Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 mai 2002  privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 10 mai 2002 privind ajutorul de stat pentru instruirea angajatilor

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 2 iulie 2002
În temeiul dispoziţiilor <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeazã materia ajutorului de stat reprezintã continuarea armonizarii legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul notificãrii şi autorizãrii ajutoarelor de stat acordate de autoritãţile publice sau de organismele care administreazã surse ale statului este de a urmãri mãsura în care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu concurential normal, într-o economie de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor existent trebuie sa fie notificatã Consiliului Concurentei. Fãrã autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Procesul de instruire a angajaţilor produce, în mod obişnuit, efecte pozitive asupra societãţii în ansamblul sau deoarece mãreşte ponderea personalului calificat la care pot apela ceilalţi agenţi economici, creste competitivitatea industriei naţionale şi joaca un rol important în cadrul strategiei de ocupare a forţei de munca. Având în vedere ca întreprinderile investesc în general mai puţin decât este necesar în scopul instruirii angajaţilor lor, ajutoarele de stat acordate în acest scop pot ajuta la corectarea acestei imperfectiuni a pieţei, putându-se deci considera ca, în anumite condiţii, sunt compatibile cu un mediu concurential normal.

CAP. 1
Dispoziţii generale
Domeniu de aplicare
ART. 1
(1) Prezentul regulament se aplica schemelor de ajutor de stat şi ajutoarelor individuale acordate pentru instruirea angajaţilor în toate sectoarele.
(2) Prezentul regulament se aplica mãsurilor de instruire a angajaţilor, mãsuri care constituie ajutor de stat în sensul <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Unele mãsuri de instruire nu se încadreazã în dispoziţiile <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, constituind mãsuri cu caracter general deoarece sunt deschise întreprinderilor din toate sectoarele, fãrã discriminãri şi fãrã a se acorda puteri discretionare autoritãţilor care aplica mãsurile, de exemplu schemele ce instituie stimulente fiscale deschise tuturor firmelor care investesc în instruirea angajaţilor. Alte mãsuri de instruire nu se încadreazã în domeniul de aplicare al <>art. 2 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, pentru ca de acestea beneficiazã în mod direct orice persoana şi nu implica nici un avantaj pentru anumite întreprinderi ori sectoare, cum ar fi: şcolarizarea şi instruirea profesionalã iniţialã; instruirea sau recalificarea şomerilor, inclusiv burse de formare în întreprinderi; mãsuri care îi vizeazã direct pe lucrãtori sau chiar anumite categorii de lucrãtori, dându-le posibilitatea de a beneficia de instruire nelegata de firma sau industria în care lucreazã.
Definiţii
ART. 2
În sensul prezentului regulament, urmãtorii termeni se definesc astfel:
I. "întreprinderi mici şi mijlocii" înseamnã întreprinderile definite conform legislaţiei naţionale în vigoare;
II. "întreprinderi mari" înseamnã întreprinderile care nu se încadreazã în categoria întreprinderilor prevãzute la pct. I;
III. "instruire specifica" înseamnã instruirea angajaţilor care implica achitarea de taxe de şcolarizare pentru instruirea care priveşte în principal poziţia prezenta sau viitoare a angajatului din firma sprijinita şi care presupune calificãri care nu sunt, ori sunt în mica mãsura, transferabile la alte firme sau în alte domenii de activitate;
IV. "instruire generalã" înseamnã instruirea angajaţilor care implica achitarea unei taxe de şcolarizare pentru instruirea care nu priveşte în principal sau exclusiv poziţia prezenta sau viitoare a angajatului din firma sprijinita, ci care oferã calificãri transferabile pe scara larga la alte firme sau în alte domenii de activitate şi care, prin aceasta, imbunatateste substanţial potenţialul de ocupare în munca a angajatului. Instruirea va fi consideratã a avea caracter general dacã, de exemplu, este organizatã în comun de cãtre diferite întreprinderi sau dacã angajaţii diferitelor întreprinderi se pot folosi ei înşişi de aceasta sau dacã este recunoscuta, acreditata ori validatã de cãtre autoritãţile sau organismele publice sau de cãtre alte organisme sau instituţii cãrora autoritãţile abilitate le-au conferit împuternicirea necesarã;
V. "intensitatea ajutorului" înseamnã valoarea bruta a ajutorului exprimatã ca procent din costurile eligibile ale proiectului. Toate sumele utilizate vor fi luate în considerare înainte de deducerea oricãror impozite directe. Dacã ajutorul se acorda sub alta forma decât aceea a unor fonduri nerambursabile, valoarea ajutorului va fi echivalentul subventionarii acestuia. Ajutorul ce urmeazã sa fie primit în viitor, într-o singura transa sau în mai multe, trebuie actualizat la valoarea prezenta a acestuia. Rata dobânzii utilizata pentru operaţiuni de actualizare şi pentru calcularea valorii ajutorului în cazul unui credit cu dobanda redusã va fi rata de referinta aplicabilã în momentul acordãrii ajutorului;
VI. "lucrator dezavantajat" înseamnã:
a) orice persoana ce nu a împlinit varsta de 25 de ani, neincadrata anterior într-o munca remuneratã în mod regulat;
b) orice persoana cu handicap grav rezultat al unor afecţiuni fizice şi/sau psihice, care poate totuşi sa pãtrundã pe piata muncii;
c) orice persoana care imigreaza în România sau care devine rezident în România în scopul de a munci şi care are nevoie de instruire;
d) orice persoana care şi-a gãsit un loc de munca dupã o pauza de cel puţin trei ani, în special cei care au renunţat la serviciu datoritã dificultatii de a concilia activitatea profesionalã cu viata de familie, în primele şase luni dupã angajare;
e) orice persoana peste varsta de 45 de ani care nu a frecventat o forma de învãţãmânt secundar ori echivalentul acestuia;
f) orice persoana care nu a avut loc de munca timp de 12 luni consecutiv, aflatã în primele şase luni dupã angajare.

CAP. 2
Reguli aplicabile ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilor
Condiţiile care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat pentru instruirea angajaţilor
ART. 3
În conformitate cu prezentul regulament, Consiliul Concurentei poate autoriza orice ajutor individual sau orice schema de ajutor care îndeplineşte condiţiile prevãzute la art. 4-6.
Intensitatea ajutorului
ART. 4
(1) Plafonul intensitatii ajutorului acordat pentru instruire specifica nu trebuie sa depãşeascã 35% în cazul întreprinderilor mari şi 45% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Plafonul intensitatii ajutorului acordat pentru instruire generalã nu trebuie sa depãşeascã 60% în cazul întreprinderilor mari şi 80% în cazul întreprinderilor mici şi mijlocii.
(3) Plafoanele intensitatilor maxime prevãzute la alin. (1) şi (2) vor fi mai mari cu 10 puncte procentuale, în cazul în care de instruire beneficiazã lucrãtori dezavantajati.
(4) În cazul în care proiectul de ajutor cuprinde atât componenta de instruire specifica cat şi pe cea de instruire generalã, care nu pot fi separate la calcularea intensitatii ajutorului, precum şi în cazul în care nu poate fi stabilit caracterul specific ori general al instruirii, se vor aplica plafoanele intensitatilor stabilite în cazul instruirii specifice, conform alin. (1).
(5) Dacã ajutorul se acorda în sectorul transporturi maritime, acesta poate ajunge la o intensitate de 100%, indiferent dacã proiectul priveşte instruirea specifica sau instruirea generalã, în mãsura în care sunt îndeplinite urmãtoarele condiţii:
a) cursantul nu este un membru activ al echipajului, ci excede personalul obişnuit la bordul navei; şi
b) instruirea trebuie sa se desfãşoare la bordul navelor înscrise în registrele maritime ale României.
Costuri eligibile
ART. 5
(1) Costurile eligibile ale proiectului de ajutor pentru instruirea angajaţilor sunt urmãtoarele:
a) costurile de personal aferente experţilor care asigura instruirea;
b) cheltuielile cu deplasarea experţilor şi a personalului care este instruit;
c) alte cheltuieli curente cum ar fi cele referitoare la rechizite şi alte materiale;
d) cheltuielile cu amortizarea echipamentelor, în mãsura în care acestea sunt utilizate exclusiv în scopul instruirii angajaţilor;
e) cheltuielile aferente serviciilor de consultanţa şi îndrumare legate de proiectul de instruire;
f) costurile de personal aferente cursanţilor, cu condiţia ca acestea sa nu depãşeascã totalul celorlalte costuri eligibile la care se referã lit. a)-e). Se vor lua în considerare numai orele în care cursantul participa efectiv la instruire, dupã deducerea tuturor orelor productive sau a echivalentului acestora.
(2) Costurile eligibile vor fi probate cu documente justificative.
Cumularea ajutoarelor
ART. 6
(1) Plafoanele intensitatii ajutorului fixate la art. 4 se aplica indiferent dacã proiectul este finanţat integral sau parţial din surse ale statului.
(2) Ajutorul pentru instruirea angajaţilor nu se cumuleazã cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri comunitare raportate la aceleaşi costuri eligibile, dacã aceasta cumulare conduce la o intensitate a ajutorului ce depãşeşte valoarea fixatã prin prezentul regulament.

CAP. 3
Dispoziţii finale
ART. 7
(1) Prezentul regulament se adopta prin ordin al preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia şi intra în vigoare dupã 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României.
(2) Dispoziţiile prezentului regulament se vor aplica în conformitate cu Regulamentul privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat şi cu Regulamentul privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 .
(3) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru instruirea angajaţilor, notificate dupã intrarea în vigoare a acestui regulament, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încã o decizie.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016