiune, alocarea va fi efectuatã aplicându-se principiul proporţionalitãţii.

SECŢIUNEA a 2-a
Subscripţia publicã

ART. 21
(1) Dealerii primari trebuie sã depunã oferte de cumpãrare în contul lor şi în cel al clienţilor lor pânã la subscrierea integralã a emisiunii sau pânã la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere, dacã nu se specificã altfel în documentele de lansare a emisiunii.
(2) Data la care se închide oferta de subscriere este consideratã a fi data vânzãrii.
ART. 22
(1) Oferta de cumpãrare prin subscripţie publicã cuprinde obligatoriu urmãtoarele:
- emisiunea pentru care este prezentatã oferta;
- data completãrii;
- valoarea totalã subscrisã;
- defalcarea sumei totale subscrise în suma solicitatã în cont propriu şi în contul clienţilor;
- elemente de identificare a dealerului primar, denumirea şi sediul social, semnãturile autorizate şi ştampila oficialã etc.;
- numãrul contului curent şi numãrul contului de evidenţã a titlurilor de stat.
(2) Ofertele de subscriere se transmit în plic sigilat care va purta ştampila şi antetul dealerilor primari. Secretarul Comisiei de subscripţie elibereazã o adeverinţã care atestã primirea plicului.
(3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalitãţi considerate acceptabile de cãtre administratorul de piaţã (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), în acest caz procedura de subscripţie urmând a fi prezentatã în reglementãri specifice.
ART. 23
(1) Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
(2) Ofertele de cumpãrare trebuie sã indice o valoare care sã fie multiplu al valorii nominale a unui titlu de stat.
ART. 24
(1) Şedinţa de subscripţie începe la ora 13,00 în ultima zi a perioadei de subscriere, prin deschiderea de cãtre secretarul comisiei, în prezenţa celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpãrare ale participanţilor, dacã nu se specificã altfel în documentele de lansare a emisiunii.
(2) Membrii comisiei verificã respectarea condiţiilor prevãzute la art. 22.
(3) Ofertele de cumpãrare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sunt respinse.
(4) Preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de formã şi validarea ofertei. Acordul dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmãrii în scris în cursul şedinţei de subscriere.
ART. 25
(1) Secretarul comisiei împreunã cu membrii specialişti întocmesc centralizatorul ofertelor de cumpãrare.
(2) În situaţia în care cererile depãşesc valoarea emisiunii, toate cererile vor fi acceptate proporţional sau, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, emisiunea poate fi majoratã.
(3) Titlurile de stat rãmase nesubscrise pânã la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere se anuleazã şi emisiunea se închide la valoarea subscrisã.

SECŢIUNEA a 3-a
Decontarea operaţiunilor de piaţã primarã

ART. 26
(1) Rezultatele licitaţiei sau subscripţiei publice, dupã caz, sunt transmise sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR.
(2) Decontarea operaţiunilor cu titluri de stat derulate pe piaţa primarã a titlurilor de stat şi plata obligaţiilor financiare ale emitentului se efectueazã în conformitate cu Regulile sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR, ale sistemului cu decontare brutã în timp real ReGIS, precum şi cu celelalte reglementãri ale Bãncii Naţionale a României în domeniu.
(3) În situaţia nerespectãrii termenului de decontare a rezultatelor licitaţiei/subscripţiei, pentru fiecare zi de întârziere, dealerul primar şi/sau participanţii cu cont de decontare în ReGIS, care acceseazã piaţa primarã printr-un dealer primar, sunt obligaţi la plata unei dobânzi penalizatoare, calculatã zilnic, la nivelul ratei dobânzii de adjudecare/subscriere plus nivelul ratei BUBID-ON aferente fiecãrei zile din perioada de întârziere. Sumele încasate în lei se vor vira în contul curent general al Trezoreriei Statului, deschis în ReGIS; sumele încasate în valutã se vor vira în contul de valutã al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţionalã a României.

CAP. IV
Monitorizare

ART. 27
(1) Banca Naţionalã a României monitorizeazã conduita dealerilor primari, urmãrind respectarea prevederilor prezentului regulament.
(2) În situaţia deschiderii procedurii de insolvenţã şi/sau a nerespectãrii prevederilor art. 4 şi 6, Banca Naţionalã a României poate retrage calitatea de dealer primar şi/sau poate suspenda pe o perioadã de maximum 90 de zile calendaristice dreptul de acces în nume propriu pe piaţa primarã, în condiţiile respectãrii prevederilor art. 6.
ART. 28
(1) În cazul retragerii calitãţii de dealer primar, Banca Naţionalã a României va lua urmãtoarele mãsuri:
a) va interzice accesul pe piaţa primarã a titlurilor de stat de la data notificãrii privind deschiderea procedurii de insolvenţã sau în orice alt caz de retragere a calitãţii de dealer primar, cu excepţia ofertelor de cumpãrare la licitaţie/subscripţie depuse anterior momentului primirii notificãrii respective;
b) va notifica aceasta celorlalţi participanţi, precum şi autoritãţii de reglementare şi supraveghere competente.
(2) Retragerea dreptului de acces pentru societãţile de servicii de investiţii financiare se va face dupã consultarea cu Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.

CAP. V
Sancţiuni

ART. 29
În cazul nerespectãrii de cãtre dealerii primari a prevederilor prezentului regulament, Banca Naţionalã a României va aplica sancţiuni în conformitate cu prevederile <>art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României.

CAP. VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 30
Instituţiile autorizate în baza Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formã dematerializatã, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice, al guvernatorului Bãncii Naţionale a României şi al preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, îşi menţin calitatea de dealer primar, sub rezerva îndeplinirii nu mai târziu de 3 octombrie 2005 a condiţiilor de acces prevãzute la art. 4 pct. 2.
ART. 31
(1) Banca Naţionalã a României, în calitate de agent al Ministerului Finanţelor Publice, va încuraja înfiinţarea de asociaţii profesionale în scopul ridicãrii standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduitã şi eticã profesionalã în desfãşurarea operaţiunilor pe piaţa primarã a titlurilor de stat.
(2) Codurile de conduitã avizate de Banca Naţionalã a României sunt obligatorii pentru participanţii pe piaţa primarã.
ART. 32
(1) Pentru instituţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. c), prezentul regulament se aplicã de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã, urmând a se stabili condiţii de acces pe piaţã.
(2) Prevederile art. 4 pct. 5 se aplicã de la data aderãrii României la Uniunea Europeanã.
ART. 33
Banca Naţionalã a României, în termen de 90 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, va emite norme tehnice în aplicarea acestuia.
ART. 34
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data de 3 octombrie 2005.
(2) Prezentul regulament va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Guvernatorul Bãncii Naţionale a României,
Florin Georgescu

Bucureşti, 29 septembrie 2005.
Nr. 11.

----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016