Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 18 martie 2005  privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 18 martie 2005 privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 257 din 28 martie 2005

În temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament.

Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului de stat reprezintã continuarea armonizãrii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul notificãrii şi autorizãrii ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurenţial normal într-o economie de piaţã în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi ofertã.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent trebuie sã fie notificatã Consiliului Concurenţei. Fãrã autorizarea Consiliului Concurenţei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Procesul de instruire a angajaţilor produce, în mod obişnuit, efecte pozitive asupra societãţii în ansamblul sãu, deoarece mãreşte ponderea personalului calificat la care pot apela ceilalţi agenţi economici, creşte competitivitatea industriei naţionale şi joacã un rol important în cadrul strategiei de ocupare a forţei de muncã. Având în vedere cã întreprinderile investesc în general mai puţin decât este necesar în scopul instruirii angajaţilor lor, ajutoarele de stat acordate în acest scop pot contribui la corectarea acestei imperfecţiuni a pieţei, putându-se deci considera cã, în anumite condiţii, sunt compatibile cu un mediu concurenţial normal.

CAP. I
Dispoziţii generale

Domeniu de aplicare
ART. 1
(1) Prezentul regulament se aplicã schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor de stat individuale acordate pentru instruirea angajaţilor în toate sectoarele, excepţie fãcând sectorul carbonier.
(2) Prezentul regulament se aplicã mãsurilor de instruire a angajaţilor, mãsuri care constituie ajutor de stat în sensul <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Unele mãsuri de instruire nu se încadreazã în dispoziţiile <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, constituind mãsuri cu caracter general, deoarece sunt deschise întreprinderilor din toate sectoarele, fãrã discriminãri şi fãrã a se acorda puteri discreţionare autoritãţilor care aplicã mãsurile, de exemplu schemele ce instituie stimulente fiscale, deschise tuturor firmelor care investesc în instruirea angajaţilor. Alte mãsuri de instruire nu se încadreazã în domeniul de aplicare al <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru cã de acestea beneficiazã în mod direct orice persoanã şi nu implicã nici un avantaj pentru anumite întreprinderi ori sectoare, cum ar fi: şcolarizarea şi instruirea profesionalã iniţialã; instruirea sau recalificarea şomerilor, inclusiv burse de formare în întreprinderi; mãsuri care îi vizeazã direct pe lucrãtori sau chiar anumite categorii de lucrãtori, dându-le posibilitatea de a beneficia de instruire care nu este legatã de firma sau de industria în care lucreazã.
Definiţii
ART. 2
În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos semnificã dupã cum urmeazã:
1. întreprinderile mici şi mijlocii sunt definite conform Regulamentului privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
2. întreprinderi mari înseamnã întreprinderile care nu se încadreazã în categoria întreprinderilor prevãzute la pct. 1;
3. instruire specificã înseamnã pregãtirea angajaţilor, care implicã achitarea de taxe de şcolarizare pentru instruirea care priveşte în principal poziţia prezentã sau viitoare a angajatului din firma sprijinitã şi care presupune calificãri care nu sunt ori sunt în micã mãsurã transferabile la alte firme sau în alte domenii de activitate;
4. instruire generalã înseamnã formarea angajaţilor, care implicã achitarea unei taxe de şcolarizare pentru instruirea care nu priveşte în principal sau exclusiv poziţia prezentã ori viitoare a angajatului din firma sprijinitã, ci care oferã calitãţi transferabile pe scarã largã la alte firme sau în alte domenii de activitate şi care, prin aceasta, îmbunãtãţeşte substanţial potenţialul de ocupare în muncã al angajatului. Instruirea va fi consideratã a avea caracter general, dacã, de exemplu, este organizatã în comun de cãtre diferite întreprinderi, dacã angajaţii diferitelor întreprinderi se pot folosi ei înşişi de aceasta sau dacã este recunoscutã, acreditatã ori validatã de cãtre autoritãţile sau organismele publice ori de cãtre alte organisme sau instituţii cãrora autoritãţile abilitate le-au conferit împuternicirea necesarã;
5. intensitatea ajutorului de stat înseamnã valoarea brutã a ajutorului de stat, exprimatã ca procent din costurile eligibile ale proiectului. Toate sumele utilizate vor fi luate în considerare înainte de deducerea oricãror impozite directe. Dacã ajutorul de stat se acordã sub altã formã decât aceea a unor fonduri nerambursabile, valoarea acestui ajutor va fi echivalentul subvenţionãrii acestuia. Ajutorul de stat ce urmeazã sã fie primit în viitor, într-o singurã tranşã sau în mai multe, trebuie actualizat la valoarea prezentã a acestuia. Rata dobânzii utilizatã pentru operaţiunile de actualizare şi pentru calcularea valorii ajutorului de stat în cazul unui credit cu dobândã redusã va fi rata de referinţã aplicabilã în momentul acordãrii ajutorului de stat;
6. lucrãtor dezavantajat înseamnã:
a) orice persoanã care nu a împlinit vârsta de 25 de ani, neîncadratã anterior într-o muncã remuneratã în mod regulat;
b) orice persoanã cu handicap grav, rezultat al unor afecţiuni fizice şi/sau psihice, care poate totuşi sã pãtrundã pe piaţa muncii;
c) orice persoanã care imigreazã sau care devine rezident în România în scopul de a munci şi care are nevoie de instruire, inclusiv de instruire pentru învãţarea limbii române;
d) orice persoanã care şi-a gãsit un loc de muncã dupã o pauzã de cel puţin 3 ani, în special cei care au renunţat la serviciu datoritã dificultãţii de a concilia activitatea profesionalã cu viaţa de familie, în primele 6 luni dupã angajare;
e) orice persoanã cu vârsta de peste 45 de ani, care nu a frecventat o formã de învãţãmânt secundar ori echivalentul acestuia;
f) orice persoanã care nu a avut loc de muncã timp de 12 luni consecutive, aflatã în primele 6 luni dupã angajare.

CAP. II
Reguli aplicabile ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilor

Condiţiile care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilor
ART. 3
În conformitate cu prezentul regulament, Consiliul Concurenţei poate autoriza orice ajutor de stat individual sau orice schemã de ajutor de stat care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 4-6.
Intensitatea ajutorului de stat
ART. 4
(1) Plafonul intensitãţii ajutorului de stat acordat pentru instruire specificã nu trebuie sã depãşeascã 35% în cazul întreprinderilor mari şi 45% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Plafonul intensitãţii ajutorului de stat acordat pentru instruire generalã nu trebuie sã depãşeascã 60% în cazul întreprinderilor mari şi 80% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(3) Plafoanele intensitãţilor maxime prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi mai mari cu 10 puncte procentuale în cazul în care de instruire beneficiazã lucrãtorii dezavantajaţi.
(4) În cazul în care proiectul de ajutor de stat cuprinde atât componenta de instruire specificã, cât şi pe cea de instruire generalã, care nu pot fi separate la calcularea intensitãţii ajutorului de stat, precum şi în cazul în care nu poate fi stabilit caracterul specific ori general al instruirii, se vor aplica plafoanele intensitãţilor stabilite în cazul instruirii specifice, conform prevederilor alin. (1).
(5) Dacã ajutorul de stat se acordã în sectorul transporturilor maritime, acesta poate ajunge la o intensitate de 100%, indiferent dacã proiectul priveşte instruirea specificã sau instruirea generalã, în mãsura în care sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) cursantul nu este un membru activ al echipajului, ci excedeazã personalului obişnuit la bordul navei;
b) instruirea trebuie sã se desfãşoare la bordul navelor înscrise în registrele maritime ale României.
Costuri eligibile
ART. 5
(1) Costurile eligibile ale proiectului de ajutor de stat pentru instruirea angajaţilor sunt urmãtoarele:
a) costurile de personal aferente experţilor care asigurã instruirea;
b) cheltuieli cu deplasarea experţilor şi a personalului care este instruit;
c) alte cheltuieli curente, cum ar fi cele referitoare la rechizite şi alte materiale;
d) cheltuielile cu amortizarea echipamentelor, în mãsura în care acestea sunt utilizate exclusiv în scopul instruirii angajaţilor;
e) cheltuielile aferente serviciilor de consultanţã şi îndrumare legate de proiectul de instruire;
f) costurile de personal aferente cursanţilor, cu condiţia ca acestea sã nu depãşeascã totalul celorlalte costuri eligibile prevãzute la lit. a)-e). Se vor lua în considerare numai orele în care cursantul participã efectiv la instruire, dupã deducerea tuturor orelor productive sau a echivalentului acestora.
(2) Costurile eligibile vor fi probate cu documente justificative care trebuie sã fie transparente şi detaliate.
Cumularea ajutoarelor de stat
ART. 6
(1) Plafoanele intensitãţii ajutorului de stat, prevãzute la art. 4, se aplicã indiferent dacã proiectul este finanţat integral sau parţial din surse ale statului.
(2) Ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor nu se cumuleazã cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri comunitare raportate la aceleaşi costuri eligibile, dacã aceastã cumulare conduce la o intensitate a ajutorului de stat ce depãşeşte valoarea fixatã prin prezentul regulament.

CAP. III
Dispoziţii finale

ART. 7
(1) Prezentul regulament se aplicã ajutoarelor de stat pentru instruirea angajaţilor, notificate dupã intrarea sa în vigoare, precum şi ajutoarelor de stat care au fost notificate înainte de intrarea în vigoare a acestuia, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioarã acestei date sau nu a fost emisã încã o decizie.
(2) Dispoziţiile prezentului regulament se vor aplica în conformitate cu prevederile Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 528/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 25 ianuarie 2005, şi ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000.
(3) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea angajaţilor, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 92/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificãrile ulterioare.
(4) Prezentul regulament transpune prevederile Regulamentului CE nr. 68 din 12 ianuarie 2001 privind aplicarea prevederilor art. 87 şi 88 ale Tratatului CE pentru instruire, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene nr. L 10 din 13 ianuarie 2001, modificat prin Regulamentul CE nr. 363 din 25 februarie 2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 63 din 28 februarie 2004.

--------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016