Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 mai 2002  privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 10 mai 2002 privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 2 iulie 2002
În temeiul <>art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 , precum şi al art. 14 alin. (1) lit. e) şi <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.

CAP. 1
Dispoziţii generale
Introducere
ART. 1
(1) Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
(2) Scopul controlului ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt determinate de cerere şi oferta.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie sa fie notificatã Consiliului Concurentei.
(3) Ajutorul de stat pentru salvarea firmelor aflate în dificultate de la faliment şi sprijinirea lor în vederea restructurãrii poate fi privit ca fiind legitim doar în anumite condiţii. Acest ajutor poate fi justificat, de exemplu, de considerente de politica regionala şi/sau socialã, de nevoia de a tine seama de rolul benefic pe care îl au întreprinderile mici şi mijlocii (I.M.M.) în economie sau, în mod excepţional, de dorinta de a menţine o structura de piata competitivã în cazul în care disparitia anumitor firme ar putea sa conducã la o situaţie de monopol sau de oligopol.
Conceptul de "firma în dificultate"
ART. 2
(1) Consiliul Concurentei considera ca o firma este în dificultate atunci când nu este capabilã, fie prin resurse financiare proprii, fie prin resursele pe care poate sa le obţinã de la proprietari/acţionari sau creditori, sa acopere pierderile care, în absenta unei intervenţii din exterior din partea autoritãţilor publice, o vor condamna aproape sigur la ieşirea pe termen scurt sau mediu din circuitul economic.
(2) O firma este consideratã ca fiind în dificultate, în orice condiţii şi indiferent de mãrimea ei, în sensul prezentului regulament, în special:
a) în cazul unei societãţi cu rãspundere limitatã, când se constata pierderea a mai mult de jumãtate din capitalul social şi, în plus, când mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau
b) în cazul unei societãţi pe acţiuni, când se constata pierderea a mai mult de jumãtate din capitalul social, asa cum apare în evidentele contabile ale societãţii, şi, în plus, când mai mult de un sfert din capital s-a pierdut în ultimele 12 luni; sau
c) indiferent de forma societãţii respective, când aceasta îndeplineşte criteriile prevãzute în legislaţia privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului, pentru a fi supusã procedurilor colective de faliment.
(3) Semnele dupã care se poate considera ca o firma este în dificultate sunt creşterea pierderilor, scãderea cifrei de afaceri, creşterea volumului stocurilor, supracapacitate de producţie, scãderea fluxului de numerar, creşterea datoriilor, creşterea spezelor financiare şi scãderea şi disparitia valorii activului net. În cazuri grave, societatea poate sa fi devenit deja insolvabilã sau poate sa fi fãcut obiectul unor proceduri colective de faliment în conformitate cu dispoziţiile legislaţiei în vigoare referitoare la procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului. În ultimul caz, prezentul regulament se aplica oricãrui ajutor acordat în contextul unor astfel de proceduri, care au ca finalitate continuarea activitãţii societãţii. În orice caz, o firma în dificultate este eligibilã numai dacã nu poate sa se redreseze prin resursele proprii sau fondurile pe care le obţine de la proprietarii/actionarii sau creditorii sãi.
(4) În sensul prezentului regulament o firma nou-constituitã nu este eligibilã pentru acordarea ajutorului pentru salvare sau restructurare, chiar dacã poziţia sa financiarã iniţialã este precara. Acesta este cazul, de exemplu, al unei firme care rezulta din lichidarea unei firme anterioare sau care preia activele unei astfel de firme. Crearea de cãtre o companie a unei filiale tocmai ca un vehicul pentru preluarea activelor şi, posibil, a pierderilor sale nu este consideratã creare de firma noua.
(5) O societate aparţinând unui grup nu este în mod normal eligibilã pentru acordarea ajutorului pentru salvare şi restructurare, cu excepţia cazului în care se poate demonstra ca dificultãţile societãţii sunt proprii şi nu rezulta dintr-o alocare arbitrarã a costurilor în cadrul grupului şi ca dificultãţile sunt prea serioase pentru a fi rezolvate de grup.
Definirea ajutorului pentru salvare şi a ajutorului pentru restructurare
ART. 3
(1) Ajutorul pentru salvare şi ajutorul pentru restructurare sunt reglementate de acelaşi regulament deoarece în ambele cazuri autoritãţile publice se confrunta cu o firma care se afla în dificultate, iar salvarea şi restructurarea sunt adeseori doua faze ale aceleiaşi operaţiuni, chiar dacã ele presupun mecanisme diferite.
(2) Ajutorul pentru salvare este, prin natura lui, temporar. Acest lucru ar trebui sa facã posibila menţinerea societãţii în circuitul economic pentru o perioada în care sa se elaboreze un plan de restructurare sau lichidare şi/sau pe o durata necesarã Consiliului Concurentei sa ia o decizie referitoare la acest plan.
(3) Restructurarea, pe de alta parte, se va baza pe un studiu de fezabilitate coerent şi pe termen lung pentru revigorarea societãţii pe termen lung. Restructurarea implica de obicei unul sau mai multe din urmãtoarele elemente: restructurarea şi rationalizarea activitãţilor societãţii pe o baza cat mai eficienta, presupunand, în special, retragerea societãţii din activitãţile generatoare de pierderi, restructurarea activitãţilor existente care pot deveni din nou competitive şi eventual diversificarea lor în direcţia unor activitãţi noi şi viabile. Restructurarea industriala trebuie sa fie însoţitã, de regula, de restructurarea financiarã, cum ar fi infuzia de capital, reducerea creanţelor etc.
Totuşi, operaţiunile de restructurare, în sensul prezentului regulament, nu se pot limita la ajutorul financiar destinat compensãrii pierderilor fãrã a interveni asupra cauzelor care au dus la aceste pierderi.
Domeniul de aplicare a prezentului regulament
ART. 4
Prezentul regulament se aplica agenţilor economici din toate sectoarele economiei, cu excepţia sectorului otelului şi carbunelui.
Caracterul excepţional al ajutorului de salvare şi al ajutorului de restructurare
ART. 5
(1) Ajutorul de stat pentru salvarea sau restructurarea firmelor aflate în dificultate reprezintã mãsuri excepţionale, întrucât, prin natura lor, acestea tind sa denatureze concurenta.
(2) Ajutorul de stat pentru restructurare poate sa ia forme diferite, cum ar fi infuzii de capital, anularea datoriilor, împrumuturi, scutiri de taxe sau de contribuţii la bugetul asigurãrilor sociale de stat sau garanţii de stat pentru împrumuturi.
(3) Ajutorul de stat pentru salvare trebuie sa se limiteze la împrumuturi sau garanţii pentru împrumuturi, dacã nu se stipuleazã altfel în alte reglementãri cu privire la ajutorul de stat (art. 8).
(4) Furnizorul ajutorului se poate situa la orice nivel al administraţiei, respectiv central, regional şi local şi orice "întreprindere publica". Astfel, de exemplu, ajutorul pentru salvare şi restructurare poate proveni de la holding-uri publice sau de la societãţi de investiţii publice.
(5) Pentru determinarea cazului în care o noua infuzie de capital, efectuatã de autoritãţile publice în societãţile pe care acestea le deţin, constituie ajutor de stat, criteriul care se aplica este principiul "investitorului privat în economia de piata". Acest principiu prevede ca, în condiţiile în care un investitor privat, care îşi desfãşoarã activitatea într-o economie de piata, ar fi pus la dispoziţia societãţii fondurile sau ar fi garantat finanţarea societãţii respective, acest sprijin nu este considerat ajutor de stat.
(6) Totuşi, în cazul în care statul asigura sau garanteazã finanţarea unei întreprinderi care are dificultãţi financiare, este posibil ca transferurile financiare sa reprezinte un ajutor de stat. Prin urmare, astfel de tranzacţii financiare trebuie comunicate Consiliului Concurentei în prealabil, dacã este cazul, prin notificarea unei scheme generale, în conformitate cu <>art. 6 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Prezumţia existenţei ajutorului este mai puternica în cazurile în care exista supracapacitate de producţie structuralã pe piata în care societatea care primeşte ajutorul este activa sau în cazul în care industria respectiva, în ansamblul sau, se afla în dificultate.
(7) Evaluarea ajutorului pentru salvare sau a ajutorului pentru restructurare nu trebuie sa fie afectate de modificãrile în structura proprietãţii societãţii care beneficiazã de ajutor.
Compatibilitatea cu <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat
ART. 6
(1) Consiliul Concurentei poate autoriza ajutorul de salvare şi ajutorul de restructurare, conform <>art. 14 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) Consiliul Concurentei considera ca ajutorul pentru salvare şi restructurare poate contribui la dezvoltarea activitãţilor economice, fãrã sa afecteze concurenta şi aplicarea corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte într-o mãsura contrarã <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, dacã sunt îndeplinite condiţiile stabilite în prezentul regulament. În cazul în care firmele care urmeazã sa fie salvate sau restructurate se situeaza în zone asistate, în sensul prevederilor art. 20, Consiliul Concurentei va tine seama de considerentele regionale.

CAP. 2
Condiţii generale de autorizare a ajutoarelor pentru salvare şi/sau restructurare notificate individual Consiliului Concurentei
Ajutoare individuale
ART. 7
Acest capitol se referã în exclusivitate la ajutoarele notificate individual Consiliului Concurentei. În condiţiile legii, Consiliul Concurentei poate autoriza scheme de acordare a ajutorului pentru salvare sau restructurare. Condiţiile de autorizare a acestor scheme sunt stabilite în capitolul 3.
A. Ajutorul de stat pentru salvare
ART. 8
(1) Pentru a fi autorizat de cãtre Consiliul Concurentei, ajutorul pentru salvare, asa cum a fost definit la art. 3, trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sa reprezinte un sprijin acordat lichiditatii firmei sub forma de garanţii pentru împrumuturi sau împrumuturi. În ambele cazuri, împrumutul trebuie sa fie acordat la o rata a dobânzii cel puţin comparabila cu rata de referinta care reprezintã dobanda medie la creditele acordate de bãncile comerciale;
b) sa fie în legatura cu împrumuturi care urmeazã sa fie rambursate într-un termen de maximum 12 luni de la plata ultimei transe cãtre firma;
c) sa fie justificat de motive sociale grave;
d) sa fie însoţit la notificare de un angajament din partea furnizorului prin care se obliga sa comunice Consiliului Concurentei, în termen de maximum şase luni de la autorizarea mãsurii ajutorului pentru salvare, un plan de restructurare sau de lichidare sau sa facã dovada ca împrumutul a fost rambursat integral şi/sau ca garanţia a expirat;
e) sa se limiteze la suma necesarã pentru a menţine societatea în circuitul economic pe durata pentru care a fost autorizat ajutorul (suma necesarã, de exemplu, pentru acoperirea costurilor cu salariile sau aprovizionarile curente.
(2) Ajutorul pentru salvare poate fi autorizat iniţial pentru o perioada de maximum şase luni sau, dacã furnizorul în cauza a prezentat un plan de restructurare în aceasta perioada, pana când Consiliul Concurentei ia o decizie în legatura cu acest plan. În condiţii excepţionale şi la cererea furnizorului în cauza, Consiliul Concurentei poate prelungi perioada iniţialã de şase luni, prelungire ce nu va putea fi mai lungã decât perioada iniţialã.
(3) Ajutorul pentru salvare este o mãsura exceptionala care are drept scop menţinerea societãţii în circuitul economic pentru o perioada limitatã, timp în care se poate evalua viitorul acesteia. Pe de alta parte, nu pot fi autorizate ajutoare repetate care nu ar face altceva decât sa menţinã situaţia grea existenta, sa amâne inevitabilul şi între timp sa transfere problemele economice şi sociale existente cãtre alţi producãtori mai performanti.
(4) Dacã furnizorul nu comunica datele menţionate la alin. (1) lit. d) înainte de expirarea termenului limita de şase luni şi nu face o cerere intemeiata de prelungire a termenului limita, Consiliul Concurentei va aplica prevederile <>art. 18 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(5) Autorizatea ajutorului pentru salvare nu atrage dupã sine, în mod obligatoriu, autorizarea ajutorului de stat pentru restructurare, având la baza planul de restructurare solicitat; ajutorul pentru restructurare trebuie sa fie evaluat pe baza caracteristicilor proprii.
B. Ajutorul de stat pentru restructurare
I. Principiul de baza
ART. 9
Ajutorul de stat pentru restructurare ridica anumite probleme de concurenta întrucât poate sa transfere o parte inechitabila a poverii ajustarii structurale şi problemelor sociale şi economice care decurg din aceasta asupra altor producãtori care nu beneficiazã de ajutor şi asupra altor furnizori de ajutor. Principiul general trebuie, prin urmare, sa permitã acordarea ajutorului pentru restructurare numai în condiţiile în care se poate demonstra ca nu contravine mediului concurential normal şi aplicãrii corespunzãtoare a acordurilor internaţionale la care România este parte. Acest lucru este posibil numai cu îndeplinirea stricta a criteriilor şi dacã este sigur ca avantajele care rezulta din supravietuirea agentului economic vor compensa orice distorsionare a concurentei, în special, în cazul în care este clar ca efectul net al disponibilizarilor ca urmare a falimentului societãţii, combinat cu efectele pe care le poate avea asupra furnizorilor, ar exacerba problemele somajului la nivel naţional, regional sau local, sau în mod excepţional, când disparitia societãţii ar conduce la apariţia unei situaţii de monopol sau de oligopol, cu luarea, dacã este cazul, a unor mãsuri compensatorii adecvate în favoarea concurenţilor.
II. Condiţii pentru autorizarea ajutorului
ART. 10
Sub rezerva dispoziţiilor speciale pentru zonele asistate şi întreprinderile mici şi mijlocii, Consiliul Concurentei va autoriza ajutorul notificat numai dacã sunt îndeplinite cumulativ condiţiile prevãzute în art. 11-17.
Eligibilitatea societãţii
ART. 11
Societatea trebuie sa fie consideratã firma în dificultate, în sensul prevederilor art. 2 din prezentul regulament.
Restaurarea viabilitatii societãţii
ART. 12
(1) Acordarea ajutorului este condiţionatã de aplicarea planului de restructurare, care sta la baza autorizãrii Consiliului Concurentei, în cazul tuturor mãsurilor de ajutor individual.
(2) Planul de restructurare, a cãrui durata trebuie sa fie cat mai scurta posibil, trebuie sa revigoreze societatea pe termen lung, într-o perioada rezonabila şi pe baza unor evaluãri realiste cu privire la condiţiile de funcţionare viitoare. Prin urmare, ajutorul pentru restructurare trebuie sa fie corelat cu un plan de restructurare la care furnizorul în cauza se angajeazã. Planul trebuie prezentat Consiliului Concurentei, trebuie sa conţinã toate detaliile relevante şi sa includã, în special, un studiu de piata. Restaurarea viabilitatii trebuie sa derive în principal din mãsurile interne cuprinse în planul de restructurare şi poate sa se bazeze şi pe factori externi, cum ar fi: fluctuatiile de preţuri şi ale cererii asupra cãrora societatea nu are o influenta mare, dar numai dacã ipotezele cu privire la evoluţia pieţei sunt general recunoscute. Restructurarea trebuie sa cuprindã abandonarea activitãţilor care ar rãmâne producãtoare de pierderi chiar şi dupã restructurare.
(3) Planul de restructurare trebuie sa descrie circumstanţele care au condus la apariţia dificultãţilor societãţii, prin aceasta asigurându-se o baza pentru evaluarea faptului ca mãsurile sunt cele adecvate. Trebuie sa se aibã în vedere, între altele, situaţia prezenta şi de perspectiva a cererii şi ofertei pe piata relevanta a produsului, cu scenarii care sa reflecte ipotezele optimiste, pesimiste şi intermediare şi punctele slabe şi tari ale societãţii. Planul de restructurare trebuie sa permitã societãţii sa progreseze cãtre o noua structura, care sa îi ofere viabilitate pe termen lung şi sa îi permitã sa funcţioneze cu resurse proprii.
(4) Planul de restructurare trebuie sa asigure o schimbare radicala care sa permitã societãţii, dupã finalizarea restructurãrii, sa îşi acopere costurile integral, inclusiv amortizarea şi cheltuielile financiare. Rentabilitatea estimatã a capitalului trebuie sa fie suficienta pentru a permite societãţii restructurate sa concureze pe piata prin forte proprii.
Evitarea denaturarii semnificative a mediului concurential
ART. 13
(1) Consiliul Concurentei trebuie sa ia mãsuri pentru a atenua cat mai mult posibil efectele nefavorabile ale ajutorului asupra concurenţilor. În caz contrar, ajutorul nu trebuie autorizat.
(2) Aceasta condiţie ia, de regula, forma unei limitãri a prezentei de care societatea se bucura pe o piata sau pe mai multe pieţe dupã terminarea perioadei de restructurare. Când mãrimea pieţei (pieţelor) relevante este neglijabila la nivelul tarii, sau segmentul deţinut de firma pe piata/pieţele relevante este neglijabil, trebuie sa se considere ca nu exista nici o denaturare semnificativã a concurentei. Aceasta condiţie trebuie consideratã ca fiind în mod normal inaplicabila întreprinderilor mici şi mijlocii, cu excepţia cazului în care exista dispoziţii contrare.
(3) Limitarea sau reducerea obligatorie a prezentei societãţii pe piata sau pieţele relevante reprezintã un factor compensator în favoarea concurenţilor societãţii. Trebuie sa existe un echilibru între factorii compensatori şi efectele denaturante ale ajutorului şi, în special, între aceştia şi importanta relativã a societãţii pe piata sau pe pieţele sale. Consiliul Concurentei va determina dimensiunea acestei limitãri sau reduceri a prezentei societãţii pe piata, pe baza unui studiu de piata anexat la planul de restructurare, iar atunci când a fost deja initiata procedura, pe baza informaţiilor furnizate de cãtre pãrţile interesate. Reducerea prezentei societãţii pe piata sau pieţele relevante trebuie sa se realizeze prin planul de restructurare şi condiţiile anexate la acesta.
(4) Se poate avea în vedere o diminuare a nevoii de mãsuri compensatorii, dacã o astfel de reducere sau limitare a prezentei societãţii pe piata sau pieţele relevante poate cauza o deteriorare vizibila a structurii pieţei, de exemplu, prin crearea în mod indirect a unei situaţii de monopol sau de oligopol.
(5) Mãsurile compensatorii pot lua forme diferite, în funcţie de faptul dacã societatea opereazã sau nu pe o piata unde exista supracapacitate de producţie. Pentru a determina existenta sau absenta supracapacitatii de producţie pe o piata data, Consiliul Concurentei tine seama de toate datele relevante pe care le deţine, dupã cum urmeazã:
a) în cazul în care exista supracapacitate de producţie structuralã în toatã ţara pe o anumitã piata care este deservita de cãtre beneficiarul ajutorului, planul de restructurare trebuie sa contribuie proporţional cu suma primitã ca ajutor şi cu impactul pe care îl are pe piata, la îmbunãtãţirea condiţiilor de piata prin reducerea ireversibila a capacitãţii de producţie. O reducere a capacitãţii de producţie este consideratã ca fiind ireversibila atunci când activele relevante se afla într-o permanenta incapacitate de a atinge un nivel de producţie anterior sau li se acorda în permanenta o alta utilizare. Vânzarea capacitãţii de producţie cãtre concurenţi nu este în acest caz suficienta, excepţie fãcând cazul în care instalaţiile sunt vândute pentru utilizare într-o zona geograficã în care sunt folosite în continuare, dar fãrã a avea efecte semnificative asupra concurentei pe piata nationala. Cerinţele de reducere a capacitãţii trebuie sa conducã la reducerea prezentei firmelor beneficiarului pe piata sau pieţele sale;
b) în cazul în care nu exista supracapacitate de producţie structuralã la nivelul tarii pe o piata deservita de beneficiarul ajutorului, Consiliul Concurentei trebuie sa examineze dacã este necesarã solicitarea de mãsuri compensatorii. În cazul în care orice astfel de mãsura compensatorie implica o reducere a capacitãţii de producţie a societãţii în cauza, aceasta reducere necesarã se poate efectua printr-o vânzare a activelor sau filialelor societãţii. Consiliul Concurentei trebuie sa analizeze mãsurile compensatorii propuse de furnizorii de ajutor în cauza, sub orice forma, şi sa determine dacã sfera lor este suficient de cuprinzatoare pentru a atenua posibilele efecte denaturante ale ajutorului asupra concurentei. În examinarea mãsurilor compensatorii necesare, Consiliul Concurentei va tine seama de situaţia pieţei şi în special de nivelul ei de extindere, precum şi de mãsura în care sunt onorate cererile.
Ajutor limitat la minimum
ART. 14
(1) Cuantumul şi intensitatea ajutorului trebuie limitate la minimul strict necesar, pentru a permite restructurarea în funcţie de resursele financiare existente ale societãţii, ale actionarilor sau ale grupului de afaceri din care face parte societatea. Beneficiarii ajutorului trebuie sa contribuie semnificativ la planul de restructurare, prin resurse financiare proprii, inclusiv prin vânzarea activelor care nu sunt esenţiale pentru supravietuirea societãţii sau din finantari externe obţinute în condiţiile pieţei. Pentru a limita denaturarea concurentei, trebuie sa se evite acordarea ajutorului într-un cuantum sau sub o forma care sa ducã la un surplus de lichiditati în firma, surplus care ar putea fi folosit în activitãţi agresive de denaturare a pieţei şi care nu au legatura cu procesul de restructurare. Consiliul Concurentei va examina în mod corespunzãtor nivelul pasivului societãţii dupã restructurare, inclusiv situaţia existenta dupã amânarea sau reducerea creanţelor, în special, în contextul continuãrii activitãţii acesteia dupã procedurile de faliment potrivit prevederilor legale în vigoare privind procedura reorganizãrii judiciare şi a falimentului. Ajutorul nu trebuie sa serveascã la finanţarea unei noi investiţii, care nu este esenţialã pentru restaurarea viabilitatii societãţii.
(2) În orice caz, trebuie sa se demonstreze Consiliului Concurentei ca ajutorul va fi utilizat numai în scopul restaurarii viabilitatii societãţii şi ca acest ajutor nu îi permite beneficiarului, în timpul aplicãrii planului de restructurare, sa îşi extindã capacitatea de producţie, exceptând cazul în care acest lucru este esenţial pentru revigorare, dar fãrã a cauza o denaturare a concurentei.
Condiţii specifice aplicabile în cazul autorizãrii ajutorului
ART. 15
(1) Pe lângã mãsurile compensatorii descrise la art. 13 şi în cazul în care astfel de mãsuri nu au fost luate de cãtre furnizorul în cauza, Consiliul Concurentei poate impune orice condiţii şi obligaţii pe care le considera necesare pentru a se asigura ca ajutorul nu denatureaza concurenta într-o mãsura care contravine <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(2) În acest sens, Consiliul Concurentei poate solicita autoritãţilor competente urmãtoarele:
a) sa ia anumite mãsuri (de exemplu, sa deschidã anumite pieţe pentru ceilalţi agenţi economici);
b) sa impunã anumite obligaţii societãţii beneficiare (de exemplu, sa nu acţioneze ca lider de preţ pe anumite pieţe);
c) sa nu acorde alte tipuri de ajutor societãţii beneficiare în timpul perioadei de restructurare.
Aplicarea integrala a planului de restructurare şi respectarea condiţiilor
ART. 16
(1) Societatea trebuie sa aplice integral planul de restructurare care a fost acceptat de cãtre Consiliul Concurentei. Consiliul Concurentei va considera orice nerespectare a planului sau neîndeplinire a altor obligaţii ca reprezentând o utilizare abuzivã a ajutorului.
(2) În cazul în care restructurarea se întinde pe cativa ani şi implica sume substanţiale acordate ca ajutor, Consiliul Concurentei poate solicita împãrţirea ajutorului pentru restructurare în mai multe transe care pot fi plãtite, pe baza:
a) confirmãrii aplicãrii satisfãcãtoare a fiecãrei etape a planului de restructurare, înainte de fiecare plata, în conformitate cu termenele prevãzute; sau
b) aprobãrii lor, înainte de fiecare plata, dupã ce se verifica dacã planul este pus în aplicare în mod corespunzãtor.
Monitorizarea şi raportul anual
ART. 17
(1) Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei trebuie sa fie în mãsura sa se asigure ca planul de restructurare este corect implementat, prin primirea unor rapoarte periodice detaliate, comunicate de furnizorul de ajutor de stat în cauza.
(2) În cazul acordãrii de ajutor firmelor mari, primul din aceste rapoarte trebuie sa fie transmis în mod normal Consiliului Concurentei nu mai târziu de şase luni de la autorizarea ajutorului. Ulterior, rapoartele vor fi transmise Consiliului Concurentei cel puţin o data pe an, la o data fixa, pana când se va considera ca au fost îndeplinite obiectivele planului de restructurare. Aceste rapoarte trebuie sa conţinã toate informaţiile necesare Consiliului Concurentei pentru monitorizarea aplicãrii planului de restructurare, eşalonarea plãţilor cãtre firma şi poziţia financiarã a acesteia, precum şi pentru urmãrirea respectãrii condiţiilor sau obligaţiilor prevãzute în decizia de autorizare a ajutorului. Rapoartele trebuie sa conţinã toate informaţiile relevante cu privire la orice tip de ajutor pe care l-a primit societatea, fie individual, fie în cadrul unei scheme, în timpul perioadei de restructurare (art. 30). În cazurile în care Consiliul Concurentei are nevoie în timp util de confirmãri ale anumitor informaţii importante, cum ar fi închiderea sau reducerea capacitãţii de producţie, acesta poate solicita rapoarte mai frecvente.
(3) În cazul ajutoarelor pentru întreprinderi mici şi mijlocii, este suficienta în mod normal transmiterea anuala a unei copii a bilanţului contabil al societãţii beneficiare şi a contului de profit şi pierderi, exceptând cazul în care în decizia de autorizare a ajutorului sunt prevãzute condiţii mai stricte.
(4) Furnizorii şi beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a raporta ajutoarele de stat conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
III. Principiul "prima şi ultima data"
ART. 18
(1) Pentru a nu se permite ca firmele sa fie asistate într-o proporţie necorespunzãtoare, ajutorul de restructurare trebuie sa fie acordat o singura data. În notificarea ajutorului pentru restructurare transmisã Consiliului Concurentei, furnizorul de ajutor trebuie sa specifice dacã societatea în cauza a mai primit în trecut ajutor pentru restructurare, precum şi orice ajutor nenotificat. În acest caz şi în situaţia în care au trecut mai puţin de zece ani de la încheierea perioadei de restructurare sau de la stoparea implementarii planului, Consiliul Concurentei va autoriza ajutorul pentru restructurare numai în prezenta unor condiţii excepţionale şi neprevãzute, condiţii de care societatea nu este rãspunzãtoare. O condiţie neprevãzutã este o condiţie care nu ar fi putut fi în nici un caz anticipata în perioada în care a fost întocmit planul de restructurare.
(2) Aplicarea acestei reguli nu va fi în nici un caz influentata de schimbarea proprietãţii asupra societãţii beneficiare în urma acordãrii ajutorului sau în urma oricãrei proceduri judiciare sau administrative care are ca efect îmbunãtãţirea situaţiei financiare prezentate în bilanţ, reducerea creanţelor sau anularea datoriilor anterioare, în cazul în care este aceeaşi societate cea care îşi continua activitatea.
(3) În cazul în care un agent economic preia activele altei firme şi, în special, ale unui agent economic care a fãcut obiectul uneia din procedurile enumerate la art. 18 alin. (2) sau obiectul unei proceduri colective de faliment în conformitate cu legislaţia nationala privind procedura reorganizãrii şi lichidãrii judiciare şi care a primit deja ajutor pentru salvare sau restructurare, principiul "prima şi ultima data" nu se aplica societãţii cumparatoare, dacã sunt îndeplinite urmãtoarele trei condiţii:
a) societatea cumparatoare se distinge net de societatea anterioarã;
b) societatea cumparatoare a achiziţionat activele societãţii anterioare la preţul pieţei (prin aceasta evitandu-se ca ajutorul acordat în trecut sa fie directionat cãtre noua societate);
c) lichidarea sau restructurarea judiciarã şi cumpãrarea societãţii anterioare nu sunt simple formule care sa aibã drept scop evitarea aplicãrii principiului "prima şi ultima data". Consiliul Concurentei poate stabili, dupã caz, dacã dificultãţile intalnite de cãtre societatea cumparatoare erau previzibile când aceasta a preluat activele societãţii anterioare.
(4) Trebuie totuşi subliniat ca ajutoarele pentru cumpãrarea activelor unei societãţi fiind considerate ajutoare pentru investiţia iniţialã nu pot fi autorizate în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament (art. 2 alin. 4), neintrând sub incidenta acestuia.
IV. Modificarea planului de restructurare
ART. 19
(1) În cazul în care a fost autorizat un ajutor pentru restructurare, furnizorul de ajutor poate solicita Consiliului Concurentei, în perioada de restructurare, sa autorizeze modificãrile intervenite în planul de restructurare şi în cuantumul ajutorului.
(2) Consiliul Concurentei poate permite astfel de modificãri, în cazul în care sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) planul revizuit trebuie sa demonstreze o restaurare a viabilitatii societãţii într-un termen rezonabil;
b) dacã a crescut cuantumul ajutorului, mãsurile compensatorii necesare trebuie sa fie mai extinse decât cele impuse iniţial;
c) dacã mãsurile compensatorii propuse sunt mai restrânse decât cele planificate iniţial, atunci cuantumul ajutorului acordat trebuie sa fie redus corespunzãtor;
d) noul calendar de aplicare a mãsurilor compensatorii poate fi amânat fata de calendarul adoptat iniţial numai din motive care nu ţin de societatea în cauza sau de controlul exercitat de furnizorul de ajutor. În caz contrar, cuantumul ajutorului trebuie sa fie redus corespunzãtor.
V. Ajutorul pentru restructurare în zonele asistate
ART. 20
(1) Consiliul Concurentei trebuie sa ţinã seama de necesitatea dezvoltãrii regionale în evaluarea ajutorului pentru restructurare. România este consideratã în întregime o zona identicã cu acele zone ale Comunitãţii vizate de prevederile art. 87(3)(a) din Tratat, conform Deciziei nr. 2/2000 a Consiliului de Asociere România-Uniunea Europeanã. Faptul ca o firma în dificultate are sediul într-o zona asistatã nu justifica o abordare permisiva cu privire la ajutorul pentru restructurare: pe termen mediu şi lung, susţinerea artificiala a societãţilor nu este în folosul regiunii. Mai mult, ţinând seama de cuantumul limitat al resurselor disponibile pentru promovarea dezvoltãrii regionale, este în interesul regiunii ca aceste resurse limitate sa fie utilizate pentru dezvoltarea cat mai curând posibil a unor activitãţi alternative care sa fie viabile şi durabile. Denaturarea concurentei trebuie sa fie redusã la minimum, chiar şi în cazul ajutorului acordat firmelor din zonele asistate.
(2) Prin urmare, criteriile prevãzute la art. 10-19 se aplica şi în cazul în care se iau în considerare nevoile de dezvoltarea regionala. Când se are în vedere dezvoltarea regionala şi în absenta unor dispoziţii contrare, în normele sectoriale cu privire la ajutorul de stat, condiţiile pentru autorizarea acestuia pot fi mai puţin stricte în ceea ce priveşte aplicarea mãsurilor compensatorii, în special în ceea ce priveşte reducerea capacitãţii de producţie.
VI. Ajutorul pentru restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii
ART. 21
Ajutorul acordat agenţilor economici care fac parte din categoria întreprinderilor mici şi mijlocii tinde sa afecteze concurenta mai puţin decât ajutorul acordat agenţilor economici mari. Acest lucru este valabil şi pentru ajutorul pentru restructurare, astfel încât condiţiile prevãzute la art. 10-17 trebuie sa fie aplicate mai puţin strict: acordarea ajutorului pentru restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii nu va fi legat, de regula, de mãsuri compensatorii conform prevederilor art. 13, dacã nu exista dispoziţii contrare în normele privind ajutorul de stat pentru un anumit sector, iar cerinţele privind conţinutul rapoartelor vor fi mai puţin stricte conform prevederilor art. 17. Pe de alta parte, principiul "prima şi ultima data" conform prevederilor art. 18 se aplica pe deplin şi în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.
VII. Ajutorul pentru acoperirea costurilor sociale ale restructurãrii
ART. 22
(1) Planurile de restructurare determina, de obicei, reduceri sau abandonari ale activitãţilor afectate (în dificultate). Astfel de reduceri ale cheltuielilor sunt deseori necesare în sensul rationalizarii şi eficientizarii, independent de orice reducere de capacitate care ar putea fi impusa ca o condiţie pentru acordarea ajutorului (în special în cazurile în care exista supracapacitate de producţie structuralã la nivel naţional conform prevederilor art. 13). Oricare ar fi cauzele, aceste mãsuri conduc în general la reduceri ale numãrului de personal al firmei respective.
(2) Legislaţia muncii poate cuprinde programe generale de asigurãri sociale conform cãrora angajaţii disponibilizaţi beneficiazã de plati compensatorii şi pensii anticipate. Astfel de scheme nu trebuie considerate ajutoare de stat conform <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, în cazul în care statul negociaza direct cu angajaţii iar societatea nu este implicata.
(3) Pe lângã acordarea de plati compensatorii directe şi pensii anticipate, programele generale de ajutor social prevãd acoperirea de cãtre Guvern a costurilor plãţilor compensatorii pe care societatea le acorda lucrãtorilor disponibilizaţi dincolo de obligaţiile sale legale sau contractuale. În cazul în care astfel de programe sunt disponibile, în general, fãrã limitãri sectoriale pentru orice lucrator care întruneşte condiţiile de eligibilitate stabilite în prealabil şi care prevãd acordarea acestor avantaje automat, acestea nu sunt considerate ca reprezentând un ajutor de stat conform <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Pe de alta parte, dacã programele sunt utilizate pentru susţinerea restructurãrii anumitor sectoare industriale, acestea pot sa implice elemente de ajutor de stat datoritã modului selectiv în care sunt folosite.
(4) Obligaţiile pe care firma şi le asuma în conformitate cu legislaţia muncii sau contractele colective încheiate cu sindicatele în ceea ce priveşte plãţile compensatorii şi/sau pensiile anticipate sunt parte a costurilor normale pe care o întreprindere trebuie sa le acopere din resurse proprii. În aceasta situaţie, orice contribuţie a statului la aceste costuri trebuie consideratã ca fiind un ajutor. Acest fapt rãmâne valabil indiferent dacã plãţile sunt fãcute direct cãtre firma sau sunt administrate printr-o agenţie guvernamentalã şi plãţile sunt fãcute direct cãtre angajaţi.
(5) Consiliul Concurentei are o abordare pozitiva fata de un astfel de ajutor, deoarece aduce avantaje economice şi indiferent de interesele societãţii în cauza înlesneşte schimbãrile structurale şi reducerea dificultãţilor şi deseori serveşte la atenuarea diferenţelor cu privire la obligaţiile impuse societãţilor de legislaţia nationala.
(6) Pe lângã suportarea costului plãţilor compensatorii şi ale pensionãrii anticipate, ajutorul se acorda, în mod normal, într-un anumit caz de restructurare, pentru formare, consiliere profesionalã şi sprijin practic în gãsirea unor locuri de munca alternative, asistenta pentru reinstalare şi formare profesionalã şi asistenta pentru angajaţii care doresc sa înceapã afaceri noi. Consiliul Concurentei priveşte favorabil astfel de ajutoare.
(7) Tipul de ajutor prevãzut la art. 22 alin. (1)-(6) trebuie sa fie clar precizat în planul de restructurare, întrucât ajutorul pentru mãsurile sociale exclusiv în beneficiul angajaţilor disponibilizaţi este ignorat atunci când se stabileşte dimensiunea mãsurilor compensatorii prevãzute la art. 13.
(8) Consiliul Concurentei se va asigura, în contextul planului de restructurare, ca efectele sociale ale restructurãrii sunt menţinute la un nivel minim.

CAP. 3
Condiţii generale de autorizare a schemelor de ajutor de stat pentru întreprinderi mici şi mijlocii
Principii generale
ART. 23
Consiliul Concurentei va autoriza scheme de ajutor pentru salvarea şi/sau restructurarea întreprinderilor mici şi mijlocii în dificultate numai în cazul în care firmele în cauza se încadreazã în definitia privind întreprinderile mici şi mijlocii din legislaţia nationala în vigoare. Sub rezerva dispoziţiilor specifice cuprinse în acest capitol, compatibilitatea unor astfel de scheme este evaluatã în temeiul condiţiilor prevãzute în cap. 1 şi 2.
Eligibilitatea
ART. 24
Dacã nu se stipuleazã altfel în reglementãrile privind ajutorul de stat pentru un anumit sector, alocarile specifice de ajutoare de stat în cadrul unor scheme autorizate de acum înainte vor fi notificate individual, dacã în decizia sa privind schema de ajutor Consiliul Concurentei a solicitat în mod expres acest lucru conform <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
Condiţii pentru autorizarea schemelor de ajutor pentru salvare
ART. 25
(1) Pentru a fi autorizate de cãtre Consiliul Concurentei, schemele de ajutor pentru salvare trebuie sa satisfacã cumulativ condiţiile prevãzute la art. 8 alin. (1) lit. a), b), c) şi e) din prezentul regulament şi alin. (2) din prezentul articol.
(2) Ajutorul pentru salvare poate fi acordat pentru o perioada de maximum şase luni, timp în care trebuie efectuatã o analiza a situaţiei societãţii. Înainte de sfârşitul perioadei, furnizorul de ajutor trebuie fie sa aprobe un plan de restructurare sau de lichidare, fie sa solicite beneficiarului rambursarea împrumutului şi a ajutorului corespunzãtor primei de risc asociate beneficiarului. Orice ajutor pentru salvare acordat pentru o perioada mai mare de şase luni trebuie notificat individual Consiliului Concurentei.
Condiţii pentru autorizarea schemelor de ajutoare pentru restructurare
ART. 26
(1) Consiliul Concurentei va autoriza schemele de ajutor pentru restructurare numai dacã acordarea acestuia este condiţionatã de aplicarea integrala de cãtre beneficiar a planului de restructurare care a fost aprobat de furnizorul de ajutor în cauza şi dacã îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
a) Restaurarea viabilitatii: se aplica criteriile stabilite la art. 11 şi 12.
b) Evitarea unor denaturari nepotrivite ale concurentei: întrucât ajutoarele pentru întreprinderi mici şi mijlocii tind sa denatureze concurenta în mai mica mãsura, principiul prevãzut la art. 13, şi anume reducerea prezentei societãţii beneficiare pe piata sau pieţele relevante, nu se aplica decât dacã se stipuleazã altfel în normele privind ajutorul de stat pentru un anumit sector. Schemele trebuie sa prevadã obligaţia firmelor beneficiare de a nu efectua o marire a capacitãţii de producţie în timpul planului de restructurare.
c) Ajutorul limitat la minimul necesar: se aplica principiile prevãzute de art. 14.
d) Principiul "prima şi ultima data": se aplica regula prevãzutã la art. 18.
e) Modificarea planului de restructurare: orice schimbare adusã planului de restructurare trebuie sa fie în conformitate cu normele prevãzute la art. 19.
(2) Furnizorul de ajutor trebuie sa notifice individual mãsurile de ajutor la Consiliul Concurentei, atunci când se face excepţie de la principiul "prima şi ultima data", astfel:
a) în condiţii excepţionale şi neprevãzute, pentru care societatea nu este rãspunzãtoare;
b) în cazul în care o firma preia activele unei alte firme care a primit deja un ajutor pentru salvare şi restructurare.
Condiţia comuna de autorizare a schemelor de ajutoare pentru salvare şi/sau restructurare
ART. 27
Schemele de ajutor trebuie sa specifice cuantumul maxim al ajutorului care poate fi acordat oricãrei firme ca parte a operaţiunii de salvare şi/sau restructurare, inclusiv când planul este modificat. Orice ajutor care depãşeşte acest cuantum trebuie notificat individual la Consiliul Concurentei. Cuantumul maxim al ajutorului nu trebuie sa depãşeascã 10 milioane euro, inclusiv orice alt ajutor acordat din alte surse sau în cadrul altor scheme.
Monitorizarea şi rapoartele anuale
ART. 28
(1) Prevederile art. 17 nu se aplica schemelor de ajutor. O condiţie pentru autorizare este aceea de a se prezenta rapoarte cu privire la aplicarea schemelor, în mod normal rapoarte anuale.
(2) Rapoartele trebuie, de asemenea, sa conţinã o lista a tuturor firmelor beneficiare, care sa cuprindã pentru fiecare dintre ele:
a) numele societãţii;
b) codul activitãţii;
c) numãrul de angajaţi;
d) cifra de afaceri anuala şi bilanţul contabil;
e) cuantumul ajutorului acordat;
f) dacã este cazul, orice ajutor pentru restructurare sau alta forma similarã de asistenta primitã în trecut;
g) dacã societatea beneficiara a fost sau nu lichidatã şi dacã a fost supusã unor proceduri colective de faliment înainte de încheierea perioadei de restructurare.

CAP. 4
Dispoziţii finale
Notificarea individualã a oricãrui ajutor pentru o investiţie în imobilizari corporale în perioada de restructurare
ART. 29
(1) În cazul în care o întreprindere mare primeşte un ajutor pentru restructurare, conform prezentului regulament, acordarea unui alt ajutor pentru investiţii în timpul perioadei de restructurare, chiar şi în conformitate cu o schema care a fost deja autorizata, poate influenta evaluarea Consiliului Concurentei cu privire la nivelul mãsurilor compensatorii necesare.
(2) În timpul perioadei de restructurare a unei întreprinderi, orice ajutor pentru încurajarea investiţiilor în imobilizari corporale (indiferent dacã aceste ajutoare au ca obiectiv promovarea dezvoltãrii regionale, protecţia mediului sau alte obiective) trebuie notificat individual, dacã nu intra sub incidenta Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare.
Necesitatea informãrii Consiliului Concurentei şi Oficiului Concurentei cu privire la orice ajutor acordat societãţii beneficiare
ART. 30
(1) Când o întreprindere mare primeşte ajutor conform prezentului regulament, monitorizarea aplicãrii corespunzãtoare a deciziilor Consiliului Concurentei privind un astfel de ajutor necesita un grad înalt de transparenta cu privire la orice alt ajutor pe care societatea l-ar putea primi în viitor, chiar dacã va fi acordat în conformitate cu o schema care a fost deja autorizata şi chiar dacã un astfel de ajutor nu presupune o notificare individualã conform dispoziţiilor art. 29.
(2) Notificãrile ajutoarelor pentru restructurarea unei întreprinderi mari trebuie sa precizeze, cu titlu informativ, toate celelalte ajutoare de orice fel, care sunt planificate sa fie acordate beneficiarului în perioada de restructurare, dacã nu intra sub incidenta Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare.
(3) În mod similar, rapoartele care urmeazã sa fie prezentate, conform art. 17 din prezentul regulament, trebuie sa indice orice alt ajutor acordat societãţii beneficiare în perioada de acordare a ajutorului şi orice alt ajutor care este planificat a fi acordat societãţii beneficiare în perioada de restructurare, dacã nu intra sub incidenta Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare.
(4) Consiliul Concurentei îşi rezerva dreptul de a iniţia procedura prevãzutã în <>art. 12 alin. (3) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat impotriva tuturor ajutoarelor acordate unei firme, dacã exista suspiciunea ca acordarea ajutorului în conformitate cu schemele autorizate eludeaza cerinţele prezentului regulament.
(5) Oficiul Concurentei va monitoriza modul de implementare a deciziilor Consiliului Concurentei, iar furnizorii şi beneficiarii ajutorului de stat au obligaţia de a raporta ajutoarele de stat conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
ART. 31
Prezentul regulament intra în vigoare dupã 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României a ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia.


ANEXA I

Formular de notificare a ajutorului individual pentru restructurare
I. Informaţii privind societatea
- numele societãţii;
- forma juridicã;
- domeniul de activitate;
- numele principalilor acţionari şi cota de participare a fiecãrui acţionar la capitalul social;
- lista acordurilor dintre acţionari (crearea unui nucleu al actionarilor, dreptul de preemptiune etc.);
- dacã societatea face parte dintr-un grup, copia organigramei complete şi actualizate a grupului, cu legãturile dintre membri (capital şi drepturi de vot);
- dacã societatea a fost creata prin achiziţionarea de active în urma unei proceduri de lichidare sau restructurare judiciarã, trebuie de asemenea prezentate detaliile menţionate mai sus cu privire la societatea sau societãţile în cauza;
- localizarea principalelor capacitãţi de producţie cu precizarea numãrului personalului angajat;
- dacã societatea este asimilatã unei întreprinderi mici şi mijlocii, furnizorul ajutorului trebuie sa prezinte dovada ca aceasta îndeplineşte toate criteriile cuprinse în definitia privind întreprinderile mici şi mijlocii din legislaţia nationala în vigoare. În acest caz, furnizorul de ajutor trebuie sa explice de ce societatea nu poate beneficia de un ajutor în cadrul unei scheme pentru întreprinderi mici şi mijlocii (fie nu exista o asemenea schema, fie societatea nu îndeplineşte criteriile de eligibilitate);
- copia contului de profit şi pierderi pe ultimii trei ani (dacã este posibil) sau cel puţin pe ultimul an;
- copia oricãrei hotãrâri judecãtoreşti care desemneazã un administrator sau deschide o procedura judiciarã cu privire la firma.
II. Studii de piata
Beneficiarul trebuie sa furnizeze o copie a studiului de piata (pieţe) pe care este prezenta societatea care se afla în dificultate, precizând numele organizaţiei care l-a elaborat. Studiul de piata trebuie sa prezinte în special:
- definirea precisa a pieţei care face obiectul studiului;
- numele principalilor concurenţi ai societãţii, cu segmentele pe care le deţin pe piata nationala;
- evoluţia segmentului de piata pe care a activat societatea în ultimii ani;
- evaluarea capacitãţii totale de producţie şi a cererii la nivel naţional, stabilindu-se dacã exista sau nu supracapacitate de producţie pe piata;
- previziunile la nivel naţional pentru urmãtorii cinci ani cu privire la evoluţia cererii, evoluţia capacitãţii de producţie agregate a pieţei şi evoluţia preţurilor pe aceasta piata.
III. Descrierea ajutorului
- sa se demonstreze ca dificultãţile societãţii îi sunt proprii şi nu sunt rezultatul unor alocari arbitrare de costuri în cadrul grupului;
- sa se precizeze dacã societatea a primit deja un ajutor pentru salvare şi, dacã da, sa se precizeze data aprobãrii acestuia şi sa se ataseze angajamentul furnizorului de ajutor privind întocmirea unui plan de restructurare sau de lichidare;
- sa se precizeze dacã societatea sau filialele sale la care deţine o cota de participare la capitalul social de cel puţin 25% au primit în trecut ajutor pentru restructurare sau alt ajutor similar. Dacã da, trebuie sa se facã referire la deciziile anterioare ale Consiliului Concurentei;
- sa se indice forma ajutorului şi cuantumul total al avantajului financiar implicat;
- sa se descrie mãsurile compensatorii propuse în vederea atenuarii denaturarii concurentei la nivel naţional;
- sa se specifice toate ajutoarele de orice gen pe care societatea ar putea sa le primeascã înainte de terminarea perioadei de restructurare, dacã nu intra sub incidenta Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare.
IV. Planul de restructurare
Furnizorul de ajutor trebuie sa transmitã un plan de restructurare întocmit în conformitate cu prevederile art. 10-17 şi care sa conţinã cel puţin urmãtoarele informaţii:
- prezentarea diferitelor ipoteze de evoluţie a pieţei rezultate din studiul de piata;
- analiza motivului pentru care societatea are probleme;
- prezentarea strategiei viitoare propuse pentru firma;
- descrierea diferitelor mãsuri de restructurare planificate şi costurile pe care le presupun;
- evaluarea comparativa a consecinţelor economice şi sociale, la nivel regional şi/sau naţional, ale dispariţiei societãţii respective şi ale aplicãrii planului de restructurare;
- calendarul de aplicare a diferitelor mãsuri şi termenul limita de aplicare în întregime a planului pentru restructurare;
- descrierea foarte precisa a acordurilor financiare pentru restructurare;
- utilizarea capitalului încã disponibil;
- vânzarea activelor sau filialelor pentru a ajuta la finanţarea restructurãrii;
- angajamentul financiar din partea diferiţilor acţionari particulari şi a principalelor bãnci creditoare;
- cuantumul asistenţei publice şi demonstrarea necesitãţii acestui cuantum;
- dacã este cazul, acordarea de împrumuturi rambursabile sau inserarea unei clauze de rambursare în momentul îmbunãtãţirii situaţiei financiare a întreprinderii pentru a se asigura rambursarea împrumutului;
- previziunea contului de profit şi pierderi pentru urmãtorii cinci ani cu estimarea rentabilitatii capitalului propriu şi analizarea capacitãţii economico-financiare a societãţii;
- înregistrarea discuţiei privind restructurarea avutã în vedere cu sindicatele care reprezintã angajaţii societãţii;
- numele autorului/autorilor planului de restructurare şi data la care a fost întocmit.
V. Angajamentul furnizorului de ajutor
Furnizorul de ajutor trebuie sa se angajeze sa furnizeze, în rapoartele privind ajutorul pentru restructurare care a fost autorizat, toate informaţiile relevante referitoare la ajutoare de orice tip acordate societãţii care primeşte ajutorul pentru restructurare, indiferent dacã este cuprins sau nu într-o schema, pana la încheierea perioadei de restructurare.


ANEXA II

Formular de notificare a ajutorului pentru salvare

I. Informaţii esenţiale privind societatea
Numele societãţii:
Forma juridicã:
Domeniul de activitate:
Numãrul angajaţilor (consolidat dacã este cazul):
Cheltuielile de operare şi cele financiare pe ultimele 12 luni:
Suma maxima a împrumutului:
Numele creditorului:
II. Documente justificative indispensabile:
- ultimul cont de profit şi pierderi împreunã cu bilanţul contabil sau hotãrârile judecãtoreşti privind deschiderea unei proceduri privind societatea conform Legii nr. 31/1990;
- angajamentul furnizorului de a depune la Consiliul Concurentei, în cel mult şase luni de la data autorizãrii ajutorului pentru salvare, fie un plan de restructurare, fie un plan de lichidare, sau dovada ca atât împrumutul cat şi ajutorul au fost rambursate integral;
- planul fluxului de numerar pentru urmãtoarele şase luni, indicând sumele care urmeazã sa fie împrumutate pe termen scurt;
- copia ofertei împrumutului (corelat cu ajutorul pentru salvare) pentru societatea în dificultate, specificand condiţiile de plata a sumelor împrumutate şi modalitatea de rambursare;
- copia contractului de garanţie pentru împrumutul în cauza, atunci când este prevãzutã o astfel de garanţie.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016