Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 16 aprilie 2004  pentru aplicarea prevederilor   art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 16 aprilie 2004 pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 13 mai 2004

In temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament:

ART. 1
Dispoziţii generale
(1) Sunt interzise, fiind nule de drept, înţelegerile, exprese sau tacite, dintre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici, orice decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate, care intrã sub incidenţa <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, numitã în continuare lege, în afarã de cazurile exceptate de cãtre Consiliul Concurentei, prin decizie, în baza prevederilor art. 5 alin. (2) din lege, precum şi folosirea în mod abuziv a unei poziţii dominante deţinute de cãtre unul sau mai mulţi agenţi economici, prin recurgerea la faptele anticoncurenţiale şi la practicile abuzive care intrã sub incidenţa art. 6 din lege.
(2) Conform art. 8 din lege, prevederile art. 5 din lege nu sunt incidente în privinţa agenţilor economici sau grupãrilor de agenţi economici a cãror cifrã de afaceri pentru exerciţiul financiar precedent recurgerii la comportamente susceptibile a fi calificate practici anticoncurenţiale nu depãşeşte un plafon stabilit anual de cãtre Consiliul Concurenţei şi
- cota de piaţã totalã a agenţilor economici implicaţi în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici sau practica concertatã nu depãşeşte 5%. pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul inţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicilor concertate dintre agenţii economici concurenţi sau
- cota de piaţã a fiecãrui agent economic implicat în înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici sau practica concertatã nu depãşeşte 10% pe nici una dintre pieţele relevante afectate, în cazul înţelegerilor, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicilor concertate dintre agenţii economici care nu sunt concurenţi.
(3) Limitele prevãzute la alin. (2) nu sunt aplicabile practicilor anticoncurenţiale interzise prin prevederile art. 5, atunci când acestea privesc preţuri, tarife, acorduri de partajare a pieţei sau licitaţii, aceste practici anticoncurenţiale, descoperite şi dovedite, fiind interzise în mod automat şi sancţionate conform prevederilor legii.
(4) Cazurile de încãlcare a interdicţiilor prevãzute la art. 5 alin. (1) şi la art. 6 din lege, descoperite şi investigate de cãtre Consiliul Concurenţei în urma unor cereri de neintervenţie sau a unor cereri de dispensã înaintate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici interesaţi, în condiţiile procedurii prevãzute de lege la cap. V şi detaliate în prezentul regulament, vor fi sancţionate prin deciziile emise în conformitate cu prevederile cap. VI din lege.
(5) Beneficiul exceptãrii prevãzut la art. 5 alin. (2) se obţine:
a) prin dispensa acordatã de cãtre Consiliul Concurenţei pentru cazuri individuale de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate, la solicitarea agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici, care vor trebui sã probeze îndeplinirea condiţiilor stabilite la art. 5 alin. (2) din lege. Deciziile de acordare a dispenselor vor specifica data de la care se aplicã, durata pentru care se acordã dispensa, precum şi condiţiile şi obligaţiile care trebuie respectate de cãtre beneficiarii dispensei.
b) prin încadrare într-o categorie exceptatã prin regulamente emise de Consiliul Concurenţei, pentru urmãtoarele categorii de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate: distribuţia selectivã, agregatã sau exclusivã, cumpãrarea exclusivã, cercetaredezvoltare, specializare, licenţe, brevete şi know-how, francizã, distribuţie de autovehicule, piese de schimb şi service, asigurãri. Acordarea beneficiului exceptãrii prin încadrarea într-una dintre categoriile exceptate se realizeazã în condiţiile de procedurã stabilite prin regulamentele adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei, şi anume: Regulamentul privind aplicarea <>art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale; Regulamentul privind acordarea exceptãrii acordurilor de cercetare-dezvoltare de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ; Regulamentul privind acordarea exceptãrii acordurilor de specializare de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 ; Regulamentul privind aplicarea <>art. 5 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 în cazul înţelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor; Regulamentul privind regimul exceptãrii acordurilor din domeniul asigurãrilor de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ;
Regulamentul privind acordarea exceptãrii, pe categorii de înţelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la interdicţia prevãzutã la <>art. 5 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 a acordurilor pentru transfer de tehnologie şi /sau know how.
ART. 2
Definirea termenilor piaţã, parte substanţialã de piaţã şi poziţie dominantã, în înţelesul art. 5 şi 6 din lege
(1) Prin piaţã se înţelege piaţa relevantã, respectiv piaţa relevantã a produsului şi piaţa relevantã geograficã afectatã de o înţelegere, decizie luatã de o asociaţie de agenţi economici sau practicã concertatã sau pe care se exercitã o poziţie dominantã. Piaţa relevantã se defineşte în legãturã cu un produs sau cu un grup mic de produse şi cu aria geograficã în care acestea sunt comercializate.
Piaţa relevantã a produsului include toate produsele şi/sau serviciile care sunt considerate de cãtre consumatori ca interschimbabile sau substituibile produselor şi/sau serviciilor agenţilor economici investigaţi, datoritã caracteristicilor, preţului şi utilizãrii date, respectiv pe toţi agenţii economici care comercializeazã aceste produse şi/sau servicii.
Piaţa relevantã geograficã cuprinde aria în care agenţii economici care comercializeazã produsele şi/sau serviciile incluse în piaţa produsului sunt implicaţi în comercializare, în condiţii similare de concurenţã şi care poate fi delimitatã de ariile geografice învecinate,
(2) In aplicarea prevederilor art. 6 din lege, prin parte substanţialã a pieţei româneşti se înţelege acea parte din teritoriul României care reprezintã piaţa relevantã afectatã de comportamentul agentului economic care abuzeazã de poziţia sa dominantã, atunci când aceasta are sau ar putea avea consecinţe semnificative pentru economia României în ansamblu.
(3) Prin poziţie dominantã pe piaţa relevantã se înţelege situaţia în care un agent economic este capabil, într-o mãsurã apreciabilã, sã se comporte independent faţã de concurenţii şi de clienţii sãi de pe aceastã piaţã. Intre concurenţi se vor include şi concurenţii potenţiali, adicã agenţii economici care, în circumstanţele economice date, au capacitatea de a intra pe piaţa relevantã cu produse de pe alte arii geografice, inclusiv din import, sau prin adaptarea rapidã a capacitãţilor de producţie de care dispun, în condiţii acceptabile de eficienţã.
ART. 3
Reguli de competenţã pentru aplicarea prevederilor art. 5 şi 6 din lege
(1) Conform prevederilor art. 27 lit. c) şi d) din lege, Consiliul Concurenţei, ca urmare a cererilor înaintate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici:
a) certificã, atunci când considerã necesar în urma declanşãrii unei investigaţii, pe baza dovezilor prezentate, cã nu existã temei pentru intervenţia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege;
b) ia decizii de acordare a dispenselor, în urma declanşãrii unei investigaţii, pentru înţelegerile, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicile concertate care se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2) din lege.
(2) Conform prevederilor art. 27 lit. b) din lege, Consiliul Concurenţei, pe linia combaterii practicilor anticoncurenţiale, ia decizii în cazurile de încãlcare a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) şi 6 din lege, inclusiv în cazul în care emite o decizie de refuz de acordare a dispensei pentru o înţelegere, decizie luatã de o asociaţie de agenţi economici sau practicã concertatã care nu se încadreazã în prevederile art. 5 alin. (2) din lege.
ART. 4
Procedura de certificare prealabilã de cãtre Consiliul Concurenţei cã nu existã temei pentru intervenţia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege
(1) Înainte de a stabili o înţelegere, decizie luatã de o asociaţie de agenţi economici sau o practicã concertatã, ori înainte de a realiza o poziţie dominantã pe piaţã, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici implicaţi pot solicita Consiliului Concurenţei o certificare prealabilã cã nu existã temei pentru intervenţia sa în baza art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege cu privire la comportamentul concurenţial preconizat.
(2) Pentru certificarea prealabilã a cazurilor de neintervenţie, procedura cuprinde:
a) întocmirea şi înaintarea cererii la Consiliul Concurenţei de cãtre agenţii economici interesaţi;
b) verificarea cererilor şi eventuala completare şi/sau suplimentare a informaţiilor;
c) declanşarea unei investigaţii, numai atunci când, pe baza dovezilor prezentate de cãtre agenţii economici in cauzã, Consiliul Concurenţei considerã cã este necesarã în vederea clarificãrii tuturor aspectelor cazului; în situaţia în care Consiliul Concurenţei a decis începerea unei investigaţii, aceasta include: inspecţia la faţa locului, atunci când este cazul; întocmirea raportului asupra investigaţiei; audierea pãrţilor implicate şi a terţilor;
d) luarea deciziilor.
(3) Pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici vor întocmi şi înainta cererea la Consiliul Concurenţei, respectând cerinţele de formã ale Formularului A/B, prevãzute în Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificãrile prevãzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurenţiale.
(4) Formularul A/B va putea fi folosit şi pentru cererea de certificare prealabilã pentru cazurile în care un anumit comportament de piaţã nu este considerat abuz de poziţie dominantã şi nu intrã sub incidenţa art. 6 din lege.
ART. 5
Procedura de acordare a exceptãrii individuale (dispensa) de la interdicţia prevãzutã la art. 5 alin. (1) din lege, pentru înţelegerile, deciziile asociaţiilor de agenţi economici sau practicile concertate
(1) Pentru înţelegerile, deciziile luate de asociaţiile de agenţi economici sau practicile concertate care intrã sub incidenţa interdicţiei prevãzute la art. 5 alin. (1) din lege, se va proceda dupã cum urmeazã:
a) pentru a beneficia de exceptarea pe categorie, dacã îndeplinesc condiţiile stabilite de Consiliul Concurentei prin regulamentele menţionate la art. 1 alin. (5) lit. b), agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici vor urma procedura stabilitã în cadrul acelor regulamente. Pentru a se putea asigura îndeplinirea condiţiilor de încadrare în categoria respectivã de acorduri exceptate, agenţii economici în cauzã vor putea sã renegocieze acordul;
b) pentru a putea obţine dispensã în cazurile individuale de înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate, în condiţiile art. 5 alin. (2) din lege, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici interesaţi pot solicita Consiliului Concurenţei dispensã, în condiţiile prezentului regulament.
(2) Pentru obţinerea exceptãrii individuale de la prevederile art. 5 alin. (1) din lege
- dispensa, procedura cuprinde:
a) întocmirea şi înaintarea cererii la Consiliul Concurenţei de cãtre agenţii economici interesaţi;
b) verificarea cererilor şi eventuala completare şi/sau suplimentare a informaţiilor;
c) declanşarea unei investigaţii asupra cazului;
d) inspecţie la fata locului, atunci când este cazul;
e) raportul asupra investigaţiei;
f) audierea pãrţilor implicate şi a terţilor;
g) luarea deciziilor
(3) Beneficiul exceptãrii individuale a înţelegerilor, deciziilor luate de cãtre asociaţiile de agenţi economici sau practicilor concertate de la interdicţia stabilitã la art. 5 alin. (1) din lege se acordã numai prin decizie a Consiliului Concurenţei,
ART. 6
Dispoziţii generale privind procedura de desfãşurare a investigaţiilor
(1) Conform art. 47 din lege, ori de câte ori decide declanşarea unei investigaţii, preşedintele Consiliului Concurenţei desemneazã un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigaţiei, care instrumenteazã toate actele procedurii de investigaţie şi propune Consiliului Concurenţei dispunerea mãsurilor care sunt de competenta acestuia.
(2) Procedura de investigaţie cuprinde:
a) examinarea cererii de neintervenţie, respectiv a cererii de dispensã;
b) solicitarea de informaţii;
c) inspecţia la faţa locului, atunci când este cazul;
d) raportul asupra investigaţiei;
e) audierea;
f) luarea deciziilor.
ART. 7
Procedura de examinare a cererilor pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei Consiliului Concurenţei
(1) Procedura de întocmire şi de înaintare a cererii pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei Consiliului Concurenţei este prevãzutã în Regulamentul Consiliului Concurenţei privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificãrile prevãzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurenţiale.
(2) Cererile pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei Consiliului Concurenţei devin efective, atunci când acestea sunt corecte şi complete, la data primirii lor de cãtre Consiliul Concurentei. Data efectivã a cererii pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei are consecinţele juridice prevãzute de art. 19.
(3) Dacã se constatã cã informaţiile cuprinse în cerere şi/sau documentele aferente sunt incomplete şi/sau inexacte, Consiliul Concurenţei va informa de îndatã, în scris, pãrţile care au înaintat cererea şi va fixa un termen de cel mult douã sãptãmâni pentru completarea sau rectificarea informaţiilor de cãtre pãrţile în cauzã. In aceste cazuri, cererea devine efectivã la data primirii de cãtre Consiliul Concurenţei a informaţiilor corecte şi/sau complete. Dacã autorii nu corecteazã şi/sau nu completeazã informaţiile conform solicitãrii şi pânã la expirarea termenului stabilit de Consiliul Concurentei, cererea este consideratã inadmisibilã şi va fi respinsã de Consiliul Concurenţei; agenţii economici vor fi informaţi, în scris, fãrã întârziere.
(4) In examinarea de fond a cazului, Consiliul Concurenţei se întemeiazã pe informaţiile cuprinse în cerere şi pe documentele aferente, putând sã solicite şi informaţii suplimentare, conform prevederilor art. 41 din lege; solicitarea acestor informaţii se face conform prevederilor art. 9.
ART. 8
Procedura de examinare a cererilor de dispensã
(1) Procedura de întocmire şi de înaintare a cererii de dispensã este prevãzutã în Regulamentul Consiliului Concurenţei privind forma, conţinutul şi alte detalii referitoare la notificãrile prevãzute în Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurentiale.
(2) Cererile de dispensã devin efective, atunci când acestea sunt corecte şi complete, la data primirii lor de cãtre Consiliul Concurenţei. Data efectiva a cereriii de dispensã are consecinţele juridice prevãzute de art. 19.
(3) Dacã se constatã cã informaţiile cuprinse în cerere şi/sau documentele aferente sunt incomplete şi/sau inexacte, Consiliul Concurenţei va informa neîntârziat, în scris, pãrţile care au înaintat cererea şi va fixa un termen de cel mult douã sãptãmâni pentru completarea informaţiilor de cãtre pãrţile în cauzã.
In aceste cazuri, cererea devine efectivã la data primirii de cãtre Consiliul Concurenţei a completãrii informaţiilor, astfel încât cererea sã devinã corectã şi completã. Dacã autorii nu corecteazã şi nu completeazã informaţiile conform solicitãrii şi pânã la expirarea termenului stabilit de Consiliul Concurenţei, cererea respectivã va fi consideratã inacceptabilã şi va putea fi respinsã de Consiliul Concurenţei; agenţii economici vor fi informaţi, în scris, fãrã întârziere.
(4) In examinarea de fond a cazului, Consiliul Concurentei se bazeazã pe informaţiile cuprinse în cerere şi pe documentele aferente, putând sã solicite şi informaţii suplimentare, în baza prevederilor art. 41 din lege; solicitarea acestor informaţii se face conform prevederilor art. 9 din prezentul regulament, în cadrul procedurii de investigaţie.
(5) Atunci când, din examinarea preliminarã a cererii, rezultã posibilitatea acordãrii exceptãrii, se va publica, pe cheltuiala pãrţii interesate în obţinerea dispensei, rezumatul cererii şi vor fi invitaţi terţii sã îşi prezinte punctul de vedere, într-un termen de 30 de zile de la publicare. Terţii vor transmite, în scris, Consiliului Concurenţei observaţiile lor, în cadrul termenului stabilit prin anunţ. In anunţul publicat se va acorda atenţia cuvenitã pãstrãrii secretului de afaceri al agenţilor economici în cauzã.
ART. 9
Solicitarea de informaţii
In baza art. 41 din lege, personalul Consiliului Concurenţei poate solicita agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici care au înaintat o cerere pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei, respectiv pentru dispensã, informaţiile necesare, cu specificarea:
- modalitãţii în care trebuie furnizate informaţiile;
- datei pânã la care trebuie furnizate informaţiile;
- bazei legale şi a scopului solicitãrii informaţiilor;
- sancţiunii prevãzute de lege la art. 55 lit. c), în cazul furnizãrii de informaţii inexacte sau incomplete sau în cazul nefurnizãrii informaţiilor solicitate.
ART. 10
Aplicarea amenzilor şi a amenzilor cominatorii pentru nefurnizarea de informaţii
(1) Nefurnizarea informaţiilor solicitate conform art. 9 în termenul stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei sau furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã realizatã de contravenient în anul anterior sancţionãrii. Amenda se va aplica de cãtre inspectorii de concurenţã responsabili pentru instrumentarea cazului.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) li se aplicã prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 şi 29.
(3) In baza art. 59 alin. (1) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a îi determina sã furnizeze informaţiile care leau fost cerute în baza art. 41.
Decizia va fi emisã, conform art. 60 alin. (3) din lege, de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei, împotriva deciziei luate de cãtre comisia din cadrul Consiliului Concurenţei se poate face plângere, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ.
(4) In conformitate cu prevederile art. 57 din lege, individualizarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se va face ţinând seamã de gravitatea şi durata faptei, precum şi de consecinţele acesteia asupra concurentei, gradat pe trepte.
(5) Deciziile emise vor fi comunicate pãrţilor în cauzã de cãtre Secretariatul Consiliului Concurenţei.
(6) Conform art. 45 din lege, organele administraţiei publice centrale şi locale sau orice alte instituţii şi autoritãţi publice sunt obligate sã permitã accesul inspectorilor de concurenţã la documentele, datele şi informaţiile deţinute de cãtre acestea, în mãsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legale a Consiliului Concurentei.
ART. 11
Desfãşurarea inspecţiilor
(1) Procedura stabilitã prin prezentul articol se aplicã în caz de încãlcare a prevederilor art. 5 alin. (1) din lege, atunci când declanşarea investigaţiei s-a realizat în urma cererii de dispensã a agenţilor economici sau a asociaţiilor de agenţi economici interesaţi, în baza art. 40 lit. c) din lege.
(2) Inspectorii de concurenţã, care beneficiazã de puterile de inspecţie menţionate la art. 42 alin. (1) din lege, pot sã efectueze inspecţii în spatiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz profesional aparţinând agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici, în cadrul cãrora sã solicite declaraţii sau documente necesare îndeplinirii misiunii legale, sã sigileze, sã ridice sau sã obţinã în orice formã copii sau extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe.
(3) Inspectorii de concurenţã, care beneficiazã de puterile de inspecţie menţionate la art. 42 alin. (1) din lege, pot sã efectueze inspecţii în orice alte spaţii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport aparţinând conducãtorilor, administratorilor, directorilor şi altor angajaţi ai agenţilor economici sau ai asociaţiilor de agenţi economici supuşi investigaţiei. Aceastã inspecţie se efectueazã în baza autorizãrii judiciare date prin încheiere şi se desfãşoarã în condiţiile de procedurã prevãzute la art. 44 din lege.
(4) In caz de constatare a sãvârşirii infracţiunii prevãzute la art. 63 alin. (1) din lege, acţiunea penalã se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurenţei.
ART. 12
Aplicarea amenzilor şi a amenzilor cominatorii pentru refuzul de a se supune inspecţiei sau pentru nefurnizarea de informaţii şi/sau documente în cursul inspecţiei
(1) Refuzul de a se supune unei inspecţii constituie contravenţie şi se sancţioneazã, conform art. 55 lit. e) din lege, cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancţionãrii. Aceastã sancţiune se aplicã de cãtre inspectorii de concurenţã.
(2) Totodatã, conform art. 59 alin. (1) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici, la plata unor amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a îi determina sã se supunã inspecţiei prevãzute la art. 42-44 din lege.
Decizia va fi emisã, conform art. 60 alin. (3) din lege, de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei, împotriva deciziei luate de cãtre comisia din cadrul Consiliului Concurenţei se poate face plângere, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ.
(3) Furnizarea de informaţii, documente, înregistrãri şi evidenţe într-o formã incompletã în timpul inspecţiilor desfãşurate conform prevederilor art. 10 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã realizatã de cãtre contravenient în anul financiar anterior sancţionãrii, Sancţiunea se aplicã de cãtre inspectorii de concurenţã.
ART. 13
Raportul asupra investigaţiei
(1) Raportorul desemnat conform prevederilor art. 47 din lege întocmeşte raportul asupra investigaţiei, în care va consemna:
a) numele şi adresele, respectiv denumirea şi sediul pãrţilor implicate;
b) descrierea înţelegerii, a deciziei luate de cãtre o asociaţie de agenţi economici sau a practicii concertate care constituie obiectul cererii de neintervenţie, respectiv al cererii de dispensã;
c) concluziile rezultate din comentariile terţilor, solicitate conform art. 8 alin. (5) din prezentul regulament;
d) consideraţiile pe baza cãrora se apreciazã cã înţelegerea, decizia unei asociaţii de agenţi economici sau practica concertatã care constituie obiectul cererii de neintervenţie, respectiv al cererii de dispensã, fie nu cade sub incidenţa art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege (în cazul cererii de neintervenţie), fie, deşi cade sub incidenţa art. 5 alin. (1) din lege, îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege (în cazul cererii de dispensã);
e) consideraţiile pe baza cãrora se susţine încãlcarea prevederilor legii, în cazul în care se apreciazã cã înţelegerea, decizia luatã de cãtre o asociaţie de agenţi economici sau practica concertatã care constituie obiectul cererii de neintervenţie, respectiv al cererii de dispensã nu poate beneficia de certificarea neintervenţiei sau de dispensã întrucât încalcã prevederile art. 5 alin. (1) din lege şi nu îndeplineşte condiţiile prevãzute de art. 5 alin. (2) din lege;
f) mãsurile şi, dupã caz, sancţiunile propuse.
(2) Raportul asupra investigaţiei va fi comunicat pãrţilor în cauzã, cu solicitarea ca, pânã la o anumitã datã stabilitã, acestea sã comunice Consiliului Concurentei, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului.
(3) Termenul pentru comunicarea observaţiilor de cãtre pãrţile implicate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea cazului şi nu va fi mai scurt de o lunã de la data primirii raportului asupra investigaţiei. In baza deciziei Consiliului Concurenţei, acest termen poate fi prelungit o singurã datã şi pentru cel mult 30 de zile, la cererea pãrţii care invocã motive întemeiate, având în vedere împrejurãrile speciale în care se aflã.
(4) Raportorul desemnat va preda Consiliului Concurenţei raportul asupra investigaţiei, cuprinzând şi observaţiile pãrţilor, mãsurile şi, dupã caz, sancţiunile propuse, împreunã cu dosarul complet al cazului.
(5) Raportorul va prezenta şi va susţine, la data fixatã, raportul în Plenul Consiliului Concurenţei, care va decide asupra mãsurilor ce urmeazã a fi luate.
ART. 14
Audierea
(1) Cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 47^1 din lege, orice procedurã de investigaţie necesitã, conform art. 48 din lege, audierea agenţilor economici participanţi la înţelegerea, decizia luatã de o asociaţie de agenţi economici, practica concertatã sau abuzul de poziţie dominantã, obiect al investigaţiei.
Audierea este dispusã de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie dupã raportul asupra investigaţiei va fi transmisã, spre luare la cunoştinţã, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã, împreunã cu citaţiile pentru audiere.
(3) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate admite audierea autorului unei plângeri sau reclamaţii, la cererea acestuia, precum şi a oricãrei persoane care declarã cã deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã.
(4) Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform alin. (3) li se va trimite, cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de data fixatã pentru audiere, o copie dupã raportul asupra investigaţiei, cuprinzând elementele prevãzute la art. 13 alin. (1) din prezentul regulament, numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurentei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei, împreunã cu citaţiile pentru audiere.
(5) In citaţiile pentru audiere se vor preciza:
a) data fixatã pentru audiere;
b) posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei, la sediul Consiliului Concurenţei;
c) data pânã la care pãrţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
d) faptul cã neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii nu constituie, conform art. 48 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv.
(6) Înainte de audiere, la cererea scrisã a pãrţilor, respectiv a celorlalte persoane citate, conform prevederilor art. 49 alin. (2) si (3) din lege, preşedintele Consiliului Concurentei poate permite consultarea dosarului cauzei la Secretariatul Consiliului Concurenţei şi obţinerea, contra cost, de copii şi extrase de pe actele procedurii de investigaţie.
(7) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei care prezintã caracter de secret de stat sau sunt confidenţiale nu sunt accesibile pentru consultare sau obţinere de copii sau extrase decât prin decizie a preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(8) Persoanele care au consultat dosarul cauzei vor fi înregistrate într-un registru special, cu toate datele de identificare şi de localizare a acestora şi cu semnãtura olografã.
(9) Agenţii economici citaţi vor fi reprezentaţi la audiere de cãtre reprezentanţii lor legali sau de cãtre persoanele împuternicite special în acest scop. Audierile vor fi fãcute în Plenul Consiliului Concurenţei.
(10) Audierea persoanelor citate va fi fãcutã separat sau împreunã cu alte pãrţi citate, caz în care se va acorda atenţia cuvenitã pãstrãrii secretului de afaceri al agenţilor economici implicaţi.
(11) Depoziţiile sau declaraţiile persoanelor audiate vor fi consemnate în scris şi vor fi semnate de persoanele respective sau vor fi înregistrate pe bandã magneticã.
ART. 15
Luarea deciziilor în cazul cererilor de certificare prealabilã a neintervenţiei
(1) Atunci când, în urma examinãrii informaţiilor din cerere şi a eventualelor informaţii solicitate suplimentar, Consiliul Concurenţei constatã cã înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici, practica concertatã sau poziţia dominantã care a constituit obiectul cererii de certificare prealabilã a neintervenţiei nu intrã sub incidenţa art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege, va hotãrî certificarea neintervenţiei sale, în baza art. 27 lit. c) din lege.
(2) Atunci când, în urma examinãrii informaţiilor din cerere şi a eventualelor informaţii solicitate suplimentar, Consiliul Concurenţei constatã cã înţelegerea, decizia asociaţiei de agenţi economici, practica concertatã sau poziţia dominantã care a constituit obiectul cererii de certificare prealabilã a neintervenţiei intrã sub incidenţa art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege, va hotãrî declanşarea unei investigaţii, caz în care va urma procedura prevãzutã la art. 9-14 din prezentul regulament.
(3) Decizia adoptatã conform alin. (1), precum şi hotãrârea de declanşare a unei investigaţii, conform alin. (2), vor fi comunicate, de îndatã, pãrţilor care au înaintat cererea.
ART. 16
Luarea deciziilor în cazul cererilor de dispensã
(1) In conformitate cu prevederile art. 50 lit. b) din lege şi în baza atribuţiei prevãzute la art. 27 lit. b) din lege, dupã audierile dispuse şi, dacã este cazul, admise şi dupã examinarea observaţiilor pãrţilor asupra raportului de investigaţie, Consiliul Concurenţei poate decide dupã cum urmeazã:
a) sã emitã o decizie motivatã de acordare a unei exceptãri individuale prin dispensã pentru înţelegerea, decizia unei asociaţii de agenţi economici sau practica concertatã respectivã, în cazul în care aceasta îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege;
b) sã emitã o decizie motivatã de refuz al unei exceptãri individuale prin dispensã pentru înţelegerea, decizia unei asociaţii de agenţi economici sau practica concertatã respectivã, în cazul în care aceasta nu îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 5 alin. (2) din lege.
(2) In cazul în care agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici se fac vinovaţi de încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau, dupã caz, ale art. 6 din lege, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care va ordona încetarea practicilor anticoncurenţiale constatate, putând, totodatã, prin aceastã decizie sã formuleze recomandãri şi sã impunã pãrţilor implicate condiţii speciale şi alte obligaţii. Decizia va preciza termenul în care pãrţile sunt obligate sã se conformeze hotãrârii şi mãsurilor dispuse.
(3) Contravenţiile reprezentând încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege sau ale art. 6 din lege se sancţioneazã, conform art. 56 lit. a) din lege, cu amendã în sumã de pânã la 10% din cifra de afaceri totalã realizatã de contravenient în anul financiar anterior sancţionãrii.
(4) Individualizarea sancţiunii se face ţinând seama de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei, în conformitate cu art. 57 din lege.
Sancţiunile vor fi gradate pe tranşe prin instrucţiuni adoptate de cãtre Consiliul Concurentei. Sancţiunea se aplicã de cãtre Plenul Consiliului Concurenţei, prin aceeaşi decizie prin care s-a constatat sãvârşirea respectivei contravenţii.
(5) In cazul în care agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici implicate nu au adus la îndeplinire o decizie emisã conform alin. (2), în termenul indicat, aceştia pot fi obligaţi la plata unei amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, prin decizie emisã de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei.
(6) In baza deciziei Consiliului Concurenţei, conform art. 60 alin. (5) din lege, profiturile sau, dupã caz, veniturile realizate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici ca urmare a încãlcãrii prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6 din lege vor fi confiscate şi vãrsate la bugetul de stat.
(7) Conform art. 7 din lege, dacã, prin mãsurile luate şi prin sancţiunile aplicate de cãtre Consiliul Concurenţei unui agent economic abuzând de poziţia sa dominantã, nu se obţine restabilirea situaţiei şi prevenirea repetãrii abuzului, Consiliul Concurenţei, pentru motiv de afectare gravã a unui interes public major, poate cere Curţii de Apel Bucureşti sã ordone mãsurile adecvate pentru lichidarea poziţiei dominante pe piaţã a acestuia.
ART. 17
Comunicarea şi contestarea deciziilor
(1) Deciziile emise conform art. 16 alin. (1)-(3), (5) şi (6) vor fi comunicate fãrã întârziere pãrţilor în cauzã, prin secretariatul Consiliului Concurenţei şi vor putea fi publicate în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz. La publicarea deciziilor se va tine seama de interesele legitime ale agenţilor economici în cauzã, astfel încât secretul profesional sã nu fie divulgat.
(2) Deciziile luate conform art. 16 alin. (1)-(3), (5) şi (6) pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ, in termen de 30 de zile de la comunicare. Preşedintele instanţei poate ordona, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate.
ART. 18
Durata de valabilitate a deciziei de acordare a dispensei şi revocarea acesteia
(1) Deciziile de acordare a dispenselor pentru înţelegeri, decizii luate de asociaţiile de agenţi economici sau practici concertate vor specifica data de la care se aplicã, durata pentru care este acordatã dispensa, precum şi eventualele condiţii şi obligaţii ce trebuie respectate de cãtre beneficiari.
(2) Dispensa acordatã prin decizie poate fi reînnoitã, la cerere, dacã sunt satisfãcute în continuare condiţiile necesare şi poate fi revocatã dacã circumstanţele în care a fost acordatã s-au modificat.
(3) Decizia de acordare a dispensei este nulã dacã a fost acordatã pe baza unor informaţii inexacte, furnizate cu scopul inducerii în eroare.
ART. 19
Neaplicarea de amenzi
Nu vor fi aplicate amenzi pentru încãlcarea art. 5 alin. (1) din lege agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici, în perioada cuprinsã între data când cererea pentru certificarea prealabilã a neintervenţiei sau pentru obţinerea dispensei devine efectivã şi data emiterii deciziei de cãtre Consiliul Concurenţei, pentru activitãţile şi acţiunile acoperite prin cerere.
ART. 20
Intrarea în vigoare.
Prezentul regulament se pune în aplicare prin ordin al Preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publicã în Monitorul Oficial al României. Pe data intrãrii în vigoare a prezentului Regulament, se abrogã Regulamentul pentru aplicarea prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , privind practicile anticoncurenţiale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 bis/09.06.1997.

_________________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016