Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 septembrie 2004  privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 10 septembrie 2004 privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 850 din 16 septembrie 2004
În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi al <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
Consiliul Concurenţei adoptã prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, care face parte din procesul de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care îl exercitã autoritãţile publice sau oricare alte organisme care administreazã surse în numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu concurenţial normal din cadrul unei economii de piaţã în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi ofertã. Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor de stat existent trebuie notificatã Consiliului Concurenţei.
Consiliul Concurenţei, prin prezentul regulament, stabileşte condiţiile în care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea activitãţii de cercetare şi dezvoltare, fãrã a distorsiona mediul concurenţial normal şi creşterea economicã.

CAP. I
Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare şi dezvoltare

Ajutorul de stat incompatibil cu mediul concurenţial
ART. 1
(1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autoritãţi publice sau de alte organisme care le administreazã în numele statului, în orice formã, care denatureazã ori ameninţã sã denatureze concurenţa prin favorizarea anumitor agenţi economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii, este incompatibil cu un mediu concurenţial, în mãsura în care afecteazã aplicarea acordurilor internaţionale la care România este parte.
(2) Cu cât activitatea de cercetare şi dezvoltare se situeazã mai aproape de piaţã, cu atât mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere faţã de piaţã a ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei face distincţia dintre activitãţile de cercetare fundamentalã, de cercetare aplicativã şi de cercetare-dezvoltare precompetitivã, denumitã şi preconcurenţialã.
(3) Activitatea de cercetare fundamentalã este orientatã spre dobândirea de cunoştinţe ştiinţifice noi, precum şi spre formularea şi verificarea de noi ipoteze şi teorii, fãrã a avea însã scop industrial sau comercial.
(4) Activitatea de cercetare aplicativã este orientatã spre lãrgirea cunoştinţelor, cu scopul de a utiliza aceste cunoştinţe pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau servicii ori pentru a îmbunãtãţi semnificativ produsele, procesele sau serviciile existente.
(5) Activitatea de dezvoltare precompetitivã este orientatã spre transformarea rezultatelor cercetãrii aplicative în planuri, scheme sau documentaţii pentru produse, procese ori servicii noi, modificate sau îmbunãtãţite, chiar dacã acestea sunt destinate vânzãrii ori utilizãrii, incluzând şi fabricarea prototipului iniţial, care nu poate fi utilizat în scopuri comerciale. Aceasta poate include formularea conceptului şi a schiţelor pentru alte produse, procese sau servicii şi a proiectului demonstrativ ori a proiectelor-pilot, cu condiţia ca asemenea proiecte sã nu fie utilizate pentru aplicaţii industriale sau în scopuri comerciale. Activitatea de dezvoltare precompetitivã nu include schimbãrile periodice ale produselor, liniilor de producţie, procesului de fabricaţie, serviciilor existente şi ale altor operaţii în derulare, chiar dacã aceste schimbãri constituie îmbunãtãţiri.
Activitãţile inovatoare care beneficiazã de ajutor de stat
ART. 2
Inovaţia nu reprezintã o categorie distinctã a activitãţii de cercetare şi dezvoltare. Activitãţile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu se încadreazã în cele menţionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor de stat numai dacã îndeplinesc condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de Regulamentul privind ajutorul de stat regional şi de Regulamentul privind ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 55/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din 19 aprilie 2004.
Activitãţile de cercetare şi dezvoltare ale instituţiilor fãrã scop lucrativ
ART. 3
(1) Finanţarea publicã a activitãţilor de cercetare şi dezvoltare realizate de cãtre instituţiile fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. În cazul în care rezultatele proiectelor de cercetare şi dezvoltare finanţate din surse publice, realizate de aceste instituţii, sunt puse în mod nediscriminatoriu la dispoziţia industriei româneşti, ajutorul de stat nu este implicat.
(2) Când activitatea de cercetare şi dezvoltare se efectueazã de cãtre instituţii fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare, în numele sau în colaborare cu agenţii economici industriali, ajutorul de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu este implicat în urmãtoarele situaţii:
a) dacã instituţiile fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare contribuie la proiectele de cercetare aşa cum ar proceda o societate comercialã, de pildã în schimbul achitãrii la preţul pieţei a serviciilor pe care le furnizeazã;
b) dacã agenţii economici industriali care participã la cercetare suportã costul integral al proiectului;
c) dacã rezultatele care nu genereazã drepturi de proprietate intelectualã pot fi diseminate pe scarã largã;
d) dacã drepturile de proprietate intelectualã asupra rezultatelor activitãţii de cercetare şi dezvoltare sunt în întregime alocate instituţiilor publice fãrã scop lucrativ;
e) dacã instituţiile publice nelucrative primesc de la agenţii economici industriali compensaţia echivalentã preţului de piaţã al drepturilor de proprietate intelectualã care derivã din proiectul de cercetare şi care sunt deţinute de cãtre agenţii economici industriali respectivi.
Contractarea activitãţilor de cercetare şi dezvoltare sau a rezultatelor acestor activitãţi
ART. 4
(1) Autoritãţile publice pot angaja agenţi economici pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare sau pot cumpãra rezultatele activitãţii de cercetare şi dezvoltare direct de la aceştia. În aceste cazuri, dacã nu are loc o procedurã de licitaţie, poate fi implicat ajutorul de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Dacã aceste contracte sunt încheiate în condiţiile pieţei, în special, în conformitate cu regulile aplicabile achiziţiilor publice, ele nu intrã sub incidenţa <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

CAP. II
Compatibilitatea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare

Autorizarea ajutorului de stat
ART. 5
Ajutorul de stat pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare poate fi autorizat de cãtre Consiliul Concurenţei, dacã îndeplineşte condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi de prezentul regulament.
Factorii care influenţeazã evaluarea compatibilitãţii ajutorului de stat
ART. 6
La evaluarea compatibilitãţii ajutorului de stat notificat cu mediul concurenţial, Consiliul Concurenţei va acorda o atenţie deosebitã tipului de activitate de cercetare efectuatã, beneficiarilor, intensitãţii ajutorului de stat, accesibilitãţii la rezultate şi altor factori relevanţi, potrivit prevederilor cap. IV şi V.

CAP. III
Notificarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare

Notificarea ajutorului de stat
ART. 7
(1) Ajutorul de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare trebuie notificat Consiliului Concurenţei în conformitate cu <>art. 6 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Notificarea se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat, prevãzut în anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 125 din 24 martie 2000.
(2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, cuprins în anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de cãtre furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat şi înaintat Consiliului Concurenţei.
Transparenţa schemelor de ajutor de stat
ART. 8
(1) În aplicarea schemelor de ajutor de stat Consiliul Concurenţei va urmãri atingerea unui grad de transparenţã cât mai înalt, prin precizarea clarã a obiectivelor de îndeplinit, a beneficiarilor şi a altor aspecte relevante în acest scop.
(2) În notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul de stat este menit sã le reducã, iar ajutorul de stat trebuie acordat astfel încât sã se permitã calcularea intensitãţii acestuia în funcţie de aceste costuri, conform anexei nr. 1.
Verificarea echivalentului ajutorului de stat
ART. 9
Dacã ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui împrumut nerambursabil direct, furnizorul şi iniţiatorul acestuia trebuie sã transmitã informaţii suficiente pentru a permite Consiliului Concurenţei verificarea calculului echivalentului ajutorului de stat.
Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor de stat
ART. 10
(1) Notificarea creşterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat autorizate nu este necesarã dacã aceastã creştere nu depãşeşte 100% (în termeni nominali) din valoarea anualã iniţialã, cu condiţia ca schema sã aibã duratã nelimitatã sau creşterea sã aibã loc în perioada de valabilitate a schemei cu duratã limitatã.
(2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fãrã creştere bugetarã (pânã la limita menţionatã de 100%), fãrã modificãri ale condiţiilor de implementare a schemelor de ajutor autorizate anterior şi consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai dacã sunt realizate din al cincilea an de la expirarea valabilitãţii schemei iniţiale.
(3) Furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat au obligaţia de a informa anticipat Consiliul Concurenţei cu privire la aceste refinanţãri/prelungiri şi de a raporta ajutoarele de stat conform Regulamentului privind procedurile de raportare şi monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 94/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 443 din 18 mai 2004.
Alocãri specifice de ajutoare de stat. Notificarea ajutorului de stat individual
ART. 11
(1) Alocãrile specifice de ajutoare de stat acordate în cadrul unei scheme de cercetare şi dezvoltare, care a fost autorizatã de cãtre Consiliul Concurenţei, nu trebuie sã fie notificate, cu excepţia cazului în care Consiliul Concurenţei a solicitat explicit acest lucru în decizia de autorizare a schemei de ajutor de stat.
(2) Pentru a evalua alocãrile cu valori semnificative acordate în cadrul schemelor autorizate, precum şi compatibilitatea acestor alocãri cu mediul concurenţial, Consiliul Concurenţei solicitã notificarea prealabilã a tuturor proiectelor de cercetare individuale care costã mai mult decât echivalentul în lei a 25 milioane euro şi pentru care se propune acordarea ajutorului de stat al cãrui echivalent brut în lei este mai mare de 5 milioane euro.
(3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare şi dezvoltare trebuie notificate conform <>art. 6 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu excepţia cazului în care se situeazã sub pragul minim.

CAP. IV
Intensitatea ajutorului de stat

Stabilirea intensitãţii ajutorului de stat
ART. 12
(1) Intensitatea permisã a ajutorului de stat va fi stabilitã de cãtre Consiliul Concurenţei de la caz la caz.
(2) Evaluarea fãcutã de Consiliul Concurenţei în fiecare caz va lua în considerare natura proiectului sau a programului, consideraţiile de politicã generalã referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturãrii concurenţei şi al încãlcãrii prevederilor tratatelor la care România este parte.
(3) Evaluarea generalã a acestor riscuri poate îndreptãţi Consiliul Concurenţei sã considere cã pentru activitãţile de cercetare fundamentalã şi cercetare aplicativã se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare de stat decât pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare precompetitivã, care sunt mai strâns legate de introducerea pe piaţã a rezultatelor activitãţii de cercetare şi dezvoltare şi care, dacã beneficiazã de ajutor de stat, ar putea determina mai uşor denaturãri ale concurenţei şi comerţului.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare fundamentalã
ART. 13
(1) Finanţarea publicã a cercetãrii fundamentale care, în mod normal, se efectueazã în mod independent de cãtre instituţiile fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) În cazurile excepţionale în care activitatea de cercetare fundamentalã este efectuatã de cãtre sau pentru agenţi economici, finanţarea publicã intrã sub incidenţa <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, deoarece acest tip de cercetare este departe de piaţã, iar rezultatele sale sunt în principiu disponibile pe scarã largã pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii şi la ratele pieţei, ajutorul de stat pentru acest tip de activitate putând fi acordat la o intensitate brutã de pânã la 100%.
(3) Pentru a fi calificatã drept cercetare fundamentalã, activitatea nu trebuie sã fie legatã de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite întreprinderi şi trebuie garantatã o largã diseminare a rezultatelor cercetãrii.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare aplicativã
ART. 14
(1) Ca regulã generalã, intensitatea brutã a ajutorului de stat pentru cercetarea aplicativã nu trebuie sã depãşeascã 50% din costurile eligibile ale proiectului, conform definiţiei cuprinse în anexa nr. 1.
(2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregãtitoare ale activitãţilor de cercetare aplicativã se poate acorda un ajutor de stat de pânã la 75% din costurile studiului, în timp ce pentru studiile pregãtitoare ale activitãţilor de cercetare-dezvoltare preconcurenţialã se poate acorda un ajutor de stat de pânã la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite avându-se în vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare de stat asupra condiţiilor concurenţei şi a condiţiilor de desfãşurare a comerţului.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitatea de cercetare-dezvoltare precompetitivã
ART. 15
Activitãţile de cercetare-dezvoltare precompetitivã se situeazã aproape de piaţã şi existã un risc mai mare ca ajutorul de stat acordat sã denatureze concurenţa şi sã contravinã prevederilor tratatelor internaţionale la care România este parte. Intensitatea brutã permisã a ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare precompetitivã este de 25% din costurile eligibile ale proiectului, conform definiţiei cuprinse în anexa nr. 1.
Intensitatea ajutorului de stat în cazul avansurilor rambursabile
ART. 16
(1) În cazul avansurilor rambursabile, numai în eventualitatea succesului activitãţilor de cercetare, intensitatea permisã a ajutorului de stat, exprimatã în echivalent brut, este cea prevãzutã în prezentul regulament pentru diversele etape ale cercetãrii.
(2) În eventualitatea eşecului cercetãrii respective, Consiliul Concurenţei poate autoriza un nivel mai ridicat al intensitãţii ajutorului de stat, în mãsura în care eşecul proiectului reduce riscul denaturãrii concurenţei şi comerţului, dar cu respectarea limitelor legale ale intensitãţii.
(3) La notificarea ajutorului de stat rambursabil, furnizorii ajutorului trebuie sã informeze Consiliul Concurenţei asupra sumelor şi procedurilor exacte de rambursare, condiţiile propuse fiind analizate de cãtre Consiliul Concurenţei de la caz la caz.
Ajutorul de stat pentru aplicarea invenţiilor brevetate
ART. 17
În vederea încurajãrii diseminãrii rezultatelor cercetãrii, ajutoarele de stat pentru aplicarea invenţiilor brevetate şi a îmbunãtãţirilor ulterioare de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii pot fi acordate pânã la acelaşi nivel ca şi pentru activitãţile de cercetare care au condus la realizarea invenţiilor respective.
Nivelul ajutorului de stat pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţii economici
ART. 18
În cazul unui proiect de cercetare şi dezvoltare care se realizeazã prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţi economici, ajutorul de stat combinat, provenit din sprijin guvernamental direct pentru un proiect specific de cercetare şi contribuţiile din partea instituţiilor publice de cercetare la proiectul respectiv, dacã acestea din urmã constituie ajutor de stat în conformitate cu art. 3, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate depãşi plafoanele de ajutor prevãzute pentru activitatea de cercetare în cauzã.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare care acoperã atât cercetarea aplicativã, cât şi dezvoltarea precompetitivã
ART. 19
În cazul activitãţii de cercetare şi dezvoltare care acoperã atât cercetarea aplicativã, cât şi activitãţi de cercetare şi dezvoltare precompetitivã, intensitatea permisã a ajutorului de stat nu va depãşi media ponderatã a intensitãţilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor douã tipuri de cercetare.
Modificarea intensitãţii ajutorului de stat
ART. 20
(1) Fãrã a se aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea ajutoarelor de stat, prevãzutã la art. 14-18, poate creşte în situaţiile menţionate la alin. (2)-(6).
(2) Dacã ajutorul de stat se acordã întreprinderilor mici şi mijlocii, intensitatea ajutorului poate creşte cu 10%.
(3) Dacã proiectul de cercetare se efectueazã într-o zonã asistatã, intensitatea ajutorului de stat poate fi depãşitã cu 10%. Toate regiunile din România sunt considerate regiuni asistate şi, în consecinţã, sunt eligibile pentru acest bonus.
(4) Bonusul regional menţionat la alin. (3) poate fi depãşit ţinându-se seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investiţii şi de nevoia de a stimula investiţiile necorporale, fãrã a se depãşi însã limitele prevãzute la alin. (8).
(5) Dacã proiectul de cercetare se conformeazã obiectivelor unui proiect sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare şi dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15%. Aceastã cifrã creşte pânã la 25% dacã proiectul implicã şi cooperare efectivã transfrontalierã între firme şi organismele publice de cercetare sau între cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul din statele membre ale Uniunii Europene şi ale Spaţiului Economic European sau din ţãrile care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţãrile respective, pe de altã parte, şi dacã rezultatele sunt diseminate şi publicate pe scarã largã, respectându-se totodatã drepturile de proprietate intelectualã şi industrialã.
(6) Dacã proiectul de cercetare nu este în concordanţã cu obiectivele unui proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei poate permite creşteri de pânã la 10%, cu respectarea a cel puţin uneia dintre urmãtoarele condiţii:
a) proiectul implicã cooperarea transfrontalierã efectivã dintre cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul dintr-un stat membru al Uniunii Europene şi al Spaţiului Economic European sau din ţãrile care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţãrile respective, pe de altã parte, în special în contextul coordonãrii politicilor naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) proiectul implicã cooperarea efectivã dintre agenţi economici şi organisme publice de cercetare, în special în contextul coordonãrii politicilor naţionale de cercetaredezvoltare;
c) rezultatele proiectului sunt diseminate şi publicate pe scarã largã, se acordã brevete şi licenţe sau se iau alte mãsuri în condiţii asemãnãtoare cu cele privind diseminarea rezultatelor cercetãrii-dezvoltãrii din Uniunea Europeanã.
(7) Furnizorii şi iniţiatorii ajutorului de stat trebuie sã transmitã Consiliului Concurenţei informaţii suficiente pentru a-i permite acestuia sã analizeze îndeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.
(8) Cumularea creşterii prevãzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevãzute la art. 14-18 nu poate depãşi o intensitate brutã maximã de 75% pentru cercetarea aplicativã şi de 50% pentru activitãţile de dezvoltare precompetitivã. Aceste limite trebuie respectate în toate cazurile.
Factorii care influenţeazã evaluarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare
ART. 21
La evaluarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei trebuie sã ţinã seama de efectul asupra concurenţei şi comerţului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de finanţare comunitarã. Acolo unde finanţarea comunitarã se cumuleazã cu ajutorul de stat, sprijinul total nu poate depãşi 75% în cazul cercetãrii aplicative şi 50% în cazul activitãţilor de cercetare-dezvoltare precompetitivã.

CAP. V
Efectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare

Efectul stimulator al ajutorului de stat
ART. 22
Ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare trebuie sã serveascã drept stimulent pentru ca agenţii economici sã întreprindã activitãţi de cercetare şi dezvoltare pe lângã activitãţile normale curente. Acest ajutor poate încuraja agenţii economici care nu efectueazã cercetare şi dezvoltare sã realizeze astfel de activitãţi. Dacã acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurenţei poate evalua ajutorul respectiv într-o manierã mai puţin favorabilã decât în mod obişnuit.
Factori care influenţeazã evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat
ART. 23
(1) Pentru a verifica dacã ajutorul de stat propus va impulsiona agenţii economici sã efectueze activitãţi de cercetare pe care altfel nu le-ar desfãşura, Consiliul Concurenţei trebuie sã ţinã seama în special de factorii cuantificabili, cum ar fi modificãrile legate de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea, de numãrul de persoane cu sarcini de cercetare şi dezvoltare şi de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea ca procentaj din cifra totalã de afaceri, precum şi de eşecurile de piaţã, costurile suplimentare legate de cooperarea transfrontalierã şi alţi factori relevanţi indicaţi de cãtre furnizorul ajutorului de stat.
(2) Ajutorul de stat poate fi autorizat şi în cazul în care contribuie la extinderea domeniului cercetãrii ori la accelerarea acesteia.
Necesitatea demonstrãrii efectului stimulator al ajutorului de stat
ART. 24
(1) Cu ocazia notificãrii ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurenţei va cere furnizorului şi iniţiatorului de ajutor de stat sã demonstreze faptul cã ajutorul este necesar ca stimulent şi cã nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).
(2) De asemenea, Consiliul Concurenţei va solicita furnizorului, în momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor de stat aprobate, sã demonstreze faptul cã ajutorul este necesar ca stimulent şi cã nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).
Ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii
ART. 25
Se considerã cã ajutorul de stat oferã stimulentul necesar dacã beneficiarul este o întreprindere din categoria celor mici şi mijlocii.
Prevederi suplimentare referitoare la art. 23 şi 24
ART. 26
Consiliul Concurenţei va acorda o importanţã deosebitã condiţiilor prevãzute la art. 23 şi 24:
a) în cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piaţã, când acestea sunt realizate de cãtre societãţile comerciale mari;
b) în toate cazurile în care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitãrii de ajutor de stat.

CAP. VI
Dispoziţii finale

Condiţii care trebuie respectate în aplicarea prezentului regulament
ART. 27
Dispoziţiile prezentului regulament se aplicã cu respectarea prevederilor Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat şi ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenţa obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 27/2000 .
ART. 28
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
Intrarea în vigoare a prezentului regulament
ART. 29
(1) Prezentul regulament intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Prezentul regulament se aplicã ajutoarelor de stat acordate pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare, notificate dupã intrarea sa în vigoare, precum şi celor care nu au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar pentru care decizia Consiliului Concurenţei este ulterioarã acestei date.
(3) La data intrãrii în vigoare a prezentului regulament se abrogã Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 92/2002 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, şi Regulamentul pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 129/2004 , publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 521 din 9 iunie 2004.
(4) Prezentul regulament transpune Cadrul comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, C 45 din 17 februarie 1996, precum şi Comunicarea Comisiei de modificare a Cadrului comunitar privind ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene, C 48 din 13 februarie 1998.


ANEXA 1
la regulament

COSTURILE
de cercetare şi dezvoltare eligibile în
scopul calculãrii intensitãţii ajutoarelor de stat

Costurile prevãzute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensitãţii ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare (dacã sunt generate şi de alte activitãţi - în special alte activitãţi de cercetare şi dezvoltare -, trebuie defalcate pe tipuri de activitãţi):
1. costurile de personal (cercetãtori, tehnicieni şi alt personal de sprijin angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare);
2. costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu pentru activitãţi de cercetare;
3. costurile aferente consultanţei şi serviciilor echivalente utilizate exclusiv în activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunoştinţe tehnice şi brevete etc. aduse din surse externe;
4. cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare;
5. alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionãri şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.


ANEXA 2
la regulament

INFORMAŢII SUPLIMENTARE
care vor fi furnizate în notificarea prevãzutã la
<>art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru
cercetare şi dezvoltare (scheme, alocãri specifice de ajutoare
acordate în cadrul unei scheme aprobate şi ajutoare individuale)

1. Obiective
Descrierea detaliatã a scopurilor mãsurii şi a tipului/naturii activitãţii de cercetare şi dezvoltare care va beneficia de asistenţã
2. Descrierea etapelor activitãţii de cercetare şi dezvoltare eligibile pentru ajutorul de stat
2.1. Cercetarea fundamentalã
2.2. Definiţia studiilor de fezabilitate
2.3. Cercetarea aplicativã
2.4. Cercetarea-dezvoltarea precompetitivã
2.5. Proiectele-pilot sau demonstrative
3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutorul de stat
3.1. Costurile de personal (cercetãtori, tehnicieni şi alt personal auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare)
3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu (cu excepţia cheltuielilor ocazionate de comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare
3.3. Cheltuielile de consultanţã şi servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunoştinţele tehnice şi brevetele etc. achiziţionate din surse externe
3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare
3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionãri şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare
4. Tipul şi intensitatea ajutorului de stat
4.1. Descrierea tipului şi intensitãţii ajutorului de stat pentru fiecare etapã de cercetare şi dezvoltare care beneficiazã de ajutor
4.2. Descrierea detaliatã a tuturor bonusurilor aplicabile, precum şi precizarea intensitãţii maxime a ajutorului de stat
5. Cercetarea prin cooperare
5.1. Proiectele se desfãşoarã prin cooperarea dintre o serie de agenţi economici eligibili pentru ajutorul de stat? Existã condiţii/clauze speciale de cooperare? Dacã da, care sunt aceste condiţii/clauze?
5.2. Propunerea de ajutor de stat prevede cooperarea dintre agenţi economici şi alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare şi universitãţile? Existã condiţii/clauze speciale? Dacã da, a se descrie.
5.3. Dacã institutele de cercetare primesc ajutor de stat pentru un proiect de cercetare specific, care sunt valoarea şi intensitatea acelui ajutor?
6. Aspecte multinaţionale
Propunerea (ajutor individual/schemã/program) are aspecte multinaţionale? Dacã da:
6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte ţãri? Dacã da, precizaţi:
a) care sunt state membre ale Uniunii Europene;
b) care sunt state terţe;
c) care sunt agenţi economici ori centre de cercetare din alte ţãri.
6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schemã/program)?
6.3. Prezentaţi defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.
7. Aplicarea rezultatelor
7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?
7.2. Existã condiţii la acordarea licenţelor privitoare la rezultate?
7.3. Existã reguli care guverneazã publicarea/ diseminarea generalã a rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?
7.4. Precizaţi mãsurile planificate pentru valorificarea/ dezvoltarea ulterioarã a rezultatelor.
8. Efectul stimulator al ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare
8.1. În ceea ce priveşte schemele, ce mãsuri sunt avute în vedere pentru a asigura faptul cã ajutorul de stat are efect stimulator asupra cercetãrii şi dezvoltãrii (a se vedea cap. V din regulament)?
8.2. În ceea ce priveşte ajutoarele individuale - în special cazurile la care se referã art. 26 din regulament - ce factori au fost luaţi în considerare pentru a asigura faptul cã ajutorul are efect stimulator asupra cercetãrii şi dezvoltãrii?

---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016