Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 29 octombrie 2004  privind ajutorul de stat sub forma compensarilor acordate anumitor intreprinderi carora le-a fost incredintata prestarea serviciilor de interes economic general    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 29 octombrie 2004 privind ajutorul de stat sub forma compensarilor acordate anumitor intreprinderi carora le-a fost incredintata prestarea serviciilor de interes economic general

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.048 din 12 noiembrie 2004

În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament.

Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului de stat reprezintã continuarea armonizãrii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul notificãrii şi autorizãrii ajutoarelor de stat acordate de autoritãţi publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurenţial normal, într-o economie de piaţã în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi ofertã.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent trebuie sã fie notificatã Consiliului Concurenţei. Fãrã autorizarea Consiliului Concurenţei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat. Fãrã a se aduce atingere prevederilor <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi recunoscând importanţa pe care o au serviciile de interes economic general în cadrul valorilor împãrtãşite de cãtre Uniunea Europeanã, precum şi în vederea promovãrii rolului acestora în cadrul coeziunii sociale şi teritoriale, aceste servicii de interes economic general trebuie sã opereze având la bazã respectarea principiilor şi condiţiilor pentru care au fost înfiinţate.
Pentru anumite servicii de interes economic general, în scopul operãrii în condiţiile pentru care au fost înfiinţate, este necesar suportul financiar din partea statului în vederea acoperirii parţiale sau totale a costurilor rezultate din îndeplinirea obligaţiilor de serviciu public.
Este lipsit de importanţã dacã aceste servicii de interes economic general sunt operate de cãtre o întreprindere publicã sau privatã.
Consiliul Concurenţei poate autoriza ajutorul de stat sub forma compensãrilor, ca fiind ajutor de stat compatibil cu prevederile <>Legii nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat demonstreazã necesitatea acordãrii acestui ajutor de stat pentru operarea serviciului de interes economic general, îndeplinirea condiţiilor din prezentul regulament, faptul cã prin acordarea unui astfel de ajutor de stat nu este afectat în mod nejustificat comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene.

Dispoziţii generale

Domeniul de aplicare
ART. 1
Prezentul regulament se aplicã ajutorului de stat sub forma compensãrilor acordate întreprinderilor cãrora le-a fost încredinţatã prestarea unor servicii de interes economic general, în sensul prevederilor <>art. 3^8 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, în mãsura în care aplicarea prezentului regulament nu obstrucţioneazã performanţa, în drept sau în fapt, a îndeplinirii obligaţiilor care le-au fost încredinţate acestor întreprinderi.
Exceptãri
ART. 2
Prevederile prezentului regulament nu se aplicã ajutoarelor de stat pentru agriculturã şi pisciculturã.
Prestarea serviciului de interes economic general
ART. 3
(1) În vederea aplicãrii prevederilor prezentului regulament, obligaţiile ce rezultã din îndeplinirea serviciului de interes economic general trebuie sã fie prevãzute într-un act normativ sau administrativ (lege, hotãrâre a Guvernului, ordonanţã etc.).
(2) Aceste acte normative sau administrative trebuie sã conţinã în mod particular urmãtoarele elemente:
a) natura şi întinderea obligaţiilor prestãrii serviciului public;
b) întreprinderea şi teritoriul implicat;
c) natura drepturilor speciale sau exclusive acordate întreprinderii în cauzã;
d) parametrii pentru calcularea oricãrei compensaţii, precum şi a unui profit rezonabil;
e) modalitãţile de recuperare a supracompensãrilor, precum şi modalitãţile de intervenţie ale statului în cazul subcompensãrilor.
Condiţiile în care compensarea serviciilor de interes economic general nu constituie ajutor de stat
ART. 4
Compensãrile acordate pentru îndeplinirea serviciilor de interes economic general nu constituie ajutor de stat, potrivit dispoziţiilor <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) prestarea serviciului de interes economic general sã fie încredinţatã beneficiarului sprijinului financiar printr-un act normativ sau administrativ, de cãtre stat (autoritãţi centrale, locale, regionale). Obligaţiile pe care întreprinderea beneficiarã de sprijin financiar trebuie sã le îndeplineascã în vederea prestãrii serviciului de interes economic general trebuie sã fie clar definite (prin acte normative, administrative);
b) parametrii pe baza cãrora compensarea este calculatã trebuie sã fie stabiliţi ex ante, într-o manierã obiectivã şi transparentã, în vederea evitãrii conferirii unui avantaj economic beneficiarului. Sprijinul financiar acordat în vederea compensãrii pierderilor înregistrate de întreprindere, fãrã stabilirea parametrilor ex ante, dovedindu-se ulterior cã operarea anumitor servicii legate de îndeplinirea obligaţiilor serviciului de interes economic general nu a fost viabilã economic, constituie ajutor de stat;
c) compensarea nu trebuie sã depãşeascã suma necesarã acoperirii totale sau parţiale a costurilor înregistrate de întreprindere, luându-se în considerare veniturile relevante, precum şi un profit rezonabil;
d) în cazul în care întreprinderea însãrcinatã cu prestarea serviciului de interes economic general nu a fost aleasã printr-o licitaţie publicã deschisã, care ar fi permis selectarea unui ofertant capabil sã îndeplineascã acest serviciu public la cele mai mici costuri, nivelul compensaţiei trebuie sã fie determinat avându-se la bazã o analizã comparativã a costurilor unei întreprinderi bine manageriate, profitabile şi care sã îndeplineascã toate condiţiile impuse de îndeplinirea serviciului public respectiv şi luându-se în considerare atât veniturile relevante, cât şi un profit rezonabil ca urmare a îndeplinirii obligaţiilor serviciului de interes economic general.
Ajutorul de stat compatibil
ART. 5
(1) În cazul în care nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevãzute la art. 4, compensãrile acordate în vederea prestãrii serviciului de interes economic general pot constitui ajutor de stat compatibil cu mediul concurenţial normal, fiind supus obligaţiei notificãrii Consiliului Concurenţei, cu demonstrarea urmãtoarelor aspecte:
a) ajutorul de stat este necesar în vederea operãrii serviciului de interes economic general;
b) ajutorul de stat nu afecteazã în mod nejustificat comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene.
(2) Elementele prevãzute la art. 3 trebuie respectate, iar cuantumul compensãrii trebuie sã fie calculat potrivit dispoziţiilor art. 6.
Cuantumul compensãrii
ART. 6
(1) Cuantumul compensãrii nu trebuie sã depãşeascã suma necesarã acoperirii totale sau parţiale a costurilor înregistrate cu prestarea obligaţiilor serviciului de interes economic general, luându-se în considerare atât veniturile relevante, cât şi un profit rezonabil pentru îndeplinirea obligaţiilor serviciului.
(2) Cuantumul compensãrii include toate avantajele acordate de stat din resurse ale statului, ale unitãţilor administrativ-teritoriale sau ale altor organisme care administreazã surse ale statului ori ale colectivitãţilor locale.
(3) Parametrii calculului şi acordãrii compensãrii trebuie sã fie transparenţi. Totodatã aceştia trebuie sã fie identici pentru toate întreprinderile care îndeplinesc aceleaşi obligaţii de serviciu.
(4) Costurile avute în vedere includ toate costurile care sunt asociate cu operarea serviciului de interes economic general.
(5) Costurile alocate pentru îndeplinirea serviciului de interes economic general pot acoperi toate costurile variabile implicate în prestarea serviciului de interes economic general, o contribuţie adecvatã la costurile fixe şi un profit rezonabil.
(6) Costurile asociate cu orice altã activitate care nu este legatã de îndeplinirea serviciului de interes economic general trebuie sã acopere de asemenea toate costurile variabile, o contribuţie adecvatã în vederea stabilirii costurilor fixe şi un profit rezonabil. Aceste costuri nu pot fi imputate îndeplinirii serviciului de interes economic general, iar calculul acestor costuri trebuie sã se bazeze pe principiile generale de contabilitate.
(7) În ceea ce priveşte venitul, ca sã fie luat în considerare, trebuie sã includã cel puţin întregul venit obţinut pentru îndeplinirea serviciului de interes economic general. Dacã întreprinderea în cauzã deţine drepturi speciale sau exclusive, aşa cum sunt definite în <>art. 3^9 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, strâns legate de îndeplinirea unui alt serviciu de interes economic general, obţinând un profit în exces, sau care beneficiazã de alte avantaje acordate de stat, acestea trebuie sã fie luate în considerare, analizate potrivit legii ajutorului de stat şi adãugate la calculul veniturilor.
(8) Furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat vor analiza dacã profitul obţinut din desfãşurarea altor activitãţi, în afara serviciului de interes economic general, va fi adãugat în totalitate sau parţial la finanţarea îndeplinirii obligaţiilor pentru realizarea serviciului de interes public general.
(9) Profit rezonabil înseamnã un profit care trebuie sã includã şi un posibil risc sau absenţa riscului asumat de cãtre întreprindere în virtutea intervenţiei statului, în mod particular, dacã acesta acordã drepturi exclusive sau speciale, potrivit dispoziţiilor <>art. 3^9 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Rata profitului nu trebuie sã excedeze în mod normal nivelul ratei stabilit în anii precedenţi pentru sectorul în cauzã.
(10) În sectoarele în care nu existã o altã întreprindere care sã fie comparatã cu întreprinderea ce desfãşoarã serviciul de interes economic general, comparaţia poate fi realizatã cu o altã întreprindere din statele membre ale Uniunii Europene sau din alte sectoare de activitate. În vederea determinãrii unui profit rezonabil, furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat pot introduce criterii stimulatoare, strâns legate de calitatea serviciului în cauzã.
(11) În cazul în care o întreprindere este însãrcinatã cu îndeplinirea mai multor servicii de interes economic general, aceasta trebuie sã demonstreze prin intermediul conturilor interne, pentru fiecare serviciu public în cauzã, cã nu este supracompensatã.
Ajutorul de stat incompatibil
ART. 7
(1) Cuantumul compensãrii trebuie sã includã toate avantajele acordate de stat din resurse de stat. Acestea trebuie sã fie în mod efectiv folosite de cãtre întreprinderea în cauzã în vederea operãrii serviciului de interes economic general pentru care au fost acordate.
(2) Sprijinul financiar acordat pentru finanţarea serviciului de interes economic general, dar care este folosit în vederea intervenţiei pe alte pieţe, în afara scopului serviciului de interes economic general, constituie ajutor de stat incompatibil.
Supracompensare
ART. 8
(1) Ajutorul de stat sub forma compensãrii care depãşeşte costurile necesare îndeplinirii serviciului de interes economic general reprezintã supracompensare şi este incompatibil cu mediul concurenţial normal.
(2) În cazul unei supracompensãri, ajutorul de stat va fi recuperat conform prevederilor legale în vigoare.
(3) Dacã supracompensarea nu depãşeşte 10% din valoarea compensãrii anuale primite de cãtre întreprinderea în cauzã, aceasta poate fi reportatã pentru anul urmãtor.
(4) În cazul serviciilor de interes economic general la care costurile variazã în mod semnificativ de la an la an, supracompensarea mai mare de 10% într-o perioadã de 3 ani poate fi consideratã necesarã pentru operarea serviciilor publice în cauzã.
(5) Supracompensarea unei întreprinderi poate fi folositã de aceasta pentru finanţarea prestãrii unui alt serviciu de interes economic general care i-a fost încredinţat, dacã un astfel de transfer este demonstrat în conturile întreprinderii respective.
(6) În situaţiile în care o întreprindere publicã beneficiazã de compensare, orice supracompensare poate fi folositã de cãtre stat în calitate de acţionar, în vederea injectãrii de capital pentru acea întreprindere, demonstrându-se cã acesta se comportã ca un investitor privat prudent. Asemenea transferuri trebuie sã fie delimitate de procedura normalã comercialã, sã satisfacã regulile legislaţiei naţionale, specifice în domeniul comercial şi fiscal, sã fie clar determinate în contabilitate şi trebuie sã rezulte printr-o decizie acordatã de cãtre autoritãţile publice, decizie care trebuie sã identifice scopul pentru care transferul este acordat.
Transparenţa
ART. 9
În cazul întreprinderilor care primesc ajutor de stat sub forma compensãrilor pentru îndeplinirea serviciului de interes economic general şi care desfãşoarã şi alte activitãţi în afara acestui serviciu de interes economic general, trebuie sã se întocmeascã registre de evidenţã separate care sã cuprindã atât costurile şi veniturile legate de îndeplinirea serviciului de interes economic general, cât şi costurile şi veniturile legate de îndeplinirea altor activitãţi.
Necesitatea informaţiilor
ART. 10
(1) Furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat trebuie sã transmitã Consiliului Concurenţei toate elementele necesare pentru a se stabili dacã ajutorul de stat acordat sub forma compensãrilor este compatibil cu prevederile prezentului regulament.
(2) Furnizorul şi iniţiatorul ajutorului de stat vor transmite Consiliului Concurenţei, la solicitarea scrisã a acestuia, în termen de 20 de zile lucrãtoare de la primire, dacã un alt termen nu este prevãzut în solicitare, toate informaţiile pe care Consiliul Concurenţei le considerã necesare pentru a evalua dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de prezentul regulament.
Dispoziţii finale
ART. 11
(1) Dispoziţiile prezentului regulament se aplicã în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat, Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000, cu modificãrile ulterioare, precum şi cu Regulamentul privind transparenţa relaţiilor financiare dintre autoritãţile publice şi întreprinderile publice, precum şi transparenţa financiarã în cadrul anumitor întreprinderi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 10 iunie 2004.
(2) Prezentul regulament se aplicã ajutoarelor de stat acordate sub forma compensãrilor, pentru îndeplinirea serviciilor de interes economic general notificate, dupã intrarea în vigoare a acestuia, precum şi ajutoarelor de stat notificate înainte de intrarea lor în vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioarã acestei date.
(3) Prezentul regulament are la bazã Decizia Comisiei Europene privind aplicarea art. 86 din Tratatul Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat sub forma compensãrilor, acordat anumitor întreprinderi cãrora le-a fost încredinţatã prestarea unui serviciu de interes economic general, precum şi Cadrul de lucru privind ajutorul de stat sub forma compensãrii serviciilor de interes economic general.

_______________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016