Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 30 iulie 2004  privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 30 iulie 2004 privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 736 din 16 august 2004

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament.

Introducere
Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul autorizãrii de cãtre Consiliul Concurenţei a ajutoarelor acordate de cãtre stat sau de cãtre unitãţile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau din resurse ale unitãţilor administrativ-teritoriale, în domeniul industriei carbonifere este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu mediul concurenţial normal existent într-o economie de piaţã, în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate pe baza cererii şi ofertei.
Autorizarea de cãtre Consiliul Concurenţei a ajutoarelor de stat în domeniul industriei carbonifere trebuie sã se întemeieze pe o cunoaştere precisã şi completã a mãsurilor pe care furnizorul de ajutor de stat intenţioneazã a le lua. Acesta trebuie sã prezinte Consiliului Concurenţei un raport detaliat, cu informaţii complete privind ajutoarele de stat directe sau indirecte pe care intenţioneazã a le acorda industriei carbonifere, specificând temeiul şi scopul acestor ajutoare, precum şi legãtura lor cu un plan de acces la rezervele de cãrbune, respectiv cu un plan de închidere (acolo unde este cazul).
Conform principiului proporţionalitãţii, producţia subvenţionatã de cãrbune trebuie sã fie limitatã la ceea ce este strict necesar pentru a contribui efectiv la obiectivele de securitate energeticã. Ajutoarele acordate de stat sunt astfel limitate la acoperirea costurilor de investiţii sau a pierderilor aferente producţiei curente, atunci când exploatarea face parte dintr-un plan de acces la rezervele de cãrbune.
Ajutoarele de stat destinate sã acopere costurile investiţiei iniţiale permit unitãţilor de producţie, care sunt viabile sau cu şanse de viabilitate economicã, sã realizeze investiţii tehnice necesare menţinerii unei capacitãţi de producţie competitive.
Restructurarea industriei carbonifere are repercusiuni sociale şi regionale majore, determinate de reducerea activitãţii. Unitãţile de producţie, care nu sunt eligibile pentru ajutor de stat având ca obiectiv menţinerea accesului la rezervele de cãrbune, trebuie, în consecinţã, sã aibã posibilitatea sã beneficieze temporar de ajutor de stat în vederea ameliorãrii consecinţelor sociale şi regionale antrenate de închiderea acestora. Acest ajutor de stat va permite, în special, posibilitatea de a pune în aplicare mãsuri adecvate pentru dezvoltarea socialã şi economicã în regiunile afectate de restructurare.

CAP. I
Dispoziţii generale

Domeniu de aplicare
ART. 1
Prezentul regulament are ca obiect stabilirea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat în domeniul industriei carbonifere, cu scopul restructurãrii sectorului minier. Condiţiile stipulate au în vedere:
a) aspectele regionale şi sociale legate de restructurarea sectorului;
b) necesitatea menţinerii, ca mãsurã de protecţie, a unei cantitãţi minimale din producţia internã de cãrbune, în vederea garantãrii accesului la aceste rezerve.
Definiţii
ART. 2
În sensul prezentului regulament, se definesc urmãtorii termeni:
a) cãrbune - cãrbunele de categorie superioarã, medie şi inferioarã, de clasã A şi B, aşa cum este stabilit în cadrul Sistemului Internaţional de Codificare a Cãrbunilor, adoptat de Comisia Economicã a Naţiunilor Unite pentru Europa;
b) planul de acces la rezervele de cãrbune - planul întocmit de furnizorul de ajutor de stat, care prevede producţia unei cantitãţi minimale de cãrbune indigen, ce trebuie sã asigure garantarea accesului la rezervele de cãrbune;
c) planul de închidere - planul întocmit de un furnizor de ajutor de stat conţinând mãsuri care se finalizeazã prin închiderea definitivã a unitãţilor de producţie de cãrbune;
d) costurile investiţiei iniţiale - costurile de capital fix direct legate de realizarea unei infrastructuri productive sau de echipamentul necesar pentru extragerea cãrbunelui în minele în funcţiune;
e) costurile de producţie - costurile legate de producţia curentã, calculate conform art. 11 alin. (3). Acestea acoperã, pe lângã costurile operaţiunilor miniere, şi pe cele ale operaţiunilor de preparare a cãrbunelui, în special sortare, spãlare şi calibrare, precum şi transportul pânã la punctele de livrare;
f) pierderile aferente producţiei curente - diferenţa pozitivã dintre costul de producţie al cãrbunelui extras şi preţul de vânzare al cãrbunelui livrat, rezultat din consimţãmântul liber al pãrţilor contractante în condiţiile care prevaleazã pe piaţa mondialã;
g) agenţi economici - companii/societãţi naţionale şi societãţi comerciale care activeazã în industria carboniferã.
Ajutorul de stat
ART. 3
(1) Ajutorul de stat în domeniul industriei carbonifere poate fi considerat compatibil cu un mediu concurenţial normal, numai dacã sunt îndeplinite condiţiile stipulate la cap. II şi nu exclude acordarea de ajutoare de stat în conformitate cu Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Regulamentul cu privire la ajutorul de stat pentru protecţia mediului şi Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 92/2002 privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului Concurenţei, elaborate în baza <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile ulterioare.
(2) Ajutorul de stat va acoperi numai costurile legate de cãrbunele având ca destinaţie producţia de energie electricã, producţia în cogenerare de energie electricã şi termicã, de cocs şi pentru alimentarea furnalelor în industria siderurgicã, în cazul în care existã astfel de utilizãri.

CAP. II
Categorii de ajutor

A. Ajutorul de stat pentru reducerea activitãţii
ART. 4
Ajutorul de stat de care beneficiazã un agent economic din domeniul industriei carbonifere, destinat expres pentru acoperirea pierderilor aferente producţiei curente ale unitãţilor de producţie, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurenţial normal numai dacã îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) activitatea unitãţilor de producţie implicate trebuie sã fie parte a unui plan de închidere, al cãrui termen este stabilit cel târziu pânã la data de 31 decembrie 2007;
b) ajutorul de stat notificat pe tona de cãrbune nu trebuie sã depãşeascã diferenţa dintre costurile de producţie anuale planificate şi veniturile anuale planificate. Ajutorul de stat efectiv acordat va face obiectul unei regularizãri anuale pe baza costurilor şi a veniturilor reale, pânã cel târziu la sfârşitul anului care urmeazã celui pentru care a fost acordat ajutorul;
c) cuantumul ajutorului tonã echivalent cãrbune nu va conduce la un preţ de livrare inferior celui practicat pentru cãrbunele de calitate similarã provenind din ţãri terţe;
d) acordarea ajutorului de stat nu trebuie sã conducã la nici o distorsionare a concurenţei dintre cumpãrãtorii şi utilizatorii de cãrbune;
e) acordarea ajutorului de stat nu trebuie sã determine o distorsionare a concurenţei pe pieţele energiei electrice, a producţiei în cogenerare de energie electricã şi termicã, a producţiei de cocs şi de oţel.

B. Ajutorul de stat pentru acces la rezervele de cãrbune
ART. 5
Se pot acorda ajutoare de stat agenţilor economici din domeniul industriei carbonifere, conform art. 6 şi 7, destinate unitãţilor de producţie sau unui grup de unitãţi de producţie, cu condiţia ca ajutorul sã contribuie la menţinerea accesului la rezervele de cãrbune. O unitate de producţie poate primi numai unul dintre tipurile de ajutor de stat prevãzute la art. 6 şi 7, fãrã posibilitate de cumulare.
B.1. Ajutorul de stat pentru investiţia iniţialã
ART. 6
(1) Ajutorul de stat având ca scop acoperirea costurilor investiţiei iniţiale în domeniul industriei carbonifere poate fi considerat compatibil cu un mediu concurenţial normal numai dacã îndeplineşte cumulativ atât condiţiile prevãzute la art. 4 lit. c), d) şi e), precum şi urmãtoarele:
a) agenţii economici vor întocmi un plan de activitate şi un plan de finanţare din care sã reiasã cã ajutorul de stat acordat proiectului de investiţii respectiv va asigura viabilitatea economicã a acestora;
b) ajutorul de stat notificat şi efectiv acordat nu va depãşi 30% din costurile totale ale proiectului de investiţii, care va permite agentului economic respectiv sã ofere preţuri competitive faţã de cele practicate pentru cãrbunele de calitate similarã provenind din ţãri terţe.
(2) Ajutorul de stat pentru investiţia iniţialã se poate acorda fie într-o singurã tranşã, fie în mai multe tranşe anuale, fãrã însã a depãşi data de 31 decembrie 2010.
B.2. Ajutorul de stat pentru producţia curentã
ART. 7
Ajutorul de stat în domeniul industriei carbonifere având ca scop acoperirea pierderilor aferente producţiei curente poate fi considerat compatibil cu un mediu concurenţial normal numai dacã satisface concomitent atât condiţiile prevãzute la art. 4 lit. b), c), d) şi e), cât şi urmãtoarele:
a) activitatea unitãţilor de producţie sau a grupului de unitãţi de producţie aparţinând aceluiaşi agent economic trebuie sã fie parte a unui plan de acces la rezervele de cãrbune;
b) ajutoarele de stat sunt acordate agenţilor economici şi destinate unitãţilor de producţie sau unui grup de unitãţi de producţie care, ţinând cont în special de nivelul şi evoluţia costurilor de producţie şi în limita cantitãţii de cãrbune indigen care trebuie sã fie produs în conformitate cu planul prevãzut la lit. a), asigurã cele mai bune perspective economice.
Ajutorul de stat degresiv
ART. 8
Cuantumul total al ajutorului de stat acordat în domeniul industriei carbonifere, în conformitate cu art. 4 şi 7, trebuie sã urmeze o tendinţã descrescãtoare, cu scopul de a conduce la o reducere semnificativã a acestuia. Nici un ajutor de stat pentru reducerea activitãţii nu poate fi acordat în aplicarea art. 4 dupã data de 31 decembrie 2007.

C. Ajutorul de stat pentru acoperirea costurilor excepţionale
ART. 9
(1) Ajutorul de stat acordat agenţilor economici din domeniul industriei carbonifere care au sau au avut o activitate legatã de producţia de cãrbune, având ca scop acoperirea costurilor care rezultã sau au rezultat din raţionalizarea ori restructurarea industriei carbonifere şi care nu au legãturã cu producţia curentã, ca de exemplu datoriile istorice, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurenţial normal dacã cuantumul lor nu depãşeşte aceste costuri. Un astfel de ajutor de stat poate avea ca scop:
a) acoperirea costurilor înregistrate numai de agenţii economici care s-au restructurat sau se restructureazã, în special costurile legate de reabilitarea mediului la minele de cãrbune care s-au închis;
b) costurile înregistrate de mai mulţi agenţi economici.
(2) Categoriile de costuri rezultate din raţionalizarea şi restructurarea industriei carbonifere sunt definite în anexa care face parte din prezentul regulament.
Prevederi comune
ART. 10
(1) Valoarea totalã a ajutorului de stat acordat în conformitate cu prevederile prezentului regulament va fi calculatã luându-se în considerare ajutoarele de stat destinate aceluiaşi obiectiv, în orice formã, din orice altã resursã a statului.
(2) Orice ajutor de stat de care beneficiazã agenţii economici va fi înregistrat în contul de profit şi pierdere ca un venit distinct de cifra de afaceri. În cazul în care un agent economic beneficiar al ajutorului de stat acordat în conformitate cu prezentul regulament exercitã nu numai o activitate în sectorul minier, ci şi o altã activitate economicã, fondurile alocate vor face obiectul unui cont separat, astfel încât fluxurile financiare aflate sub incidenţa prezentului regulament sã poatã fi clar identificate. Fondurile vor fi administrate astfel încât sã nu existe posibilitatea de a fi transferate altor activitãţi.

CAP. III
Procedurile de notificare, evaluare şi autorizare

Notificarea
ART. 11
(1) Ajutorul de stat în domeniul industriei carbonifere este supus dispoziţiilor alin. (2)-(12).
(2) Furnizorii de ajutoare de stat în domeniul industriei carbonifere vor transmite Consiliului Concurenţei toate informaţiile necesare, astfel încât sã poatã fi motivatã capacitatea de producţie estimatã - parte a planului de acces la rezervele de cãrbune, nivelul minim al producţiei care sã asigure garantarea accesului la rezerve, precum şi tipurile adecvate de ajutor de stat, aşa cum sunt prevãzute în prezentul regulament.
(3) Cuantumul costurilor de producţie se calculeazã pe baza documentaţiilor trimestriale transmise Consiliului Concurenţei de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici care acţioneazã în domeniul industriei carbonifere, incluzându-se în acestea amortizarea şi dobânda pentru capitalul împrumutat. Calculul costurilor eligibile privind capitalul împrumutat se întemeiazã pe rata dobânzii pieţei şi sunt limitate la operaţiunile prevãzute la art. 2 lit. e).
(4) În cazul acordãrii de ajutoare de stat pentru reducerea activitãţii în conformitate cu art. 4, furnizorii de ajutor de stat vor înainta Consiliului Concurenţei un plan de închidere a unitãţilor de producţie implicate, pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2004. Acest plan va include urmãtoarele:
a) identificarea unitãţilor de producţie;
b) costurile anuale de producţie, reale sau estimate, pentru fiecare unitate de producţie, calculate potrivit alin. (3);
c) producţia de cãrbune anualã estimatã a unitãţilor de producţie care fac obiectul planului de închidere;
d) valoarea anualã estimatã a ajutorului de stat pentru reducerea activitãţii.
(5) În cazul acordãrii de ajutoare de stat pentru investiţia iniţialã, furnizorii de ajutor de stat vor înainta Consiliului Concurenţei un plan provizoriu de acces la rezervele de cãrbune, pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2004. Planul trebuie sã conţinã cel puţin criteriile obiective de selecţie pe care trebuie sã le îndeplineascã unitãţile de producţie, cum ar fi viabilitatea economicã, pentru a putea beneficia de ajutor de stat pentru proiecte de investiţii.
(6) În cazul acordãrii de ajutoare de stat pentru producţia curentã, furnizorii de ajutor de stat vor înainta Consiliului Concurenţei un plan de acces la rezervele de cãrbune, pânã cel târziu la data de 31 decembrie 2004. Acest plan va cuprinde cel puţin urmãtoarele elemente:
a) criteriile de selecţie pe care trebuie sã le îndeplineascã unitãţile de producţie pentru a fi incluse în plan;
b) identificarea agenţilor economici care îndeplinesc criteriile de selecţie;
c) costurile de producţie anuale, reale sau estimate, pentru fiecare unitate de producţie aparţinând unui agent economic, calculate în conformitate cu alin. (3);
d) un plan de activitate şi un plan de finanţare întocmite de agentul economic implicat;
e) estimarea anualã a producţiei de cãrbune, a unitãţilor de producţie sau a unui grup de unitãţi de producţie din cadrul aceluiaşi agent economic - parte a planului de acces la rezervele de cãrbune;
f) cuantumul anual estimat al ajutorului de stat pentru acces la rezervele de cãrbune;
g) analiza comparativã între cantitatea de cãrbune intern şi sursele de energie regenerabilã şi cantitatea de surse energetice primare care contribuie la realizarea securitãţii energetice, în cadrul dezvoltãrii durabile şi a tendinţei prevãzute, crescãtoare sau descrescãtoare.
(7) Ca parte a notificãrii planurilor la care se face referire la alin. (4), (5) şi (6), furnizorii de ajutoare de stat vor înainta Consiliului Concurenţei toate informaţiile cu privire la reducerea emisiei gazelor de serã. Acestea se vor referi în special la reducerea emisiilor rezultate din eforturile depuse pentru a utiliza tehnologii de combustie nepoluante.
(8) Furnizorii de ajutoare de stat vor notifica agenţii economici care sunt parte a planurilor la care se face referire la alin. (4) şi (6) pânã cel târziu la sfârşitul lunii decembrie a anului 2004.
(9) Furnizorii de ajutoare de stat vor informa Consiliul Concurenţei despre orice modificare adusã planului iniţial, înaintat în conformitate cu alin. (4)-(8).
(10) Furnizorii de ajutoare de stat vor notifica toate mãsurile de sprijin financiar pe care intenţioneazã sã le acorde în domeniul industriei carbonifere, pe perioada unui an, specificând natura acestora, conform art. 4, 5, 6, 7 şi 9. Aceştia vor înainta Consiliului Concurenţei toate informaţiile referitoare la calculul costurilor de producţie estimate şi asocierea acestora cu planul notificat conform alin. (4)-(8).
(11) Notificãrile înaintate de furnizorii de ajutoare de stat vor include cuantumul ajutoarelor de stat şi informaţii complete referitoare la calculul ajutoarelor de stat anuale efectiv acordate. Acestea vor fi transmise pânã cel târziu la sfârşitul primului semestru al anului ulterior celui în care au fost acordate, iar pânã la finele acestuia se vor raporta orice modificãri aduse sumelor iniţiale.
(12) Notificãrile înaintate Consiliului Concurenţei de cãtre furnizorii de ajutoare de stat vor conţine în mod obligatoriu toate informaţiile necesare verificãrii condiţiilor şi criteriilor prevãzute de prezentul regulament.
ART. 12
Consiliul Concurenţei va analiza mãsurile de ajutor de stat notificate conform prevederilor art. 11, respectarea condiţiilor şi criteriilor prevãzute de prezentul regulament şi va emite o decizie potrivit dispoziţiilor <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 13
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Dispoziţiile prezentului regulament se aplicã în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat şi în conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000 .
(3) Prezentul regulament se aplicã ajutoarelor de stat notificate dupã intrarea sa în vigoare, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurenţei este ulterioarã acestei date sau Consiliul Concurenţei nu a emis încã o decizie.
Prezentul regulament transpune Regulamentul Consiliului European nr. 1.407/2002 din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat în industria carboniferã, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JOCE) nr. L 205 02/08/2002.

ANEXĂ


──────
la regulament
──────────────

DEFINIREA COSTURILOR PREVĂZUTE LA ART. 9

1. Categoriile de costuri eligibile pentru acordarea de ajutoare de stat pentru acoperirea costurilor excepţionale, înregistrate numai de agenţii economici a cãror activitate s-a restructurat sau s-a raţionalizat, sunt:
a) costul plãţilor sociale compensatorii rezultând din pensionarea anticipatã a muncitorilor;
b) alte cheltuieli excepţionale pentru muncitorii care îşi pierd locul de muncã în urma restructurãrii sau raţionalizãrii;
c) plata pensiilor şi a indemnizaţiilor, în afara sistemului legal, pentru muncitorii care îşi pierd locul de muncã în urma restructurãrii sau raţionalizãrii şi pentru cei îndrituiţi sã beneficieze de astfel de mãsuri înainte de restructurare;
d) cheltuielile suportate de agenţii economici pentru reconversia profesionalã a muncitorilor, în special costurile pentru pregãtirea acestora;
e) livrarea gratuitã a unei cantitãţi de cãrbune muncitorilor care îşi pierd locul de muncã în urma restructurãrii sau a raţionalizãrii, precum şi celor care beneficiazã de acest drept anterior restructurãrii;
f) cheltuielile reziduale rezultând din prevederi legale, administrative sau fiscale;
g) costurile activitãţilor suplimentare pentru asigurarea securitãţii subterane, în urma închiderii unitãţilor de producţie;
h) pagube cauzate de activitatea minierã, parte a unui plan de închidere;
i) costurile legate de reabilitarea fostelor exploatãri miniere şi, în special:
- cheltuieli reziduale rezultând din contribuţiile agenţilor economici responsabili cu aprovizionarea cu apã şi evacuarea apei uzate/reziduale;
- alte cheltuieli reziduale rezultând din aprovizionarea cu apã şi din evacuarea apei uzate/reziduale;
j) cheltuieli reziduale pentru acoperirea asigurãrilor de sãnãtate ale foştilor mineri;
k) amortizarea intrinsecã excepţionalã, cu condiţia ca aceasta sã rezulte din închiderea unitãţilor de producţie.
2. Costurile şi provizioanele de costuri înregistrate de mai mulţi agenţi economici sunt:
a) creşterea contribuţiilor aferente, în afara sistemului legal, pentru acoperirea cheltuielilor sociale rezultate din diminuarea numãrului cotizanţilor, datorate restructurãrilor;
b) cheltuielile cauzate de restructurãri pentru aprovizionarea cu apã şi evacuarea apei uzate/reziduale;
c) creşterea contribuţiilor agenţilor economici responsabili cu aprovizionarea cu apã şi evacuarea apei uzate/reziduale, cu condiţia ca aceastã creştere sã decurgã dintr-o diminuare a producţiei de cãrbune supusã cotizãrii, dupã restructurare.

________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016