Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 5 octombrie 2010  privind analiza si solutionarea plangerilor referitoare la incalcarea prevederilor art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996  si a prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 5 octombrie 2010 privind analiza si solutionarea plangerilor referitoare la incalcarea prevederilor art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr. 21/1996 si a prevederilor art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 12 octombrie 2010
REGULAMENT din 5 octombrie 2010
privind analiza şi soluţionarea plângerilor referitoare la încãlcarea prevederilor <>art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene
EMITENT: CONSILIUL CONCURENŢEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 687 din 12 octombrie 2010



În temeiul <>art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament.

CAP. I
Introducere

1. Prezentul regulament reglementeazã procedurile privind analiza şi soluţionarea de cãtre Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la încãlcarea prevederilor <>art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare (denumitã în continuare lege) şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (denumit în continuare TFUE).
2. Consiliul Concurenţei doreşte sã încurajeze cetãţenii, întreprinderile şi asociaţiile de protecţie a consumatorilor sã i se adreseze, ca autoritate publicã abilitatã, pentru a semnala posibilele încãlcãri ale regulilor de concurenţã.
La nivelul Consiliului Concurenţei existã douã modalitãţi pentru a realiza acest lucru. Prima modalitate de denunţare a posibilelor încãlcãri ale regulilor de concurenţã constã în transmiterea unei plângeri. Cea de-a doua modalitate constã în furnizarea unei sesizãri privind posibile comportamente anticoncurenţiale, sesizare care nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezentul regulament pentru a fi consideratã plângere, dar poate constitui punctul de pornire pentru declanşarea din oficiu a unor investigaţii de cãtre Consiliul Concurenţei.
3. Pentru a fi admisibilã, în sensul art. 40 din lege, o plângere trebuie sã conţinã anumite informaţii specifice. De aceea, trebuie întocmit un formular prin care reclamanţii sã fie ajutaţi sã prezinte Consiliului Concurenţei faptele pertinente. Prezentarea informaţiilor prevãzute în acest formular constituie o condiţie indispensabilã pentru ca plângerea sã fie consideratã admisibilã în sensul art. 40 din lege.
4. Persoanele fizice sau juridice care aleg sã depunã o plângere la Consiliul Concurenţei au posibilitatea de a fi asociate îndeaproape la procedurile iniţiate în vederea soluţionãrii acesteia. Astfel, reclamanţii au posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere în cazul în care Consiliul Concurenţei considerã cã nu existã motive suficiente pentru a da curs plângerii. Atunci când Consiliul Concurenţei suspendã sau respinge o plângere, în baza art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 al Consiliului din 16 decembrie 2002 privind punerea în aplicare a normelor de concurenţã prevãzute la articolele 81 şi 82 din tratat (denumit în continuare Regulamentul nr. 1/2003 ), deoarece Comisia Europeanã sau o altã autoritate de concurenţã a unui stat membru analizeazã ori a analizat plângerea respectivã, reclamantul este informat cu privire la identitatea autoritãţii respective. De asemenea, reclamanţii au dreptul de a fi audiaţi şi dreptul de acces la dosarul Consiliului Concurenţei, potrivit reglementãrilor specifice cu privire la acestea.
5. Persoanelor fizice sau juridice care depun o plângere în condiţiile prezentului regulament prin care denunţã o încãlcare a art. 5 din lege la care au fost parte li se va acorda un termen rezonabil în care sã poatã formula o cerere de clemenţã în conformitate cu prevederile Instrucţiunilor privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţã potrivit prevederilor <>art. 51 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 300/2009 .
6. Pentru asigurarea certitudinii juridice, comunicãrile de documente prevãzute de prezentul regulament trebuie efectuate în termenele prevãzute.

CAP. II
Criterii privind admisibilitatea unei plângeri

ART. 1
Obiectul plângerii
În scopul intervenţiei Consiliului Concurenţei, o plângere înaintatã conform prevederilor art. 40 din lege poate avea ca obiect doar o pretinsã încãlcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz.
ART. 2
Condiţia demonstrãrii unui interes legitim
(1) În conformitate cu prevederile art. 40 din lege, doar persoanele fizice sau juridice care demonstreazã un interes legitim sunt îndreptãţite sã înainteze Consiliului Concurenţei o plângere referitoare la o posibilã încãlcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE.
(2) Reclamanţii trebuie sã demonstreze interesul lor legitim. Consiliul Concurenţei este îndreptãţit, fãrã a aduce atingere dreptului sãu de a declanşa o investigaţie din oficiu, sã nu dea curs plângerii unei persoane fizice sau juridice care nu poate demonstra un interes legitim.
(3) Consiliul Concurenţei poate verifica, în orice etapã a procedurii, dacã este îndeplinitã sau nu aceastã condiţie. În practica Consiliului Concurenţei, condiţia cu privire la interesul legitim nu a ridicat decât rareori îndoieli, în mãsura în care majoritatea reclamanţilor au fost afectaţi în mod direct de pretinsa încãlcare a legii. În mod particular, în cazul asociaţiilor de protecţie a consumatorilor legal înregistrate existã un interes indirect care poate fi considerat acceptabil din punctul de vedere al posibilitãţii de formulare a unei plângeri.
(4) Cu toate acestea, existã situaţii în care condiţia unui interes legitim, în sensul art. 40 din lege, necesitã o analizã suplimentarã, pentru a se stabili dacã aceasta este îndeplinitã. Cea mai bunã orientare în acest sens poate fi furnizatã printr-un set neexhaustiv de exemple, dupã cum urmeazã:
a) O asociaţie de întreprinderi poate invoca un interes legitim în introducerea unei plângeri, chiar dacã asociaţia nu este afectatã în mod direct de comportamentul denunţat, ca o întreprindere ce opereazã pe piaţa relevantã sau pe o piaţã conexã, cu condiţia ca, pe de o parte, asociaţia sã aibã dreptul de a reprezenta interesele membrilor sãi şi, pe de altã parte, comportamentul denunţat sã fie susceptibil de a leza interesele membrilor asociaţiei.
Consiliul Concurenţei este îndreptãţit însã sã nu dea curs unei plângeri a unei asociaţii de întreprinderi ai cãrei membri nu au participat la operaţiuni comerciale de tipul celor denunţate în cadrul plângerii.
Din aceste considerente se poate deduce cã întreprinderile, ele însele sau prin asociaţiile care sunt împuternicite sã le reprezinte interesele, pot valorifica un interes legitim atunci când opereazã pe piaţa relevantã sau când comportamentul denunţat este susceptibil de a le afecta în mod direct interesele.
Un interes legitim poate fi invocat, de exemplu, de cãtre pãrţile unei înţelegeri sau practici denunţate, de cãtre concurenţii ale cãror interese au fost pe nedrept afectate de comportamentul care constituie subiectul plângerii ori de cãtre întreprinderile excluse dintr-un sistem de distribuţie.
b) Asociaţiile de consumatori pot şi ele sã depunã plângeri la Consiliul Concurenţei.
Consiliul Concurenţei considerã cã pot avea un interes legitim şi consumatorii individuali ale cãror interese economice sunt afectate în mod direct prin faptul cã sunt cumpãrãtori ai bunurilor sau serviciilor care constituie obiectul unei încãlcãri a legii.
c) Consiliul Concurenţei considerã cã nu au un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, persoanele sau organizaţiile care acţioneazã în virtutea unor considerente de interes general, fãrã a demonstra cã ele sau membrii lor sunt în mãsurã a fi afectaţi în mod direct şi nefavorabil de încãlcarea legii (pro bono publico), cu excepţia prevãzutã la lit. b).
Autoritãţile publice locale pot avea un interes legitim, în calitatea acestora de cumpãrãtori ori de utilizatori ai bunurilor sau serviciilor afectate de comportamentul împotriva cãruia depun plângere. Acestea însã nu sunt considerate ca având un interes legitim, în sensul art. 40 din lege, în mãsura în care aduc în atenţia Consiliului Concurenţei pretinse încãlcãri pro bono publico.
ART. 3
Completarea formularului de plângere
(1) Plângerile depuse de cãtre persoanele fizice sau juridice trebuie sã conţinã toate informaţiile şi documentele solicitate prin formularul de plângere prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul regulament. Persoanele fizice şi juridice trebuie sã furnizeze şi copii ale documentelor relevante pentru a susţine plângerea depusã, documente care le sunt în mod rezonabil disponibile, şi, în mãsura posibilului, sã indice Consiliului Concurenţei de unde pot fi obţinute informaţii şi documente relevante în cauzã, care nu le sunt disponibile reclamanţilor.
(2) Plângerea se transmite la Consiliul Concurenţei în 3 exemplare, dintre care unul va fi, în mãsura posibilului, în format electronic. În situaţia în care plângerea sau documentele care o însoţesc conţin secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale, reclamantul va face o solicitare motivatã pentru asigurarea confidenţialitãţii acestora şi va transmite, de asemenea, o versiune neconfidenţialã a plângerii, precum şi a fiecãrui document care o însoţeşte.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenţei constatã cã informaţiile, inclusiv documentele conţinute în formularul de plângere, sunt incomplete, va informa de îndatã, în scris, reclamantul despre acest fapt şi va fixa un termen în cadrul cãruia sã completeze plângerea.
(4) Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare, în sensul ca reclamantul sã furnizeze doar o anumitã parte a informaţiilor şi/sau a documentelor prevãzute în formularul de plângere, atunci când considerã cã acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului. Consiliul Concurenţei are în vedere cã aceastã posibilitate este menitã, în special, sã faciliteze întocmirea plângerilor de cãtre asociaţiile de consumatori, atunci când acestea nu au acces la informaţii specifice provenind din sfera operatorilor economici împotriva cãrora se plâng, informaţii altfel necesare pentru întocmirea unei plângeri conform prevederilor formularului de plângere.
(5) Dupã primirea tuturor informaţiilor şi documentelor prevãzute în formularul de plângere, Consiliul Concurenţei va informa în scris reclamantul cu privire la data la care plângerea este consideratã completã. De la aceastã datã începe sã curgã termenul prevãzut la art. 40 alin. (2) din lege.
(6) Dacã reclamantul nu furnizeazã informaţiile şi documentele solicitate pentru a completa integral formularul de plângere şi nu obţine o derogare de la aceastã obligaţie, Consiliul Concurenţei va înştiinţa, în scris, reclamantul asupra faptului cã solicitarea depusã nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de prezentul regulament pentru a fi calificatã ca o plângere, iar informaţiile furnizate vor fi considerate de Consiliul Concurenţei ca o informare generalã, ce poate fi utilã la declanşarea unor investigaţii din oficiu.

CAP. III
Procedurile de analizã a plângerilor

ART. 4
Analiza faptelor
(1) Examinarea unei plângeri implicã douã aspecte, şi anume analiza faptelor care trebuie stabilite pentru a dovedi încãlcarea art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 ori 102 din TFUE, dupã caz, pe de o parte, şi încadrarea legalã a comportamentului ce constituie obiectul plângerii, pe de altã parte.
(2) În cazul în care, deşi sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de art. 1, 2 şi 3 din prezentul regulament, plângerea nu motiveazã suficient acuzaţiile avansate, aceasta poate fi respinsã. Pentru a respinge o plângere pe motiv cã obiectul ei, reprezentat de comportamentul denunţat, nu încalcã regulile de concurenţã sau nu intrã sub incidenţa acestora, Consiliul Concurenţei nu este obligat sã ia în considerare circumstanţele care nu au fost aduse în atenţia sa de cãtre reclamant şi pe care le-ar fi putut descoperi doar printr-o investigare a cazului.
ART. 5
Încadrarea legalã a faptelor
(1) Criteriile pentru încadrarea legalã a unei înţelegeri sau practici nu pot fi prevãzute în mod exhaustiv. Cu toate acestea, reclamanţii trebuie sã se refere la regulamentele şi instrucţiunile adoptate de Consiliul Concurenţei şi, în mãsura în care au cunoştinţã de acestea, la cele emise de Comisia Europeanã, la practica şi la jurisprudenţa comunitarã. Încadrarea legalã exactã a unei înţelegeri sau practici este atributul Consiliului Concurenţei, iar pãrţile nu sunt obligate sã ofere o încadrare exactã, ci opinia lor în aceastã privinţã.
(2) Înţelegerile şi practicile intrã sub incidenţa legii atunci când sunt capabile sã afecteze concurenţa pe piaţa româneascã ori pe o parte a acesteia, în cazul art. 5 din lege, sau în mãsura în care pot afecta activitatea economicã ori pot prejudicia consumatorii, în cazul art. 6 din lege. Ori de câte ori Consiliul Concurenţei aplicã prevederile art. 5 şi 6 din lege, în mãsura în care faptele analizate pot afecta comerţul dintre statele membre, acesta aplicã, de asemenea, prevederile art. 101 şi 102 din TFUE. Atunci când o înţelegere sau practicã nu este capabilã sã afecteze comerţul dintre statele membre, se poate aplica legislaţia naţionalã, nu şi legislaţia comunitarã.
(3) Acţiunile sau inacţiunile autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale, precum limitarea libertãţii comerţului sau a autonomiei întreprinderilor, exercitate cu respectarea reglementãrilor legale şi/sau stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor, sunt interzise dacã restrâng, împiedicã sau denatureazã concurenţa. Autoritãţile şi instituţiile publice au obligaţia activã de a asigura respectarea liberei concurenţe, iar restricţiile de la aceasta trebuie sã fie justificate temeinic pe motive de interes public general şi sã fie limitate ca duratã şi arie geograficã în mãsura maximã posibilã.
(4) Înţelegerile dintre întreprinderi, deciziile asociaţiilor de întreprinderi sau practicile concertate care nu presupun o restricţionare apreciabilã a concurenţei nu cad sub incidenţa art. 5 din lege, potrivit prevederilor art. 8 din lege, care se aplicã în mod corespunzãtor.
(5) Înţelegerile, deciziile şi practicile concertate prevãzute la art. 5 alin. (1) din lege, care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege sau se încadreazã în categoriile prevãzute la art. 5 alin. (3) din lege, sunt considerate legale fãrã a fi necesare notificarea acestora de cãtre pãrţi şi emiterea unei decizii de cãtre Consiliul Concurenţei. Categoriile de înţelegeri, decizii şi practici concertate, exceptate prin aplicarea prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, precum şi condiţiile şi criteriile de încadrare pe categorii sunt cele stabilite în regulamentele Consiliului Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene cu privire la aplicarea prevederilor art. 101 alin. (3) din TFUE anumitor categorii de înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de întreprinderi sau practici concertate, denumite regulamente de exceptare pe categorii, care se aplicã în mod corespunzãtor.
(6) Pentru ca beneficiul exceptãrii sã fie retras de cãtre Consiliul Concurenţei, acesta, dupã ce a procedat la o analizã individualã, trebuie sã ajungã la concluzia cã acordul cãruia i se aplicã aceste regulamente de exceptare pe categorii are efecte incompatibile cu art. 5 alin. (2) sau (3) din lege.
ART. 6
Soluţionarea plângerilor
(1) Pe baza analizei efectuate în cadrul compartimentelor de specialitate, Consiliul Concurenţei va hotãrî, dupã caz:
a) declanşarea unei investigaţii;
b) emiterea unei decizii de respingere a plângerii, în cazul în care plângerea nu prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii;
c) transmiterea unei înştiinţãri, în scris, cu privire la faptul cã plângerea nu intrã sub incidenţa legii;
d) transmiterea unei înştiinţãri, în scris, a reclamantului cu privire la faptul cã plângerea nu va fi analizatã de Consiliul Concurenţei, întrucât Comisia Europeanã sau o altã autoritate de concurenţã dintr-un alt stat membru instrumenteazã sau a instrumentat aceeaşi plângere.
(2) Consiliul Concurenţei poate decide sã declanşeze procedura de investigaţie privind o eventualã încãlcare a art. 5, 6 sau 9 din lege şi a art. 101 sau 102 din TFUE în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 60 de zile, prevãzut de art. 40 alin. (2) din lege, pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 60 de zile începe sã curgã de la data la care i se confirmã reclamantului faptul cã plângerea este consideratã completã şi îndeplineşte toate condiţiile, potrivit art. 3 alin. (4) din prezentul regulament.
(3) În cazul plângerilor privind o posibilã încãlcare a art. 9 din lege, în situaţia în care se constatã, la o primã evaluare, existenţa unor posibile fapte de naturã anticoncurenţialã prohibite expres de lege, Consiliul Concurenţei poate comunica autoritãţii sau instituţiei administraţiei publice centrale ori locale rezultatele primei sale evaluãri cu privire la natura faptelor care formeazã obiectul plângerii şi poate da acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere, respectiv de a adopta mãsurile şi remediile necesare restabilirii unui mediu concurenţial normal. La expirarea termenului legal de 60 de zile pentru analiza plângerii, în funcţie de poziţia exprimatã sau adoptatã de autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale, Consiliul Concurenţei poate decide declanşarea unei investigaţii sau respingerea plângerii, conform prevederilor art. 40 alin. (1) sau (2) din lege.
(4) Declanşarea procedurii de investigaţie poate fi fãcutã publicã în orice mod, inclusiv pe pagina oficialã de internet a Consiliului Concurenţei.
(5) Procedura de investigaţie se va derula potrivit dispoziţiilor art. 41-44 din lege. Raportul asupra investigaţiei, cu excepţia prevãzutã la art. 42 alin. (1) din lege, va fi comunicat pãrţilor în cauzã, împreunã cu convocarea pentru audiere, cu solicitarea ca, pânã la o anumitã datã stabilitã, acestea sã comunice Consiliului Concurenţei, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului. Termenul pentru comunicarea observaţiilor de cãtre pãrţile implicate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea cazului, şi nu va fi mai scurt de o lunã de la data transmiterii raportului asupra investigaţiei.
(6) Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform art. 43 alin. (2) din lege li se va trimite, cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de data fixatã pentru audiere, o copie a raportului asupra investigaţiei, numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurenţei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei, împreunã cu convocãrile pentru audiere.
(7) În convocarea pentru audiere se vor preciza:
a) data fixatã pentru audiere;
b) posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei la sediul Consiliului Concurenţei;
c) data pânã la care pãrţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
d) faptul cã neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii nu constituie, conform art. 43 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv.
(8) Consiliul Concurenţei nu este obligat sã declanşeze o investigaţie pe baza fiecãrei plângeri primite, pentru a stabili dacã a fost sãvârşitã o încãlcare a legii. Consiliul Concurenţei are datoria de a analiza cu atenţie elementele de fapt şi de drept aduse în atenţia sa de cãtre reclamant, în scopul de a stabili dacã aceste elemente indicã un comportament care este în mãsurã sã încalce prevederile art. 5, 6 sau 9 din lege şi prevederile art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz.
(9) Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, considerã cã, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii, şi va stabili un termen rezonabil în cadrul cãruia acesta sã îşi prezinte punctul de vedere verbal în faţa comisiei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat. Reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere şi în scris. Consiliul Concurenţei nu este obligat sã ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirãrii acestui termen de cãtre reclamant, inclusiv în scris.
(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), reclamantul poate solicita o prelungire a termenului fixat pentru furnizarea punctului sãu de vedere. În funcţie de circumstanţele cazului, Consiliul Concurenţei poate acorda o astfel de prorogare, dar va stabili un termen rezonabil, astfel încât Consiliul Concurenţei sã poatã adopta soluţia finalã în termenul de 60 de zile prevãzut la art. 40 alin. (2) din lege.
(11) În cazul în care reclamantul îşi exprimã punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate sunt de naturã a schimba analiza preliminarã efectuatã, Consiliul Concurenţei poate declanşa procedura de investigaţie privind întreprinderile împotriva cãrora a fost formulatã plângerea.
(12) În cazul în care reclamantul îşi exprimã punctul de vedere în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, iar informaţiile şi documentele suplimentare furnizate nu duc la o evaluare diferitã a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie. Respingerea plângerii se face, potrivit art. 7 din prezentul regulament, prin decizie a comisiei Consiliului Concurenţei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat în analizã.
(13) Dacã autorul plângerii nu se prezintã sau nu transmite punctul sãu de vedere în scris în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, plângerea va fi consideratã ca fiind retrasã.
(14) În cazul în care plângerea înaintatã nu cade sub incidenţa legii, Consiliul Concurenţei va rãspunde, în scris, în termen de 30 de zile de la înregistrarea plângerii.
(15) Atunci când Consiliul Concurenţei suspendã sau respinge o plângere în temeiul art. 13 din Regulamentul nr. 1/2003, acesta informeazã de îndatã reclamantul, în scris, cu privire la autoritatea de concurenţã care instrumenteazã sau a instrumentat cauza.
ART. 7
Decizia de respingere a unei plângeri
(1) Atunci când Consiliul Concurenţei respinge o plângere prin decizie, în baza art. 40 alin. (2) din lege, trebuie sã arate motivele care au stat la baza acestei decizii, într-un mod care este adecvat actului în discuţie şi luând în considerare circumstanţele fiecãrui caz în parte.
(2) Expunerea motivelor avute în vedere trebuie sã se facã într-un mod clar şi neechivoc, astfel încât sã îi permitã reclamantului sã verifice motivele deciziei, iar instanţei judecãtoreşti competente sã exercite controlul asupra deciziei respective. Cu toate acestea, Consiliul Concurenţei nu este obligat sã adopte o poziţie asupra fiecãrui argument invocat de reclamant în susţinerea plângerii sale, fiind suficient sã expunã considerentele de fapt şi de drept care justificã adoptarea deciziei.
(3) Consiliul Concurenţei comunicã autorului decizia, în scris, cu precizarea motivelor, în termen de maximum 60 de zile de la data la care acestuia i se confirmã faptul cã plângerea este completã şi îndeplineşte toate condiţiile prevãzute în prezentul regulament. Decizia de respingere a plângerii poate fi atacatã la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ şi fiscal, în termen de 30 de zile de la comunicare.
(4) Decizia de respingere a plângerii îl împiedicã pe reclamant sã solicite redeschiderea procedurii, în afarã de cazul în care acesta aduce noi elemente de probã semnificative. Corespondenţa ulterioarã cu reclamantul cu privire la aceeaşi presupusã încãlcare a legii nu va fi consideratã ca fiind o nouã plângere, cu excepţia cazului în care informaţii şi documente noi semnificative, care susţin afirmaţiile din cuprinsul plângerii, sunt aduse în atenţia Consiliului Concurenţei. Cu toate acestea, dreptul Consiliului Concurenţei de a redeschide din oficiu un caz rãmâne rezervat.
ART. 8
Drepturi procedurale ale reclamantului
(1) În cazul în care Consiliul Concurenţei informeazã reclamantul cu privire la intenţia sa de a respinge plângerea în temeiul art. 40 alin. (2) din lege, reclamantul poate solicita accesul la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi bazeazã analiza preliminarã. Reclamantul nu poate avea acces la secretele de afaceri şi la alte informaţii confidenţiale care aparţin altor pãrţi implicate în procedurã.
(2) Documentele la care reclamantul a avut acces în contextul procedurilor puse în aplicare de Consiliul Concurenţei în temeiul art. 5, 6 sau 9 din lege şi al art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz, nu pot fi utilizate de reclamant decât în proceduri judiciare sau administrative având ca obiect aplicarea respectivelor dispoziţii din lege, respectiv tratat.
(3) Dacã în urma analizei unei plângeri se declanşeazã procedura de investigaţie, la finalul investigaţiei preşedintele Consiliului Concurenţei, conform prevederilor art. 43 alin. (2) din lege, poate admite audierea autorului plângerii, la cererea acestuia. Cu toate acestea, procedurile Consiliului Concurenţei în cazurile de concurenţã nu constituie proceduri contradictorii între reclamant, pe de o parte, şi întreprinderile investigate, pe de altã parte. Din acest motiv, drepturile procedurale ale reclamanţilor sunt mult mai limitate decât dreptul la apãrare al întreprinderilor investigate.
(4) Reclamantului a cãrui audiere a fost admisã de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei i se va trimite o copie a raportului de investigaţie numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurenţei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei. În acest caz, Consiliul Concurenţei transmite reclamantului o copie a versiunii neconfidenţiale a raportului de investigaţie şi stabileşte un termen în care reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere în scris.
(5) Conform prevederilor art. 43 alin. (3) din lege, neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii sau declaraţii nu constituie impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie.
ART. 9
Tratamentul informaţiilor confidenţiale
(1) Informaţiile, inclusiv documentele primite în cadrul procedurii de analizã a unei plângeri, nu vor fi comunicate sau fãcute publice de cãtre Consiliul Concurenţei, în mãsura în care acestea conţin secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ale oricãrei persoane.
(2) Orice reclamant care transmite Consiliului Concurenţei informaţii şi documente în baza art. 40 din lege, precum şi orice alte informaţii şi documente transmise în cadrul aceleiaşi proceduri trebuie sã identifice în mod clar toate informaţiile confidenţiale, motivând caracterul confidenţial, şi sã furnizeze o variantã neconfidenţialã a acestora.
(3) Dacã reclamantul nu furnizeazã o versiune neconfidenţialã a plângerii, respectiv a documentelor care o însoţesc, acestea sunt considerate cã nu conţin informaţii confidenţiale.
(4) Persoanele fizice care semnaleazã Consiliului Concurenţei eventualele încãlcãri ale art. 5, 6 sau 9 din lege şi ale art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz, pot solicita sã nu li se dezvãluie identitatea faţã de întreprinderile vizate de acuzaţiile în cauzã. Consiliul Concurenţei va respecta solicitarea acestora de a rãmâne anonimi, mai puţin în cazul în care o astfel de cerere este vãdit nejustificatã.
(5) Consiliul Concurenţei poate solicita reclamanţilor, întreprinderilor sau asociaţiilor de întreprinderi şi autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale care furnizeazã informaţii şi documente în cadrul procedurii de analizã a plângerii sã identifice documentele sau pãrţile din anumite documente pe care aceştia le considerã a conţine secrete de afaceri ori alte informaţii confidenţiale aparţinând lor şi sã identifice pãrţile faţã de care aceste documente sã fie considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care reclamantul, întreprinderile sau asociaţiile de întreprinderi şi autoritãţile şi instituţiile administraţiei publice centrale ori locale sã detalieze solicitarea de protejare a confidenţialitãţii cu privire la fiecare document sau parte dintr-un document, sã furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţialã a documentelor ori declaraţiilor în care pasajele confidenţiale au fost şterse şi sã furnizeze o descriere concisã a fiecãrei piese ce conţine o informaţie ştearsã.
(6) Dacã reclamantul, întreprinderile ori asociaţiile de întreprinderi ori autoritãţile şi instituţiile administraţiei publice centrale sau locale nu se conformeazã cererii Consiliului Concurenţei, documentele ori declaraţiile în cauzã sunt considerate cã nu conţin informaţii confidenţiale.
(7) Calificarea informaţiilor ca fiind confidenţiale nu împiedicã Consiliul Concurenţei sã divulge şi sã foloseascã aceste informaţii atunci când este necesar sã probeze o încãlcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz. Atunci când secretele de afaceri sau informaţiile confidenţiale sunt necesare pentru demonstrarea unei încãlcãri a legii, Consiliul Concurenţei trebuie sã analizeze, pentru fiecare document în parte, dacã necesitatea de a dezvãlui acea informaţie este mai mare decât afectarea care ar rezulta din dezvãluire.

CAP. IV
Acţiunile în despãgubire pentru încãlcarea regulilor de concurenţã

ART. 10
Complementaritatea de roluri a autoritãţii publice şi a persoanelor fizice şi juridice în vederea aplicãrii art. 5, 6 şi 61 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, dupã caz
(1) Instanţele judecãtoreşti sunt şi ele competente sã apere drepturile persoanelor fizice şi ale celor juridice care decurg din încãlcarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege şi a prevederilor art. 101 şi 102 din TFUE. Având în vedere recomandãrile Comisiei Europene, Consiliul Concurenţei încurajeazã acţiunile formulate de cãtre persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele anticoncurenţiale, pentru repararea daunelor suferite.
(2) Instanţele judecãtoreşti pot decide asupra validitãţii sau nulitãţii contractelor încheiate, în baza art. 49 din lege, şi numai ele pot acorda despãgubiri persoanelor fizice şi juridice în cazul încãlcãrii art. 5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE. Pentru a asigura eficacitatea deplinã a regulilor în domeniul concurenţei, orice persoanã poate solicita despãgubiri pentru prejudiciile suferite cauzate de un contract sau de un comportament susceptibil sã restrângã ori sã denatureze concurenţa. Aceste acţiuni în recuperarea daunelor în faţa instanţelor judecãtoreşti, având natura de a descuraja întreprinderile de a încheia sau de a aplica acordurile ori practicile care restrâng concurenţa, sunt susceptibile sã contribuie semnificativ la menţinerea unei concurenţe efective.
(3) Acţiunea în faţa instanţelor judecãtoreşti are urmãtoarele avantaje pentru persoanele afectate de acţiunile şi comportamentele anticoncurenţiale:
a) instanţele judecãtoreşti pot acorda despãgubiri pentru pierderile suferite ca o consecinţã a încãlcãrii art. 5 şi 6 din lege şi a art. 101 şi 102 din TFUE, dupã caz, pot dispune mãsuri asigurãtorii şi pot acorda cheltuieli de judecatã;
b) instanţele judecãtoreşti pot decide asupra revendicãrilor referitoare la plãţi sau la executarea obligaţiilor contractuale întemeiate pe un contract sau acord analizat conform prevederilor art. 5 din lege, respectiv conform prevederilor art. 101 din TFUE.
(4) Acţiunile în despãgubire pot fi intentate atât de cei afectaţi direct de cãtre un comportament anticoncurenţial, cât şi de persoanele afectate în mod indirect, de exemplu, de persoanele care cumpãrã bunuri şi servicii de la cei afectaţi în mod direct. Astfel de acţiuni pot fi intentate atât înainte, cât şi dupã emiterea unei decizii de sancţionare de cãtre Consiliul Concurenţei. Deciziile Consiliului Concurenţei prin care sunt aplicate amenzi contravenţionale, rãmase definitive şi irevocabile, creeazã o prezumţie irefragabilã privind existenţa faptului ilicit cauzator de prejudicii.
ART. 11
Prevederi finale
(1) Prezentul regulament este pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale în cazul plângerilor, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 81/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004, şi Instrucţiunile privind soluţionarea de cãtre Consiliul Concurenţei a plângerilor referitoare la prevederile <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 90/2005 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 3 iunie 2005, se abrogã.


ANEXÃ


─────
la regulament
─────────────

FORMULAR DE PLÂNGERE
I. Informaţii privind reclamantul şi întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale împotriva cãreia se formuleazã plângerea
1. Furnizaţi informaţii complete cu privire la identitatea persoanei fizice sau juridice care depune plângerea. În cazul în care autorul plângerii este o întreprindere, identificaţi grupul de întreprinderi din care face parte şi furnizaţi o prezentare succintã a naturii şi a domeniului de activitate. Furnizaţi numele unei persoane de contact (inclusiv numãr de telefon, adresã poştalã şi electronicã) de la care pot fi obţinute explicaţii suplimentare.
2. Identificaţi întreprinderea (întreprinderile) sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea ori instituţia administraţiei publice centrale sau locale al cãrei comportament constituie obiectul plângerii. În cazul întreprinderilor, furnizaţi toate informaţiile disponibile cu privire la grupul de întreprinderi din care aceasta (acestea) face (fac) parte şi cu privire la natura şi domeniul de activitate al acesteia (acestora). Indicaţi poziţia reclamantului faţã de întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi pârâte (de exemplu, client, concurent etc.).
II. Detalii privind presupusa încãlcare a legii şi informaţii şi documente în susţinerea acestora
3. Prezentaţi în detaliu faptele din care rezultã, în opinia dumneavoastrã, cã s-a sãvârşit o încãlcare a prevederilor art. 5, 6 sau 9 din lege şi a prevederilor art. 101 sau 102 din TFUE, dupã caz. Indicaţi, în special, natura produselor (bunuri sau servicii) afectate de pretinsa încãlcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre înţelegerile sau practicile întreprinderilor ori asociaţiilor de întreprinderi/acţiunile sau inacţiunile autoritãţilor şi instituţiilor administraţiei publice centrale ori locale care constituie obiectul plângerii. Indicaţi, în mãsura posibilului, cotele de piaţã estimative deţinute de cãtre întreprinderea/întreprinderile împotriva cãrora este formulatã plângerea.
4. Transmiteţi toate documentele aflate în posesia dumneavoastrã referitoare sau aflate în directã legãturã cu faptele din plângere (de exemplu: texte ale acordurilor, minute ale întâlnirilor sau ale negocierilor, termeni ai tranzacţiilor, documente de afaceri, circulare, corespondenţã, note ale conversaţiilor telefonice etc.). Precizaţi numele şi adresa persoanelor în mãsurã sã depunã mãrturie asupra faptelor susţinute în plângere şi, în particular, ale persoanelor afectate de pretinsa încãlcare a prevederilor legii. Transmiteţi statistici sau alte date aflate în posesia dumneavoastrã referitoare la faptele susţinute (de exemplu, referitoare la evoluţia preţurilor, cantitãţi vândute etc.).
5. Prezentaţi punctul dumneavoastrã de vedere referitor la dimensiunea pieţei geografice pe care a avut loc presupusa încãlcare a legii şi explicaţi, dacã nu reiese în mod evident, în ce mãsurã a fost afectatã concurenţa. În cazul încãlcãrii art. 101 sau 102 din TFUE, explicaţi suplimentar şi în ce mãsurã este afectat comerţul dintre statele membre.
6. Menţionaţi dacã, din informaţiile de care dispuneţi, întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi/autoritatea şi instituţia administraţiei publice centrale ori locale împotriva cãreia formulaţi plângerea are cunoştinţã de intenţia dumneavoastrã de a vã adresa autoritãţii de concurenţã în legãturã cu faptele prezentate în plângere.
III. Soluţionarea plângerii de cãtre Consiliul Concurenţei şi interesul legitim
7. Explicaţi ce concluzii sau mãsuri aşteptaţi ca rezultat al procedurii întreprinse de Consiliul Concurenţei.
8. Prezentaţi motivele în temeiul cãrora invocaţi un interes legitim ca reclamant în temeiul art. 40 din lege. Prezentaţi, în special, modul în care comportamentul reclamat vã afecteazã şi explicaţi modul în care, din punctul dumneavoastrã de vedere, intervenţia Consiliului Concurenţei va putea remedia prejudiciul prezumat.
IV. Proceduri declanşate în faţa altor autoritãţi de concurenţã şi a instanţelor judecãtoreşti
9. Specificaţi dacã v-aţi adresat cu privire la aceleaşi probleme sau la probleme strâns legate de acestea unei autoritãţi de concurenţã dintr-un alt stat membru sau Comisiei Europene şi/sau dacã a fost intentat un proces în faţa instanţelor judecãtoreşti. În caz afirmativ, furnizaţi informaţii complete referitoare la autoritatea administrativã sau judecãtoreascã în cauzã şi informaţiile pe care le-aţi prezentat.
10. Prezentaţi o declaraţie pe propria rãspundere din care sã reiasã cã informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexele la acesta sunt de bunã-credinţã.

Data şi semnãtura
...................

____________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016