Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 16 mai 2000  de organizare si functionare a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie Politica    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 16 mai 2000 de organizare si functionare a Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii ca Politie Politica

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 2 iunie 2000

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ca Poliţie Politica se organizeazã şi funcţioneazã în baza dispoziţiilor <>art. 7-20 din Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea securitãţii ca poliţie politica, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999, şi ale prezentului regulament emis potrivit prevederilor acestei legi.
ART. 2
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securitãţii ca Poliţie Politica, denumit în continuare CNSAS, este o autoritate autonomã a administraţiei publice centrale de specialitate, cu personalitate juridicã, având sediul în municipiul Bucureşti, care îşi desfãşoarã activitatea sub controlul Parlamentului României.
ART. 3
Prezentul regulament stabileşte reguli de organizare privind structura organizatoricã, atribuţiile, procedura de desfãşurare a activitãţilor, statutul personalului de specialitate şi administrativ din serviciile generale ale CNSAS, precum şi reguli de disciplina şi rãspundere disciplinarã.
ART. 4
Dispoziţiile prezentului regulament se interpreteazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 187/1999 şi ale celorlalte dispoziţii legale aplicabile funcţionarilor publici.

CAP. 2
Atribuţiile CNSAS

ART. 5
CNSAS exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, întocmit de organele securitãţii, ca poliţie politica, constând în studierea nemijlocitã a dosarului, eliberarea de copii de pe actele dosarului şi de pe înscrisurile doveditoare despre cuprinsul dosarului, eliberarea unor adeverinte privind apartenenţa sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea cu organele de securitate, furnizarea, la cerere, a identitãţii agenţilor de securitate şi a colaboratorilor, care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului;
b) asigura exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public cetãţenilor romani cu domiciliul în ţara sau în strãinãtate, precum şi presei scrise şi audiovizuale, partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite, autoritãţilor şi instituţiilor publice, la cerere, privind calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitãţii, ca poliţie politica, a persoanelor care ocupa sau candideazã pentru a fi alese în demnitãţile sau funcţiile prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , eliberand un act din care sa rezulte dacã persoana în cauza a fost sau nu agent sau colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politica;
c) verifica, din oficiu, persoanele care candideazã sau care sunt numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la <>art. 2 lit. a)-c) din Legea nr. 187/1999 , persoanele care au fost alese sau numite în respectivele demnitati ori funcţii publice, precum şi persoanele aflate în exerciţiul respectivelor demnitati sau funcţii la data intrãrii în vigoare a legii;
d) asigura publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a comunicãrilor rãmase definitive prin necontestare sau rãmase definitive prin hotãrâre a instanţei judecãtoreşti;
e) asigura publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, a datelor de identitate, inclusiv numele conspirative şi funcţiile deţinute de ofiţerii şi subofiterii de securitate, activi sau acoperiţi, care au desfãşurat activitãţi de poliţie politica, precum şi ale persoanelor care au avut competente decizionale, juridice ori politice, sau care, prin abuz de putere politica, au luat decizii la nivel central ori local cu privire la activitatea securitãţii, ca poliţie politica sau cu privire la activitatea altor structuri de represiune ale regimului totalitar comunist;
f) da publicitãţii informaţiile şi documentele care atesta implicarea organelor de securitate şi a altor structuri politice şi represive ale regimului totalitar comunist în sãvârşirea unor infracţiuni grave impotriva vieţii, integritãţii fizice sau psihice şi libertãţii persoanelor, precum şi a unor acte de trãdare a intereselor naţionale;
g) oferã informaţii, din proprie initiativa sau la cerere, în cazurile neelucidate de decese sau de disparitii, despre care exista indicii ca s-au produs în legatura cu activitatea organelor de securitate;
h) pune la dispoziţie cercetatorilor acreditaţi de Colegiul CNSAS documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activitãţile organelor de securitate, în condiţiile legii şi ale prezentului regulament.
ART. 6
Bugetul CNSAS se prevede distinct în bugetul de stat, pe baza proiectului elaborat şi înaintat Guvernului, în condiţiile legii.
ART. 7
În vederea îndeplinirii atribuţiilor care îi revin CNSAS se poate adresa autoritãţilor şi persoanelor prevãzute la <>art. 20 alin. (3) din Legea nr. 187/1999 , solicitandu-le informaţii, documente sau acte în legatura cu domeniul sau de activitate.

CAP. 3
Structura CNSAS

ART. 8
CNSAS este condus de un colegiu, care îşi constituie aparatul propriu. Structura organizatoricã, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structura se aproba de Colegiul CNSAS.
ART. 9
(1) CNSAS funcţioneazã la nivel naţional, ca structura unica.
(2) În cadrul personalului de specialitate pot fi angajate şi persoane cu domiciliul în teritoriu, cu respectarea cerinţelor prevãzute la art. 11 din prezentul regulament.
ART. 10
(1) Pot fi angajate ale CNSAS persoanele care au numai cetãţenia romana şi domiciliul în ţara şi care nu fac parte din partide politice.
(2) Din CNSAS nu pot face parte agenţii sau colaboratorii organelor de securitate, astfel cum sunt definiţi prin lege, cei ai altor servicii de informaţii strãine, ai altor structuri informative interne şi strãine şi ai altor organizaţii care au desfãşurat sau desfãşoarã activitãţi ce contravin drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului.
(3) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele care au suferit condamnãri pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate sau reabilitate.
ART. 11
(1) Personalul de specialitate este angajat în urma unui interviu. Deciziile de angajare se iau în plenul Colegiului CNSAS, iar numirea se face prin ordin al preşedintelui.
(2) La angajare candidaţii depun o declaraţie în care menţioneazã ca nu sunt fosti colaboratori ai organelor de securitate, nu sunt agenţi ai unor servicii de informaţii strãine sau ca nu au fost şi ca nu au sãvârşit infracţiuni de drept comun, chiar dacã au fost amnistiate şi reabilitate.

CAP. 4
Colegiul CNSAS

ART. 12
CNSAS este condus de un colegiu, compus din 11 membri numiţi de Parlamentul României pentru un mandat de 6 ani. Mandatul poate fi reînnoit o singura data.
ART. 13
CNSAS funcţioneazã dupã principiul egalitãţii membrilor sãi. În termen de 5 zile de la constituire aceştia aleg biroul de coordonare, compus din preşedinte, vicepreşedinte şi secretar.
ART. 14
(1) Biroul de coordonare al Colegiului CNSAS conduce activitatea curenta a CNSAS şi informeazã, la prima şedinţa, membrii colegiului despre mãsurile luate.
(2) Preşedintele Colegiului CNSAS este ordonator principal de credite şi asigura gestionarea mijloacelor materiale şi bãneşti ale CNSAS.
(3) Preşedintele convoacã şi conduce şedinţele Colegiului CNSAS. În absenta preşedintelui atribuţiile sale se exercita de drept de cãtre vicepreşedinte.
ART. 15
Preşedintele reprezintã şi angajeazã CNSAS în raporturile cu celelalte autoritãţi publice şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale, în baza mandatului stabilit de Colegiul CNSAS.
ART. 16
(1) Colegiul CNSAS rãspunde pentru deciziile sau mãsurile adoptate de acesta. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este rãspunzãtor pentru propria activitate.
(2) Colegiul CNSAS în întregul sau şi fiecare dintre membrii sãi rãspund în fata Parlamentului României pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor ce le revin.
ART. 17
Potrivit legii, Colegiului CNSAS îi revin urmãtoarele atribuţii:
a) elaboreazã, în termen de 30 de zile de la data constituirii sale, Regulamentul de organizare şi funcţionare a CNSAS, pe care îl supune aprobãrii Parlamentului României;
b) primeşte în gestiune toate documentele referitoare la exercitarea drepturilor prevãzute de lege, cu excepţia celor care privesc siguranta nationala. Stabilirea concretã a dosarelor care privesc siguranta nationala se va face, de comun acord, de Colegiul CNSAS, împreunã cu instituţiile deţinãtoare ale acestora. În caz de divergenta hotãrârea va fi adoptatã de Consiliul Suprem de Apãrare a Tarii;
c) soluţioneazã contestaţiile impotriva adeverintelor CNSAS privind apartenenţa sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea cu organele de securitate, în termen de 60 de zile de la înregistrare, în cazul adeverintelor solicitate în temeiul dreptului de acces la propriul dosar întocmit de organele securitãţii, ca poliţie politica;
d) soluţioneazã contestaţiile impotriva comunicãrilor CNSAS privind calitatea de agent sau de colaborator al organelor de securitate, în termen de 30 de zile, în cazul comunicãrilor solicitate în temeiul dreptului de acces la informaţiile de interes public;
e) vegheazã la respectarea termenelor prevãzute de lege şi stabileşte prioritãţile potrivit <>art. 2 şi 4 din Legea nr. 187/1999 .
ART. 18
(1) În exercitarea atribuţiilor sale legale Colegiul CNSAS adopta decizii.
(2) Deciziile se adopta pe baza unor studii, expertize, referate, rapoarte, informãri, propuneri, care pot emana, dupã caz, de la membrii Colegiului CNSAS, aparatul tehnic de specialitate sau de la alte autoritãţi publice.
(3) Membrii Colegiului CNSAS pot propune proiecte de decizii în domeniile reglementate de <>Legea nr. 187/1999 .
(4) Toate deciziile Colegiului CNSAS trebuie sa fie motivate în fapt şi în drept şi se comunica persoanelor interesate.
ART. 19
(1) Calitatea de angajat al CNSAS este incompatibilã cu exercitarea altei funcţii.
(2) Angajaţii CNSAS sunt obligaţi sa informeze în scris Colegiul CNSAS despre orice modificãri intervenite în statutul profesional.
ART. 20
Membrii şi personalul CNSAS sunt obligaţi sa respecte normele de confidenţialitate privind problemele de serviciu şi dupã pierderea calitãţii de membru sau de angajat.
ART. 21
Pentru membrii Colegiului CNSAS activitatea în cadrul CNSAS se considera vechime în specialitate; pentru perioada în care au calitatea de membru al colegiului actul în baza cãruia îşi desfãşoarã activitatea se suspenda.
ART. 22
În cazul încãlcãrii <>Legii nr. 187/1999 sau al sãvârşirii cu intenţie a unei infracţiuni, constatatã prin hotãrâre definitiva şi irevocabilã, membrii Colegiului CNSAS vor fi revocaţi de Parlamentul României.

CAP. 5
Proceduri de funcţionare

SECŢIUNEA 1
Deliberarea şi decizia în plenul Colegiului CNSAS

ART. 23
(1) Colegiul CNSAS se întruneşte în plen cel puţin de doua ori pe saptamana, la convocarea preşedintelui sau la cererea a cel puţin 4 membri ai sãi.
(2) Şedinţele Colegiului CNSAS sunt pregãtite de secretarul acestuia. Proiectul ordinii de zi a şedinţei şi materialele care fac obiectul acesteia vor fi transmise tuturor membrilor Colegiului CNSAS cu 24 de ore înainte de data stabilitã pentru şedinţa.
(3) Dezbaterile Colegiului CNSAS nu sunt publice.
(4) La şedinţele Colegiului CNSAS pot participa, în calitate de invitaţi, în funcţie de subiectul dezbaterilor, conducãtorii direcţiilor şi compartimentelor de specialitate. În cazul în care se dezbate un material propus de unul dintre compartimentele CNSAS, va participa în mod obligatoriu conducãtorul compartimentului sau un înlocuitor al acestuia.
(5) Dezbaterile Colegiului CNSAS şi modul de adoptare a deciziilor, precum şi a altor mãsuri se consemneazã în procesul-verbal şi în stenograma de şedinţa. Dupã transcrierea în registrul de deliberãri procesul-verbal va fi semnat de membrii prezenţi ai Colegiului CNSAS, consemnându-se, la cerere, şi opinia separatã cu privire la vreuna dintre problemele supuse deliberãrii.
ART. 24
Colegiul CNSAS lucreazã în prezenta a cel puţin 8 membri şi adopta decizii cu majoritatea de voturi a membrilor prezenţi. În caz de egalitate de voturi decide votul preşedintelui care conduce şedinţa în momentul votarii.

SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri de analiza şi investigaţii

1. Accesul

ART. 25
(1) Cererea privind accesul la propriul dosar se adreseazã în scris CNSAS.
(2) În cerere petiţionarul menţioneazã numele şi prenumele, inclusiv schimbãrile anterioare ale numelui, data şi locul naşterii, numele şi prenumele pãrinţilor, domiciliul, precum şi adresele anterioare.
(3) Dacã petiţionarul acţioneazã în nume propriu, acesta, la depunerea cererii, personal, la CNSAS, îşi dovedeşte identitatea şi prezintã documentul care îi atesta cetãţenia, conform <>art. 1 alin. (1) din Legea nr. 187/1999 .
(4) Dacã la data depunerii cererii petiţionarul nu mai era cetãţean roman, acesta va anexa la cerere o copie legalizatã de pe actul doveditor al statutului sau de cetãţean roman dupã anul 1945.
(5) Dacã petiţionarul este soţul supravieţuitor sau ruda pana la gradul al doilea inclusiv a persoanei decedate, acesta va anexa la cerere date despre decedat şi documentele care îl indreptatesc sa consulte dosarul persoanei decedate.
ART. 26
(1) Cererea care nu conţine datele prevãzute la art. 25 alin. (2) din prezentul regulament va fi restituitã de CNSAS, petiţionarul fiind înştiinţat în scris asupra datelor care lipsesc din cerere.
(2) La cererea privind accesul la dosarul personal CNSAS va rãspunde în scris în termen de 30 de zile de la data depunerii.
(3) În rãspunsul scris CNSAS comunica petitionarului:
a) dacã în evidentele informatizate ale securitãţii exista o menţiune privind un dosar personal şi dacã acesta s-a pãstrat;
b) data şi locul unde poate fi consultat dosarul;
c) date despre existenta dosarului, în cazul în care acesta nu s-a pãstrat.
ART. 27
(1) Petiţionarul cãruia CNSAS i-a comunicat ca dosarul personal s-a pãstrat, denumit în continuare petiţionarul îndreptãţit, are dreptul de acces nemijlocit la dosar, precum şi la orice alte materiale despre persoana sa, întocmite pana la data de 22 decembrie 1989 de organele de securitate.
(2) În vederea exercitãrii dreptului de acces la propriul dosar CNSAS va comunica în scris petitionarului îndreptãţit data şi locul unde poate consulta dosarul.
ART. 28
(1) CNSAS elibereazã petitionarului îndreptãţit, la cererea acestuia, copii de pe înscrisurile aflate în aceste dosare ori alte materiale (de exemplu, fise de cartoteca) în legatura cu persoana care face obiectul cererii.
(2) CNSAS nu va elibera copii de pe acele înscrisuri ale dosarului al cãror conţinut poate afecta o terta persoana, sub alte aspecte decât cele care au legatura cu activitatea de informator sau de colaborator al securitãţii a terţei persoane. În acest caz CNSAS va face ilizibile în copiile solicitate pasajele privind o terta persoana care ar putea fi afectatã.
(3) Derogarile de la prevederile alin. (2) se admit numai cu acordul scris al persoanei care ar putea fi afectatã sau al moştenitorilor legali ai acesteia.
(4) Pentru eliberarea copiei CNSAS percepe o taxa, al carei cuantum va fi stabilit corespunzãtor prestaţiei.
ART. 29
(1) Petiţionarul îndreptãţit, luând cunostinta de conţinutul dosarului, poate solicita în scris CNSAS sa i se comunice identitatea persoanelor care au contribuit cu informaţii la completarea dosarului personal, prin deconspirarea numelor de acoperire (conspirative) şi comunicarea numelui real.
(2) CNSAS comunica petitionarului numele reale ale persoanelor numai dacã acestea pot fi stabilite cu certitudine.
ART. 30
Prevederile art. 27-29 din prezentul regulament se aplica şi agenţilor, precum şi colaboratorilor securitãţii, în urmãtoarele condiţii:
a) petitionarului îndreptãţit i se va rãspunde în scris ca este luat în evidentele securitãţii în una dintre aceste doua categorii, precum şi dacã dosarul s-a pãstrat;
b) la cerere, i se permite accesul doar la acele documente întocmite despre persoana sa;
c) interesele persoanelor afectate sau ale terţilor primeaza atât în ceea ce priveşte accesul la documente, cat şi în privinta executãrii unor copii, la cerere.
ART. 31
(1) Petiţionarul îndreptãţit poate solicita CNSAS eliberarea unei adeverinte privind apartenenţa sau neapartenenta, colaborarea ori necolaborarea cu organele de securitate.
(2) Conţinutul adeverintelor poate fi contestat în termen de 30 de zile de la comunicare.
(3) Contestaţia va fi soluţionatã de Colegiul CNSAS în termen de 60 de zile de la înregistrare.
(4) Decizia Colegiului CNSAS poate fi atacatã, în termen de 30 de zile de la comunicare, la curtea de apel în a carei raza de competenta îşi are domiciliul contestatorul.
ART. 32
În cazurile neelucidate de decese sau de disparitii, despre care exista indicii ca s-au produs în legatura cu activitatea organelor de securitate, CNSAS oferã informaţii din proprie initiativa sau pe baza unei cereri scrise din partea moştenitorilor prezumtivi ai celor dispãruţi sau ai succesorilor celor decedati.
ART. 33
(1) Pe baza unei cereri menţionând caracterul cercetãrii - studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic -, precum şi forma de valorificare - carte, articol, conferinţa, tema de cercetare - Colegiul CNSAS acrediteazã cercetãtori cu calificare academica, cãrora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura, metodele şi activitãţile organelor de securitate, în scopul stabilirii adevãrului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste, cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 187/1999 .
(2) Accesul cercetatorilor este permis la urmãtoarele categorii de documente:
a) dosare de problema (tematice);
b) documente referitoare la:
- persoane care au jucat un rol în istoria tarii, începând cu anul 1945, conform <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , exclusiv asupra activitãţii desfãşurate în exerciţiul funcţiunii, cu respectarea art. 13 alin. (2) din aceeaşi lege;
- agenţi şi colaboratori ai organelor de securitate, ca poliţie politica, cu respectarea <>art. 13 alin. (2) din Legea nr. 187/1999 .
(3) De regula nu se dau spre cercetare documente sau informaţii despre viata privatã a victimelor represiunii (persoane urmãrite), Colegiul CNSAS având dreptul de a decide, dupã caz.
(4) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea cercetatorilor care utilizeazã documentaţia pusã la dispoziţie în alte scopuri decât cele exclusiv ştiinţifice.

2. Verificarea calitãţii de agent sau de colaborator al organelor securitãţii, ca poliţie politica

ART. 34
(1) În vederea exercitãrii dreptului de acces la informaţiile de interes public privind persoanele care ocupa sau care candideazã pentru a fi alese ori numite în demnitãţile sau în funcţiile prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , CNSAS face verificãri în legatura cu calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitãţii, ca poliţie politica.
(2) Verificãrile se sisteaza dacã persoana care exercita una dintre demnitãţile sau funcţiile enumerate la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 demisioneaza sau, dupã caz, renunţa la candidatura ori la numire în termen de 15 zile de la data solicitãrii acestor verificãri.
ART. 35
CNSAS verifica din oficiu persoanele care candideazã sau care sunt numite în demnitãţile ori în funcţiile prevãzute la <>art. 2 lit. a)-c) din Legea nr. 187/1999 , precum şi persoanele care au fost alese sau numite în respectivele demnitati ori funcţii publice, inclusiv pe cele aflate în exerciţiul respectivelor demnitati sau funcţii la data intrãrii în vigoare a legii, în cazul în care verificarea nu s-a fãcut în timpul candidaturii.
ART. 36
(1) În vederea verificãrii candidaţilor la alegeri CNSAS primeşte listele de candidaţi de la Biroul Electoral Central sau de la biroul electoral judeţean, dupã caz, în termen de 24 de ore de la data depunerii candidaturilor.
(2) Dacã volumul verificãrilor depãşeşte capacitatea de cuprindere a lucrãtorilor CNSAS, numãrul tuturor candidaţilor propuşi în totalitatea poziţiilor de pe lista de cãtre toate partidele înscrise în procesul electoral fiind prea mare în raport cu termenul prevãzut de lege, Colegiul CNSAS va decide ordinea prioritatilor, în acord cu prevederile <>art. 3 alin. (4) din Legea nr. 187/1999 .
(3) În termen de 7 zile CNSAS va transmite rezultatul verificãrilor şi va lua mãsuri pentru publicarea imediata în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi în presa centrala.
ART. 37
CNSAS efectueazã verificãrile în urmãtoarea ordine:
a) persoanele care candideazã în alegeri, în ordinea prevãzutã la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 ;
b) persoanele care urmeazã sa fie numite în una dintre funcţiile şi demnitãţile prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , la nivel naţional;
c) persoanele care urmeazã sa fie numite în una dintre funcţiile şi demnitãţile prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , la nivel local.
ART. 38
(1) La cererea persoanelor fizice sau juridice îndreptãţite, în exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public, în legatura cu calitatea de agent sau de colaborator al organelor securitãţii, ca poliţie politica, a persoanelor prevãzute la <>art. 2 din Legea nr. 187/1999 , CNSAS verifica probele deţinute, indiferent de forma lor, şi înştiinţeazã de îndatã persoana în legatura cu care s-au cerut informaţiile, în vederea exercitãrii drepturilor prevãzute la <>art. 3 din Legea nr. 187/1999 .
(2) Pe baza datelor personale CNSAS solicita informaţii despre activitatea persoanei în cauza de la toate instituţiile deţinãtoare de fonduri de arhiva privind activitatea securitãţii, ca poliţie politica.
(3) Verificãrile CNSAS vor dura cel mult 60 de zile de la data primirii cererii.
ART. 39
(1) În termen de 30 de zile de la data primirii cererilor CNSAS citeaza, în vederea audierii, persoana care a solicitat, precum şi persoana cu privire la care s-au solicitat verificãri.
(2) Pentru începerea activitãţii de verificare persoana în legatura cu care s-au solicitat relaţii va pune la dispoziţie CNSAS un curriculum vitae amãnunţit, precum şi o copie autentificatã de pe carnetul de munca.
(3) Persoanele vor fi audiate de reprezentanţii abilitaţi ai CNSAS, care vor prelua toate actele şi informaţiile prezentate în legatura cu obiectul cererii depuse.
(4) Declanşarea şi finalizarea verificãrilor solicitate se pot face şi în lipsa persoanelor legal citate.
ART. 40
Calitatea de agent sau de colaborator al organelor de securitate, ca poliţie politica, se stabileşte de Colegiul CNSAS prin probele aflate în evidentele organelor de securitate, coroborate cu probe cum ar fi: angajamentul scris şi semnat de cel în cauza, sinteze informative, înscrisuri olografe şi dovezi, indiferent de suportul pe care s-ar afla, din arhivele securitãţii.
ART. 41
Dupã finalizarea verificãrilor, pe baza documentaţiei adunate, CNSAS comunica în scris solicitantului dacã persoana cu privire la care s-a cerut verificarea a fost sau nu a fost agent ori colaborator al organelor securitãţii, ca poliţie politica.
ART. 42
(1) Impotriva comunicãrii eliberate potrivit <>art. 15 alin. (4) din Legea nr. 187/1999 solicitantul sau persoana cu privire la care s-a cerut verificarea se poate adresa Colegiului CNSAS printr-o contestaţie, în termen de 15 zile de la data primirii comunicãrii. Colegiul CNSAS reexamineaza documentaţia care a stat la baza comunicãrii şi, în termen de 30 de zile de la data depunerii contestaţiei, adopta o decizie care se comunica în termen de 10 zile atât solicitantului, cat şi persoanei cu privire la care s-au efectuat verificãri, indiferent de autorul contestaţiei. Decizia Colegiului CNSAS poate fi atacatã în termen de 30 de zile de la data comunicãrii la curtea de apel - secţia civilã în a carei raza de competenta îşi are domiciliul contestatorul.
(2) Curtea de apel - secţia civilã judeca contestaţia în şedinţa secreta, în complet de 3 judecãtori. Participarea procurorului este obligatorie. Hotãrârea este definitiva şi irevocabilã. Actele şi lucrãrile dosarelor au un regim secret.
(3) În vederea adoptãrii deciziei Colegiul CNSAS audiaza persoana cu privire la care s-au cerut verificãri şi utilizeazã documentaţia depusa de aceasta sau de solicitant. Documentaţia iniţialã poate fi completatã. Persoana cu privire la care se efectueazã verificãri are dreptul sa consulte documentele care au stat la baza comunicãrii contestate. Lipsa persoanei legal citate nu impiedica adoptarea unei decizii.
(4) Dosarul curţii de apel, prin care s-a soluţionat contestaţia, împreunã cu decizia definitiva şi irevocabilã, se restituie CNSAS, care îl va arhiva.
(5) Deciziile Colegiului CNSAS, rãmase definitive prin necontestare sau prin hotãrâre a curţii de apel, se publica în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

SECŢIUNEA a 3-a
Registrele CNSAS

ART. 43
În vederea realizãrii atribuţiilor prevãzute de <>Legea nr. 187/1999 şi de prezentul regulament, CNSAS va tine urmãtoarele registre:
a) registrul general de intrare şi ieşire a corespondentei;
b) registrul de cereri, în care se înregistreazã cererile în ordinea primirii acestora;
c) registrul de dosare, în care se înregistreazã toate lucrãrile în legatura cu rezolvarea cererilor;
d) registrul de hotãrâri ale Colegiului CNSAS, în care acestea se înregistreazã şi cãrora li se da numãr, în ordine cronologicã;
e) registrul special de corespondenta secreta şi confidenţialã;
f) registrul de arhiva;
g) alte registre considerate necesare de cãtre Colegiul CNSAS.

CAP. 6
Raspunderi şi sancţiuni

ART. 44
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de cãtre membrii Colegiului CNSAS şi de angajaţii CNSAS atrage rãspunderea disciplinarã a acestora, distinct de rãspunderea contravenţionalã, civilã şi penalã, prevãzutã de <>Legea nr. 187/1999 .
ART. 45
(1) Încãlcarea îndatoririlor de serviciu de cãtre functionarii CNSAS constituie abatere disciplinarã şi atrage sancţionarea disciplinarã a acestora, dacã nu sunt aplicabile prevederile <>Legii nr. 187/1999 .
(2) Sunt abateri disciplinare:
a) nerespectarea secretului profesional sau a confidenţialitãţii lucrãrilor;
b) intervenţiile sau stãruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afarã cadrului legal;
c) refuzul nejustificat de a îndeplini sarcinile şi atribuţiile de serviciu;
d) neglijenţa repetatã în rezolvarea lucrãrilor;
e) întârzierea sistematica în efectuarea lucrãrilor;
f) absente nemotivate de la serviciu;
g) manifestãri care aduc atingere prestigiului autoritãţii sau instituţiei;
h) exprimarea opiniei sau desfãşurarea de activitãţi cu caracter politic, în public;
i) atitudini ireverentioase în timpul exercitãrii atribuţiilor de serviciu;
j) încãlcarea, sub orice forma, a dispoziţiilor art. 19 din prezentul regulament.
(3) Sancţiunile disciplinare sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea drepturilor salariale cu 10-15% pe o durata de 3-6 luni;
c) retrogradarea din funcţie sau categorie în cadrul aceleiaşi profesii pe o durata de 12 luni;
d) destituirea din funcţie.
ART. 46
(1) În cazul sãvârşirii de abateri disciplinare funcţionarul este cercetat, în cadrul unei anchete prealabile, de cãtre conducãtorul compartimentului, care se poate sesiza din oficiu sau la plângerea oricãrei persoane interesate.
(2) Acesta înainteazã rezultatele anchetei prealabile Colegiului CNSAS.
(3) Colegiul CNSAS se constituie în comisie de disciplina, pentru soluţionarea cauzelor având ca obiect abaterile disciplinare prevãzute la art. 45.
ART. 47
(1) Sancţiunea disciplinarã poate fi aplicatã numai dupã cercetarea prealabilã a faptei imputate şi dupã ascultarea funcţionarului care a comis abaterea disciplinarã.
(2) Toate susţinerile funcţionarului ascultat vor fi consemnate în scris, sub sancţiunea nulitãţii procedurii de ascultare.
Refuzul funcţionarului de a se prezenta la audiere se consemneazã într-un proces-verbal.
ART. 48
(1) Avertismentul se aplica de conducãtorul compartimentului.
(2) Celelalte sancţiuni prevãzute la art. 45 alin. (3) lit. b)-d) din prezentul regulament se aplica de Colegiul CNSAS.
ART. 49
Funcţionarul nemulţumit de sancţiunea aplicatã poate ataca cu plângere decizia pronunţatã de Colegiul CNSAS la secţia de contencios administrativ a Curţii de Apel Bucureşti, pentru anularea sau modificarea, dupã caz, a dispoziţiei de sancţionare.
ART. 50
În cazul în care abaterea disciplinarã este sãvârşitã de unul dintre membrii Colegiului CNSAS, acţiunea disciplinarã este instrumentata de acesta, care se constituie în comisie de disciplina, în componenta cãreia nu intra persoana cercetata.
-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016