Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGULAMENT din 10 mai 2002  privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGULAMENT din 10 mai 2002 privind ajutorul de stat pentru cercetare si dezvoltare

EMITENT: CONSILIUL CONCURENTEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 470 din 2 iulie 2002
În temeiul <>art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru legal de reglementare a materiei ajutoarelor de stat reprezintã continuarea procesului de armonizare a legislaţiei româneşti cu legislaţia europeanã, care face parte din procesul de aderare a României la Uniunea Europeanã.
Scopul controlului asupra ajutoarelor de stat, pe care îl exercita autoritãţile publice sau oricare alte organisme care administreazã surse în numele statului, este acela de a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu un mediu concurential normal din cadrul unei economii de piata în care preţurile produselor şi tarifele serviciilor sunt reglate de cerere şi oferta.
Orice intenţie de a acorda un ajutor de stat ori de a modifica un ajutor existent trebuie notificatã Consiliului Concurentei.
Abordarea Consiliului Concurentei din prezentul regulament consta deci în stabilirea condiţiilor în care ajutorul de stat poate fi considerat necesar pentru a asigura extinderea sau accelerarea activitãţii de cercetare şi dezvoltare, fãrã a avea ulterior efecte dãunãtoare asupra concurentei şi creşterii economice.

CAP. 1
Aplicabilitatea regulilor privind ajutoarele de stat la ajutorul pentru cercetare şi dezvoltare
Ajutorul de stat incompatibil cu mediul concurential
ART. 1
(1) Orice sprijin, din surse de stat, acordat de autoritãţi publice sau de alte organisme care le administreazã în numele statului, în orice forma, care denatureaza semnificativ ori ameninta sa denatureze semnificativ concurenta prin favorizarea anumitor agenţi economici, producerea anumitor bunuri sau prestarea anumitor servicii este incompatibil cu un mediu concurential, în mãsura în care afecteazã aplicarea acordurilor internaţionale la care România este parte.
(2) Cu cat activitatea de cercetare şi dezvoltare se situeaza mai aproape de piata, cu atât mai semnificativ poate fi efectul denaturant al ajutorului de stat. Pentru a stabili gradul de apropiere fata de piata a ajutorului pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei face distincţia între activitãţile de cercetare fundamentalã, de cercetare aplicativa şi de cercetare precompetitiva, denumita şi preconcurentiala, definite la <>art. 14 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
Activitãţile inovatoare care beneficiazã de ajutor de stat
ART. 2
Inovatia nu reprezintã o categorie distinctã a activitãţii de cercetare şi dezvoltare. Activitãţile care ar putea fi considerate inovatoare, dar care nu se încadreazã în cele menţionate la art. 1 alin. (2), pot beneficia de ajutor de stat numai dacã îndeplinesc condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi ale Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderile mici şi mijlocii.
Activitãţile de cercetare şi dezvoltare ale instituţiilor fãrã scop lucrativ
ART. 3
(1) Finanţarea publica a activitãţilor de cercetare şi dezvoltare realizate de cãtre instituţiile facã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare nu constituie ajutor de stat în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. În cazul în care rezultatele proiectelor de cercetare şi dezvoltare finanţate din surse publice, realizate de aceste instituţii, sunt puse în mod nediscriminator la dispoziţia industriei româneşti, ajutorul de stat nu este implicat.
(2) Când activitatea de cercetare şi dezvoltare se efectueazã de cãtre instituţii fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare în numele sau în colaborare cu agenţii economici industriali, ajutorul de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 , nu este implicat în urmatoa rele situaţii:
a) dacã instituţiile fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare contribuie la proiectele de cercetare asa cum ar proceda o societate comercialã, de pilda în schimbul achitãrii la preţul pieţei a serviciilor pe care le furnizeazã;
b) dacã agenţii economici industriali care participa la cercetare suporta costul integral al proiectului;
c) dacã rezultatele care nu genereazã drepturi de proprietate intelectualã pot fi diseminate pe scara larga;
d) dacã drepturile de proprietate intelectualã asupra rezultatelor activitãţii de cercetare şi dezvoltare sunt în întregime alocate instituţiilor publice fãrã scop lucrativ;
e) dacã instituţiile publice nelucrative primesc de la agenţii economici industriali compensaţia echivalenta preţului de piata al drepturilor de proprietate intelectualã care deriva din proiectul de cercetare şi care sunt deţinute de cãtre agenţii economici industriali respectivi.
Contractarea activitãţilor de cercetare şi dezvoltare sau a rezultatelor acestor activitãţi
ART. 4
(1) Autoritãţile publice pot angaja agenţi economici pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare sau pot cumpara rezultatele activitãţii de cercetare şi dezvoltare direct de la aceştia. În aceste cazuri, dacã nu are loc o procedura de licitaţie, poate fi implicat ajutorul de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(2) Dacã aceste contracte sunt încheiate în condiţiile pieţei, atunci ajutorul de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, nu este implicat.

CAP. 2
Compatibilitatea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare
Autorizarea ajutorului de stat
ART. 5
Ajutorul de stat pentru activitãţi de cercetare şi dezvoltare poate fi autorizat de cãtre Consiliul Concurentei, dacã îndeplineşte condiţiile prevãzute de <>Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat şi de prezentul regulament.
Factori care influenţeazã evaluarea compatibilitatii ajutorului de stat
ART. 6
La evaluarea compatibilitatii ajutorului notificat cu mediul concurential, Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebita tipului de activitate de cercetare efectuatã, beneficiarilor, intensitatii ajutorului, accesibilitatii la rezultate şi altor factori relevanti, potrivit prevederilor cap. IV şi V.

CAP. 3
Notificarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare
Notificarea ajutorului de stat
ART. 7
(1) Ajutorul de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare trebuie notificat Consiliului Concurentei în conformitate cu <>art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat. Notificarea se va face prin completarea formularului de notificare a ajutorului de stat prevãzut în anexa nr. 1 a Regulamentului cu privire la forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat, pus în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 .
(2) Chestionarul suplimentar privitor la ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare, cuprins în anexa nr. 2, trebuie, de asemenea, completat de cãtre furnizorii ajutorului şi înaintat Consiliului Concurentei.
Transparenta schemelor de ajutor de stat
ART. 8
(1) În aplicarea schemelor de ajutor, Consiliul Concurentei va urmãri atingerea unui grad de transparenta cat mai înalt, prin precizarea clara a obiectivelor de îndeplinit, a beneficiarilor şi a altor aspecte relevante în acest scop.
(2) În notificare trebuie specificate diferitele categorii de costuri pe care ajutorul de stat este menit sa le reducã, iar ajutorul trebuie acordat astfel încât sa permitã calcularea intensitatii ajutorului în funcţie de aceste costuri, conform listei de la anexa nr. 1.
Verificarea echivalentului ajutorului de stat
ART. 9
Dacã ajutorul de stat nu este acordat sub forma unui împrumut nerambursabil direct, furnizorul acestuia trebuie sa transmitã informaţii suficiente pentru a permite Consiliului Concurentei verificarea calculului echivalentului ajutorului.
Modificarea bugetului anual al schemei de ajutor
ART. 10
(1) Notificarea creşterii bugetului anual al unei scheme de ajutor de stat autorizate nu este necesarã dacã aceasta creştere nu depãşeşte 100% (în termeni nominali) din valoarea anuala iniţialã, cu condiţia ca schema sa aibã durata nelimitatã sau ca creşterea sa aibã loc în perioada de valabilitate a schemei cu durata limitatã.
(2) Prelungirile termenului de aplicare a ajutorului de stat, cu sau fãrã creştere bugetarã (pana la limita menţionatã de 100%), fãrã modificãri ale condiţiilor de implementare ale schemelor de ajutor autorizate anterior şi consecvente cu noul cadru, trebuie notificate numai dacã sunt realizate din al cincilea an de la expirarea valabilitãţii schemei iniţiale.
(3) Furnizorii ajutorului au obligaţia de a informa anticipat Consiliul Concurentei cu privire la aceste refinantari/prelungiri şi de a raporta ajutoarele de stat conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare şi informare în aplicarea <>Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
Alocari specifice de ajutoare; notificarea ajutorului de stat individual
ART. 11
(1) Alocarile specifice de ajutoare acordate în cadrul unei scheme de cercetare şi dezvoltare, care a fost autorizata de cãtre Consiliul Concurentei, nu trebuie sa fie notificate, cu excepţia cazului în care Consiliul Concurentei a solicitat explicit acest lucru în decizia de autorizare a schemei de ajutor de stat.
(2) Pentru a evalua alocarile cu valori semnificative acordate în cadrul schemelor autorizate, precum şi compatibilitatea acestor alocari cu mediul concurential, Consiliul Concurentei solicita notificarea prealabilã a tuturor proiectelor de cercetare individuale care costa mai mult decât echivalentul în lei a 25 milioane euro şi pentru care se propune acordarea ajutorului al cãrui echivalent brut în lei este mai mare de 5 milioane euro.
(3) Ajutoarele de stat individuale pentru cercetare şi dezvoltare trebuie notificate conform <>art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu excepţia cazului în care se situeaza sub pragul minim.

CAP. 4
Intensitatea ajutorului
Stabilirea intensitatii ajutorului de stat
ART. 12
(1) Intensitatea permisã a ajutorului va fi stabilitã de cãtre Consiliul Concurentei de la caz la caz.
(2) Evaluarea facuta de Consiliul Concurentei în fiecare caz în parte va lua în considerare natura proiectului sau programului, consideratiile de politica generalã referitoare la competitivitatea industriei, riscul denaturarii concurentei şi al încãlcãrii prevederilor tratatelor la care România este parte.
(3) Evaluarea generalã a acestor riscuri poate indreptati Consiliul Concurentei sa considere ca pentru activitãţile de cercetare fundamentalã şi cercetare aplicativa se pot acorda niveluri mai mari de ajutoare decât pentru activitãţile de cercetare precompetitiva, care sunt mai strâns legate de introducerea pe piata a rezultatelor activitãţii de cercetare şi dezvoltare şi care, dacã beneficiazã de ajutor, ar putea determina mai uşor denaturari ale concurentei şi comerţului.
Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare fundamentalã
ART. 13
(1) Finanţarea publica a cercetãrii fundamentale care, în mod normal, se efectueazã în mod independent de cãtre instituţiile fãrã scop lucrativ de învãţãmânt superior sau de cercetare, nu constituie ajutor de stat, în sensul <>art. 2 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(2) În cazurile excepţionale în care activitatea de cercetare fundamentalã este efectuatã de cãtre sau pentru agenţi economici, deoarece acest tip de cercetare este departe de piata, iar rezultatele sale sunt în principiu disponibile pe scara larga pentru exploatarea pe baze nediscriminatorii şi la ratele pietii, ajutorul pentru acest tip de activitate poate fi acordat la o intensitate bruta a ajutorului de pana la 100%.
(3) Pentru a fi calificatã drept cercetare fundamentalã, activitatea trebuie sa nu fie legatã de obiectivele industriale sau comerciale ale unei anumite întreprinderi şi trebuie garantatã o larga diseminare a rezultatelor cercetãrii.
Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare aplicativa
ART. 14
(1) Ca regula generalã, intensitatea bruta a ajutorului pentru cercetarea aplicativa trebuie sa nu depãşeascã 50% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1.
(2) Pentru studiile tehnice de fezabilitate pregãtitoare ale activitãţilor de cercetare aplicativa se poate acorda un ajutor de stat de pana la 75% din costurile studiului, în timp ce pentru studiile pregãtitoare ale activitãţilor de dezvoltare preconcurentiala se poate acorda un ajutor de pana la 50% din costurile studiului. Aceste plafoane au fost stabilite având în vedere impactul neglijabil al acestor ajutoare asupra condiţiilor concurentei şi condiţiilor de desfãşurare a comerţului.
Intensitatea ajutorului pentru activitatea de cercetare precompetitiva
ART. 15
Activitãţile de cercetare precompetitiva se situeaza aproape de piata şi exista un risc mai mare ca ajutorul acordat sa denatureze concurenta şi tratatele internaţionale la care România este parte. Intensitatea bruta permisã a ajutorului pentru activitãţile de cercetare precompetitiva este de 25% din costurile eligibile ale proiectului, conform definitiei cuprinse în anexa nr. 1.
Ajutorul de stat rambursabil
ART. 16
(1) În cazul avansurilor rambursabile numai în eventualitatea succesului activitãţilor de cercetare, intensitatea permisã a ajutorului, exprimatã în echivalent brut, este cea prevãzutã în prezentul regulament pentru diversele etape ale cercetãrii.
(2) În eventualitatea esecului cercetãrii respective, Consiliul Concurentei poate autoriza un nivel mai ridicat al intensitatii ajutorului în mãsura în care esecul proiectului reduce riscul denaturarii concurentei şi comerţului, dar cu respectarea limitelor legale de intensitate.
(3) La notificarea ajutorului rambursabil furnizorii ajutorului trebuie sa informeze Consiliul Concurentei asupra sumelor şi procedurilor exacte de rambursare, condiţiile propuse fiind analizate de cãtre Consiliul Concurentei de la caz la caz.
Ajutorul de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate
ART. 17
În vederea incurajarii diseminarii rezultatelor cercetãrii, ajutoarele de stat pentru aplicarea inventiilor brevetate şi a imbunatatirilor ulterioare de cãtre întreprinderile mici şi mijlocii pot fi acordate pana la acelaşi nivel ca şi pentru activitãţile de cercetare care au condus la realizarea inventiilor respective.
Nivelul ajutorului pentru un proiect de cercetare şi dezvoltare realizat prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţii economici
ART. 18
În cazul unui proiect de cercetare şi dezvoltare care se realizeazã prin colaborarea dintre instituţiile publice de cercetare şi agenţi economici, ajutorul combinat provenit din sprijin guvernamental direct pentru un proiect specific de cercetare şi contribuţiile din partea instituţiilor publice de cercetare la proiectul respectiv, dacã acestea din urma constituie ajutor de stat în conformitate cu art. 3 din prezentul regulament, nivelul ajutorului de stat combinat nu poate depãşi plafoanele de ajutor prevãzute pentru activitatea de cercertare în cauza.
Intensitatea ajutorului pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare care acoperã atât cercetarea aplicativa, cat şi cercetarea precompetitiva
ART. 19
În cazul activitãţii de cercetare şi dezvoltare care acoperã atât cercetarea aplicativa, cat şi activitãţi de cercetare precompetitiva, intensitatea permisã a ajutorului nu va depãşi media ponderatã a intensitatilor permise pentru ajutoarele aplicabile celor doua tipuri de cercetare.
Modificarea intensitatii ajutorului de stat
ART. 20
(1) Fãrã a aduce atingere analizei de la caz la caz, intensitatea ajutoarelor de stat prevãzutã la art. 14-18 din prezentul regulament poate creste în situaţiile menţionate la alin. (2)-(6).
(2) Dacã ajutorul se acorda întreprinderilor mici şi mijlocii, intensitatea ajutorului poate creste cu 10 puncte procentuale.
(3) Dacã proiectul de cercetare se efectueazã într-o zona asistatã, intensitatea ajutorului poate fi depãşitã cu 10 puncte procentuale. Toate regiunile din România sunt considerate regiuni asistate şi, în consecinta, sunt eligibile pentru acest bonus.
(4) Bonusul regional menţionat la alin. (3) poate fi depãşit ţinându-se seama de plafoanele aplicabile ajutorului de stat regional pentru investiţii şi de nevoia de a stimula investiţiile necorporale, fãrã a se depãşi însã limitele prevãzute la alin. (8).
(5) Dacã proiectul de cercetare se conformeazã obiectivelor unui proiect sau program specific derulat ca parte a programului comunitar cadru de cercetare şi dezvoltare, acesta poate beneficia de un supliment de 15 puncte procentuale. Aceasta cifra poate creste pana la 25 puncte procentuale dacã proiectul implica şi cooperare efectivã transfrontaliera între firme şi organismele publice de cercetare sau între cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul din statele membre ale Uniunii Europene şi Spaţiului Economic European sau din ţãrile care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţãrile respective, pe de alta parte, şi dacã rezultatele sunt diseminate şi publicate pe scara larga, respectându-se totodatã drepturile de proprietate intelectualã şi industriala.
(6) Dacã proiectul de cercetare nu este în concordanta cu obiectivele unui proiect ori program specific derulat ca parte a programului cadru comunitar existent pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei poate permite cresteri de pana la 10 puncte procentuale, cu respectarea a cel puţin uneia din urmãtoarele condiţii:
a) proiectul implica cooperarea transfrontaliera efectivã dintre cel puţin doi parteneri independenţi, unul din România şi unul dintr-un stat membru al Uniunii Europene şi al Spaţiului Economic şi European sau din ţãrile care au încheiat acorduri de asociere care instituie asocierea dintre Uniunea Europeanã şi statele sale membre, pe de o parte, şi ţãrile respective, pe de alta parte, în special în contextul coordonãrii politicilor naţionale de cercetare-dezvoltare;
b) proiectul implica cooperarea efectivã dintre agenţi economici şi organisme publice de cercetare, în special în contextul coordonãrii politicilor naţionale de cercetare dezvoltare;
c) rezultatele proiectului sunt diseminate şi publicate pe scara larga, se acorda brevete şi licenţe sau se iau alte mãsuri în condiţii asemãnãtoare cu cele privind diseminarea rezultatelor cercetãrii dezvoltãrii din Uniunea Europeanã.
(7) Furnizorii ajutorului de stat trebuie sa transmitã Consiliului Concurentei informaţii suficiente pentru a-i permite acestuia sa analizeze îndeplinirea criteriilor de acordare a ajutorului de stat.
(8) Cumularea creşterii prevãzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevãzute la art. 14 alin. (1) şi art. 18 nu poate depãşi o intensitate bruta maxima de 75% pentru cercetarea aplicativa şi de 50% pentru activitãţile de cercetare precompetitiva. Aceste limite trebuie respectate în toate cazurile.
Factorii care influenţeazã evaluarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare
ART. 21
La evaluarea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei trebuie sa ţinã seama de efectul asupra concurentei şi comerţului al ajutorului de stat cumulat cu alte surse de finanţare comunitara. Acolo unde finanţarea comunitara se cumuleazã cu ajutorul de stat, sprijinul total nu poate depãşi 75% în cazul cercetãrii aplicative şi 50% în cazul activitãţilor de cercetare precompetitiva.
Intensitatea ajutorului de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare privind produsele din anexa nr. 1 a Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderi mici şi mijlocii
ART. 22
(1) În ceea ce priveşte ajutorul de stat pentru activitãţile de cercetare şi dezvoltare referitoare la produsele din anexa nr. 1 a Regulamentului privind ajutorul de stat regional şi ajutorul pentru întreprinderi mici şi mijlocii, sunt permise, prin derogare de la limitele intensitatii ajutoarelor sau bonusurilor prevãzute în prezentul regulament, intensitati brute ale ajutoarelor de pana la 100% chiar şi în cazurile în care cercetarea şi dezvoltarea se deruleazã de cãtre agenţii economici, cu condiţia îndeplinirii cumulative, în fiecare caz, a urmãtoarelor cerinţe:
a) sa fie de interes general pentru sectorul (ori subsectorul) în cauza, fãrã a se denatura în mod nepermis concurenta din celelalte sectoare (ori subsectoare).
b) informaţiile sa fie publicate în jurnalele de specialitate care sunt cel puţin de circulaţie nationala şi nu sunt limitate doar la membrii anumitor organizaţii, pentru a asigura faptul ca orice agent economic potenţial interesat de respectiva activitate are posibilitatea sa afle imediat despre desfãşurarea acelei activitãţi sau ca rezultatele sunt sau vor fi puse, la cerere, la dispoziţia tuturor celor interesaţi. Aceste informaţii vor fi publicate nu mai târziu de momentul în care sunt puse la dispoziţia membrilor unei organizaţii sau alteia.
c) rezultatele activitãţii sa fie puse la dispoziţie pentru a fi exploatate de cãtre toţi cei interesaţi în condiţii de egalitate din punctul de vedere al costurilor şi timpului.
(2) În cazul în care condiţiile prevãzute la alin. (1) nu sunt îndeplinite, intensitatea ajutoarelor de stat respective va fi stabilitã între limitele ajutoarelor sau bonusurilor prevãzute în prezentul regulament.

CAP. 5
Efectul stimulator al ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare
Efectul stimulator al ajutorului de stat
ART. 23
Ajutorul de stat pentru cercetare şi dezvoltare trebuie sa serveascã drept stimulent pentru ca agenţii economici sa întreprindã activitãţi de cercetare şi dezvoltare pe lângã activitãţile normale curente. Acest ajutor poate incuraja agenţii economici care nu efectueazã cercetare şi dezvoltare sa realizeze astfel de activitãţi. Dacã acest efect stimulator nu este evident, Consiliul Concurentei poate evalua ajutorul respectiv într-o maniera mai puţin favorabilã decât în mod obişnuit.
Factori care influenţeazã evaluarea efectului stimulator al ajutorului de stat
ART. 24
(1) Pentru a verifica dacã ajutorul propus va impulsiona agenţii economici sa efectueze activitãţi de cercetare pe care altfel nu le-ar desfasura, Consiliul Concurentei trebuie sa ţinã seama în special de factorii cuantificabili, cum ar fi modificãrile legate de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea, de numãrul de persoane cu sarcini de cercetare şi dezvoltare şi de cheltuielile cu cercetarea şi dezvoltarea ca procentaj din cifra totalã de afaceri, precum şi de esecurile de piata, costurile suplimentare legate de cooperarea transfrontaliera şi alţi factori relevanti indicaţi de cãtre furnizorul ajutorului.
(2) Ajutorul propus poate fi autorizat şi în cazul în care contribuie la extinderea domeniului cercetãrii ori la accelerarea acesteia.
Necesitatea demonstrãrii efectului stimulator al ajutorului de stat
ART. 25
(1) Cu ocazia notificãrii ajutorului de stat pentru cercetare şi dezvoltare, Consiliul Concurentei va cere furnizorului de ajutor sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent şi ca nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).
(2) De asemenea, Oficiul Concurentei va solicita furnizorului, în momentul depunerii rapoartelor anuale privind implementarea schemelor de ajutor aprobate, sa demonstreze faptul ca ajutorul este necesar ca stimulent şi ca nu este în nici un caz ajutor de exploatare (operare).
Ajutorul de stat pentru întreprinderile mici şi mijlocii
ART. 26
Se considera ca ajutorul oferã stimulentul necesar dacã beneficiarul este o întreprindere din categoria celor mici şi mijlocii.
Prevederi suplimentare referitoare la art. 24 şi art. 25
ART. 27
Consiliul Concurentei va acorda o importanta deosebita condiţiilor de la art. 24 şi art. 25:
a) în cazul proiectelor de cercetare individuale, situate aproape de piata, când acestea sunt realizate de cãtre societãţile comerciale mari;
b) în toate cazurile în care un procentaj semnificativ al cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea a fost efectuat anterior depunerii solicitãrii de ajutor.

CAP. 6
Dispoziţii finale
Condiţii care trebuie respectate în aplicarea prezentului regulament
ART. 28
(1) Dispoziţiile prezentului regulament se aplica cu respectarea prevederilor Regulamentului privind forma, conţinutul şi alte detalii ale notificãrii unui ajutor de stat şi ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligaţiei de notificare, puse în aplicare prin <>Ordinul preşedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000 .
(2) Anexele nr. 1 şi nr. 2 fac parte integrantã din prezentul regulament.
Ajutoarele de stat care intra sub incidenta prezentului regulament
ART. 29
Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru activitãţile de cercetare-dezvoltare, notificate dupã intrarea sa în vigoare, precum şi atunci când ajutoarele de stat au fost notificare înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis încã o decizie.
Intrarea în vigoare a prezentului regulament
ART. 30
Prezentul regulament intra în vigoare la 6 luni de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului preşedintelui Consiliului Concurentei de punere în aplicare a acestuia.


ANEXA 1

Costurile de cercetare şi dezvoltare
eligibile în scopul calculãrii intensitatii ajutoarelor

Costurile prevãzute mai jos vor fi considerate eligibile pentru calcularea intensitatii ajutoarelor de stat pentru cercetare şi dezvoltare (dacã sunt generate şi de alte activitãţi
- în special alte activitãţi de cercetare şi dezvoltare trebuie defalcate pe tipuri de activitãţi):
1 - costurile de personal (cercetãtori, tehnicieni şi alt personal de sprijin angajat exclusiv pentru activitate de cercetare);
2 - costurile instrumentelor, echipamentelor, terenurilor şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu pentru activitãţi de cercetare;
3 - costurile aferente consultantei şi serviciilor echivalente utilizate exclusiv în activitatea de cercetare, inclusiv cercetare, cunoştinţe tehnice şi brevete etc. aduse din surse externe;
4 - cheltuielile de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare;
5 - alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari şi alte produse similare, angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.

ANEXA 2

Informaţii suplimentare care vor fi furnizate în
notificarea prevãzutã la <>art. 6 din Legea nr. 143/1999
privind ajutorul de stat pentru cercetare şi
dezvoltare (scheme, alocari specifice de ajutoare acordate
în cadrul unei scheme aprobate şi ajutoare individuale)

1. Obiective
Descrierea detaliatã a scopurilor mãsurii şi a tipului/naturii activitãţii de cercetare şi dezvoltare care va beneficia de asistenta.
2. Descrierea activitãţilor de cercetare şi dezvoltare eligibile pentru ajutor
2.1. Cercetarea fundamentalã.
2.2. Definitia studiilor de fezabilitate.
2.3. Cercetarea aplicativa.
2.4. Cercetarea precompetitiva.
2.5. Proiectele pilot sau demonstrative.
3. Detalii cu privire la elementele de cost eligibile pentru ajutor
3.1. Costurile de personal (cercetãtori, tehnicieni şi alt personal auxiliar angajat exclusiv pentru activitatea de cercetare).
3.2. Costurile instrumentelor, echipamentelor, terenului şi incintelor utilizate exclusiv şi în mod continuu (cu excepţia cheltuielilor ocazionate de comercializarea lor) pentru activitatea de cercetare.
3.3. Cheltuielile de consultanţa şi servicii echivalente utilizate exclusiv pentru activitatea de cercetare, inclusiv cercetarea, cunoştinţele tehnice şi brevetele etc. achiziţionate din surse externe.
3.4. Cheltuieli de regie suplimentare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.
3.5. Alte cheltuieli de exploatare, cum ar fi costurile legate de materiale, aprovizionari şi alte produse similare angajate direct ca rezultat al activitãţii de cercetare.
4. Tipul şi intensitatea ajutorului
4.1. Descrierea tipului şi intensitatii ajutorului pentru fiecare etapa de cercetare şi dezvoltare care beneficiazã de ajutor.
4.2. Descrierea detaliatã a tuturor bonusurilor aplicabile, precum şi precizarea intensitatii şi a nivelului maxim al ajutorului.
5. Cercetarea prin cooperare
5.1. Proiectele se desfãşoarã prin cooperarea dintre o serie de agenţi economici eligibili pentru ajutor? Exista condiţii/clauze speciale de cooperare? Dacã da, care sunt aceste condiţii/clauze?
5.2. Propunerea de ajutor prevede cooperarea dintre agenţi economici şi alte organisme, cum ar fi institutele de cercetare şi universitãţile? Exista condiţii/clauze speciale? Dacã da, a se descrie.
5.3. Dacã institutele de cercetare primesc ajutor pentru un proiect de cercetare specific, care este valoarea şi intensitatea acelui ajutor?
6. Aspecte multinationale
Propunerea (ajutor individual/schema/program) are aspecte multinationale? Dacã da:
6.1. Propunerea presupune cooperarea cu parteneri din alte tari? Dacã da, precizati:
(a) care state membre ale Uniunii Europene
(b) care state terţe
(c) care agenţi economici ori centre de cercetare din alte tari
6.2. Care este costul total al propunerii (ajutor individual/schema/program)?
6.3. Prezentaţi defalcarea costurilor totale pe fiecare partener.
7. Aplicarea rezultatelor
7.1. Cine va fi proprietarul rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?
7.2. Exista condiţii la acordarea licenţelor privitoare la rezultate?
7.3. Exista reguli care guverneazã publicarea/diseminarea generalã a rezultatelor de cercetare şi dezvoltare?
7.4. Precizati mãsurile planificate pentru valorificarea/dezvoltarea ulterioara a rezultatelor.
8. Efectul stimulator al ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare
8.1. În ceea ce priveşte schemele, ce mãsuri sunt avute în vedere pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetãrii şi dezvoltãrii (a se vedea capitolul V din prezentul regulament).
8.2. În ceea ce priveşte ajutoarele individuale - în special cazurile la care se referã art. 27 din prezentul regulament - ce factori au fost luati în considerare pentru a asigura faptul ca ajutorul are efect stimulator asupra cercetãrii şi dezvoltãrii.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016