Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 6 martie 2000  privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 6 martie 2000 privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui ajutor de stat

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 125 din 24 martie 2000
Introducere

Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului de stat reprezintã continuarea armonizarii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul controlului ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie sa fie notificatã Consiliului Concurentei. Fãrã autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Principalele elemente care caracterizeazã un ajutor de stat sunt: (i) constituie un avantaj; (ii) este furnizat din surse de stat de cãtre autoritãţi publice sau de alte organisme care le administreazã în numele statului; (iii) favorizeazã numai anumiti agenţi economici sau producţia numai a anumitor bunuri sau servicii; (iv) distorsioneaza semnificativ concurenta şi afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte. Cu privire la elementele menţionate se fac urmãtoarele precizãri:
(i) Avantajul poate fi sau nu poate fi acordat în mod gratuit. Acesta se realizeazã prin decizia unei autoritãţi publice sau a altui organism care administreazã resurse ale statului, decizie prin care acestea, în îndeplinirea obiectivelor lor economice sau sociale, oferã anumite resurse sau privilegii unor agenţi economici - persoane fizice sau juridice. Forma specifica pe care o ia avantajul respectiv nu este relevanta pentru încadrarea ca ajutor de stat.
(ii) Este ajutor de stat orice mãsura care conferã avantaje acordate atât direct, de cãtre autoritãţile publice, cat şi indirect, de cãtre organisme aflate în afarã structurilor guvernamentale, cu condiţia ca originea ajutorului sa o constituie sursele de stat. Noţiunea stat trebuie inteleasa, în sens larg, ca incluzând atât autoritãţile publice centrale, cat şi pe cele locale. În ceea ce priveşte sintagma alte organisme, acestea pot fi atât publice, cat şi private, cum ar fi, de exemplu: instituţiile financiare şi de credit, asociaţiile profesionale sau chiar societãţile comerciale. Important este ca mãsura respectiva sa poatã fi atribuitã statului şi sa fie finanţatã din resurse ale acestuia. Prima condiţie este sa se determine dacã organismul în cauza acţioneazã independent sau comportamentul sau este dictat de stat, în virtutea unor drepturi de supervizare sau a unei influente determinante a acestuia. Cea de a doua condiţie trebuie sa determine dacã ajutorul este finanţat din surse de stat fie direct, fie indirect. Practica internationala în acest domeniu considera ca o mãsura care, fie direct, fie indirect, este initiata de stat şi care conferã un avantaj unuia sau mai multor agenţi economici, dar care nu impune nici o sarcina suplimentarã asupra bugetului de stat, nu constituie ajutor de stat.
(iii) Pentru ca mãsura sa constituie ajutor de stat trebuie sa satisfacã şi criteriul selectivitatii, adicã de ea trebuie sa beneficieze doar anumiti agenţi economici sau anumite bunuri, servicii ori regiuni. Tocmai aceasta diferentiaza mãsurile de ajutor de stat de mãsurile cu caracter general economic care se aplica tuturor agenţilor economici şi sectoarelor de activitate şi care fac parte din politica economicã la un moment dat. Sfera de cuprindere a acestei prevederi este extrem de larga: beneficiarii ajutorului de stat pot sa fie agenţi economici, indiferent de forma de proprietate, din orice ramura a economiei şi care desfãşoarã orice activitate care le aduce un câştig, fãrã excepţie, fie ea de natura comercialã, culturalã, în producţia propriu-zisa, în servicii sau în distribuţie.
(iv) Toate cele de mai sus definesc noţiunea ajutor de stat care, în consecinta, trebuie notificat. Consiliul Concurentei poate interzice un ajutor de stat care denatureaza semnificativ mediul concurential normal şi afecteazã aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Obiectul şi scopul notificãrii ajutorului de stat
(1) Autoritãţile publice sau alte organisme care administreazã surse de stat au obligaţia, în calitate de furnizor, sa notifice Consiliului Concurentei orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou ori de a modifica un ajutor de stat existent. Beneficiarii nu se pot adresa direct Consiliului Concurentei.
(2) Dacã acelaşi furnizor intenţioneazã sa acorde mai multe ajutoare de stat, fiecare dintre acestea trebuie sa fie notificat la Consiliul Concurentei, pentru a obţine autorizarea lor.
(3) Notificarea unui ajutor de stat permite Consiliului Concurentei sa analizeze compatibilitatea acestuia cu un mediu concurential normal prin evaluarea, pe de o parte, a efectelor pozitive asupra dezvoltãrii anumitor activitãţi economice sau a anumitor zone economice şi, pe de alta parte, a efectelor negative asupra concurentei.
ART. 2
Excepţii
(1) Sunt exceptate de la obligaţia notificãrii ajutoarele de stat care se situeaza sub pragul valoric prevãzut la <>art. 20 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, denumita în continuare lege, sau se încadreazã în una dintre categoriile exceptate prin regulamentul adoptat în baza art. 21 alin. (1) din lege.
(2) În cazul în care o schema de ajutor de stat a fost deja autorizata de Consiliul Concurentei, alocarile specifice de ajutoare, parte a acesteia, vor fi considerate ca autorizate, cu excepţia celor pentru care Consiliul Concurentei a impus, prin decizia privind schema de ajutor, obligaţia notificãrii.

CAP. 2
Notificarea ajutorului de stat
ART. 3
Ajutoarele de stat supuse notificãrii
(1) Sunt supuse autorizãrii şi trebuie sa fie notificate Consiliului Concurentei ajutoarele de stat, sub oricare dintre formele menţionate de lege şi indiferent de beneficiar.
(2) În cazul în care furnizorul intenţioneazã sa modifice un ajutor de stat existent, notificarea, în vederea obţinerii unei decizii de autorizare, se face ca şi pentru un ajutor nou, menţionându-se în notificare ca este vorba de modificarea unui ajutor existent.
(3) Sunt supuse, de asemenea, autorizãrii şi trebuie sa fie notificate Consiliului Concurentei ajutoarele de stat care, în condiţiile art. 3 alin. (2) din lege, nu sunt considerate ajutoare existente. Acestea sunt alocarile specifice de ajutoare în cadrul unei scheme de ajutor autorizate, pentru care Consiliul Concurentei a solicitat în mod expres, în decizia sa privind autorizarea schemei de ajutor, notificarea lor. În acest caz notificarea se va face ca şi pentru un ajutor individual.
(4) Notificarea unui ajutor de stat se depune la Consiliul Concurentei de cãtre furnizor cu suficient timp înainte de data avutã în vedere pentru acordarea acestuia, ţinând seama de termenele legale în care Consiliul Concurentei are obligaţia sa se pronunţe.
ART. 4
Forma notificãrii ajutorului de stat
(1) Notificarea ajutoarelor de stat menţionate mai sus se face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevãzut în anexa nr. 1, şi, dupã caz, prin furnizarea informaţiilor specifice pentru ajutoarele de stat acordate în condiţiile prevederilor art. 14 alin. (1) lit. a)-h) din lege, cuprinse în anexa nr. 2.
(2) Formularul de notificare trebuie sa fie completat cu date şi informaţii exacte, corecte şi complete, pentru a permite Consiliului Concurentei sa evalueze compatibilitatea ajutorului de stat pentru care se solicita autorizarea cu dispoziţiile legii. Formularul de notificare se semneazã de reprezentanţii legali ai furnizorului şi va cuprinde în anexa documentele justificative menţionate în textul acestuia.
(3) Pentru completarea formularului de notificare furnizorul ajutorului poate colabora cu beneficiarul acestuia.
(4) Dacã acelaşi furnizor acorda mai multe ajutoare de stat, va depune pentru fiecare un formular de notificare distinct.
ART. 5
Transmiterea notificãrii ajutorului de stat
(1) Notificarea ajutorului de stat se face prin înaintarea la Consiliul Concurentei a formularului de notificare însoţit de documentele justificative în 3 exemplare. Transmiterea notificãrii la Consiliul Concurentei poate fi efectuatã prin una dintre urmãtoarele modalitãţi:
a) personal, contra semnatura de primire (numãr de înregistrare);
b) prin posta, cu confirmare de primire.
(2) Informaţiile necesare pentru o eventuala completare a notificãrii pot fi transmise şi prin fax. În acest caz, se considera ca informaţiile au fost primite de Consiliul Concurentei în ziua în care au fost transmise.
ART. 6
Notificarea efectivã a ajutorului de stat
(1) Dupã primirea formularului de notificare a ajutorului de stat Consiliul Concurentei va analiza informaţiile furnizate. În cazul în care constata ca informaţiile cuprinse în notificare sunt inexacte sau incomplete, în termen de 20 de zile de la primirea notificãrii Consiliul Concurentei va cere completarea acestora.
(2) Notificarea va deveni efectivã la data când informaţiile cuprinse în formularul de notificare sunt exacte şi complete. Consiliul Concurentei va comunica în scris furnizorului data la care notificarea a devenit efectivã. De la aceasta data încep sa curgã termenele prevãzute la art. 9 din lege, în care Consiliul Concurentei trebuie sa ia o decizie motivatã.
(3) Ori de câte ori va considera necesar Consiliul Concurentei poate solicita, în temeiul dispoziţiilor art. 11 din lege, informaţii de la potentialii beneficiari sau de la alte persoane, în vederea luãrii unei decizii motivate.
(4) În cazul în care în termen de 20 de zile de la primirea notificãrii Consiliul Concurentei nu solicita completarea acesteia, data la care notificarea devine efectivã este cea la care Consiliul Concurentei a înregistrat-o.
(5) Decizia de autorizare a unui ajutor de stat va fi anulatã de Consiliul Concurentei, dacã ulterior autorizãrii se constata ca a fost emisã pe baza unor informaţii incorecte transmise de furnizor. Anularea deciziei de autorizare se va face dupã ascultarea argumentelor furnizorului ajutorului de stat.
ART. 7
Modificãri
(1) Dacã ulterior notificãrii, dar înainte de luarea unei decizii de cãtre Consiliul Concurentei, furnizorul modifica termenii în care va acorda ajutorul de stat, aceste modificãri vor fi aduse neîntârziat, în scris, la cunostinta Consiliului Concurentei. Dacã modificãrile afecteazã ajutorul de stat, astfel încât acesta prezintã trãsãturile unui nou ajutor, diferit de cel notificat iniţial, Consiliul Concurentei va informa furnizorul asupra acestui aspect, solicitandu-i fie sa modifice formularul de notificare, fie sa depunã o noua notificare.
(2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile în mod similar şi în cazul modificãrii unui ajutor existent.
ART. 8
Retragerea notificãrii ajutorului de stat
(1) Atunci când renunţa la acordarea ajutorului de stat notificat, furnizorul îşi poate retrage notificarea înaintatã la Consiliul Concurentei. Retragerea poate surveni oricând, dar nu mai târziu de momentul în care Consiliul Concurentei ia una dintre deciziile prevãzute la art. 12 alin. (2) din lege.
(2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) Consiliul Concurentei va lua act de manifestarea de vointa a furnizorului şi va închide cazul, chiar şi atunci când s-a declansat o investigatie, prin decizie.
ART. 9
Notificarea ajutorului de stat ilegal
(1) Furnizorul unui ajutor de stat ilegal, acordat fãrã a fi fost notificat la Consiliul Concurentei, poate sa îl notifice pentru a fi autorizat.
(2) Consiliul Concurentei va primi şi va analiza notificarea unui ajutor de stat ilegal, fãrã ca aceasta sa împiedice aplicarea dispoziţiilor art. 17 şi ale art. 19 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) din lege sau continuarea unei proceduri iniţiate în baza acestor dispoziţii.
ART. 10
Drepturile terţilor
(1) Orice persoana care are un interes legitim în legatura cu acordarea unui ajutor de stat nou sau cu modificarea unui ajutor existent, la solicitarea Consiliului Concurentei sau din proprie initiativa, va prezenta punctul sau de vedere.
(2) Ori de câte ori Consiliul Concurentei considera necesar va face publica existenta notificãrii intentiei de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent.

CAP. 3
Dispoziţii finale
ART. 11
(1) Calculul termenelor se face în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedura civilã.
(2) În ceea ce priveşte procedura de analiza şi de luare a deciziilor, în cazul notificãrii unui ajutor de stat sunt aplicabile, în mod corespunzãtor, dispoziţiile Regulamentului de organizare, funcţionare şi procedura al Consiliului Concurentei.
(3) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
(4) Prezentul regulament a fost elaborat pe baza dispoziţiilor legii, va fi pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.


ANEXA 1
-------
la regulament
-------------

FORMULAR
de notificare a ajutorului de stat

CAP. 1
Date şi informaţii cu caracter general
1. Autoritatea publica/organismul care acorda ajutorul de stat (denumirea; adresa; persoana de contact: numele şi prenumele, funcţia, telefon, fax)
2. Nivelul la care este administrat ajutorul de stat (central; regional; altele, specificati care)
3. Forma sub care se acorda ajutorul de stat:
a) ajutor de stat individual;
b) schema de ajutor de stat.
4. Baza legalã pentru acordarea ajutorului de stat; se va ataşa o copie de pe baza legalã pentru acordarea ajutorului de stat (hotãrâre a Guvernului, ordonanta de urgenta a Guvernului, ordonanta a Guvernului, ordin etc.) sau proiectul acesteia, dupã caz
5. Modalitãţi concrete de acordare a ajutorului de stat:
a) subventie, cu precizarea sumei, a perioadei de acordare şi a sursei de finanţare;
b) subventie pentru export, cu precizarea sumei, a perioadei de acordare şi a sursei de finanţare;
c) anularea de datorii (forma concretã a datoriei, perioada în care a fost înregistratã şi cuantumul acesteia);
d) preluarea pierderilor (suma şi perioada în care s-au înregistrat);
e) exceptari de la plata taxelor şi impozitelor, cu precizarea fiecãrei taxe şi/sau a fiecãrui impozit, a perioadei de exceptare şi a sumei estimate pe fiecare an şi pe total perioada;
f) reduceri de la plata taxelor şi impozitelor, cu precizarea fiecãrei taxe şi/sau a fiecãrui impozit, în ce consta reducerea, care este perioada pentru care se acorda reducerea şi suma estimatã pe fiecare an şi pe total perioada;
g) amânãri de la plata taxelor şi a impozitelor, cu precizarea fiecãrei taxe şi/sau a fiecãrui impozit, a duratei şi perioadei de acordare a amânãrii şi a sumei estimate pe fiecare an şi pe total perioada;
h) renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice administrate preferenţial, precizându-se:
- cuantumul fondurilor utilizate;
- natura veniturilor;
- valoarea venitului normal care s-ar realiza anual şi pe intreaga perioada;
- valoarea venitului realizat, în condiţii preferenţiale, anual şi pe intreaga perioada;
- diferenţa - venit la care se renunţa - anual şi pe intreaga perioada.
De exemplu:
-----------
- acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale:
. valoarea împrumutului acordat şi durata pentru care este acordat;
. venitul normal care s-ar realiza din dobanda în cota (%) de ..., practicatã la nivelul pieţei, anual şi pe intreaga perioada;
. venitul care se va realiza din dobanda preferentiala în cota (%) de ..., anual şi pe intreaga perioada;
. venitul la care s-a renunţat (diferenţa de dobanda), anual şi pe intreaga perioada;
- participari cu capital la investiţii în condiţii preferenţiale:
. justificarea investiţiei la care se participa;
. capitalul investit;
. rata profitului care s-ar obţine dintr-o investiţie în condiţii normale de cãtre un investitor privat prudent;
. rata profitului din investiţia la care se participa;
. diferenţa dintre ratele profitului;
. suma profitului la care se renunţa, anual şi pe intreaga perioada;
i) garanţii acordate de stat sau de alte autoritãţi publice; cuantificati avantajele obţinute pe aceasta cale;
j) reduceri de preţ la bunurile furnizate şi/sau la serviciile prestate:
. se vor specifica produsele furnizate, respectiv serviciile prestate;
. se va mentiona furnizorul produselor, respectiv prestatorul serviciului (regie autonomã, societate nationala sau alte organisme care administreazã fonduri publice);
. se va mentiona valoarea la preţul de piata al produselor, respectiv la tariful de plata al serviciilor respective;
. valoarea acestora la preţurile, respectiv la tarifele efective, la care au fost livrate/prestate;
. diferenţa dintre cele doua valori, respectiv venitul la care se renunţa, anual şi pe intreaga perioada;
k) venituri la care se renunţa din vânzarea sub preţul pieţei a unor terenuri aparţinând domeniului privat al statului:
. se va descrie terenul supus vânzãrii - suprafata, amplasare, amenajãri, drumuri de acces etc.;
. valoarea la preţul pieţei;
. valoarea la preţul efectiv la care se va realiza tranzacţia;
. diferenţa dintre cele doua valori, respectiv venitul la care se renunţa;
l) alte modalitãţi prin care se acorda ajutorul de stat.
6. Acorduri internaţionale la care România este parte şi care sunt relevante pentru domeniul în care se acorda ajutorul de stat
7. Metodele de monitorizare şi de control cu ajutorul cãrora furnizorul se asigura ca ajutorul de stat va respecta condiţiile şi obiectivele stabilite.

CAP. 2
Date şi informaţii privind ajutorul de stat individual
8. Date de identificare pentru beneficiarul ajutorului de stat individual:
- denumirea şi sediul;
- persoana de contact (funcţia, telefon, fax);
- capitalul social;
- structura actionariatului/deţinãtorilor de pãrţi sociale, cu indicarea actionarilor semnificativi.
9. Rezultatele economico-financiare pe baza datelor din bilanţ pe ultimii 3 ani:
- cifra de afaceri totalã;
- cifra de afaceri realizatã pe piata României;
- profitul/pierderi înregistrat/înregistrate pe piata României.
Se ataşeazã o copie de pe bilanţul contabil al beneficiarului din ultimul an. Dacã nu este finalizat bilanţul ultimului an, se anexeazã balanţa la 31 decembrie.
10. Activitatea desfasurata şi informaţii despre piata:
a) descrieti succint activitatea de baza desfasurata;
b) descrieti pe scurt activitãţile secundare (auxiliare) desfãşurate;
c) specificati produsele fabricate/serviciile prestate;
d) precizati aria geograficã în care sunt comercializate/prestate produsele/serviciile;
e) principalii concurenţi ai beneficiarului de ajutor de stat;
f) cota de piata a beneficiarului de ajutor de stat;
g) orice alte informaţii care ar putea ajuta la definirea pieţei produsului şi a pieţei geografice
11. Ajutoare de stat primite în ultimii 3 ani:
Se vor mentiona modalitãţile concrete de acordare a ajutorului de stat de care a beneficiat, pe modalitãţile concrete menţionate la pct. 5, cu precizarea sumei ajutorului de stat primit anual şi per total.
12. Scopul ajutorului de stat individual şi justificarea acestuia:
a) ajutor pentru cercetare şi dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
c) ajutor pentru protecţia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajaţilor şi pentru crearea de noi locuri de munca;
e) ajutor acordat sectoarelor în care exista probleme de supracapacitate, pentru rationalizarea structurii ramurii, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
f) ajutor pentru dezvoltare regionala, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 143/1999 ;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 143/1999 ;
h) ajutor pentru promovarea culturii şi conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru promovarea sãnãtãţii şi învãţãmântului;
j) combinatii ale celor de mai sus.
Pentru aceste ajutoare de stat, cu excepţia celor prevãzute la lit. i) şi j), formularul de notificare a ajutorului de stat va fi completat cu informaţiile specifice prevãzute în anexa nr. 2.
13. Precizati dacã ajutorul de stat, în oricare dintre cazurile prevãzute la pct. 12, se acorda unui agent economic în cadrul unei acţiuni de privatizare cu un investitor strategic strãin sau roman. Descrieti pe scurt operaţiunea.
14. Pentru ajutorul de stat acordat agentului economic în scopul şi cu justificarea prevãzute la pct. 12:
a) prezentaţi schematic modul în care este organizatã activitatea agentului economic şi a grupului de care acesta aparţine;
b) precizati dacã beneficiarul se afla sau nu se afla într-o situaţie dificila; dacã se afla, detaliati;
c) dacã furnizorul ajutorului de stat leagã acordarea lui de existenta unui plan de redresare/restructurare a activitãţii beneficiarului, altul decât programul de restructurare prevãzut pentru sectoarele în care exista probleme de supracapacitate, prezentaţi-l; planul trebuie sa se refere, în principal, la:
- mãsurile de restructurare, durata realizãrii şi costul total;
- graficul de implementare a acţiunilor de restructurare şi eşalonarea costurilor aferente;
- proiectul contului de profit şi pierderi pe fiecare an, de la începutul pana la terminarea restructurãrii;
- proiectul situaţiei de încasãri şi plati (cash-flow) pe fiecare an, de la începutul pana la terminarea restructurãrii;
- date privind capacitatea de producţie maxima a agentului economic înainte şi dupã realizarea programului de investiţii pentru restructurare, cu menţionarea numãrului de schimburi;
- numãrul total de persoane planificate a fi disponibilizate, eşalonarea disponibilizarilor şi mãsurile sociale care le însoţesc, baza legalã a acestor mãsuri şi modalitatea de suportare a costurilor aferente;
- mãsurile prevãzute pentru domeniul ecologic, eşalonarea realizãrii acestora, a costurilor aferente şi modalitatea de suportare a costurilor;
d) dacã primirea ajutorului de stat va duce şi la crearea de cãtre beneficiar a unor locuri de munca permanente sau temporare, indicaţi numãrul lor şi perioada pentru care vor fi create. Explicaţi;
e) dacã primirea ajutorului de stat va avea ca efect şi pãstrarea numãrului de locuri de munca permanente existente, indicaţi numãrul lor şi perioada pentru care vor fi pãstrate. Explicaţi;
f) dacã furnizorul conditioneaza acordarea ajutorului de stat de orice alte elemente, prezentaţi-le.

CAP. 3
Evaluarea ajutorului de stat individual
15. Prezentaţi datele de acordare pentru fiecare dintre modalitãţile concrete prevãzute la pct. 5, în cazul acordãrii ajutorului de stat în mai multe transe, precum şi valoarea totalã a ajutorului de stat acordat pe intreaga perioada, cu eşalonarea anuala a acestuia.
16. Descrierea detaliatã a regulilor şi a condiţiilor de aplicare pentru fiecare modalitate concretã. Descrierea va include şi intensitatea ajutorului de stat (exprimatã ca procent din costuri), regimul de impozitare pentru ajutorul respectiv, precum şi precizãri cu privire la acordarea automatã/neautomata a ajutorului o data cu îndeplinirea anumitor criterii. Explicaţi.
17. Pentru fiecare modalitate concretã de acordare a ajutorului de stat trebuie sa fie specificate costurile pe baza cãrora se calculeazã ajutorul de stat (terenuri, clãdiri, utilaje, personal, pregãtire profesionalã, cheltuieli pentru consultanţa etc.).
18. Se va mentiona dacã fondurile necesare în vederea acordãrii ajutorului de stat sunt asigurate şi în ce proporţie, în baza unui acord extern de finanţare (inclusiv denumirea acordului, data încheierii, organismul finanţator).
19. În cazul modificãrii unui ajutor individual existent:
- data notificãrii ajutorului de stat existent la Consiliul Concurentei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- data autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- condiţiile care s-au modificat şi motivele care au determinat modificarea.
Notificarea trebuie sa fie însoţitã de cea mai recenta evaluare privind aplicarea ajutorului existent.

CAP. 4
Date şi informaţii privind schema de ajutor de stat, astfel cum este definitã la <>art. 2 alin. (4) din Legea nr. 143/1999
20. Durata aplicãrii schemei de ajutor de stat. În cazul unei scheme cu durata nedefinita, se va estima perioada de aplicare a schemei ajutorului de stat.
21. Scopul schemei de ajutor de stat şi justificarea acestuia:
a) ajutor pentru cercetare şi dezvoltare;
b) ajutor pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
c) ajutor pentru protecţia mediului înconjurãtor;
d) ajutor pentru instruirea angajaţilor şi pentru crearea de noi locuri de munca;
e) ajutor acordat sectoarelor în care exista probleme de supracapacitate, pentru rationalizarea structurii ramurii, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 143/1999 ;
f) ajutor pentru dezvoltare regionala, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 143/1999 ;
g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, în condiţiile <>art. 14 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 143/1999 ;
h) ajutor pentru promovarea culturii şi conservarea patrimoniului cultural;
i) ajutor pentru promovarea sãnãtãţii şi învãţãmântului;
j) combinatii ale celor de mai sus.
Pentru aceste ajutoare de stat, cu excepţia celor menţionate la lit. i) şi j), formularul de notificare a ajutorului de stat va fi completat şi cu informaţiile specifice prevãzute în anexa nr. 2.
22. Pentru domeniul (domeniile) prevãzut (prevãzute) la pct. 21, în care se aplica schema de ajutor de stat, se vor prezenta urmãtoarele informaţii:
a) definirea generica, abstracta, a agenţilor economici care beneficiazã în cadrul schemei de alocari specifice de ajutoare de stat;
b) criteriile de calificare a agenţilor economici pentru a fi incluşi în schema de ajutor de stat;
c) definirea bunurilor sau a serviciilor şi precizarea criteriilor de calificare a acestora pentru includerea în schema de ajutor de stat;
d) definirea regiunii sau a regiunilor şi precizarea criteriilor de calificare pentru includerea în scheme de ajutor de stat;
e) lista beneficiarilor semnificativi potenţiali, în mãsura în care pot fi identificati.
23. Se va mentiona dacã fondurile necesare în vederea aplicãrii schemei de ajutor de stat sunt asigurate şi în ce proporţie, în baza unui acord extern de finanţare. Se vor preciza denumirea acordului, data încheierii şi organismul finanţator.

CAP. 5
Evaluarea ajutorului sub forma schemelor de ajutor de stat
24. Suma totalã estimatã a ajutorului de stat care va fi acordat sub forma schemei de ajutor de stat pe intreaga perioada de aplicare a acesteia, cu defalcarea pe fiecare an.
25. Numãrul total estimat al agenţilor economici care beneficiazã de alocari specifice în cadrul schemei de ajutor de stat.
26. Estimati suma medie prevãzutã sa se acorde anual pentru un agent economic în cadrul schemei de ajutor de stat.
27. Estimati care sunt pieţele afectate de acordarea ajutorului sub forma de schema şi prezentaţi, dacã exista, studii, analize sau strategii privind pieţele.
28. În cazul modificãrii unei scheme de ajutor de stat existente:
- data notificãrii ajutorului de stat existent la Consiliul Concurentei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- data autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000);
- condiţiile care s-au modificat şi motivele care au determinat modificarea.
Notificarea trebuie sa fie însoţitã de cea mai recenta evaluare privind aplicarea ajutorului existent.

CAP. 6
Precizãri finale
29. Efectele şi beneficiile care se asteapta sa fie obţinute în urma acordãrii ajutorului de stat (în detaliu).
30. Orice alte informaţii relevante, necesare pentru luarea unei decizii motivate de cãtre Consiliul Concurentei.

Semnatura şi ştampila titularului
notificãrii ajutorului de stat


ANEXA 2
-------
la regulament
-------------

INFORMAŢII SPECIFICE
pentru ajutoarele de stat acordate în condiţiile prevederilor art. 14 alin.
(1) lit. a)-h) din <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat

Cercetare-dezvoltare
1. Activitatea de cercetare-dezvoltare care urmeazã sa primeascã ajutor de stat. Obiectivele ei.
2. Descrieti activitatea de cercetare-dezvoltare care beneficiazã de ajutor de stat:
- cercetare fundamentalã;
- cercetare aplicativa;
- cercetare precompetitiva.
3. Elemente de cheltuieli care vor beneficia de ajutorul de stat; precizati suma:
- cheltuieli cu forta de munca (cercetãtori, tehnicieni şi personal auxiliar, angrenati exclusiv în activitatea de cercetare);
- dispozitive, materiale, terenuri şi spaţii utilizate exclusiv şi permanent (cu excepţia cedarii pe baze comerciale) pentru activitatea de cercetare;
- consultanţa şi servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, rezultate ale cercetãrii, patente şi know-how, licenţe cumpãrate din surse exterioare;
- cheltuieli adiţionale rezultate direct din activitatea de cercetare-dezvoltare;
- alte cheltuieli de exploatare (cheltuieli cu materiale, cu consumabile) rezultate direct din activitatea de cercetare-dezvoltare.
4. Tipul şi intensitatea ajutorului de stat pentru fiecare activitate de cercetare-dezvoltare vizata.
5. Cooperarea în cercetare
5.1. Proiectele de cercetare sunt realizate prin cooperarea dintre mai multe firme care pot beneficia de ajutor de stat?
Dacã exista clauze speciale, detaliati.
5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre firme şi alte entitãţi (de exemplu institute de cercetare sau universitãţi)?
Dacã exista clauze speciale, detaliati.
6. Componente multinationale
Proiectul de cercetare-dezvoltare prezintã componente multinationale (de exemplu, proiecte tip Eureka, Esprit)?
Dacã da:
6.1. Proiectul implica cooperarea cu parteneri din alte tari?
Dacã da, mentionati ţara/ţãrile şi firmele implicate.
6.2. Costurile totale ale proiectului (ajutor de stat individual/schema de ajutor de stat)
6.3. Repartizarea costurilor între diferiţii parteneri.
7. Aplicarea rezultatelor
7.1. Beneficiarii rezultatelor proiectului de cercetare-dezvoltare
7.2. Condiţii adiţionale privind acordarea licenţelor cu privire la rezultatele activitãţii de cercetare-dezvoltare. Detaliati.
7.3. Reguli cu privire la publicarea sau diseminarea rezultatelor activitãţii de cercetare-dezvoltare. Detaliati.
7.4. Mãsuri pentru utilizarea/dezvoltarea ulterioara a rezultatelor
7.5. Aplicabilitatea comercialã anticipata pentru activitatea de cercetare-dezvoltare. Anexati orice documente care descriu şi explica aplicabilitatea comercialã.
8. Efecte de impulsionare generate de ajutorul de stat
8.1. Factori avuti în vedere pentru a garanta ca ajutorul de stat va avea un efect de impulsionare a activitãţii de cercetare-dezvoltare
8.2. Mãsurile vizate pentru a garanta ca ajutorul de stat va avea un efect de impulsionare a activitãţii de cercetare-dezvoltare.

Întreprinderi mici şi mijlocii

1. Numãrul de angajaţi ai firmei beneficiare de ajutor de stat
2. Dezavantajele care decurg din dimensiunea firmei beneficiare de ajutor de stat, dezavantaje pe care ajutorul de stat vizat le-ar compensa. Explicaţi.
3. Alte mãsuri, exceptând ajutorul de stat, pe care beneficiarul ar putea sa le adopte pentru a compensa dezavantajele legate de dimensiunea firmei.

Protecţia mediului înconjurãtor

1. Identificati sursa de poluare şi descrieti eforturile (cheltuielile) depuse de poluator pentru reducerea poluarii.
2. Modul în care se asteapta ca acordarea ajutorului de stat sa contribuie la reducerea poluarii şi/sau a consumului de energie electrica. Anexati toate documentele relevante.
3. Costul total al programului de reducere a poluarii şi/sau a consumului de energie care include proiectul beneficiar de ajutor de stat.

Sectoare cu probleme de supracapacitate

1. Evaluati cererea la nivelul tarii, precum şi capacitatea totalã de producţie. Apreciati dacã exista sau nu capacitãţi excedentare în ramura respectiva.
2. Dacã firma aparţine unui grup, anexati o copie de pe organigrama completa a grupului, indicând legãturile dintre membrii sãi (capital, drepturi de vot).
3. Demonstrati ca dificultãţile sunt proprii firmei şi nu rezultatul unei alocari arbitrare a costurilor în cadrul grupului.
4. Mentionati dacã firma a primit pana în acest moment un ajutor de stat pentru salvare. Dacã da, precizati data autorizãrii de cãtre Consiliul Concurentei şi anexati angajamentul furnizorului de a prezenta planul de restructurare sau lichidare.
5. Mentionati dacã firma sau oricare dintre filialele sale la care deţine cel puţin 25% din capital sau din drepturile de vot a primit în trecut ajutor de restructurare. Dacã da, indicaţi decizia Consiliului Concurentei (dacã este dupã data de 1 ianuarie 2000).
6. Descrieti mãsurile compensatorii (care vizeazã limitarea sau reducerea prezentei firmei în cauza pe piata relevanta) propuse pentru a reduce efectele negative asupra concurentei pe piata româneascã.
7. Mentionati toate mãsurile de ajutor de stat pe care firma este posibil sa le primeascã înainte de sfârşitul perioadei de restructurare, mai puţin cele care se încadreazã sub pragul minim.
8. Planul de restructurare trebuie sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
- analiza cauzelor pentru care firma a intrat în dificultate;
- strategia viitoare a firmei;
- descrierea diferitelor mãsuri de restructurare şi costurile aferente lor;
- evaluarea comparativa a consecinţelor economice şi sociale, la nivel naţional şi/sau regional, a lichidãrii firmei în dificultate şi a implementarii planului de restructurare;
- planificarea implementarii mãsurilor vizate şi termenul limita pentru implementarea în totalitate a planului de restructurare;
- descrierea detaliatã a aranjamentelor financiare pentru restructurare (utilizarea capitalului disponibil în prezent, vânzarea de active, filiale etc. prin care sa se finanteze restructurarea; angajamentul financiar asumat de cãtre investitorii privati şi de cãtre principalele bãnci creditoare; valoarea ajutorului de stat şi demonstrarea necesitãţii acestuia);
- prognoze ale conturilor de profit şi pierderi pe urmãtorii 5 ani, randamentul estimat al capitalului, studii de senzitivitate bazate pe diferite scenarii.
9. Modul în care planul de restructurare contribuie la reducerea problemelor de supracapacitate. Detaliati.
10. Mãsuri avute în vedere pentru reducerea progresiva/limitarea duratei ajutorului de stat.

Instruirea angajaţilor şi crearea de noi locuri de munca

1. Scopul ajutorului
1.1. Scopul ajutorului de stat propus:
- instruirea angajaţilor;
- crearea de noi locuri de munca;
- menţinerea numãrului de angajaţi;
- angajarea unui numãr prevãzut de persoane;
- începerea unei afaceri pe cont propriu. Estimati valoarea ajutorului de stat pentru fiecare dintre obiectivele enumerate.
1.2. Forma instruirii (specifica sau generalã). Descrieti (unde este cazul, precizati pentru fiecare mãsura).
2. Cheltuielile aferente mãsurii de ajutor de stat. Descrieti:
- cheltuieli cu experţii care asigura instruirea;
- cheltuieli cu deplasarea experţilor şi a personalului care este instruit;
- uzura utilajelor şi echipamentelor, în mãsura în care sunt folosite exclusiv pentru instruirea angajaţilor în cauza;
- cheltuieli aferente serviciilor de consultanţa şi îndrumare referitoare la proiectul de instruire;
- cheltuieli totale.
Anexati documente care justifica cheltuielile specificate.
3. Mãsuri luate de autoritãţile administraţiei publice pentru a se asigura ca ajutorul de stat nu va fi acordat în sectoare în care exista o supradimensionare a capacitãţilor şi ca nu va avea acest efect.

Promovarea exporturilor

1. Activitãţile de promovare a exporturilor care vor fi desfãşurate prin acordarea ajutorului de stat. Explicaţi.
2. Sectoarele economice care vor beneficia de ajutor de stat pentru promovarea exporturilor
3. Explicaţi dacã toate firmele româneşti implicate în sectoarele identificate anterior vor beneficia de ajutorul de stat pentru promovarea exporturilor. Dacã nu, explicaţi detaliat.

Cultura şi conservarea patrimoniului

Modul în care cultura şi conservarea patrimoniului vor fi promovate prin acordarea ajutorului de stat. Explicaţi.

Dezvoltarea regionala

1. Regiunea/regiunile vizata/vizate de ajutorul de stat
2. Scopul ajutorului de stat:
- investiţia iniţialã;
- crearea de locuri de munca prin investiţia realizatã;
- ajutor cu caracter de continuitate.
2.1. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţialã
2.1.1. Ajutorul de stat acoperã investiţia în capital fix pentru:
- crearea unor facilitãţi pentru producţie (terenuri, clãdiri, fabrici, instalaţii, echipamente);
- extinderea unor facilitãţi pentru producţie existente (terenuri, clãdiri, fabrici, instalaţii, echipamente);
- începerea unei noi activitãţi (prin rationalizare, diversificare sau modernizare);
- achiziţionarea unei facilitãţi pentru producţie, care a fost închisã sau care ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã;
- altele (specificati).
2.1.2. Investiţiile de înlocuire sunt excluse din cadrul mãsurii? Da/Nu
Comentarii (dacã este cazul)
2.1.3. Investiţii în active intangibile (brevete, licenţe, know-how). Descrieti.
2.1.4. Mãsuri adoptate de autoritãţile administraţiei publice pentru a menţine investiţia pe o perioada minima de 5 ani.
2.2. Ajutorul de stat pentru crearea de locuri de munca prin investiţia realizatã
2.2.1. Investiţia se realizeazã pentru:
- crearea unor facilitãţi pentru producţie (terenuri, clãdiri, fabrici, instalaţii, echipamente);
- extinderea unor facilitãţi pentru producţie existente (terenuri, clãdiri, fabrici, instalaţii, echipamente);
- începerea unei noi activitãţi (prin rationalizare, diversificare sau modernizare);
- achiziţionarea unei facilitãţi pentru producţie, care a fost închisã sau care ar fi fost închisã dacã nu ar fi fost cumpãratã. Descrieti.
2.2.2. Proiectul iniţial de investiţii duce la crearea de noi locuri de munca? Da/Nu
2.2.3. Mãsuri ale autoritãţilor administraţiei publice pentru menţinerea locurilor de munca create pe o perioada de cel puţin 5 ani.
2.3. Ajutorul cu caracter de continuitate
2.3.1. Natura dificultãţilor regionale care trebuie depasite. Descrieti şi cuantificati importanta lor.
2.3.2. Ajutorul de stat se justifica în ceea ce priveşte contribuţia la dezvoltarea regionala? Argumentati.
2.3.3. Tipul şi durata ajutorului de stat contribuie la reducerea dificultãţilor menţionate? Explicaţi.
2.3.4. Nivelul ajutorului de stat este proporţional cu dificultãţile identificate? Argumentati.
2.3.5. Mãsuri avute în vedere pentru reducerea progresiva a ajutorului de stat.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016