Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 14 septembrie 2006  privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 14 septembrie 2006 privind examenul de capacitate al judecatorilor stagiari si al procurorilor stagiari

EMITENT: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII - PLENUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 789 din 19 septembrie 2006
CAP. I
Pregãtirea judecãtorilor şi procurorilor în perioada de stagiu

ART. 1
Judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari sunt numiţi în funcţie de Consiliul Superior al Magistraturii pe baza mediei generale, care reprezintã media aritmeticã a rezultatelor finale ale celor doi ani de studiu şi ale examenului de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii.
ART. 2
(1) Judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari efectueazã un stagiu cu o duratã de un an, potrivit legii.
(2) Perioada de stagiu începe din ziua în care judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari au fost numiţi în aceste funcţii.
ART. 3
Judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari sunt obligaţi sã continue pregãtirea profesionalã pe toatã durata stagiului, sub coordonarea îndrumãtorului de stagiu.
ART. 4
(1) Judecãtorii stagiari au dreptul sã judece doar în materiile date de lege în mod expres în competenţa lor.
(2) Procurorii stagiari au dreptul sã punã concluzii în instanţã, sã efectueze şi sã semneze acte procedurale, sub coordonarea unui procuror care se bucurã de stabilitate. Soluţiile procurorilor stagiari sunt contrasemnate de procurorii care îi coordoneazã.
ART. 5
(1) Conducerea judecãtoriei şi conducerea parchetului de pe lângã aceasta sunt obligate sã asigure condiţii optime pentru desfãşurarea stagiului şi pentru pregãtirea judecãtorilor stagiari şi a procurorilor stagiari, în scopul perfecţionãrii cunoştinţelor teoretice şi practice specifice activitãţii.
(2) În acest scop, preşedinţii judecãtoriilor şi prim-procurorii parchetelor de pe lângã acestea vor desemna la începutul perioadei de stagiu un judecãtor, respectiv un procuror, cu o pregãtire profesionalã temeinicã şi experienţã, care va coordona pregãtirea judecãtorilor stagiari şi, respectiv, a procurorilor stagiari.
(3) Activitatea fiecãrui judecãtor stagiar şi procuror stagiar va fi analizatã trimestrial de cãtre judecãtorul, respectiv procurorul desemnat. Aceştia din urmã vor propune conducerii judecãtoriei sau, dupã caz, a parchetului de pe lângã aceasta mãsurile ce se impun pentru îmbunãtãţirea pregãtirii profesionale şi a activitãţii judecãtorilor stagiari şi a procurorilor stagiari, întocmind trimestrial un referat de evaluare privind însuşirea de cãtre aceştia a cunoştinţelor practice specifice activitãţii de judecãtor sau de procuror.
ART. 6
(1) În vederea prezentãrii la examenul de capacitate, ultimul referat de evaluare va fi însoţit de avizul consultativ al preşedintelui curţii de apel sau, dupã caz, al procurorului general al parchetului de pe lângã aceasta.
(2) Constatãrile referatelor de evaluare vor fi consemnate în fişa pentru stagiul de practicã a judecãtorului sau a procurorului. În aceastã fişã preşedintele judecãtoriei sau, dupã caz, prim-procurorul parchetului de pe lângã aceasta va înscrie şi perioadele de întrerupere a stagiului, determinate de:
a) starea de sãnãtate;
b) concediile de maternitate sau pentru creşterea copilului în vârstã de pânã la 2 ani;
c) concediile de studii, cu excepţia celor destinate pregãtirii pentru profesia de judecãtor sau de procuror;
d) concediile fãrã platã;
e) perioada efectuãrii stagiului militar;
f) perioada studiilor postuniversitare cu scoatere din activitate, cu precizarea domeniului de specializare;
g) alte întreruperi ale activitãţii.
(3) Sunt incluse în perioada de stagiu numai cursurile de pregãtire profesionalã organizate de Institutul Naţional al Magistraturii.
(4) Judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari au dreptul la concedii de studii de specialitate plãtite, pentru pregãtirea şi susţinerea examenului de capacitate, conform legii.

CAP. II
Organizarea şi desfãşurarea examenului de capacitate

ART. 7
(1) Dupã încheierea perioadei de stagiu, judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari sunt obligaţi sã se prezinte la examenul de capacitate.
(2) În cazul în care judecãtorul stagiar sau procurorul stagiar este respins la examenul de capacitate, acesta este obligat sã se prezinte la urmãtorul examen.
(3) Lipsa nejustificatã de la examenul de capacitate sau respingerea candidatului la douã sesiuni atrage pierderea calitãţii de judecãtor stagiar sau de procuror stagiar. În aceastã situaţie, judecãtorul stagiar sau procurorul stagiar este obligat sã restituie bursa de auditor de justiţie şi cheltuielile de şcolarizare.
(4) Consiliul Superior al Magistraturii, pentru motive temeinice, la cererea judecãtorului stagiar sau a procurorului stagiar, cu avizul conducãtorului instanţei sau al parchetului la care acesta funcţioneazã, poate aproba amânarea examenului de capacitate numai o singurã datã.
(5) Judecãtorul stagiar sau procurorul stagiar care, din motive justificate, nu s-a prezentat la examenul de capacitate poate susţine acest examen dacã de la încheierea stagiului şi pânã la data fixatã pentru examen nu au trecut mai mult de 2 ani. Dispoziţiile alin. (3) se aplicã în mod corespunzãtor.
(6) Dupã trecerea termenului de 2 ani, persoanele prevãzute la alin. (5) sunt obligate sã efectueze din nou stagiul, potrivit legii.
ART. 8
(1) Examenul de capacitate al judecãtorilor stagiari şi al procurorilor stagiari se organizeazã anual de Consiliul Superior al Magistraturii, prin intermediul Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Data, locul, modul de desfãşurare a examenului de capacitate şi calendarul de desfãşurare se aprobã de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare şi a Institutului Naţional al Magistraturii, şi se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, precum şi pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistaturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 90 de zile înainte de data stabilitã pentru examenul de capacitate.
(3) Tematica şi bibliografia, precum şi cererea-tip de înscriere se aprobã de Consiliul Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, se transmit instanţelor şi parchetelor şi se publicã pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii, cu cel puţin 90 de zile înainte de data stabilitã pentru examenul de capacitate.
ART. 9
(1) Înscrierea la examenul de capacitate se face în termen de 60 de zile de la publicarea datei examenului.
(2) Cererile de înscriere la examenul de capacitate se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(3) La cererea-tip de înscriere se anexeazã:
a) diploma de absolvire a Institutului Naţional al Magistraturii, în copie;
b) referatele de evaluare şi avizul consultativ al preşedintelui curţii de apel sau, dupã caz, al procurorului general al parchetului de pe lângã aceasta;
c) fişa de stagiu, în original.
ART. 10
Se pot înscrie la examen judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari al cãror stagiu se va împlini pânã în ultima zi a examenului de capacitate.
ART. 11
Examenul de capacitate constã în verificarea cunoştinţelor teoretice şi practice prin probe scrise şi orale.
ART. 12
(1) Probele scrise constau în lucrãri cu subiecte distincte pentru judecãtori şi procurori, inclusiv soluţionarea unor speţe şi redactarea de lucrãri cu caracter practic, în funcţie de specificul activitãţii candidaţilor.
(2) Probele scrise se susţin la urmãtoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal.
ART. 13
Probele scrise se vor susţine pe parcursul a douã zile, dupã urmãtoarea repartizare:
- prima zi: proba la drept civil şi drept procesual civil;
- a doua zi: proba la drept penal şi drept procesual penal.
ART. 14
(1) Probele orale se susţin la urmãtoarele materii: fundamentele constituţionale ale statului de drept, instituţiile de bazã (din: dreptul civil, dreptul procesual civil, dreptul penal, dreptul procesual penal), organizarea judiciarã şi Codul deontologic al judecãtorilor şi procurorilor.
(2) Examinarea se face pe bazã de bilete.
ART. 15
Pe durata desfãşurãrii probelor scrise şi orale este permisã consultarea legislaţiei indicate în tematicã, cu excepţia celei comentate şi adnotate.
ART. 16
(1) Consiliul Superior al Magistraturii numeşte comisia de organizare a examenului de capacitate, comisia de elaborare a subiectelor, comisia de corectare şi comisia de contestaţii.
(2) Nu vor fi numite în comisii persoanele care au soţul sau soţia, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiilor vor completa declaraţii în acest sens.
(3) Dacã incompatibilitatea prevãzutã la alin. (2) se iveşte ulterior desemnãrii membrilor comisiilor, membrul în cauzã are obligaţia sã se retragã şi sã comunice de îndatã aceastã situaţie preşedintelui comisiei, în vederea înlocuirii sale.
ART. 17
(1) Comisia de organizare a examenului de capacitate se constituie prin hotãrâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare a Consiliului Superior al Magistraturii şi a Institutului Naţional al Magistraturii, şi coordoneazã organizarea şi desfãşurarea acţiunilor pentru examen.
(2) Comisia de organizare a examenului se compune din:
- preşedinte: secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii, secretarul general adjunct sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, dupã caz;
- vicepreşedinţi: directorii Institutului Naţional al Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, dupã caz;
- membri: directori, şefi de serviciu, judecãtori şi procurori detaşaţi în cadrul Consiliului Naţional al Magistraturii sau al Institutului Naţional al Magistraturii, consilieri juridici asimilaţi magistraţilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii.
ART. 18
(1) Comisia de organizare a examenului are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
1. transmite cererea-tip de înscriere, tematica şi bibliografia de concurs cãtre curţile de apel şi parchetele de pe lângã acestea;
2. centralizeazã cererile de înscriere la examen, întocmeşte listele de înscriere, verificã îndeplinirea de cãtre candidaţi a condiţiilor legale de participare la examen, întocmeşte şi afişeazã lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la examen şi afişeazã lista finalã a candidaţilor;
3. controleazã şi îndrumã acţiunile privind organizarea şi desfãşurarea examenului, constând, în principal, în: identificarea şi, dupã caz, închirierea spaţiilor adecvate pentru susţinerea probelor de examen, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenţei medicale pe parcursul desfãşurãrii examenului şi a pazei necesare pentru pãstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare, asigurarea cheltuielilor de transport, cazare şi diurnã, dupã caz, pentru membrii comisiilor;
4. ia mãsuri pentru a asigura paza subiectelor şi a lucrãrilor scrise la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi în timpul transportului acestora, precum şi pãstrarea ordinii publice la centrele de examen şi de evaluare;
5. asigurã confecţionarea ştampilelor-tip pentru examen, numerotate;
6. instruieşte, cu 24-48 de ore înaintea datei examenului, responsabilii de salã numiţi prin hotãrâre a preşedintelui comisiei de organizare;
7. preia de la comisia de elaborare a subiectelor subiectele pentru proba scrisã şi baremele de evaluare şi notare, în plicuri distincte, închise şi sigilate;
8. pãstreazã, în condiţii de deplinã siguranţã, subiectele şi baremele de evaluare şi notare la sediul Institutului Naţional al Magistraturii;
9. coordoneazã multiplicarea subiectelor pentru problele scrise, imediat dupã extragerea variantei de examen, în funcţie de numãrul candidaţilor, sigilând apoi plicurile care conţin necesarul de subiecte pentru fiecare salã;
10. distribuie candidaţilor subiectele multiplicate pentru probele scrise;
11. afişeazã baremul de evaluare şi notare la centrele de examen, cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise, şi asigurã publicarea acestuia, precum şi a subiectelor de examen pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii;
12. organizeazã transportul lucrãrilor scrise de la centrele de examen la centrul de evaluare şi rãspunde de securitatea acestora;
13. predã comisiei de corectare, în ziua desfãşurãrii examenului, lucrãrile scrise, precum şi subiectele şi baremele de evaluare şi notare;
14. ia mãsuri pentru ca în spaţiile în care se desfãşoarã probele de examen, precum şi în cele în care îşi desfãşoarã activitatea comisia de corectare sau de contestaţii sã nu pãtrundã persoane strãine, neautorizate de comisie sau neprevãzute de prezentul regulament;
15. primeşte de la comisiile de corectare şi de contestaţii lucrãrile scrise, borderourile individuale de notare, borderoul centralizator şi procesele-verbale cuprinzând deciziile acestor comisii;
16. asigurã respectarea procedurii de evaluare şi notare;
17. calculeazã mediile generale şi întocmeşte listele finale;
18. analizeazã desfãşurarea şi rezultatele examenului şi prezintã concluziile Consiliului Superior al Magistraturii;
19. informeazã de îndatã conducerea Consiliului Superior al Magistraturii cu privire la orice situaţie deosebitã a cãrei rezolvare nu este prevãzutã în prezentul regulament, precum şi cu privire la orice situaţie care impune anularea unor subiecte, cum ar fi pierderea, deteriorarea ori desecretizarea unui subiect;
20. propune Plenului Consiliului Superior al Magistraturii eventualele modificãri în modul de organizare şi desfãşurare a examenului;
21. asigurã afişarea şi publicarea simultanã pe paginile de internet, de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii şi Institutul Naţional al Magistraturii, a rezultatelor finale ale examenului şi asigurã transmiterea acestora cãtre curţile de apel şi parchetele de pe lângã acestea;
22. îndeplineşte orice alte atribuţii necesare bunei desfãşurãri a examenului.
(2) Preşedintele comisiei de organizare a examenului ia toate mãsurile necesare îndeplinirii atribuţiilor prevãzute la alin. (1). În acest scop, preşedintele comisiei de organizare a examenului stabileşte fişa de atribuţii pentru vicepreşedinţii, membrii comisiei şi pentru responsabilii de salã.
ART. 19
(1) Comisia de organizare a examenului verificã îndeplinirea condiţiilor de participare la examen a candidaţilor şi întocmeşte lista acestora cu cel puţin 25 de zile înaintea datei examenului. Lista candidaţilor se afişeazã la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi la sediul curţilor de apel şi parchetelor de pe lângã acestea şi se publicã simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Candidaţii respinşi pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Contestaţiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii de cãtre personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor sau la curţile de apel şi parchetele de pe lângã acestea de cãtre judecãtori şi procurori şi se înainteazã de îndatã, prin fax, comisiei de organizare a examenului.
(4) Contestaţiile vor fi soluţionate de Secţia pentru judecãtori, respectiv Secţia pentru procurori, a Consiliului Superior al Magistraturii, în termen de 3 zile, prin hotãrâre care se comunicã de îndatã contestatarului.
(5) Hotãrârile prevãzute la alin. (4) pot fi atacate la Plenul Consiliului Superior al Magistraturii în termen de 48 de ore de la comunicare. Plenul se pronunţã în termen de 3 zile de la primirea contestaţiei prin hotãrâre care se comunicã de îndatã contestatarului.
(6) Dupã pronunţarea hotãrârii Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se întocmeşte lista finalã a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la examen, listã care se aduce la cunoştinţã publicã prin modalitãţile prevãzute la alin. (1).
ART. 20
(1) Comisiile de elaborare a subiectelor şi, în cazul probelor scrise, comisiile de corectare şi de soluţionare a contestaţiilor sunt numite prin hotârâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Institutului Naţional al Magistraturii, distinct pentru judecãtori, respectiv procurori. Comisiile de elaborare a subiectelor pentru probele orale constituie, în cazul acestora, şi comisii de examinare.
(2) Comisiile pentru judecãtori sunt alcãtuite din judecãtori de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, judecãtori de la curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(3) Comisiile pentru procurori sunt alcãtuite din procurori de la Parchetul de pe lângã Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, procurori de la parchetele de pe lângã curţile de apel şi formatori de la Institutul Naţional al Magistraturii.
(4) Comisiile prevãzute la alin. (1) au un preşedinte comun, distinct pentru judecãtori, respectiv procurori. Preşedintele este membru al comisiei de elaborare a subiectelor, vegheazã la respectarea regulilor de elaborare a subiectelor, stabileşte timpul de concurs, precum şi repartizarea lui între comisii şi coordoneazã activitatea comisiilor pe care le conduce. Preşedintele nu poate corecta lucrãri şi nici soluţiona contestaţii.
(5) Aceeaşi persoanã, cu excepţia preşedintelui comisiilor indicate la alin. (1), nu poate face parte din mai mult de o comisie.
(6) Desemnarea membrilor acestor comisii se face pe baza consimţãmântului scris, exprimat anterior.
(7) Componenţa nominalã a acestor comisii se stabileşte în conformitate cu dispoziţiile legii şi ale prezentului regulament. Membrii comisiilor vor fi numiţi, de regulã, dintre persoanele care au fost înscrise în baza de date a Institutului Naţional al Magistraturii şi a Consiliului Superior al Magistraturii şi care au urmat cursurile Institutului Naţional al Magistraturii privind metodele şi tehnicile de evaluare.
(8) Membrii comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare şi de contestaţii vor semna contracte de participare în comisii cu privire la modalitãţile de platã şi respectarea atribuţiilor ce le revin potrivit dispoziţiilor prezentului regulament.
(9) Declaraţiile şi contractele de participare în comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a examenului şi se pãstreazã alãturi de celelalte documente de examen.
(10) În comisiile prevãzute la alin. (1) vor fi numiţi şi membri supleanţi.
ART. 21
(1) Comisiile pentru probele scrise se constituie în mod distinct, la drept civil şi drept procesual civil, respectiv la drept penal şi drept procesual penal.
(2) Comisiile de examinare la probele orale au cel puţin 3 membri şi se constituie în mod distinct, la urmãtoarele materii:
a) drept civil;
b) drept procesual civil;
c) drept penal;
d) drept procesual penal;
e) fundamentele constituţionale ale statului de drept;
f) organizarea judiciarã şi Codul deontologic al judecãtorilor şi procurorilor, care constituie o singurã materie de examen.
ART. 22
Numirea membrilor comisiilor de elaborare a subiectelor pentru probele scrise şi orale se face cu cel puţin 5 zile înaintea datei de desfãşurare a acestor probe.
ART. 23
Comisia de elaborare a subiectelor are, în principal, urmãtoarele atribuţii:
1. elaborarea subiectelor de examen, cu respectarea urmãtoarelor reguli:
a) sã fie în concordanţã cu tematica şi bibliografia aprobate şi publicate de Consiliul Superior al Magistraturii şi de Institutul Naţional al Magistraturii;
b) sã evidenţieze operaţiile gândirii - analizã, sintezã, generalizare - în trãsãturi ale procesului de gândire - flexibilitate, dimensiunea criticã etc.;
c) sã fie astfel formulate încât tratarea lor sã angajeze cât mai multe posibilitãţi de analizã, de sintezã şi de generalizare din partea candidaţilor;
d) sã asigure o cuprindere echilibratã a materiei studiate, sã aibã un grad de complexitate corespunzãtor conţinutului tematicii şi bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;
e) sã se evite repetarea subiectelor de la examenele anterioare;
f) timpul necesar rezolvãrii subiectelor sã nu depãşeascã timpul alocat desfãşurãrii probei de examen;
g) sã anunţe/sã indice pentru fiecare subiect atât punctajul prevãzut în barem, cât şi timpul recomandat pentru rezolvare;
h) sã se evite, pe cât posibil, subiectele ce conţin probleme controversate în doctrinã şi în practicã sau, în cazul unor asfel de situaţii, sã se puncteze toate soluţiile a cãror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentatã logic şi coerent;
i) în notarea lucrãrilor sã se punã accentul pe motivarea soluţiei alese de candidat; în barem pot sã fie punctate modalitãţi alternative de motivare a soluţiei alese de candidat;
j) sã se asigure unitatea de evaluare la nivel naţional;
2. predarea cãtre comisia de organizare a examenului, cu cel puţin 12 ore înainte de desfãşurarea probelor scrise, a subiectelor şi baremelor de evaluare şi de notare, pe discipline de examen, în plicuri distincte, închise şi sigilate;
3. elaborarea, pentru probele scrise, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorţi numãrul subiectului probei scrise;
4. predarea cãtre comisia de corectare, cel târziu la momentul începerii corectãrii lucrãrilor, a ghidurilor de corectare pentru probele scrise;
5. elaborarea, pentru probele orale, a unui punctaj de evaluare.
ART. 24
(1) Comisia de corectare se constituie odatã cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Instruirea corectorilor se efectueazã de cãtre preşedintele comun prevãzut la art. 20 alin. (4).
(3) Comisia de corectare examineazã, sub coordonarea preşedintelui comisiei, contestaţiile la barem şi adoptã baremul definitv, care va fi publicat pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
ART. 25
(1) Numirea membrilor comisiei de contestaţii pentru probele scrise are loc odatã cu numirea membrilor comisiei de elaborare a subiectelor.
(2) Comisiile de contestaţii reevalueazã lucrãrile ale cãror note iniţiale au fost contestate şi acordã note, conform baremelor de evaluare şi notare definitive şi ghidurilor de corectare.
ART. 26
(1) Comisia de elaborare a subiectelor stabileşte câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie.
(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi de notare, pe discipline de examen, vor fi puse în plicuri separate, sigilate, şi vor fi predate comisiei de organizare a examenului cu cel puţin 12 ore înainte de desfãşurarea probei scrise.
(3) Prin tragere la sorţi de cãtre un reprezentant desemnat de candidaţi vor fi stabilite subiectele pentru lucrãrile scrise, care vor fi multiplicate în numãr egal cu al candidaţilor la examen, introduse în plicuri sigilate şi predate responsabililor din sãlile de examen. Preşedintele comisiei de organizare a examenului şi persoana care a efectuat tragerea la sorţi semneazã pe versoul plicului ce conţine varianta extrasã.
(4) Dupã verificarea integritãţii plicurilor cu subiecte, supraveghetorii le vor distribui candidaţilor, comunicând ora începerii şi ora încheierii probei de examen.
ART. 27
(1) Accesul candidaţilor în sãlile de examen este permis pe baza unui act de identitate, cel mai târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei.
(2) Pe durata desfãşurãrii probelor scrise şi orale este permisã consultarea legislaţiei indicate explicit în tematicã şi bibliografie. Se interzice candidaţilor sã deţinã asupra lor pe timpul desfãşurãrii probelor scrise şi orale orice alte lucrãri care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi orice mijloc electronic de comunicare. Încãlcarea acestor dispoziţii atrage eliminarea din examen.
(3) În vederea elaborãrii lucrãrilor scrise candidaţii folosesc numai cernealã sau pix cu pastã de culoare neagrã.
(4) Candidaţii se aşazã în ordine alfabeticã, conform listelor afişate. Fiecare candidat primeşte o tezã de concurs tipizatã, cu ştampila Consiliului Superior al Magistraturii, pe care îşi scrie cu majuscule numele şi prenumele şi completeazã citeţ celelalte date de pe colţul ce urmeazã a fi lipit, precum şi coli obişnuite, marcate cu ştampila Consiliului Superior al Magistraturii, pentru ciorne. Colţul tezei de concurs va fi lipit şi ştampilat la momentul predãrii lucrãrii, numai dupã ce persoanele care supravegheazã în salã au verificat identitatea candidaţilor şi completarea corectã a tuturor datelor prevãzute şi dupã ce responsabilii de salã au semnat în interiorul porţiunii care urmeazã a fi sigilatã.
(5) Din momentul deschiderii plicului cu subiecte niciun candidat nu mai poate intra în salã şi niciun candidat nu poate pãrãsi sala decât dacã predã lucrarea scrisã şi semneazã de predarea acesteia. Candidaţii care nu se aflã în salã în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba respectivã.
(6) Pe toatã durata desfãşurãrii probelor scrise este interzisã pãrãsirea sãlii de examen de cãtre candidaţi. În cazuri excepţionale, dacã un candidat solicitã pãrãsirea temporarã a sãlii, el trebuie sã fie însoţit de un supraveghetor, pânã la înapoierea în sala de examen.
(7) Niciun membru al comisiei de organizare a examenului nu poate pãrãsi centrul de examen şi nu poate comunica în exterior conţinutul subiectelor de examen pânã la încheierea probei scrise.
ART. 28
(1) Timpul destinat elaborãrii lucrãrilor scrise este cel stabilit de comisia de elaborare a subiectelor şi nu poate depãşi 4 ore, socotite din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Punctajul acordat şi timpul recomandat pentru rezolvare, pentru fiecare subiect, se transmit candidaţilor odatã cu subiectele.
(2) Pe parcursul desfãşurãrii probei scrise membrii comisiei de organizare a examenului şi supraveghetorii de sãli nu pot da candidaţilor indicaţii referitoare la rezolvarea subiectelor şi nu pot aduce modificãri subiectelor sau baremelor. Orice nelãmurire legatã de subiecte se discutã direct cu comisia de elaborare a subiectelor.
(3) Candidaţii care doresc cã corecteze o greşealã taie fiecare rând din pasajul greşit cu o linie orizontalã. În cazul în care unii candidaţi, din diferite motive - corectãri numeroase şi greşeli care ar putea fi interpretate drept semn de recunoaştere -, doresc sã îşi transcrie lucrarea, fãrã sã depãşeascã timpul stabilit, aceştia primesc alte coli tipizate. Acest lucru este consemnat de cãtre supraveghetori în procesul-verbal de predare-primire a lucrãrilor scrise. Colile folosite iniţial se anuleazã pe loc de cãtre supraveghetori, menţionându-se pe ele "anulat", se semneazã de aceştia şi se pãstreazã în condiţiile stabilite pentru lucrãrile scrise.
(4) Fiecare candidat primeşte teze de concurs tipizate şi coli de ciornã câte îi sunt necesare.
(5) La expirarea timpului acordat candidaţii predau lucrãrile în faza în care se aflã, sub semnãturã, fiind interzisã depãşirea timpului stabilit. Ultimii 3 candidaţi rãmân în salã pânã la predarea ultimei lucrãri.
(6) La predarea lucrãrilor supraveghetorii bareazã spaţiile nescrise, verificã numãrul de pagini şi îl trec în procesele-verbale pe care le semneazã candidaţii, precum şi în rubrica prevãzutã pe prima paginã a lucrãrii.
(7) Preşedintele şi un membru al comisiei de organizare a examenului, dupã ce preiau lucrãrile sub semnãturã de la supraveghetori, le amestecã şi le numeroteazã, dupã care le predau pe bazã de proces-verbal preşedintelui şi unui membru al comisiei de corectare.
(8) Frauda doveditã atrage eliminarea din examen. Se considerã fraudã şi înscrierea numelui candidatului pe teza de concurs în afara rubricii care se sigileazã şi orice alte semne distinctive care ar permite identificarea lucrãrii, precum şi nerespectarea dispoziţiilor art. 27 alin. (2). În aceste cazuri responsabilul de salã consemneazã într-un proces-verbal faptele şi mãsurile luate, iar lucrarea se anuleazã cu menţiunea "fraudã". Procesul-verbal se comunicã comisiei de organizare a examenului şi candidatului respectiv.
(9) Pentru fiecare salã de examen se întocmeşte un proces-verbal.
ART. 29
(1) Corectarea lucrãrilor se face conform baremelor şi ghidurilor de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor, pentru fiecare subiect de examen, bareme care se afişeazã cu 15 minunte înainte de încheierea probelor scrise, la centrele de examen. În termen de 24 de ore de la afişare candidaţii pot face contestaţii la barem, care se transmit Consiliului Superior al Magistraturii şi se soluţioneazã de comisia de corectare în cel mult 24 de ore de la expirarea termenului de contestare. Baremul stabilit în urma soluţionãrii contestaţiilor se publicã pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Corectarea lucrãrilor se face separat de cãtre 2 membri ai comisiei de corectare, pentru fiecare dintre materiile prevãzute la art. 12 alin. (2), respectându-se baremele de evaluare şi de notare şi ghidurile de corectare stabilite de comisia de elaborare a subiectelor sau modificate în conformitate cu dispoziţiile alin. (1). Lucrãrile scrise se noteazã, pentru fiecare dintre materiile prevãzute la art. 12 alin. (2), cu note de la 10 la 0, cu douã zecimale. Corectarea şi notarea pe baza baremului se înregistreazã în borderouri de notare separate, de cãtre fiecare corector, semnate de aceştia pe fiecare paginã. Nota finalã la fiecare materie o reprezintã media celor douã note acordate. Dacã între notele acordate diferenţa este mai mare de un punct, nota finalã va fi stabilitã de o comisie formatã din cei 2 corectori şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi corectori de cãtre preşedintele comisiilor, prin tragere la sorţi. Nota datã la reevaluare se consemneazã într-un borderou de notare distinct, sub semnãtura celor 3 membri ai comisiei de reevaluare, şi se trece pe lucrare, în rubrica specialã a foii de concurs, cu cernealã neagrã, sub semnãturã, de cãtre comisia de organizare a examenului. Nota 1 se acordã atunci când punctajul obţinut de candidat, ca medie sau în urma reevaluãrii, este mai mic sau egal cu aceastã notã.
(3) Pe timpul corectãrii, colţul lucrãrii nu se desigileazã. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnãtura celor care le-au acordat şi apoi pe lucrare, în rubrica specialã a foii de concurs, cu cernealã neagrã, sub semnãturã, de cãtre comisia de organizare a examenului. Dupã ce toate lucrãrile scrise au fost corectate şi notate, iar notele, înscrise pe lucrãri, acestea se deschid în prezenţa preşedintelui comisiei de organizare a examenului, iar notele finale se înregistreazã imediat în borderourile de examen.
(4) Mediile aritmetice vor fi calculate cu douã zecimale.
ART. 30
Rezultatele probelor scrise ale examenului de capacitate se înscriu într-un tabel care se comunicã curţilor de apel şi parchetelor de pe lângã acestea, se afişeazã la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi se publicã simultan la pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii.
ART. 31
(1) Contestaţiile pentru examenul de capacitate cu privire la probele scrise se depun de cãtre candidaţi, în termen de 72 de ore de la afişarea rezultatelor, la sediul Institutului Naţional al Magistraturii sau la sediile curţilor de apel ori parchetelor de pe lângã acestea, caz în care se înainteazã de îndatã, prin fax, Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) În vederea soluţionãrii contestaţiilor, lucrãrile scrise vor fi resigilate şi renumerotate, fiind înscrise într-un borderou separat.
(3) Fiecare lucrare a cãrei notã iniţialã a fost contestatã se recorecteazã de cãtre 2 membri ai comisiei de contestaţii. În cazul în care se constatã o diferenţã mai mare de un punct între notele celor 2 corectori şi cel puţin una dintre note este minimum 5 sau dacã diferenţa dintre media stabilitã de comisia de corectare şi de comisia de contestaţii este mai mare de 1,5 puncte, în favoarea candidatului, nota finalã va fi stabilitã de o comisie formatã din cei 2 corectori membri ai comisiei de contestaţii şi un arbitru desemnat dintre ceilalţi corectori prin tragere la sorţi de cãtre preşedintele comisiilor.
(4) Contestaţiile se soluţioneazã de cãtre comisia de contestaţii în termen de 3 zile de la expirarea termenului prevãzut la alin. (1), iar decizia comisiei de contestaţii este irevocabilã.
(5) Nota acordatã la contestaţii nu poate fi mai micã decât nota contestatã;
(6) Lista cuprinzând rezultatele finale ale probei scrise, dupã soluţionarea contestaţiilor, se publicã simultan pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii şi se afişeazã la sediile curţilor de apel şi parchetelor de pe lângã acestea, precum şi la sediul Institutului Naţional al Magistraturii.
ART. 32
(1) Cu cel puţin 24 de ore înainte de desfãşurarea probelor orale, comisia de organizare a examenului întocmeşte lista alfabeticã a candidaţilor, cu precizarea orei la care trebuie sã se prezinte grupele de candidaţi, şi dispune publicarea listelor candidaţilor pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(2) Accesul candidaţilor în sala de examen este permis pe baza unui act de identitate, în ordinea afişatã, respectându-se ora prevãzutã pentru fiecare grupã.
(3) Pentru pregãtirea rãspunsurilor, fiecare candidat va beneficia de un timp de gândire de cel puţin 30 de minute de la extragerea subiectelor, înaintea susţinerii probei orale.
(4) Se interzice candidaţilor sã deţinã asupra lor, pe timpul desfãşurãrii probelor orale, orice alte lucrãri care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, cu excepţia legislaţiei relevante, precum orice mijloc electronic de comunicare. Încãlcarea acestor dispoziţii atrage eliminarea din examen.
(5) Înregistrarea probelor orale este obligatorie, cel puţin prin mijloace tehnice audio. Înregistrãrile se pãstreazã o perioadã de un an de la data desfãşurãrii probei, dupã care se distrug.
ART. 33
(1) Notarea se face, în baza punctajului de evaluare elaborat de comisia de interviu, cu note de la 0 la 10, cu douã zecimale. Nota acordatã la proba oralã reprezintã media notelor acordate de fiecare membru al comisiei. Nota 1 se acordã atunci când punctajul obţinut de candidat este mai mic sau egal cu aceastã notã.
(2) Notarea la probele orale este definitivã.
ART. 34
(1) Notele la materiile prevãzute la art. 12 alin. (2) se calculeazã ca medie aritmeticã a notelor obţinute la proba scrisã şi proba oralã.
(2) Media generalã a examenului de capacitate reprezintã media aritmeticã a notelor la materiile prevãzute la art. 12 alin. (2), calculate conform dispoziţiilor alin. (1), şi a notelor obţinute la probele orale la materiile prevãzute la art. 21 alin. (2) lit. e) şi f). Media generalã de promovare a examenului de capacitate este de cel puţin 7,00, iar notele la materiile de examen, calculate conform dispoziţiilor alin. (1), nu pot fi mai mici de 5.
(3) La terminarea examenului comisia de organizare a examenului va întocmi un proces-verbal, în care vor fi menţionate condiţiile de desfãşurare a examenului, notele obţinute de candidaţi la probele scrise şi orale şi media generalã pe baza cãreia au fost declaraţi admişi sau respinşi.
(4) Procesul-verbal va fi semnat de preşedintele comisiilor prevãzute la art. 20 alin. (1).
ART. 35
Rezultatele finale ale examenului de capacitate se înscriu în tabelul de clasificare a candidaţilor, care se comunicã curţilor de apel şi parchetelor de pe lângã acestea, se afişeazã la sediul Institutului Naţional al Magistraturii şi se publicã simultan pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii şi pe cea a Institutului Naţional al Magistraturii.

CAP. III
Validarea examenului de capacitate şi repartizarea candidaţilor pe posturi

ART. 36
(1) Rezultatele examenului de capacitate, procesul-verbal prevãzut la art. 34 alin. (3) şi raportul întocmit de compartimentul de specialitate vor fi înaintate Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Secţiile Consiliului Superior al Magistraturii vor analiza îndeplinirea condiţiilor legale de cãtre judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate, în termen de 10 zile de la comunicarea procesului-verbal prevãzut la alin. (1).
(3) În raport cu concluziile secţiilor, compartimentul de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii centralizeazã rezultatele, întocmeşte, în ordinea mediilor obţinute, tabelul de clasificare a candidaţilor şi efectueazã celelalte lucrãri necesare procedurii de validare a examenului de capacitate.
(4) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii se pronunţã cu privire la validarea examenului în prima şedinţã care urmeazã şedinţelor în care secţiile au analizat îndeplinirea condiţiilor legale de cãtre judecãtorii stagiari şi procurorii stagiari care au promovat examenul de capacitate.
(5) Consiliul Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau în parte, examenul de capacitate în cazurile în care constatã cã nu au fost respectate condiţiile prevãzute de lege ori de regulament cu privire la organizarea examenului sau cã existã dovada sãvârşirii unei fraude.
(6) În cazul invalidãrii rezultatelor, Consiliul Superior al Magistraturii va stabili o nouã datã pentru susţinerea examenului de capacitate.
ART. 37
Dupã validarea examenului de capacitate, lista tuturor posturilor vacante de la judecãtorii şi parchetele de pe lângã aceste instanţe se publicã de îndatã, separat pentru judecãtori şi procurori, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se afişeazã la sediile instanţelor şi parchetelor, prin grija Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 38
(1) Candidaţii declaraţi admişi la examen au dreptul, în ordinea mediilor, sã-şi aleagã posturile, în termen de 15 zile libere de la publicarea acestora în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. În acest sens, candidaţii vor fi convocaţi la Consiliul Superior al Magistraturii, în vederea repartizãrii pe post.
(2) Judecãtorii stagiari pot opta numai pentru posturi de judecãtor, iar procurorii stagiari, numai pentru posturi de procuror.
ART. 39
(1) Candidatului care nu şi-a exercitat dreptul de alegere în termenul prevãzut la art. 38 alin. (1) i se va propune, din oficiu, un post de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Refuzul de a accepta propunerea, precum şi necomunicarea acceptãrii postului în termen de 10 zile de la primirea propunerii se considerã demisie.
ART. 40
Repartizarea pe posturi se afişeazã la sediul Consiliului Superior al Magistraturii, la sediile instanţelor şi ale parchetelor şi se publicã pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
ART. 41
(1) La medii egale are prioritate, la alegerea postului, în ordinea urmãtoare, candidatul care funcţioneazã la instanţa sau parchetul pentru care a optat ori cel care are o vechime mai mare în magistraturã.
(2) În circumscripţiile instanţelor şi parchetelor unde o minoritate naţionalã are o pondere de cel puţin 50% din numãrul locuitorilor, la medii egale au prioritate candidaţii cunoscãtori ai limbii acelei minoritãţi.
ART. 42
(1) În termen de cel mult 30 de zile de la data validãrii examenului de capacitate, Consiliul Superior al Magistraturii va propune Preşedintelui României numirea în funcţie a judecãtorilor şi procurorilor care au promovat examenul de capacitate.
(2) Judecãtorul stagiar sau procurorul stagiar care a fost respins la douã sesiuni ori care, în mod nejustificat, nu s-a prezentat la examenul de capacitate pierde calitatea de judecãtor sau de procuror din ziua validãrii rezultatelor examenului de cãtre Consiliul Superior al Magistraturii.
ART. 43
Cererile de înscriere la examen, însoţite de actele prevãzute la art. 9 alin. (3), sau, dupã caz, cererile de amânare, lucrãrile scrise, rezultatele finale obţinute la examenul de capacitate şi referatele de evaluare vor fi pãstrate în mapa profesionalã a judecãtorului sau procurorului.
ART. 44
Documentaţia privind examenul de capacitate se pãstreazã la Consiliul Superior al Magistraturii, potrivit legii.
ART. 45
(1) Dispoziţiile prezentului regulament se aplicã în mod corespunzãtor personalului de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, Ministerului Public, Institutului Naţional al Magistraturii, Ministerului Justiţiei şi Institutului Naţional de Criminologie.
(2) Personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor, prevãzut la alin. (1), opteazã, prin cererea de înscriere la examenul de capacitate, pentru susţinerea probelor scrise şi orale, fie împreunã cu judecãtorii, fie împreunã cu procurorii, lucrãrile cu caracter practic pe care le vor susţine urmând sã fie particularizate în funcţie de instituţiile de la care provin.
(3) Prin excepţie de la prevederile art. 9 alin. (3), la cererea-tip de înscriere, personalul de specialitate juridicã asimilat judecãtorilor şi procurorilor va anexa referatul de evaluare întocmit de cãtre conducãtorul compartimentului în care stagiarul îşi desfãşoarã activitatea, avizat de conducerea instituţiei în cauzã.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 46
Termenele prevãzute de prezentul regulament se calculeazã potrivit dispoziţiilor art. 101 din Codul de procedurã civilã.
ART. 47
(1) Pentru cazurile în care prezentul regulament stipuleazã cã un document urmeazã sã fie afişat la sediile instanţelor ori ale parchetelor, anunţul se va afişa de îndatã, pe sau lângã uşa de intrare a instanţei ori parchetului.
(2) Conducãtorii instanţelor sau parchetelor de pe lângã acestea transmit documentele primului grefier ori grefierului însãrcinat cu activitatea de registraturã, indicând perioada pentru care vor fi afişate. În momentul afişãrii, precum şi al retragerii documentului, grefierul va nota ora şi data afişãrii sau a retragerii pe document, însoţite de semnãtura sa. Grefierul transmite de îndatã documentul retras conducerii instanţei sau conducãtorului parchetului.
ART. 48
(1) Lucrãrile de concurs ale candidaţilor declaraţi admişi se înainteazã în original la mapele profesionale întocmite acestora, dupã numirea în funcţie, în condiţiile legii.
(2) Celelalte lucrãri scrise, precum şi toate celelalte documente privind desfãşurarea concursului se arhiveazã şi se pãstreazã în arhiva Consiliului Superior al Magistraturii, prin grija Direcţiei resurse umane şi organizare.
(3) Originalele documentelor, în privinţa cãrora prezentul regulament dispune cã se înainteazã cãtre Direcţia resurse umane şi organizare, prin fax, se transmit de cãtre instanţe sau parchetele de pe lângã acestea, prin grija conducerii instanţei ori parchetului, dupã caz, în cel mai scurt timp şi se arhiveazã la mapele de concurs.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016