Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 26 martie 2004  de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 26 martie 2004 de organizare, functionare si procedura al Consiliului Concurentei

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 288 din 1 aprilie 2004

In temeiul art. 23 alin. (1) şi al <>art. 28 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile si completãrile ulterioare. Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament:

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Administrarea şi punerea în aplicare a <>Legii concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare şi a <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt încredinţate Consiliului Concurenţei, ca autoritate administrativã autonomã în domeniul concurenţei, cu personalitate juridicã.
(2) In cuprinsul prezentului regulament ori de câte ori se va face trimitere la <>Legea concurenţei nr. 21/1996 şi la <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, se va înţelege legile respective cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) Consiliul Concurentei este organizat şi funcţioneazã conform legii şi prevederilor prezentului regulament.
ART. 2
Consiliul Concurenţei urmãreşte, conform legii, protecţia şi stimularea concurenţei, pentru asigurarea unui mediu concurenţial normal şi promovarea intereselor consumatorilor.
ART. 3
Consiliul Concurenţei are atribuţiile prevãzute de <>Legea concurenţei nr. 21/1996 şi de <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
ART. 4
Organizarea, structura şi procedurile de funcţionare ale Consiliului Concurenţei trebuie sã asigure realizarea atribuţiilor prevãzute de legea concurenţei şi de legea ajutorului de stat.

CAP. II
Structura Consiliului Concurentei

ART. 5
(1) Consiliul Concurenţei îşi desfãşoarã activitatea prin urmãtoarele structuri cu caracter funcţional şi operaţional: direcţii, servicii, compartimente şi module.
(2) Organele de conducere şi decizie ale Consiliului Concurenţei sunt: plenul, comisiile şi preşedintele.
(3) Funcţiile de execuţie din structura funcţionalã sunt: inspector de concurenţã, consilier juridic, referent.
(4) Funcţiile de execuţie din structura operaţionalã sunt: contabil, referent, secretar, arhivar, curier, şofer, personal administrativ.
(5) Consiliul Concurenţei îşi desfãşoarã activitatera, delibereazã şi ia decizii în plen şi în comisii.
(6) Preşedintele Consiliului Concurenţei ia decizii în condiţiile prevãzute de lege. Ordinele şi deciziile Consiliului Concurenţei prin care se dispun mãsuri şi se aplicã sancţiuni se semneazã de cãtre preşedinte.
Plenul Consiliului Concurenţei
ART. 6
(1) Plenul Consiliului Concurenţei este un organ colegial fiind format din 7 membri, dupã cum urmeazã: un preşedinte, 2 vicepreşedinţi şi 4 consilieri de concurenţã. Membrii plenului Consiliului Concurenţei sunt numiţi de cãtre Preşedintele României, prin decret, la propunerea Guvernului, potrivit <>art. 18 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 .
(2) Plenul, ca organ al Consiliului Concurenţei, are atribuţii deliberative şi de decizie.
(3) Plenul Consiliului Concurenţei are urmãtoarele atribuţii:
a) examineazã rapoartele de investigaţie, cu eventualele obiecţii formulate la acestea, şi decide asupra mãsurilor de luat;
b) autorizeazã concentrãrile economice;
c) adoptã deciziile prevãzute de <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
d) sesizeazã instanţele judecãtoreşti în aplicarea prevederilor <>art. 7 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 şi în aplicarea art. 17 alin. (1), art. 18 alin. (2), alin. (3) şi ale <>art. 19 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
e) adoptã punctele de vedere, recomandãrile şi avizele de formulat în aplicarea dispoziţiilor <>Legii Concurenţei nr. 21/1996 ;
f) adoptã punctele de vedere şi avizele de formulat în aplicarea dispoziţiilor <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
g) examineazã categoriile de înţelegeri, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicile concertate propuse pentru exceptare;
h) analizeazã proiectele de acte normative sau cu caracter reglementar privind activitatea Consiliului Concurenţei sau interesând activitatea acestuia, propuse spre adoptare;
i) analizeazã încãlcãrile prevederilor <>art. 9 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
j) sesizeazã autoritatea emitentã a unui act normativ prin care se instituie mãsuri de ajutor de stat care nu au fost notificate sau interzise prin decizia Consiliului Concurenţei;
k) examineazã raportul anual asupra situaţiei concurentei şi raportul anual privind ajutoarele de stat acordate în România.
(4) Plenul Consiliului Concurenţei constatã sãvârşirea contravenţiilor prevãzute la <>art. 56 alin. (1) lit. a) si b) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , individualizeazã şi aplicã amenda.
Preşedintele Consiliului Concurenţei
ART. 7
(1) Preşedintele Consiliului Concurenţei angajeazã patrimonial, prin semnãtura sa, Consiliul Concurenţei ca persoanã juridicã şi îl reprezintã ca instituţie publicã în faţa persoanelor fizice şi juridice, a autoritãţilor legislative, judiciare şi administrative, precum şi a altor instituţii româneşti si strãine, a organismelor şi organizaţiilor internaţionale.
(2) Ordinele şi deciziile Consiliului Concurenţei, prin care se dispun mãsuri şi se aplicã sancţiuni, se semneazã de cãtre preşedinte, iar reglementãrile adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei sunt puse în aplicare, suspendate ori abrogate prin ordin al preşedintelui.
(3) În cadrul Consiliului Concurenţei, preşedintele este singurul care poate exercita prerogative disciplinare asupra personalului, în conformitate cu dispoziţiile prevãzute în <>Legea nr. 188/1999 privind statutul funcţionarilor publici, republicatã şi de legislaţia muncii.
(4) Preşedintele Consiliului Concurentei ordonã efectuarea de investigaţii, desemneazã raportorul pentru fiecare investigaţie şi poate recomanda, în cazuri justificate, un termen de finalizare a investigaţiei, în funcţie de specificul fiecãrui caz.
(5) Preşedintele Consiliului Concurenţei conduce şedinţele plenului, supune la vot propunerile membrilor plenului şi controleazã aplicarea efectivã a deciziilor adoptate, dispunând mãsurile adecvate.
(6) În caz de absenţã ori de indisponibilitate a preşedintelui, reprezentarea legalã a Consiliului Concurenţei revine unuia dintre vicepreşedinţi, desemnat de preşedinte pentru durata absenţei sau a indisponibilitãţii.
(7) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate delega puteri de reprezentare oricãruia dintre vicepreşedinţi, consilieri de concurenţã, inspectori de concurentã sau altor salariaţi, mandatul trebuind sã menţioneze expres puterile delegate şi durata exercitãrii lor.
(8) Preşedintele Consiliului Concurenţei îşi poate organiza, în regimul prevãzut de dispoziţiile legale în materie, Cabinetului demnitarului.
Comisiile Consiliului Concurenţei
ART. 8
(1) Consiliul Concurentei îşi desfãşoarã activitatea şi în Comisii, în scopul aplicãrii sancţiunilor pentru contravenţiile prevãzute la art. 55 lit. a) şi la art. 56 alin. (1) lit. c), precum şi a amenzilor cominatorii prevãzute la <>art. 59 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 .
(2) In cadrul Consiliului Concurenţei funcţioneazã Comisia responsabilã pentru domeniul Fuziuni şi Antitrust şi Comisia responsabilã pentru domeniul Ajutorului de Stat.
(3) Comisiile sunt formate din trei membri ai Consiliului Concurenţei, dintre care: un vicepreşedinte şi doi consilieri de concurentã, desemnaţi de preşedinte, şi sunt conduse de cãtre vicepreşedintele desemnat.
(4) În caz de absenţã ori de indisponibilitate a unuia dintre membrii comisiei, preşedintele Consiliului Concurenţei va stabili, prin ordin, o altã componenţã a comisiei respective.
(5) Desemnarea comisiei se face de cãtre preşedinte, pentru fiecare caz în parte, comisie care rãmâne astfel constituitã, afara de situaţia prevãzuta la alin. (4).
(6) Convocarea comisiei se face de cãtre vicepreşedinte. Programul deliberãrilor, precum şi materialele ce vor fi analizate se transmit tuturor membrilor cu cel puţin douã zile înainte de întrunirea comisiei.
(7) Comisia Consiliului Concurenţei poate funcţiona numai în formaţie completã, luând hotãrâri cu majoritate.
(8) Comisiile constituite potrivit <>art. 21 alin. (1) si alin. (2) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , au urmãtoarele atribuţii:
a) examineazã în activitãţile preliminare, notificãrile, sesizãrile şi orice alte acte adresate Consiliului Concurenţei în temeiul <>Legii Concurenţei nr. 21/1996 şi a <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, solutionându-le potrivit dispoziţiilor legale;
b) examineazã practicile anticoncurenţiale, concentrãrile economice, omisiunea notificãrii unei concentrãri economice;
c) propun acordarea derogãrii de la regula instituitã la <>art. 16 alin. (4) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
d) aplicã amenzile cominatorii conform <>art. 59 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , amenzile pentru omisiunea notificãrii operaţiunilor de concentrare economicã şi amenzile pentru începerea unei operaţiuni de concentrare declaratã incompatibilã cu <>Legea Concurenţei nr. 21/1996 printr-o decizie a Consiliului Concurenţei;
e) alte sarcini încredinţate comisiilor de cãtre plenului Consiliului Concurenţei sau de cãtre Preşedinte.
(9) Plângerile şi sesizãrile referitoare la practici anticoncurenţiale, primite de cãtre Consiliul Concurenţei, se soluţioneazã printr-o procedurã ce cuprinde, dupã caz, urmãtoarele faze:
a) analizarea acestora de cãtre direcţiile de specialitate care, în termenele legale, înainteazã comisiei coordonatoare propunerea de soluţionare a cazului: respingerea plângerilor care nu prezintã suficient temei de fapt şi de drept sau declanşarea unei investigaţii;
b) în cazul în care propunerea este aceea de respingere a sesizãrii/plângerii, întrucât, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, comisia va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a propune respingerea plângerii, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii şi va stabili un termen limitã în cadrul cãruia acesta sã îşi prezinte punctul de vedere în fata Comisiei;
c) propunerea Comisiei se înainteazã preşedintelui Consiliului Concurenţei, în vederea emiterii, de cãtre acesta, a deciziei de respingere a plângerii sau a ordinului de declanşare a unei investigaţii;
(10) Notificãrile operaţiunilor de concentrare economicã, primite de cãtre Consiliul Concurenţei, se soluţioneazã printr-o procedurã ce cuprinde, dupã caz, urmãtoarele faze:
a) analizarea acestora de cãtre direcţiile de specialitate care, în termenele legale, înainteazã comisiei coordonatoare propunerea de soluţionare a cazului: emiterea unei decizii de neintervenţie, a unei decizii de neobiecţiune sau declanşarea unei investigaţii;
b) propunerea Comisiei se înainteazã preşedintelui Consiliului Concurenţei, în vederea emiterii, de cãtre acesta, a deciziei de neintervenţie, a deciziei de neobiecţiune sau a ordinului de declanşare a investigaţiei.
(11) Propunerile Comisiei referitoare la respingerea sesizãrilor sau a plângerilor, precum şi cele privind emiterea unor decizii de neintervenţie sau de neobiecţiune în cazul operaţiunilor de concentrare economicã notificate nu se dezbat în Plenul Consiliului Concurenţei.
ART. 9
În vederea exercitãrii atribuţiilor sale, Consiliul Concurenţei dispune de aparatul propriu, alcãtuit din compartimente de specialitate (funcţionale) şi compartimente operaţionale, conform organigramei prevãzute în anexa, care face parte integrantã din prezentul regulament.

CAP. III
Organizarea direcţiilor de specialitate, a celor operaţionale şi a compartimentului Audit Public Intern

ART. 10
(1) Direcţiile de specialitate ale Consiliului Concurenţei sunt: Direcţia Bunuri de Consum, Direcţia Servicii, Direcţia Industrie şi Energie, Direcţia Autorizare Ajutor de Stat; Direcţia Raportare, Monitorizare şi Control Ajutor de Stat; Direcţia Cercetare - Sinteze; Direcţia Juridic-Contencios; Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã; Direcţia Monitorizare Teritorialã.
(2) In compunerea Consiliului Concurenţei intrã, de asemenea, şi inspectoratele teritoriale, care sunt unitãţi exterioare (teritoriale) ale Consiliului Concurenţei, fãcând parte din acesta. Acestea acţioneazã în limitele competenţelor şi atribuţiilor prevãzute de dispoziţiile legale, activitatea lor fiind coordonatã şi îndrumatã de cãtre Direcţia Monitorizare Teritorialã.
(3) Direcţiile operaţionale ale Consiliului Concurenţei sunt: Direcţia Buget, Resurse Umane şi Direcţia Administrativã. Aceste direcţii, împreunã cu: Serviciul secretare de cabinet, Serviciul Relaţii Publice şi Protocol, Servicii Generale, Biroul Documente Secrete, Arhivele şi Magazia de materiale alcãtuiesc Secretariatul general, care este condus de cãtre un secretar general.
(4) In cadrul Consiliului Concurenţei funcţioneazã Compartimentul Audit Public Intern.
Direcţiile Consiliului Concurenţei
ART. 11
(1) Direcţia Bunuri de Consum, Direcţia Servicii şi Direcţtia Industrie şi Energie sunt coordonate de cãtre un vicepreşedinte şi doi consilieri de concurenţã, desemnaţi pentru domeniul fuziuni şi anti-trust.
(2) Direcţia Autorizare Ajutor de Stat şi Direcţia Raportare, Monitorizare şi Control Ajutor de Stat sunt coordonate de cãtre un vicepreşedinte şi doi consilieri de concurenţã, desemnaţi pentru domeniul ajutor de stat.
(3) Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã, Direcţia Juridic - Contencios, Direcţia Cercetare - Sinteze şi Direcţia Monitorizare Teritorialã sunt coordonate de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei.
(4) In cadrul fiecãrei Direcţii se pot constitui, prin ordin al Preşedintelui Consiliului Concurenţei, la solicitarea directorului, compartimente şi module de lucru, acestea din urma specializate pe anumite domenii de activitate. In cazul în care nu mai sunt necesare, pot fi desfiinţate sau înlocuite cu alte module.
(5) Direcţia Servicii, Direcţia Bunuri de Consum şi Direcţia Industrie şi Energie au atribuţii referitoare la:
a) aplicarea strategiei generale stabilite în Plenul Consiliului Concurenţei;
b) desfãşurarea de activitãţi de cunoaştere a pieţelor, în vederea detectãrii existenţei unor fenomene sau practici de naturã avea efecte anticoncurenţiale;
c) analizarea cererilor sau a plângerilor, denunţând, respectiv acuzând o practicã anticoncurenţialã şi elaborarea de propuneri, pe baza celor constatate, în vederea adoptãrii de mãsuri în aplicarea <>art. 46 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
d) analizarea notificãrilor operaţiunilor de concentrare economicã, în baza procedurii stabilite prin regulament şi elaborarea de propuneri, pe baza celor constatate, în aplicarea prevederilor <>art. 51 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
e) analizarea şi elaborarea de propuneri pentru aplicarea prevederilor art. 12 lit. (b) şi <>art. 16 alin. (5) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
f) desfãşurarea activitãţilor de investigaţie în conformitate cu <>Legea Concurenţei nr. 21/1996 , privind cazurile de încãlcare a dispoziţiilor art. 5 alin. (1), art. 6, art. 9, art. 13 si art. 16 din lege şi acordarea de dispense pentru înţelegeri, decizii ale asociaţiilor de agenţi economici ori practici concertate, prorogãri de dispense, care se încadreazã în prevederile <>art. 5 alin. (2) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
g) analizarea cererilor de certificare prealabilã a neintervenţiei, la cererea agenţilor economici şi elaborarea de propuneri, pe baza analizei dovezilor prezentate de aceştia, în sensul certificãrii neintervenţiei Consiliului Concurenţei sau al declanşãrii unei investigaţii, dacã aceasta este necesarã;
h) analizarea şi elaborarea de propuneri în vederea emiterii de avize conforme pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurenţial şi elaborarea propunerii de modificare a acelora care au un asemenea efect;
i) iniţierea de mãsuri care sã faciliteze dezvoltarea pieţei şi a Concurenţei în vederea elaborãrii de cãtre Consiliul Concurenţei a unor recomandãri cãtre Guvern;
j) urmãrirea aplicãrii efective a deciziilor, respectiv a obligaţiilor sau a condiţiilor impuse de Consiliul Concurenţei;
k) predarea la compartimentul documentare a tuturor dosarelor de investigaţie, studiilor, rapoartelor şi a altor documente ce conţin date şi informaţii utile şi participarea la crearea bazei centralizate de date şi de documentare a Consiliului Concurenţei.
l) îndeplineşte orice alte atribuţii prevãzute în <>Legea Concurenţei nr. 21/1996 , dispuse de cãtre Preşedintele Consiliului Concurenţei.
(6) Direcţia Autorizare Ajutor de Stat are urmãtoarele atribuţii:
a) analizeazã potrivit prevederilor <>Legii nr. 143/1999 şi ale regulamentelor emise în aplicarea acesteia ajutoarele de stat individuale şi schemele de ajutor de stat notificate de cãtre furnizor şi iniţiator;
b) întocmeşte proiecte de avize pentru ajutoarele de stat prevãzute la <>art. 2 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
c) întocmeşte proiecte de puncte de vedere solicitate în temeiul <>art. 30 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
d) face propuneri fundamentate Comisiei de Ajutor de Stat în urma analizei realizate pentru îndeplinirea atribuţiilor prevãzute la lit. a), b) si c);
e) analizeazã sesizãrile privind încãlcarea prevederilor <>Legii nr. 143/1999 ;
f) desfãşoarã activitãţi de investigaţie în conformitate cu <>Legea nr. 143/1999 atunci când constatã cã mãsura notificatã prezintã îndoieli cu privire la compatibilitatea sa cu prevederile acestei legi;
g) vegheazã la respectarea reglementãrilor existente în materie de ajutor de stat;
h) acordã consultanţã de specialitate la solicitarea autoritãţilor publice sau altor organisme care administreazã sursele statului pentru elaborarea de noi scheme de ajutor de stat, prelungirea sau modificarea celor existente;
i) colaboreazã cu Direcţia Juridic-Contencios la întocmirea materialelor necesare în vederea sesizãrii instanţelor de judecatã în cazul ajutoarelor de stat ilegale şi interzise;
j) colaboreazã cu departamentele şi direcţiile din cadrul Consiliului Concurenţei în scopul obţinerii unor informaţii utile pentru analiza ajutoarelor de stat notificate
k) analizeazã efectele acordãrii de ajutoare de stat asupra mediului de afaceri şi propune mãsuri privind modificarea, completarea sau anularea unor ajutoare de stat care conduc la distorsiuni semnificative pe piaţã sau la încãlcarea tratatelor internaţionale la care România este parte;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii impuse de aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat;
(7) Direcţia Raportare, Monitorizare şi Control - Ajutor de Stat are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã regulamentele pentru aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, referitoare la procedurile de inventariere, raportare şi monitorizare a ajutoarelor de stat precum şi de asigurare a transparenţei relaţiilor financiare dintre autoritãţile publice şi întreprinderile publice;
b) propune şi iniţiazã modificãri ale unor scheme de ajutor de stat existente dacã apar diferente substanţiale între efectul scontat de cãtre stat la implementarea schemei respective şi cel efectiv constatat în practicã;
c) colaboreazã la elaborarea unor machete standard pentru colectarea informaţiilor precum şi modele standard de prelucrare pe calculator a informaţiilor primite în domeniul ajutorului de stat;
d) supravegheazã şi controleazã ajutoarele de stat existente, în derulare, în vederea verificãrii respectãrii prevederilor actelor normative sau administrative care le instituie şi a deciziilor de autorizare emise de Consiliul Concurenţei;
e) primeşte şi prelucreazã raportãrile transmise de cãtre furnizorii de ajutoare de stat, precum şi de cãtre oricare alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale, conform prevederilor legii;
f) evalueazã cuantumul anual al ajutorului de stat pe baza informaţiilor colectate privind ajutoarele de stat acordate în economie, la nivel de schemã de ajutor şi pe principalii beneficiari;
g) colaboreazã cu Direcţia teritorialã în vederea supravegherii, controlului şi evaluãrii efectelor acordãrii de ajutoare de stat asupra pieţei concurenţiale;
h) întocmeşte, în fiecare an, inventarul ajutoarelor de stat pentru anul de raportare, actualizeazã şi corecteazã, dacã este cazul, inventarul anilor precedenţi conform procedurilor prevãzute în regulamente;
i) întocmeşte raportul anual asupra ajutoarelor de stat acordate în România care se supune aprobãrii Guvernului României şi se transmite la organismele internaţionale;
j) participã la elaborarea materialelor de mediatizare a problematicii ajutorului de stat, precum şi la specializarea personalului din administraţia centralã şi localã cu atribuţii în acest domeniu;
k) elaboreazã proiecte de rãspuns la sesizãrile şi reclamaţiile agenţilor economici şi persoanelor fizice privind domeniul ajutorului de stat, împreunã cu Direcţia Autorizare Ajutor de Stat;
l) urmãreşte evoluţia în timp a ajutoarelor acordate printr-un sistem de evidenţã computerizatã a actelor normative care conţin prevederi prin care se instituie ajutoare de stat, grupate pe sectoare de activitate;
m) urmãreşte îndeplinirea obligaţiei furnizorilor, beneficiarilor de ajutor de stat şi a oricãror alte organisme care administreazã surse ale statului sau ale colectivitãţilor locale de a-şi organiza evidente specifice privind ajutoarele de stat acordate/primite;
n) propune comisiei coordonatoare luarea unor mãsuri corespunzãtoare, potrivit legii, în cazul în care constatã cã un ajutor existent denatureazã semnificativ mediul concurenţial normal sau afecteazã comerţul dintre România şi statele membre ale Uniunii Europene;
o) propune comisiei coordonatoare luarea de mãsuri corespunzãtoare, potrivit legii, în vederea recuperãrii sau rambursãrii ajutorului de stat în cazul în care nu au fost respectate condiţiile sau obligaţiile prevãzute în decizia de autorizare;
p) umãreşte asigurarea transparenţei relaţiilor financiare dintre autoritãţile publice şi întreprinderile publice, precum şi transparenţa financiarã în cadrul anumitor întreprinderi, conform regulamentelor emise;
r) executã orice alte atribuţii rezultând din prevederile legale în materia ajutorului de stat sau dispuse de Preşedintele Consiliului Concurenţei.
(8) Direcţia Cercetare - Sinteze are urmãtoarele atribuţii:
a) creeazã şi dezvoltã baze de date privind piaţa unor produse şi servicii, utile compartimentelor de specialitate pentru identificarea şi catalogarea pieţelor relevante, prin preluarea unor informaţii deţinute în compartimentele Consiliului Concurenţei (pentru cazurile investigate) şi din surse externe (organisme guvernamentale şi neguvernamentale);
b) cerceteazã, la cerere, aspectele privitoare la definirea pieţei şi la determinarea cotei de piaţã pentru cazurile investigate de celelalte compartimente de specialitate şi participã la aceste investigaţii;
c) desfãşoarã activitãţi de cercetare referitoare la: structura pieţei şi a mediului concurenţial, tendinţele generale ale pieţelor şi posibilitãţile apariţiei unor practici anticoncurenţiale, gradul de concentrare economicã şi efectele acesteia asupra mediului concurenţial;
d) colaboreazã cu organe ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu organizaţiile patronale în ce priveşte politicile de ramurã sau sectoriale;
e) analizeazã mãsurile cu impact asupra mediului concurenţial, tendinţele observate sub aspectul raportului dintre cererea şi oferta de bunuri şi servicii, prezentând periodic informãri Plenului Consiliului Concurenţei;
f) asigurã şi prelucreazã periodic informaţiile necesare la fundamentarea modificãrii plafoanelor valorice, în condiţiile <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi ale <>art. 8 si 15 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , pentru modificarea cuantumului tarifelor percepute pentru procedurile şi serviciile prevãzute de <>Legea Concurenţei nr. 21/1996 , şi de regulamentele emise pentru aplicarea acesteia, în funcţie de indicele general al preţurilor şi tarifelor;
g) propune Plenului emiterea de avize conforme pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurenţial şi modificarea acelora care au un asemenea efect;
h) întocmeşte periodic situaţii statistice şi sinteze privind lucrãrile şi cazurile instrumentate de compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei, necesare informãrii organelor de conducere ale Consiliului Concurenţei, precum şi raportãrilor cãtre Comisia Europeana privind cazurile evaluate în România în domeniul concurenţei;
i) urmãreşte împreunã cu celelalte compartimente de specialitate aplicarea efectivã a deciziilor proprii şi informeazã în situaţia în care se constatã abateri de la aplicarea acestora;
j) elaboreazã proiectul de Raport anual al Consiliului Concurenţei în colaborare cu celelalte compartimente de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei;
k) întocmeşte materiale pentru informarea publicului în domeniul Concurenţei şi al ajutorului de stat, prin mass-media;
l) asigurã actualizarea bibliotecii clasice şi electronice de specialitate a Consiliului Concurenţei;
m) asigurã actualizarea site-ului Consiliului Concurenţei în colaborare cu Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã;
n) îndeplineşte orice alte sarcini dispuse de Preşedintele Consiliului Concurenţei.
(9) Direcţia Juridic-Contencios are urmãtoarele atribuţii:
a) acordã consultanţã de specialitate membrilor Consiliului Concurenţei şi personalului din direcţiile de specialitate şi poate participa la investigaţii;
b) reprezintã Consiliul Concurenţei în faţa instanţelor judecãtoreşti;
c) personalul Direcţiei Juridic-Contencios va colabora cu inspectorii de concurenţã care au instrumentat cazurile aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti, în vederea îndeplinirii activitãţii de reprezentare a Consiliului Concurenţei în faţa instanţelor judecãtoreşti;
d) difuzeazã în interiorul instituţiei informãri periodice privind actele normative care reglementeazã concurenţa sau care au incidenţã asupra mediului concurenţial şi contribuie la crearea bazei centralizate de date şi documente a instituţiei;
e) avizeazã în prealabil pentru legalitate deciziile Consiliului Concurenţei;
f) colaboreazã cu celelalte compartimente de specialitate la redactarea actelor emise de Consiliul Concurenţei şi de preşedintele acestuia;
g) efectueazã cercetãri de doctrinã şi jurisprudenţã în domeniul concurenţei;
h) participã la elaborarea proiectului de raport anual al Consiliului Concurenţei în colaborare cu direcţiile de specialitate şi Secretariatul General;
i) personalul Direcţiei Juridic-Contencios va colabora cu inspectorii de concurenţã din cadrul Direcţiei de Relaţii Externe şi Integrare Europeanã în vederea efectuãrii de cercetãri în direcţia armonizãrii legislaţiei româneşti cu legislaţia internaţionalã în domeniul concurenţei;
j) asigurã obţinerea avizelor şi a aprobãrilor legale de la Consiliul Legislativ şi de la alte organe, conform dispoziţiilor legale;
k) întocmeşte evidenta executãrii deciziilor Consiliului Concurenţei în colaborare cu direcţiile operaţionale şi inspectoratele teritoriale.
(10) Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã are urmãtoarele atribuţii:
a) asigurã îndeplinirea atribuţiilor care îi revin Consiliului Concurenţei, în calitatea sa de integrator al Capitolului 6 - "Politica în domeniul Concurenţei" în etapele de: pregãtire a documentelor de negociere, identificare a elementelor de acquis comunitar comunitar ce vor trebui preluate, transmitere a rapoartelor periodice asupra activitãţii de aplicare a acquis-ului comunitar (practica decizionala) la Comisia Europeanã;
b) asigurã implementarea proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile, şi anume: proiectele din programele comunitare (Phare) şi proiectele în cadrul asistenţei bilaterale;
c) asigurã condiţiile necesare pentru participarea Consiliului Concurenţei la activitatea organizaţiilor internaţionale cu care colaboreazã (OCDE, UNCTAD, OMC, Reţeaua Internaţionalã a Concurenţei şi altele) şi pregãtirea perspectivei relaţiilor cu Reţeaua Europeanã a Concurenţei;
d) iniţiazã relaţiile de colaborare cu instituţii similare din strãinãtate, prin încheierea de acorduri bi şi multilaterale;
e) asigurã derularea acordurilor de colaborare încheiate cu instituţiile similare din strãinãtate;
f) asigurã condiţiile necesare în vederea organizãrii şi desfãşurãrii misiunilor în strãinãtate ale membrilor şi/sau ale personalului Consiliului Concurentei, precum şi ale misiunilor strãine la sediul Consiliului Concurenţei;
g) organizeazã şi desfãşoarã manifestãri specifice, cu caracter internaţional, cum sunt: cursuri, conferinţe, seminarii, simpozioane etc., menite sã contribuie la pregãtirea profesionalã a personalului Consiliului Concurenţei;
h) organizeazã activitãţi de informare - documentare în domeniul relaţiilor internaţionale;
i) asigurã traduceri, din şi în limbile strãine, a unor acte şi documente relevante legate de activitatea internaţionalã a instituţiei;
j) acordã asistenţã de specialitate în domeniul relaţiilor internaţionale, pentru toate structurile componente ale Consiliului Concurenţei;
k) îndeplineşte oricare alte sarcini aferente relaţiilor internaţionale şi integrãrii europene ale Consiliului Concurenţei, derivate din prevederile legislaţiei în vigoare, precum şi din dispoziţia preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(11) Direcţia Monitorizare Teritorialã are urmãtoarele atribuţii:
a) coordonarea şi îndrumarea activitãţii aparatului teritorial, în domeniul Concurenţei şi ajutorului de stat;
b) realizarea, împreuna cu Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã, a mãsurilor ce revin Consiliului Concurenţei în procesul de integrare europeanã şi implementarea acquis-ului comunitar la nivel local;
c) elaborarea trimestrialã a programului cadru de activitate pe baza sarcinilor primite de la Preşedintele Consiliului Concurenţei, a propunerilor celorlalte direcţii ale Consiliului Concurenţei şi ale inspectoratelor de concurenţã teritoriale pe care îl prezintã spre aprobare Preşedintelui;
d) colaborarea cu celelalte direcţii din Consiliul Concurenţei, în vederea evaluãrii efectelor acordãrii ajutoarelor de stat sau a practicilor anticoncurenţiale asupra pieţei;
e) asigurarea participãrii eficiente a aparatului teritorial în relaţiile cu autoritãţile publice locale;
f) urmãrirea îndeplinirii sarcinilor repartizate aparatului teritorial;
g) asigurarea informãrii, documentãrii şi pregãtirii profesionale a aparatului teritorial;
h) mediatizarea, prin aparatul teritorial, a legislaţiei în domeniul Concurenţei şi ajutorului de stat;
i) numirea şi delegarea, împreunã cu Direcţia Juridic-Contencios, a persoanelor din cadrul inspectoratelor teritoriale de concurenţã care sã reprezinte instituţia în procesele aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti;
j) întocmirea punctelor de vedere tehnico-economice referitoare la procesele-verbale atacate în instanţã, la cererea Direcţiei Juridic-Contencios;
k) propunerea şi repartizarea (lunarã) în teritoriu a creditelor bugetare (cheltuieli materiale şi de deplasare) în conformitate cu destinaţia aprobatã şi planul de activitate;
l) asigurarea organizãrii şi desfãşurãrii activitãţii administrative, de protocol, gospodãrire, transport şi servicii generale în teritoriu în condiţii de eficienţã maximã;
m) urmãrirea realizãrii logisticii necesare funcţionãrii aparatului teritorial;
n) efectuarea la nivel central a evidentei contabile primare, inclusiv pânã la nivel de balanţã contabilã;
o) îndeplinirea oricãror alte atribuţii primite de la Preşedintele Consiliului Concurenţei;
(12) Inspectoratele teritoriale ale Consiliului Concurenţei au urmãtoarele atribuţii:
a) efectueazã investigarea cazurilor privind posibile practici anticoncurenţiale, urmãrind finalizarea acţiunilor în termenele legale;
b) efectueazã acţiuni de control cu privire la respectarea reglementãrilor legale din domeniul Concurenţei;
c) efectueazã examinãri preliminare pentru depistarea practicilor anticoncurenţiale şi a cazurilor de concentrãri economice nenotificate;
d) rezolvã operativ sesizãrile, plângerile şi cererile depuse la inspectorate şi transmit Direcţiei Teritoriale, notele cuprinzând concluziile acestor acţiuni;
e) urmãreşte aplicarea efectivã a deciziilor emise de cãtre Consiliul Concurenţei;
f) efectueazã, din proprie iniţiativã, investigaţii utile pentru cunoaşterea pieţei;
g) supravegheazã pe plan local comportamentul pe piaţã al agenţilor economici;
h) efectueazã acţiuni de monitorizare a ajutoarelor de stat existente în derulare;
i) participã la investigaţiile stabilite prin decizii emise de cãtre Preşedintele Consiliului Concurentei;
j) efectueazã controlul la furnizorii de ajutoare de stat privind respectarea procedurilor de raportare prevãzute de regulamentul intocmit de cãtre Consiliul Concurenţei;
k) urmãreşte: identificarea ajutoarelor de stat ilegale, verificarea respectãrii deciziei Consiliului Concurentei referitoare la ajutoarele de stat interzise, identificarea actelor administrative care pot sã conţinã scheme de ajutor de stat sau ajutoare individuale, emise de cãtre autoritãţile administraţiei publice locale, verificarea la beneficiarii ajutoarelor de stat a evidenţelor speciale privind ajutoarele de stat primite;
l) identificã întreprinderile care într-o perioadã de pânã la 3 ani, au beneficiat de o formã de ajutor de stat în valoare totalã peste plafonul stabilit periodic de Consiliul Concurenţei şi care nu au fost notificate Consiliului Concurenţei;
m) supravegheazã relaţiile financiare dintre autoritãţi publice şi întreprinderi publice, precum şi asigurarea transparenţei în cadrul întreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori cãrora le-a fost încredinţatã prestarea unor servicii de interes economic general.
(13) De asemenea, inspectoratele teritoriale au şi urmãtoarele atribuţii generale:
a) colaboreazã cu Direcţia Juridic-Contencios în evidenţa şi urmãrirea proceselor aflate pe rolul instanţelor judecãtoreşti rezultate în urma acţiunilor de control în teritoriu şi întocmesc puncte de vedere tehnico-economice;
b) mediatizeazã legislaţia în domeniile Concurenţei şi al ajutorului de stat;
c) întocmesc situaţiile privind deconturile de cheltuieli materiale şi de personal;
d) întocmesc "Planul de mãsuri de implementare a acquis-ului comunitar la nivel local";
e) participã la seminarii şi întâlniri cu mediul de afaceri şi organele administraţiei publice locale pentru implementarea în teritoriu a prevederilor legale în domeniile Concurenţei şi al ajutorului de stat.
Secretariatul general
ART. 12
(1) Secretarul General are urmãtoarele atribuţii:
a) coordoneazã buna funcţionare a direcţiilor şi compartimentelor şi activitãţilor cu caracter operaţional din cadrul Consiliului Concurentei;
b) coordoneazã activitatea de elaborare a politicilor de personal şi principiile directoare pentru managementul de personal;
c) stabileşte modul de utilizare şi de arhivare a registrelor;
d) orice alte atribuţii sau însãrcinãri încredinţate de cãtre Preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Direcţia Buget, Resurse Umane are urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, în colaborare cu celelalte direcţii, proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al Consiliului Concurenţei;
b) întocmeşte documentaţia pentru deschiderea de credite bugetare;
c) întocmeşte propuneri de repartizare pe trimestre a creditelor bugetare;
d) întocmeşte situaţia privind repartizarea pe luni a cheltuielilor de personal aprobate pe anul în curs;
e) întocmeşte situaţia privind monitorizarea cheltuielilor de personal finanţate de la bugetul de stat;
f) pregãteşte, cu avizul Direcţiei Juridic- Contencios, contractele încheiate de Consiliul Concurenţei şi comenzile de achiziţii publice;
g) întocmeşte documentaţia privind deplasãrile în strãinãtate, inclusiv devizul estimativ de cheltuieli, în baza ordinului emis de Preşedintele instituţiei;
h) întocmeşte statele de platã pentru salarii şi alte drepturi salariale ale personalului Consiliului Concurenţei;
i) întocmeşte lunar declaraţiile şi evidenţa nominalã a asiguraţilor şi obligaţiilor de platã cãtre bugetul asigurãrilor sociale, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, bugetul asigurãrilor de sãnãtate;
j) întocmeşte lunar declaraţiile privind obligaţiile de platã la bugetul general consolidat;
k) întocmeşte cercetãrile statistice privitoare la cheltuielile de personal (S1 lunar, S2 anual, S3, Eurostat);
l) întocmeşte fişele fiscale pentru salariaţii instituţiei, întocmeşte ordine de platã în lei şi în valutã pentru plãţile din buget şi rãspunde de legalitatea şi regularitatea acestora;
m) organizeazã şi conduce evidenţa angajamentelor bugetare şi legale;
n) urmãreşte evidenţa tehnic operativã, analitica şi sinteticã privind înregistrarea în contabilitate a principalelor operaţiuni;
o) întocmeşte situaţia financiarã anualã, urmãreşte corelaţia conturilor de bilanţ şi a situaţiilor trimestriale şi anuale;
q) organizeazã activitatea de control financiar preventiv în conformitate cu prevederile legale;
r) monitorizeazã transmiterea de cãtre agenţii economici a ordinelor de platã a taxelor, tarifelor şi amenzilor prevãzute de legislaţia în vigoare;
s) realizeazã inventarierile patrimoniale periodice şi efectueazã verificãri şi controale inopinate, dispuse de conducerea instituţiei, cu privire la aspectele financiare şi de gestiune din cadrul Consiliului Concurenţei; îndeplineşte formalitãţile tehnice şi legale în vederea organizãrii interviurilor şi procedurile de selecţie a personalului.
t) completeazã documentele şi îndeplineşte activitãţile necesare pentru angajãri, transferuri, demisii; rãspunde de aplicarea prevederilor legale privind salarizarea personalului Consiliului Concurenţei; rãspunde pentru aplicarea corecta şi la timp a hotãrârilor Guvernului privind indexarea salariilor.
u) întocmeşte şi supune aprobãrii acordarea unor drepturi ale personalului în condiţiile legii, avansarea în funcţie, grade şi trepte profesionale, trecerea în gradaţii superioare, majorarea salariului de baza şi acordarea salariului cuvenit.
v) pãstreazã şi completeazã cãrţile de muncã şi registrul general de evidenţã al salariaţilor; îndeplineşte formalitãţile tehnice şi legale în vederea organizãrii interviurilor şi procedurilor de evaluare periodicã a personalului.
x) identificã şi centralizeazã necesarul de personal în colaborare cu compartimentele din cadrul instituţiei şi pe baza sugestiilor acestora, întocmeşte şi actualizeazã fişele de post pe baza regulamentelor instituţiei şi în colaborare cu conducerile compartimentelor.
y) centralizeazã pe baza propunerilor fãcute de directorii direcţiilor programul de pregãtire profesionalã a personalului, pe care-l supune spre aprobare conducerii Consiliului Concurenţei;
z) realizeazã programul de instruire şi de pregãtire profesionalã a personalului, aprobat de Consiliul Concurenţei şi colaboreazã cu Agenţia Naţionalã a Funcţionarilor Publici.
(3) In cadrul Direcţiei Administrative funcţioneazã compartimente de: achiziţii, evidenţã de gestiune şi mijloace logistice şi transport auto.
(4) Direcţia Administrativã are urmãtoarele atribuţii:
a) întocmeşte programul achiziţiilor publice de produse şi servicii;
b) elaboreazã şi întocmeşte documentaţia pentru achiziţiile publice de bunuri şi servicii în conformitate cu <>Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 60/2001 privind achiziţiile publice, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 212/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
c) recepţioneazã şi gestioneazã produsele achiziţionate;
d) întocmeşte documentaţia cãtre RA "Monitorul Oficial" pentru publicarea ordinelor şi deciziilor emise de Consiliul Concurenţei;
e) avizeazã facturile emise de furnizori sau prestatori;
f) asigurã gestionarea mijloacelor fixe şi obiectelor de inventar din evidenţele contabile ale Consiliului Concurenţei;
g) se ocupã de rezervarea şi pregãtirea sãlilor pentru şedinţele de audieri;
h) asigurã depunerea sau preluarea operativã a corespondenţei;
i) primeşte şi verificã facturile emise de ROMTELECOM, privind convorbirile efectuate de cãtre salariaţii Consiliului Concurenţei;
j) gestioneazã şi rãspunde de buna funcţionare a parcului auto;
k) rãspunde de gestionarea bonurilor valorice de carburant auto, de eliberarea acestora şi de încadrarea în consumul normat de carburant;
l) întocmeşte documentele de necesitate pentru reviziile şi reparaţiile autoturismelor;
m) asigurã şi gestioneazã resursele financiare pentru publicarea revistei "Profil Concurenţa".
(5) Atribuţiile Serviciului Secretare de Cabinet sunt urmãtoarele:
a) primeşte, înregistreazã şi asigurã evidenţa, distribuţia şi circulaţia corespondenţei, materialelor pentru şedinţe şi a altor documente;
b) asigurã pregãtirea mapelor de şedinţã pentru membrii Consiliului Concurenţei;
c) întocmeşte şi asigurã consultarea stenogramelor şi a proceselor verbale ale şedinţelor în plen şi în comisii ale Consiliului Concurenţei;
d) îndeplineşte şi alte atribuţii încredinţate de cãtre Preşedintele Consiliului Concurenţei.
(6) Serviciul Relaţii Publice şi Protocol are urmãtoarele atribuţii:
a) primeşte, înregistreazã şi transmite, în cadrul Consiliului Concurenţei, petiţiile persoanelor fizice şi juridice;
b) distribuie angajaţilor corespondenţa sositã şi asigurã predarea cu prioritate a lucrãrilor cu caracter urgent, a telegramelor sau a notelor telefonice;
c) îndeplineşte formalitãţile cerute de situaţiile oficiale în care este implicat Consiliul Concurenţei;
d) organizeazã primirea delegaţiilor din partea organizaţiilor internaţionale, conform programului elaborat de cãtre Direcţia Relaţii Externe şi Integrare Europeanã;
e) se ocupã de îndeplinirea formalitãţilor legale privind vizitele delegaţilor Consiliului Concurentei in strãinãtate, în conformitate cu programul stabilit;
f) prin ofiţerul de presã desemnat, asigurã contactele media, iar atunci când este cazul, organizeazã şi conferinţele de presã;
g) asigurã prin contracte de colaborare externã, translatori.
Compartimentul de audit intern
ART. 13
(1)Compartimentul de Audit intern are atribuţiile prevãzute de legislaţia specificã;
(2) Compartimentul de Audit intern este subordonat direct Preşedintelui Consiliului Concurentei.

CAP. IV
Proceduri de funcţionare

A. Deliberarea şi decizia în plenul Consiliului Concurenţei

ART. 14
(1) Plenul Consiliului Concurenţei se întruneşte la solicitarea preşedintelui, conform unui program periodic, anterior stabilit. In cazurile ce necesitã o soluţionare urgentã, preşedintele poate solicita întrunirea Plenului în regim de urgenţã.
(2) Agenda lucrãrilor plenului Consiliului Concurenţei va include elaborarea programului sãu de lucru lunar şi al direcţiilor de specialitate, precum şi analiza stadiului de realizare sau a modului cum au fost îndeplinite obiectivele stabilite. Atât la elaborarea programului de lucru, cât şi la analizã, pot fi invitaţi la lucrãrile plenului secretarul general şi conducãtorii direcţiilor implicate.
(3) Plenul Consiliului Concurenţei delibereazã şi decide valabil în cvorum de cinci membri, dintre care unul trebuie sã fie preşedintele sau reprezentantul sãu desemnat, vicepreşedinte al Consiliului Concurenţei.
(4) Hotãrârile plenului Consiliului Concurenţei se adoptã cu majoritatea de voturi a membrilor prezenţi. Fiecare membru dispune de un vot; în caz de paritate de voturi, prevaleazã soluţia votatã de preşedinte sau, dupã caz, de vicepreşedintele care îl înlocuieşte.
(5) Lucrãrile plenului se consemneazã în procesul-verbal de şedinţã, întocmit de persoanele nominalizate de secretarul general, care este apoi transcris în registrul de deliberãri al Consiliului Concurenţei. In registrul de deliberãri semneazã toţi membrii Consiliului Concurenţei, care au participat la şedinţã. Procesul verbal consemneazã cvorum-ul, desfãşurarea deliberãrilor, votul şi deciziile adoptate şi opiniile separate exprimate, dacã este cazul. Acesta trebuie semnat de cãtre toţi membrii Plenului participanţi la şedinţã.

B. Proceduri de analizã şi investigaţii

ART. 15
(1) Sesizãrile, plângerile şi cererile referitoare la practici anticoncurenţiale sau la ajutoare de stat, cererile de exceptãri individuale, notificãrile de concentrare, precum şi cererile de certificare prealabila a neintervenţiei, primite de Consiliul Concurenţei se soluţioneazã printr-o procedurã ce poate cuprinde, dupã caz, urmãtoarele faze: examinarea, efectuarea investigaţiei, decizia şi urmãrirea aplicãrii mãsurilor.
(2) Deschiderea din oficiu a unei investigaţii se face dupã cum urmeazã:
a) dacã un membru al plenului Consiliului Concurenţei ia cunoştinţã de o situaţie susceptibilã a constitui o încãlcare a Legii Concurenţei sau a Legii privind ajutorul de stat, acesta înainteazã vicepreşedintelui comisiei de resort a Consiliului Concurenţei o notã cu privire la situaţia respectivã, cu temeiurile calificãrii drept încãlcare a Legii Concurenţei sau a Legii privind ajutorul de stat;
b) direcţia de resort, în urma primirii unei cereri de certificare prealabilã a neintervenţiei Consiliului Concurenţei în legãturã cu un acord sau o poziţie dominantã asupra cãrora are dubii serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal sau în urma constatãrii unui fapt susceptibil a constitui o încãlcare a prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale <>art. 6 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , întocmeşte o propunere motivatã privind deschiderea unei investigaţii.
c) investigaţia din oficiu, decisã în Plenul Consiliului Concurenţei, se declanşeazã prin ordin al preşedintelui.
(3) Deschiderea unei investigaţii la primirea unei cereri sau plângeri denunţând, respectiv acuzând o practicã anticoncurenţialã care prezintã suficient temei de fapt şi de drept se face dupã cum urmeazã:
a) dupã analiza plângerii, direcţia de resort va întocmi o propunere motivatã privind deschiderea unei investigaţii;
b) investigaţia se va declanşa prin ordin al preşedintelui în baza notei direcţiei de resort.
(4) In situaţiile prevãzute la alin. (2) lit. b) şi alin. (3) se urmeazã procedura prevãzuta la art. 8 alin. (8) din prezentul regulament.
(5) Deschiderea unei investigaţii la primirea unei cereri sau plângeri privind acordarea unui ajutor de stat nenotificat sau interzis prin decizie de cãtre Consiliul Concurenţei care prezintã suficient temei de fapt şi de drept se face dupã cum urmeazã:
a) dupã analiza plângerii, direcţia de resort va întocmi o propunere motivata privind deschiderea unei investigaţii;
b) investigaţia se va declanşa prin ordin al preşedintelui în baza notei direcţiei de resort.
(6) Deschiderea unei investigaţii în cazul concentrãrilor economice şi al cererilor de dispensã formulate de agenţii economici se face dupã cum urmeazã:
a) din oficiu, în cazul concentrãrilor economice care prezintã îndoieli serioase privind compatibilitatea cu un mediu concurenţial normal conform prevederilor <>art. 51 alin. (1) lit. c) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
b) la cererea agenţilor economici interesaţi în obţinerea unei exceptãri individuale de la aplicarea dispoziţiilor <>art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , care invocã îndeplinirea condiţiilor prevãzute la <>art. 5 alin. (2) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 ;
c) în situaţiile prevãzute la lit. a) si lit. b), investigaţia se va declanşa prin ordin al preşedintelui, în baza notei direcţiei de resort.
(7) Deschiderea unei investigaţii la cererea oricãreia dintre autoritãţile, instituţiile, organizaţiile sau a oricãruia dintre organele menţionate la <>art. 30 lit. a)-f) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 , se va face dupã cum urmeazã:
a) direcţia de resort va întocmi un punct de vedere referitor la solicitarea în cauzã, care va fi supus examinãrii plenului;
b) ordinul de declanşare a investigaţiei va fi emis de cãtre preşedinte, pe baza deliberãrii plenului.
ART. 16
(1) Examinarea, desfãşuratã conform procedurii, se declanşeazã o datã cu primirea la registratura Consiliului Concurenţei a sesizãrilor, plângerilor, cererilor şi notificãrilor şi se finalizeazã, dupã caz, cu decizie de respingere sau de declanşare a unei investigaţii.
(2) Sesizãrile, plângerile, cererile şi notificãrile primite de Consiliul Concurenţei, dupã înregistrarea în Registrul general de intrare şi de ieşire a corespondenţei, sunt transmise în aceeaşi zi la cabinetul preşedintelui.
(3) În funcţie de natura lor, petiţiile sunt repartizate de cãtre preşedinte, vicepreşedintelui şi consilierilor de concurenţã care coordoneazã direcţia de specialitate competentã.
(4) Pe baza analizei efectuate în cadrul direcţiei de resort, vicepreşedintele şi consilierii de concurenţã vor propune, dupã caz:
a) certificarea neintervenţiei sau respingerea cererilor de neintervenţie;
b) neintervenţia sau neobiecţiunea în cazul operaţiunilor de concentrare economicã notificate;
c) respingerea cererilor sau plângerilor care nu prezintã suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigaţii;
d) autorizarea mãsurii de ajutor de stat;
e) adoptarea unei decizii prin care se constata ca mãsura nu constituie ajutor de stat;
f) declanşarea unei investigaţii.
(5) Propunerile prevãzute la alin. (4) vor fi înaintate preşedintelui, care va emite decizii ce se vor înregistra în registrele speciale.
(6) În conformitate cu regulamentele specifice, Secretariatul general va comunica deciziile.
ART. 17
(1) Ori de câte ori dispune pornirea unei investigaţii, preşedintele desemneazã un raportor din rândurile inspectorilor de concurenţã.
(2) Atribuţiile raportorului sunt urmãtoarele:
a) conduce echipa de investigaţie;
b) instrumenteazã toate actele procedurii de investigaţie;
c) întocmeşte raportul asupra investigaţiei şi propune mãsuri;
d) comunicã raportul pãrţilor în cauzã şi primeşte observaţiile acestora;
e) propune preşedintelui desemnarea de experţi şi/sau audierea autorului plângerii sau a reclamantului, la cererea acestuia, precum şi a oricãrei persoane fizice sau juridice care declarã cã deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã;
f) depune dosarul cauzei, cuprinzând raportul şi documentele, datele, informaţiile şi alte probe rezultate în urma investigaţiei, comisiilor şi/sau plenului, asigurând respectarea termenelor legale;
g) convoacã pentru audiere agenţii economici participanţi la practica anticoncurenţialã - obiect al investigaţiei;
h) prezintã şi susţine raportul în faţa plenului;
i) completeazã investigaţia şi/sau raportul, la solicitarea plenului;
j) controleazã şi urmãreşte aplicarea deciziilor Consiliului Concurenţei pentru cazul respectiv şi informeazã prin raportare.
(3) Preşedintele va desemna raportorul pentru fiecare investigaţie în parte, folosind, în ordine, urmãtoarele criterii:
a) încadrarea în direcţia având ca domeniu ramura economicã în care urmeazã sã se desfãşoare investigaţia sau din compartimentul de specialitate;
b) asigurarea încãrcãrii echilibrate a raportorilor.
(4) Echipa de investigaţie se constituie la propunerea directorilor, prin hotãrârea vicepreşedintelui care coordoneazã compartimentul de specialitate ce a propus declanşarea investigaţiei.
ART. 18
Efectuarea investigaţiei este reglementatã prin regulamentele specifice emise de Consiliul Concurenţei.
ART. 19
(1) Dupã primirea raportului de cãtre preşedinte, acesta programeazã prezentarea lui în plenul Consiliului Concurentei de cãtre raportor.
(2) Cu minimum 5 zile înaintea datei fixate pentru deliberare, Secretariatul general va transmite tuturor membrilor Consiliului Concurenţei programarea deliberãrii în plen, o copie dupã raport şi va pune la dispoziţie dosarul investigaţiei.
(3) Lucrãrile plenului nu sunt publice.
(4) Lucrãrile plenului se pot înregistra pe bandã audio.
(5) Sancţiunea se aplicã agenţilor economici de cãtre Plen, prin aceeaşi decizie prin care s-a constatat sãvârşirea respectivei contravenţii.
(6) Urmãrirea aplicãrii deciziilor se realizeazã de cãtre raportor.
(7) Raportorul va prezenta un raport comisiei Consiliului Concurenţei privitor la modul cum au fost aplicate, de cãtre agenţii economici, deciziile luate.

C. Registrele Consiliului Concurenţei

ART. 20
(1) Registrele Consiliului Concurenţei sunt urmãtoarele:
a) Registrul general de intrare şi de ieşire a corespondenţei;
b) Registrul special, în care se dã numãr sesizãrilor, reclamaţiilor, cererilor şi notificãrilor prevãzute de normele în vigoare;
c) Registrul de deliberãri, în care se consemneazã dezbaterile şi deciziile plenului Consiliului Concurenţei;
d) Registrul deciziilor, în care se înregistreazã şi se dã numãr deciziilor plenului şi comisiilor Consiliului Concurenţei;
e) Registrul de ordine ale preşedintelui Consiliului Concurenţei, în care se înregistreazã şi se dã numãr ordinelor emise;
f) Registrul special de corespondenţã secretã şi confidenţialã, în care se înregistreazã documentele de aceastã naturã;
g) Registrul de arhivã.
(2) Consiliul Concurenţei se considera legal învestit cu soluţionarea unei plângeri, sesizãri sau cu analiza unei notificãri la data înregistrãrii acesteia la registratura generalã a Consiliului Concurenţei, sediul central din Bucureşti.
(3) Stabilirea rubricilor registrelor se face în funcţie de natura lucrãrilor evidenţiate, la propunerea Secretariatului general, şi se aprobã de cãtre preşedinte.
(4) Modul de utilizare şi de arhivare a registrelor se stabileşte de cãtre secretarul general.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 21
(1) Secretarul general, directorii direcţiilor funcţionale sau operaţionale, inspectorii de concurenţã şi consilierii juridici din cadrul Consiliului Concurenţei sunt funcţionari publici. Acestora li se aplicã dispoziţiile referitoare la incompatibilitãţile prevãzute în legislaţia privind statutul funcţionarului public.
(2) Persoanele prevãzute la alin. (1) si (2) trebuie sã se abţinã de la investigarea sau deliberarea cazurilor în care au un interes direct sau indirect, motivând preşedintelui aceastã situaţie printr-o notã.
ART. 22
(1) Direcţiile funcţionale sunt încadrate cu inspectori de concurentã şi cu consilieri juridici. De asemenea, vor fi încadrate cu personal din nomenclatorul de funcţii pentru aparatul organelor administraţiei publice, prevãzut în anexele la <>Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 191/2002 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 220/2003 , cu modificãrile ulterioare şi Ordonanta de Urgenta a Guvernului 192/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare: referent, şef de cabinet, secretar dactilo şi alte funcţii.
(2) Activitatea desfãşuratã de cãtre inspectorii de concurenţã, absolvenţi ai facultãţilor cu profil juridic, pânã la intrarea în vigoare a prezentului regulament, constituie vechime în muncã juridicã, potrivit prevederilor <>Legii nr. 514/2003 privind organizarea şi exercitarea profesiei de consilier juridic.
(3) Activitatea desfãşuratã în cadrul Consiliului Concurenţei de cãtre inspectorii de concurentã, absolvenţi ai facultãţilor cu profil juridic, constituie vechime în muncã juridicã.
(4) Direcţiile operaţionale vor fi încadrate cu personal din nomenclatorul de funcţii pentru aparatul organelor administraţiei publice, prevãzut în anexele la <>Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 191/2002 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 220/2003 , cu modificãrile ulterioare şi Ordonanta de Urgenta a Guvernului 192/2002, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 228/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 24
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului Regulament se abrogã Regulamentul de organizare, funcţionare şi procedurã al Consiliului Concurenţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 50 bis din 25 martie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016