Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT nr. 1 din 23 februarie 2005  privind sistemele de plati care asigura compensarea fondurilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT nr. 1 din 23 februarie 2005 privind sistemele de plati care asigura compensarea fondurilor

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 265 din 31 martie 2005

Având în vedere prevederile <>art. 22 şi 23 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, ale <>art. 63 şi 64 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancarã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor <>art. 48 din Legea nr. 312/2004 ,

Banca Naţionalã a României emite prezentul regulament.

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Prezentul regulament are ca obiect:
a) autorizarea de cãtre Banca Naţionalã a României a sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor;
b) procedura de administrare a riscului de decontare impusã de Banca Naţionalã a României pentru sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, în condiţiile în care acestea nu au prevãzute proceduri proprii de administrare a riscului de decontare, impuse de administratorul de sistem şi aprobate de Banca Naţionalã a României.
ART. 2
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
1. administrator de sistem - persoana juridicã ce stabileşte regulile sistemului de plãţi care asigurã compensarea fondurilor şi rãspunde de operarea acestuia;
2. instrumente financiare eligibile - titluri de stat şi certificate de depozit emise de Banca Naţionalã a României, acceptate de banca centralã pentru garantare în sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor;
3. participant compensator - entitãţile care participã la un sistem şi ale cãror poziţii nete rezultate în urma compensãrii sunt decontate prin conturi de decontare deschise în sistemul ReGIS;
4. perioadã de observare - intervalul de 20 de zile bancare anterioare ultimei zile bancare a sãptãmânii curente;
5. perioadã de aplicare - zilele bancare aferente sãptãmânii urmãtoare perioadei de observare;
6. plafon tehnic de garantare unilateralã - nivelul minim al garanţiilor unilaterale pe care participaţii compensatori au obligaţia sã le constituie la dispoziţia Bãncii Naţionale a României în perioada de aplicare pentru decontarea poziţiilor nete calculate de sistemele la care aceştia participã;
7. sistem - un sistem de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, inclusiv un sistem care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare.

TITLUL I
Procedura de autorizare

ART. 3
Sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor pot opera pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei acordate de Banca Naţionalã a României în temeiul <>art. 22 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Bãncii Naţionale a României.
ART. 4
(1) Procesul de autorizare de cãtre Banca Naţionalã a României cuprinde urmãtoarele etape:
a) autorizarea prealabilã;
b) autorizarea de funcţionare.
(2) Autorizarea prealabilã nu garanteazã obţinerea autorizaţiei de funcţionare a sistemului.
(3) Apariţia oricãror modificãri faţã de condiţiile în care a fost acordatã autorizaţia prealabilã va determina o nouã evaluare din partea Bãncii Naţionale a României în cea de-a doua etapã a procesului de autorizare.
ART. 5
(1) În vederea autorizãrii prealabile a unui sistem, administratorul de sistem va adresa Direcţiei reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României o cerere de autorizare, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) copie conformã de pe documentele constitutive ale administratorului de sistem;
b) un studiu de fezabilitate conţinând cel puţin informaţii privind necesitatea punerii în funcţiune a sistemului, estimarea volumului operaţiunilor pentru cel puţin un an de activitate şi caracteristicile sistemului proiectat/existent;
c) regulile de sistem şi procedurile de operare;
d) procedurile de administrare a riscurilor asociate sistemului, inclusiv procedura de administrare a riscului de decontare, dupã caz;
e) procedurile pentru asigurarea continuitãţii operaţionale în situaţii neprevãzute;
f) o prezentare a infrastructurii care urmeazã a fi utilizatã de sistem.
(2) În cazul în care considerã necesar, Banca Naţionalã a României poate solicita informaţii sau documente suplimentare faţã de cele prevãzute la alin. (1).
(3) În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, documentaţia prezentatã va fi avizatã în prealabil de Comisia Naţionalã a Valorilor Mobiliare.
ART. 6
Banca Naţionalã a României va rãspunde solicitãrii de autorizare prealabilã în termen de 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
ART. 7
(1) Direcţia reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României va evalua solicitãrile de autorizare în funcţie de obiectivele de politicã şi de standardele stabilite de Banca Naţionalã a României în domeniul plãţilor, precum şi de standardele şi practicile existente la nivel internaţional, referitoare la criterii de siguranţã, eficienţã şi accesibilitate aplicabile diferitelor tipuri de sisteme.
(2) Standardele avute în vedere de Banca Naţionalã a României sunt specifice tipului de sistem pentru care se solicitã autorizarea, iar procesul de evaluare şi caracteristicile recomandate au în vedere importanţa sistemicã a sistemului respectiv în contextul general al stabilitãţii sistemului financiar naţional.
ART. 8
Autorizaţia prealabilã are o valabilitate de 90 de zile de la data emiterii, perioadã în care solicitantul are urmãtoarele obligaţii:
a) sã încheie cu Banca Naţionalã a României contractul de participare în sistemul ReGIS, care sã prevadã şi procedura de administrare a riscului de decontare;
b) sã încheie contracte cu participanţii compensatori, conforme cu regulile sistemului stabilite de administratorul de sistem;
c) sã se asigure cã participanţii compensatori au încheiat contracte de participare la sistemul ReGIS cu Banca Naţionalã a României, care sã prevadã şi aplicarea procedurii de administrare a riscului de decontare;
d) sã asigure infrastructura necesarã funcţionãrii sistemului.
ART. 9
În vederea autorizãrii funcţionãrii unui sistem, administratorul de sistem va adresa Direcţiei reglementare şi autorizare din cadrul Bãncii Naţionale a României o cerere de autorizare, însoţitã de urmãtoarele documente:
a) lista participanţilor compensatori;
b) un raport de audit realizat de un auditor certificat de securitate a datelor (CISA - Certified Information Security Auditor), independent faţã de sistemul auditat, care sã certifice gradul de siguranţã al sistemului pentru care se solicitã autorizarea;
c) declaraţie pe propria rãspundere a reprezentantului legal al administratorului de sistem, referitoare la existenţa şi funcţionalitatea infrastructurii prevãzute în documentaţia de autorizare.
ART. 10
(1) Banca Naţionalã a României va rãspunde solicitãrii de autorizare de funcţionare în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
(2) Orice modificare adusã unui sistem care funcţioneazã în conformitate cu prevederile prezentului regulament este supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
(3) În vederea analizãrii cererilor depuse potrivit alin. (2), Banca Naţionalã a României poate solicita orice informaţie şi/sau documente considerate necesare de cãtre aceasta.
(4) Banca Naţionalã a României va decide asupra cererilor depuse de administratorul de sistem în condiţiile alin. (2) în termen de 30 de zile de la data primirii cererii sau a informaţiilor şi documentaţiei prevãzute la alin. (3), dupã caz.
(5) În cazul în care Banca Naţionalã a României considerã cã modificãrile aduse sistemului sunt importante în raport cu obiectivele sale în domeniul plãţilor, Banca Naţionalã a României va putea stabili termenele în care modificãrile respective vor putea deveni efective.

TITLUL II
Procedura de administrare a riscului de decontare

CAP. I
Aspecte generale

ART. 11
Procedura de administrare a riscului de decontare, reglementatã prin prezentul regulament, va fi finanţatã integral din resursele participanţilor compensatori, cu excepţia sistemului de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţionalã a României (respectiv sistemul care asigurã compensarea multilateralã interbancarã şi compensarea bilateralã a plãţilor de micã valoare în relaţia cu contul curent general al Trezoreriei Statului).
ART. 12
Decontarea finalã a poziţiilor nete calculate de administratorii de sisteme se efectueazã de cãtre Banca Naţionalã a României prin transferul irevocabil şi necondiţionat al fondurilor bãneşti între conturile de decontare ale participanţilor compensatori deschise în sistemul ReGIS, în conformitate cu regulile de sistem ale ReGIS şi contractele de participare aferente.
ART. 13
Procedura de administrare a riscului de decontare cuprinde douã categorii de proceduri, care se vor aplica în ordine, mai întâi procedura de garantare unilateralã urmatã, în cazul sistemelor care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare, de procedura de garantare multilateralã.

CAP. II
Procedura de garantare unilateralã

SECŢIUNEA 1
Plafonul tehnic de garantare unilateralã

ART. 14
(1) Banca Naţionalã a României calculeazã sãptãmânal, la nivelul fiecãrui sistem, pentru fiecare participant compensator, un plafon tehnic de garantare unilateralã.
(2) Plafonul tehnic de garantare unilateralã se calculeazã ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare înregistrate zilnic de un participant compensator, la nivelul unui sistem, în cursul perioadei de observare, multiplicatã cu indicele 1,2.
(3) În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, plafonul tehnic de garantare unilateralã se calculeazã ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare înregistrate zilnic de un participant compensator la calculul prealabil al poziţiilor nete realizat de administratorul de sistem, în cursul perioadei de observare. În vederea realizãrii acestui calcul, administratorii de sisteme vor transmite zilnic Bãncii Naţionale a României, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, poziţiile nete prealabile ale participanţilor compensatori prevãzute la art. 26 pct. 1.
(4) Plafonul tehnic de garantare unilateralã se comunicã de cãtre Banca Naţionalã a României participantului compensator, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, în prima zi bancarã dupã perioada de observare şi este valabil pe toatã durata perioadei de aplicare, dacã Banca Naţionalã a României nu hotãrãşte altfel.
(5) În situaţia creşterii sau diminuãrii rapide a valorii poziţiilor nete aferente unui participant compensator, precum şi în orice alte cazuri, Banca Naţionalã a României poate decide majorarea sau diminuarea plafonului tehnic de garantare unilateralã al acestuia la un nivel pe care îl considerã corespunzãtor pentru evitarea riscului de nedecontare.
ART. 15
(1) În cazul în care un participant compensator constatã cã existã diferenţe între plafonul tehnic de garantare unilateralã comunicat şi cel rezultat din propriile calcule, poate comunica prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, respectiva neconcordanţã Bãncii Naţionale a României.
(2) Banca Naţionalã a României are obligaţia sã comunice prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, cel mai târziu în ziua bancarã urmãtoare, valoarea corectã a plafonului tehnic de garantare unilateralã sau valoarea poziţiilor nete care au stat la baza calculului acestuia.
ART. 16
Banca Naţionalã a României calculeazã şi comunicã plafonul tehnic de garantare unilateralã:
a) pentru participanţii compensatori rezultaţi în urma divizãrii, prin împãrţirea plafonului de garantare unilateralã existent înainte de divizare, în mod egal între participanţii compensatori rezultaţi din divizare;
b) pentru participanţii compensatori rezultaţi în urma fuziunii, prin însumarea plafoanelor tehnice de garantare unilateralã ale participanţilor compensatori care au fuzionat.
ART. 17
Pentru prima sãptãmânã sau fracţiune de sãptãmânã de funcţionare, plafonul tehnic de garantare unilateralã pentru un nou participant compensator la unul sau mai multe sisteme va fi stabilit de acesta, pe propria rãspundere, în funcţie de valoarea estimatã a plãţilor proprii, şi va fi comunicat în prealabil Bãncii Naţionale a României.

SECŢIUNEA a 2-a
Constituirea şi eliberarea garanţiilor unilaterale

ART. 18
Participantul compensator este obligat sã constituie garanţii unilaterale, în lei, la dispoziţia Bãncii Naţionale a României, cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã calculat şi comunicat de Banca Naţionalã a României pentru fiecare sistem la care participã.
ART. 19
Garanţiile unilaterale, în lei, constituite de participanţii compensatori pentru asigurarea decontãrii finale a propriilor poziţii nete, pot fi sub formã de:
a) fonduri evidenţiate în rezervele din conturile de decontare ale participanţilor compensatori deschise în evidenţele sistemului ReGIS;
b) instrumente financiare eligibile, înregistrate în sistemul de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat.
ART. 20
Constituirea garanţiilor unilaterale, în lei, se face astfel:
a) pentru garanţiile unilaterale sub formã de fonduri, în conturile de decontare ale participanţilor compensatori deschise în evidenţele sistemului ReGIS, constituirea se face zilnic, pânã la orele stabilite prin contractul de participare în ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României cu participanţii compensatori, în conformitate şi cu regulile de sistem ale ReGIS şi regulile administratorului de sistem;
b) pentru garanţiile unilaterale sub formã de instrumente financiare eligibile, constituirea garanţiilor se face sãptãmânal, cel mai târziu în prima zi bancarã a perioadei de aplicare sau ori de câte ori este necesar în cursul acestei perioade, pânã la orele stabilite prin contractul de participare în ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României cu participanţii compensatori şi prin regulile administratorului de sistem.
ART. 21
(1) Pânã la intrarea în funcţiune a sistemului electronic de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat, în cazul constituirii garanţiilor unilaterale sub formã de instrumente financiare eligibile, participanţii compensatori au obligaţia sã remitã Bãncii Naţionale a României, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD -S.A., semnat electronic sau pe suport hârtie, documentul "Borderou pentru constituirea garanţiilor unilaterale sub formã de instrumente financiare eligibile", prevãzut în anexa nr. 1.
(2) Se acceptã drept garanţii unilaterale instrumente financiare eligibile aflate în proprietatea participantului compensator şi care nu sunt grevate de alte garanţii reale mobiliare.
(3) Dupã decontarea poziţiilor nete ale participanţilor compensatori, eliberarea garanţiilor unilaterale în fonduri şi instrumente financiare eligibile se realizeazã de cãtre sistemele ReGIS şi, respectiv, sistemul de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat, în conformitate cu regulile de sistem ale acestora.
(4) Pânã la intrarea în funcţiune a sistemului electronic de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat, participanţii compensatori pot solicita Bãncii Naţionale a României, prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua proprietarã a TransFonD - S.A. sau pe suport hârtie, restituirea instrumentelor financiare constituite ca garanţii, în baza documentului "Borderou pentru restituirea garanţiilor unilaterale sub formã de instrumente financiare eligibile" (prevãzut în anexa nr. 2), în cazul în care plafonul tehnic de garantare unilateralã s-a diminuat de la o perioadã la alta, în cazul în care, pe parcursul perioadei de aplicare, participantul hotãrãşte sã constituie garanţii sub forma rezervelor în sistemul ReGIS sau doreşte sã înlocuiascã instrumentele financiare eligibile constituite ca garanţii cu altele.
ART. 22
Garanţiile unilaterale sub forma instrumentelor financiare eligibile vor fi evaluate conform valorii comunicate periodic de Direcţia operaţiuni de piaţã din cadrul Bãncii Naţionale a României.
ART. 23
Participanţii compensatori sunt obligaţi sã completeze, pânã cel târziu a doua zi bancarã la ora stabilitã prin contractul încheiat cu Banca Naţionalã a României, garanţiile unilaterale pânã la nivelul plafonului de garantare unilateralã ori de câte ori garanţiile au fost executate parţial sau în totalitate, ca urmare a aplicãrii procedurilor de garantare unilateralã.

CAP. III
Procedura de garantare multilateralã

ART. 24
(1) În cazul în care fondurile disponibile din contul de decontare şi garanţia unilateralã a unui participant compensator dintr-un sistem nu acoperã poziţia sa netã debitoare şi nici nu pot fi mobilizate fonduri suplimentare pentru acoperirea acestei poziţii de cãtre participantul respectiv sau de cãtre administratorul de sistem, Banca Naţionalã a României va refuza decontarea poziţiilor nete transmise de sistemul respectiv în ReGIS şi va solicita administratorului de sistem aplicarea procedurii de garantare multilateralã, care constã în recalcularea poziţiilor nete prin excluderea tranzacţiilor care au determinat poziţia netã debitoare neacoperitã de cãtre participantul compensator în cauzã.
(2) Transmiterea poziţiilor nete recalculate conform prevederilor alin. (1) se va face conform contractului de participare în ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României şi administratorul sistemului respectiv.
(3) Banca Naţionalã a României nu are nici o responsabilitate privind refacerea compensãrii interbancare.
(4) În cazul în care poziţiile nete nu sunt prezentate în intervalul de timp stabilit prin regulile de sistem ale ReGIS şi prin contractul de participare în ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României şi administratorul sistemului respectiv, Banca Naţionalã a României nu va efectua decontarea operaţiunilor sistemului de compensare pentru ziua de decontare respectivã.

CAP. IV
Aplicarea procedurii de administrare a riscului de decontare

ART. 25
Administratorul de sistem aplicã procedura de administrare a riscului de decontare, convenitã pe bazã contractualã cu Banca Naţionalã a României, având în vedere urmãtoarele principii, ţinând cont de tipul de sistem:
a) pentru sistemele care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, precum şi pentru sistemul de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţionalã a României, sunt necesare eliminarea riscului de decontare şi decontarea în aceeaşi zi în care instrucţiunea de platã pentru decontarea poziţiilor nete a fost introdusã în sistemul ReGIS, în acest sens nefiind aplicabilã procedura de garantare multilateralã;
b) pentru sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare este posibilã aplicarea procedurii de garantare multilateralã, iar decontarea poziţiilor nete se poate realiza şi ulterior zilei în care instrucţiunea de platã pentru decontarea poziţiilor nete a fost introdusã în sistemul ReGIS.

SECŢIUNEA 1
Sistemele care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare

ART. 26
În cazul sistemelor care asigurã şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, procedura de administrare a riscului de decontare se va aplica în urmãtoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de sistem ale sistemului ReGIS şi sistemului de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat şi ale contractului de participare în ReGIS încheiat de Banca Naţionalã a României şi administratorul de sistem:
1. Sistemul va realiza un calcul prealabil al poziţiilor nete ale participanţilor compensatori.
2. Administratorul de sistem va solicita sistemului ReGIS şi, dupã caz, sistemului electronic de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat sau Bãncii Naţionale a României, la ora prevãzutã în contractul de participare în ReGIS încheiat cu Banca Naţionalã a României, comunicarea valorii garanţiilor constituite sub formã de fonduri şi, respectiv, instrumente financiare eligibile de cãtre participanţii compensatori pentru sistemul respectiv.
3. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu este acoperitã de valoarea totalã a garanţiilor constituite de acesta pentru sistem, administratorul de sistem va comunica participantului compensator în cauzã valoarea cu care trebuie suplimentate garanţiile unilaterale aferente sistemului, participanţii având la dispoziţie un interval de timp pentru aceastã operaţiune. Intervalul de timp menţionat va fi corelat cu prevederile contractului de participare în ReGIS încheiat de administratorul de sistem cu Banca Naţionalã a României şi cu cele ale regulilor de sistem pentru sistemul ReGIS şi pentru sistemul de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat.
4. La expirarea intervalului de timp menţionat la pct. 3, administratorul de sistem va solicita sistemului ReGIS şi, dupã caz, sistemului electronic de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat sau Bãncii Naţionale a României comunicarea noilor valori ale garanţiilor constituite sub formã de fonduri şi, respectiv, instrumente financiare eligibile de cãtre participanţii compensatori pentru sistem.
5. În cazul în care poziţia netã debitoare a fiecãrui participant compensator este acoperitã de valoarea totalã a garanţiilor constituite de acesta pentru sistem în sistemul ReGIS şi în sistemul de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat, administratorul de sistem va transmite o instrucţiune de platã pentru decontarea poziţiilor nete în sistemul ReGIS.
6. În cazul în care poziţia netã debitoare a unui participant compensator nu este acoperitã nici la acest moment de valoarea totalã a garanţiilor constituite de respectivul participant pentru sistem în sistemul ReGIS şi în sistemul de înregistrare şi decontare a titlurilor de stat, administratorul de sistem va recalcula poziţiile nete prin excluderea tranzacţiilor care au determinat poziţia debitoare neacoperitã, astfel încât poziţiile nete debitoare rezultate sã fie acoperite de garanţiile constituite de participanţi, şi va transmite instrucţiunea de platã pentru decontarea poziţiilor nete în sistemul ReGIS în conformitate cu noile poziţii nete calculate. Pentru tranzacţiile excluse din calculul poziţiilor nete, administratorul de sistem poate transmite instrucţiuni de platã în sistemul ReGIS în vederea decontãrii pe bazã brutã.

SECŢIUNEA a 2-a
Sistemele de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare

ART. 27
În cazul sistemelor de plãţi care asigurã compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare, se va aplica procedura de garantare unilateralã, urmatã de procedura de garantare multilateralã, dacã este cazul.

SECŢIUNEA a 3-a
Sistemul de plãţi care asigurã compensarea fondurilor şi care este administrat de Banca Naţionalã a României

ART. 28
(1) Sistemul de plãţi care asigurã compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţionalã a României, va utiliza procedura de administrare a riscului de decontare, reglementatã de cap. II.
(2) În cazul în care un participant compensator nu îşi poate acoperi poziţia netã debitoare în urma aplicãrii procedurii de garantare unilateralã şi nici nu îşi poate procura fondurile necesare pentru decontarea propriei poziţii nete debitoare pânã la sfârşitul zilei de decontare, orice instituţie de credit şi/sau Trezoreria Statului pot sã furnizeze participantului respectiv fondurile necesare decontãrii, prin constituirea unor depozite interbancare în lei în favoarea participantului debitor, în condiţii stabilite de pãrţi, cu titlu de depozite de garantare excepţionale.

TITLUL III
Sancţiuni

ART. 29
(1) Constituie încãlcãri ale prevederilor prezentului regulament:
a) aplicarea procedurilor de garantare multilateralã ca urmare a imposibilitãţii de decontare a unuia dintre participanţii compensatori;
b) acoperirea poziţiei nete debitoare dintr-un credit acordat de o instituţie de credit şi/sau Trezoreria Statului, în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2);
c) neconstituirea sau nerefacerea de cãtre un participant compensator a garanţiilor unilaterale pânã cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, ale contractului de participare în ReGIS încheiat cu Banca Naţionalã a României şi cu cele ale regulilor sistemului ReGIS;
d) orice altã nerespectare a prevederilor prezentului regulament şi a mãsurilor de remediere dispuse de Banca Naţionalã a României în aplicarea acestuia.
(2) În cazul nerespectãrii prevederilor prezentului regulament, Banca Naţionalã a României poate aplica administratorilor de sisteme şi/sau participanţilor compensatori mãsuri de remediere şi/sau sancţiuni prevãzute în legislaţia bancarã.
ART. 30
În cazul în care, într-o anumitã zi bancarã, un participant compensator nu constituie sau nu îşi reface garanţiile unilaterale în lei pânã cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilateralã, Banca Naţionalã a României poate proceda la excluderea participantului atât din sistemul respectiv, cât şi din toate celelalte sisteme în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea participantului respectiv.
ART. 31
(1) În cazul în care Banca Naţionalã a României constatã apariţia unor deficienţe în cadrul unui sistem, datorate unui participant compensator, Banca Naţionalã a României poate proceda la suspendarea acestuia atât din sistemul respectiv, cât şi din toate celelalte sisteme în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea participantului respectiv.
(2) Încetarea suspendãrii îşi produce efectele în ziua bancarã imediat urmãtoare zilei bancare în care Banca Naţionalã a României constatã remedierea deficienţelor menţionate la alin. (1), cu respectarea regulilor administratorului de sistem.
ART. 32
În cazul deciziei de suspendare sau de excludere din unul dintre sisteme a unui participant, Banca Naţionalã a României va consulta administratorul sistemului respectiv asupra momentului suspendãrii sau excluderii din sistem a participantului şi va notifica administratorii celorlalte sisteme asupra acestei decizii.

TITLUL IV
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 33
Pentru decontarea finalã a operaţiunilor aferente unei anumite zile de decontare, Banca Naţionalã a României nu efectueazã corecţii prin conturile de decontare din sistemul ReGIS ale participanţilor compensatori în zile de decontare ulterioare.
ART. 34
(1) Sistemele care sunt în funcţiune la data intrãrii în vigoare a prezentului regulament şi care intrã sub incidenţa acestuia se considerã autorizate şi îşi vor desfãşura activitatea cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
(2) Sistemele menţionate la alin. (1) vor transmite Bãncii Naţionale a României, în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, documentaţia actualizatã aferentã regulilor de sistem şi procedurilor de operare, procedura de administrare a riscului de decontare şi a celorlalte riscuri asociate sistemului, procedurile pentru asigurarea continuitãţii operaţionale în situaţii neprevãzute, o prezentare a infrastructurii care este utilizatã de sistem, precum şi un raport de audit realizat de un auditor certificat de securitate a datelor (CISA - Certified Information Security Auditor) independent, care sã certifice gradul de siguranţã al sistemului respectiv.
ART. 35
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
ART. 36
La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã <>Regulamentul Bãncii Naţionale a României nr. 8/1996 privind regimul de decontare specialã şi autorizare a caselor de compensaţii interbancare, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 20 iunie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>Norma Bãncii Naţionale a României nr. 3/1998 privind plafoanele tehnice de garantare unilateralã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 242 din 3 iulie 1998, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
ART. 37
Prezentul regulament intrã în vigoare la data de 8 aprilie 2005.

Preşedintele Consiliului de administraţie al Bãncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isãrescu

Bucureşti, 23 februarie 2005.
Nr. 1.


ANEXA 1
la regulament

Sigla şi denumirea participantului .......................
Cod BIC .........................................

BORDEROU Nr........
din data de ..............
pentru constituirea garanţiilor unilaterale
sub formã de instrumente financiare eligibile


- lei -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Tipul Cod Data Nr. de Valoarea Valoarea
crt. sistemului*1) garanţiei*2) ISIN scadenţei bucãţi nominalã la zi
gajate totalã totalã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
n.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL GENERAL: x x x
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Se confirmã primirea prezentului portofoliu.


Persoanele autorizate: Persoanele
Banca Naţionalã TransFonD - S.A. autorizate:
a României Participant Participant
...................... .................. ................ .................
(numele şi (numele şi (numele şi (numele şi
prenumele) prenumele) prenumele) prenumele)
...................... .................. ................ .................
(funcţia) (funcţia) (funcţia) (funcţia)
(S.S./L.S.) (S.S./L.S.) (S.S./L.S.) (S.S./L.S.)

Data .......... Data .......... Data .......... Data ..........


*1) Se va completa denumirea sistemului pentru care se constituie garanţii
unilaterale (SNCDD, BVB, VISA, MasterCard, CCI).
*2) Se va completa cu TS (în cazul titlurilor de stat) sau cu CD (în cazul
certificatelor de depozit).



ANEXA 2
la regulament


Sigla şi denumirea participantului ...................
Cod BIC ..............................................

BORDEROU Nr. .......
din data de ..............
pentru restituirea garanţiilor unilaterale
sub formã de instrumente financiare eligibile


- lei -
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea Tipul Cod Data Nr. de Valoarea Valoarea
crt. sistemului*1) garanţiei*2) ISIN scadenţei bucãţi nominalã la zi
gajate totalã totalã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


.
.
.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
n.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
TOTAL GENERAL: x x x
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Se confirmã primirea prezentului portofoliu.


Persoanele autorizate: Persoanele
Banca Naţionalã TransFonD - S.A. autorizate:
a României Participant Participant
...................... .................. ................ .................
(numele şi (numele şi (numele şi (numele şi
prenumele) prenumele) prenumele) prenumele)
...................... .................. ................ .................
(funcţia) (funcţia) (funcţia) (funcţia)
(S.S./L.S.) (S.S./L.S.) (S.S./L.S.) (S.S./L.S.)

Data .......... Data .......... Data .......... Data ..........


*1) Se va completa denumirea sistemului pentru care se constituie garanţii
unilaterale (SNCDD, BVB, VISA, MasterCard, CCI).
*2) Se va completa cu TS (în cazul titlurilor de stat) sau cu CD (în cazul
certificatelor de depozit).


---------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016