Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 8 august 2006  privind gestionarea situatiilor de urgenta in domeniul fitosanitar - invazii ale agentilor de daunare si contaminarea culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 8 august 2006 privind gestionarea situatiilor de urgenta in domeniul fitosanitar - invazii ale agentilor de daunare si contaminarea culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 2 din 3 ianuarie 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Gestionarea situaţiilor de urgenţã ca urmare a invaziei agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar este o activitate de interes naţional, având în vedere pagubele pe care le pot provoca.
ART. 2
Scopul prezentului regulament este acela de a stabili atribuţiile ce revin tuturor structurilor implicate în gestionarea situaţiilor de urgenţã ca urmare a invaziei agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar.
ART. 3
Sunt expuse direct sau indirect acestor factori de risc:
a) mediul natural (culturile agricole, apele);
b) populaţia.
ART. 4
(1) În sensul prezentului regulament, prin gestionarea situaţiilor de urgenţã ca urmare a invaziei agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar se înţelege identificarea, evaluarea, monitorizarea, limitarea şi stabilirea mãsurilor de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar.
(2) În funcţie de judeţul în care a avut loc invazia agentului de dãunare sau contaminarea culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar, gestionarea mãsurilor va fi realizatã de unitatea fitosanitarã a judeţului respectiv.
ART. 5
Managementul situaţiilor de urgenţã se realizeazã prin:
a) mãsuri preventive;
b) mãsuri operative de intervenţie.

CAP. II
Organizarea gestionãrii situaţiilor de urgenţã ca urmare a invaziei agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar

ART. 6
Elaborarea strategiei de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar revine Direcţiei fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 7
Monitorizarea situaţiilor de urgenţã, evaluarea informaţiilor, înştiinţarea, avertizarea, precum şi coordonarea aplicãrii unitare a mãsurilor de prevenire şi gestionare a situaţiilor de urgenţã sunt asigurate de Centrul operativ temporar, care va cuprinde specialişti de la unitatea fitosanitarã, direcţia pentru agriculturã şi dezvoltare ruralã, precum şi specialişti din cadrul comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţã, pe categorii de risc, pentru cunoaşterea exactã a atribuţiilor ce le revin în diferite situaţii de urgenţã.
ART. 8
Centrul operativ temporar va fi coordonat din punct de vedere tehnic de Direcţia fitosanitarã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale.
ART. 9
Având în vedere particularitãţile managementului situaţiilor de urgenţã generate de invazii ale agenţilor de dãunare sau de contaminarea culturilor agricole cu produse fitosanitare, instituţiile implicate în desfãşurarea activitãţilor ce se impun sunt:
1. la nivel central:
a) Direcţia fitosanitarã;
b) Laboratorul Central pentru Carantinã Fitosanitarã;
c) Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante şi Produse Vegetale;
2. la nivel teritorial:
a) unitãţile fitosanitare;
b) laboratoarele regionale de diagnozã;
c) alte structuri cu atribuţii în domeniu.
ART. 10
Direcţia fitosanitarã are urmãtoarele atribuţii generale:
- controleazã modul de aplicare în teritoriu a dispoziţiilor legale în domeniul fitosanitar şi al produselor de uz fitosanitar;
- stabileşte normele fitosanitare, unice şi obligatorii pentru toate persoanele fizice sau juridice deţinãtoare de culturi agricole şi alte forme de vegetaţie utilã, precum şi pentru cei care depoziteazã, transportã şi valorificã plante şi produse vegetale;
- coordoneazã, îndrumã tehnic şi controleazã activitatea în domeniul fitosanitar şi al omologãrii, respectiv al autorizãrii şi utilizãrii produselor de uz fitosanitar;
- elaboreazã şi promoveazã proiecte de acte normative care privesc activitatea fitosanitarã, în scopul îmbunãtãţirii şi perfecţionãrii legislaţiei naţionale şi armonizãrii acesteia cu legislaţia comunitarã.
ART. 11
Laboratorul Central pentru Carantinã Fitosanitarã, prin laboratoarele de specialitate (entomologie, nematologie, bacteriologie, virologie, micologie), efectueazã:
- diagnoza organismelor dãunãtoare plantelor şi produselor vegetale;
- controlul calitãţii produselor de protecţie a plantelor prin Laboratorul pentru controlul calitãţii pesticidelor, aflat în structura Laboratorului Central pentru Carantinã Fitosanitarã.
ART. 12
Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor de Pesticide în Plante şi Produse Vegetale:
- efectueazã analize oficiale pentru determinarea calitativã şi cantitativã a reziduurilor de pesticide în plante şi produse vegetale destinate importului, exportului şi consumului intern;
- monitorizeazã reziduurile de pesticide în plante şi produse vegetale şi realizeazã o bazã de date;
- prognozeazã evoluţia reziduurilor de pesticide în plante şi produse vegetale pe baza datelor din anii anteriori.
ART. 13
Unitãţile fitosanitare:
- efectueazã controlul fitosanitar al plantelor şi produselor vegetale importate şi exportate;
- monitorizeazã organismele de carantinã în conformitate cu prevederile programelor de monitorizare;
- realizeazã diagnoza şi prognoza agenţilor de dãunare şi avertizeazã producãtorii agricoli cu privire la apariţia şi evoluţia acestora, recomandând mãsuri specifice pentru combaterea lor;
- controleazã calitatea pesticidelor, prin laboratoare de specialitate;
- desfãşoarã activitatea de supraveghere şi control privind respectarea regimului de carantinã fitosanitarã, conform prevederilor legislaţiei în vigoare;
- acordã asistenţã tehnicã de specialitate în organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare sau a contaminãrii cu produse de uz fitosanitar.
ART. 14
Laboratoarele regionale de diagnozã efectueazã analize fitosanitare specifice de nematologie şi bacteriologie.
ART. 15
Alte structuri cum sunt camerele agricole şi oficiile de consultanţã pot furniza informaţii specifice domeniului fitosanitar.
ART. 16
Cadrele tehnice special numite rãspund, potrivit competenţei pe care o au, de îndrumarea şi controlul tehnic de specialitate al întregii activitãţi de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare sau a contaminãrii cu produse de uz fitosanitar.
ART. 17
Persoanele fizice şi juridice care au în proprietate sau în folosinţã terenuri agricole ce au fost afectate au obligaţia de a participa la acţiunile de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare sau a contaminãrii cu produse de uz fitosanitar.

SUBCAPITOLUL 1
Mãsuri de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare şi a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar

ART. 18
Direcţia fitosanitarã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale, coordonatorul tehnic al Centrului operativ temporar în situaţii de urgenţã, rãspunde de:
- evaluarea situaţiei şi a pagubelor determinate de invazia unor agenţi de dãunare sau de contaminarea culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar;
- recomandarea metodelor de combatere a agenţilor de dãunare;
- stabilirea necesarului de produse de uz fitosanitar omologate în România (denumire şi cantitate), în funcţie de agentul de dãunare identificat în urma analizãrii probelor prelevate;
- stabilirea unei liste de furnizori de produse de uz fitosanitar şi servicii (manopera);
- stabilirea fondurilor necesare pentru executarea tratamentelor fitosanitare.
ART. 19
Unitãţile fitosanitare teritoriale rãspund de:
- stabilirea cu exactitate a culturilor agricole şi a suprafeţelor care au fost afectate, a gradului de afectare, precum şi stabilirea mãsurilor ce urmeazã a fi luate pentru contracararea efectelor invaziilor agenţilor de dãunare;
- gestionarea focarelor, în funcţie de rezultatele analizelor de diagnozã, (aplicarea tratamentelor fitosanitare sau distrugerea culturilor agricole în funcţie de gradul de infestare);
- efectuarea tratamentelor fitosanitare specifice pentru combaterea agenţilor de dãunare;
- evaluarea eficacitãţii tratamentelor fitosanitare.
ART. 20
Direcţia fitosanitarã va informa Centrul operativ pentru situaţii de urgenţã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale privind mãsurile întreprinse şi desfãşurarea acţiunii de combatere a invaziei agenţilor de dãunare sau a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar.
ART. 21
Unitãţile fitosanitare se vor ocupa de:
- avertizarea consiliilor judeţene şi a producãtorilor agricoli prin toate mijloacele existente (buletine de avertizare, mass-media);
- interzicerea comercializãrii plantelor şi produselor vegetale contaminate;
- monitorizarea permanentã a zonelor afectate de invazii ale unor agenţi de dãunare sau contaminate cu produse de uz fitosanitar;
- metodele de intervenţie în condiţiile de atac al unui agent de dãunare se stabilesc în funcţie de tipul agentului de dãunare, momentul atacului şi de dimensiunea suprafeţei atacate.

CAP. III
Atribuţiile autoritãţilor publice centrale şi locale în gestionarea situaţiilor de urgenţã, ca urmare a invaziei agenţilor de dãunare sau a contaminãrii culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar

ART. 22
Direcţia fitosanitarã din cadrul Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale are urmãtoarele atribuţii specifice:
a) elaboreazã şi promoveazã proiecte de acte normative care privesc activitatea fitosanitarã, norme şi instrucţiuni;
b) coordoneazã, îndrumã tehnic şi controleazã Centrul operativ temporar în situaţii de urgenţã în domeniul fitosanitar;
c) recomandã metodele de combatere a agenţilor de dãunare;
d) controleazã modul de aplicare în teritoriu a dispoziţiilor legate de desfãşurarea activitãţilor de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare sau a contaminãrii cu produse de uz fitosanitar;
e) verificã modul de constituire a necesarului de mijloace, aparaturã şi substanţe chimice pentru dotare.
ART. 23
Unitãţile fitosanitare teritoriale au urmãtoarele atribuţii specifice:
a) acordã asistenţã tehnicã de specialitate în organizarea şi desfãşurarea activitãţilor de prevenire şi combatere a agenţilor de dãunare sau a contaminãrii cu produse de uz fitosanitar;
b) stabilesc cu exactitate culturile agricole şi suprafeţele care au fost afectate şi gradul de afectare;
c) identificã agentul de dãunare, localizeazã şi delimiteazã zona afectatã cu panouri de avertizare;
d) preleveazã probe pentru identificarea agentului de dãunare în caz de suspiciune şi le transmit la laboratoarele specializate pentru diagnozã;
e) gestioneazã focarele, în funcţie de rezultatele analizelor de diagnozã (aplicarea tratamentelor fitosanitare sau distrugerea culturilor agricole în funcţie de gradul de infestare);
f) efectueazã tratamentele fitosanitare specifice pentru combaterea agenţilor de dãunare;
g) evalueazã eficacitatea tratamentelor fitosanitare.

CAP. IV
Contravenţii şi sancţiuni

ART. 24
Faptele care constituie contravenţii, amenzi pentru acestea, precum şi organele împuternicite sã le constate şi sã le aplice sunt cele prevãzute în <>Ordonanţa Guvernului nr. 4/1995 privind fabricarea, comercializarea şi utilizarea produselor de uz fitosanitar pentru combaterea bolilor, dãunãtorilor şi buruienilor în agriculturã şi silviculturã, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 30 ianuarie 1995, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 85/1995 , cu modificãrile ulterioare, în <>Ordonanţa Guvernului nr. 136/2000 privind mãsurile de protecţie împotriva introducerii şi rãspândirii organismelor de carantinã dãunãtoare plantelor sau produselor vegetale în România, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 431 din 2 septembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 214/2001 , cu modificãrile ulterioare, şi în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 262/2000 privind procedurile de stabilire a nivelurilor maxime de reziduuri de pesticide în plante şi produse vegetale, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 15 decembrie 2000, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 306/2001 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 25
Planul de gestionare a situaţiilor de urgenţã în domeniul fitosanitar este prevãzut în anexã.
ART. 26
Anexa face parte integrantã din prezentul regulament.

ANEXĂ
-----
la regulament
-------------

PLANUL DE GESTIONARE
a situaţiilor de urgenţã în domeniul fitosanitar

Structura-cadru
1. Date de identificare:
- denumirea societãţii comerciale, asociaţiei agricole, proprietarilor terenului;
- sediul, numãrul de telefon, fax.
2. Planul general de amplasare a suprafeţelor afectate:
- amplasarea suprafeţei în cadrul societãţii, asociaţiei;
- vecinãtãţile.
3. Strategia de prevenire şi combatere în caz de invazii ale agenţilor de dãunare şi de contaminare a culturilor agricole cu produse de uz fitosanitar:
- evaluarea situaţiei, identificarea preliminarã a agentului de dãunare, localizarea şi delimitarea zonei afectate cu panouri de avertizare;
- prelevarea de probe pentru identificarea agentului de dãunare în caz de suspiciune şi transmiterea acestora pentru diagnozã la laboratoarele specializate;
- stabilirea mãsurilor ce urmeazã a fi luate pentru contracararea efectelor invaziilor agenţilor de dãunare şi ale contaminãrii culturilor cu produse de uz fitosanitar;
- gestionarea focarelor, în funcţie de rezultatele analizelor de diagnozã (aplicarea tratamentelor fitosanitare sau distrugerea culturilor agricole în funcţie de gradul de infestare);
- efectuarea tratamentelor fitosanitare specifice pentru combaterea agenţilor de dãunare;
- evaluarea eficacitãţii tratamentelor fitosanitare;
- protecţia vecinãtãţilor.
4. Forţe de intervenţie:
- personalul de teren de la unitãţile fitosanitare.

----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016