Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 30 septembrie 2004  privind ajutoarele de stat acordate in industria contructiilor de nave    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 30 septembrie 2004 privind ajutoarele de stat acordate in industria contructiilor de nave

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 953 din 18 octombrie 2004
REGULAMENT din 30 septembrie 2004
privind ajutoarele de stat acordate în industria contructiilor de nave
EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 953 din 18 octombrie 2004


În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

Introducere
Adoptarea unui cadru legal de reglementare a disciplinei ajutorului de stat în domeniul construcţiilor de nave reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Controlul ajutoarelor de stat se exercita de cãtre Consiliul Concurentei în scopul de a urmãri mãsura în care acestea sunt compatibile cu mediul concurential normal într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate de cerere şi oferta.
Obiectivele prezentului regulament sunt, în sensul cel mai larg posibil, de a elimina diferenţele dintre regulile aplicabile industriei constructoare de nave şi cele aplicabile altor sectoare din industrie şi, prin urmare, de a simplifica şi de a face mai transparenta politica Consiliului Concurentei în acest domeniu, prin extinderea aplicãrii prevederilor orizontale generale şi la sectorul construcţiei de nave.
Anumiti factori specifici care afecteazã sectorul construcţiilor de nave trebuie sa se reflecte în politica Consiliului Concurentei privind controlul ajutoarelor de stat. Aceşti factori includ:
a) supracapacitate, preţuri scãzute şi distorsionare a comerţului pe piata mondialã a construcţiilor de nave;
b) mãrimea şi importanta deosebita a navelor care sporesc posibilitatea ca facilitãţile sub forma de credite, suportate de stat, sa distorsioneze concurenta;
c) dificultatea de a aplica în sectorul construcţiilor de nave regulile Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) referitoare la practicile comerciale neloiale;
d) existenta acordurilor în cadrul Organizaţiei pentru Cooperare Economicã şi Dezvoltare (OECD) în sectorul construcţiilor de nave, şi anume Acordul OECD privind Instrucţiunile pentru creditele de export sprijinite în mod oficial, respectiv Înţelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave, care se aplica în Comunitate în baza Deciziei Consiliului 2001/76/EC din 22 decembrie 2000, inlocuind Decizia din 4 aprilie 1978 referitoare la aplicarea anumitor instrucţiuni în domeniul creditelor externe ce beneficiazã de suport public.
Având în vedere aceste caracteristici speciale, obiectivele prezentului regulament, în afarã de acela de a simplifica regulile aplicabile construcţiilor navale, sunt urmãtoarele:
a) sa se incurajeze o mai mare eficienta şi concurenta între santierele navale, în special prin promovarea inovarii;
b) sa se faciliteze reducerea capacitãţilor de producţie neviabile, atunci când este necesar;
c) sa se respecte obligaţiile internaţionale aplicabile în domeniul creditelor de export şi al ajutoarelor de dezvoltare.
Pentru atingerea acestor obiective, prezentul regulament prevede mãsuri specifice în legatura cu ajutorul pentru inovare, ajutorul pentru închidere, credite pentru export, ajutorul regional şi ajutorul pentru dezvoltare.
Prezentul regulament are ca obiectiv atât creşterea transparenţei procesului de evaluare a notificãrilor transmise Consiliului Concurentei, cat şi stabilirea criteriilor şi a procedurilor aplicabile.
ART. 1
Domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament se aplica schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor de stat individuale acordate în domeniul construcţiilor de nave.
(2) Ajutorul pentru construcţia de nave include ajutorul cãtre orice şantier naval, entitate având o legatura cu acestea, proprietar de nave şi terţi, cãrora le este acordat, direct sau indirect, pentru construcţia, repararea sau conversia de nave.
(3) Anumite caracteristici, cum ar fi producţia de serie mica, mãrimea, valoarea şi complexitatea unitãţilor produse, precum şi faptul ca prototipurile sunt în general utilizate în scop comercial, diferentiaza sectorul construcţiilor navale de alte sectoare ale economiei. În consecinta, construcţia de nave este singurul sector eligibil în ceea ce priveşte ajutorul de stat pentru inovare. Natura unica a industriei constructoare de nave justifica menţinerea ajutorului de inovare specific sectorului. Prin urmare, prezentul regulament are drept scop îmbunãtãţirea sprijinului pentru inovare.
(4) Consiliul Concurentei poate considera ca ajutorul pentru construcţia de nave, pentru repararea şi transformarea navelor este compatibil cu mediul concurential normal numai dacã acesta este acordat cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
ART. 2
Definiţii
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnifica dupã cum urmeazã:
a) construcţia de nave înseamnã fabricarea/producerea navelor comerciale maritime autopropulsate;
b) repararea sau reconditionarea se referã la navele comerciale maritime autopropulsate;
c) conversia navelor se referã la navele comerciale maritime autopropulsate de cel puţin 1.000 gt brute, cu condiţia ca operaţiunile de conversie sa implice modificãri radicale ale planului de încãrcare marfa, ale carenei, ale sistemului de propulsie sau ale amenajãrilor pentru pasageri;
d) nave comerciale maritime cu propulsie proprie semnifica:
1. nave de cel puţin 100 gt brute, utilizate pentru transportul de pasageri şi/sau de bunuri;
2. nave de cel puţin 100 gt brute, utilizate pentru desfãşurarea de servicii specializate (de exemplu, spargatoare de gheaţa şi drage);
3. remorchere de cel puţin 365 kW;
4. nave de pescuit de cel puţin 100 gt, dacã se referã la credite pentru export şi ajutoare pentru dezvoltare, ce îndeplinesc criteriile din Acordul OECD privind Instrucţiunile pentru creditele de export sprijinite în mod oficial, respectiv din Înţelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave, sau orice alt acord care îl modifica ori îl înlocuieşte pe acesta;
5. cochilii nefinisate ale navelor prevãzute la lit. a)-d), care sunt în stare de plutire şi mobile;
e) nave maritime autopropulsate semnifica nave care, prin propria propulsie permanenta şi carma/sistem de carma, au toate caracteristicile pentru autonavigare la mare adancime. Navele militare (nave care, în conformitate cu caracteristicile şi posibilitãţile structurale de baza, sunt destinate a fi utilizate exclusiv în scopuri militare, ca de exemplu, nave de rãzboi şi alte nave pentru acţiuni ofensive şi defensive) şi modificãrile fãcute sau adaugarile realizate la alte nave cu utilizare exclusiv militarã sunt excluse, cu condiţia ca orice mãsuri sau practici aplicate în legatura cu asemenea nave, modificãri de nave ori de trasaturi sa nu constituie acţiuni deghizate în favoarea construcţiilor de nave comerciale, incompatibile cu regulile de ajutor de stat;
f) entitatea ce are legatura cu construcţiile de nave înseamnã orice persoana fizica sau juridicã care:
1. deţine sau controleazã o întreprindere implicata în construcţia de nave, repararea de nave ori conversia de nave;
2. este detinuta sau controlatã, direct ori indirect, fie prin deţinerea pachetului majoritar de acţiuni, fie prin alte metode, de cãtre o întreprindere implicata în construcţia, repararea sau conversia de nave;
g) controlul este preluat în momentul în care o persoana sau o întreprindere implicata în construcţia, repararea ori conversia de nave deţine sau controleazã o cota mai mare de 25% din capitalul social al celeilalte ori viceversa;
h) ajutor semnifica, în înţelesul <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, "orice mãsura de sprijin acordatã de cãtre stat sau de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitãţilor administrativ-teritoriale sau de alte organisme care administreazã surse ale statului ori ale colectivitãţilor locale indiferent de forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producţiei anumitor bunuri, a prestãrii anumitor servicii sau afecteazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential normal", inclusiv mãsuri cum ar fi facilitãţile pentru credite, garanţii şi facilitãţi fiscale.
ART. 3
Aplicarea prevederilor privind ajutorul de stat având obiective orizontale
Principiul general este ca ajutorul de stat pentru construcţia de nave poate fi acordat în conformitate cu dispoziţiile <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu dispoziţiile reglementãrilor emise în baza acesteia, incluzând urmãtoarele prevederi:
a) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificãrile ulterioare;
b) Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000;
c) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, cu modificãrile ulterioare;
d) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea firmelor în dificultate, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) Regulamentul cu privire la ajutorul de stat pentru protecţia mediului, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 92/2002 , cu modificãrile ulterioare;
f) Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 219/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 850 din 16 septembrie 2004.
ART. 4
Prevederi specifice
Principiul general subliniat la art. 5 este subiect al excepţiilor prevãzute la art. 7 şi acestea sunt justificate de factori specifici prezentaţi la art. 11.
ART. 5
Ajutor pentru cercetare, dezvoltare şi inovare
(1) Ajutorul acordat oricãrei întreprinderi pentru acoperirea cheltuielilor legate de cercetarea şi dezvoltarea proiectelor în construcţia de nave, repararea de nave sau conversia lor poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal, dacã este în conformitate cu regulile stipulate în Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare sau în orice acord ulterior în acest domeniu.
(2) Ajutorul acordat pentru inovarea în santiere existente, care se ocupa cu construcţii de nave, repararea de nave sau conversia de nave, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal dacã nu depãşeşte intensitatea bruta maxima a ajutorului de stat de 20% şi dacã:
a) ajutorul este legat de aplicarea industriala a produselor şi proceselor inovative, de exemplu, produse şi procese noi din punct de vedere tehnologic sau imbunatatite substanţial, în comparatie cu cele existente deja în industria Uniunii Europene, produse şi procese care presupun un risc mare pe plan tehnologic sau industrial;
b) ajutorul este limitat la cheltuielile de investiţii, design, activitãţi de inginerie şi testare, legate direct şi exclusiv de partea inovatoare a proiectului. În mod excepţional, costurile de producţie adiţionale care sunt strict necesare pentru validarea inovatiei tehnologice pot fi eligibile în mãsura în care sunt limitate la valoarea minima necesarã.
ART. 6
Ajutor pentru închidere
(1) Ajutorul pentru acoperirea costurilor normale care rezulta din închiderea totalã sau parţialã a santierelor care au ca obiect de activitate construcţia, repararea sau conversia de nave poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal, cu condiţia ca reducerea de capacitate rezultatã sa fie de natura realã şi ireversibila.
(2) Costurile eligibile pentru ajutorul la care se face referire la alin. (1) sunt:
a) plãţile cãtre salariaţii disponibilizaţi sau care s-au pensionat înainte de limita legalã de varsta;
b) costurile pentru serviciile de consultanţa cãtre salariaţii disponibilizaţi sau care vor fi disponibilizaţi ori care s-au pensionat înainte de limita legalã de varsta, incluzând plãţile efectuate de santierele navale pentru a facilita crearea de întreprinderi mici care sunt independente de santierele navale respective şi ale cãror activitãţi nu sunt constituite în principal din construcţia de nave;
c) plãţile cãtre salariaţi pentru instruire şi reconversie profesionalã;
d) cheltuielile rezultate din reorientarea santierelor, a construcţiilor lor, a instalaţiilor şi infrastructurii cãtre alte utilizãri decât cele de construcţii de nave.
(3) În cazul întreprinderilor care înceteazã total activitãţile de construcţie, reparare şi conversie de nave, mãsurile urmãtoare pot fi, de asemenea, compatibile cu un mediu concurential normal:
a) ajutorul având o valoare care nu depãşeşte cea mai mare dintre urmãtoarele doua valori, determinate pe baza unui raport elaborat de consultanţi independenţi: valoarea contabila reziduala a instalaţiilor sau profiturile operationale actualizate, susceptibile de a fi obţinute pe o perioada de 3 ani, diminuate cu orice avantaj pe care întreprinderea beneficiara îl poate avea de pe urma dezafectarii instalaţiilor;
b) ajutorul sub forma de împrumut sau garanţie pentru capitalul de lucru necesar a permite întreprinderii sa finalizeze lucrãri neterminate, cu condiţia ca acesta sa fie menţinut la minimum necesar şi o proporţie semnificativã a lucrãrilor sa fi fost deja realizatã.
(4) Întreprinderile care primesc ajutor pentru închidere parţialã nu trebuie sa fi beneficiat de ajutor pentru salvare sau restructurare în ultimii 10 ani. Când au trecut mai puţin de 10 ani de la acordarea unui ajutor pentru salvare sau restructurare, Consiliul Concurentei va permite ajutor de închidere parţialã doar în circumstanţe excepţionale şi imprevizibile pentru care compania nu este rãspunzãtoare.
(5) Valoarea şi intensitatea ajutorului trebuie sa fie justificate de mãrimea efectelor inchiderilor implicate, luându-se în considerare problemele structurale ale regiunii în cauza şi, în cazul conversiei cãtre alte activitãţi industriale, de legislaţia nationala şi de regulile aplicabile acestor activitãţi noi.
(6) Pentru a se stabili natura ireversibila a inchiderilor care fac obiectul ajutoarelor, Consiliul Concurentei se va asigura ca facilitãţile şantierului naval rãmân închise pentru o perioada de cel puţin 10 ani.
ART. 7
Ajutorul pentru ocuparea forţei de munca
Ajutorul acordat pentru crearea de locuri de munca, pentru angajarea de persoane dezavantajate sau cu handicap ori pentru acoperirea costurilor suplimentare pentru angajarea de personal dezavantajat sau cu handicap, în întreprinderile care au ca obiect de activitate construcţiile, reparaţiile ori conversiile de nave, poate fi considerat ca fiind compatibil cu un mediu concurential normal, dacã îndeplineşte regulile substanţiale stipulate în Regulamentul privind ajutorul de stat pentru ocuparea forţei de munca, elaborat în baza <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 166/2003 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 22 octombrie 2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 8
Creditele de export
Ajutorul de stat pentru construcţia de nave, care îmbracã forma de facilitãţi de credite suportate de stat, acordate proprietarilor romani sau strãini ai santierelor navale ori terţilor pentru construcţia sau conversia de nave, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal, dacã îndeplineşte termenii Acordului OECD privind Instrucţiunile pentru creditele de export sprijinite în mod oficial, respectiv Înţelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave.
ART. 9
Ajutorul pentru dezvoltare
(1) Ajutorul legat de construcţia şi conversia de nave poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal dacã îndeplineşte termenii prevãzuţi în acest scop de Acordul OECD privind Instrucţiunile pentru creditele de export sprijinite în mod oficial, respectiv Înţelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave, sau orice termeni ulteriori prevãzuţi într-un asemenea acord ori care înlocuiesc acest acord.
(2) Consiliul Concurentei va verifica conţinutul specific al dezvoltãrii din cadrul ajutorului de stat propus, dacã ajutorul este necesar şi respecta prevederile Acordului OECD privind Instrucţiunile pentru creditele de export sprijinite în mod oficial, respectiv Înţelegerea sectoriala privind creditele de export pentru nave, sau orice termeni ulteriori prevãzuţi într-un asemenea acord ori care înlocuiesc acest acord. Oferta de asistenta pentru dezvoltare trebuie sa fie deschisã licitaţiilor din partea diferitelor santiere navale. În mãsura în care se aplica regulile de achiziţie publica din Comunitatea Europeanã, procedurile de licitaţie trebuie sa îndeplineascã aceste reguli.
ART. 10
Ajutorul regional
Ajutorul regional pentru construcţia, repararea sau conversia de nave poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal doar dacã îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) ajutorul trebuie sa fie acordat în scopul îmbunãtãţirii productivitatii instalaţiilor existente sau pentru investiţii în retehnologizarea ori modernizarea santierelor existente, dar care nu sunt legate de restructurarea financiarã a santierelor în cauza;
b) intensitatea ajutorului nu trebuie sa depãşeascã 22,5%;
c) ajutorul trebuie sa fie limitat la costurile eligibile, asa cum sunt acestea definite în Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 55/2004 , cu modificãrile ulterioare.
ART. 11
Obligaţia de notificare
Orice intenţie de acordare a unui ajutor nou pentru construcţia, repararea sau conversia de nave, fie sub forma de scheme, fie de ajutor individual, trebuie sa fie notificatã Consiliului Concurentei.
ART. 12
Monitorizarea
Furnizorii şi iniţiatorii de mãsuri de ajutor de stat pentru construcţia de nave vor inainta Consiliului Concurentei rapoarte anuale pentru toate schemele de ajutor de stat existente, în conformitate cu regulile stipulate în <>Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în regulamentele adoptate pentru aplicarea acesteia.
ART. 13
Regula de cumul
(1) Plafoanele stabilite prin prezentul regulament se vor aplica indiferent dacã ajutorul de stat este finanţat total sau parţial din surse ale statului ori ale Comunitãţii Europene.
(2) Ajutorul autorizat în conformitate cu prezentul regulament nu poate fi cumulat cu alte forme de ajutor de stat sau cu alte finantari ale Uniunii Europene, dacã prin acest cumul va rezulta o intensitate a ajutorului mai mare decât cea stabilitã de prezentul regulament.
(3) În cazul în care ajutorul de stat are obiective diferite şi implica aceleaşi costuri eligibile, se va aplica cel mai favorabil plafon al intensitatii.
ART. 14
Dispoziţii finale
(1) Prezentul regulament va fi pus în aplicare prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei şi va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul regulament transpune în legislaţia româneascã cadrul legal al Comisiei Europene privind ajutorul de stat pentru construcţii navale, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 317 din 30 decembrie 2003.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016