Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT MULTISECTORIAL din 23 decembrie 2002  privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii in sectoare industriale nespecifice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT MULTISECTORIAL din 23 decembrie 2002 privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investitii in sectoare industriale nespecifice

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 165 din 17 martie 2003


INTRODUCERE
Scopul notificãrii şi autorizãrii ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie sa fie notificatã Consiliului Concurentei. Fãrã autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului de stat reprezintã continuarea armonizarii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
La 13 februarie 2002 Comisia Europeanã a aprobat o reforma majorã, mai rapida, mai simpla şi mai riguroasã de stabilire a sistemului de control privind sprijinul guvernamental pentru investiţiile mari din Uniunea Europeanã. Asa-numitul Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de investiţii va crea o transparenta mai mare şi va reduce nivelul total al subvenţiilor acordate în Uniunea Europeanã, în beneficiul unei concurente sanatoase, precum şi în beneficiul contribuabilului. Reforma va creste responsabilitatea statelor membre în implementarea reglementãrilor privind ajutorul de stat.
Pentru România introducerea unor reglementãri specifice ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investiţii reprezintã un pas necesar, în primul rând în analiza impactului pe care îl au aceste proiecte, cat şi în necesitatea stabilirii unor reguli în concordanta cu normele europene în domeniu.
Deoarece Comisia Europeanã a elaborat un nou Cadru multisectorial privind ajutorul regional pentru proiectele mari de investiţii, conceput ca un instrument de analiza mult mai flexibil, mai simplu şi mai transparent, pentru completarea legislaţiei ajutorului de stat din ţara noastrã a fost necesarã elaborarea a doua regulamente privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii, care se aplica diferenţiat ca data, în funcţie de sectoare:
- Regulament multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat regional pentru proiecte mari de investiţii în sectoarele industriale nespecifice - se aplica de la data publicãrii pana la data de 31 decembrie 2003, cu excepţia sectoarelor siderurgic, autovehiculelor şi fibrelor sintetice;
- Regulament multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii - se aplica de la data publicãrii pentru sectoarele siderurgic, autovehiculelor şi fibrelor sintetice şi de la data de 1 ianuarie 2004 pentru celelalte sectoare.
În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,

Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

CAP. 1
Dispoziţii generale

Domeniul de aplicare
ART. 1
Prezentul regulament se aplica ajutorului de stat regional acordat pentru proiecte mari de investiţii în sectoarele industriale nespecifice pana la data de 31 decembrie 2003.
ART. 2
Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi ajutorul de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii (IMM) reprezintã cadrul general care se aplica ajutoarelor de stat regionale. Ca urmare, prezentul regulament cuprinde reguli specifice aplicabile ajutoarelor de stat regionale acordate pentru proiectele mari de investiţii, altele decât cele care sunt prevãzute la art. 3 şi 4.
ART. 3
(1) Sectoarele specifice, cum ar fi: agricultura, piscicultura, construcţiile de nave, transporturile, vor fi acoperite de reguli specifice, cu excepţia sectorului textil, care va fi singurul sector supus prevederilor prezentului regulament. Pana la adoptarea acestor reguli specifice, Consiliul Concurentei va aplica <>Legea nr. 143/1999 , cu completãrile ulterioare, şi regulamentele în vigoare pentru aplicarea acesteia.
(2) Sectoarele privind siderurgia, autovehiculele şi fibrele sintetice vor fi acoperite de Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat regional pentru proiecte mari de investiţii.
ART. 4
Prezentul regulament nu se aplica:
a) ajutorului regional pentru investiţii acordat doar pentru crearea de locuri de munca, asa cum este prevãzut în Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi ajutorul de stat pentru IMM;
b) ajutorului pentru restructurare, care va fi acoperit de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate.
ART. 5
Prezentul regulament nu va afecta aplicarea:
a) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare;
b) Regulamentului privind ajutorul de stat pentru protecţia mediului.
ART. 6
Conform prezentului regulament, Consiliul Concurentei va stabili, de la caz la caz, o intensitate maxima admisibilã a ajutorului pentru proiectele care cad sub incidenta obligaţiei de notificare. Aceasta poate conduce la intensitati ale ajutorului situate sub plafonul regional aplicabil.
Definiţii
Proiect de investiţii
ART. 7
(1) Proiect de investiţii reprezintã o investiţie iniţialã în capital/active fixe, în legatura cu crearea unei noi unitãţi, extinderea unei unitãţi existente sau demararea unei activitãţi care implica o schimbare fundamentalã în produsul sau în procesul de fabricaţie al unei unitãţi existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
(2) Proiectul de investiţii poate lua şi forma achiziţionãrii unei unitãţi care a fost închisã sau care ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã, dar nu include achiziţia activelor unei companii aflate în dificultate financiarã, caz în care se aplica Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor aflate în dificultate.
(3) Un proiect de investiţii nu trebuie divizat în mod artificial în subproiecte cu scopul de a eluda obligaţia de notificare.
Costul total al proiectului
ART. 8
Costul total al proiectului reprezintã totalul cheltuielilor efectuate de o întreprindere pentru a dobândi, în cadrul proiectului de investiţii, noi imobilizari corporale şi necorporale care vor fi amortizate pe durata lor de viata sau luate în locatie financiarã (leasing).
Cheltuieli eligibile
ART. 9
Cheltuielile eligibile vor fi determinate în conformitate cu prevederile în acest sens din Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi pentru IMM.
Locul de munca
ART. 10
(1) Locul de munca reprezintã locul de munca permanent cu norma intreaga sau echivalent ori cu norma redusã.
(2) Locul de munca poate fi un loc de munca nou sau un loc de munca existent care este menţinut, în mãsura în care cel din urma este în mod direct legat de proiectul de investiţii; acesta ar necesita o suma semnificativã pentru recalificare profesionalã şi nu ar mai exista la începutul unui nou proces de producţie în afarã acestei investiţii.
Piata relevanta
ART. 11
(1) Piata relevanta a produsului, pentru determinarea cotei de piata, cuprinde produsele prevãzute de proiectul de investiţii şi, atunci când este cazul, substituentii sãi, apreciati de consumatori pe criterii de caracteristici, preţ şi utilizare a produsului sau apreciati de producãtori prin intermediul flexibilitatii instalaţiilor de producţie.
(2) Dacã investiţia implica fabricarea produselor intermediare, piata relevanta poate reprezenta piata pentru produsul final, dacã cea mai mare parte din producţia intermediara nu este vândutã pe piata libera.
(3) Dacã investiţia implica fabricarea produselor intermediare, piata relevanta poate fi piata pentru produsul final dacã cea mai mare parte din producţie nu este vândutã pe piata libera.
(4) Piata geograficã relevanta cuprinde teritoriul naţional şi, de obicei, Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate sau, în mod alternativ, orice parte semnificativã a acestora dacã condiţiile de concurenta în acea zona pot fi suficient de bine distinse de cele din alte zone ale Spaţiului Economic European şi ţãrilor candidate. Atunci când este cazul, piata relevanta poate fi consideratã a fi globalã.
Supracapacitatea structuralã
ART. 12
(1) Supracapacitatea structuralã exista atunci când rata de utilizare a capacitãţii sectorului/subsectorului în cauza, calculatã ca medie a ultimilor 5 ani, este mai mica cu cel puţin 2% decât cea a industriei în totalitate. Sectorul sau subsectorul va fi definit în conformitate cu nivelul cel mai de jos al Clasificarii activitãţilor din economia nationala (CAEN).
(2) Supracapacitate structuralã semnificativã exista atunci când diferenţa în comparatie cu media pentru industrie este mai mare de 5 puncte procentuale.
Piata în declin
ART. 13
(1) Piata pentru produsele în cauza este în declin dacã în ultimii 5 ani rata medie anuala de creştere a consumului aparent aferent produselor respective este cu cel puţin 10% mai mica decât media anuala a industriei prelucratoare în totalitate din Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate, doar dacã nu exista o evoluţie ascendenta puternica în legatura cu rata de creştere a cererii pentru produsele respective.
(2) Piata în declin absolut este aceea în care rata medie anuala de creştere a consumului aparent în ultimii 5 ani este negativa.

CAP. 2
Cerinţele notificãrii

ART. 14
(1) Prezentul regulament impune furnizorilor de ajutor de stat obligaţia notificãrii, conform <>Legii nr. 143/1999 , cu completãrile ulterioare, şi ale Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii ajutorului de stat, a oricãrei intentii de acordare a unui ajutor regional pentru investiţii în cadrul unei scheme aprobate, atunci când unul sau altul dintre urmãtoarele doua criterii sunt îndeplinite:
a) costul total al proiectului este cel puţin echivalentul în lei a 50 milioane euro, 15 milioane euro în cazul proiectelor realizate în sectorul textil şi intensitatea cumulatã a ajutorului, inclusiv orice cofinantare din fonduri de preaderare, exprimatã ca procent din costurile eligibile ale investiţiei, este cel puţin 50% din plafonul ajutorului regional pentru companii mari în zona respectiva şi ajutorul pentru locurile de munca create sau pentru menţinerea acestora ajunge pana la cel puţin echivalentul în lei a 40.000 euro şi 30.000 euro în cazul proiectelor realizate în sectorul textil; sau
b) ajutorul total este cel puţin echivalentul în lei a 50 milioane euro.
(2) Cerinta de notificare se aplica, de asemenea, şi intenţiilor de acordare a ajutorului individual.
Formularul de notificare
ART. 15
Formularul standard de notificare este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament.

CAP. 3
Reguli de evaluare

ART. 16
(1) Consiliul Concurentei va determina intensitatea maxima admisibilã a ajutorului pentru o intenţie de acordare a ajutorului de stat în conformitate cu formula de calcul prezentatã în art. 20.
(2) O serie de factori de ajustare vor fi aplicati plafonului regional în conformitate cu cele 3 criterii specifice de evaluare menţionate în art. 17, 18 şi 19, în scopul calculãrii intensitatii maxime admisibile a ajutorului pentru proiectul respectiv.
(3) Referitor la al treilea criteriu, cel al impactului regional, va fi posibila aplicarea unui coeficient pozitiv sau bonus, în funcţie de importanta avantajelor estimate a fi realizate prin proiectul de investiţie în zona consideratã.
(4) Problema viabilitatii unui proiect de investiţie anume tine de aprecierea exclusiva a furnizorului ajutorului de stat. Consiliul Concurentei poate totuşi, dacã considera necesar, sa solicite informaţii asupra viabilitatii unui proiect de investiţie. Totodatã, dacã este cazul, Consiliul Concurentei va utiliza informaţii din surse exterioare independente pentru a aprecia efectele probabile asupra concurentei pe piata relevanta. Dacã obţinerea de informaţii din surse exterioare ridica dificultãţi, Consiliul Concurentei va acorda un rol preponderent argumentarii furnizorului ajutorului de stat.
Trei criterii de evaluare
Concurenta
ART. 17
(1) Autorizarea ajutorului pentru întreprinderi care îşi desfãşoarã activitatea în sectoarele cu supracapacitate de producţie structuralã comporta anumite riscuri în ceea ce priveşte denaturarea concurentei. Orice extindere a capacitãţii care nu este compensata de reduceri ale capacitãţii de producţie pe alte planuri va agrava problema supracapacitatii structurale. Dacã o asemenea extindere este ajutata, atunci beneficiarul ajutorului ar putea rãmâne cu un exces de capacitate pe care sa nu o poatã folosi în viitor sau beneficiarul ajutorului ar putea începe un rãzboi al preţurilor, astfel încât sa-i înlãture pe ceilalţi producãtori de pe piata relevanta. Pe de alta parte, acest lucru ar putea ameninta numãrul locurilor de munca. De aceea, factorul concurenta va presupune o analiza a proiectului propus, şi anume dacã acesta se va desfasura în cadrul unui sector sau subsector care suferã de supracapacitate structuralã.
(2) Pentru a stabili dacã sectorul/subsectorul considerat este sau nu afectat de supracapacitate structuralã, Consiliul Concurentei va lua în considerare, la nivel naţional, decalajul dintre rata medie de utilizare a capacitãţilor de producţie ale industriei prelucratoare în ansamblu şi rata de utilizare a capacitãţilor în sectorul/subsectorul în cauza. Pentru stabilirea variatiilor ciclice ale ratelor de utilizare referitoare la capacitatile de producţie, perioada de referinta avutã în vedere va cuprinde ultimii 5 ani pentru care sunt disponibile date.
(3) Dacã datele relative la utilizarea capacitãţilor sunt insuficiente, Consiliul Concurentei va examina dacã investiţiile avute în vedere sunt realizate pe o piata aflatã în declin. În acest scop, Consiliul Concurentei va compara evoluţia consumului aparent al produsului/produselor în cauza (adicã producţia nationala plus importurile, minus exporturile) cu rata de creştere a industriei prelucratoare în ansamblu la nivel naţional.
(4) Pentru a stabili dacã investiţia avutã în vedere va avea ca rezultat o creştere de capacitate, capacitatea luatã în considerare reprezintã capacitatea totalã maxima a potenţialului beneficiar (şi/sau, dacã este cazul, a grupului cãruia îi aparţine) pentru fabricarea produsului în cauza. În toate situaţiile capacitatea viabila va include capacitatea temporar nefolosita (adicã capacitatea ce ar putea fi reactivata în caz de creştere a vânzãrilor), dar va exclude capacitatea invechita şi neexploatata (însemnând capacitate neutilizata şi care nu va putea fi utilizata fãrã o alta investiţie substantiala suplimentarã).
(5) În condiţiile în care, înainte de a solicita ajutorul, compania deţine o parte importanta din piata produsului (produselor) respectiv, ceea ce, în sensul acestui regulament, înseamnã cel puţin 40%, exista riscul ca prin acordarea nivelului maxim de ajutor, permis în mod normal în regiunea în cauza, sa distorsioneze în mod nejustificat concurenta. În asemenea circumstanţe întreprinderea ar trebui, în principiu, sa primeascã un ajutor inferior celui pe care l-ar putea solicita în situaţia normalã, chiar dacã investiţia contribuie la dezvoltarea regionala. Totuşi pot exista şi excepţii de la aceasta regula generalã, cum ar fi cazul în care compania creeazã, printr-o inovaţie originala, un nou produs pe piata.
Raportul capital/forta de munca
ART. 18
(1) În mãsura în care ajutorul regional este, de regula, acordat sub forma unor subvenţii de capital, proiectele cu o mare intensitate a investiţiei de capital au tendinta fireasca de a se orienta cãtre zonele asistate. Chiar dacã este vorba de o evoluţie pozitiva, aceasta politica nu contribuie în mod necesar la crearea de numeroase locuri de munca şi nici la reducerea somajului. Numai proiectele cu foarte mare intensitate a investiţiei de capital vor fi vizate de acest criteriu. Noţiunea de locuri de munca salvate şi menţinute nu este pertinenta decât atunci când este demonstrat ca aceste locuri de munca sunt direct legate de proiectul de investiţie în cauza, caz în care intenţia de ajutor poate fi apreciatã ca ajutor pentru investiţie, iar nu ca ajutor pentru creare de locuri de munca.
(2) În aplicarea acestui criteriu se va tine cont şi de posibilul efect al ajutorului de distorsionare a concurentei prin preţul produsului final. Graţie ajutoarelor, întreprinderile pentru care cheltuielile de capital reprezintã o parte importanta a costurilor totale pot reduce semnificativ costul lor pe unitatea de produs şi ar putea obţine astfel un avantaj considerabil asupra concurenţilor care nu beneficiazã de ajutor de stat. Cu cat intensitatea capitalistica a proiectului de investiţii beneficiind de ajutor de stat este mai mare, cu atât efectele de distorsionare a concurentei imputabile subvenţiilor de capital risca sa fie mai pronunţate.
Impactul regional
ART. 19
În timp ce criteriul concurentei şi raportul capital/forta de munca servesc la evaluarea potentialelor efecte de distorsionare a concurentei, impactul regional ia în calcul efectele benefice asupra economiei regiunii asistate. Consiliul Concurentei considera ca crearea de locuri de munca poate servi drept indicator al contribuţiei proiectului la dezvoltarea regiunii respective. Când o investiţie mare de capital creeazã doar un numãr limitat de locuri de munca directe, aceeaşi investiţie poate crea un numãr semnificativ de locuri de munca indirecte în regiunea asistatã respectiva şi în orice regiune adiacenta. În acest context crearea de locuri de munca se referã la locuri de munca create în mod direct datoritã proiectului şi la locurile de munca create de furnizorii şi clienţii beneficiarului de ajutor ca rãspuns la investiţia acordatã.
Formula de calcul
ART. 20
Formula completa de calcul este obţinutã prin multiplicarea plafonului de ajutor regional cu coeficienţii rezultaţi în urma examinãrii celor 3 factori mentionati anterior şi care sunt reprezentaţi de simbolurile urmãtoare:
R = intensitatea maxima a ajutorului autorizat, pentru companii mari, în zona asistatã în cauza (plafonul regional);
T = factorul concurenta;
I = factorul capital/forta de munca;
M = factorul impact regional.
Formula intensitatii maxime admisibile pentru ajutor este:
R x T x I x M
Nici un proiect nu va putea primi ajutor mai mare decât îi permite plafonul regional [vezi art. 21 lit. c)].
ART. 21
Urmãtorii factori de ajustare se vor aplica fiecãrui criteriu de evaluare:
a) factorul concurenta:


(i) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitãţii 0,25
într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate
de producţie structuralã grava şi/sau o scãdere
absolutã a cererii
(ii) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitãţii 0,50
într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate
de producţie structuralã şi/sau o piata în declin
şi susceptibile sa consolideze o cota de piata ridicatã
(iii) proiecte ce au ca efecte extinderea capacitãţii 0,75
într-un sector ce se confrunta cu o supracapacitate
de producţie structuralã grava şi/sau o piata în declin
(iv) fãrã efectele negative probabile enumerate 1,00
la pct. (i)-(iii)


b) factorul capital/forta de munca:


────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Capital nou/locuri de munca
(suma totalã a capitalului propus împãrţitã Factor
la numãrul de locuri de munca create sau salvate)
(mii euro)
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
<200 1,0
200-400 0,9
401-700 0,8
701-1000 0,7
>1000 0,6
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


c) factorul impact regional:


(i) grad înalt al creãrii de locuri de munca 1,5
indirecte (adicã locuri de munca înfiinţate
de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului
în regiunea asistatã unde este localizata
compania sau în orice regiune adiacenta),
pentru fiecare loc de munca creat
de beneficiarul ajutorului (mai mult de 100%)
(ii) grad mediu al creãrii de locuri de munca 1,25
indirecte (adicã locuri de munca înfiinţate
de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului
în regiunea asistatã unde este localizata
compania sau în orice regiune adiacenta),
pentru fiecare loc de munca creat de beneficiarul
ajutorului (50-100%)
(iii) grad scãzut al creãrii de locuri de munca 1,0
indirecte (adicã locuri de munca înfiinţate
de furnizorii şi clienţii direcţi ai beneficiarului
în regiunea asistatã unde este localizata
compania sau în orice regiune adiacenta),
pentru fiecare loc de munca creat de beneficiarul
ajutorului (sub 50%)



CAP. 4
Procedura de evaluare a ajutoarelor de stat de cãtre Consiliul Concurentei

ART. 22
Consiliul Concurentei va lua o decizie în conformitate cu prevederile <>art. 8 şi 12 din Legea nr. 143/1999 , fie de autorizare a ajutorului, fie de deschidere a unei proceduri de investigatie în termen de o luna de la primirea unei notificãri complete, perioada menţionatã în <>art. 9 din Legea nr. 143/1999 . Notificarea trebuie sa urmãreascã formatul standard prezentat în anexa.
ART. 23
În cazul în care Consiliul Concurentei iniţiazã o procedura de investigatie conform <>art. 8 din Legea nr. 143/1999 , Consiliul Concurentei va lua o decizie finala într-o perioada de 4 luni de la decizia de deschidere a procedurii. Consiliul Concurentei va lua în considerare toate probele care pot fi adunate în aceasta perioada, inclusiv informaţii de la terţii interesaţi sau orice alte elemente suplimentare care nu au fost luate în considerare pe parcursul investigatiei iniţiale. Astfel, perioada maxima de investigare într-un caz individual nu trebuie sa depãşeascã 5 luni.

CAP. 5
Monitorizarea

ART. 24
(1) Având în vedere "natura sensibila" a marilor investiţii mobiliare implicate în astfel de proiecte, este esenţialã existenta unui mecanism care sa ajute la asigurarea ca nivelul ajutorului plãtit efectiv beneficiarului este în conformitate cu decizia Consiliului Concurentei.
(2) Pentru fiecare proiect de ajutor autorizat de cãtre Consiliul Concurentei în aplicarea prezentului regulament, Consiliul Concurentei va solicita orice act privitor la ajutorul de stat, încheiat între furnizor şi beneficiar, care sa conţinã o clauza referitoare la rambursarea ajutorului în caz de nerespectare a contractului (actul privind ajutorul), ori ca ultima plata a ajutorului (25%) sa fie facuta doar când beneficiarul a arãtat furnizorului ca a satisfãcut condiţiile de execuţie a proiectului în concordanta cu decizia Consiliului Concurentei şi, în condiţiile în care Consiliul Concurentei, pe baza informaţiilor prezentate de cãtre furnizor privind implementarea proiectului, în termen de 60 de zile (lucrãtoare), sa-şi fi dat acordul sau sa nu fi formulat nici o obiectie privitoare la ultima rata a plãţii ajutorului.
(3) O copie de pe actul juridic prin care se acorda ajutorul de stat, încheiat între furnizor şi beneficiar, trebuie transmisã Oficiului Concurentei (şi Consiliului Concurentei) imediat dupã ce acesta a fost semnat de pãrţi.
ART. 25
În vederea asigurãrii concordanţei cu prevederile deciziei Consiliului Concurentei, furnizorul, în cooperare cu beneficiarul, trebuie sa furnizeze Oficiului Concurentei o data cu raportarea anuala asupra desfãşurãrii proiectului, incluzând informaţii privind subvenţiile deja vãrsate, şi orice raport provizoriu privind derularea ajutorului şi un raport final indicând realizarea obiectivelor în termenii stabiliţi, a investiţiilor şi conformitatea cu orice condiţie specifica stabilitã de autoritatea furnizoare a ajutorului de stat.

ANEXA 1

FORMULARUL
de notificare a ajutoarelor de stat care cad sub incidenta Regulamentului
multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat
regional pentru proiecte mari de investiţii în sectoare
industriale nespecifice

Introducere
Acest formular specifica informaţiile care trebuie furnizate de notificator când notifica la Consiliul Concurentei un proiect mare de investiţii localizat într-o zona asistatã, cãruia i se aplica regulile de notificare prevãzute în Regulamentul multisectorial privind regulile tranzitorii aplicabile ajutorului de stat pentru proiecte mari de investiţii.
Notificatorul trebuie sa ţinã cont ca:
a) toate informaţiile solicitate conform acestui formular trebuie sa fie furnizate. Cu toate acestea, dacã partea notificatoare, cu buna-credinţa, este în imposibilitate de a formula un rãspuns la o intrebare sau poate furniza doar date generale în ceea ce priveşte informaţia disponibilã, va trebui sa indice şi motivele pentru care face acest lucru;
b) notificarea este incompleta atunci când nu sunt completate toate punctele sau nu sunt oferite explicaţii asupra motivelor pentru care nu a fost posibila furnizarea de informaţii complete şi va deveni efectivã la data la care toate informaţiile sunt înregistrate;
c) Consiliul Concurentei poate cere furnizorului şi beneficiarului ajutorului sa furnizeze informaţii suplimentare şi/sau explicaţii la informaţiile furnizate în formularul de notificare pentru a facilita evaluarea iniţialã.
Documente insotitoare
a) o copie de pe proiectul de act normativ care stabileşte ajutorul de stat; dacã acesta este indisponibil, o copie de pe înţelegerea preconizata privind ajutorul de stat. Dacã acest proiect este indisponibil la data notificãrii, el va trebui sa fie depus imediat ce este posibil acest lucru, dar nu mai târziu de data la care a fost transmis beneficiarului;
b) copii de pe cele mai recente rapoarte şi bilanţuri contabile ale beneficiarului (beneficiarilor) ajutorului şi, dacã beneficiarul face parte dintr-un grup de firme, copii de pe cele mai recente rapoarte şi bilanţuri contabile ale grupului;
c) o lista şi o scurta descriere a conţinutului tuturor analizelor, rapoartelor, studiilor şi anchetelor pregãtite de beneficiar (beneficiari) în scopul evaluãrii sau analizarii propunerii de ajutor de investiţii, cu respectarea condiţiilor de concurenta, concurenţilor (actuali şi potenţiali) şi condiţiilor de piata. Fiecare punct de pe lista va trebui sa conţinã numele şi funcţia autorului.
Procedura de notificare
Datele financiare cerute trebuie sa fie furnizate în moneda nationala, indicandu-se cursul de schimb leu/euro în cazul celor provenite de pe alte pieţe.
Formularul de notificare va fi transmis cãtre Consiliul Concurentei la urmãtoarea adresa:
Palatul Parlamentului - Consiliul Concurentei
Calea 13 Septembrie nr. 1, sectorul 5, Bucureşti
Confidenţialitate
Furnizorul şi/sau beneficiarul ajutorului de stat trebuie sa fie informati de faptul ca orice informaţie solicitatã poate fi folositã drept baza pentru fundamentarea unei decizii în cazul respectiv. Pãrţile care notifica trebuie sa specifice care sunt acele informaţii incluse în formularul de notificare care nu trebuie publicate sau divulgate pe alta cale cãtre terţe persoane, prin marcarea lor cu "Secret de afaceri". De asemenea, pãrţile care notifica trebuie sa prezinte motivele pentru care aceste informaţii nu trebuie divulgate sau publicate. Oricum, dacã o informaţie secreta este necesarã pentru fundamentarea deciziei, Consiliul Concurentei trebuie sa consulte mai întâi furnizorul şi/sau beneficiarul ajutorului de stat în legatura cu publicarea acelor pãrţi din decizie care conţin respectiva informaţie.
Controlul ulterior al autorizãrii
Consiliul Concurentei recunoaşte faptul ca acele informaţii solicitate în formularul de notificare nu pot fi ex ante în totalitate exacte.
Furnizorului şi/sau beneficiarului ajutorului de stat li se solicita prezentarea celei mai bune estimari a lor şi furnizarea unei justificãri privind informaţiile ce urmeazã a fi prezentate. Proiectul de investiţii care va fi finanţat va fi supus unui control ulterior care îi permite Consiliului Concurentei/Oficiului Concurentei sa verifice exactitatea informaţiilor prezentate în formularul de notificare.

SECŢIUNEA 1
Furnizorul ajutorului de stat

1.1. Informaţii despre autoritatea publica care face notificarea
1.1.1. Denumirea şi adresa autoritãţii care face notificarea
1.1.2. Numele, numãrul de telefon şi de fax, e-mail, poziţia ocupatã de persoana ce urmeazã a fi contactata în caz de cercetãri suplimentare.

SECŢIUNEA a 2-a
Beneficiarul ajutorului de stat

2.1. Structura companiei sau a companiilor care investesc în proiect
2.1.1. Identitatea beneficiarului ajutorului de stat
2.1.2. Dacã identitatea legalã a beneficiarului ajutorului de stat este diferita de întreprinderea/întreprinderile care finanţeazã proiectul sau care primeşte/primesc ajutorul, descrieti, de asemenea, şi aceste diferenţe.
2.1.3. Identificati grupul de întreprinderi din care face parte beneficiarul ajutorului de stat, descrieti structura grupului şi structura actionariatului fiecãrei companii-mama.
2.2. Pentru întreprinderea/întreprinderile care investeste/investesc în proiect furnizati urmãtoarele date pentru ultimii 3 ani financiari:
2.2.1. cifra de afaceri totalã, cifra de afaceri din Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate, cifra de afaceri în România;
2.2.2. profitul net şi fluxul de numerar, pe o baza consolidata;
2.2.3. locurile de munca totale, în Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate şi în România;
2.2.4. defalcarea pe piata a vânzãrilor în România, în Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate şi în afarã Spaţiului Economic European şi ţãrilor candidate.
2.3. Dacã investiţia priveşte o instalatie industriala existenta, furnizati urmãtoarele date pentru ultimii 3 ani financiari ai societãţii:
2.3.1. cifra de afaceri;
2.3.2. profitul net şi fluxul de numerar;
2.3.3. locurile de munca totale;
2.3.4. defalcarea pe piata a vânzãrilor în România, în Spaţiul Economic European şi ţãrile candidate şi în afarã Spaţiului Economic European şi ţãrilor candidate.

SECŢIUNEA a 3-a
Prevederi privind ajutorul din fonduri publice

Pentru fiecare mãsura de ajutor din fonduri publice furnizati urmãtoarele:
3.1. Detalii:
3.1.1. titlul schemei (sau indicaţi dacã este un ajutor individual);
3.1.2. baza legalã (lege, hotãrâre a Guvernului);
3.1.3. entitatea publica care acorda ajutorul;
3.1.4. dacã baza legalã este o schema de ajutor aprobatã de Consiliul Concurentei, furnizati numãrul şi data deciziei de autorizare.
3.2. Forma ajutorului de stat propus:
3.2.1. ajutorul de stat propus este sub forma bãneascã, subvenţii, reducerea contribuţiei la asigurãrile sociale, scutirea de la plata datoriilor, împrumuturi cu dobanda scãzutã, amânarea de la plata impozitelor etc.;
3.2.2. furnizati condiţiile ataşate la plãţile privind ajutorul.
3.3. Cuantumul ajutorului propus:
3.3.1. suma nominalã a ajutorului şi echivalentul subventiei nete şi brute;
3.3.2. mãsura de ajutor este subiect al impozitului/profit (sau altor impozite directe). Dacã numai parţial, în ce mãsura;
3.3.3. furnizati o lista completa a plãţilor ajutorului propus.
Pentru schema de ajutor din fondurile publice furnizati urmãtoarele:
3.4. Caracteristicile mãsurilor de ajutor:
3.4.1. Este vreuna dintre mãsurile de ajutor de stat din totalul acestora încã nedefinita? Dacã da, specificati.
3.4.2. Indicaţi care dintre mãsurile enumerate mai sus nu constituie ajutor de stat şi care este motivul.
3.5. Finanţarea din surse comunitare (Banca Europeanã de Investiţii, fonduri de preaderare şi alte fonduri)
3.5.1. Mãsurile menţionate mai sus trebuie sa fie finanţate şi de fonduri comunitare. Explicaţi.
3.5.2. Pentru acelaşi proiect de investiţii s-a solicitat sprijin şi de la alte instituţii de finanţare europene sau internaţionale. Dacã da, pentru ce suma.
3.6. Cumularea mãsurilor de ajutor din fonduri publice:
3.6.1. echivalentul subventiei brute estimat (înainte de impozitare) al mãsurilor de ajutor combinate;
3.6.2. echivalentul subventiei nete estimat (dupã impozitare) al mãsurilor de ajutor combinate.

SECŢIUNEA a 4-a
Proiectele finanţate

Informaţiile ce vor fi furnizate în aceasta parte sunt utilizate inter alia pentru determinarea rezultatului evaluãrii factorului capital-munca al notificãrii depuse.
4.1. Localizarea proiectului
4.1.1. Specificati regiunea, adresa.
4.2. Durata proiectului
4.2.1. Specificati data demararii proiectului de investiţii şi data finalizarii.
4.2.2. Specificati data planificata pentru începerea noului proces de producţie şi anul pana la care poate fi realizatã intreaga producţie.
4.3. Descrierea proiectului
4.3.1. Specificati tipul proiectului şi dacã este o unitate noua sau o extindere a capacitãţii uneia existente sau altceva.
4.3.2. Prezentaţi o scurta descriere generalã a proiectului.
4.4. Defalcarea costurilor proiectului
4.4.1. Specificati costul total al cheltuielilor de capital ce urmeazã a fi investit şi amortizat dupã perioada de viata a proiectului.
4.4.2. Prezentaţi, prin completarea tabelului de mai jos, o defalcare detaliatã a cheltuielilor care sunt asociate proiectului de investiţii - cheltuielile de capital şi cheltuielile de investiţii care nu pot fi amortizate dupã încetarea perioadei de viata a proiectului de investiţii.


┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬──────────────────────────┐
│ │ Cheltuieli totale │ Cheltuieli eligibile │
│ ├──────┬──────┬──────┬────┼───────┬──────┬──────┬────┤
│ Capital │Anul 1│Anul 2│Anul 3│etc.│ Anul 1│Anul 2│Anul 3│etc.│
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Pãmânt │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Clãdiri │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii, maşini │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Unelte │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Necorporale*) │ │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────┼──────┼──────┼──────┼────┼───────┼──────┼──────┼────┤
│Altele (specificati) │ │ │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────────────┴──────┴──────┴──────┴────┴───────┴──────┴──────┴────┘




──────────
*) Pentru întreprinderile mari anumite categorii de investiţii necorporale pot fi incluse în cheltuielile eligibile de capital, care nu depãşesc oricum 25% din cheltuielile totale eligibile de capital, în conformitate cu Regulamentul pentru ajutor de stat regional şi ajutorul de stat pentru IMM.

Investiţii care nu pot fi amortizate





┌───────────────────────────────────────┬────┬────┬────┬───┬─────────────────┐
│ Fond de rulment complementar │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼───┤ │
│Cercetare-dezvoltare │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼───┤ │
│Costuri de demarare a activitãţii │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┼────┼────┼────┼───┤ │
│Altele (specificati) │ │ │ │ │ │
├───────────────────────────────────────┴────┴────┴────┴───┴─────────────────┤
│ │
├───────────────────────────────────────┬────┬────┬────┬───┬────┬────┬────┬──┤
│Total │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────────────────────────────┴────┴────┴────┴───┴────┴────┴────┴──┘



4.5. Finanţarea costurilor totale ale proiectului
4.5.1. Indicaţi finanţarea costurilor totale ale proiectului de investiţii prin completarea urmatorului tabel:


┌─────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────┐
│ │ Cuantum │
│ ├───────┬───────┬───────┬────┤
│ │Anul 1 │Anul 2 │Anul 3 │etc.│
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Resurse interne │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Aporturi în capital │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Împrumuturi de la instituţii financiare private │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Împrumuturi de la instituţii financiare publice │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Fonduri publice (naţionale sau comunitare) │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Altele (specificati) │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼────┤
│Total │ │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────┴───────┴───────┴───────┴────┘



4.6. Crearea de locuri de munca
4.6.1. Prin proiect se creeazã locuri de munca permanente noi? Dacã da, furnizati numãrul locurilor de munca ce urmeazã a fi create şi precizati în care perioada şi descrieti locurile de munca ce urmeazã a fi create.
4.7. Pãstrarea locurilor de munca existente
4.7.1. Prin proiect se menţin locurile de munca existente? Dacã da, furnizati numãrul locurilor de munca ce urmeazã a fi menţinute şi precizati în care perioada şi descrieti locurile de munca ce urmeazã a fi menţinute.
4.7.2. Explicaţi în detaliu numãrul de ore şi costurile medii pentru recalificarea forţei de munca (excluzând salariile lectorilor), necesare pentru menţinerea locurilor de munca permanente.
4.7.3. Explicaţi care dintre aceste locuri de munca ar putea reprezenta un risc iminent dacã proiectul nu se va aplica.

SECŢIUNEA a 5-a
Precizãri privind capacitatea de producţie şi piata (pieţele) afectate

Informaţiile ce urmeazã a fi furnizate în aceasta secţiune servesc la evaluarea proiectului de ajutor prin raportare la concurenta. Definiţiile pieţei relevante, supracapacitatii de producţie structurale şi pieţei în declin sunt date în art. 11-13 din regulament.
5.1. Caracterizarea produsului (produselor) cuprins în proiect
5.1.1. Specificati produsul (produsele) care se va produce ca urmare a acordãrii ajutorului pana la terminarea investiţiei (indicaţi codul european CN) şi sectorul sau subsectorul cãruia îi aparţine produsul respectiv (indicaţi codul european NACE)
5.1.2. Ce produse vor fi înlocuite? Dacã aceste produse înlocuite nu sunt fabricate în acelaşi loc, indicaţi unde sunt produse în mod curent.
5.1.3. Ce alte produse pot fi fabricate în noua instalatie fãrã nici un cost suplimentar sau cu costuri suplimentare mici.
5.2. Caracterizarea pieţei geografice relevante
5.2.1. Specificati care este piata geograficã atunci când aceasta este diferita de cea a Spaţiului Economic European şi a celorlalte tari candidate.
5.2.2. De ce este consideratã piata geograficã diferita de cea a Spaţiului Economic European şi a celorlalte tari candidate?
5.3. Consideratii privind capacitatea de producţie
5.3.1. Cuantificati impactul proiectului asupra capacitãţii de producţie maxime a beneficiarului ajutorului în Spaţiul Economic European şi celelalte tari candidate (la nivelul grupului) pentru fiecare produs (în unitãţi pe an în anul precedent anului de începere şi terminare a proiectului).
5.3.2. Se va furniza o estimare a ratei de utilizare a capacitãţii în Spaţiul Economic European şi în celelalte tari candidate (sau a pieţei geografice relevante) a (sub)sectoarelor pentru ultimii 5 ani. Ce proporţie a acestei capacitãţi pe parcursul acestei perioade este justificatã de beneficiarul ajutorului şi care a fost rata de utilizare în (sub)sectorul relevant.
5.4. Informaţii privind piata
5.4.1. Furnizati pentru fiecare dintre ultimii 5 ani financiari informaţii privind consumul real (producţia plus importurile minus exporturile) pentru produsul (produsele) respectiv. Dacã sunt disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informaţii, care sa provinã de la alte surse.
5.4.2. Furnizati pentru urmãtorii 3 ani financiari o previziune a evoluţiei consumului real (producţia plus importurile minus exporturile) aferent produsului (produselor) respectiv. Dacã sunt disponibile, se vor furniza date statistice privind aceste informaţii, care sa provinã de la alte surse.
5.4.3. Piata relevanta este în declin? Care este motivul? Dacã nu, de ce?
5.4.4. Furnizati o estimare a cotei de piata (valoricã) a beneficiarului ajutorului ori a grupului din care beneficiarul ajutorului face parte, în anul care preceda anul de demarare, şi data privind finalizarea proiectului.

SECŢIUNEA a 6-a
Impactul regional

6.1. Informaţii privind locurile de munca create de furnizorii şi clienţii beneficiarului ajutorului
6.1.1. În opinia Consiliului Concurentei şi/sau a beneficiarului ajutorului, care dintre cele 3 optiuni descrie mai bine nivelul locurilor de munca create de furnizorii şi clienţii beneficiarului ajutorului:
(i) nivelul ridicat al creãrii locurilor de munca pentru fiecare loc de munca creat de cãtre beneficiarul ajutorului (mai mult decât 100%);
(ii) nivelul mediu al creãrii locurilor de munca pentru fiecare loc de munca creat de cãtre beneficiarul ajutorului (între 50% şi 100%);
(iii) nivelul redus al creãrii locurilor de munca pentru fiecare loc de munca creat de cãtre beneficiarul ajutorului (mai puţin de 50%)?
6.1.2. Justificati şi explicaţi rãspunsul la întrebarea anterioarã.
6.1.3. Furnizati în completare o lista a posibililor furnizori pentru producţia noua din cadrul regiunii asistate şi/sau al regiunilor asistate.
6.1.4. Furnizati în completare o lista a posibililor clienţi pentru producţia noua din cadrul regiunii asistate şi/sau al regiunilor asistate.



────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016