Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 5 aprilie 2004  privind exceptarea acordurilor de specializare de la interdictia prevazuta la   art. 5 alin.(1) din Legea concurentei nr. 21/1996 .    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 5 aprilie 2004 privind exceptarea acordurilor de specializare de la interdictia prevazuta la art. 5 alin.(1) din Legea concurentei nr. 21/1996 .

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 374 din 29 aprilie 2004

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
Obiectul şi domeniul de aplicare al regulamentului
(1) În conformitate cu prevederile <>art. 5 alin. (3) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, beneficiul exceptãrii unor categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţii de agenţi economici sau practici concertate de la interdicţia prevãzuta la art. 5 alin.(1) se stabileşte prin regulament al Consiliului Concurenţei, în condiţiile <>art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 .
(2) Prezentul regulament, înscris în logica unei abordãri economice, urmãreşte sã satisfacã douã exigenţe: sã asigure protecţia eficientã a concurenţei şi sã ofere agenţilor economici o siguranţã juridicã adecvatã. Aceste obiective trebuie sã fie îndeplinite ţinând cont de necesitatea de a simplifica, pe cât posibil, supravegherea administrativã şi cadrul legislativ. Se porneşte de la prezumţia cã sub un anumit nivel al cotei de piaţã, efectele pozitive ale acordurilor de specializare compenseazã eventualele lor efecte negative asupra concurenţei, putând fi exceptate, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege.
(3) Acordurile de specializare, astfel cum sunt definite în prezentul regulament, genereazã în mod normal avantaje economice sub forma economiilor de scarã şi de scop, a unor tehnologii de producţie îmbunãtãţite, asigurând utilizatorului o parte echitabila a profitului rezultat, atunci când cota de piaţã deţinutã de agenţii economici în cauzã nu depãşeşte 20%.
(4) Prezentul regulament nu excepteazã acordurile ce conţin restricţionãri care nu sunt absolut necesare pentru obţinerea avantajelor economice scontate. Anumite restricţionãri grave ale concurenţei, cum ar fi fixarea preţurilor, limitarea producţiei sau a distribuţiei şi împãrţirea pieţei sau a clienţilor sunt excluse de la beneficiul exceptãrii pe categorii, prevãzut prin prezentul regulament, oricare ar fi cota de piaţa a agenţilor economici în cauzã.
(5) Întrucât acordurile de specializare unilateralã încheiate între agenţi economici neconcurenţi pot beneficia de exceptarea pe categorii prevãzutã prin "Regulamentul privind aplicarea <>art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale", aplicarea prezentului regulament se limiteazã, în privinţa acordurilor de specializare unilateralã, la acordurile încheiate între concurenţi.
(6) Pentru a avea certitudinea cã avantajele specializãrii se concretizeazã fãrã ca vreuna din pãrţi sã abandoneze piaţa din aval la nivelul producţiei, acordurile de specializare unilateralã sau reciprocã nu intrã sub incidenţa prezentului regulament decât în cazul în care prevãd obligaţii de vânzare şi/sau de cumpãrare.
Aceste angajamente pot fi exclusive, fãrã ca aceastã condiţie sã fie obligatorie.
(7) Sunt incluse, de asemenea, în domeniul de aplicare a prezentului regulament toate tipurile de acorduri încheiate între agenţi economici care au convenit specializarea în producţie sau în prestarea de servicii. Exceptarea pe categorii se aplicã, de asemenea, clauzelor din acordurile de specializare care nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate şi necesare pentru implementarea acordurilor, precum şi anumitor aranjamente conexe, în materie de cumpãrare şi comercializare,
(8) În cazul acordurilor de specializare încheiate între agenţii economici a cãror cotã de piaţã cumulatã depãşeşte pragul de 20% nu existã certitudinea cã îndeplinesc condiţiile de exceptare prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege şi ca urmare, Consiliul Concurenţei va evalua individual aceste acorduri, în conformitate cu "Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 privind practicile anticoncurenţiale" şi cu "Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificãrile prevãzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 privind practicile anticoncurenţiale", prin luarea în considerare a mai multor factori, între care structura pieţei relevante fiind cel mai important.
(9) Prevederile art. 5 alin. (1) din lege nu sunt aplicabile acordurilor de specializare încheiate între agenţi economici membri ai aceluiaşi grup, asa cum este definitã noţiunea de "grup" în "Instrucţiuni cu privire la calculul cifrei de afaceri în cazurile de comportament anticoncurenţial, prevãzute la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 şi în cazurile de concentrare economicã".
(10) În cazurile particulare în care acordurile care intrã sub incidenţa prezentului regulament au totuşi efecte incompatibile cu prevederile art. 5 alin. (2) din lege, Consiliul Concurenţei poate retrage beneficiul exceptãrii pe categorii.
(11) Prezentul regulament se aplicã fãrã sã aducã atingere aplicãrii art. 6 din lege.
ART. 2
Principiile exceptãrii
(1) Beneficiul exceptãrii pe categorii va fi limitat la acordurile pentru care se poate admite cu suficientã certitudine cã îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege.
(2) Acordurile de specializare în domeniul producţiei duc, în general, la ameliorarea producţiei sau distribuţiei produselor, dat fiind cã agenţii economici în cauzã pot sã-şi concentreze activitãţile în direcţia fabricãrii anumitor produse, lucrând astfel mai eficient şi oferind aceste produse la preţuri mai avantajoase. Se poate considera, cã şi acordurile de specializare în domeniul prestãrii de servicii genereazã, în mod normal, astfel de îmbunãtãţiri. În condiţiile unei concurenţe efective, utilizatorii primesc o parte echitabilã din profitul obţinut, prin preţuri reale mai mici.
(3) Aceste avantaje decurg din acordurile în baza cãrora unul din participanţi renunţã în favoarea altuia la fabricarea anumitor produse sau furnizarea anumitor servicii (specializare unilateralã), din acordurile în care fiecare dintre participanţi renunţã în favoarea unui alt participant la fabricarea anumitor produse sau la furnizarea anumitor servicii (specializare reciprocã) şi din acordurile potrivit cãrora participanţii se angajeazã sã producã împreunã anumite produse sau sã furnizeze împreunã anumite servicii (producţie în comun).
(4) Pragul cotei de piaţã, excluderea unor acorduri de la beneficiul exceptãrii prevãzut prin prezentul regulament, precum şi condiţiile cãrora se subordoneazã exceptãrile garanteazã, în general, cã acordurile cãrora li se aplicã exceptarea pe categorii nu dau posibilitatea pãrţilor sã elimine concurenţa pe o parte substanţialã a pieţei produselor sau serviciilor în cauzã.

CAP. II
Condiţii de exceptare

ART. 3
Obiectul exceptãrii
(1) Conform prevederilor art. 5 alin. (2) din lege şi ale prezentului regulament, interdicţiile prevãzute la art. 5 alin. (1) din lege nu se aplicã urmãtoarelor acorduri care sunt încheiate între doi sau mai mulţi agenţi economici (denumiţi în continuare pãrţi) şi care stipuleazã condiţiile în care aceştia se specializeazã în fabricarea produselor (denumite în continuare acorduri de specializare):
a) acordurile de specializare unilateralã, prin care una dintre pãrţi acceptã sã înceteze sau sã se abţinã de la a fabrica anumite produse şi se angajeazã sã le cumpere de la un agent economic concurent, acesta din urmã angajandu-se sã fabrice şi sã furnizeze aceste produse;
b) acordurile de specializare reciprocã, prin care douã sau mai multe pãrţi se angajeazã, pe bazã de reciprocitate, sã înceteze sau sã se abţinã de la fabricarea anumitor produse, care nu sunt aceleaşi, şi sã le cumpere de la alte pãrţi, care se angajeazã sã le furnizeze;
c) acordurile de producţie în comun, prin care douã sau mai multe pãrţi acceptã sã fabrice anumite produse în comun.
Aceastã exceptare se aplicã în mãsura în care astfel de acorduri de specializare conţin restricţionãri ale concurenţei care cad sub incidenţa <>art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 .
(2) Exceptarea prevãzutã la alin. (1) se aplicã şi clauzelor prevãzute în acordurile de specializare care nu constituie principalul obiect al acestor acorduri, dar sunt direct legate de acestea şi sunt necesare pentru implementarea lor, cum ar fi clauzele privind cesiunea sau utilizarea drepturilor de proprietate intelectualã. Exceptarea nu se aplicã, totuşi, clauzelor care au acelaşi obiect cu restrictionãrile concurenţei prevãzute la art. 7 alin. (1).
ART. 4
Definiţii
În sensul prezentului regulament, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) acord - o înţelegere, o decizie a unei asociaţii de agenţi economici sau o practicã concertata;
b) agenţi economici participanţi - agenţii economici pãrţi la acord şi agenţii economici legaţi de aceştia;
c) agenţi economici legaţi:
1) agenţi economici la care o parte la acord, direct sau indirect:
i) are puterea de a exercita mai mult de jumãtate din drepturile de vot;
ii) are puterea de a desemna mai mult de jumãtate din membrii consiliului de administraţie sau ai organismelor care ii reprezintã legal;
iii) are dreptul de a administra afacerile agentului economic;
2) agenţi economici care dispun, direct sau indirect, de drepturile sau de puterile enumerate la pct. 1) asupra unui agent economic parte la acord;
3) agenţi economici asupra cãrora un agent economic prevãzut la pct. 2) are, direct sau indirect, drepturile sau puterile enumerate la pct. 1);
4) agenţi economici la care una din pãrţile la acord, împreunã cu unul sau mai mulţi agenţi economici dintre cei enumeraţi la pct. 1), 2) şi 3), sau la care doi sau mai mulţi dintre cei din urmã, deţin împreunã drepturile şi puterile enumerate la pct. 1);
5) agenţi economici la care drepturile şi puterile enumerate la pct. 1) sunt deţinute împreunã de:
i) pãrţile la acord sau, corespunzãtor, agenţii economici menţionaţi la pct. 1)-4);
ii) una sau mai multe dintre pãrţile la acord, sau unul sau mai mulţi dintre agenţii economici legaţi de acestea, menţionaţi la pct. 1)-4) şi una sau mai multe pãrţi terţe.
d) produs - un produs şi/sau un serviciu, incluzând atât produse/servicii intermediare cât şi finale, cu excepţia distribuţiei şi a serviciilor de închiriere.
e) producţie - fabricarea de produse sau prestarea de servicii, incluzând producţia prin subcontractare.
f) piaţa relevantã - piaţa produsului şi piaţa (pieţele) geograficã (geografice) cãrora produsele, obiect al acordului de specializare, le aparţin.
g) agent economic concurent - un agent economic activ pe piaţa relevantã (un concurent actual) sau un agent economic care ar putea, în mod real, sã realizeze investiţiile suplimentare necesare, astfel încât sã poatã intra pe piaţa relevantã, ca rãspuns la o creştere micã, dar de duratã, a preţurilor pe piaţã (concurent potenţial).
h) obligaţie de livrare exclusivã - obligaţia de a nu livra produsul care face obiectul acordului de specializare unui agent economic concurent, care nu este parte la acord.
i) obligaţie de cumpãrare exclusivã - obligaţia de a cumpãra produsul care face obiectul acordului de specializare doar de la partea cu care s-a convenit livrarea.
ART. 5
Acorduri de cumpãrare şi comercializare
Exceptarea prevãzutã la art. 3 se aplicã şi în cazurile în care:
a) pãrţile acceptã o obligaţie de cumpãrare şi/sau livrare exclusivã în contextul unui acord de specializare unilateralã sau reciprocã ori al unui acord de producţie în comun, sau
b) pãrţile nu vând independent produsele care fac obiectul unui acord de specializare, dar realizeazã distribuţia în comun sau convin sã numeascã un distribuitor terţ, în condiţii de exclusivitate sau de neexclusivitate, în contextul unui acord de producţie în comun, cu condiţia ca partea terţã sã nu fie un agent economic concurent.
ART. 6
Pragul cotei de piaţã
Exceptarea prevãzuta la art. 3 se va aplica cu condiţia ca pãrţile la acord sã nu deţinã o cotã de piaţã cumulatã mai mare de 20% pe piaţa relevantã.
ART. 7
Acorduri cãrora nu li se aplicã exceptarea
(1) Exceptarea prevãzutã la art. 3 nu se aplicã acordurilor care, direct sau indirect, în mod independent sau în combinaţie cu alţi factori aflaţi sub controlul pãrţilor, au ca obiect
a) fixarea preţurilor la vânzarea produselor cãtre terţi;
b) limitarea producţiei sau a volumului vânzãrilor; sau împãrţirea pieţelor sau a clienţilor.
(2) Prevederile alin. 1 nu se aplicã:
a) clauzelor privind volumul de produse convenit în cadrul acordurilor de specializare unilateralã sau reciprocã precum şi clauzelor privind fixarea capacitãţilor şi a volumului producţiei realizate în comun în cadrul acordurilor de producţie în comun;
b) stabilirii planului de vânzãri şi fixãrii preţurilor pentru produsele unei societãţi în comun, vândute clienţilor direcţi potrivit prevederilor art. 5 lit. b).
ART. 8
Aplicarea pragului cotei de piaţã
(1) Aplicarea condiţiei referitoare la pragul cotei de piaţã prevãzute la art. 6 se face cu respectarea urmãtoarelor reguli:
a) cota de piaţã se va calcula pe baza valorii vânzãrilor; dacã datele referitoare la valoarea vânzãrilor pe piaţã nu sunt disponibile, se pot folosi estimãri pentru stabilirea cotei de piaţã a agenţilor economici participanţi, utilizând alte informaţii credibile de piaţã, inclusiv volumul vânzãrilor;
b) cota de piaţã se va calcula pe baza realizãrilor agenţilor economici participanţi, în anul financiar precedent încheierii acordului;
c) cota de piaţã deţinutã de agenţii economici prevãzuţi la art. 4 lit. c) pct. 5) se va repartiza în mod egal tuturor agenţilor economici care au drepturile sau puterile prevãzute la art. 4 lit. c) pct. 1).
(2) Dacã iniţial, cota de piaţã prevãzutã la art. 6 este sub 20%, dar creşte ulterior peste acest nivel, fãrã sã depãşeascã 25%, exceptarea prevãzutã la art. 3 se va aplica în continuare, pentru urmãtorii 2 ani calendaristici consecutivi, ulteriori anului în care s-a depãşit pentru prima datã pragul de 20%.
(3) Dacã iniţial, cota de piaţã prevãzutã la art. 6 este sub 20%, dar creşte ulterior peste nivelul de 25%, exceptarea prevãzutã la art. 3 se va aplica în continuare, pentru anul calendaristic urmãtor anului în care s-a depãşit pentru prima data pragul de 25%.
(4) Perioadele de exceptare de care au beneficiat agenţii economici participanţi, în aplicarea alin. (2) şi (3), nu se vor cumula, astfel încât sã se depãşeascã o perioada de 2 ani calendaristici.
ART. 9
Retragerea beneficiului exceptãrii
Consiliul Concurenţei poate retrage beneficiul exceptãrii stabilit conform prezentului regulament, atunci când constatã cã:
a) acordul nu a avut efectele de eficientizare preconizate, sau consumatorilor nu li s-a asigurat un avantaj corespunzãtor celui realizat de pãrţile la acord, sau
b) produsele care fac obiectul specializãrii nu se confruntã pe piaţa româneascã, sau pe o parte substanţialã a ei, cu o concurenţã realã din partea unor produse identice sau substituibile, din punctul de vedere al caracteristicilor, preţului şi utilizãrii date acestora de cãtre consumatori, sau
c) agenţii economici sau asociaţiile ele agenţi economici care invocã beneficiul exceptãrii stabilit prin prezentul Regulament nu pot face dovada îndeplinirii condiţiilor prevãzute la Capitolul II.

CAP. III
Procedura de stabilire a exceptãrii pe categorii

ART. 10
În baza prevederilor art. 5 alin. (5) din lege, acordurile de specializare care intrã sub incidenţa art. 5 alin. (1) şi îndeplinesc condiţiile prevãzute la Capitolul II sunt considerate legale, fãrã obligaţia notificãrii sau obţinerii unei decizii din partea Consiliului Concurenţei. Agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care invocã beneficiul exceptãrii stabilit prin prezentul Regulament sunt ţinuţi sã facã dovada indeplinirii condiţiilor prevãzute la Capitolul II.
ART. 11
În vederea aplicãrii prevederilor prezentului Regulament, prezumţia de legalitate se va întemeia pe analiza pe care agenţii economici participanţi la un acord de specializare o vor realiza în conformitate cu <<Instrucţiunile privind aplicarea <>art. 5 din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul acordurilor de cooperare pe orizontala>>, atât în ceea ce priveşte incidenţa cu prevederile art. 5 alin. (1), cât şi referitor la îndeplinirea condiţiilor prevãzute la Capitolul II.
ART. 12
În analiza pe care agenţii economici o vor face pentru stabilirea cotei de piaţã în vederea comparãrii cu pragul prevãzut la Art. 6 se vor aplica "Instrucţiunile cu privire la definirea pieţei relevante, în scopul stabilirii pãrţii substanţiale de piaţã".
ART. 13
În cazul neîndeplinirii condiţiilor de exceptare, pãrţile implicate pot, fie sã renegocieze acordul de specializare astfel încât sã se încadreze în prevederile prezentului Regulament, fie sã înainteze cerere de dispensã pentru exceptare individualã.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 14
Dispoziţii comune şi finale
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
(2) Exceptãrile acordate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, prin decizie a Consiliului Concurenţei rãmân valabile pânã la expirarea perioadei de exceptare, respectiv, a valabilitãţii deciziei.
(3) Pe data intrãrii în vigoare a prezentului regulament, "Regulamentul privind acordarea exceptãrii acordurilor de specializare de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 ", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 591 bis din 09 august 2002 se abrogã.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016