Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   REGLEMENTARI TEHNICE din 27 februarie 2002  cu privire la prevederi comune pentru recipiente-butelii si metode de verificare a acestora - RT 76/767    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

REGLEMENTARI TEHNICE din 27 februarie 2002 cu privire la prevederi comune pentru recipiente-butelii si metode de verificare a acestora - RT 76/767

EMITENT: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 217 din 1 aprilie 2002

Definiţii şi principii de baza
ART. 1
În sensul prezentelor reglementãri tehnice, prin recipient sub presiune se înţelege orice recipient transportabil în care se poate obţine sau dezvolta o presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaze comprimate, lichefiate sau dizolvate sub presiune).
Prezentele reglementãri tehnice se aplica urmãtoarelor categorii de recipiente sub presiune:
a) recipiente-butelii pentru gaz din oţel fãrã sudura;
b) recipiente-butelii pentru gaz din oţel nealiat sudate;
c) recipiente-butelii pentru gaz din aluminiu nealiat şi aliaje cu aluminiu fãrã sudura.
ART. 2
Prezentele reglementãri tehnice nu se aplica:
a) recipientelor sub presiune special proiectate pentru întrebuinţarea în domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;
b) recipientelor sub presiune destinate instalãrii în interiorul navelor maritime sau aeriene ori pentru propulsia acestora;
c) conductelor şi reţelelor de conducte.
ART. 3
Cerinţele pentru proiectare şi fabricaţie, pentru inspecţie, testare şi, unde este necesar, metodele de utilizare pentru categoriile de recipiente sub presiune prevãzute la art. 1, precum şi pentru echipamentul auxiliar al categoriei de recipiente sub presiune, dupã caz, sunt cuprinse în reglementãri tehnice specifice categoriilor.
În reglementãri tehnice specifice categoriilor trebuie indicat dacã recipientul se supune aprobãrii de model CS sau verificãrii CS, dacã se supune ambelor proceduri sau nu se supune nici uneia dintre acestea.
Totodatã aceste reglementãri tehnice specifice categoriilor trebuie sa indice:
a) în ce condiţii şi intervalul de timp în care se acorda aprobarea de model CS, precum şi marcajele care se fixeazã pe recipientele sub presiune în aceste cazuri;
b) marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune;
c) condiţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã diferitele modele ale unui recipient aprobat, pentru a primi aceeaşi aprobare de model.
ART. 4
În sensul prezentelor reglementãri, urmãtorii termeni se definesc astfel:
a) recipient sub presiune tip CS - orice recipient-butelie proiectat şi fabricat astfel încât sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile tehnice specifice categoriei sale;
b) recipient sub presiune tip CE - orice recipient-butelie proiectat şi fabricat astfel încât sa satisfacã cerinţele cuprinse în reglementãrile europene specifice categoriei sale;
c) reglementãri specifice recipientului - reglementãri tehnice specifice categoriilor de recipiente sub presiune prevãzute la art. 1;
d) organism de inspecţie - organismul desemnat de Ministerul Industriei şi Resurselor, în calitate de autoritate de stat în domeniu, pentru evaluarea categoriilor de recipiente sub presiune prevãzute la art. 1 înaintea introducerii pe piata şi/sau punerii în funcţiune;
e) organism de control - Inspecţia de Stat pentru Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune şi Instalaţiilor de Ridicat - ISCIR-SP, structura responsabilã pentru controlul respectãrii prevederilor prezentului ordin.
ART. 5
Se admit introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune care:
a) satisfac cerinţele prezentelor reglementãri tehnice şi cerinţele reglementãrilor specifice recipientelor; şi
b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente prevãzute în anexele nr. 1.A şi 1.B şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobarea de model CS; sau
c) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub presiune tip CE şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobarea de model CE.
ART. 6
Procedurile pentru aprobarea de model CS şi de verificare CS, descrise în prezentele reglementãri tehnice, aplicabile în România, sunt echivalente cu procedurile de aprobare de model CE şi verificare CE, conform reglementãrilor europene.
Aprobarea de model CS
ART. 7
Atunci când într-o reglementare specifica recipientului este prevãzutã aprobarea de model CS, aceasta se va executa:
a) înainte de verificarea CS, atunci când aceasta este cerutã;
b) înainte de introducerea pe piata şi punerea în funcţiune, atunci când nu este cerutã verificarea CS.
ART. 8
(1) La cererea oricãrui producãtor sau a reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, organismul de inspecţie, în baza unui raport de inspecţie, poate sa emita un certificat pentru aprobarea de model CS pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile specifice recipientului.
(2) Cererea pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model CS va fi înaintatã unui singur organism de inspecţie, conform prevederilor pct. 1 din anexa nr. 1.A.
(3) Într-un interval de maximum 15 zile de la data depunerii cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model CS organismul de inspecţie trebuie sa rãspundã solicitantului:
a) dacã cererea este acceptatã; sau
b) dacã solicitantul trebuia sa aducã completãri în scopul acceptãrii cererii; sau
c) dacã cererea este respinsã.
(4) Dupã acceptarea cererii pentru obţinerea certificatului pentru aprobarea de model CS, într-un interval de maximum 90 de zile, organismul de inspecţie trebuie sa efectueze verificãrile şi sa întocmeascã un raport de inspecţie, în baza cãruia emite, dupã caz, certificatul pentru aprobarea de model CS. Dacã în timpul verificãrilor organismul de inspecţie constata ca sunt necesare modificãri şi/sau completãri, intervalul stabilit pentru eliberarea certificatului se mãreşte în mod corespunzãtor.
ART. 9
Organismul de inspecţie emite, refuza emiterea sau retrage certificatul pentru aprobarea de model CS conform prevederilor cuprinse în prezentul capitol şi la pct. 1 şi 2 din anexa nr. 1.A.
ART. 10
Dacã rezultatele examinãrii prevãzute la pct. 2 din anexa nr. 1.A sunt satisfãcãtoare, organismul de inspecţie emite un certificat pentru aprobarea de model CS, care va fi înaintat solicitantului. Dacã aceasta aprobare se referã la un recipient care este supus verificãrii CS, producãtorul trebuie sa aplice pe recipient marcajul aprobãrii prevãzute la pct. 3.1 din anexa nr. 1.A înainte de a avea loc verificarea.
ART. 11
Cerinţele referitoare la certificat şi la marcajul aprobãrii de model CS sunt prevãzute în anexa nr. 1.A.
ART. 12
În cazul în care pentru o categorie de recipiente sub presiune care satisfac cerinţele unor reglementãri specifice recipientului nu este prevãzutã aprobarea de model CS, a fost înaintatã o solicitare pentru verificarea CS, producãtorul, pe propria rãspundere, înainte de a avea loc verificarea CS, va aplica pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special prevãzut la pct. 3.2 din anexa nr. 1.A.
ART. 13
Atunci când condiţiile din reglementãrile specifice recipientului, dupã cum este prevãzut la art. 3, înceteazã a mai fi respectate, organismul de inspecţie retrage certificatul pentru aprobarea de model CS.
ART. 14
Atunci când organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune cãruia i s-a acordat certificatul pentru aprobarea de model CS nu este conform modelului, poate acţiona dupã cum urmeazã:
a) propune menţinerea aprobãrii de model CS în cazul în care diferenţele constatate sunt minime sau nu prezintã nici un pericol pentru siguranta; stabileşte un termen pentru eliminarea diferenţelor constatate;
b) stabileşte împreunã cu producãtorul mãsurile necesare în procesul de fabricaţie şi termenul convenit pentru realizarea acestora;
c) solicita retragerea aprobãrii de model CS în cazul în care schimbãrile constatate constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau a proprietãţii ori în situaţia în care producãtorul nu s-a conformat cerinţelor prevãzute la lit. a) şi b);
d) solicita retragerea de pe piata şi/sau interzice punerea pe piata a produselor neconforme cu modelul aprobat.
ART. 15
Dacã organismul de control constata ca nu trebuia acordat certificatul pentru aprobarea de model CS, solicita organismului de inspecţie retragerea acestuia.
ART. 16
Atunci când apare o disputa cu privire la oportunitatea retragerii unui certificat pentru aprobare de model CS sunt necesare consultãri între organismul de inspecţie care a efectuat verificãrile şi a eliberat certificatul şi organismul de control. Soluţionarea disputei se va face pe baza consultãrilor între organisme, informand Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la soluţia adoptatã. Verificarea CS
ART. 17
Verificarea CS serveşte la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune este conform cerinţelor cuprinse în reglementãrile specifice recipientului; aceasta se atesta prin marcajul de verificare CS.
ART. 18
Atunci când un recipient sub presiune este supus verificãrii CS, organismul de inspecţie verifica dacã:
a) - recipientul sub presiune aparţine unei categorii supuse aprobãrii de model CS şi, în acest caz, dacã acesta corespunde modelului aprobat şi poarta marcajul aprobãrii CS;
- recipientul sub presiune aparţine unei categorii exceptate de la aprobarea de model CS şi, în acest caz, dacã acesta satisface cerinţele din reglementãrile specifice recipientului;
b) recipientul sub presiune satisface cerinţele prevãzute în reglementãrile specifice cu privire la efectuarea încercãrilor şi aplicarea marcajelor şi inscriptiilor specifice.
ART. 19
Producãtorul nu poate refuza accesul reprezentanţilor organismului de inspecţie şi al reprezentanţilor organismului de control în locurile de producţie, dacã acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor atribuite organismelor respective.
ART. 20
Dupã efectuarea verificãrii CS a unui recipient sub presiune în condiţiile prevãzute la art. 18 şi 19 şi în anexa nr. 1.B, organismul de inspecţie va aplica pe recipient marcajul de verificare CS parţialã sau finala, conform pct. 3 din anexa nr. 1.B, care conţine forma şi caracteristicile marcajelor de verificare CS.
ART. 21
Dacã prevederile unor reglementãri specifice recipientului se referã la emiterea unui certificat de verificare CS, în care sa fie descrise verificãrile efectuate şi rezultatele lor, organismul de inspecţie va emite un astfel de certificat.
ART. 22
Când o reglementare specifica unei categorii de recipiente nu prevede verificarea CS, producãtorul, dupã ce a verificat dacã fiecare recipient sub presiune satisface cerinţele respectivei reglementãri şi, dupã caz, dacã este conform modelului aprobat, trebuie sa aplice pe propria rãspundere:
a) marcajul prevãzut la pct. 5.3 din anexa nr. 1.A, acolo unde este necesarã aprobarea de model CS; sau
b) marcajul prevãzut la pct. 5.4 din anexa nr. 1A, atunci când nu este necesarã aprobarea de model CS.
Prevederi comune pentru aprobarea de model CS şi verificarea CS
ART. 23
Marcajele prevãzute în prezentele reglementãri tehnice sau în reglementãrile specifice recipientelor şi echipamentelor auxiliare ale acestora trebuie sa fie aplicate în mod vizibil, uşor lizibil şi durabil pe fiecare recipient şi echipament auxiliar al acestuia.
ART. 24
Este interzisã aplicarea pe recipientele sub presiune şi pe echipamentele auxiliare ale acestora a marcajelor asemãnãtoare cu marcajul aprobãrii de model CS, care pot fi confundate cu acest marcaj. Clauza derogatorie
ART. 25
În cazul în care proiectul şi metodele de fabricaţie ale unui recipient sub presiune nu corespund tuturor prevederilor reglementãrilor specifice, se considera respectate prevederile art. 5 dacã recipientul sub presiune asigura un grad echivalent de securitate.
ART. 26
Fiecare reglementare specifica recipientului trebuie sa conţinã prevederile de la care se admit derogãri şi/sau prevederile de la care nu se admit derogãri.
ART. 27
Pentru acordarea unei derogãri se procedeazã astfel:
1. a) producãtorul sau reprezentantul autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, adreseazã solicitare pentru derogare organismului de inspecţie desemnat;
b) solicitarea se face pe propria rãspundere şi va conţine soluţii adecvate, motivate corespunzãtor din punct de vedere tehnic, care sa nu afecteze siguranta în funcţionare a recipientului şi sa excludã pericolul accidentelor;
c) se constituie o comisie specialã din care fac parte principalii factori interesaţi (proiectant, producãtor, montator sau reparator, proprietar sau utilizator şi, dupã caz, Inspecţia Muncii, unitãţi de cercetare şi proiectare, unitãţi de învãţãmânt superior de specialitate), care întocmeşte un raport ce se înainteazã organismului de inspecţie;
2. organismul de inspecţie desemnat, pe baza raportului întocmit de comisia specialã, acorda derogarea solicitatã;
3. documentaţia necesarã obţinerii derogarii, prevãzutã la pct. 1 lit. b), se transmite organismelor de inspecţie însoţitã de o copie în limba romana, dupã caz.
Adaptarea la progresul tehnic
ART. 28
În scopul adaptãrii la progresul tehnic în vederea eliminãrii barierelor în calea comerţului cu recipiente sub presiune, Ministerul Industriei şi Resurselor va actualiza prevederile prezentului ordin. Clauza de securitate
ART. 29
Când organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub presiune constituie un pericol pentru securitatea persoanelor şi/sau proprietãţii, chiar dacã satisfac prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor specifice recipientului, acesta trebuie sa ia mãsurile necesare de interzicere temporarã de la introducerea pe piata a recipientelor sau sa impunã condiţii speciale recipientelor în cauza.
Organismul de control va informa Ministerul Industriei şi Resurselor cu privire la faptele constatate şi despre decizia luatã în legatura cu acestea.
ART. 30
În cazul în care se considera ca sunt necesare modificãri de natura tehnica în textul reglementãrilor, acestea vor face obiectul unor amendamente la respectivele reglementãri.
ART. 31
În cazul în care s-a fãcut uz de clauza de securitate prevãzutã la art. 29, aceasta va fi menţinutã pana când modificãrile reglementãrilor intra în vigoare. Prevederi pentru recipientele-butelii sub presiune tip CE din import
ART. 32
Nu se pot interzice sau restrânge introducerea pe piata şi punerea în funcţiune a recipientelor sub presiune tip CE provenite din import, dacã acestea respecta condiţiile descrise la art. 5 şi sunt fabricate într-un stat membru al Uniunii Europene.
ART. 33
Atunci când organismul de control are motive bine întemeiate sa considere ca unul sau mai multe recipiente sub presiune provenite din import constituie un pericol pentru populaţie sau mediu, cu toate ca poarta marcajul CE specific şi sunt însoţite de certificatul pentru aprobare de model CE, va interzice punerea pe piata şi/sau în funcţiune în România. În aceasta situaţie organismul de control va face uz de clauza de securitate. Dispoziţii finale
ART. 34
În urma acţiunilor întreprinse de organismul de control, în conformitate cu prevederile prezentelor reglementãri tehnice şi ale reglementãrilor specifice recipientului, din care rezulta refuzul aprobãrii de model CS sau refuzul de a aplica marcajul de verificare CS, retragerea aprobãrii ori interzicerea vânzãrii sau folosirii recipientelor sub presiune tip CS, în decizia sa organismul de control va indica motivele exacte care stau la baza unei astfel de decizii. Decizia va fi adusã la cunostinta partii în cauza, care, în acelaşi timp, va fi informatã cu privire la posibilitãţile de remediere, conform reglementãrilor în vigoare.
ART. 35
Ministerul Industriei şi Resurselor desemneazã organismele de inspecţie, având în vedere criteriile minime specificate în anexa nr. 1.C.
ART. 36
În condiţiile nerespectãrii criteriilor minime prevãzute în anexa nr. 1.C Ministerul Industriei şi Resurselor trebuie sa retragã desemnarea organismului de inspecţie sau, dupã caz, sa suspende ori sa limiteze desemnarea.
ART. 37
Anexele nr. 1.A "Aprobarea de model CS", nr. 1.B "Verificarea CS" şi nr. 1.C "Criteriile minime care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie" fac parte integrantã din prezentele reglementãri tehnice.

ANEXA 1.A


──────────
la reglementãrile tehnice
──────────────────────────

APROBAREA DE MODEL CS

1. Solicitarea aprobãrii de model CS
1.1. Cererea şi corespondenta referitoare la aprobarea de model CS vor fi întocmite în limba romana, în conformitate cu legislaţia în vigoare în România. Documentele care se anexeazã la cerere se redacteazã sau se traduc, dupã caz, în limba romana.
1.2. Cererea trebuie sa conţinã urmãtoarele informaţii:
- denumirea şi sediul firmei producãtoare, ale reprezentantului sau autorizat, persoana juridicã cu sediul în România, şi locul sau locurile de fabricaţie a recipientelor;
- categoria recipientului;
- scopul utilizãrii sau utilizarile nepermise;
- caracteristicile tehnice;
- denumirea comercialã, dacã exista, sau tipul.
1.3. Cererea trebuie sa fie însoţitã de doua copii de pe dosarul tehnic care va cuprinde în special urmãtoarele:
1.3.1. o descriere care include:
- specificaţiile materialelor, metodele de construcţie şi calculele de rezistenta ale recipientului;
- orice dispozitive de siguranta utilizate;
- locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare şi pentru verificare specificate în prezentele reglementãri tehnice, precum şi celelalte marcaje prevãzute în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.2. desenele de ansamblu şi, când este cazul, desenele de execuţie ale elementelor/reperelor importante ale proiectului;
1.3.3. orice alte informaţii indicate în reglementãrile specifice recipientului;
1.3.4. o declaraţie prin care se certifica faptul ca nu s-a mai fãcut nici o alta solicitare pentru acelaşi model de recipient.
2. Examinarea pentru aprobarea de model CS
2.1. Examinarea pentru aprobarea de model CS va fi facuta pe baza planurilor şi, când este cazul, pe recipiente mostra sau prototip.
Examinarea va cuprinde:
a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricaţie şi de execuţie, precum şi a materialelor;
b) când este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate, a aparatelor de mãsurat şi a metodelor de instalare.
3. Certificatul şi marcajul pentru aprobarea de model CS
3.1. Certificatul menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice trebuie sa conţinã concluziile examinãrii modelului şi va indica orice condiţii, conform art. 3 din reglementãrile tehnice, la care poate fi supusã aprobarea. Certificatul trebuie sa fie însoţit de descrierile şi desenele necesare pentru a identifica modelul şi, când este cazul, pentru a explica cum funcţioneazã.
Marcajul pentru aprobarea CS menţionat la art. 11 din reglementãrile tehnice va fi o litera E stilizata, care conţine:
- în partea superioarã, numãrul alocat reglementãrilor tehnice specifice categoriei, în ordinea cronologicã a adoptãrii, majusculele RO pentru România şi anul acordãrii aprobãrii de model CS; numãrul reglementãrilor specifice recipientelor sunt atribuite de Ministerul Industriei şi Resurselor în ordinea adoptãrii acestora;
- în partea inferioarã, numãrul aprobãrii de model CS. Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.1.
3.2. Marcajul descris la art. 12 din reglementãrile tehnice, reprezentat de litera E inversata simetric fata de axa verticala, conţine în partea superioarã aceleaşi informaţii cerute la pct. 3.1 primul alineat şi în partea inferioarã numãrul de referinta al categoriei care nu este supusã aprobãrii de model CS, dacã se specifica astfel în reglementãrile specifice recipientului.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.2.
3.3. Marcajul menţionat la art. 4 lit. a) din reglementãrile tehnice este acelaşi cu marcajul pentru aprobarea de model CS, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.3.
3.4. Marcajul menţionat la art. 4 lit. b) din reglementãrile tehnice este marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.4.
4. Înregistrarea certificatului pentru aprobarea de model CS
Evidenta certificatelor pentru aprobarea de model CS se va tine într-un registru special constituit la Ministerul Industriei şi Resurselor.
5. Marcaje referitoare la aprobarea de model CS
5.1. Marcajul pentru aprobarea de model CS (vezi pct. 3.1)
Exemplu:





1-RO 01 Aprobare de model CS acordatã
E(stilizat) de România în anul 2001, conform
2B primelor reglementãri specifice reci-
pientului.


Numãrul aprobãrii de model CS.
5.2. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS (vezi pct. 3.2)


Exemplu:
Recipient construit în România şi
care nu este supus aprobãrii de
1-RO 01 model CS, conform primelor regle-
(E stilizat mentari specifice recipientului.
invers) Numãrul de referinta al categoriei
28 exceptate de la aprobarea de
model CS, dacã asa este indicat
în reglementarea specifica recipien-
tului.


5.3. Marcajul pentru aprobarea de model CS şi exceptarea de la verificarea CS (vezi pct. 3.3)
Exemplu:


───────
/ 1-RO 01 Aprobarea de model CS acordatã
/ de România în anul 2001, con-
/E( stilizat) form primelor reglementãri speci-
28 / fice recipientului.
/
/
────────
Numãrul aprobãrii de model CS.


5.4. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS şi de la verificarea CS (vezi pct. 3.4)
Exemplu:



─────── Recipient construit în România şi
/1-RO 01 care nu este supus aprobãrii de
/ model CS, conform primelor
/ (E stilizat reglementãri specifice recipientului.
întors) / Numãrul de referinta al categoriei
28 / exceptate de la aprobarea de
/ model CS, dacã asa este indicat
──────── în reglementarea specifica reci-
pientului.


5.5. Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa cuprindã indicaţii privind locul şi dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model CS.
Dacã nu se indica altfel în reglementãrile tehnice specifice, literele şi numerele din fiecare marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.

ANEXA 1.B


────────────
la reglementãrile tehnice
──────────────────────────

VERIFICAREA CS
1. Date generale
1.1. Verificarea CS poate fi efectuatã în una sau mai multe etape.
1.2. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului se procedeazã astfel:
1.2.1. Verificarea CS se efectueazã într-o singura etapa numai pe recipientele care constituie un întreg atunci când pãrãsesc fabrica, adicã recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare a acestora fãrã a fi necesar ca mai întâi sa fie demontate.
1.2.2. Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se efectueazã în doua sau mai multe etape.
1.2.3. Verificarea trebuie sa asigure în special faptul ca recipientul este conform modelului aprobat sau, în cazul recipientelor exceptate de la aprobarea de model CS, ca este conform cerinţelor indicate în respectivele reglementãri specifice recipientului.
2. Conţinutul verificãrii CS
2.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului, verificarea CS va cuprinde:
- examinarea caracteristicilor materialelor;
- verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricaţie, a execuţiei şi a materialelor folosite;
- o examinare interioarã, care consta într-o verificare a componentelor interioare şi a sudurii;
- o încercare la presiune;
- verificarea tuturor dispozitivelor de siguranta şi a aparatelor de mãsurat montate pe recipient;
- o examinare exterioarã a diferitelor pãrţi ale recipientului;
- o încercare de performanta atunci când aceasta este prevãzutã în reglementãri specifice recipientului.
3. Marcajele pentru verificarea CS
3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea CS
3.1.1. În funcţie de prevederile cuprinse în reglementãrile specifice recipientului, marcajele pentru verificarea CS care sunt aplicate conform pct. 3.3 vor fi dupã cum urmeazã:
3.1.1.1. marcajul pentru verificarea CS finala va fi compus din doua ştampile:
3.1.1.1.1. prima ştampila consta din litera "e", care conţine:
- în partea superioarã, majusculele care identifica statul în care se efectueazã verificarea, RO pentru România, împreunã cu unul sau doua numere care identifica o subdiviziune teritorialã, când este cazul;
- în partea inferioarã, ştampila organismului de inspecţie împreunã cu ştampila inspectorului, dacã este cazul;
3.1.1.1.2. a doua ştampila consta din data verificãrii înscrisã într-un hexagon, descris cu precizia cerutã de reglementãrile specifice recipientului;
3.1.1.2. marcajul pentru verificarea CS parţialã va consta numai din prima ştampila*1).

──────────────
*1) Nota explicativa pentru marcajul CS al verificãrii finale şi pentru marcajul CS al verificãrii parţiale.
Dacã un recipient nu se poate asambla la locul de fabricaţie sau dacã prin transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea CS trebuie efectuatã dupã cum urmeazã:
- verificarea recipientului la locul de fabricaţie de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor CS, va aplica ştampila "e" descrisã la pct. 3.1.1.1.1, care este cunoscutã ca marcajul pentru verificarea CS parţialã;
- verificarea finala a recipientului la locul instalãrii de cãtre un organism de certificare care, dacã recipientul este conform cerinţelor CS, va aplica ştampila descrisã la pct. 3.1.1.1.2 şi care, împreunã cu marcajul pentru verificarea CS parţialã, formeazã marcajul pentru verificarea CS finala.
3.2. Forma şi dimensiunile marcajelor
3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la pct. 3.1.1.1.1 şi 3.1.1.1.2 este ilustrat în figurile 1 şi 2 de mai jos.
Reglementãrile specifice recipientului trebuie sa indice locul unde se amplaseaza şi dimensiunile marcajelor pentru verificarea CS. Dacã nu se indica altfel în reglementãrile specifice, literele şi numerele fiecãrui marcaj trebuie sa aibã cel puţin 5 mm înãlţime.
3.3. Aplicarea marcajelor
3.3.1. Marcajul pentru verificarea CS finala va fi aplicat în poziţia cerutã pe recipient, când acesta a fost verificat final şi s-a constatat ca este conform cerinţelor CS.
3.3.2. Când verificarea se efectueazã în mai mult de o faza, marcajul pentru verificarea CS parţialã va fi aplicat la locul de fabricaţie pe recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerinţelor CS în acea faza a procedurii de verificare şi în locul special indicat pentru poansonare sau în orice alt loc indicat în reglementãrile specifice recipientului.
3.4. Pentru recipientele tip CE provenite din import majusculele cuprinse în conţinutul marcajelor care identifica statul membru al Uniunii Europene care a acordat aprobarea de model CE sau a efectuat verificarea CE sunt: B pentru Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, EL pentru Grecia, F pentru Franta, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru Olanda, UK pentru Marea Britanie.

NOTA: C.T.C.E. Piatra Neamt
Exemplu al stampilelor descrise la pct. 3.1.1.1.1 şi 3.1.1.1.2, se gãseşte în Monitorul Oficial al României, Pãrea I, nr. 217 din 1 aprilie 2002 la pagina 7.

ANEXA 1.C
───────────
la reglementãrile tehnice
────────────────────────────


CRITERIILE MINIME
care trebuie avute în vedere la numirea organismului de inspecţie

1. Organismul de inspecţie, directorul sau şi personalul responsabil pentru executarea încercãrilor de verificare trebuie sa fie alţii decât proiectantul, producãtorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente pe care aceştia le inspecteaza şi alţii decât reprezentanţii autorizaţi ai acestora. Ei nu se vor implica direct în proiectarea, construcţia, comercializarea sau întreţinerea acestor recipiente şi nici nu vor reprezenta pãrţile angajate în aceste activitãţi. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informaţii tehnice între producãtor şi organismul de certificare.
2. Organismul de inspecţie şi personalul acestuia trebuie sa execute incercarile de verificare cu cel mai înalt grad de integritate profesionalã şi competenta tehnica şi trebuie sa fie independenţi de orice presiuni şi stimulente, îndeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes în rezultatul verificãrii şi care ar putea influenta decizia acestora sau rezultatele verificãrilor.
3. Organismul de inspecţie trebuie sa aibã la dispoziţie personalul necesar şi sa dispunã de dotãrile necesare care sa îi permitã îndeplinirea în bune condiţii a sarcinilor sale administrative şi tehnice legate de verificare; de asemenea, trebuie sa aibã acces la echipamentul necesar pentru verificãri speciale.
4. Personalul organismului de inspecţie trebuie sa aibã:
- o pregãtire temeinica tehnica şi profesionalã;
- cunoştinţe satisfãcãtoare ale cerinţelor încercãrilor care trebuie executate şi experienta adecvatã pentru aceste încercãri;
- abilitatea de a emite certificate, înregistrãri şi rapoarte de autentificare a performantelor încercãrilor.
5. Trebuie garantatã imparţialitatea personalului de inspecţie. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie dependenta de numãrul de încercãri executate şi nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de inspecţie trebuie sa încheie o asigurare de rãspundere civilã dacã rãspunderea pentru încercãri nu este asumatã de cãtre stat pe baza dreptului roman sau pentru incercarile care nu sunt efectuate direct de cãtre stat.
7. Personalul de inspecţie este obligat sa pãstreze secretul profesional cu privire la informaţiile dobândite în exercitarea sarcinilor acestuia care decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau ale altor reglementãri, cu excepţia situaţiei în care informaţiile sunt solicitate de Ministerul Industriei şi Resurselor în calitate de autoritate de stat în domeniu.

──────────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016