Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARI TEHNICE din 8 noiembrie 2006  cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune si metode de verificare a acestora - RT 76/767    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARI TEHNICE din 8 noiembrie 2006 cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune si metode de verificare a acestora - RT 76/767

EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI SI COMERTULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 948 din 24 noiembrie 2006
REGLEMENTĂ?RI TEHNICE din 8 noiembrie 2006
cu privire la prevederi comune pentru recipiente sub presiune şi metode de verificare a acestora - RT 76/767
EMITENT: MINISTERUL ECONOMIEI ŞI COMERŢULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 948 din 24 noiembrie 2006

CAP. I
Definiţii şi principii de baza

ART. 1
(1) În sensul prezentelor reglementãri tehnice prin "recipient sub presiune" se înţelege orice recipient fix sau transportabil în care se poate obţine sau dezvolta o presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaz, abur sau lichid).
(2) Prezentele reglementãri tehnice se aplica urmãtoarelor categorii de recipiente sub presiune:
(a) recipiente - butelii pentru gaz din oţel fãrã sudura;
(b) recipiente - butelii pentru gaz din oţel nealiat sudate;
(c) recipiente - butelii pentru gaz din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fãrã sudura.
ART. 2
Prezentele reglementãri nu se aplica:
(a) recipientelor sub presiune special proiectate pentru întrebuinţarea în domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;
(b) recipientelor sub presiune destinate instalãrii în interiorul navelor maritime sau aeronavelor aeriene, sau pentru propulsia acestora;
(c) conductelor şi reţelelor de conducte.
ART. 3
(1) Cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, pentru inspecţie, testare şi unde este necesar, metodele de utilizare, pentru categoriile de recipiente sub presiune la care se referã, precum şi pentru echipamentul auxiliar, unde este cazul, sunt cuprinse în reglementãri tehnice specifice.
(2) Reglementãrile specifice trebuie sa indice pentru fiecare categorie de recipient sub presiune dacã recipientul se supune aprobãrii de model EEC sau verificãrii EEC, dacã se supune ambelor proceduri sau nu se supune nici uneia dintre acestea.
(3)Totodatã aceste reglementãri specifice categoriilor pot sa indice:
a) în ce condiţii şi intervalul de timp în care se acorda aprobarea de model EEC, precum şi marcajele care se fixeazã pe recipientele sub presiune în aceste cazuri;
b) marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune;
c) condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã diferitele modele ale unui recipient aprobat, pentru a primi aceeaşi aprobare de model.
ART. 4
În sensul prezentelor reglementãri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) recipient sub presiune tip EEC - orice recipient-butelie proiectat şi fabricat astfel încît sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice specifice categoriei sale;
b) reglementãri specifice recipientului - reglementãri tehnice specifice categoriilor de recipiente sub presiune - prevãzute la art. 1;
c) organism de inspecţie - organismul desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea categoriilor de recipiente sub presiune, prevãzute la art. 1, înaintea introducerii pe piata şi/sau punerii în funcţiune;
d) organism de control - Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat ISCIR-SP, structura responsabilã pentru controlul respectãrii prevederilor prezentului ordin. Termenii definiţi la literele a) - d) se completeazã cu termenii definiţi la <>art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, republicatã.
ART. 5
(1) Se admite introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune care:
a) satisfac cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi cerinţele reglementãrilor tehnice specifice recipientelor, şi
b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune tip EEC, prevãzute în anexele nr. 1.A. şi 1.B. şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobare de model EEC.
(2) Organismul de control nu poate interzice, restrânge sau impiedica, din motive legate de fabricare sau verificare, introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a buteliilor tip-EEC care intra în domeniul de aplicare al prezentelor reglementãri tehnice şi al reglementãrilor tehnice specifice recipientelor.
ART. 6
Sarcinile organismelor care emit certificatul de aprobare de tip EEC şi ale organismelor de inspecţie care realizeazã verificarea recipientelor trebuie sa fie limitate la examinarile desfãşurate în conformitate cu cerinţele reglementãrilor tehnice specifice relevante şi cu activitãţile care le-au fost atribuite prin prezentele reglementãri.

CAP. II
Aprobarea de model EEC

ART. 7
Atunci când într-o reglementare tehnica specifica recipientului, este prevãzutã aprobarea de model EEC, aceasta se va executa:
a) înainte de verificarea EEC, atunci când aceasta este cerutã;
b) înainte de introducerea pe piata şi punerea în funcţiune atunci când nu este cerutã verificarea EEC.
ART. 8
(1) La cererea oricãrui producãtor sau a reprezentantului sau autorizat, organismul de inspecţie, în baza unui raport de inspecţie, emite un certificat pentru aprobarea de model EEC pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile tehnice specifice recipientului.
(2) Cererea pentru obţinerea certificatului pentru aprobare de model EEC va fi înaintatã unui singur organism de inspecţie, conform prevederilor pct. 1 din anexa nr. 1.A.
(3) Într-un interval de maxim 15 zile de la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC organismul de inspecţie trebuie sa rãspundã solicitantului:
a) dacã cererea este acceptatã;
sau
b) dacã solicitantul trebuia sa aducã completãri în scopul acceptãrii cererii;
sau
c) dacã cererea este respinsã.
(4) Dupã acceptarea cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model EEC, într-un interval de maxim 90 de zile, organismul de inspecţie trebuie sa efectueze verificãrile şi sa întocmeascã un raport de inspecţie, în baza cãruia emite, dupã caz, certificatul pentru aprobare de model EEC. Dacã în timpul verificãrilor organismul de inspecţie constata ca sunt necesare modificãri şi/sau completãri, intervalul stabilit pentru eliberarea certificatului se mãreşte în mod corespunzãtor.
ART. 9
Organismul de inspecţie emite, refuza emiterea sau retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC conform prevederilor cuprinse în prezentul capitol şi la pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1.A.
ART. 10
Dacã rezultatele examinãrii prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 1.A sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie emite un certificat pentru aprobarea de model EEC, care va fi înaintat solicitantului. Dacã aceasta aprobare se referã la un recipient care este supus verificãrii EEC, producãtorul trebuie sa aplice pe recipient marcajul aprobãrii prevãzut la pct. 3.1. din anexa nr. 1.A. înainte de a avea loc verificarea.
ART. 11
Cerinţele referitoare la certificat şi la marcajul aprobãrii de model EEC sunt prevãzute în anexa nr. 1.A.
ART. 12
În cazul în care pentru o categorie de recipiente sub presiune, care satisfac cerinţele unor reglementãri tehnice specifice recipientului nu este prevãzutã aprobarea de model EEC, a fost înaintatã o solicitare pentru verificarea EEC, producãtorul, pe propria rãspundere, înainte de a avea loc verificarea EEC, va aplica pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special prevãzut la pct 3.2. din anexa nr. 1.A.
ART. 13
Atunci când condiţiile din reglementãrile tehnice specifice recipientului, dupã cum este prevãzut la art. 3, înceteazã a mai fi respectate, organismul de inspecţie retrage certificatul pentru aprobarea de model EEC.
ART. 14
Atunci când organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune cãruia i s-a acordat certificatul de aprobare de model EEC nu este conform modelului, poate acţiona dupã cum urmeazã:
a) propune menţinerea aprobãrii de model EEC în cazul în care diferenţele constatate sunt minime sau nu au un efect fundamental asupra proiectului recipientului sau asupra metodelor de fabricare şi nu prezintã nici un pericol pentru siguranta; stabileşte un termen pentru eliminarea diferenţelor constatate;
b) stabileşte împreunã cu producãtorul, mãsurile necesare în procesul de fabricaţie şi termenul convenit pentru realizarea acestora dacã constata ca lotul produs nu mai corespunde cu modelul aprobat;
c) solicita retragerea aprobãrii de model EEC în cazul în care schimbãrile constatate constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau a proprietãţii, ori în situaţia în care producãtorul nu s-a conformat cerinţelor de la lit. a) şi b);
d) solicita retragerea de pe piata şi/sau interzice introducerea pe piata a produselor neconforme cu modelul aprobat.
ART. 15
(1) Dacã organismul de control constata ca nu trebuia acordat certificatul pentru aprobarea de model EEC, solicita organismului de inspecţie retragerea acestuia.
(2) Dacã Ministerul Economiei şi Comerţului este informat de un stat membru al Uniunii Europene despre existenta unei situaţii descrise la art. 13, art. 14 şi art. 15 va lua mãsurile descrise în acele articole, dupã consultãri cu statul membru respectiv.
ART. 16
(1) Atunci când apare o disputa cu privire la oportunitatea sau necesitatea retragerii aprobãrii între autoritatea competenta din România şi alt stat membru va fi informatã Comisia Europeanã. Vor avea loc consultãri, unde este cazul, pentru a se ajunge la o soluţie.
(2) Numai organismul de inspecţie care a emis certificatul de aprobare de tip EEC poate decide retragerea sa. Ministerul Economiei şi Comerţului va informa celelalte state membre şi Comisia Europeanã despre o astfel de decizie.

CAP. III
Verificarea EEC

ART. 17
Verificarea EEC serveşte la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune este conform cerinţelor cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului; aceasta se atesta prin marcajul de verificare EEC.
ART. 18
Atunci când un recipient sub presiune este supus verificãrii EEC, organismul de inspecţie verifica dacã:
a) - recipientul sub presiune aparţine unei categorii supuse aprobãrii de model EEC şi, în acest caz, dacã acesta corespunde modelului aprobat şi poarta marcajul aprobãrii EEC;
- recipientul sub presiune aparţine unei categorii exceptate de la aprobarea de model EEC şi, în acest caz, dacã acesta satisface cerinţele din reglementãrile tehnice specifice recipientului;
b) recipientul sub presiune satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile tehnice specifice cu privire la efectuarea încercãrilor şi aplicarea marcajelor şi inscriptiilor specifice.
ART. 19
Producãtorul nu poate refuza accesul reprezentanţilor organismului de inspecţie în locurile de producţie, dacã acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor atribuite organismului respectiv.
ART. 20
Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite celorlalte state membre şi Comisiei Europene lista organismelor de inspecţie responsabile cu inspectiile şi orice modificare ulterioara a acesteia, specificand dacã aceste organisme sunt abilitate sa desfãşoare numai anumite inspecţii.
ART. 21
Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa-i retragã desemnarea organismului de inspecţie dacã descoperã ca organismul nu mai îndeplineşte criteriile din anexa nr. 1C. Ministerul Economiei şi Comerţului informeazã imediat Comisia Europeanã şi celelalte state membre şi indica dacã desemnarea a fost retrasã în întregime sau numai în legatura cu anumite inspecţii.
ART. 22
(1) Dupã efectuarea verificãrii EEC a unui recipient sub presiune în condiţiile prevãzute la art. 18 şi la art. 19 şi în anexa nr. 1.B, organismul de inspecţie va aplica pe recipient marcajul de verificare EEC parţialã sau finala, conform pct. 3 din anexa nr. 1.B.
(2) Pct. 3 din anexa nr. 1 B conţine cerinţele referitoare la forma şi caracteristicile marcajului de verificare EEC.
ART. 23
Dacã reglementãrile tehnice specifice recipientului prevãd astfel, organismul de inspecţie va emite un certificat în care sa fie descrise verificãrile efectuate şi rezultatele lor.
ART. 24
Când o reglementare tehnica specifica unei categorii de recipiente nu prevede verificarea EEC, producãtorul, dupã ce a verificat ca fiecare recipient sub presiune satisface cerinţele respectivei reglementãri, şi dupã caz, dacã este conform modelului aprobat, trebuie sa aplice pe proprie rãspundere:
a) marcajul prevãzut la pct. 5.3. din anexa nr. 1.A, acolo unde este necesarã aprobarea de model EEC, sau
b) marcajul prevãzut la pct. 5.4. din anexa nr. 1.A, atunci când nu este necesarã aprobarea de model EEC.

CAP. IV
Prevederi comune pentru aprobarea de model EEC şi verificarea EEC

ART. 25
Marcajele prevãzute în prezentele reglementãri tehnice sau în reglementãrile tehnice specifice recipientelor şi echipamentelor auxiliare ale acestora trebuie sa fie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil pe fiecare recipient şi echipament auxiliar al acestuia.
ART. 26
Este interzisã aplicarea pe recipientele sub presiune şi pe echipamentele auxiliare ale acestora a marcajelor asemãnãtoare cu marcajul aprobãrii de model EEC, care pot fi confundate cu acest marcaj.

CAP. V
Clauza derogatorie

ART. 27
În cazul în care proiectul şi metodele de fabricaţie ale unui recipient sub presiune nu corespund tuturor prevederilor reglementãrilor specifice, se considera respectate prevederile art. 5 dacã recipientul sub presiune asigura un grad echivalent de securitate.
ART. 28
Fiecare reglementare tehnica specifica recipientului trebuie sa specifice prevederile de la care se admit derogãri şi/sau prevederile de la care nu se admit derogãri.
Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
1. Ministerul Economiei şi Comerţului va transmite documentele cuprinzând descrierea recipientului şi documentele cuprinzând cererea de derogare, inclusiv rezultatele oricãror încercãri, celorlalte State Membre care dispun de o perioada de patru luni pentru a aproba sau nu, a transmite comentarii, întrebãri, cerinţe suplimentare, a solicita alte încercãri, sau, dacã doresc, sa transmitã problema Comitetului tehnic care asista Comisia Europeanã. Copii ale acestor documente se vor transmite la Comisia Europeanã. O astfel de corespondenta este confidenţialã.
2. Dacã la sfârşitul perioadei menţionate nici un stat membru nu a respins sau nu a cerut transmiterea problemei cãtre Comitetul Tehnic, Ministerul Economiei şi Comerţului, dupã ce s-a ocupat de toate cererile transmise conform pct. 1 acorda derogarea cerutã şi informeazã celelalte state membre şi Comisia Europeanã.
3. Dacã un stat membru nu a rãspuns pana la sfârşitul perioadei prevãzute la pct. 1 se considera ca este de acord; totuşi Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa ceara Comisiei Europene sa confirme ca nu a existat rãspuns.
4. Ministerul Economiei şi Comerţului va acorda derogarea solicitatã în condiţiile propuse de Comitetul Tehnic mai sus menţionat, dacã Comitetul decide în acest sens.
5. Corespondenta menţionatã mai sus se va purta în limba tarii de destinaţie sau într-o limba acceptatã de cãtre aceasta.
ART. 29
Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
(1) a) Producãtorul sau reprezentantul autorizat adreseazã o solicitare pentru derogare organismului de inspecţie desemnat de Ministerul Economiei şi Comerţului;
b) solicitarea se face pe propria rãspundere şi va conţine soluţii adecvate, motivate corespunzãtor din punct de vedere tehnic, care sa nu afecteze siguranta în funcţionare a recipientului şi sa excludã pericolul accidentelor;
c) se constituie o comisie specialã din care fac parte principalii factori interesaţi (proiectant, producãtor, montator sau reparator, proprietar sau utilizator şi dupã caz, Inspecţia Muncii, unitãţi de cercetare şi proiectare, unitãţi de învãţãmânt superior de specialitate) care întocmeşte un raport, ce se înainteazã organismului de inspecţie;
(2) organismul de inspecţie desemnat pe baza raportului întocmit de comisia specialã, acorda derogarea solicitatã;
(3) documentaţia necesarã obţinerii derogarii, prevãzute la pct. (1) lit. b, se transmite organismelor de inspecţie însoţitã de o copie în limba romana, dupã caz;

CAP. VI

ART. 30
Adaptarea la progresul tehnic
În scopul adaptãrii la progresul tehnic în vederea eliminãrii barierelor în calea comerţului cu recipiente sub presiune, Ministerul Economiei şi Comerţului va actualiza prevederile prezentului ordin, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

CAP. VII

ART. 31
Clauza de salvgardare
(1) Când organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub presiune constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau proprietãţii, chiar dacã satisfac prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor tehnice specifice recipientului, poate sa ia mãsurile necesare de interzicere temporarã de la introducerea pe piata a recipientelor sau sa impunã condiţii speciale recipientelor în cauza.
(2) Organismul de control va informa Ministerul Economiei şi Comerţului cu privire la faptele constatate şi despre decizia luatã în legatura cu acestea.
(3) Ministerul Economiei şi Comerţului va informa Comisia Europeanã şi celelalte state membre menţionând motivele care au stat la baza deciziei.
ART. 32
Dacã Comisia Europeanã hotãrãşte ca sunt necesare modificãri ale directivei 76/767/EEC , clauza de salvgardare rãmâne în vigoare pana la aprobarea acestor modificãri.

CAP. VIII
Dispoziţii speciale

ART. 33
(1) Acest articol se aplica recipientelor din domeniul de aplicare al acestui ordin conform art. 1 atunci când nu sunt prevãzute în reglementãri specifice.
(2) În acest caz se aplica urmãtoarele reguli:
a) Organismul de control va considera ca recipientul sub presiune care a fost inspectat şi încercat de un organism de inspecţie ales în conformitate cu procedurile din anexa nr. 1 D, este conform actelor normative naţionale referitoare la proiectare.
b) Incercarile şi inspectiile trebuie sa se desfãşoare în conformitate cu procedura din anexa 1 D şi folosind metodele în vigoare în România sau recunoscute ca fiind echivalente, de autoritatea competenta.
c) Incercarile şi inspectiile prevãzute mai sus sunt cele care se pot desfasura la locul unde a fost fabricat recipientul.
(3) Organismul de control va acorda aceeaşi însemnãtate rapoartelor şi certificatelor emise de organismele de inspecţie din ţara de origine a recipientului sub presiune ca şi documentelor naţionale corespunzãtoare.

CAP. IX
Dispoziţii finale

ART. 34
Orice decizie a organismului de control sau a unui organism de inspecţie în baza acestui ordin sau a unor reglementãri tehnice specifice recipientului, din care rezulta refuzul aprobãrii de model EEC sau refuzul de a aplica marcajul de verificare EEC, retragerea aprobãrii, ori interzicerea vânzãrii sau folosirii recipientelor sub presiune tip EEC, trebuie sa indice motivele exacte care stau la baza unei astfel de decizii. Decizia va fi adusã cat mai curând posibil la cunostinta partii în cauza, care în acelaşi timp va fi informatã cu privire la posibilitãţile de atac, conform reglementãrilor în vigoare şi a perioadei de timp în care cãile de atac sunt permise.
ART. 35
(1) Ministerul Economiei şi Comerţului desemneazã organismele de inspecţie, având în vedere criteriile minime specificate în Anexa 1.C.
(2) În condiţiile nerespectãrii criteriilor minime prevãzute în anexa nr. 1 C, Ministerul Economiei şi Comerţului trebuie sa retragã desemnarea organismului de inspecţie sau dupã caz, sa suspende ori sa limiteze desemnarea.
ART. 36
Anexele nr. 1.A "Aprobarea de model EEC", nr. 1.B "Verificarea EEC", nr. 1.C " Criteriile minime care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie" şi nr. 1 D "Definiţii" fac parte integrantã din prezentele reglementãri tehnice.

ANEXA 1 A

APROBAREA DE MODEL EEC

1. Solicitarea aprobãrii de model EEC
1.1. Cererea şi corespondenta referitoare la aprobarea de model EEC vor fi întocmite în limba romana, în conformitate cu legislaţia în vigoare în România.
Documentele care se anexeazã la cerere se redacteazã sau se traduc, dupã caz, în limba romana.
1.2. Cererea trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
- denumirea şi sediul firmei producãtoare, ale reprezentantului sau autorizat, sau a celui care transmite cererea şi locul sau locurile de fabricaţie a recipientelor;
- categoria recipientului;
- scopul utilizãrii sau utilizarile nepermise;
- caracteristicile tehnice;
- denumirea comercialã, dacã exista, sau tipul.
1.3. Cererea trebuie sa fie însoţitã de doua copii de pe dosarul tehnic care va cuprinde în special urmãtoarele:
1.3.1. o descriere care include:
- specificaţiile materialelor, metodele de construcţie şi calculele de rezistenta ale recipientului;
- orice dispozitive de siguranta utilizate;
- locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare şi pentru verificare specificate în prezentele reglementãri tehnice, precum şi celelalte marcaje prevãzute în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.2. desenele de ansamblu şi, când este cazul, desenele de execuţie ale elementelor/reperelor importante ale proiectului;
1.3.3. orice alte informaţii indicate în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.4. o declaraţie prin care se certifica faptul ca nu s-a mai fãcut nici o alta solicitare pentru aceeaşi aprobare de model EEC pentru recipient.

2. Examinarea pentru aprobarea de model EEC
2.1. Examinarea pentru aprobarea de model EEC va fi facuta pe baza planurilor şi, când este cazul, pe recipiente mostra.
Examinarea va cuprinde:
a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricaţie, execuţiei, precum şi a materialelor;
b) când este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate, a aparatelor de mãsurat şi a metodelor de instalare

3. Certificatul şi marcajul pentru aprobarea de model EEC
3.1. Certificatul menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice trebuie sa conţinã concluziile examinãrii modelului şi va indica orice condiţii, conform art. 3 din reglementãrile tehnice, la care poate fi supusã aprobarea. Certificatul trebuie sa fie însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru a identifica modelul şi, când este cazul, pentru a explica cum funcţioneazã.
Marcajul pentru aprobarea EEC menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice va fi o litera epsilon stilizata, care conţine:
- în partea superioarã, numãrul alocat reglementãrilor tehnice specifice categoriei, în ordinea cronologicã a adoptãrii, litera/literele majuscula/majuscule pentru identificarea statului care a acordat aprobarea de model EEC (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franta, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România) şi anul acordãrii aprobãrii de model EEC; numãrul reglementãrilor specifice recipientelor la care se referã aprobarea de model EEC este atribuit de Ministerul Economiei şi Comerţului în ordinea adoptãrii acestora;
- în partea inferioarã, numãrul aprobãrii de model EEC.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.1.
3.2. Marcajul descris la art. 12 din reglementãrile tehnice, reprezentat de litera epsilon inversata simetric fata de axa verticala, conţine în partea superioarã aceleaşi informaţii cerute la pct. 3.1 primul alineat şi în partea inferioarã numãrul de referinta al categoriei care nu este supusã aprobãrii de model EEC, dacã se specifica astfel în reglementãrile specifice recipientului.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.2.
3.3. Marcajul menţionat la art. 4 lit. a) din reglementãrile tehnice este acelaşi cu marcajul pentru aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.3.
3.4. Marcajul menţionat la art. 4 lit. b) din reglementãrile tehnice este marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.4.

4. Înregistrarea certificatului pentru aprobarea de model EEC
4.1. În acelaşi timp în care pãrţile implicate sunt notificate, copii ale certificatului aprobãrii de model EEC sunt transmise Comisiei Europene şi celorlalte state membre, care pot obţine şi copii ale dosarului tehnic definitiv al recipientului şi a rapoartelor examinarilor şi încercãrilor la care au fost supuse.
4.2. Retragerea aprobãrii de model EEC va fi publicatã în conformitate cu procedura descrisã la 4.1.
4.3. Dacã se refuza acordarea aprobãrii de model EEC, celelalte state membre şi Comisia Europeanã trebuie informate în legatura cu un astfel de refuz.

5. Marcaje referitoare la aprobarea de model EEC
5.1. Marcajul pentru aprobarea de model EEC (vezi pct. 3.1)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Aprobare de model EEC acordatã de Republica Federala Germania*1) în anul 1979, conform primei directive specifice.
--------
*1) Litera "D" din exemplu corespunde "Germaniei"; pentru România majusculele corespunzãtoare vor fi RO.
Numãrul aprobãrii de model EEC.

5.2. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC (vezi pct. 3.2)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobãrii de model EEC, conform primei directive specifice.
Numãrul de referinta al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacã asa este indicat în directiva specifica.

5.3. Marcajul pentru aprobarea de model EEC şi exceptarea de la verificarea EEC (vezi pct. 3.3)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 37. (A se vedea imaginea asociata.)

Aprobare de model EEC acordatã de Republica Federala Germania în anul 1979, conform primei directive specifice.
Numãrul aprobãrii de model EEC.

5.4. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model EEC şi de la verificarea EEC (vezi pct. 3.4)

Exemplu:*)
NOTA(CTCE)
*) Exemplul se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 38. (A se vedea imaginea asociata.)

Recipient construit în Germania în 1979 şi care nu este supus aprobãrii de model EEC, conform, primei directive specifice.
Numãrul de referinta al categoriei exceptate de la aprobarea de model EEC, dacã asa este indicat în directiva specifica.

5.5. Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa cuprindã indicaţii privind locul şi dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model EEC.
Dacã nu se indica altfel în reglementãrile tehnice specifice, literele şi numerele din fiecare marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.


ANEXA 1 B

VERIFICAREA EEC

1. Date generale
1.1. Verificarea EEC poate fi efectuatã în una sau mai multe etape.
1.2. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului se procedeazã astfel:
1.2.1. Verificarea EEC se efectueazã într-o singura etapa numai pe recipientele care constituie un întreg atunci când pãrãsesc fabrica, adicã recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare a acestora fãrã a fi necesar ca mai întâi sa fie demontate.
1.2.2. Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se efectueazã în doua sau mai multe etape.
1.2.3. Verificarea trebuie sa asigure în special faptul ca recipientul este conform modelului aprobat sau, în cazul recipientelor exceptate de la aprobarea de model EEC, ca este conform cerinţelor indicate în respectivele reglementãri tehnice specifice recipientului.

2. Conţinutul verificãrii EEC
2.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului, verificarea EEC va cuprinde:
- examinarea caracteristicilor materialelor;
- verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricaţie, a execuţiei şi a materialelor folosite;
- o examinare interioarã, care consta într-o verificare a componentelor interioare şi a sudurii;
- o încercare la presiune;
- verificarea oricãror dispozitive de siguranta şi aparate de mãsurat montate pe recipient;
- o examinare exterioarã a diferitelor pãrţi ale recipientului;
- o încercare de performanta atunci când aceasta este prevãzutã în reglementãri tehnice specifice recipientului.

3. Marcajele pentru verificarea EEC
3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea EEC
3.1.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile tehnice specifice recipientului, marcajele pentru verificarea EEC care sunt aplicate conform pct. 3.3 vor fi dupã cum urmeazã:
3.1.1.1. marcajul pentru verificarea EEC finala va fi compus din doua ştampile:
3.1.1.1.1. prima ştampila consta din litera "epsilon", care conţine:
- în partea superioarã, majusculele care identifica statul în care se efectueazã verificarea (B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, E pentru Spania, F pentru Franta, EL pentru Grecia, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, P pentru Portugalia, UK pentru Marea Britanie, A pentru Austria, S pentru Suedia, FI pentru Finlanda, RO pentru România), împreunã cu unul sau doua numere care identifica o sub-diviziune teritorialã, când este cazul;
- în partea inferioarã, ştampila organismului de inspecţie împreunã cu ştampila inspectorului, dacã este cazul;
3.1.1.1.2. a doua ştampila consta din data verificãrii înscrisã într-un hexagon, descris cu precizia cerutã de reglementãrile specifice recipientului;
3.1.1.2. marcajul pentru verificarea EEC parţialã va consta numai din prima ştampila*2).
--------
*2) Nota explicativa pentru marcajul EEC al verificãrii finale şi pentru marcajul EEC al verificãrii parţiale.
Dacã un recipient nu se poate asambla la locul de fabricaţie sau dacã prin transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea trebuie efectuatã dupã cum urmeazã:
- verificarea recipientului la locul de fabricaţie de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila "e" descrisã la pct. 3.1.1.1.1., care este cunoscutã ca marcajul pentru verificarea EEC parţialã;
- verificarea finala a recipientului la locul instalãrii de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor EEC aplica ştampila descrisã la pct. 3.1.1.1.2 şi care, împreunã cu marcajul pentru verificarea EEC parţialã, formeazã marcajul pentru verificarea EEC finala.

3.2. Forma şi dimensiunile marcajelor
3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la pct 3.1.1.1.1 şi 3.1.1.1.2 este ilustrat în figurile 1 şi 2 de mai jos.

Figura 1*)

Figura 2*)

NOTA(CTCE)
*) Figurile 1 şi 2 se gãsesc în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 noiembrie 2006, pag. 41. (A se vedea imaginea asociata.)


Reglementãrile tehnice specifice recipientului trebuie sa indice locul unde se amplaseaza şi dimensiunile marcajelor pentru verificarea EEC. Dacã nu se indica altfel în reglementãrile specifice, literele şi numerele fiecãrui marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.
3.2.2. Organismele de inspecţie desemnate în România schimba, pe baza de reciprocitate, copii ale desenelor marcajelor de verificare EEC.
3.3. Aplicarea marcajelor
3.3.1. Marcajul pentru verificarea EEC finala va fi aplicat în poziţia cerutã pe recipient, când acesta a fost verificat final şi s-a constatat ca este conform cerinţelor EEC.
3.3.2. Când verificarea se efectueazã în mai mult de o faza, marcajul pentru verificarea EEC parţialã va fi aplicat la locul de fabricaţie pe recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerinţelor EEC în acea faza a procedurii de verificare şi în locul special indicat pentru poansonare sau în orice alt loc indicat în reglementãrile tehnice specifice recipientului.

ANEXA 1 C

CRITERIILE MINIME care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie

1. Organismul de inspecţie, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul recipientelor sau instalaţiilor pe care aceştia le inspecteaza şi alţii decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea, reprezentarea sau întreţinerea acestor recipiente sau instalaţii şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul de inspecţie.
2. Organismul de inspecţie şi personalul acestuia trebuie sa execute incercarile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia acestora sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul de inspecţie trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului de inspecţie trebuie sa aibã:
- o pregãtire temeinica tehnica şi profesionalã;
- cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor încercãrilor care trebuie executate şi experienta adecvatã pentru aceste încercãri;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte cerute pentru certificarea realizãrii încercãrilor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului de inspecţie. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de încercãri executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de inspecţie trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru încercãri nu revine statului prin lege.
7. Personalul de inspecţie este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor acestuia care decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau ale altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Economiei şi Comerţului în calitate de autoritate de stat în domeniu.


ANEXA 1 D

Definiţii
Ţara de provenienta: Statul membru unde a fost fabricat recipientul.
Ţara beneficiara: Statul membru în care se importa un recipient sub presiune, sau în care se comercializeazã şi/sau se pune în funcţiune.
Administraţie de provenienta: Autoritatea adminstrativa competenta din ţara de provenienta.
Administraţia beneficiara: Autoritatea adminstrativa competenta din ţara beneficiarului, respectiv organismul de control.
Procedura
1. În cazul în care un producãtor doreşte sa exporte unul sau mai multe recipiente din acelaşi model, producãtorul sau reprezentantul sau autorizat, va inainta o solicitare scrisã, direct sau prin importator în ţara beneficiara la administraţia beneficiara, citând art. 33 şi solicitând sa se desfãşoare încercãri de verificare în conformitate cu metodele din ţara beneficiara de un organism de inspecţie, altul decât cel din ţara beneficiara.
În solicitare, beneficiarul sau reprezentantul sau autorizat va indica organismul de inspecţie pe care l-a ales. Alegerea se va face din lista transmisã de ţara de origine în baza art. 20. Totuşi, prin excepţie de la aceasta procedura, dacã recipientul a fost fabricat special la comanda într-un numãr foarte mic sau recipiente proiectate pentru o instalatie complexa fabricata în conformitate cu informaţiile şi specificaţiile furnizate de client sau un birou de consultanţa numit de acesta, un organism de inspecţie din statul membru de provenienta este ales de client, chiar dacã este sau nu inclus în lista la care se referã art. 20, cu condiţia ca aceasta alegere sa fie aprobatã de adminstratia beneficiara.
Administraţia beneficiara va informa administraţia de provenienta asupra deciziei adoptatã în acesta chestiune.
Numele clientului sau importatorului, dacã este cunoscut, trebuie indicat în cerere.
Solicitarea scrisã va fi însoţitã de un dosar care va conţine: desene şi calcule referitoare la recipientele sub presiune sau tipul lor; specificaţiile de materiale; informaţii asupra proceselor de fabricaţie implicate şi detalii ale metodelor de verificare în timpul execuţiei, împreunã cu orice alte informaţii pe care producãtorul sau reprezentantul sau autorizat considera ca pot ajuta administraţia beneficiarului sa adopte decizia pentru un recipient sub presiune sau un recipient din acelaşi tip, în conformitate cu planurile, satisfac cerinţele aprobate pentru recipiente sub presiune în ţara beneficiara.
Documentele vor fi înaintate în 4 exemplare în limba romana sau în orice alta limba acceptatã de comun acord cu organismul de control.
2. Procedura acceptãrii
2.1. Administraţia beneficiara anunta primirea dosarului imediat.
2.2. Dacã administraţia beneficiara constata ca dosarul primit conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de trei luni de la data primirii dosarului pentru a desfasura o examinare independenta a documentelor din dosar.
2.3. Dacã administraţia beneficiara constata ca dosarul primit nu conţine toate informaţiile cerute la pct. 1 din prezenta anexa, în decurs de o luna de la data primirii dosarului informeazã solicitantul cu privire la materialele care mai trebuie transmise. Dupã completarea dosarului se va proceda ca la pct. 2.2.
2.4. În urma examinãrii dosarului pot rezulta situaţiile urmãtoare:
2.4.1. Dacã recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante şi satisfac cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice din ţara beneficiara, sau ar putea fi acceptate dacã este posibila acordarea unei derogãri de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va informa corespunzãtor solicitantul în perioada prevãzutã la 2.2.
Dacã recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model nu sunt în domeniul de aplicare al reglementãrilor tehnice din ţara beneficiara, administraţia beneficiara poate cere ca reglementãrile care guverneazã recipientele sub presiune în ţara de provenienta sa fie conformã.
2.4.2. Dacã în urma examinãrii recipientul sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model care au fost sau vor fi fabricate în conformitate cu documente relevante, dar nu satisfac cerinţele reglementãrilor tehnice pentru vase sub presiune în ţara beneficiara şi cãrora nu li se poate acorda o derogare de la aceste cerinţe, administraţia beneficiara va notifica în consecinta solicitantul în perioada prevãzutã la 2.2, indicând în mod obligatoriu prevederile care nu au fost îndeplinite, care prevederi trebuie respectate pentru ca recipientul sau recipientele sub presiune dintr-un singur model sa fie acceptate. De asemenea, administraţia beneficiara va informa solicitantul cu privire la cerinţele pentru fabricaţie, precum şi cu privire la verificãrile, incercarile şi inspectiile prevãzute de legislaţia pentru recipiente sub presiune în vigoare în ţara beneficiara.
Dacã solicitantul este pregãtit sa modifice proiectul, procesul de fabricaţie şi/sau metodele de verificare ale recipientului sau recipientelor sub presiune dintr-un singur model, în asa fel încât sa satisfacã condiţiile cerute, acesta va modifica dosarul corespunzãtor. La primirea dosarului modificat, va fi urmatã procedura prevãzutã la 2.2, dar perioada pentru examinare va fi redusã la doua luni.
2.4.3. Criteriile folosite de administraţia beneficiara pentru acordarea sau refuzul derogarii prevãzutã la 2.4.1 şi 2.4.2 va fi asemãnãtoare cu cea aplicatã pentru producãtorii stabiliţi în ţara beneficiara.
2.5. Taxele cuvenite pentru examinarea dosarului, precum şi pentru alte lucrãri legate de completarea şi/sau modificarea acestuia, vor fi conforme cu legislaţia în vigoare.
3. Organismul de inspecţie ales în conformitate cu pct. 1 va desfasura operaţiile cerute de administraţia beneficiara.
4. Dupã efectuarea controalelor, încercãrilor şi verificãrilor cerute de administraţia beneficiara şi stabilirea ca rezultatele sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie trebuie sa emita cãtre producãtor sau reprezentantul sau şi cãtre administraţia beneficiara rapoarte asupra controalelor, încercãrilor şi verificãrilor şi certificate care sa confirme ca metodele de control, încercare, şi verificare şi rezultatele obţinute sunt conforme cu cerinţele din ţara beneficiara.
Dacã rezultatele verificãrilor nu sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie va informa solicitantul şi administraţia beneficiara.
Aceste documente trebuie redactate în limba tarii beneficiare sau în alta limba pe care aceasta o accepta.
5. Taxele pentru desfãşurarea acestor verificãri şi încercãri vor fi în conformitate cu regulile organismului de inspecţie.
6. Toate planurile şi documentele înaintate la administraţia beneficiara au caracter confidenţial.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016