Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 14 aprilie 2004  pentru aplicarea prevederilor   art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale in cazul plangerilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 14 aprilie 2004 pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , cu modificarile si completarile ulterioare, privind practicile anticoncurentiale in cazul plangerilor

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 430 din 13 mai 2004

In temeiul <>art. 28 alin. (1) şi (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament:

Introducere

1. Prezentul regulament reglementeazã anumite aspecte privind iniţierea procedurilor de cãtre Consiliul Concurenţei în cazul încãlcãrii prevederilor <>art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, privind practicile anticoncurenţiale, modul de analizã a plângerilor depuse de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici, precum şi audierea acestora.
2. Atunci când Consiliul Concurenţei ia declaraţii verbale de la orice persoanã fizicã sau juridicã, aceastea trebuie informate despre scopul interviului şi despre înregistrarea acestor declaraţii. In scopul de a garanta exactitatea acestor declaraţii, persoanei intervievate trebuie sã i se dea posibilitatea de a rectifica declaraţiile înregistrate.
3. Prezentul regulament prevede cã nu pot fi aplicate amenzi agenţilor economici care omit sã rectifice într-un termen stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei o informaţie incorectã, incompletã sau denaturatã datã de cãtre agentul economic în cursul inspecţiei. De aceea, este necesarã furnizarea unei înregistrãri a declaraţiilor agentului economic respectiv şi stabilirea unei proceduri care sã îi permitã acestuia sã rectifice oricare dintre rãspunsurile date de cãtre un membru al staff-ului. Rãspunsurile date de cãtre un membru al staff-ului trebuie sã rãmânã în arhiva Consiliului Concurenţei ca înregistrate în timpul inspecţiei.
4. Plângerile sunt o sursã esenţialã de informaţii pentru detectarea încãlcãrii regulilor de concurenţã. Este important sã se defineascã proceduri clare şi eficiente pentru analiza plângerilor depuse la Consiliul Concurenţei.
5. Pentru a fi consideratã admisibilã ca plângere, aceasta trebuie sã conţinã anumite informaţii precise.
6. In scopul de a oferi asistenţã reclamanţilor în transmiterea faptelor necesare pentru analiza Consiliului Concurenţei, trebuie elaborat un formular. Transmiterea informaţiilor cuprinse în acest formular este o condiţie pentru ca o plângere sã fie consideratã astfel. Persoanelor fizice sau juridice care au sesizat Consiliul Concurenţei trebuie sã aibã posibilitatea de a lua cunoştinţã despre procedurile iniţiate de cãtre Consiliul Concurenţei, cu privire la detectarea unei încãlcãri. Cu toate acestea, ele nu vor avea acces la informaţiile din dosarul cauzei care constituie secrete de afaceri sau la alte informaţii confidenţiale aparţinând altor pãrţi implicate.
7. Reclamanţilor trebuie sã li se acorde posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere atunci când Consiliul Concurenţei considerã cã - în speţã - nu existã suficiente temeiuri pentru a declanşa o investigaţie.
8. In scopul de a respecta dreptul la apãrare al agenţilor economici, Consiliul Concurentei trebuie sã dea agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici implicaţi dreptul de a fi ascultaţi înainte de a lua o decizie.
9. Atunci când permite accesul la dosar, Consiliul Concurentei va asigura protecţia informaţiilor care conţin secrete de afaceri sau a altor informaţii confidenţiale. Consiliul Concurenţei este în mãsurã sã solicite agenţilor economici care au transmis documente sau declaraţii sã identifice informaţiile confidenţiale pe care le conţin acestea.
10. Atunci când secretele de afaceri sau alte informaţii confidenţiale sunt necesare pentru a demonstra o încãlcare, Consiliul Concurentei va pune în balanţã interesul în protecţia acestor informaţii şi interesul public referitor ia încetarea unei încãlcãri a regulilor de concurentã. In acest scop, Consiliul Concurenţei trebuie sã aprecieze pentru fiecare document dacã necesitatea de a dezvãlui informaţiile confidenţiale sau cele care constituie secret de afaceri este mai mare decât vãtãmarea care ar rezulta din aceastã dezvãluire.
11. Prezentul regulament prevede termene in care Consiliul Concurenţei trebuie sa analizeze plângerile depuse.

CAP. 1
Scopul aplicãrii

ART. 1
Subiectul materiei
Acest regulament se aplicã procedurilor iniţiate de cãtre Consiliul Concurenţei în baza art.5 şi 6 din <>Legea Concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, numitã în continuare lege.

CAP. II
Iniţierea procedurilor

ART. 2
Iniţierea procedurilor
(1) Plângerile referitoare la practici anticoncurenţiale primite de cãtre Consiliul Concurenţei se soluţioneazã printr-o procedurã ce poate cuprinde, dupã caz, urmãtoarele faze: examinarea, efectuarea investigaţiei, decizia şi urmãrirea aplicãrii mãsurilor.
(2) Examinarea plângerii se declanşeazã odatã cu primirea la registratura Consiliului Concurentei a plângerilor şi sesizãrilor care, dupã înregistrarea în Registrul general de intrare şi ieşire a corespondenţei, sunt transmise în aceeaşi zi la cabinetul preşedintelui.
(3) Pe baza analizei efectuate în cadrul compartimentelor de specialitate, vicepreşedintele şi consilierii de concurenţã vor propune, dupã caz:
a) respingerea plângerilor care nu prezintã suficient temei de fapt şi de drept pentru a justifica declanşarea unei investigaţii;
b) declanşarea unei investigaţii.
(4) Conform art. 40 lit. b) din lege, Consiliul Concurenţei poate decide sã declanşeze procedura de investigaţie privind o eventualã încãlcare a art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege în orice moment, dar nu mai târziu de expirarea termenului de 30 de zile prevãzut de art. 46 din lege pentru emiterea unei decizii referitoare la o plângere. Termenul de 30 de zile începe sã curgã de la data înregistrãrii plângerii la Consiliul Concurenţei.
(5) Declanşarea procedurii de investigaţie poate fi fãcutã publicã în orice mod, inclusiv pe pagina de web a Consiliului Concurenţei.

CAP. III
Analiza plângerilor

ART. 3
Admisibilitatea plângerilor
(1) Persoanele fizice sau juridice trebuie sã aibã un interes legitim pentru a fi în mãsurã sã depunã o plângere la Consiliul Concurenţei, în conformitate cu art. 40 lit. b) din lege.
(2) Plângerile depuse de cãtre persoanele fizice sau juridice conform art. 2 alin. (2) din prezentul regulament trebuie sã conţinã informaţiile din formularul prevãzut in anexa care face parte integrantã din prezentul regulament. Consiliul Concurenţei poate acorda o derogare de la aceastã obligaţie, în sensul ca reclamantul sã furnizeze doar o anumitã parte a informaţiilor şi/sau a documentelor din Formular, dacã considerã cã acestea nu sunt necesare pentru examinarea cazului.
(3) Plângerea va fi transmisã în 3 exemplare, dintre care unul va fi - în mãsura posibilului - în format electronic. Reclamantul va transmite, de asemenea, o versiune neconfidenţialã a plângerii.

CAP. IV
Respingerea unei plângeri

ART. 4
Ascultarea argumentelor reclamantului
(1) Atunci când Consiliul Concurenţei, în urma analizei plângerii, considerã cã, pe baza informaţiilor pe care le are în posesie, nu sunt suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, va informa autorul plângerii despre intenţia sa de a respinge plângerea, inclusiv despre motivele care stau la baza acestei intenţii şi va stabili un termen în cadrul cãruia acesta sã îşi prezinte punctul de vedere verbal în faţa Comisiei care coordoneazã compartimentul de specialitate implicat. Reclamantul îşi poate exprima punctul de vedere şi în scris. Consiliul Concurentei nu va fi obligat sã ia în considerare orice alte informaţii sau documente transmise ulterior expirãrii acestui termen de cãtre reclamant, inclusiv în scris.
(2) Dacã, în urma prezentãrii de cãtre reclamant a punctului sãu de vedere, inclusiv în scris, în cadrul termenului stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei, acesta nu conduce la o analizã diferitã a plângerii, Consiliul Concurenţei va respinge plângerea prin decizie.
(3) Dacã autorul plângerii nu se prezintã sau nu transmite punctul sãu de vedere în scris în cadrul termenului stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei, plângerea va fi consideratã ca fiind retrasã.
ART. 5
Accesul la informaţii
(1) Atunci când Consiliul Concurenţei a informat reclamantul despre intenţia sa de a respinge plângerea, reclamantul poate solicita acces la documentele pe care Consiliul Concurenţei îşi fundamenteazã analiza preliminarã. Cu toate acestea, reclamantul nu va avea acces la informaţiile care constituie secrete de afaceri sau la cele confidenţiale aparţinând altor pãrţi implicate.
(2) Documentele la care reclamantul a avut acces în virtutea procedurilor iniţiate de cãtre Consiliul Concurenţei conform art. 5 şi 6 din lege pot fi folosite de cãtre acesta doar in scopul aplicãrii acestor dispoziţii.

CAP. V
Procedura de investigaţie

ART. 6
Dispoziţii generale privind procedura de desfãşurare a investigaţiilor
(1) In baza art. 47 din lege, ori de cate ori decide declanşarea unei investigaţii, preşedintele Consiliului Concurenţei desemneazã un raportor, responsabil pentru întocmirea raportului asupra investigaţiei, care instrumenteazã toate actele procedurii de investigaţie şi propune preşedintelui Consiliului Concurenţei dispunerea mãsurilor care sunt de competenţa acestuia.
(2) Procedura de investigaţie cuprinde:
a) examinarea plângerii;
b) solicitarea de informaţii;
c) inspecţia la fata locului, atunci când este cazul;
d) raportul asupra investigaţiei;
e) audierea;
f) luarea deciziilor.
ART. 7
Solicitarea de informaţii
In baza art. 41 din lege, personalul Consiliului Concurenţei poate solicita agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici care au înaintat o plângere informaţiile necesare pentru analizarea cazului, cu specificarea:
- modalitãţii în care trebuie furnizate informaţiile;
- datei pânã la care trebuie furnizate informaţiile;
- bazei legale şi a scopului solicitãrii informaţiilor;
- sancţiunii prevãzute de lege la art. 55 lit. c), în cazul furnizãrii de informaţii inexacte sau incomplete sau în cazul nefurnizãrii informaţiilor solicitate.
ART. 8
Aplicarea amenzilor şi a amenzilor cominatorii pentru nefurnizarea de informaţii
(1) Nefurnizarea informaţiilor solicitate conform art. 7 în termenul stabilit de cãtre Consiliul Concurenţei sau furnizarea de informaţii inexacte sau incomplete de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã realizatã de contravenient în anul anterior sancţionãrii. Amenda se va aplica de cãtre inspectorii de concurenţã responsabili pentru instrumentarea cazului.
(2) Contravenţiilor prevãzute la alin. (1) li se aplicã prevederile <>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile ulterioare, cu excepţia art. 28 si 29.
(3) In baza art. 59 alin. (1) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici la plata unor amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a îi determina sã furnizeze informaţiile care leau fost cerute în baza art. 41.
Decizia va fi emisã, conform art. 60 alin. (3) din lege, de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei, împotriva deciziei luate de cãtre comisia din cadrul Consiliului Concurenţei se poate face plângere, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ.
(4) In conformitate cu prevederile art. 57 din lege, individualizarea sancţiunilor prevãzute la alin. (1) se va face ţinând seama de gravitatea şi durata faptei, precum şi de consecinţele acesteia asupra concurenţei, gradat pe trepte.
(5) Deciziile emise vor fi comunicate pãrţilor în cauzã de cãtre Secretariatul Consiliului Concurenţei.
(6) Conform art. 45 din lege, organele administraţiei publice centrale şi locale sau orice alte instituţii şi autoritãţi publice sunt obligate sã permitã accesul inspectorilor de concurenţã la documentele, datele şi informaţiile deţinute de cãtre acestea, în mãsura în care sunt necesare îndeplinirii misiunii legate a Consiliului Concurenţei.
ART. 9
Desfãşurarea inspecţiilor
(1) Procedura stabilitã prin prezentul articol se aplicã în caz de încãlcare a prevederilor art. 5 alin. (1) din lege, atunci când declanşarea investigaţiei s-a realizat în urma unei plângeri, în condiţiile art. 40 lit. b) si art. 46 din lege.
(2) Inspectorii de concurenţã, care beneficiazã de puterile de inspecţie menţionate la art. 42 alin. (1) din lege, pot sã efectueze inspecţii în spaţiile, terenurile sau mijloacele de transport de uz profesional aparţinând agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici, în cadrul cãrora sã solicite declaraţii sau documente necesare îndeplinirii misiunii legale, sã sigileze, sã ridice sau sã obţinã în orice formã copii sau extrase din orice documente, registre, acte financiar-contabile şi comerciale sau alte evidenţe.
(3) Inspectorii de concurenţã, care beneficiazã de puterile de inspecţie menţionate la art. 42 alin. (1) din lege, pot sã efectueze inspecţii în orice alte spaţii, inclusiv domiciliul, terenuri sau mijloace de transport aparţinând conducãtorilor, administratorilor, directorilor şi altor angajaţi ai agenţilor economici sau ai asociaţiilor de agenţi economici supuşi investigaţiei. Aceastã inspecţie se efectueazã în baza autorizãrii judiciare date prin încheiere şi se desfãşoarã în condiţiile de procedurã prevãzute la art. 44 din lege.
(4) Pe parcursul derulãrii inspecţiei, personalul Consiliului Concurenţei ce beneficiazã de puteri de inspecţie poate adresa întrebãri reprezentanţilor sau membrilor conducerii agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici supuşi inspecţiei, rãspunsurile date de cãtre aceştia fiind înregistrate în orice formã.
(5) O copie dupã orice înregistrare fãcutã conform alin. (4) va fi fãcutã disponibilã agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici implicaţi dupã efectuarea inspecţiei.
(6) In cazurile în care un membru al conducerii agentului economic sau al asociaţiei de agenţi economici nu este sau nu a fost autorizat de cãtre agentul economic sau de cãtre asociaţia de agenţi economici supusã inspecţiei sã facã declaraţii în numele agentului economic subiect al interviului, Consiliul Concurenţei va stabili un termen în care agentul economic sau asociaţia de agenţi economici respectivã sã poatã comunica Consiliului Concurenţei orice rectificare care sã fie adãugatã declaraţiei fãcutã de cãtre acea persoanã.
(7) In caz de constatare a sãvârşirii infracţiunii prevãzute la art. 63 alin. (1) din lege, acţiunea penalã se pune în mişcare la sesizarea Consiliului Concurenţei.
ART. 10
Aplicarea amenzilor şi a amenzilor cominatorii pentru refuzul de a se supune inspecţiei sau pentru nefurnizarea de informaţii şi/sau documente în cursul inspecţiei
(1) Refuzul de a se supune unei inspecţii constituie contravenţie şi se sancţioneazã, conform art. 55 lite) din lege, cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã din anul financiar anterior sancţionãrii. Aceastã sancţiune se aplicã de cãtre inspectorii de concurenţã.
(2) Totodatã, conform art. 59 alin. (1) din lege, Consiliul Concurenţei poate obliga, prin decizie, agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici, la plata unor amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã din anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, calculatã de la data stabilitã prin decizie, pentru a îi determina sã se supunã inspecţiei prevãzute la art. 42-44 din lege.
Decizia va fi emisã, conform art. 60 alin. (3) din lege, de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei, împotriva deciziei luate de cãtre comisia din cadrul Consiliului Concurenţei se poate face plângere, în termen de 30 de zile de la comunicare, la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ.
(3) Furnizarea de informaţii, documente, înregistrãri şi evidenţe într-o formã incompletã în timpul inspecţiilor desfãşurate conform prevederilor art. 10 alin. (2) constituie contravenţie şi se sancţioneazã cu amendã în sumã de pânã la 1% din cifra de afaceri totalã realizatã de cãtre contravenient în anul financiar anterior sancţionãrii. Sancţiunea se aplicã de cãtre inspectorii de concurentã.
ART. 11
Raportul asupra investigaţiei
(1) Raportorul desemnat conform prevederilor art. 6 alin. (1) din prezentul regulament întocmeşte raportul asupra investigaţiei, în care va consemna:
a) numele şi adresele, respectiv denumirea şi sediul pãrţilor implicate;
b) descrierea înţelegerii, a deciziei luate de cãtre o asociaţie de agenţi economici sau a practicii concertate care constituie obiectul plângerii;
c) consideraţiile pe baza cãrora se apreciazã cã înţelegerea, decizia unei asociaţii de agenţi economici sau practica concertatã care constituie obiectul plângerii încalcã prevederile legii;
d) mãsurile şi, dupã caz, sancţiunile propuse.
(2) Raportul asupra investigaţiei va fi comunicat pãrţilor în cauzã, cu solicitarea ca, pânã la o anumitã datã stabilitã, acestea sã comunice Consiliului Concurenţei, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului.
(3) Termenul pentru comunicarea observaţiilor de cãtre pãrţile implicate va fi stabilit de la caz la caz, avându-se în vedere complexitatea cazului şi nu va fi mai scurt de 30 de zile de la data primirii raportului asupra investigaţiei. In baza deciziei Consiliului Concurenţei, acest termen poate fi prelungit o singurã datã şi pentru cel mult 30 de zile, la cererea pãrţii care invocã motive întemeiate, având în vedere împrejurãrile speciale în care se aflã.
(4) Raportorul desemnat va preda Consiliului Concurentei raportul asupra investigaţiei, cuprinzând şi observaţiile pãrţilor, mãsurile şi, dupã caz, sancţiunile propuse, împreunã cu dosarul complet al cazului.
(5) Raportorul va prezenta şi va susţine, la data fixatã, raportul în Plenul Consiliului Concurenţei, care va decide asupra mãsurilor ce urmeazã a fi luate.
ART. 12
Audierea
(1) Cu excepţia situaţiei prevãzute la art. 47^1 din lege, orice procedurã de investigaţie necesitã, conform art. 48 din lege, audierea agenţilor economici participanţi la înţelegerea, decizia luatã de o asociaţie de agenţi economici, practica concertatã sau abuzul de poziţie dominantã, obiect al investigaţiei. Audierea este dispusã de cãtre preşedintele Consiliului Concurenţei.
(2) Cu minimum 30 de zile înainte de data fixatã pentru audiere, o copie dupã raportul asupra investigaţiei va fi transmisã, spre luare la cunoştinţã, persoanelor a cãror audiere a fost dispusã, împreunã cu citaţiile pentru audiere.
(3) Preşedintele Consiliului Concurenţei poate admite audierea autorului unei plângeri sau reclamaţii, la cererea acestuia, precum şi a oricãrei persoane care declarã cã deţine date şi informaţii relevante pentru stabilirea adevãrului în cauza investigatã.
(4) Persoanelor a cãror audiere a fost admisã conform alin. (3) li se va trimite, cu cel puţin douã sãptãmâni înainte de data fixatã pentru audiere, o copie dupã raportul asupra investigaţiei, cuprinzând elementele prevãzute la art. 11 alin. (1) din prezentul regulament, numai la cerere şi dacã preşedintele Consiliului Concurenţei apreciazã cã este util în interesul investigaţiei, împreuna cu citaţiile pentru audiere.
(5) In citaţiile pentru audiere se vor preciza:
a) data fixatã pentru audiere;
b) posibilitatea şi condiţiile în care poate fi consultat dosarul cauzei, la sediul Consiliului Concurenţei;
c) data pânã la care pãrţile implicate pot transmite, în scris, observaţiile lor asupra conţinutului raportului de investigaţie;
d) faptul cã neprezentarea sau renunţarea la audiere, precum şi refuzul oricãrei depoziţii nu constituie, conform art. 48 alin. (3) din lege, impedimente pentru continuarea procedurii de investigaţie în cazul respectiv.
(6) Înainte de audiere, la cererea scrisã a pãrţilor, respectiv a celorlalte persoane citate, conform prevederilor art. 49 alin. (2) si (3) din lege, preşedintele Consiliului Concurentei poate permite consultarea dosarului cauzei la Secretariatul Consiliului Concurenţei şi obţinerea, contra cost, de copii şi extrase dupã actele procedurii de investigaţie.
(7) Documentele, datele şi informaţiile din dosarul cauzei care prezintã caracter de secret de stat sau sunt confidenţiale nu sunt accesibile pentru consultare sau obţinere de copii sau extrase decât prin decizie a preşedintelui Consiliului Concurenţei.
(8) Persoanele care au consultat dosarul cauzei vor fi înregistrate într-un registru special, cu toate datele de identificare şi de localizare a acestora şi cu semnãtura olografã.
(9) Agenţii economici citaţi vor fi reprezentaţi la audiere de cãtre reprezentanţii lor legali sau de cãtre persoanele împuternicite special în acest scop. Audierile vor fi fãcute în Plenul Consiliului Concurenţei. Audierile nu vor fi publice.
(10) Audierea persoanelor citate va fi fãcuta separat sau împreuna cu alte pãrţi citate, având în vedere interesul legitim al agenţilor economici în protecţia informaţiilor care constituie secret de afaceri sau a altor informaţii confidenţiale.
(11) Depoziţiile sau declaraţiile persoanelor audiate vor fi consemnate în scris şi vor fi semnate de persoanele respective sau vor fi înregistrate pe bandã magneticã.

CAP. VI
Accesul la dosar şi tratamentul informaţiilor confidenţiale

ART. 13
Accesul la dosar şi folosirea documentelor
(1) Consiliul Concurentei va acorda, la cerere, accesul la dosar agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici cãrora le-a fost transmis raportul de investigaţie. Accesul la dosar va fi acordat numai dupã transmiterea raportului de investigaţie.
(2) Dreptul de acces la dosar nu se extinde asupra documentelor interne ale Consiliului Concurentei.
(3) Nici o prevedere din prezentul regulament nu va împiedica Consiliul Concurenţei sã dezvãluie şi sã facã uz de informaţiile necesare pentru dovedirea unei încãlcãri a art. 5 alin. (1) sau a art. 6 din lege.
(4) Informaţiile şi/sau documentele obţinute prin exercitarea dreptului de acces la dosar nu pot fi utilizate decât în scopul aplicãrii art. 5 şi art. 6 din lege.
ART. 14
Identificarea şi protecţia informaţiilor confidenţiale
(1) Informaţiile, inclusiv documentele, nu vor fi comunicate sau fãcute publice de cãtre Consiliul Concurenţei în mãsura în care acestea conţin secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale ale oricãrei persoane.
(2) Consiliul Concurenţei poate solicita agenţilor economici şi asociaţiilor de agenţi economici care au transmis documente sau informaţii în conformitate cu art. 8 din prezentul regulament sã identifice documentele sau pãrţile din anumite documente pe care aceştia le considerã a conţine secrete de afaceri sau alte informaţii confidenţiale aparţinând lor şi sã identifice agenţii economici fatã de care aceste documente sã fie considerate confidenţiale. Consiliul Concurenţei poate solicita, de asemenea, agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici sã identifice anumite pãrţi ale raportului de investigaţie întocmit de cãtre raportor sau ale deciziei adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei care, în opinia lor, conţin secrete de afaceri.
(3) Consiliul Concurenţei poate stabili un termen în care agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici:
a) sã detalieze solicitarea acestora de protejare a confidenţialitãţii cu privire la fiecare document sau parte dintr-un document, la raportul de investigaţie sau la o anumitã parte din acesta;
b) sã furnizeze Consiliului Concurenţei o versiune neconfidenţialã a documentelor sau declaraţiilor, în care pasajele confidenţiale au fost şterse;
c) sã furnizeze o descriere concisã a fiecãrei piese ce conţinea o informaţie ştearsã.
(4) Dacã agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici nu se conformeazã cererii Consiliului Concurenţei, realizatã conform alin. (2) si (3), documentele sau declaraţiile în cauzã sunt considerate cã nu conţin informaţii confidenţiale.
ART. 15
Acord privind dezvãluirea unor informaţii confidenţiale
Fãrã a aduce atingere art. 14 alin. (3), atunci când Consiliul Concurenţei intenţioneazã sã dezvãluie informaţii furnizate de cãtre un agent economic sau asociaţie de agenţi economici, pe care aceştia le considerã a fi confidenţiale, îi va informa pe aceştia în scris despre intenţia de a dezvãlui acele informaţii şi despre motivele care stau la baza acestei decizii. Consiliul Concurenţei va stabili un termen în care agenţii economici sã îşi exprime punctul de vedere, în scris.
Dacã agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici continuã sã se opunã divulgãrii acelor informaţii, Consiliul Concurenţei va adopta o decizie referitoare la dezvãluirea informaţiilor respective, pe care o va aduce la cunoştinţa pãrţilor implicate.

CAP. VII
Decizii

ART. 16
Decizii luate de cãtre Consiliul Concurenţei în urma investigaţiei
(1) In conformitate cu prevederile art. 50 lit. a) din lege şi în baza atribuţiei prevãzute la art. 27 lit. b) din lege, dupã audierile dispuse şi, dacã este cazul, admise şi dupã examinarea observaţiilor pãrţilor asupra raportului de investigaţie, Consiliul Concurenţei poate decide:
a) sã inchidã investigaţia, întrucât aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind încãlcarea legii, care sã justifice impunerea de mãsuri sau sancţiuni de cãtre Consiliul Concurenţei.
b) în cazul în care agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici se fac vinovate de încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) sau, dupã caz, ale art. 6 din lege, Consiliul Concurenţei va emite o decizie prin care va ordona încetarea practicilor anticoncurenţiale constatate, putând, totodatã, prin aceastã decizie sã formuleze recomandãri şi sã impunã pãrţilor implicate condiţii speciale şi alte obligaţii. Decizia va preciza termenul în care pãrţile sunt obligate sã se conformeze hotãrârii şi mãsurilor dispuse.
(2) Contravenţiile reprezentând încãlcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din lege sau ale art. 6 din lege se sancţioneazã, conform art. 56 lit. a) din lege, cu amendã în sumã de pânã la 10% din cifra de afaceri totalã realizatã de contravenient în anul financiar anterior sancţionãrii.
(3) Individualizarea sancţiunii se face ţinând seama de gravitatea şi durata faptei şi a consecinţelor sale asupra concurenţei, în conformitate cu art. 57 din lege.
Sancţiunile vor fi gradate pe tranşe prin instrucţiuni adoptate de cãtre Consiliul Concurenţei. Sancţiunea se aplicã de cãtre Plenul Consiliului Concurenţei, prin aceeaşi decizie prin care s-a constatat sãvârşirea respectivei contravenţii.
(4) In cazul în care agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici implicate nu au adus la îndeplinire o decizie emisã conform alin. (1), în termenul indicat, aceştia pot fi obligaţi la plata unei amenzi cominatorii în sumã de pânã la 5% din cifra de afaceri medie zilnicã realizatã în anul financiar anterior sancţionãrii, pentru fiecare zi de întârziere, prin decizie emisã de cãtre o comisie din cadrul Consiliului Concurenţei.
(5) In baza deciziei Consiliului Concurenţei, conform art. 60 alin. (5) din lege, profiturile sau, dupã caz, veniturile realizate de cãtre agenţii economici sau asociaţiile de agenţi economici ca urmare a încãlcãrii prevederilor art. 5 alin. (1) sau ale art. 6 din lege vor fi confiscate şi vãrsate la bugetul de stat.
(6) Conform art. 7 din lege, dacã, prin mãsurile luate şi prin sancţiunile aplicate de cãtre Consiliul Concurentei unui agent economic abuzând de poziţia sa dominantã, nu se obţine restabilirea situaţiei şi prevenirea repetãrii abuzului, Consiliul Concurentei, pentru motiv de afectare gravã a unui interes public major, poate cere Curţii de Apel Bucureşti sã ordone mãsurile adecvate pentru lichidarea poziţiei dominante pe piaţã a acestuia.
ART. 17
Decizii luate de cãtre Consiliul Concurenţei în cazurile în care nu s-a declanşat procedura de investigaţie
(1) Dacã plângerea nu a prezentat suficiente temeiuri pentru a justifica declanşarea unei investigaţii, Consiliul Concurentei, în conformitate cu art. 46 alin. (2) din lege, va adopta o decizie de respingere a plângerii, cu precizarea motivelor care au stat la baza acestei decizii, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii plângerii.
(2) In cazul în care plângerea înaintatã nu cade sub incidenţa legii, Consiliul Concurenţei va rãspunde printr-o scrisoare, în termenele prevãzute prin legi speciale.
ART. 18
Comunicarea şi contestarea deciziilor
(1) Deciziile emise conform art. 16 alin. (1) - (5) şi art. 17 vor fi comunicate fãrã întârziere pãrţilor în cauzã, prin secretariatul Consiliului Concurenţei şi vor putea fi publicate în Monitorul Oficial al României, pe cheltuiala contravenientului sau a solicitantului, dupã caz. La publicarea deciziilor se va ţine seama de interesele legitime ale agenţilor economici în cauzã, astfel încât secretul profesional sã nu fie divulgat.
(2) Deciziile luate conform art. 16 alin. (1) - (5) şi art. 17 pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia Contencios Administrativ, în termen de 30 de zile de la comunicare. Preşedintele instanţei poate ordona, la cerere, suspendarea executãrii deciziei atacate.

CAP. VIII
Prevederi finale

ART. 19
Intrarea în vigoare
Prezentul regulament se pune în aplicare prin ordin al Preşedintelui Consiliului Concurenţei şi se publicã în Monitorul Oficial al României.

ANEXĂ


────────
la regulament
──────────────

Formular de plângere conform art. 3 alin. (2)

I. Informaţii privind pãrţile implicate

(1) Furnizaţi informaţii complete privind identitatea persoanelor fizice sau juridice care transmit plângerea. Atunci când autorul plângerii este un agent economic, identificaţi grupul din care face parte acesta şi precizaţi domeniul în care îşi desfãşoarã activitatea. Menţionaţi o persoanã de contact (cu numãr de telefon, adresã poştalã şi e-mail) de la care pot fi obţinute explicaţii suplimentare.
(2) Identificaţi agentul/agenţii economici al cãror comportament constituie obiectul plângerii, incluzând informaţii referitoare la grupul din care fac parte aceştia şi natura activitãţilor prestate de cãtre aceştia, indicaţi poziţia reclamantului faţã de agenţii sau asociaţiile de agenţi economici pârâţi (ex: client, concurent etc).

II. Detalii despre presupusa încãlcare a legii si probe

(3) Prezentaţi în detaliu faptele din care rezultã, în opinia dumneavoastrã, cã s-a sãvârşit o încãlcare a art. 5 sau 6 din lege. Indicaţi, în special, natura produselor (bunuri sau servicii) afectate de cãtre pretinsa încãlcare şi explicaţi, atunci când este necesar, relaţiile comerciale privind aceste produse. Furnizaţi toate detaliile disponibile despre înţelegerile sau practicile agenţilor economici sau asociaţiilor de agenţi economici care constituie obiectul plângerii. Indicaţi, în mãsura posibilului, cota de piaţã estimativã deţinutã de cãtre agenţii economici ce constituie subiectul plângerii.
(4) Transmiteţi toate documentele aflate în posesia dumneavoastrã referitoare sau aflate în directã legãturã cu faptele din plângere (ex: textul acordurilor, minute ale întâlnirilor sau ale negocierilor, termenii tranzacţiilor, documente de afaceri, circulare, corespondenţã, note ale conversaţiilor telefonice etc). Precizaţi numele şi adresa persoanelor în mãsurã sã depunã mãrturie asupra faptelor susţinute în plângere şi, în particular, a persoanelor afectate de pretinsa încãlcare a prevederilor legii. Transmiteţi statistici sau alte date aflate în posesia dumneavoastrã referitoare la faptele susţinute (de ex: referitoare la evoluţia preţrilor, cantitãţi vândute etc.).
(5) Prezentaţi punctul dumneavoastrã de vedere referitor la piaţa geograficã pe care s-a sãvârşit pretinsa încãlcare a legii şi explicaţi, dacã nu reiese în mod evident, în ce mãsurã a fost afectatã concurenţa.

III. Soluţionarea cauzei de cãtre Consiliul Concurentei si interesul legitim

(6) Explicaţi rezultatul pe care îl scontaţi în urma declanşãrii procedurilor legale de cãtre Consiliul Concurenţei.
(7) Prezentaţi motivele pe care vã întemeiaţi interesul legitim în calitate de autor al unei plângeri conform art. 3 alin. (1) din prezentul regulament. Prezentaţi, în special, în ce mod comportamentul pretins ilegal vã afecteazã şi explicaţi în ce mãsurã, din punctul dumneavoastrã de vedere, intervenţia Consiliului Concurenţei ar putea sã remedieze pretinsa ilegalitate.

IV. Proceduri declanşate în fata instanţelor judecãtoreşti

(8) Specificaţi dacã aţi efectuat un demers în faţa unei autoritãţi administrative şi/sau dacã un proces a fost intentat în faţa instanţelor judecãtoreşti pentru aceleaşi motive sau pentru motive asemãnãtoare. Dacã este cazul, furnizaţi informaţii complete referitoare la autoritatea administrativã sau judecãtoreascã în cauzã şi informaţiile pe care le-aţi prezentat.
Declaraţie pe propria rãspundere cã informaţiile cuprinse în acest formular sunt în întregime date cu bunã credinţã.

Data şi semnãtura

_________________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016